Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
afvallen
Moderator: moderatorteam
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
afvallen
Cartouche (9) is te dik, zijn ribben zijn niet meer te zien en er moet hoognodig wat af, hij weegt 35 kilo en is een Duitse staande draadhaar en gecastreerd.
Lastige is dat hij relatief weinig eten al krijgt, 400 gram smuldier en ongeveer 100 gram acana brokken.
Hiernaast 1x per dag een kluifje en een ieniemienie koekje als beloning.
Nu ben ik aan het zoeken naar een alternatief wat ook nog betaalbaar is en waarbij hij dus geen hongergevoel heeft.
Als hij de kans krijgt dan vreet hij van straat omdat hij honger heeft, hij krijgt sinds een tijdje gekookte sperzieboontjes maar dat doet niet heel erg veel.
Qua wandelen loopt hij 1 keer per dag ongeveer een half uur los, hij struint dan lekker maar echt rennen is er niet meer bij, soms even sprintjes maar dat was altijd beter.
Verder loopt hij 3 keer per dag een aangelijnde ronde van ongeveer 20/25 minuten, meer is door lichamelijke klachten niet haalbaar helaas.
Vanaf april dan word er weer geregeld met hem gefietst. Nu is dat helaas geen optie.
Is het een idee om over te gaan op light voer?
Of zijn er nog andere opties?
Lastige is dat hij relatief weinig eten al krijgt, 400 gram smuldier en ongeveer 100 gram acana brokken.
Hiernaast 1x per dag een kluifje en een ieniemienie koekje als beloning.
Nu ben ik aan het zoeken naar een alternatief wat ook nog betaalbaar is en waarbij hij dus geen hongergevoel heeft.
Als hij de kans krijgt dan vreet hij van straat omdat hij honger heeft, hij krijgt sinds een tijdje gekookte sperzieboontjes maar dat doet niet heel erg veel.
Qua wandelen loopt hij 1 keer per dag ongeveer een half uur los, hij struint dan lekker maar echt rennen is er niet meer bij, soms even sprintjes maar dat was altijd beter.
Verder loopt hij 3 keer per dag een aangelijnde ronde van ongeveer 20/25 minuten, meer is door lichamelijke klachten niet haalbaar helaas.
Vanaf april dan word er weer geregeld met hem gefietst. Nu is dat helaas geen optie.
Is het een idee om over te gaan op light voer?
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Re: afvallen
Je kan smuldier vervangen door kvv van magere diersoorten. Kiezenbrink heeft wat van die diersoorten in het assortiment. Ik geloof dat je af moet wisselen met 5 diersoorten om het compleet te maken, maar als je brok blijft bijvoeren is dat minder noodzakelijk.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Vergelijk Smuldier eens met wat andere soorten kvv, dan zie je dat het best vet is. Je kan daar dus al een deel in verbeteren met een ander merk met een lager vetpercentage.
Wat hier ook wel helpt is ze mager kauwmateriaal geven eens per dag als tussendoortje, geelhaar of gedroogde pens, hazenoren. Dan zijn ze even bezig met kauwen ook en meer voldaan heb ik het idee.
Wat hier ook wel helpt is ze mager kauwmateriaal geven eens per dag als tussendoortje, geelhaar of gedroogde pens, hazenoren. Dan zijn ze even bezig met kauwen ook en meer voldaan heb ik het idee.
- laura23
- Zeer actief
runninggirl schreef:Vergelijk Smuldier eens met wat andere soorten kvv, dan zie je dat het best vet is. Je kan daar dus al een deel in verbeteren met een ander merk met een lager vetpercentage.
Heb je merken voor mij van de KVV?
qua tussendoortje is het ook echt niets bijzonders wat ie krijgt hoor, idd een gedroogd pensstaafje oid.
- runninggirl
- Zeer actief
Hier kan je invullen als je alleen magere soorten wil vergelijken. Smuldier zit rond de 14% zo uit mijn hoofd, de magere merken 10% vet of lager.laura23 schreef:runninggirl schreef:Vergelijk Smuldier eens met wat andere soorten kvv, dan zie je dat het best vet is. Je kan daar dus al een deel in verbeteren met een ander merk met een lager vetpercentage.
Heb je merken voor mij van de KVV?
qua tussendoortje is het ook echt niets bijzonders wat ie krijgt hoor, idd een gedroogd pensstaafje oid.
https://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken
- laura23
- Zeer actief
Nee volgens mij niet, maar dat werkte dus wel goed?Tara schreef:Heb jij die ouwe Drent van ons nog gekend?laura23 schreef: Is het een idee om over te gaan op light voer?
Die kreeg ook light brokjes, opgehipt met sperziebonen. Daar hielden we hem goed mee op gewicht. Om hem zijn appelflauwtes te besparen kreeg hij regelmatig een buffelhuidkluifje, dan is er in ieder geval iets aan vulling in de maag.
Welk merk gaf je? Ik ben er gewoon helemaal uit wat betreft omdat hij eigenlijk al jaren smuldier krijgt en normaal altijd Farmfood. Nu een tijdje Acana ernaast maar die is bijna op en best aan de prijs.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief. Hoeft overigens niet perse KVV te zijn hoor, mogen ook gewoon brokken zijn.
- laura23
- Zeer actief
Zal eens zoeken of dat ergens te krijgen is.Tara schreef:Greenheart ouwelullenbrok.laura23 schreef:Nee volgens mij niet, maar dat werkte dus wel goed?Tara schreef:Heb jij die ouwe Drent van ons nog gekend?laura23 schreef: Is het een idee om over te gaan op light voer?
Die kreeg ook light brokjes, opgehipt met sperziebonen. Daar hielden we hem goed mee op gewicht. Om hem zijn appelflauwtes te besparen kreeg hij regelmatig een buffelhuidkluifje, dan is er in ieder geval iets aan vulling in de maag.
Welk merk gaf je? Ik ben er gewoon helemaal uit wat betreft omdat hij eigenlijk al jaren smuldier krijgt en normaal altijd Farmfood. Nu een tijdje Acana ernaast maar die is bijna op en best aan de prijs.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief. Hoeft overigens niet perse KVV te zijn hoor, mogen ook gewoon brokken zijn.
Iemand ervaring met dieetbrokken?
Hills metabolic of pro plan light of andere soorten?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Toen Boomer bij ons kwam, had hij flink overgewicht. Hij kreeg dieetbrok, 1 keer per dag. Dat voelde helemaal niet goed. Wij hebben hem op drie keer per dag farmfood-brokjes gezet. Ja, de eerste tijd had hij voortdurend honger, maar z'n conditie ging ook vooruit en hij viel heel rustig af. En na een paar maanden was hij er zó aan gewend dat hij tussen de maaltijden door niet meer op zoek ging naar eten, tenzij het eigenlijk etenstijd was. Ik ben op een gegeven moment overgestapt op eerst eten geven, dan uitlaten, anders ging hij stront vreten. Met een maaltijd brokjes in z'n maag had hij daar geen behoefte aan
- kipo
- Zeer actief
Linda, alias Bolle Betje, woog 48kg toen ze bij ons kwam. De eerste 2 weken heeft ze 200 gram brok per dag gehad, ze was zo moe van de reis en alle indrukken dat ze daar genoeg aan had, toen begon ze te schooien en hebben we dat opgeschroefd naar 300 gram. En toen ook dat te weinig leek naar 400, maar toen viel ze niet meer af en zijn we overgestapt op Sanimed Weight Reduction. Dat vindt ze lekker en met 400 gram (+ de nodige frolicjes en stukjes gedroogd vlees) viel ze langzaam nog wat af. Nu krijgt ze 200 gram Sanimed en 200 gram Specific Adult en daar blijft ze mooi mee op gewicht. En er is nog wat ruimte voor lekkers.
- laura23
- Zeer actief
Hoeveel zou Linda moeten wegen?kipo schreef:Linda, alias Bolle Betje, woog 48kg toen ze bij ons kwam. De eerste 2 weken heeft ze 200 gram brok per dag gehad, ze was zo moe van de reis en alle indrukken dat ze daar genoeg aan had, toen begon ze te schooien en hebben we dat opgeschroefd naar 300 gram. En toen ook dat te weinig leek naar 400, maar toen viel ze niet meer af en zijn we overgestapt op Sanimed Weight Reduction. Dat vindt ze lekker en met 400 gram (+ de nodige frolicjes en stukjes gedroogd vlees) viel ze langzaam nog wat af. Nu krijgt ze 200 gram Sanimed en 200 gram Specific Adult en daar blijft ze mooi mee op gewicht. En er is nog wat ruimte voor lekkers.
Cartouche zou zo rond de 30 kilo of zelfs nog wel minder moeten zitten om weer een fatsoenlijk lijf te hebben...
Farmfood is trouwens niet perse de brok die moet blijven, ik heb namelijk het idee dat het zo snel verteerd, veel sneller als gebakken brokjes.
Daarmee zou hij dus langer een verzadigd gevoel houden lijkt mij, zeker als hij 3x per dag eten zou krijgen, das ook nog een optie natuurlijk...
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Ik heb Malou heel snel op gewicht gekregen door magere kvv (max 7% vet) te voeren.
Naturis, Kiezenbrink en Hunters Home hebben meerdere magere kvv's in hun assortiment.
Naturis, Kiezenbrink en Hunters Home hebben meerdere magere kvv's in hun assortiment.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
- Actief
Senna cesky fousek van bijna 11 jaar heeft ook een honger probleem. hij weegt nu 33 maar mag naar de 31.
hij krijgt per dag 500 tot 600 gram kvv en twee keer per dag iets te kauwen. ook altijd honger.
zijn voordeel is dat hij nog wel elke dag 2 1 /2 uur lekker mee losloopt.
ik kook elke dag verschillende groenten voor hem erbij. boemkool broccoli boontjes enz. iets meer vulling
hij krijgt per dag 500 tot 600 gram kvv en twee keer per dag iets te kauwen. ook altijd honger.
zijn voordeel is dat hij nog wel elke dag 2 1 /2 uur lekker mee losloopt.
ik kook elke dag verschillende groenten voor hem erbij. boemkool broccoli boontjes enz. iets meer vulling

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
laura23 schreef:Farmfood is trouwens niet perse de brok die moet blijven, ik heb namelijk het idee dat het zo snel verteerd, veel sneller als gebakken brokjes.
Daarmee zou hij dus langer een verzadigd gevoel houden lijkt mij, zeker als hij 3x per dag eten zou krijgen, das ook nog een optie natuurlijk...
Sneller verteren en een vol gevoel kunnen 2 verschillende dingen zijn

Het ligt voor een groot deel aan de samenstelling. Als je een krokante brok en geperste brok met exact dezelfde samenstelling neemt, is de geperste lastiger te verteren. Die is minder verhit en daardoor zijn de grondstoffen minder ontsloten. Dat kan je een beetje vergelijken met een rauwe versus gekookte aardappel. Die eerste kan je niet goed verteren en raak je van aan de diarree en de tweede is prima te verteren.
Wel kan een krokante brok beter water opnemen in de maag, waardoor het uitzet en zo een vol gevoel geeft.
- laura23
- Zeer actief
Daar doelde ik eigenlijk op. Dat het meer uitzet en dat hij daardoor gevulder gevoel heeft...veertje schreef: Wel kan een krokante brok beter water opnemen in de maag, waardoor het uitzet en zo een vol gevoel geeft.
- kipo
- Zeer actief
Ik denk dat Linda nu net boven de 40kg zit. Nog iets mollig, maar omdat ze me met gemak een uur kan wandelen (tegen maximaal 10 minuten in het begin) en soepel opstaat, laten we het zo. We letten wel goed op en als het erop lijkt dat ze aankomt krijgt ze meer dieetbrok en minder gewone.
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Nisha was ook te dik, heb haar kunnen laten afslanken door hills metabolic te geven, ze woog 48 kilo en kreeg 340 gram per dag brok en had daar genoeg aan, ze weegt nu 46 ongeveer, moet nog 1 kilo kwijt en ben 2 maanden bezig, normaal zou het veel vlugger gaan maar ik geef nog regelmatig kauwdingen en beloningsnoepjes erbij
Heb het ook geprobeerd op gewone lightbrok en op deel kvv maar enige dat ze had was altijd honger en geen conditie
Ook al breken veel mensen hills af, toch doet ze het heel goed op deze voeding, voelt ook veel strakker aan en ze heeft veel meer energie en is vrolijker, glanzende zwarte vacht, vind het heel opvallend hoe goed ze op deze voeding reageert en had dit niet verwacht, alleen spijtig dat het allemaal zo duur is
Smuldier zal je hond niet mee afvallen, das puur vet dat daar in zit, kenji kreeg dit ook en werd zo vet als een varken zoals ze dat hier zeggen, was op korte tijd 4 kilo bijgekomen, pas toen ik stopte met kvv en op brok zette viel hij terug beetje af.
Wil je je hond laten afvallen zonder hongergevoel is enigste optie op een speciaa dieetvoeding te zetten
Heb het ook geprobeerd op gewone lightbrok en op deel kvv maar enige dat ze had was altijd honger en geen conditie
Ook al breken veel mensen hills af, toch doet ze het heel goed op deze voeding, voelt ook veel strakker aan en ze heeft veel meer energie en is vrolijker, glanzende zwarte vacht, vind het heel opvallend hoe goed ze op deze voeding reageert en had dit niet verwacht, alleen spijtig dat het allemaal zo duur is
Smuldier zal je hond niet mee afvallen, das puur vet dat daar in zit, kenji kreeg dit ook en werd zo vet als een varken zoals ze dat hier zeggen, was op korte tijd 4 kilo bijgekomen, pas toen ik stopte met kvv en op brok zette viel hij terug beetje af.
Wil je je hond laten afvallen zonder hongergevoel is enigste optie op een speciaa dieetvoeding te zetten
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.schelsey schreef: Wil je je hond laten afvallen zonder hongergevoel is enigste optie op een speciaa dieetvoeding te zetten

Als je de kvv van Smuldier al vervangt door een kvv met een veel lager vetpercentage kom je al een heel eind.
De pens/vlees en vlees compleet van Smuldier bevatten ruim 14% vet. Voer in plaats daarvan bijvoorbeeld Naturis Kangoeroe (4% vet) of Hunters Home Konijn (5%) vet. Dan hoef je niet eens zozeer minder te voeren, maar zal de hond toch gaan afvallen.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- laura23
- Zeer actief
Ik heb vanmiddag sanimed weight reduction besteld.
Benieuwd wat hij er van vind en of hij er van gaat afvallen.
De smuldier moet dan maar aan de kant.
Benieuwd wat hij er van vind en of hij er van gaat afvallen.
De smuldier moet dan maar aan de kant.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Onze opvanger krijgt Hill's Metabolic Mobility. In de ochtend krijgt hij 80 gr, in de avond 70 gr en nog iets te kluiven. Uiteraard wandelen we ook veel. Hij valt precies 2% van zijn lichaamsgewicht per week af. Nog een paar kilo te gaan.

- laura23
- Zeer actief
Wauw! Dat gaat de goede kant op, knap zeg!Johnny Jones schreef:Onze opvanger krijgt Hill's Metabolic Mobility. In de ochtend krijgt hij 80 gr, in de avond 70 gr en nog iets te kluiven. Uiteraard wandelen we ook veel. Hij valt precies 2% van zijn lichaamsgewicht per week af. Nog een paar kilo te gaan.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
- Aantal honden: 2
Hé wat handig. Nooit echt op gelet eigenlijk. Maar ik zie dat het een heel goed idee was om twee dozen Darf Eko te bestellen ipv Carnibest.runninggirl schreef: Hier kan je invullen als je alleen magere soorten wil vergelijken. Smuldier zit rond de 14% zo uit mijn hoofd, de magere merken 10% vet of lager.
https://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken