Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe slaan jullie al die reuen van je af met een loopse hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Hoe slaan jullie al die reuen van je af met een loopse h

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tara schreef:
Neeltje schreef:Overdrijven is ook een kunst.
Zegt ze.
Vergeet je even niet dat dierenartsen een gekleurd beeld hebben vanwege "al die teven" die ze met mammatumoren in de praktijk krijgen? Al die teven die ze ZONDER mammatumoren al of niet in de praktijk krijgen tellen voor het totaal namelijk ook mee hè?
En een lekkende hond, om maar even een voorbeeldje te noemen, is ook geen feest kan ik je vertellen. Niet voor de baas, maar nog minder voor de hond.
Neeltje redeneert wel vaker selectief.
Dat mag best, het is alleen jammer dat ze de rest van de wereld dan als idioot wegzet.

Ik het kader van de wet op de grote getallen had ik pakweg drie teven met mammatumoren moeten hebben dus ik heb vast geluk gehad.
Wat natuurlijk ook best kan is dat de risico's anders zijn dan ons wordt voorgespiegeld.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Marjoleine schreef:
Tara schreef:
Neeltje schreef:Overdrijven is ook een kunst.
Zegt ze.
Vergeet je even niet dat dierenartsen een gekleurd beeld hebben vanwege "al die teven" die ze met mammatumoren in de praktijk krijgen? Al die teven die ze ZONDER mammatumoren al of niet in de praktijk krijgen tellen voor het totaal namelijk ook mee hè?
En een lekkende hond, om maar even een voorbeeldje te noemen, is ook geen feest kan ik je vertellen. Niet voor de baas, maar nog minder voor de hond.
Neeltje redeneert wel vaker selectief.
Dat mag best, het is alleen jammer dat ze de rest van de wereld dan als idioot wegzet.

Ik het kader van de wet op de grote getallen had ik pakweg drie teven met mammatumoren moeten hebben dus ik heb vast geluk gehad.
Wat natuurlijk ook best kan is dat de risico's anders zijn dan ons wordt voorgespiegeld.
Nee, niet als idioot. Als je er niet achter staat prima, dat er aan beide keuzes voor en tegens zijn ja, maar om te zeggen dat je je hond 'verminkt' als je deze laat castreren vind ik inderdaad kort door de bocht.
janeway
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door janeway »

ellen en de birmanen schreef:
Ri@ schreef:
-tycho schreef:
Ri@ schreef:

Omdat ze zo mooi is. :I: :wink: Omdat het invloed heeft op de vacht, en ze sneller dikker worden na castratie.
Snap het, mijn eerste hond kreeg melkkliertumoren ik zou dat bij je afweging wel meenemen ook.
Ja daar heb je zeker een punt. Het is best een moeilijke afweging. Kans op baarmoederontstekingen ook nog. en inderdaad melkkliertumoren. Ik ben ook constant aan het afwegen.
ik heb 5 open teven en niks is gesteriliseerd. ooit een golden laten steriliseren en waar is deze aan overleden...? aan een milttumor en die komt vaker voor bij gesteriliseerde teven. daarbij als je teef een bmo krijgt kan je altijd nog sterliseren.
ik heb nu een teef loops en ik loop dan het liefst in delft. daar is een stuk parkachtig iets waar je zelden of nooit een hond tegen komt. verder gaat ze aan de lijn als ik andere honden zie en brul ik dat ik een besmettelijke teef heb.

ellen
Ah nieuwsgierig waar dan in Delft.. waar ik kom is er altijd wel iemand
[/list]Koda heeft ook een facebookpagina

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Nee, niet als idioot. Als je er niet achter staat prima, dat er aan beide keuzes voor en tegens zijn ja, maar om te zeggen dat je je hond 'verminkt' als je deze laat castreren vind ik inderdaad kort door de bocht.
Dat mag jij best vinden maar ik vind het verminken.
Dat vind jij overdrijven maar ik vind pakweg 50% van de hormonen uit een lichaam weghalen voor je eigen gemak en gemoedsrust en zonder fatsoenlijke wetenschappelijke onderbouwing en zonder naar de andere kanten te kijken inderdaad verminking, ja.

En daar is niets kort door de bocht aan, ik weet wel zeker dat mijn onderbouwing heel wat uitgebreider en doordachter is dan die van al die dierenartsen die er voorstander van zijn. Hun redenatie, die is kort door de bocht.
Van mij mag iedereen castreren hoor, daar niet van. Maar verminking is het wel.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb Xena ook niet gecastreerd. Nee geen melkkliertumoren, ze is bijna 15 geworden en 1x een vermoeden van bmo op 14 jarige leeftijd en daarvoor Alizin injecties gehad.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

janeway schreef:
ellen en de birmanen schreef: ik heb 5 open teven en niks is gesteriliseerd. ooit een golden laten steriliseren en waar is deze aan overleden...? aan een milttumor en die komt vaker voor bij gesteriliseerde teven. daarbij als je teef een bmo krijgt kan je altijd nog sterliseren.
ik heb nu een teef loops en ik loop dan het liefst in delft. daar is een stuk parkachtig iets waar je zelden of nooit een hond tegen komt. verder gaat ze aan de lijn als ik andere honden zie en brul ik dat ik een besmettelijke teef heb.

ellen
Ah nieuwsgierig waar dan in Delft.. waar ik kom is er altijd wel iemand
bij de rotterdamseweg to nr 418 ik loop daar heel vaak in de ochtend vroeg.
ellen
Afbeelding
Bonnaxa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Bonnaxa »

Hier een teef die echt een takketeef wordt als ze loops is, de reuen blijven dus wel uit de buurt. Behalve dan 2 dagen uit drie weken, waarin ze met slechte smaak allerlei papa's voor hypothetische puppies wil vinden. In die dagen vertelnik haar maar een keer extra dat als er al hypothetische puppies komen, ze toch echt wordt uitgehuwelijkt door mij, parkeer ik haar met haar billen op de grond en stuur of zelf de reu weg, of laat m'n andere teefje dat doen.

Die laatste is wel gecastreerd en heeft eigenlijk nooit interesse in andere honden. Behalve dan wanneer Rea loops is, dan wil zij ook. Super hqndig, kan ze mooi flirten met alle ongeschikte partners en als bliksemafleider dienen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Net zoals een paar anderen on dit topic vertellen zette ik Ita in zit tegen me aan.
Reuen kregen geen kans aan de achterkant te komen en van voren naar een loopse teef toekomen is voor veel reuen een stuk minder interessant :tongue:
Ik heb het geluk hier in de buurt wel wat plekjes te hebben waar ze even los kon zonder dat dat storend is voor reuen en hun eigenaren.

Na een paar loopsheden wel gecastreerd.
Niet dik geworden en geen vachtveranderingen, geen merkbare karakterveranderingen.

"Loops" wil overigens zeggen dat teven niet altijd gaan zitten wachten tot er een reu langs komt.
Ze kunnen ook actief op zoek gaan
Houd je daar wel rekening mee tijdens de vruchtbare dagen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Ri@ schreef:
-tycho schreef:
Ri@ schreef:

Omdat ze zo mooi is. :I: :wink: Omdat het invloed heeft op de vacht, en ze sneller dikker worden na castratie.
Snap het, mijn eerste hond kreeg melkkliertumoren ik zou dat bij je afweging wel meenemen ook.
Ja daar heb je zeker een punt. Het is best een moeilijke afweging. Kans op baarmoederontstekingen ook nog. en inderdaad melkkliertumoren. Ik ben ook constant aan het afwegen.
Ik weet natuurlijk niet hoe zeker Shira van zichzelf is maar als ze net als Kyra is dan zou ik het vanwege het gedrag niet doen. Kyra is een angsthaas en ik heb het er met een gedragstherapeut al eens over gehad, die raadde me ook af het doen.Hij acht de kans vrij groot dat ze dan nog ongezelliger gaat doen .......
Maar ik vind het ook lastig hoor. De loopsheid zelf en de schijnzwangerschap en de angst voor ontsteking en tumoren is ook behoorlijk. ...lastig die teven :hmmm:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Niet dik geworden en geen vachtveranderingen, geen merkbare karakterveranderingen.
Bearded vacht zonder rui.Daar merk je erg weinig aan.
TS heeft een non-bearded halflanghaar volgens mij. Dan ben je de sjaak.

Afbeelding

Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Niet dik geworden en geen vachtveranderingen, geen merkbare karakterveranderingen.
Nee gaat om een herderkruising korthaar. Van die stekelhaartjes. Ze zullen niet ontploffen denk ik. Wel aanleg voor dik worden. En dat gedrag. ....ik heb een zus van Shira en die is echt niet even stabiel.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Marjoleine schreef:
Ik heb met mijn stabij ook nergens last van. Ze zit prachtig in dr vacht, mooier dan menig intacte stabij.
Kwa gedrag is er ook nauwelijks wat veranderd. En ze is dik noch vraatzuchtig.
Net als mijn vorige hond overigens.
Afbeelding
-tycho
Zeer actief

Ongelezen bericht door -tycho »

Die van mij werd dus 11 en ik vraag me af hoe oud ze geworden zou zijn als ik haar wel had laten castreren. Om castreren nu verminken te noemen gaat mij echt te ver. Ik zou het doen om kanker te voorkomen.

Als je dan echt natuurlijk zou gaan, zou je ze dus ook maar nest op nest moeten gunnen?

Ik weet niet wat topicstarter moet doen dat bepaalt ze gewoon lekker zelf net als de rest van ons.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Eefje83 schreef:[Nee gaat om een herderkruising korthaar. Van die stekelhaartjes. Ze zullen niet ontploffen denk ik. Wel aanleg voor dik worden. En dat gedrag. ....ik heb een zus van Shira en die is echt niet even stabiel.
O dat valt wel mee dan, ja.
Maar ja, de rest. Ik geef je gelijk.
-tycho schreef:Die van mij werd dus 11 en ik vraag me af hoe oud ze geworden zou zijn als ik haar wel had laten castreren. Om castreren nu verminken te noemen gaat mij echt te ver. Ik zou het doen om kanker te voorkomen.
Je voorkomt de ene soort en vergroot de risico's op vele andere soorten.
Je gaat je gang maar hoor, maar lees je in voor je dingen als feiten gaat poneren.
Je gooit de complete stofwisseling overhoop en nog wat andere zaken ook, en dat vind jij geen verminking?
Dat is het zeker pas als het zichtbaar is? Bijzonder altijd, zulke redenaties.
Als je dan echt natuurlijk zou gaan, zou je ze dus ook maar nest op nest moeten gunnen?
Wat is er precies natuurlijk aan het houden van een hond?
En waarom zou je een hond nesten laten krijgen, wat is precies het verband?

Afbeelding

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mensen laten zich anders prima opereren om zwangerschap te voorkomen .
En om eerlijk te zijn vind ik dat net iets minder verminking dan de chaos die een kind achterlaat na de bevalling :LOL:
Afbeelding
-tycho
Zeer actief

Kells schreef:
-tycho schreef:Die van mij werd dus 11 en ik vraag me af hoe oud ze geworden zou zijn als ik haar wel had laten castreren. Om castreren nu verminken te noemen gaat mij echt te ver. Ik zou het doen om kanker te voorkomen.

Ik weet niet wat topicstarter moet doen dat bepaalt ze gewoon lekker zelf net als de rest van ons.
Ga je eens even serieus inlezen in de materie, wellicht kunnen we dan verder praten. Castreren is in mijn ogen ook verminken. Ik heb intacte teven en nee is gewoon nee. Wat er gedekt wordt bepaald de Alfa teef en dat ben ik. Heb jij jezelf laten opereren om kanker te voorkomen?
https://www.hondenziektes.com/melkkliertumoren.html

Dit betekent dat melkkliertumoren praktisch niet voorkomen bij teven die op jonge leeftijd gesteriliseerd werden: teven die voor de eerste loopsheid gesteriliseerd worden hebben 200 maal minder kans op de ontwikkeling van tumoren van de melkklieren!

OK ingelezen, en nu gaan we verder praten? Nee dank je vriendelijk!
-tycho
Zeer actief

Voor de niet castreren maffia , mijn hond was dus niet gecastreerd dus tot dan zou je me mogen eren.

Over de verminking, het werd pas een echte slachtpartij toen we haar wilde redden en die tumoren eruit moesten.

Laat iedereen lekker zelf beslissen wat hij of zij doet zonder er druk op te zetten en jouw mening door te drukken.

Kom dan met je verhaal wat de nadelen zijn in plaats van rellen met termen als verminking.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Hoe ik ze wegsla? Eigenlijk hoeft dat nooit want mijn meiden zijn geen supermagneten. In de vruchtbare week mijd ik losloopgebieden en in de 3 weken loopsheid gaan ze verder alleen los als ik vol overzicht heb. Los + vreemde honden vermijd ik, los met teefjes op het omheinde veld gaat prima.

Castreren geeft risico op andere kankersoorten (mamatumoren) dan niet castreren (botkanker), dus 'kanker' is geen doorslaggevende factor. Baarmoederontsteking en zware operatie zijn ook 2 dingen die tegen elkaar kunnen worden afgewogen.
Ingrijpen in de hormonen (meer honger, moeilijke vacht) vs aanlijnen bij loopsheid.
Druppeltjes bloed in de 3 weken of risico op incontinentie?

Zolang je er bewust over nadenkt zijn zowel castratie als niet castreren logische keuzes.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Eefje83 schreef:
Ri@ schreef:
-tycho schreef:
Ri@ schreef:

Ik weet natuurlijk niet hoe zeker Shira van zichzelf is maar als ze net als Kyra is dan zou ik het vanwege het gedrag niet doen. Kyra is een angsthaas en ik heb het er met een gedragstherapeut al eens over gehad, die raadde me ook af het doen.Hij acht de kans vrij groot dat ze dan nog ongezelliger gaat doen .......
Maar ik vind het ook lastig hoor. De loopsheid zelf en de schijnzwangerschap en de angst voor ontsteking en tumoren is ook behoorlijk. ...lastig die teven :hmmm:
Shira is vrij stabiel en heeft best een sterk karakter, ze kan met vrijwel alle andere honden overweg als ze haar bal niet heeft :wink: zeker als ik haar met Nola vergelijk (ook een zus) Ze heeft zo'n mooie en gezonde uitstraling nu en ik denk dat dat vooral ook met de hormonen te maken heeft. Zou je dat weghalen mist er iets voor mijn gevoel.

Maar ik kan me ook situaties voorstellen waarin het wel beter is om te castreren. Dus voor een ander kan ik daar verder niet over oordelen :wink: .
Jonas26
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jonas26 »

Marjoleine schreef:
Neeltje schreef:Nee, niet als idioot. Als je er niet achter staat prima, dat er aan beide keuzes voor en tegens zijn ja, maar om te zeggen dat je je hond 'verminkt' als je deze laat castreren vind ik inderdaad kort door de bocht.
Dat mag jij best vinden maar ik vind het verminken.
Dat vind jij overdrijven maar ik vind pakweg 50% van de hormonen uit een lichaam weghalen voor je eigen gemak en gemoedsrust en zonder fatsoenlijke wetenschappelijke onderbouwing en zonder naar de andere kanten te kijken inderdaad verminking, ja.

En daar is niets kort door de bocht aan, ik weet wel zeker dat mijn onderbouwing heel wat uitgebreider en doordachter is dan die van al die dierenartsen die er voorstander van zijn. Hun redenatie, die is kort door de bocht.
Van mij mag iedereen castreren hoor, daar niet van. Maar verminking is het wel.
Ik begrijp prima dat fokkers niet castreren want anders vallen er geen centjes meer te verdienen maar om het weg te zetten als verminking slaat nergens op :roll:
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Ik denk dat je Laila bedoelt, de moeder van Shira. Die heb ik ook.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

-tycho schreef:Voor de niet castreren maffia , mijn hond was dus niet gecastreerd dus tot dan zou je me mogen eren.

Over de verminking, het werd pas een echte slachtpartij toen we haar wilde redden en die tumoren eruit moesten.

Laat iedereen lekker zelf beslissen wat hij of zij doet zonder er druk op te zetten en jouw mening door te drukken.

Kom dan met je verhaal wat de nadelen zijn in plaats van rellen met termen als verminking.

Ik vind het ook verminking.
De nadelen zijn dat ze eerder botkanker kunnen krijgen, dat ze dik worden, dat ze incontinent worden en als je even verder zoekt op nadelen vindt je er nog veel meer.

Ik heb een paar jaar terug met iemand gesproken die had een teef laten castreren en die teef ging op de operatietafel dood, en haar volgende teef idem dito, zij laat dus nu nooit meer een hond castreren.

Soms kunnen teven heel erg vervelend worden naar anderen honden. Ik ken iemand wiens hond na castratie honden aan ging vallen, waaronder een van mijn honden.
Zij heeft uiteindelijk haar hond in moeten laten slapen omdat het van kwaad tot erger ging.

Maar iedereen moet doen wat ze zelf willen. Maar doen alsof het goed voor de hond is gaat mij te ver.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik heb, na een jaar wikken en wegen toch het mes in beide dames laten zetten en ik heb spijt. Behalve dat Fix binnen de kortste keren een rolmops was is bij haar het beetje bespiering wat ze had ook foetsie. Nu met hulp van Crutz wordt het een klein beetje beter maar een normale spierontwikkeling zal er niet meer zijn. Ik heb haar van de kvv af moeten halen vanwege overgewicht. Fix is qua karakter niet verandert. Haar vacht wel, ze heeft een dikkere ondervacht gekregen waardoor ik waarschijnlijk naar de trimmer moet om de wol eruit te halen maar dat is iets voor over een tijdje als de rui eraan komt.
Laicka, mijn spierbundel die met geen mogelijkheid dik te krijgen was, wat je er ook in stopte is nu ook te dik en bij haar merk ik ook afname van spieropbouw maar gelukkig niet zo veel als bij Fix, een persoon die haar niet zou kennen zou het niet merken. Laicka haar vacht is meer gaan krullen en ook haar ondervacht is dikker geworden. Qua karakter is ze feller geworden, dusdanig dat ik een GT op haar heb moeten zetten omdat ze Fix aanvloog.
Omdat ik absoluut niet vroeg wil castreren zijn alle "voordelen" van vroegcastratie niet van toepassing. Ik heb de ingreep uit laten voeren omdat ik bang werd voor een BMO dus bij de volgende teef gaat rond de 8 jaar gewoon alleen de baarmoeder eruit en als mijn eigen da dat niet wil doen dan ga ik naar iemand die het wel doet.
Andere honden heb ik nooit last van gehad, ik loop veel in gebieden waar geen andere honden zijn. Ook zijn ze allebei ontzettend kieskeurig als het gaat om reuen die zouden mogen dekken dat er gewoon intacte reuen bij kunnen zitten als ze loops zijn (heeft die inteelt toch een gemakje ;) )
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik had dit ooit aan de hand in het bos met loopse Kaya: een Lab reu kwam aangerend (natuurlijk ook zonder baas) en beide waren
zéér welwillend :schrik: Dus zowel de teef als de reu zagen het wel zitten, nou daar heb ik mijn handen aan vol gehad om dat proces
te stoppen :mrgreen:
Inderdaad Kaya tegen mijn benen aan geparkeerd zodat de reu er niet bij kon, maar zeker 10 minuten min of meer 'al vechtend' zo geprobeerd
te blijven staan totdat de baas van de Lab eraan kwam.
Dat was ook de eerste en laatste keer naar het bos met loopse teef :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Van loopsheid tot een discussie over castratie. :mrgreen:

Ik ben ook altijd voorzichtig geweest met castreren. Maar ik kan me toch wel een paar situaties indenken dat het handiger is om het wel te doen (voor het gemak van de baas dan, hè). Ik zou persoonlijk toch buitengewoon geïrriteerd worden met een reu die constant van ernstig slag is van loopse teven in de buurt (of in huis). En soms kun je het er niet uittrainen.
En wat betreft teven: voor mij hoefden teven niet gecastreerd worden want ik had er geen last van. Mijn teven hielden zichzelf altijd schoon en ze gedroegen zich (bijna) allemaal altijd keurig netjes tijdens de loopsheid. Niet weglopen, vervelend of ander irritant gedrag. Alleen mijn sheltie Liesje gedroeg zich als een idioot tijdens haar loopsheid maar ach, zo'n garnaal klemde je zo onder arm.
Maar ik heb nu tot twee maal toe een gesloten baarmoederontsteking meegemaakt waarbij de teef in kwestie het nauwelijks heeft overleefd. Daar heb ik toch wel heel erg de schrik van te pakken gehad. Dus ik denk dat ik in de toekomst, ondanks de grote nadelen, ik bij mijn teefjes de boel er preventief uit laat slopen.
Want zo'n spoedoperatie gaat de hond noch mij in de koude kleren zitten. En dan laat ik de hond liever opereren op een moment dat ze gezond en goed in hun vel zitten. En niet op bijna 10-jarige leeftijd met een gigantische ontsteking. :schrik:

On topic: ik heb nooit problemen gehad met het lopen met een loopse teef (of teven, want meestal waren ze gelijktijdig loops :mrgreen: ). Kwestie van opletten en zorgen dat je niet losloopgebieden gaat lopen tijdens het spitsuur.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Caro. schreef:Ik had dit ooit aan de hand in het bos met loopse Kaya: een Lab reu kwam aangerend (natuurlijk ook zonder baas) en beide waren
zéér welwillend :schrik: Dus zowel de teef als de reu zagen het wel zitten, nou daar heb ik mijn handen aan vol gehad om dat proces
te stoppen :mrgreen:
Inderdaad Kaya tegen mijn benen aan geparkeerd zodat de reu er niet bij kon, maar zeker 10 minuten min of meer 'al vechtend' zo geprobeerd
te blijven staan totdat de baas van de Lab eraan kwam.
Dat was ook de eerste en laatste keer naar het bos met loopse teef :mrgreen:
:LOL: O wat erg ook als de teef ook welwillend is. Ik had nog het geluk dat Shira het niet zo erg zag zitten. :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind t ook verminking. Heb ooit een teef om medische redenen moeten castreren wat een ramp. De vacht werd een drama (kees x fox) zomers bloedheet en als ze nat was duurde t letterlijk dagen voor ze droog werd. Ze had t in de herfst/winter vaak ijskoud daardoor. Ze kon niks meer eten werd dik van lucht. Nee hoor geen castraties hier meer en ondanks dat mn intacte teef op zeer late leeftijd een vermoedelijke bmo heeft gehad zou ik t bij een volgende teef ook zeker nooit doen tenzij medisch noodzakelijk
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Cowboy_Bebop
Actief

Ongelezen bericht door Cowboy_Bebop »

gonnie schreef: Ik vind het ook verminking.
De nadelen zijn dat ze eerder botkanker kunnen krijgen, dat ze dik worden, dat ze incontinent worden en als je even verder zoekt op nadelen vindt je er nog veel meer.
Onder verminking versta ik mutilatie, mismaaktheid, of misvorming van een hond. Dat is nu toch wel het laatste wat ik onder een castratie versta.
Je haalt een geslachtsorgaan weg. Net zoals bij mensen soms ook een appendix of amandelen uitgehaald worden. Zo'n ingreep wordt dan toch ook geen verminking genoemd? Als je niet met je hond wil fokken heeft je hond die eierstokken helemaal niet nodig. Je hond is daarom niet minder geworden.

Dat van dikker worden klopt niet. Je teef heeft gewoon een lager metabolisme. Als ze dikker wordt komt dat puur doordat je te veel eten geeft.
En dat van botkanker, daar vind ik ook geen enkele wetenschappelijke basis voor terug.

Dus het enige dat wel klopt:
- teef krijgt meer ondervacht zoals malinois zegt
- hogere kans op incontintentie klopt, maar de kans daarop kan beperkt worden door de teef eerst een keer loops te laten worden.

Als je daar dan de medische voordelen tegenover bekijkt zoals geen baarmoederontsteking, melkkliertumoren, kans op suikerziekte neemt af, etc ... bekijkt zijn er toch meer voordelen dan nadelen.
Ook, het moment van sterilisatie is heel belangrijk. Wanneer dat minimaal 3 na het einde van en 4 weken voor de start van de loopsheid gebeurt is de kans op hormonale verandereingen uitgesloten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cowboy_Bebop schreef:
gonnie schreef: Ik vind het ook verminking.
Onder verminking versta ik mutilatie, mismaaktheid, of misvorming van een hond. Dat is nu toch wel het laatste wat ik onder een castratie versta.
Je haalt een geslachtsorgaan weg. Net zoals bij mensen soms ook een appendix of amandelen uitgehaald worden. Zo'n ingreep wordt dan toch ook geen verminking genoemd? Als je niet met je hond wil fokken heeft je hond die eierstokken helemaal niet nodig. Je hond is daarom niet minder geworden.

Dat van dikker worden klopt niet. Je teef heeft gewoon een lager metabolisme. Als ze dikker wordt komt dat puur doordat je te veel eten geeft.
En dat van botkanker, daar vind ik ook geen enkele wetenschappelijke basis voor terug.

Dus het enige dat wel klopt:
- teef krijgt meer ondervacht zoals malinois zegt
- hogere kans op incontintentie klopt, maar de kans daarop kan beperkt worden door de teef eerst een keer loops te laten worden.

Als je daar dan de medische voordelen tegenover bekijkt zoals geen baarmoederontsteking, melkkliertumoren, kans op suikerziekte neemt af, etc ... bekijkt zijn er toch meer voordelen dan nadelen.
Ook, het moment van sterilisatie is heel belangrijk. Wanneer dat minimaal 3 na het einde van en 4 weken voor de start van de loopsheid gebeurt is de kans op hormonale verandereingen uitgesloten.
Tuurlijk ik ben achterlijk... mn hond kreeg 10(!!!) brokkes en geen tussendoortjes en kwam nog aan.
Afbeelding
Cowboy_Bebop
Actief

Ongelezen bericht door Cowboy_Bebop »

Kells schreef: Ik heb zelden zo'n hoop onzin in 1 reactie gelezen. Mijn reactie zou een kilometer typewerk zijn en daar heb ik even geen zin in. Cowboy, lees je even beter in... Voor nu zeg ik :zwaai
Ja, dat is wel heel makkelijk gezegd. Wat ik typ is wat ik terug vind als ik me erover inlees.

Als dat volgens jou geen correcte informatie is, maar je kan niet eens uitleggen waarom, ook doei :salut:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”