Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenfokker steekt puppy's in de vriezer

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Cowboy_Bebop
Actief
Aantal honden: 1

Hondenfokker steekt puppy's in de vriezer

Ongelezen bericht door Cowboy_Bebop »

http://www.hln.be/hln/nl/2661/Dieren/ar ... ezer.dhtml
De vrouw was veertien jaar lang lid van het Royal Army Veterinary Corps en had een uitstekende reputatie. Om die reden besloot de rechter de vrouw geen beroepsverbod te geven. Wel kreeg ze twee keer twaalf weken voorwaardelijk met een jaar uitstel opgelegd.
Veel te lichte straf vind ik. Onbegrijpelijk dat er geen beroepsverbod van komt. Veel goede reputatie zal er niet meer overblijven je als broodfokster 8 pups invriest omdat ze een oops-nestje zijn.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Re: Hondenfokker steekt puppy's in de vriezer

Ongelezen bericht door tobi__ »

Die voor haar broodwinning honden fokt ... wat een walgelijke daad en een walgelijk mens.
_Esmee
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

tobi__ schreef:Die voor haar broodwinning honden fokt ... wat een walgelijke daad en een walgelijk mens.

Nou en. Al verdient ze haar brood met het dansen van de horlepiep, regelmatig fokken en goed voor de honden zorgen sluiten elkaar niet uit. Dat is kennelijk bij deze mevrouw voorheen ook nooit het geval geweest.

De 63-jarige Margaret Peacock vreesde dat de puppy's genetische afwijkingen zouden hebben, aangezien de ouders van de beestjes broer en zus waren. Op haar verzoek om de puppy's te euthanaseren gingen verschillende dierenartsen echter niet in aangezien er volgens hen niets mis was met de kleine bordercollies.

De vrouw verloor daarop haar geduld en slingerde een receptioniste telefonisch naar het hoofd dat ze het probleem "zelf wel zou oplossen".

Ik snap goed dat ze deze pups niet wilde laten opgroeien en wegspuiten of castreren met een volle buik moet je ook maar willen.
Erg jammer dat de pups niet gewoon een spuitje hebben gekregen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Meeste vrouwen zouden blij zijn een vriezer bij de hand te hebben voor het vruchtje van hun pa of broer. :zweep:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Meeste vrouwen zouden blij zijn een vriezer bij de hand te hebben voor het vruchtje van hun pa of broer. :zweep:
Cowboy_Bebop
Actief

bouvierpoedel schreef:Meeste vrouwen zouden blij zijn een vriezer bij de hand te hebben voor het vruchtje van hun pa of broer. :zweep:
Daar zeg je het: vruchtje. Waarom dan geen abortus bij de DA? Liever 9 puppies onmiddelijk na geboorte laten platspuiten dan de hormoonhuishouding van haar - economisch gezien - goedboerende fokteef om zeep helpen?

Maar toch tof dat ze als broodfokster zo'n uitstekende reputatie had enzo ... :80:
dagmar88
Zeer actief

Cowboy_Bebop schreef:
bouvierpoedel schreef:Meeste vrouwen zouden blij zijn een vriezer bij de hand te hebben voor het vruchtje van hun pa of broer. :zweep:
Daar zeg je het: vruchtje. Waarom dan geen abortus bij de DA? Liever 9 puppies onmiddelijk na geboorte laten platspuiten dan de hormoonhuishouding van haar - economisch gezien - goedboerende fokteef om zeep helpen?

Maar toch tof dat ze als broodfokster zo'n uitstekende reputatie had enzo ... :80:

Lees hier anders eens.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Je moet het maar kunnen zeg :ugh: Denk dat ik als ik ze dan toch zou willen laten euthanaseren omdat....ik iemand zou proberen te vinden die ze een "klap met een hamer" zou willen/kunnen geven. Zelf zou ik het niet kunnen :schrik:

Dus ja, hoewel het gruwelijk beschreven staat en is kan ik er wel degelijk begrip voor hebben. Voor de pups, voor de toekomstige eigenaren,maar ook voor het ras zelf. Reacties zijn naar mijn mening dan ook iets te kortzichtig.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
dagmar88
Zeer actief

smoekie schreef: Dus ja, hoewel het gruwelijk beschreven staat en is kan ik er wel degelijk begrip voor hebben. Voor de pups, voor de toekomstige eigenaren,maar ook voor het ras zelf. Reacties zijn naar mijn mening dan ook iets te kortzichtig.
:80: Was de zwart wit op?
Cowboy_Bebop
Actief

smoekie schreef: Dus ja, hoewel het gruwelijk beschreven staat en is kan ik er wel degelijk begrip voor hebben. Voor de pups, voor de toekomstige eigenaren,maar ook voor het ras zelf. Reacties zijn naar mijn mening dan ook iets te kortzichtig.
Perfect gezonde pups doodspuiten in het belang van de raszuiverheid, dat zijn toch nazi-praktijken?
Gelukkig dachten de dierenartsen die zij bezocht heeft er hetzelfde over.
Tara schreef:Natuurlijk is het gruwelijk, maar doodvriezen is een humanere dood dan verzuipen of doodslaan.
Ahum:
In het huis van de vrouw werd nog een negende hondje gevonden, dat met een klap op zijn kop met een blikopener om het leven was gebracht.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Tara schreef:Natuurlijk is het gruwelijk, maar doodvriezen is een humanere dood dan verzuipen of doodslaan.
Nou toen ze de andere dag de hondjes alsnog bij de da afgaf leefde er nog een dus zo humaan vind ik dat niet.
Ik vind het een raar verhaal en ze had dat nest uiteraard kunnen voorkomen door broer en zus gescheiden te houden of eerder iets te ondernemen toen de dekking had plaats gevonden.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
bouvierpoedel
Zeer actief

Cowboy_Bebop schreef:

Ja ze had ze ook voor een leuk bedrag kunnen verkopen en dan had je er ook over lopen zeiken.
bouvierpoedel
Zeer actief

Heb wel eens een teef laten aborteren en gelijk laten castreren op 5 weken zwangerschap.
Weet ook niet precies wat de DA met die puppen heeft gedaan in doodmaken.
bouvierpoedel
Zeer actief

Cowboy_Bebop schreef:
Perfect gezonde pups doodspuiten in het belang van de raszuiverheid, dat zijn toch nazi-praktijken?
Ahum:
In het huis van de vrouw werd nog een negende hondje gevonden, dat met een klap op zijn kop met een blikopener om het leven was gebracht.
Omdat het inteelt broer /zus was makker , als het zo'n slechte broodfokker was had zij er geld van gemaakt en had ze in eerste instantie ook niet aangeboden bij de DA om netjes in te laten slapen.
bouvierpoedel
Zeer actief

Cowboy_Bebop schreef:
Ahum:
Omdat het inteelt broer /zus was makker , als het zo'n slechte broodfokker was had zij er geld van gemaakt en had ze in eerste instantie ook niet aangeboden bij de DA om netjes in te laten slapen.
smoekie
Zeer actief

Cowboy_Bebop schreef:

Perfect gezonde pups? Misschien beetje googlen wat de gevolgen van een dergelijke combinatie kunnen zijn. Zowel voor de pus zélf, eigenaren én ras als ook even "googlen" naar de (eventuele) gevolgen bij "abortus".
Cowboy_Bebop schreef:
Ahum:
jaja, heel gruwelijk. Zowel het in de vriezer gooien van, als ook de klap op het hoofd. Euthanaseren zou inderdaad (mijn mening) veel humaner zijn geweest.

edit:
bouvierpoedel schreef:Omdat het inteelt broer /zus was makker , als het zo'n slechte broodfokker was had zij er geld van gemaakt en had ze in eerste instantie ook niet aangeboden bij de DA om netjes in te laten slapen.
Dit dus!
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Cowboy_Bebop
Actief

bouvierpoedel schreef: Ja ze had ze ook voor een leuk bedrag kunnen verkopen en dan had je er ook over lopen zeiken.
Wel, eigenlijk niet.

Een hond is voor een fokker een product met een kwaliteitslabel. Als je een hond hebt zonder zo'n kwaliteitslabel (incest), ja, je hebt dan een verhoogde kans op afwijkingen. Maar het blijft toch ook een levend wezen? Je kan die toch ook aan verlaagde prijs of gratis aan een gezin cadeau doen?
Pups doodspuiten alleen maar omdat ze een kans hebben op afwijkingen en vroegtijdige sterfte vind ik erover.

Als dat een keuze is die je maakt als fokker, moet je die keuze maken na de dekking met een after morning pill voor honden, niet wanneer de pups al ter wereld gebracht zijn, omdat dat goedkoper is. Dan vind ik dat je als fokker je verantwoordelijkheid moet opnemen en niet gefrustreerd, omdat je DA wel over een moreel kompas beschikt, dan maar wat gaan timmeren met een blikopener en de rest in de diepvriezer steken.
bouvierpoedel schreef: Omdat het inteelt broer /zus was makker , als het zo'n slechte broodfokker was had zij er geld van gemaakt en had ze in eerste instantie ook niet aangeboden bij de DA om netjes in te laten slapen.
Dat is gewoon een vals dilemma. Want als fokker heb je meer opties dan enkel maar:
A. doodspuiten
B. geld slaan uit je incestnest

Je kan ook in alle eerlijkheid de honden aanbieden aan eigenaars die, ondanks de verhoogde kans op afwijkingen, het dier is huis willen halen.
Laatst gewijzigd door Cowboy_Bebop op 06 mar 2017 18:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Cowboy_Bebop
Actief

smoekie schreef: Perfect gezonde pups? Misschien beetje googlen wat de gevolgen van een dergelijke combinatie kunnen zijn. Zowel voor de pus zélf, eigenaren én ras als ook even "googlen" naar de (eventuele) gevolgen bij "abortus".
Je zegt het zelf: 'kunnen' zijn. Er zijn ook babies die geboren worden uit de liefde van broer en zus. Die worden toch ook niet platgespoten voor gevolgen die er 'kunnen' zijn?

Als een DA de dieren onderzocht heeft en op het eerste zicht geen afwijkingen detecteert, vind ik dat je als fokker de plicht hebt om een huis voor die dieren te zoeken, uiteraard in alle eerlijkheid naar de kandidaat-eigenaars. Als je dat als fokker niet ziet zitten had je maar eerder moeten ingrijpen.

En honden doodspuiten 'in naam van het ras' is volkomen onnodig. Als je ze laat castreren is er helemaal geen gevaar voor het ras.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Als een genenpoel groot genoeg is komen er gewoon gezonde dieren uit een combinatie broer/zus.

En volgens mij heeft nog geen één fokker geld verdient aan het fokken. Dat doen alleen broodfokkers.

Die vrouw heeft duidelijk een steekje los.
_Esmee
blaf
Zeer actief

Ongelezen bericht door blaf »

Doodvriezen lijkt me een pijnlijke en langzame dood. Voordat bewusteloosheid intreed heb je grote kans dat de uiteinden al deels bevroren zijn. Wat ontzettend pijnlijk is.

Met 1 harde, rake klap kun je een klein dier zoals een pup snel en vrijwel pijnloos doden.
Als je het over je hart kunt verkrijgen....
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

tobi__ schreef:Als een genenpoel groot genoeg is komen er gewoon gezonde dieren uit een combinatie broer/zus.

En volgens mij heeft nog geen één fokker geld verdient aan het fokken. Dat doen alleen broodfokkers.

Broer-zus is gewoon broer-zus hoor, ongeacht de genenpool. En de kans op erfelijke afwijkingen is dan inderdaad behoorlijk, zeker bij Borders die er toch al niet zo heel best voor staan.
Cowboy_Bebop schreef:Perfect gezonde pups doodspuiten in het belang van de raszuiverheid, dat zijn toch nazi-praktijken?
Raszuiverder dan dit worden pups niet hoor :schrik: Leuk ja, mensen een gratis pupje geven waarvan de kans aannemelijk is dat die ooit omvalt van de epilepsie.
Als die DA's wel met haar hadden meegewerkt waren de hondjes humaner aan hun einde gekomen..Ik snap wel dat ze het niet prettig vinden, maar het was wel haar keuze. En haar pups.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Maeve schreef:
tobi__ schreef:Als een genenpoel groot genoeg is komen er gewoon gezonde dieren uit een combinatie broer/zus.

Broer-zus is gewoon broer-zus hoor, ongeacht de genenpool. En de kans op erfelijke afwijkingen is dan inderdaad behoorlijk, zeker bij Borders die er toch al niet zo heel best voor staan.
Cowboy_Bebop schreef:Perfect gezonde pups doodspuiten in het belang van de raszuiverheid, dat zijn toch nazi-praktijken?
Raszuiverder dan dit worden pups niet hoor :schrik: Leuk ja, mensen een gratis pupje geven waarvan de kans aannemelijk is dat die ooit omvalt van de epilepsie.
Als die DA's wel met haar hadden meegewerkt waren de hondjes humaner aan hun einde gekomen..Ik snap wel dat ze het niet prettig vinden, maar het was wel haar keuze. En haar pups.
En het is ook heel leuk om een pup gratis weg te geven, maar als er wat aan de hand is weten ze de fokker ineens te vinden voor een schadevergoeding.

Natuurlijk was dit niet humaan, maar als dierenartsen niet mee willen werken houdt het op.
Ik zou het niet kunnen daar niet van.

Die dierenarts had beter wel mee kunnen werken. Ook nadat die mevrouw gebeld had dat ze tien minuten in de vriezer lagen had hij er wel iemand op af kunnen sturen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

blaf schreef:
Doodvriezen lijkt me een pijnlijke en langzame dood. Voordat bewusteloosheid intreed heb je grote kans dat de uiteinden al deels bevroren zijn. Wat ontzettend pijnlijk is.

Met 1 harde, rake klap kun je een klein dier zoals een pup snel en vrijwel pijnloos doden.
Als je het over je hart kunt verkrijgen....
Ja, eens. Doodvriezen is echt een gruwelijke én langzame dood voor een warmbloedig dier. Dat zie je wel aan het feit dat er eentje nog leefde toen dat mens bij de dierenarts aankwam. Ze zal echt niet na een half uurtje de vriezer weer hebben opengetrokken.

Sowieso vind ik het bijzonder raar om gezonde pups in te laten slapen. Ja, ze hebben een heel hoog inteeltpercentage, maar dan kunnen we wel meer rasdieren in laten slapen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Lothian schreef: Sowieso vind ik het bijzonder raar om gezonde pups in te laten slapen. Ja, ze hebben een heel hoog inteeltpercentage, maar dan kunnen we wel meer rasdieren in laten slapen.

Op het oog. Nu even.
Ik zou het de potentiële bazen en de pups ook niet aan willen doen.
Mijn hond werd maar 18 maanden, zijn broers en zussen hebben de vijf allemaal niet gehaald en hadden vrijwel allemaal ernstige agressieproblemen.
Niko heeft zijn moeder inmiddels ruimschoots overleefd, maar wel met jaren van darm en huidklachten en in het kopje is het ook verre van normaal.

En ja, er zijn een hoop doorgefokte honden die ik graag eigenhandig zou verlossen.
Lothian
Zeer actief

Ik zie in die link niets staan over de pijnloosheid van dood door onderkoeling?
Het is bij warmbloedigen echt geen geaccepteerde euthanasiemethode omdat het zo pijnlijk zou zijn. Ik ga even zoeken.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Lothian schreef: Sowieso vind ik het bijzonder raar om gezonde pups in te laten slapen. Ja, ze hebben een heel hoog inteeltpercentage, maar dan kunnen we wel meer rasdieren in laten slapen.

Op het oog. Nu even.
Ik zou het de potentiële bazen en de pups ook niet aan willen doen.
Mijn hond werd maar 18 maanden, zijn broers en zussen hebben de vijf allemaal niet gehaald en hadden vrijwel allemaal ernstige agressieproblemen.
Niko heeft zijn moeder inmiddels ruimschoots overleefd, maar wel met jaren van darm en huidklachten en in het kopje is het ook verre van normaal.

En ja, er zijn een hoop doorgefokte honden die ik graag eigenhandig zou verlossen.
Ja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief

Lothian schreef:Ik zie in die link niets staan over de pijnloosheid van dood door onderkoeling?
Het is bij warmbloedigen echt geen geaccepteerde euthanasiemethode omdat het zo pijnlijk zou zijn. Ik ga even zoeken.
Het is zelfs voor koudbloedigen (vissen, amfibiën, reptielen) een absosluut onacceptabele euthanasiemethode volgens Close et al. (1997). Bij mensen is een lichaamstemperatuur tussen de 36 en 33 graden pijnlijk door vriesschade aan de extremiteiten volgens Madea et al (1997). Daaronder verliest men het bewustzijn. Dit zal voor honden niet heel anders zijn. Ik heb de PDFjes voor wie daar geen toegang toe heeft.

Ik hoop dat dit niet betweterig overkomt, maar ik hoop te voorkomen dat mensen denken dat het best humaan is om hun hamster of hagedis in de vriezer te stoppen en zo te laten doodgaan. Dat is echt een nare dood.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

tobi__ schreef:Die voor haar broodwinning honden fokt ... wat een walgelijke daad en een walgelijk mens.
En jij hebt dat beest van je ook voor niet gehad.?
Die je in eerste instantie ook voor eigen gewin hebt aangeschaft. :mann:
bouvierpoedel
Zeer actief

Die genenpoel van broer en zus is niet zo heel erg groot. Daarom heet het ook broer en zus .
smoekie
Zeer actief

Cowboy_Bebop schreef:
smoekie schreef: Perfect gezonde pups? Misschien beetje googlen wat de gevolgen van een dergelijke combinatie kunnen zijn. Zowel voor de pus zélf, eigenaren én ras als ook even "googlen" naar de (eventuele) gevolgen bij "abortus".
Je zegt het zelf: 'kunnen' zijn. Er zijn ook babies die geboren worden uit de liefde van broer en zus. Die worden toch ook niet platgespoten voor gevolgen die er 'kunnen' zijn?

Als een DA de dieren onderzocht heeft en op het eerste zicht geen afwijkingen detecteert, vind ik dat je als fokker de plicht hebt om een huis voor die dieren te zoeken, uiteraard in alle eerlijkheid naar de kandidaat-eigenaars. Als je dat als fokker niet ziet zitten had je maar eerder moeten ingrijpen.

En honden doodspuiten 'in naam van het ras' is volkomen onnodig. Als je ze laat castreren is er helemaal geen gevaar voor het ras.
Hier, 1 van de meest gewaardeerde genetici die ons land rijk is(was). Let vooral op vetgedrukte.

Onderzoekingen van nakomelingen uit incest hebben aangetoond dat minder dan de helf van hen normaal was. Ongeveer 30% was reeds op de (vroege) kinderleeftijd overleden, of leed aan een ernstige, recessief overervende, stofwisselingsziekte. Daarenboven had meer dan 20% van de kinderen mentale retardie en ook de frequentie van aangeboren misvormingen als gevolg van een combinatie van erfelijke en uitwendige factoren (zoals hartgebreken, gespleten verhemelte, open rug) was verhoogd.

Wanneer bovendien in aanmerking wordt genomen dat verschillende mutaties pas op (latere) volwassen leeftijd tot ernstige ziekte en handicaps kunnen leiden - die bij de tot nu toe verrichte onderzoeken niet zijn betrokken = dan is het duidelijk dat de genetische risico's van incest onaanvaardbaar hoog is.

https://www.ntvg.nl/system/files/public ... 40001a.pdf

Hier sprekend uiteraard over mensen, maar aangezien je die zelf in je "voorbeeld" aanhaalt geloof ik niet dat dat voor honden (deze pups) ánders zou zijn.

Ik denk dat "we" allemaal best wel op de hoogte zijn vwb "prenetale selectie". Vruchtwaterpunctie, vlokkentest of bijv. de NIP test (down test) die voorgaande "vervangt" en minder risico's meebrengt voor moeder/foetus. Testen die al heel heel lang flink in opmars zijn omdat er maar weinig mensen zijn die gráág een kindje met het syndroom van down "willen". Die middels dergelijke testen de "keuze" wordt gegeven hier wel of niet voor te kiezen.

Ik was en ik gok met mij vele anderen "blij" met bijv. de combinatietest. Sommige mensen doen geen test omdat ze principieel tegen "prenetale selectie" zijn en het in extreme gevallen zelfs afdoen als "nazi praktijken".

Nou ja sorry hoor, maar hoe lief ik de kinderen met syndroom van down ook vaak vind, ik denk niet dat ik er bewust voor zou kiezen. Ik heb voor die test echt getwijfeld wat "als"....ik denk in alle oprechtheid dat als de kans zeer aannemelijk zou zijn geweest ik nu geen 3e kind zou hebben rondlopen.

Er bestaan zoveel gradaties van downsyndroom, van kinderen/mensen met down die (redelijk) goed mee kunnen komen in de maatschappij, tot kinderen/mensen met down die 24-7 in een gespecialiseerde instelling verzorgd moeten worden omdat de "ouders" die specifieke zorg niet aankunnen. Kinderen met syndroom van down die nooit een volwaardig leven zullen leven.

Ik vind, even terugkomend weer op het onderwerp dat jij er naar mijn mening dan ook veel te licht over denkt alsof het zo ongeveer "niks" is. Oh, laat maar komen joh, totaal niet belangrijk, niet verder kijkend dan je neus lang is. Van neef/nicht huwelijken (in sommige culturen heel normaal) is middels verschillende onderzoeken al bekend dat dit veelvuldig (ruime verdubbeling van) geboorte afwijkingen tot gevolg hebben.

http://thelancet.com/journals/lancet/ar ... 0/abstract

Als men dan concludeert dat inteelt leidt tot genetische afwijkingen en daarmee een gevaar zijn voor de volksgezondheid....

http://www.bmj.com/content/333/7573/831

Zal dat dat niet hetzelfde zijn mbt pups/honden? Ik gok zomaar van wel! Met dát in mijn achterhoofd heeft de fokker mijn inziens dan ook meer dan gelijk dat ze deze pups, hoewel deze niet écht op humane wijze aan hun eind zijn gekomen, de toekomstige eigenaren en "het ras" (uiteindelijk) zeer waarschijnlijk veel leed heeft bespaard.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”