DeDiana schreef:Ik denk dat het de dynamiek is die de honden onderling hebben, dus wat ze bijvoorbeeld in elkaar versterken. Misschien is je aandacht zelf ook wat meer versprokkeld en speelt dat ook mee?
Ik vond hier de overgang van twee naar drie lastig, ook omdat daardoor de dynamiek heel erg veranderde. In huis zorgde Amoz meteen voor een soort oase van rust tussen Mila en Amy. Maar buitenshuis voelde Amy zich ineens heel erg gesterkt door Amoz, die Amy wel even wilde komen helpen als Amy zich gespannen voelde als een vreemde hond naderde bijvoorbeeld. Het feit dat Amoz een reu is, speelt eigenlijk vooral rond de loopsheden van zijn dames, dan reageert hij meer op andere reuen. Maar over het algemeen kan hij het prima met reuen vinden. Mila is noch door de komst van Amy, noch door de komst van Amoz veranderd in haar gedrag naar andere honden. Ze gaat ook totaal niet mee in die opwinding die Amy en Amoz wel bij elkaar kunnen versterken.
Taartje is zo makkelijk en gemoedelijk, die heeft in dat opzicht niets veranderd, hooguit ten positieve omdat ze zich nooit gek laat maken.
Inderdaad, ik denk ook dat de dynamiek van de roedel als geheel een rol speelt, maar zeker ook de karakters van de honden onderling. Toen ik vier honden had, gingen ze allemaal zo'n beetje hun eigen gang. Lyndie en Bonnie speelden wel eens met elkaar (als Lyndie zin had) en maar Lyndie werd wel boos als Bonnie met honden búiten de roedel speelde. Zelf deed ze niet zoveel met Bonnie maar die mocht niet met anderen spelen.
Kyra was ver verheven boven het gepeupel en keek het allemaal geamuseerd aan.
Maar nu Lyndie er ook niet meer is, merk ik dat Abby en Maggie heel sterk naar elkaar toe trekken. Slapen samen tegen elkaar aan (iets wat mijn vorige honden never nooit deden) en als ik de één mee neem en de ander thuis laat, staat de achtergeblevene bij de deur te jammeren. Vooral Maggie heeft daar een handje van. Die kan dan huilen als een wolf.
Aan de andere kant, als Samantha met haar jongens komt, dan heeft Maggie alleen maar ogen voor haar honden en negeert Abby volkomen. Waar de laatste dan weer boos over wordt.