Ik heb hier een geweldig lief, leuk, schattig blablablabla onopgevoed, wellicht getraumatiseerd Turks straathondje... Als pup uitgemergeld en verzwakt van de straat geplukt.. En nu sinds 2 weken bij ons.. Net 1 jaar. Ze zit nog in haar 'proeftijd'.
Voor mij is ze een schat, ze is lief, onderdanig, knuffelig en heel makkelijk te corrigeren... Een afkeurend geluid en ze stopt.. Ze leert heel makkelijk, basiscommando's had ze in een paar dagen redelijk door.. Ze volgt me de hele dag op de voet, accepteert het als ik haar wegstuur omdat ze zich tussen mij en al lang in het gezin vertoevende (maar allesbehalve dominante) border collie reutje duwt.. Etc. Het lijkt erop dat ze dát deel van de roedel snapt.
Mijn partner en ik staan duidelijk boven haar (althans, volgens mij is dat wel duidelijk).. Wij bepalen wat er gebeurt, wie er aangehaald wordt etc etc. Ze heeft een beetje baknijd, prima, niet echt wenselijk maar makkelijk op te lossen door ze beiden apart te laten eten. Geen stress en buikjes gevuld.
Vandaag echter hadden ze beiden een kluifje.. Max (de BC) rustig in de gang, zij in de woonkamer. Toen ik bij haar kwam kwam er een flinke grom uit. Gecorrigeerd met een tik op haar neus en het was weer rustig, maar echt blij voel ik me hier al niet bij. (Is dat überhaupt een goede manier.....?)
Rest van de dag weer zo volgzaam als wat. Lees: vastgeplakt aan mij.
Toen mijn zoon van bijna 8 echter rond kinderbedtijd naar haar toe kwam (er lag weliswaar een speeltje in haar buurt, ze lag gewoon ergens in de kamer) kon hij een grom krijgen. Hij was eigenlijk van plan haar een welterustenknuffel te geven. Knuffels krijgt ze de hele dag door van hem..Ik weet niet of ze schrok doordat ze hem niet zag aankomen.. Of dat het puur speeltjesnijd was.
Afijn, gecorrigeerd door partner door haar linea recta weg te sturen, aldus geschiedde, dametje ging meteen op haar rug.
Van de week heeft ze zoonlief ook al een snep gegeven, niet raak godzijdank, in de keuken.. In de buurt van een bakje eten, dus ja, absoluut mijn fout, ik had niet door dat ze daar beiden waren zonder 'begeleiding', ook niet gewend aan baknijd en dat soort zaken..
Maar goed..een paar 'kleine' incidenten dus.. Geen wonden, maar wel een wat angstige zoon, wat me verdriet doet..
De 'incidentjes' zijn voornamelijk gericht op voer/speeltjes/kluifjes.. Maar er wonen hier wel twee kinderen (7 en 10jr) waardoor vriendlief vanavond zei "verder dan dit moet het niet gaan"..ze zit in haar proeftijd, dus kan nog "terug" (en ik vrees dat vriendlief zo redeneert)..
De proeftijd kunnen we verlengen met nog eens 3 weken, wat we ook zeker willen doen. Maar ik zou graag tips lezen hoe we dit kunnen voorkomen en hoe we alles veilig krijgen (uiteraard geen speeltjes/eten in combi met de kinderen)..
Voor mij is ze een schat, ze volgt me in alles en je merkt dat ze me echt als leider accepteert, ik hoef maar een korte kik te geven en ze stopt. Ze wijkt niet van mijn zijde, heeft een hoop meegemaakt wellicht als ukje en ik vind dat ze die kans op een veilige en warme roedel/thuis verdient... Maar als ze blijft knorren is het wat vriendlief betreft klaar.. En de gedachte alleen al maakt me misselijk.. Ik ben nu al zo dol op haar, maar het moet wel veilig zijn met de kinderen.
Nb: behalve deze incidentjes was/is ze geweldig lief/knuffelig met de kinderen..zelfs met mijn 2,5 jarige nichtje was ze lief en toegankelijk. Daarom is het nu ook zo jammer en onverwacht..
Wat moet ik hiermee.. Hoe zorg ik dat ze die kans krijgt die ze verdient en mijn kinderen veilig zijn? Wat doe ik (nog) niet goed?