Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden leren negeren
Moderator: moderatorteam
-
Keet25
- nieuw lid
- Aantal honden: 1
Honden leren negeren
Ik heb hier al verschillende keren gelezen dat je een hond kan leren om andere honden te negeren. Magic blaft namelijk naar elke hond die hij ziet. Ik wil straks ook met hem gaan hardlopen maar het zou zo handig zijn als hij dan gewoon andere honden negeert.
Dus hoe hebben jullie je hond aangeleerd om andere honden te negeren?
Dus hoe hebben jullie je hond aangeleerd om andere honden te negeren?
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: Honden leren negeren
Ja afleiden is leuk, maar heeft mij hier met Norah niet voldoende gebracht. Zeker met hardlopen is afleiden hier niet handig geweest(mw. draait zich om en loopt dus voor je voeten achteruit, omdat ze zich wel laat afleiden, maar te gestresst werd door de omgeving en dus haar rug er naar toe wilde draaien. Lig je daar heerlijk op je muil
Tja, ik ben momenteel erg blij met de workshop BTA die ik gevolgd heb. Waarbij de hond via een intensief training leert om prikkels aan jou te melden( en niet door middel van blaffen
). Het heeft wel verstrekkende gevolgen in de omgang met je hond, maar die vind ik zelf niet onoverkomelijk (behalve het consequent daarin in blijven is nog een puntje van aandacht
)
Bij deze methode gaat het vooral niet om het vermijden van prikkels, maar juist het direct confronteren met de prikkels. Voor ons een ware omschakeling, omdat wij alles inmiddels ontweken om het gedrag van Norah maar beheersbaar te houden.
Tja, ik ben momenteel erg blij met de workshop BTA die ik gevolgd heb. Waarbij de hond via een intensief training leert om prikkels aan jou te melden( en niet door middel van blaffen
Bij deze methode gaat het vooral niet om het vermijden van prikkels, maar juist het direct confronteren met de prikkels. Voor ons een ware omschakeling, omdat wij alles inmiddels ontweken om het gedrag van Norah maar beheersbaar te houden.

- Charlie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
BTA workshop, of bedoel je een BAT workshop ? Dat ken ik wel, die eerste niet. Ben altijd bereid om iets nieuws te leren

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
In de meeste gevallen levert afleiden inderdaad niet zo veel op. De hond leert dan namelijk niet omgaan met de prikkel (de andere honden dus). Bij uitvalgedrag moet je op tijd afleiden, voordat jouw hond de andere hond ziet, want anders zal hij meestal niet meer goed bereikbaar zijn. Dit betekent dus ook dat je hem moet blijven afleiden bij elke hond die je tegenkomt en dat hij anders waarschijnlijk opnieuw zal uitvallen.
Ik vind het zelf dus zinvoller om de hond te leren rustig te kijken naar de andere hond zonder uitvallen of fixeren en normaal te passeren. Ik zou op zoek gaan naar een goede cursus, trainer of gedragstherapeut die je daarbij kan helpen.
Ik vind het zelf dus zinvoller om de hond te leren rustig te kijken naar de andere hond zonder uitvallen of fixeren en normaal te passeren. Ik zou op zoek gaan naar een goede cursus, trainer of gedragstherapeut die je daarbij kan helpen.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Ik heb dit ook gevolgd, een lesdag daarin gehad. Met zeer goed resultaat, het uitvalgedrag van mijn hond is met 90% afgenomen. Maar die hele methode erachter vind ik achterhaald en heb ik maar een paar dagen volgehouden. En het blijkt dat die dus eigenlijk helemaal niet nodig is, anders zou ik niet zo'n goed resultaat bij mijn hond hebben geziengyanty schreef:Het heeft wel verstrekkende gevolgen in de omgang met je hond, maar die vind ik zelf niet onoverkomelijk (behalve het consequent daarin in blijven is nog een puntje van aandacht)
-
Keet25
- nieuw lid
Bedankt voor de reacties.
Waarom hij dit doet? Ik denk een stukje onzekerheid, als pup vond hij ontmoetingen met andere honden al moeilijk. Maar me tde stabijs van mijn ouders en border collie van een vriendin gaat het wel goed.
Precies dit. Afleiden met voer werkt hier matig. Ik moet op tijd de hond zien wil ik hem nog kunnen bereiken. Toevallig gisteren begonnen met het rustig kijken naar honden met hulp van een trainer en dat werkte verrassend goed (wel nog in een gecontroleerde omgeving en niet bij mij in de wijk ofzo).
Waarom hij dit doet? Ik denk een stukje onzekerheid, als pup vond hij ontmoetingen met andere honden al moeilijk. Maar me tde stabijs van mijn ouders en border collie van een vriendin gaat het wel goed.
BTA heb ik ook nog nooit van gehoord? Wat doe je dan precies? Wat zijn dan die verstrekkende gevolgen of achterhaalde methode? Het melden van prikkels bij mij (zonder blaffen graag) klinkt wel handig en zou fijn zijn als we dat kunnen bereiken.*Wolf* schreef:Ik heb dit ook gevolgd, een lesdag daarin gehad. Met zeer goed resultaat, het uitvalgedrag van mijn hond is met 90% afgenomen. Maar die hele methode erachter vind ik achterhaald en heb ik maar een paar dagen volgehouden. En het blijkt dat die dus eigenlijk helemaal niet nodig is, anders zou ik niet zo'n goed resultaat bij mijn hond hebben geziengyanty schreef:Het heeft wel verstrekkende gevolgen in de omgang met je hond, maar die vind ik zelf niet onoverkomelijk (behalve het consequent daarin in blijven is nog een puntje van aandacht)
DeDiana schreef:In de meeste gevallen levert afleiden inderdaad niet zo veel op. De hond leert dan namelijk niet omgaan met de prikkel (de andere honden dus). Bij uitvalgedrag moet je op tijd afleiden, voordat jouw hond de andere hond ziet, want anders zal hij meestal niet meer goed bereikbaar zijn. Dit betekent dus ook dat je hem moet blijven afleiden bij elke hond die je tegenkomt en dat hij anders waarschijnlijk opnieuw zal uitvallen.
Precies dit. Afleiden met voer werkt hier matig. Ik moet op tijd de hond zien wil ik hem nog kunnen bereiken. Toevallig gisteren begonnen met het rustig kijken naar honden met hulp van een trainer en dat werkte verrassend goed (wel nog in een gecontroleerde omgeving en niet bij mij in de wijk ofzo).
-
blondie
- Zeer actief
Als het niet nodig is, dan vraag ik me af wat jij dan anders bent gaan doen dat jouw hond nu anders reageert?*Wolf* schreef:Ik heb dit ook gevolgd, een lesdag daarin gehad. Met zeer goed resultaat, het uitvalgedrag van mijn hond is met 90% afgenomen. Maar die hele methode erachter vind ik achterhaald en heb ik maar een paar dagen volgehouden. En het blijkt dat die dus eigenlijk helemaal niet nodig is, anders zou ik niet zo'n goed resultaat bij mijn hond hebben geziengyanty schreef:Het heeft wel verstrekkende gevolgen in de omgang met je hond, maar die vind ik zelf niet onoverkomelijk (behalve het consequent daarin in blijven is nog een puntje van aandacht)
Ik ken trouwens de methode niet, en heb geen uitvallende honden. Ik maak wel contact met mijn honden als ik merk dat de aankomende hond wat gespannen gaat reageren en fixeert, en of grauwt en blaft. Dan wil ik de focus op mij hebben omdat 1 van mijn honden dan zeker wel de neiging heeft om ook zijn haren overeind te doen en terug gaat staren. Dat wil ik gewoon niet hebben, dan bouwen er 2 honden spanning op en dat vind ik nergens voor nodig
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
BTA = bend to assent en wordt gegeven door hondencentrum Wraf in Zeewolde en staat in verband met de roedelmethode. BTA zelf heeft wel overeenkomsten met BAT, maar net weer iets anders. De hond gaat aanleren om prikkels bij jou te melden.
De verstrekkende gevolgen voor de omgang met je hond: is dat er leefregels achter zitten. Aanvankelijk voer je deze allemaal in en zul je veel resultaat zien omdat die leefregels duidelijk scheppen. Daarna zou je regels wel kunnen versoepelen, mits je hond dit aankan. Valt het gedrag terug dan is dat dus niet handig.
In de methode ligt de basis in: Goedzo, Braaf, Nee, Foei, vrij over. De beloningen hebben verschillende waardes, de correcties ook. In huis zal de hond hieraan al moeten leren wat bijvoorbeeld de consequenties zijn van Foei (in de mand). Buiten betekend dat bijvoorbeeld aan de lijn en vrij over. Er wordt veel en rijkelijk beloond bij Goedzo. De hond loopt buiten in basis vrijover (soort van volg) en krijgt vrij op commando. Het trekken is er meteen uit. Dit doormiddel van speciale manier van omdraaien, zoals je dat ook moet gaat doen om prikkels melden aan te leren.
Er zit een gedeelte in waar ik in sommige gedeeltes mijn bedenkingen over heb (over de achterliggende reden), maar die ik zelf wel handig vind, die bij name bij Norah toch veel rust bieden omdat ze wel heel duidelijk voor haar zijn. Het zijn bepaalde dingen die nog wat onder de dominatietheorie vallen: zoals eerst door de deur, eerst eten, niet op de bank, aaien en knuffelen enkel op uitnodiging, niet tegen je aan liggen. Toch moet ik zeggen dat ik dat bij Norah echt wel moet blijven doen, al mag zij wel op uitnodiging op de bank af en toe en dat kan ook best. Andere dingen bieden haar te veel houvast en geven haar echt rust. Dat ik het liever daar op hou dan op de opgegeven reden, maar goed zo haal je altijd uit trainingen die je niet passen toch?
De verstrekkende gevolgen voor de omgang met je hond: is dat er leefregels achter zitten. Aanvankelijk voer je deze allemaal in en zul je veel resultaat zien omdat die leefregels duidelijk scheppen. Daarna zou je regels wel kunnen versoepelen, mits je hond dit aankan. Valt het gedrag terug dan is dat dus niet handig.
In de methode ligt de basis in: Goedzo, Braaf, Nee, Foei, vrij over. De beloningen hebben verschillende waardes, de correcties ook. In huis zal de hond hieraan al moeten leren wat bijvoorbeeld de consequenties zijn van Foei (in de mand). Buiten betekend dat bijvoorbeeld aan de lijn en vrij over. Er wordt veel en rijkelijk beloond bij Goedzo. De hond loopt buiten in basis vrijover (soort van volg) en krijgt vrij op commando. Het trekken is er meteen uit. Dit doormiddel van speciale manier van omdraaien, zoals je dat ook moet gaat doen om prikkels melden aan te leren.
Er zit een gedeelte in waar ik in sommige gedeeltes mijn bedenkingen over heb (over de achterliggende reden), maar die ik zelf wel handig vind, die bij name bij Norah toch veel rust bieden omdat ze wel heel duidelijk voor haar zijn. Het zijn bepaalde dingen die nog wat onder de dominatietheorie vallen: zoals eerst door de deur, eerst eten, niet op de bank, aaien en knuffelen enkel op uitnodiging, niet tegen je aan liggen. Toch moet ik zeggen dat ik dat bij Norah echt wel moet blijven doen, al mag zij wel op uitnodiging op de bank af en toe en dat kan ook best. Andere dingen bieden haar te veel houvast en geven haar echt rust. Dat ik het liever daar op hou dan op de opgegeven reden, maar goed zo haal je altijd uit trainingen die je niet passen toch?

- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik denk idd dat je er een combinatie van moet maken, de hoofdzaak is rust!DeDiana schreef:In de meeste gevallen levert afleiden inderdaad niet zo veel op. De hond leert dan namelijk niet omgaan met de prikkel (de andere honden dus). Bij uitvalgedrag moet je op tijd afleiden, voordat jouw hond de andere hond ziet, want anders zal hij meestal niet meer goed bereikbaar zijn. Dit betekent dus ook dat je hem moet blijven afleiden bij elke hond die je tegenkomt en dat hij anders waarschijnlijk opnieuw zal uitvallen.
Ik heb het mijn honden van pup af aan aangeleerd, andere hond is hierkomen, wat lekkers krijgen en samen even gek doen
Mijn honden hadden dat heel snel door en kwamen op het moment dat ze een andere hond zagen meteen naar me toelopen, snoepje/aai in ontvangst nemen en even lekker gek doen samen
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
mijn pup is nu 12 week, als we tijdens het wandelen [nog wel aan de riem] andere honden tegen komen, dan houden we afstand, want mijn pup is laaiend enthousiast, ik laat haar even zitten, op afstand mag ze kijken, geuren opsnuiven, geef haar een beloning en we wandelen verder,
ik laat mijn pup niet op een ander afstuiven en ik wil ook geen andere hond op mij af zien komen, dan zeg ik er wat van.
alleen met toestemming van beide eigenaren mogen ze contact maken.
ik laat mijn pup niet op een ander afstuiven en ik wil ook geen andere hond op mij af zien komen, dan zeg ik er wat van.
alleen met toestemming van beide eigenaren mogen ze contact maken.
-
Carlo_040
Deze curcus is misschien wel iets voor mij en mijn pup 
Ik krijg buiten, zeker als hij andere honden hoort ziet of ruikt, geen contact met mijn pup, en voor voedsel is hij dan opeens ook niet meer geïnteresseerd. En aangezien hij nu met 45 kilo met kracht begint te trekken moet ik hier zeker iets aan gaan doen.
Ik lees dus even mee!
Ik krijg buiten, zeker als hij andere honden hoort ziet of ruikt, geen contact met mijn pup, en voor voedsel is hij dan opeens ook niet meer geïnteresseerd. En aangezien hij nu met 45 kilo met kracht begint te trekken moet ik hier zeker iets aan gaan doen.
Ik lees dus even mee!
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
ik moet zeggen dat ik ook alles uit de kast moet halen om aandacht te krijgen, maar heb altijd een favoriet speeltje of lekkers bij me, [stukje kaas vind ze heerlijk]Carlo_040 schreef:Deze curcus is misschien wel iets voor mij en mijn pup
Ik lees dus even mee!
en als ze dan gaat zitten, haal ik de druk van de lijn, laat ik haar ook niet te lang zitten kijken, want zoveel
geduld heeft ze ook nog niet, beloon haar en ga verder, zin of geen zin.