Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herplaatser die volgens vorige adres goed alleen thuis kan

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Herplaatser die volgens vorige adres goed alleen thuis k

Ongelezen bericht door crutz »

Hoe kan hij alleen zijn? Los, bench, kamer?
Kan je als het niet gaat direct nog wat regelen?

M'n pups laat ik zelfs dag 1 al alleen. Toilet, kleine boodschap etc. Kleine dingen waar je aan merkt hoe het gaat.

En hoe lang zou hij alleen moeten zijn?
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Ik heb nu mijn derde herplaatser. Bij alle drie was gezegd dat ze goed alleen konden zijn. En bij alle drie was/is dat ook zo. Ik heb ze de eerste week niet alleen gelaten. En daarna ben ik begonnen met een uurtje boodschappen doen en heb thuis het geluid opgenomen. Bij alle drie was het doodstil op het opnamebandje. Ik ben hier heel erg blij mee, want elke keer vond ik het toch spannend om voor het eerst weg te gaan. Ik hoop dat het bij jou ook goed gaat.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Misty zat bij haar vorige eigenaar hele dagen alleen.
De eerste keer dat ik even weg ging piepte ze heel even heel erg zacht maar daarna nooit meer.
Afbeelding
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

In een nieuwe omgeving is het vaak nodig het alleen zijn opnieuw op te bouwen :wink: Ik heb hier ook een herplaatser die in het asiel en daarvoor in de kennel veel alleen was geweest. Wat mij helpt is door het elke keer te filmen of een geluidsopname te maken. Met mijn fototoestel en telefoon kan ik bijvoorbeeld filmen. Maar ik heb ook nog een notulen opname apparaatje waarmee ik geluid op kan nemen.
De eerste dag ben ik bewust zo nu en dan even de kamer uit gelopen. Even boven de was ophangen enzo en dan terug kijken hoe ze daar op reageert. Daarna al vrij snel een kwartiertje weggeweest voor boodschappen bij de buurtsuper. Ben daarna elke dag bewust even weggegaan met hetzelfde ritueel als bij mijn ander hond: wat lekkers om te kauwen en ik zeg dat ik wegga. Op de film of geluid - opnames kan ik zien / horen of het goed gaat of dat ik een stapje terug moet doen. Hier lijkt het goed te werken.

Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mijn ervaring met opvangers en herplaatsers is dat het bij sommige honden prima is als je meteen al op bijvoorbeeld dag 2 een uurtje weggaat, en dat andere honden eerst wat tijd nodig hebben om te acclimatiseren en zich in huis echt thuis en veilig te voelen. Ik heb de indruk dat zelfzekere, stabiele honden ook in een nieuwe omgeving makkelijk snel alleen kunnen blijven, terwijl honden die onzekerder zijn en zich erg aan de nieuwe baas vastklampen daar vaak in het begin nog niet aan toe zijn, terwijl het twee weken later probleemloos kan gaan als ze zich in de nieuwe omgeving helemaal op hun gemak voelen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik ben van de cold Turkey methode. Ik heb het met opvanghonden ook altijd zo mee gedaan, wanneer ze kwamen had ik weinig over te zeggen en vrij nemen voor een opvanger doe je niet (en hier onmogelijk)
Ik heb er nooit problemen mee gehad. De honden zien mijn aanwezigheid niet als vanzelfsprekend, dus er is ook geen reden om protest aan te tekenen.
Kiwi is ook gekomen terwijl ik gewoon aan het werk was.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Paisley schreef:Ik ben van de cold Turkey methode. Ik heb het met opvanghonden ook altijd zo mee gedaan, wanneer ze kwamen had ik weinig over te zeggen en vrij nemen voor een opvanger doe je niet (en hier onmogelijk)
Ik heb er nooit problemen mee gehad. De honden zien mijn aanwezigheid niet als vanzelfsprekend, dus er is ook geen reden om protest aan te tekenen.
Zo ging het met mijn eerste hond (volwassen en had een normale opvoeding gehad) ik had 1 dag vrij en het weekend. Daarna ben ik op maandag overgegaan tot de orde van de dag, dus werken vanaf maandag.
Hij zat een paar dagen in de bench omdat de vorige eigenaar dat adviseerde, de hond was niet gewend om in huis te leven, maar in een buitenkennel. Maar ik vond het helemaal niet fijn hem in de bench te plaatsen, en de hond leek vrij snel op zijn gemak bij mij, het ging goed met de katten dus liet ik hem binnen een week vrij in huis en er waren geen problemen.

De tweede die er daarna bij kwam was ook al 2 jaar oud, zij kwam van een boerderijsituatie maar woonde daar ook in huis. Met de al aanwezige hond in huis klikte het goed. Bij haar had ik ook een lang weekend, donderdag kwam ze en op een dinsdag ging ik aan het werk. Toen was ook wel al duidelijk dat het met de honden onderling goed ging, en ook de katten waren wel ok (al heb ik die voor de zekerheid als ik afwezig was niet binnen gelaten, of ik zorgde dat de kamerdeur dicht was).
Zij bleek wel enorm te reageren op de buitenomgeving (aanslaan), dus daar moest ik wel mee aan de slag, maar dat is uiteindelijk goed gekomen. In eerste instantie door de ruimte wat te verkleinen, en als ik thuis was reageerde ze uiteraard ook, en dan kon ik zelf aangeven dat ik dat niet ok vond. Alleen thuis konden ze dus wel, en omdat het geen honden waren met een vervelend verleden kon ik snel over gaan tot de orde van de dag.
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Faye kon ook goed alleen thuis zijn samen met andere honden en katten. Hier had ik gelijk bedacht dat ik haar een eigen plek in de keuken zou geven voor de nacht en als ik weg zou zijn. Daar staan twee manden en voer en water. Op de zaterdagavond kwamen we thuis en de zondag heb ik haar gelijk even alleen thuis gelaten in de keuken. De week daarna ben ik elke dag even van huis geweest, verschillend van een half uur tot drie uur. Van te voren uitlaten, dan wat een kong gevuld met lekkers geven en terwijl ze daarmee bezig was ging ik weg. Nooit gesloopt of geblaft (de buren kwamen er pas na een anderhalve week achter dat ik een hond in huis had) of iets, gewoon gaan liggen slapen en als ik thuis kwam een rustige begroeting.

Maargoed Faye is dan ook een erg rustig wat ouder hondje die zich snel bij een situatie neerlegt. Ik kan haar in een nieuwe omgeving op die manier ook eigenlijk altijd gelijk wel alleen laten. Het ligt denk ik heel erg aan het karakter van de hond en ook hoe je het aanpakt. Wel heb ik mijn opvanger destijds eigenlijk ook gelijk op dezelfde manier alleen gelaten bedenk ik me nu, hij kwam rechtstreeks uit het asiel in Roemenië. Eerst kijken hoe hij reageerde als ik naar de wc ging of even de kamer uit liep, daarna met uitlaten en een kon geven gelijk een half uurtje weg en zo opgebouwd. Het kan dat ik gewoon geluk heb met de honden, maar door de no nonsense het hoort er nu eenmaal bij is het altijd zonder problemen gelukt.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Jorla heeft haar leven lang gesloopt.
Die zette ik als ik weg ging altijd in de hal met een handje vol brokken of iets te knagen. Post werd bezorgd in een daarvoor opgehangen brievenbus aan de buitenmuur. En wee degene die iets liet liggen, dat was gegarandeerd gesloopt bij terugkomst. De eerste tijd konden we zelfs niet eens even de kamer uit, bril gesloopt, tijdschrift gesloopt. Schoenen zetten we op de tafel tot grote hilariteit van bezoekers. Dat is later gelukkig wel over gegaan.

Met Joena probeer ik het darom langzaam op te bouwen. Even naar boven om te douchen of een was te vouwen. Even naar buiten de straat op en neer. En verder oppas regelen. Zoon zegt dat ze nogal jankt als ik weg ben. Vanmiddag was ze even bij mijn vriendin. Die wist dat snel te stoppen door 'gezellig' tegen haar te doen. Ze wordt wel helemaal dol als ik weer binnen kom.

Ik ben bang dat ze gaat slopen.
Volgens de opvangster kan ze wel een paar uurtjes alleen zijn, alleen pakte ze dan bijvoorbeeld de t.v. gids of een kaarsje.

Volgens haar is ze ook niet waaks of sportief, maar daar denk ik toch echt anders over. Ze is daar natuurlijk maar 15 dagen geweest en in een roedeltje en hier is ze de enige hond met drie katten. Ik kies voorlopig maar voor rustig opbouwen en zorgen dat ze zich hier eerst volkomen op haar gemak voelt.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Paisley schreef:Ik ben van de cold Turkey methode. Ik heb het met opvanghonden ook altijd zo mee gedaan, wanneer ze kwamen had ik weinig over te zeggen en vrij nemen voor een opvanger doe je niet (en hier onmogelijk)
Zo doe ik het ook, maar eigenlijk vind ik het geen alleen omdat er vier andere honden zijn. Ook is mijn zoon altijd thuis, maar hij woont boven. De honden hebben eigenlijk niet door dat hij thuis is, maar voor geval van nood en uitlaten is hij er voor ze.
Eén keer is een opvanger een half uur tekeer gegaan. Alle plantjes uit de vensterbank gegooid. Daarna was het over en kon hij prima alleen zijn.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik probeer het in ieder geval uit. Vaak kan het best goed gaan. Maar heel vaak is kan het ook nog even wennen moeten zijn. Heb meermaals honden gehad die op vorige adres prima alleen konden blijven en hier aanvankelijk hun scheur open deden toen ik weg ging. Zo ook bij Norah. Die is juist herplaats, omdat de baas zulke lange werkdagen maakte na de scheiding en ze zo veel alleen zat, wat ze prima kon.
Ik probeerde hier de volgende dag weg te gaan, luisterde nog even en ze trok haar scheur open. Dus hop mevrouw eerst maar gewoon mee genomen. Na een weekje ben ik weer gewoon weg gegaan en vanaf toen ging het beter. Niet meteen uren alleen, maar gewoon kon meteen een behoorlijke tijd weg. En vrij snel daarna helemaal niet meer aan het handje.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ligt eraan hoe de hond zich gedraagt, als deze gewoon relaxed is zou ik van dag 2 meteen starten met het alleen laten als in uit het zicht zijn al is het maar 1 minuut, zorgen dat je kan kijken wat de hond doet dus een camera oid mee laten lopen binnen.
Het ligt echt aan de hond... waar je de 1 meteen alleen kan laten zal je de andere eerst relax moeten krijgen in jouw huis.
Afbeelding
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Ben benieuwd of hij er al is?
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Je opent nu ook een topic met de vraag Reu of Teef, terwijl je hier in dit topic zegt dat er een tweede hond (reu) bij komt?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”