Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Trekken in een groep
Moderator: moderatorteam
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
- Aantal honden: 1
Trekken in een groep
Fred trekt echt heel hard.
Op zich gaat dat 1 op 1 heel goed. Als hij trekt draai ik me om. Na veel frustrerende wandelingen gaat dat eigenlijk heel goed. Keer op keer tussen auto's doorweven, onvoorspelbaar lopen, aandachtsoefeningen afgewisseld met lekker spelen als het goed gaat.
Maar lopen in een groep is echt een drama. Hij zet echt af met zijn achterpoten en is bijna niet te houden.
We trainen in natuurgebieden met de jachttraining. Dan lopen we in een groep op. In deze groep trainen we al van 8 weken af aan. En dan is hij gewoon niet te houden.
Ik snap dat hij dan erg opgewonden is. Ik ben een keer eerder gegaan om het te ontwijken maar dat vind ik ook geen goed idee.
Dus oefenen was het volgende plan. Als hij trekt draai ik me om. Maar het nieuwste trucje in het assortiment is dat hij de lijn slap laat worden en dan in een keer met zijn volle gewicht tot het einde van de lijn rent. Type springveer.
Vandaag liep ik achter de groep aan, groep uit het zicht maar hij weet natuurlijk de situatie te koppelen en zet echt af met zijn achterpoten.
En ik heb echt spierpijn in mijn bovenbenen van tegengewicht bieden en omdraaien bij Trekken.
Voorop lopen heeft trouwens ook geen zin.
Op dit soort momenten kan ik zijn aandacht ook totaal niet houden. Rodiworst, leverworst en kip geprobeerd maar naar de groep komen is het belangrijkst.
Hoe kan ik hier beter op oefenen? Want op deze manier beginnen we allebei gefrustreerd aan een training en dat is absoluut niet de bedoeling.
Op zich gaat dat 1 op 1 heel goed. Als hij trekt draai ik me om. Na veel frustrerende wandelingen gaat dat eigenlijk heel goed. Keer op keer tussen auto's doorweven, onvoorspelbaar lopen, aandachtsoefeningen afgewisseld met lekker spelen als het goed gaat.
Maar lopen in een groep is echt een drama. Hij zet echt af met zijn achterpoten en is bijna niet te houden.
We trainen in natuurgebieden met de jachttraining. Dan lopen we in een groep op. In deze groep trainen we al van 8 weken af aan. En dan is hij gewoon niet te houden.
Ik snap dat hij dan erg opgewonden is. Ik ben een keer eerder gegaan om het te ontwijken maar dat vind ik ook geen goed idee.
Dus oefenen was het volgende plan. Als hij trekt draai ik me om. Maar het nieuwste trucje in het assortiment is dat hij de lijn slap laat worden en dan in een keer met zijn volle gewicht tot het einde van de lijn rent. Type springveer.
Vandaag liep ik achter de groep aan, groep uit het zicht maar hij weet natuurlijk de situatie te koppelen en zet echt af met zijn achterpoten.
En ik heb echt spierpijn in mijn bovenbenen van tegengewicht bieden en omdraaien bij Trekken.
Voorop lopen heeft trouwens ook geen zin.
Op dit soort momenten kan ik zijn aandacht ook totaal niet houden. Rodiworst, leverworst en kip geprobeerd maar naar de groep komen is het belangrijkst.
Hoe kan ik hier beter op oefenen? Want op deze manier beginnen we allebei gefrustreerd aan een training en dat is absoluut niet de bedoeling.
-
Pino01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Re: Trekken in een groep
Ik lees mee. Als ik alleen loop met Elmo loopt hij mee zonder te trekken. Maar Elmo trekt ook als we in een groep lopen of tijdens de jachttraining. Ik kan op mijn kop gaan staan maar hij blijft trekken. Oh ja lekkers heeft geen zin.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Is het een idee om hem eerst even flink los te laten lopen vlak voor de training? Niet dat hij natuurlijk te moe is voor de training
maar misschien dat het net even het scherpe randje eraf haalt?
In een groep denk ik dat veel honden niet zo netjes meer aan de riem lopen als normaal. Best lastig dus!
In een groep denk ik dat veel honden niet zo netjes meer aan de riem lopen als normaal. Best lastig dus!
- Feather__
- Zeer actief
Ik kreeg het er ook niet uit bij Yindi. Ik heb een tuigje met ring aan de voorkant gekocht. Daardoor is ze gestopt met trekken. Ze loopt nog wel graag voorop met een strakke lijn als ze iets leuk vind. Maar het echte trekken is voorbij.
Ondertussen loopt ze ook allang niet meer vast aan de ring op haar borst maar gewoon op haar rug. Heel soms moet hij weer even op haar borst als ze opeens weer trekt.
Ze trekt zichzelf dan scheef en dat is blijkbaar vervelend.
Ondertussen loopt ze ook allang niet meer vast aan de ring op haar borst maar gewoon op haar rug. Heel soms moet hij weer even op haar borst als ze opeens weer trekt.
Ze trekt zichzelf dan scheef en dat is blijkbaar vervelend.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou een (speciaal) tuig introduceren waaraan hij wel mag trekken. Zo te horen heeft al zo veel succes gehad dat erop trainen (en dan ook nog met de training mee gaan doen) hem niet gaat worden. Ik zou het dus voorlopig lekker los laten en hem lekker toe staan te trekken _aan dat tuig_. En verder echt super consequent zijn.
- Barkley
- Zeer actief
Nee, dat heb ik al een keer geprobeerd en heeft geen zin.Brindlecardi schreef:Is het een idee om hem eerst even flink los te laten lopen vlak voor de training? Niet dat hij natuurlijk te moe is voor de trainingmaar misschien dat het net even het scherpe randje eraf haalt?
En met 44 kilo aan de riem is het vervelend
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Diem transformeert ook het liefst tot trekpaard zodra er spannende dingen te beleven zijn
Ik heb het uiteindelijk kunnen verminderen door me vooral te richten op wat ik wél wil in plaats van mij te richten op 'foei, niet trekken'.
Bij hem is dat het commando 'netjes lopen'. Dat is anders dan echt volgen want bij 'netjes lopen' mag hij wel aan het einde van de riem lopen en hoeft geen contact te houden maar hij moet zonder te trekken doorlopen en niet overal snuffelen of van kant wisselen. Ik gebruik het dus als ik op een normale manier een stuk wil lopen zonder telkens te moeten stoppen en/of alle kanten uit gesleurd word.
Ik heb het commando aangeleerd zoals je bij elk commando: Eerst oefenen op makkelijke plekken en tijdstippen en gewenst gedrag ruim belonen. Toen ik zag dat het kwartje ging vallen wat ik van hem wilde ben ik op lastigere momenten voor kleine stukjes gaan oefenen. Kleine stukjes maar en ik probeerde tijdig het commando op te heffen met een 'vrij' zodat hij niet de fout in kon gaan. Zo steeds verder uitbreiden.
Inmiddels snapt hij prima wat netjes lopen betekent en kan ik het hem met mijn stem of soms als nodig een greep aan zijn lurven
afdwingen.
Ik heb het uiteindelijk kunnen verminderen door me vooral te richten op wat ik wél wil in plaats van mij te richten op 'foei, niet trekken'.
Bij hem is dat het commando 'netjes lopen'. Dat is anders dan echt volgen want bij 'netjes lopen' mag hij wel aan het einde van de riem lopen en hoeft geen contact te houden maar hij moet zonder te trekken doorlopen en niet overal snuffelen of van kant wisselen. Ik gebruik het dus als ik op een normale manier een stuk wil lopen zonder telkens te moeten stoppen en/of alle kanten uit gesleurd word.
Ik heb het commando aangeleerd zoals je bij elk commando: Eerst oefenen op makkelijke plekken en tijdstippen en gewenst gedrag ruim belonen. Toen ik zag dat het kwartje ging vallen wat ik van hem wilde ben ik op lastigere momenten voor kleine stukjes gaan oefenen. Kleine stukjes maar en ik probeerde tijdig het commando op te heffen met een 'vrij' zodat hij niet de fout in kon gaan. Zo steeds verder uitbreiden.
Inmiddels snapt hij prima wat netjes lopen betekent en kan ik het hem met mijn stem of soms als nodig een greep aan zijn lurven
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Heel herkenbaar, mijn oppashond trekt bij mij en mijn honden als een idioot en bij mijn dochter waar ze van is niet.

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Zoals Boutje t doet doe ik t ook. Ik bevries en speel lantaarnpaal totdat Mijnheer naast me komt staan/zitten en oogcontact maakt. Dan gaan we weer verder. Ik zeg niets en doe ook niets. Al het initiatief moet van de hond komen. Dit is dan meestal tijdens de training.
Als ik in een minder geduldige bui ben of ik heb alle 4 bij me wil ik nog wel eens helikopter spelen met de lijn. Ik zwaai de lijn zo'n 25 cm voor me verticaal in het rond als de rotorbladen van een helikopter en degene die dus verder vooruit loopt krijgt een tik over de neus. Minder sympathiek, maar een te vermijden keuze en werkt als een tierelier.
Mijn bijbehorende commando is niet trekken.
Als ik in een minder geduldige bui ben of ik heb alle 4 bij me wil ik nog wel eens helikopter spelen met de lijn. Ik zwaai de lijn zo'n 25 cm voor me verticaal in het rond als de rotorbladen van een helikopter en degene die dus verder vooruit loopt krijgt een tik over de neus. Minder sympathiek, maar een te vermijden keuze en werkt als een tierelier.
Gr. Aniek

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Het hele ritueel van omdraaien, aandacht vragen, koek en worst, etc etc haalt hier niets uit.
Wat wel werkt, is t gewoonweg verbieden en na een paar keer waarschuwen krijgen ze gewoon een uitbrander. Gaan ze door dan grijp ik ze bij hun kladden. Alles wat nodig is om ze te laten beseffen dat t menes is. En dan is er op den duur steeds minder nodig.
Ik vind t op alle vlakken onacceptabel gedrag. Het is voor henzelf ongezond, maar zelf met zoveel spanning in je lijf lopen vind ik op zn minst onwijs ergerlijk, maar als t glad is is het ook nog eens gevaarlijk.
Wat wel werkt, is t gewoonweg verbieden en na een paar keer waarschuwen krijgen ze gewoon een uitbrander. Gaan ze door dan grijp ik ze bij hun kladden. Alles wat nodig is om ze te laten beseffen dat t menes is. En dan is er op den duur steeds minder nodig.
Ik vind t op alle vlakken onacceptabel gedrag. Het is voor henzelf ongezond, maar zelf met zoveel spanning in je lijf lopen vind ik op zn minst onwijs ergerlijk, maar als t glad is is het ook nog eens gevaarlijk.

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Dat snap ik, maar om je gerust te stellen, het is iets wat veel honden dus doen zodra je met andere honden oploopt.Barkley schreef:Nee, dat heb ik al een keer geprobeerd en heeft geen zin.Brindlecardi schreef:Is het een idee om hem eerst even flink los te laten lopen vlak voor de training? Niet dat hij natuurlijk te moe is voor de trainingmaar misschien dat het net even het scherpe randje eraf haalt?
En met 44 kilo aan de riem is het vervelend
Ik zou een halti of anti trek tuig introduceren voor die momenten. Het is natuurlijk fijn als je het daar ook kunt afleren, maar het lijkt mij niet zo bevorderlijk voor de sfeer verder als je je daar op moet focussen voor de les.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Een halti of anti-trektuig lijkt me bij jachttraining niet zo handig, ook al wordt het heel soms wel eens gebruikt.
Meestal gaat het dan om uitvallende honden.
Zoals Boutje het doet heb ik ook gedaan.
De hond komt gewoon geen centimeter vooruit als hij trekt.
Door de lus van de riem met beide handen laag tegen je aan te houden (bekken hoogte of ter hoogte van je middel) levert het voor jezelf wat minder pijn in je armen op
Ik deed ook precies hetzelfde als ik met mijn hond ging oplopen naar de inzetplek als het onze beurt was voor de oefening.
Jammer als het te lang duurde, dan ging iemand anders met zijn hond voor.
Meestal gaat het dan om uitvallende honden.
Zoals Boutje het doet heb ik ook gedaan.
De hond komt gewoon geen centimeter vooruit als hij trekt.
Door de lus van de riem met beide handen laag tegen je aan te houden (bekken hoogte of ter hoogte van je middel) levert het voor jezelf wat minder pijn in je armen op
Ik deed ook precies hetzelfde als ik met mijn hond ging oplopen naar de inzetplek als het onze beurt was voor de oefening.
Jammer als het te lang duurde, dan ging iemand anders met zijn hond voor.
Laatst gewijzigd door ranetje op 20 nov 2016 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Ik twijfel ook of ik het anders aan moet gaan pakken. Millie is pas 6 maanden, maar er zit best weinig vooruitgang in het lopen zonder trekken. Het gekke is dat zij het ook alleen doet als ik de twee aan de lijn heb. Als ik met haar alleen wandel trekt ze veel minder en als ik dán stil sta bij het trekken snapt ze ineens wel dat ze naast me moet gaan lopen.
Ik heb zelfs op de hondenschool gevraagd of er geen andere methodes zijn dan het stilstaan en/of de andere kant oplopen. Maar ik heb eigenlijk geen tips gekregen. Het zou toch wel makkelijk zijn als ik de twee straks tegelijkertijd aangelijnd kan uitlaten...
Ik heb zelfs op de hondenschool gevraagd of er geen andere methodes zijn dan het stilstaan en/of de andere kant oplopen. Maar ik heb eigenlijk geen tips gekregen. Het zou toch wel makkelijk zijn als ik de twee straks tegelijkertijd aangelijnd kan uitlaten...
- Leonie.
- Zeer actief
Hmm, ja, de juf zegt ook 'gewoon blijven volhouden'. Zit misschien ook weinig anders op.Boutje schreef: Toch gewoon volhouden. Ik loop regelmatig met 6 honden/hondjes aangelijnd.
Omdraaien worden ze alleen maar zenuwachtiger van en gaan de lijnen van in de knoop.
Stilstaan en handen blokkeren werkt. En de brave honden die niet trokken voor ik stilstond krijgen een snoepje.
Loopt je andere hond wel netjes zonder trekken?
Of op lijnlengte "in contact"?
Bij mijn jongste dochter was het laatste het probleem, oudste hond op lijnlengte zonder spanning er op, jongste hond wil dan absoluut voor of naast haar lopen dus gaat trekken. Oplossing was de oudste in "volg" laten lopen naast haar, trekken van de jongste was meteen zo goed als opgelost.
Sleutel is dat jij als baas de referentie moet zijn waar je hond loopt, niet je andere hond. Als dit zo is dan maakt het aantal honden weinig meer uit.
Lou loopt wel netjes, trekt alleen in uitzonderlijke situaties zoals wanneer hij perse ergens tegenaan moet plassen. Als hij perongeluk trekt, corrigeert hij zichzelf ook meteen door even in te houden. Maar het grootste deel van de tijd loopt hij naast of net achter mij, dus ik denk niet dat Millie hem in wil halen.
- Barkley
- Zeer actief
Bedankt, allemaal! Stuk voor stuk nuttige antwoorden waar ik wat mee kan. En ook wel fijn om te horen dat ik niet alleen ben 
Het is wel echt een stuk erger geworden nadat hij twee weken lijnrust moest toen hij geopereerd werd. Alsof hij daarna opeens alles uit zijn wandeling moest halen ofzo.
@boutje, Budkes en Ranetje, ik ben vanmorgen gelijk begonnen met stilstaan.
Ik heb voor het eerst ook gelijk gefrustreerd gemormel gehoord
@paisley, klopt. Onze wijk word op dit moment opnieuw bestraat en dat is af en toe een uitdaging.
Het is wel echt een stuk erger geworden nadat hij twee weken lijnrust moest toen hij geopereerd werd. Alsof hij daarna opeens alles uit zijn wandeling moest halen ofzo.
Samen een sledeteam oprichten?pioenroos schreef:Diem transformeert ook het liefst tot trekpaard zodra er spannende dingen te beleven zijn![]()
@boutje, Budkes en Ranetje, ik ben vanmorgen gelijk begonnen met stilstaan.
Ik heb voor het eerst ook gelijk gefrustreerd gemormel gehoord
@paisley, klopt. Onze wijk word op dit moment opnieuw bestraat en dat is af en toe een uitdaging.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
bij mij is trekken aan de riem met jachttraining gewoon niet verder gaan. ik draai dan om en ga terug. lopen ze braaf naast mij dan loop ik de goede kant weer op. tot twinkel weer trekt, jammer gaan we weer de andere kant op.
hetzelfde dat ze steady moet zitten, doet ze het niet dan mag ze niet apporteren.
ellen
hetzelfde dat ze steady moet zitten, doet ze het niet dan mag ze niet apporteren.
ellen
-
Manuma
- Zeer actief
Manu kon ook enorm trekken en dat heb ik er pas uitgekregen toen ik hem ging léren te trekken.
Ik heb het niet aan een tuig gekoppeld maar aan een commando en gebaar. Heuvels op trekken, of gewoon stukken tijdens de wandeling en dan "jaaaa braaf" en een beloning halen. Daarna weer over naar het niet-trekken.
Voor ons heeft dat heel erg geholpen, ik heb er echt nog maar zelden last van en áls hij trekt is hij er heel makkelijk weer uit te halen. Misschien een idee?
Ik heb het niet aan een tuig gekoppeld maar aan een commando en gebaar. Heuvels op trekken, of gewoon stukken tijdens de wandeling en dan "jaaaa braaf" en een beloning halen. Daarna weer over naar het niet-trekken.
Voor ons heeft dat heel erg geholpen, ik heb er echt nog maar zelden last van en áls hij trekt is hij er heel makkelijk weer uit te halen. Misschien een idee?
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Haha, ik zie die helikopter al voor me. En ze weten het donders goed wat 'niet trekken' isBudkes schreef:Zoals Boutje t doet doe ik t ook. Ik bevries en speel lantaarnpaal totdat Mijnheer naast me komt staan/zitten en oogcontact maakt. Dan gaan we weer verder. Ik zeg niets en doe ook niets. Al het initiatief moet van de hond komen. Dit is dan meestal tijdens de training.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Oh wat grappig om te lezen, dat deed ik net zo toen ik er nog met 4 liep, eens per jaar ofzo als ze weer even eigenwijs warenBudkes schreef:Zoals Boutje t doet doe ik t ook. Ik bevries en speel lantaarnpaal totdat Mijnheer naast me komt staan/zitten en oogcontact maakt. Dan gaan we weer verder. Ik zeg niets en doe ook niets. Al het initiatief moet van de hond komen. Dit is dan meestal tijdens de training.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik vind het niet zo gek.Manuma schreef:Manu kon ook enorm trekken en dat heb ik er pas uitgekregen toen ik hem ging léren te trekken.
Ik heb dat gedaan met springen, en ze springen dus niet hier. Alleen als ik dat vraag.
Dat is met trekken misschien net zo zinnig.
- Barkley
- Zeer actief
uiteindelijk wil ik wel gaan hardlopen en kijken of we canicross wat vinden. Maar het advies is te wachten tot hij 1,5 is. Dus dat duurt nog wel even.Manuma schreef:Manu kon ook enorm trekken en dat heb ik er pas uitgekregen toen ik hem ging léren te trekken.
Ik ga dit in mijn achterhoofd houden.
Eerst eens het stilstaan uitproberen.
Gister ging dat wel even fout. Ik stond strak stil. Fred loopt achteruit en loopt zo uit zijn halsband en dacht
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
- Barkley
- Zeer actief
Haha ja. En hij bleef ook nog eens keurig wachten.
-
Manuma
- Zeer actief
Ik leerde het Manu al toen hij nog geen 5 maanden oud wasBarkley schreef:uiteindelijk wil ik wel gaan hardlopen en kijken of we canicross wat vinden. Maar het advies is te wachten tot hij 1,5 is. Dus dat duurt nog wel even.Manuma schreef:Manu kon ook enorm trekken en dat heb ik er pas uitgekregen toen ik hem ging léren te trekken.
Ik ga dit in mijn achterhoofd houden.
Eerst eens het stilstaan uitproberen.
Wat hij nu doet is fysiek veel zwaarder en het leren trekken is natuurlijk al helemaal geweldig als hij het 30 cm lang doet op jouw commando. Het is een andere insteek maar in mijn ervaring werkt het wel. Op deze manier heb ik ook het joelen beperkt. Je mag joelen en ik ben er vaak zelfs heel erg blij mee maar wel alleen als ik het je vraag.
- Barkley
- Zeer actief
ik stuur je even een pb
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Misschien is de bend to assent methode wat voor je. Je kunt hiervoor een workshop volgen bij hondencentrum Wraf. Deze werken ook met omkeren, maar het gaat wat verder. Het is waarschijnlijk een methode die goed bij je past en waar je misschien wat verdieping in kunt gebruiken?
Het is ook de methode die voor ons en Norah heel goed werkt! Norah trok al 3,5 jaar als een malle aan de lijn. Met erg veel druk ging het wel goed, maar we kregen het niet goed onder controle. Stilstaan maakt dat zij heel snel steeds terug sprong naar nijst mee, maar zodra er iets gebeurd dus meteen weer vooruit sprong. Ik dacht dat omkeren haar ook heel zenuwachtig maakte, maar nu blijkt het toch heel goed te werken en is ze binnen een week opgehouden met trekken! Ik wist niet wat ik meemaakte. En dat met enkel omkeren, wat ik anders ook al had gedaan (maar dan niet volgens deze methode)
Ik ben erg blij met deze methode, omdat het op veel fronten in te zetten is. Het heeft de band tussen ons en Norah ook behoorlijk verbeterd, nu ze eindelijk meer rust kan vinden in bijvoorbeeld het wandelen. Moeilijke is dat wij ook een tijd niet met 2 honden hebben kunnen wandelen. Nu pakken wij dat af en toe weer langzaam op. En ook met twee honden moet ik af en toe nog even handig worden om het draaien ook in te kunnen zetten als de ene iets doet wat ik niet wil en de ander wel heel braaf is. Maar ook daarin wordt ik steeds handig. Uiteindelijk hoef ik nog maar incidenteel te gaan draaien natuurlijk. Dan is het voor hen ook wel duidelijk wat de bedoeling is. We zijn nu een 1,5 maand verder na de eerste trainingsdag )2 trainingsdagen.
Het is ook de methode die voor ons en Norah heel goed werkt! Norah trok al 3,5 jaar als een malle aan de lijn. Met erg veel druk ging het wel goed, maar we kregen het niet goed onder controle. Stilstaan maakt dat zij heel snel steeds terug sprong naar nijst mee, maar zodra er iets gebeurd dus meteen weer vooruit sprong. Ik dacht dat omkeren haar ook heel zenuwachtig maakte, maar nu blijkt het toch heel goed te werken en is ze binnen een week opgehouden met trekken! Ik wist niet wat ik meemaakte. En dat met enkel omkeren, wat ik anders ook al had gedaan (maar dan niet volgens deze methode)
Ik ben erg blij met deze methode, omdat het op veel fronten in te zetten is. Het heeft de band tussen ons en Norah ook behoorlijk verbeterd, nu ze eindelijk meer rust kan vinden in bijvoorbeeld het wandelen. Moeilijke is dat wij ook een tijd niet met 2 honden hebben kunnen wandelen. Nu pakken wij dat af en toe weer langzaam op. En ook met twee honden moet ik af en toe nog even handig worden om het draaien ook in te kunnen zetten als de ene iets doet wat ik niet wil en de ander wel heel braaf is. Maar ook daarin wordt ik steeds handig. Uiteindelijk hoef ik nog maar incidenteel te gaan draaien natuurlijk. Dan is het voor hen ook wel duidelijk wat de bedoeling is. We zijn nu een 1,5 maand verder na de eerste trainingsdag )2 trainingsdagen.

- Barkley
- Zeer actief
dit spreekt me heel erg aan, maar vooral het toestemming vragen als hij andere honden wil begroeten.gyanty schreef:Misschien is de bend to assent methode wat voor je. Je kunt hiervoor een workshop volgen bij hondencentrum Wraf. Deze werken ook met omkeren, maar het gaat wat verder. Het is waarschijnlijk een methode die goed bij je past en waar je misschien wat verdieping in kunt gebruiken?
wij zijn nu al een stuk beter op weg. Het trekken in de groep is nog steeds aanwezig maar samen 1 op 1 gaat het moeiteloos. Stilstaan, wachten tot hij weer aandacht voor mij heeft en doorlopen.
Het betekende in het begin wel dat ik soms nog geen stap na stilstaan weer stil kon staan.
Ook heb ik volgens mij wat mensen laten schrikken omdat ik in een woonwijk standbeeldje ging spelen voor iemands raam. Die zag je om de paar seconden naar het raam lopen,sorry!
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Wij staan al bekend in het dorp als de draaiers, soms idd 100 voor het raam van iemand ja. Mijn man stond ergens een keer 20 minuten te draaien hahaBarkley schreef:dit spreekt me heel erg aan, maar vooral het toestemming vragen als hij andere honden wil begroeten.gyanty schreef:Misschien is de bend to assent methode wat voor je. Je kunt hiervoor een workshop volgen bij hondencentrum Wraf. Deze werken ook met omkeren, maar het gaat wat verder. Het is waarschijnlijk een methode die goed bij je past en waar je misschien wat verdieping in kunt gebruiken?
wij zijn nu al een stuk beter op weg. Het trekken in de groep is nog steeds aanwezig maar samen 1 op 1 gaat het moeiteloos. Stilstaan, wachten tot hij weer aandacht voor mij heeft en doorlopen.
Het betekende in het begin wel dat ik soms nog geen stap na stilstaan weer stil kon staan.
Ook heb ik volgens mij wat mensen laten schrikken omdat ik in een woonwijk standbeeldje ging spelen voor iemands raam. Die zag je om de paar seconden naar het raam lopen,sorry!

- samantha1986
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse Bulldog
- Contacteer:
Dat heb ik ook.Leonie. schreef:Ik twijfel ook of ik het anders aan moet gaan pakken. Millie is pas 6 maanden, maar er zit best weinig vooruitgang in het lopen zonder trekken. Het gekke is dat zij het ook alleen doet als ik de twee aan de lijn heb. Als ik met haar alleen wandel trekt ze veel minder en als ik dán stil sta bij het trekken snapt ze ineens wel dat ze naast me moet gaan lopen.
Als ik ineens de andere kant op zou lopen dan blokkeert Bob, die wil dan echt niet verder lopen.. Dan kan ik hem naar huis toe dragen anders blijft hij liggen.
Senna 11.12.04 - 12.11.12 (Am.Staff), Diesel 10.01.08 - 09.05.14 (Boxer) herplaatser, Harrie 15.08.06 - 09.05.16 (Franse Bulldog) herplaatser

Bob 27.08.11 (X Fr.Bulldog) herplaatser
Kaya 12.09.16 (X Bullterrier)
Reflecterende hesjes voor de hond! Het kan gevaarlijk zijn om je hond in het donker uit te laten. Jaarlijks gebeuren er aanrijdingen waarbij honden en auto's betrokken zijn.
Met de reflecterende hesjes of ben je er zeker van dat jij en je hond sneller gezien worden in het donker. https://hondenhesjes.jimdo.com/

Bob 27.08.11 (X Fr.Bulldog) herplaatser
Kaya 12.09.16 (X Bullterrier)
Reflecterende hesjes voor de hond! Het kan gevaarlijk zijn om je hond in het donker uit te laten. Jaarlijks gebeuren er aanrijdingen waarbij honden en auto's betrokken zijn.
Met de reflecterende hesjes of ben je er zeker van dat jij en je hond sneller gezien worden in het donker. https://hondenhesjes.jimdo.com/
- Leonie.
- Zeer actief
Bij mij gaat het inmiddels wat beter (Millie is nu 9 maanden), dus blijf volhouden!
Ik probeer vooral te lopen op de momenten dat ze wat moeier zijn, dat scheelt een hoop.
Ik probeer vooral te lopen op de momenten dat ze wat moeier zijn, dat scheelt een hoop.