Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

2e hond, groter ras bij klein hondje?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Re: 2e hond, groter ras bij klein hondje?

Ongelezen bericht door Leonie. »

Bij mij schelen ze maar een paar kilo. Maar Millie liep toen ze klein was Lou al omver. Lou is zo'n watje, die laat letterlijk over zich heenlopen en doet niks terug. Dus ik rem Millie wel eens af. En nu ze iets ouder is vind ik ook dat ze meer rekening met Lou houdt. Ze past zich echt aan aan zijn zwakte zeg maar ;)
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik ben mij bewust van de risico's, neem even mee in je gedachte dat wij al regelmatig met een hele grote tervuerense lopen, wij hier een aantal weken een herder kruising ter logeren gehad hebben ;) en dat Tootsje daar iig niet minder vrolijk van werd ;)
Ik had het topic ook niet geplaatst als ik er echt niks in zag ;)
Ik zie echt vooral een risico in de puber fase, en dat is een periode die best lang kan duren maar ze kunnen gescheiden worden, en lopen hoeft ook niet samen, wel leuk als dat op een gegeven moment wel kan zoals dat nu ook gaat met Dino maar ik ben echt niet van plan om met een gillende Toots en een drukke puberale herder die continu op hem duikt te gaan wandelen. Tootsje is mij iig echt meer waard en mijn vriend ook ;)

Dat een pup en puber scherpe tandjes hebben weet ik en dat onze armen en benen open zullen liggen weet ik ook, staat me ook van Dino nog wel bij. Dieren weten onderling vaak wel hoe ver ze kunnen gaan, een voorbeeldje een van onze katten weegt ruim 7 kilo is een draak en speelt met de andere kat echt heel ruig, maar is heel voorzichtig met Toots, is natuurlijk geen vergelijking me een hond, maar het is een soort natuurlijk gebeuren dat voelt hij toch aan, hij zou Toots echt kunnen slopen ;) alleen een pup moet veel nog leren natuurlijk en daar zijn de baasjes voor om dat in goede banen te lijden.

Tootsje is overgens geopereerd aan PL en het lopen met een hondje met los schietende knietjes vind ik not done zeg maar.

Ik snap je reactie en ook waarom jij het niet zou doen en ik moet er ook echt nog heel goed over na denken, heb echt nog niet besloten ;) maar het is iets wat mijn vriend echt graag wil en ik denk dat het niet onmogelijk is. Maar dat er wel goed gekeken moet worden naar alle punten en ook gezorgd moet worden dat Toots echt veilig is en blijft. En als dat niet kan dan gaat het ook echt niet gebeuren.

Ik weet hoe Toots is en ik verwacht geen problemen ;) in de situatie waar we in gaan komen.

En de mogelijke pup moet ook wat mee op cursus, vervolg cursus en dan trainen ook hier moet naar gekeken worden.

Ik werk parttime en buiten de deur maar 12 uurtjes, heb tijd, we hebben de ruimte ook zin en 2 hondenscholen in de buurt die beiden veel met herders doen, dan de ervaring van mijn vriend die niet maar 1 herder heeft gehad maar zijn hele leven. Zijn moeder heeft dus de herder maar die loopt geregeld de werkplaats in en die gaat dus geregeld met mij mee wandelen tegelijk met Toots, voorheen ging hij vaak mee naar Belgiė een heel weekend alleen dat gaat niet meer, om hem in de auto te krijgen is nu dierenmishandeling dus dat doen we hem niet meer aan. Alleen het is niet mijn hond en heb daar nooit voor hoeven kiezen. Maar hij en Toots gingen samen in de auto, Toots wel bij mij voor en Dino achter, samen naar het strand, doen we ook niet meer, het bos, in tuin in Belgie liggen Toots is er niet minder happy onder. Alleen hij is volwassen en dat is wel een verschil, maar een pup wordt ook volwassen uiteindelijk ;) het gaat erom hoe je het als baas aanpakt ;) En blijven kijken naar beide honden.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Trouwens sorry voor alle winkjes, maar ik vind dat vaak de enigste emoticon die kan. Maar als ik ze dan in het bericht zie staan vind ik dat wel raar staan.

Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Mijn gedachten... :wink:
Ik heb nu 2 Jack Russells en 2 Mechelse herders. De kleinste Russell is 26 cm en 5 kilo. Hij staat prima zijn mannetje.
Ik heb nu 22 jaar Jack Russells in combinatie gehad met Mastiffs, Bullmastiffs, Duitse Herder, Hollandse Herder en Mechelse Herders.
Nooit tegen problemen aangelopen. Heel af en toe moet ik even een grote (vooral nieuwe groten) corrigeren als die te veel aandacht willen van de kleintje. Die hebben soms een wat korter lontje naar de nieuwelingen. Maar de groten zijn daarbij nooit onbenullig wild. Soms naar het idee van de kleintjes té opdringerig. Ff een eheh of opzouten nou en het is weer klaar.

Met andere woorden, ik zie het probleem niet zo. Persoonlijk heb ik meer met de Mechel dan met de Tervueren, maar dat is vooral omdat ik de Tervueren vooral als zenuwachtige angstbijterige honden. Maar eerlijk is eerlijk dat is wat jaartjes geleden dat ik veel van die angstbijters op cursus had. Misschien is het ras intussen weer de goede kant op gefokt.
Gr. Aniek

Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Micron is ook groot gebracht met enkel maar groters, en dat is ook prima gegaan. Nu is Micron wel klein maar niet echt een kwetsbaar hondje , hij is best stevig. Toen Luus hier 18 maande geleden bij kwam was Micron 10 jaar oud maar binnen no time had hij haar duidelijk gemaakt hoe er met hem diende te worden omgegaan, ze spelen overigens bijna dagelijks nu nog even. Ook op vakantie speelde Luus heel veel met Simba het kleine hondje van mijn zoon. Het ligt er denk ik heel erg aan hoe pup zich gedraagt en hoe weerbaar Toots is.

Hier zie je Luus met Simba , die twee hebben echt lol en Luus speelt met hem ook echt anders dan met Abra , niet zo fysiek en beukerig maar meer hollen.

Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Chihuahua-paws
Zeer actief

leuk dat filpmje, zo rent Toots ook met andere honden op. O.a met twee border collies, het is geen gezicht als je het ziet. Maar dat is voor hem ook spelen.

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Hier wat filmpjes van Biry en Finn. Geeft je misschien ook een idee van de grootte van een teefje.

Biry doet wel voorzichtig met kleine honden, maar andersom....
https://www.facebook.com/vera.sips/vide ... 507415031/

Wie niet sterk is moet slim zijn
https://www.facebook.com/vera.sips/vide ... 273159286/

Biry was hier al 13, dus niet zo fit meer
https://www.facebook.com/vera.sips/vide ... 958798983/

Valt best mee qua grootte :wink:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik ben het ook met laeken eens. Daarnaast merk ik dat je eigenlijk helemaal niet op een mechel zit te wachten. Ik heb in je posts ook nooit gelezen dat je zo graag een fanatieke sportherder wilt hebben. Het is je vriend zn idee toch?
Waarom geen compromis? Een schotse herder korthaar bijvoorbeeld? Toch een herder maar stukken beleefder.
Een australian kelpie? Die zijn net zo sportief als een mechel, erg geschikt voor tal van hondensporten, maar een maatje kleiner en niet scherp van aard. In Rasgroep 1 is er zo veel keus aan honden die beter geschikt zijn samen met een klein hondje.

Ik vind het overigens heel normaal om honden samen met elkaar alleen te laten. Als je moet gaan scheiden, is de combinatie sowieso al slecht dus.

Dat je Chi goed voor zichzelf op kan komen, kan voor een jonge draak ook een leuk spelletje zijn. Zoals de krokodil met kiespijn. Onze Rottweiler maakte er in ieder geval wel een sport van om die York kleine voorzetjes te geven tot de boel explodeerde. Hij was niet gemeen, maar wel speels, lomp en overmoedig. Ik was toen kind en nam het hele circus maar voor lief, maar als ik de verantwoordelijkheid over die situatie had gehad, had ik per direct 1 herplaatst.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik heb het wel degelijk in het verleden gehad over Mechelaars en tervuerense. Ook over Dino.
Alleen we waren niet bezig ermee omdat we hier gewoon echt geen plek hebben ervoor en dan kan het ook gewoon niet.

Nu het wel kan wil ik daar ook naar kijken ;)

Toots is een kruising chi die conflicten uit de weg gaat, niet de krokodil die van zich af bijt.
Hij geeft zijn grenzen aan, en moet wel toegeven dat pubers er gewoon echt niet van onder de indruk zijn, maar mijn vriend en ik staan natuurlijk daarboven en reken maar dat de evetuele pup daar wel van onder de indruk gaat zijn. Wij hebben geen kinderen en kunnen ons in huis echt richten op de opvoeding. Wij kennen Toots goed en dat scheelt ook enorm natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 10 mar 2017 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Chihuahua-paws
Zeer actief

veertje schreef:Hier wat filmpjes van Biry en Finn. Geeft je misschien ook een idee van de grootte van een teefje.

Biry doet wel voorzichtig met kleine honden, maar andersom....
https://www.facebook.com/vera.sips/vide ... 507415031/

Wie niet sterk is moet slim zijn
https://www.facebook.com/vera.sips/vide ... 273159286/

Biry was hier al 13, dus niet zo fit meer
https://www.facebook.com/vera.sips/vide ... 958798983/

Valt best mee qua grootte :wink:
Afbeelding
Dat zijn wel hele lieve filmpjes :I:

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

toots schreef:Ik heb het wel degelijk in het verleden gehad over Mechelaars en tervuerense. Ook over Dino.
Alleen we waren niet bezig ermee omdat we hier gewoon echt geen plek hebben ervoor en dan kan het ook gewoon niet.

Toots is een kruising chi die conflicten uit de weg gaat, niet de krokodil die van zich af bijt.
Hij geeft zijn grenzen aan, en moet wel toegeven dat pubers er gewoon echt niet van onder de indruk zijn, maar mijn vriend en ik staan natuurlijk daarboven en reken maar dat de evetuele pup daar wel van onder de indruk gaat zijn. Wij hebben geen kinderen en kunnen ons in huis echt richten op de opvoeding. Wij kennen Toots goed en dat scheelt ook enorm natuurlijk.
Ik ben oprecht bang dat je je erg verkijkt op die mechelaar. Er zijn hele lieve rustige zachte mechelse herders maar er zijn ook draken. En als je een draak hebt is het leven van je chihuahua verpest. Hij moet nog zeker 6 jaar en zal oud, breekbaar en weerloos naast een stuiterbal van tig keer groter moeten leven. Mijn hart breekt als ik een klein hondje zie grommen en doen om zichzelf heel te houden. Scheiden tijdens de pubertijd wat je steeds zegt is totaal niet haalbaar. Hoe denk je dat een gescheiden chihuahua zich voelt? Of een gescheiden mechelaar? En hoe ga je dan zorgen dat die twee op elkaar ingespeeld raken en een team vormen waarbij de mechelaar weet hoe zich te gedragen bij de chi?

Het andere lastige punt is dat je chihuahua gecastreerd is en je een teefje wil. Als je een Chi teefje had gehad had je na volwassen worden in elk geval op natuurlijk respect van je herder reu naar je chihuahua teefje kunnen rekenen. Een van mijn herder teven had een vreselijke afkeer naar gecastreerde reuen.

Toen wij Eva namen heeft zij ook Dapper meteen laten weten dat ze de chef was. Denk dat ze met 5 maanden al ranghoger was dan Dapper. Ze heeft dat laten weten met blokkeren, op hem staan en zitten, hem omver beuken buiten en hem misbruiken als speelgoed.

Herders zijn hele primitieve gemotiveerde honden. Die krijgen wat in de kop en zijn heel erg goed in slim hun doelen bereiken. Ze zijn altijd wakker en reageren op alles. Weinig honden die daar tegenop kunnen. Als je teefje dus dat gesnauw van die chi zat is dan is het afwachten hoe ze er mee om gaat.

Ik ben de laatste die zegt dat het niet kan. Maar je moet het wel treffen. Voor mij is je combi een soort twee stafford reutjes nemen. Kan prima bij de ene persoon met precies die twee honden terwijl bij een ander dezelfde combi het leven van een hond kost. Pas op! Meer kan ik niet meer zeggen om in elk geval mijn best te hebben gedaan om voor je hondje op te komen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

laeken schreef:
toots schreef:Ik heb het wel degelijk in het verleden gehad over Mechelaars en tervuerense. Ook over Dino.

Ik ben oprecht bang dat je je erg verkijkt op die mechelaar. Er zijn hele lieve rustige zachte mechelse herders maar er zijn ook draken. En als je een draak hebt is het leven van je chihuahua verpest. Hij moet nog zeker 6 jaar en zal oud, breekbaar en weerloos naast een stuiterbal van tig keer groter moeten leven. Mijn hart breekt als ik een klein hondje zie grommen en doen om zichzelf heel te houden. Scheiden tijdens de pubertijd wat je steeds zegt is totaal niet haalbaar. Hoe denk je dat een gescheiden chihuahua zich voelt? Of een gescheiden mechelaar? En hoe ga je dan zorgen dat die twee op elkaar ingespeeld raken en een team vormen waarbij de mechelaar weet hoe zich te gedragen bij de chi?

Het andere lastige punt is dat je chihuahua gecastreerd is en je een teefje wil. Als je een Chi teefje had gehad had je na volwassen worden in elk geval op natuurlijk respect van je herder reu naar je chihuahua teefje kunnen rekenen. Een van mijn herder teven had een vreselijke afkeer naar gecastreerde reuen.

Toen wij Eva namen heeft zij ook Dapper meteen laten weten dat ze de chef was. Denk dat ze met 5 maanden al ranghoger was dan Dapper. Ze heeft dat laten weten met blokkeren, op hem staan en zitten, hem omver beuken buiten en hem misbruiken als speelgoed.

Herders zijn hele primitieve gemotiveerde honden. Die krijgen wat in de kop en zijn heel erg goed in slim hun doelen bereiken. Ze zijn altijd wakker en reageren op alles. Weinig honden die daar tegenop kunnen. Als je teefje dus dat gesnauw van die chi zat is dan is het afwachten hoe ze er mee om gaat.

Ik ben de laatste die zegt dat het niet kan. Maar je moet het wel treffen. Voor mij is je combi een soort twee stafford reutjes nemen. Kan prima bij de ene persoon met precies die twee honden terwijl bij een ander dezelfde combi het leven van een hond kost. Pas op! Meer kan ik niet meer zeggen om in elk geval mijn best te hebben gedaan om voor je hondje op te komen.
Ik.ben t wel met je eens... Xena was erg voorzichtig en gedosseerd maar als ze vond dat ze een punt moest maken werd dat wel erg duidelijk gecommuniceerd. Xito heeft weleens vastgepind op de grond gelegen en bij hem leverde dat een zwaar gekrenkt ego op maar een klein frummelding zou t weleens meer geweest kunnen zijn. Ook pups was ze erg duidelijk mee. En idd ze kon met alles behalve gecastreerde teven
En scheiden is leuk ik heb t jaren echt moeten doen voor agressie en ja ik weet dat die kans er is met meerdere reuen maar ik weet ook dat t altijd een keer fout kan gaan en ik weet ook dat ik niet blijer kan zijn met 2 honden die gewoon met elkaar uit kunnen en elkaar ook thuis kunnen uitstaan.
Want al let je op en is t geen agressie een lompe reactie is zo gebeurd. De reden dat mijn honden niet bij kleine honden komen. Als pup van 14 weken heb ik Xygan nog net kunnen opvangen voor hij zich met zn volle gewicht en 4 poten op een chi kruising wilde storten om te spelen... dat doen we maar niet. En aangezien ik een pup ook graag pup wil laten zijn en niet constant wil beperken zou ik t iig niet doen. Wat je doet moet je zelf weten. Een JR bij een mh vind ik overigens een ander verhaal die vind ik wat weerbaarder en dat komt wat meer overeen in t algemeen.
Xena was overigens net zo groot als mijn reuen...de moeder van Xygan ook, iets groter zelfs.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik vind qua karakter ook wel behoorlijk wat verschil zitten tussen de tervuur en de mechelaar. De tweede zou ik hier ook niet snel in huis halen (of het moet een showlijn zijn, maar dat vind ik dan weer niks).
katerke
Zeer actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door katerke »

Wij hebben bij chinese naakthonden, brussels griffon, graussie, en shi tsu een engelse mastiff zitten
Dat gaat allemaal heel goed samen.
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
laeken schreef:

Ik.ben t wel met je eens... Xena was erg voorzichtig en gedosseerd maar als ze vond dat ze een punt moest maken werd dat wel erg duidelijk gecommuniceerd. Xito heeft weleens vastgepind op de grond gelegen en bij hem leverde dat een zwaar gekrenkt ego op maar een klein frummelding zou t weleens meer geweest kunnen zijn. Ook pups was ze erg duidelijk mee. En idd ze kon met alles behalve gecastreerde teven
En scheiden is leuk ik heb t jaren echt moeten doen voor agressie en ja ik weet dat die kans er is met meerdere reuen maar ik weet ook dat t altijd een keer fout kan gaan en ik weet ook dat ik niet blijer kan zijn met 2 honden die gewoon met elkaar uit kunnen en elkaar ook thuis kunnen uitstaan.
Want al let je op en is t geen agressie een lompe reactie is zo gebeurd. De reden dat mijn honden niet bij kleine honden komen. Als pup van 14 weken heb ik Xygan nog net kunnen opvangen voor hij zich met zn volle gewicht en 4 poten op een chi kruising wilde storten om te spelen... dat doen we maar niet. En aangezien ik een pup ook graag pup wil laten zijn en niet constant wil beperken zou ik t iig niet doen. Wat je doet moet je zelf weten. Een JR bij een mh vind ik overigens een ander verhaal die vind ik wat weerbaarder en dat komt wat meer overeen in t algemeen.
Xena was overigens net zo groot als mijn reuen...de moeder van Xygan ook, iets groter zelfs.
En dat is de reden dat wij heel erg opletten als hier grote honden komen. Vrienden van ons hebben een scheet van een mastin kruising. Super lief tegen Bas en dat gaat dus prima. Als er echter iemand binnen komt gaat de hond soms met de poten maaien naar Bas ivm opwinding. Dan hou ik al mijn hart vast. En Bas is geen chihuahua maar meer een terriertje dat flink kan snappen en snauwen. De betreffende hond is nog geen jaar en weet prima dat dat niks te betekenen heeft en dus moeten wij constant opletten. Een verkeerde poot op de rug ..... Dat kan me mijn hond kosten en die mastin miks bedoelt niks kwaads.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

veertje schreef:Ik vind qua karakter ook wel behoorlijk wat verschil zitten tussen de tervuur en de mechelaar
Dat ook zeker
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Chihuahua-paws
Zeer actief

malinois schreef:
laeken schreef:

Toots is hoger dan sommige Jack russels, hij heeft formaat dwerg pincher.
Natuurlijk brengt het een risico mee zeker in de puber fase. Dat is ook de rede dat ik vraag naar de ervaringen.
En ik ben het met je eens dat een pup, pup moet kunnen zijn absoluut.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten ;) Vanuit de keuken komt een schuifpui naar de tuin, de woonkamer is afgesloten waar Toots zich veilig en vertrouwd kan houden, de puber fase is en blijft een risico en dat blijft ook voor mij een ding hoor ;) Maar ik zie ook dat het mogelijk is en dat we de middelen gaan krijgen om het te kunnen doen zonder dat het voor Toots gevaarlijk hoeft te worden. Als ik daar aan twijfel komt het niet, en op dit moment komt het dus ook niet.
Elke hond is anders en juist vanaf de pup fase heb je nog wat in te brengen en kun je er sturing aan geven herders zijn intelligente honden en weten ook snel waar de grens is wel mijn ervaring, maar moet een hondje als Toots natuurlijk wel in bescherming genomen worden want het is geen partij. Als die fase voorbij is zie ik er geen probleem in omdat Toots wel klein is maar ook gewoon hond. En niet dom. En ook geldt dat andersom.

Ik snap dus heel goed wat je zegt en dat besef is er. En neem van mij aan dat er hier niet zomaar een hond en zeker niet zomaar een Belg komt ;) Maar het is iets wat bij ons al veel langer speelt en wat nu mogelijk kan worden, dan is het eerste wat je gaat doen toch info verzamelen ;)

Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik ken dus ook genoeg Mechelaars die zich prima weten te gedragen bij Toots, zowel reuen als teven.
En Toots gedraagt zich ook prima. Dat Toots gescheiden kan zijn als we er niet zijn is gewoon veilig voor hem. En dan rustig opbouwen op momenten dat we op kunnen letten zodat we gewoon direct in kunnen grijpen als de Mechelaar te ruw wordt, Toots is duidelijk in zijn taal maar een puber heeft overal nog wel eens lak aan, dat kun je als baasje oppakken door het meteen af te kappen, en een pup en puber hebben net als Toots ook hun rust nodig dus dat zal ook niet zo,n probleem opleveren als dat gescheiden is. En naarmate de puber beter het inzicht krijgt in de grens en die niet overgaat zal Toots ook vaker bij de andere hond betrokken willen worden. Het scheiden gaat dus niet standaard altijd zijn. Dat is helemaal niet de bedoeling ;)

Natuurlijk is het lastig om de situatie vooraf te schetsen omdat je op het moment naar jet moment moet handelen, en elke puber en pup is anders en Toots is ook weer anders bij elke andere hond. Maar ik heb met Toots nog nooit problemen gehad met herders. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat herders makkelijk zijn, zeker in de puber fase kunnen ze knap lastig zijn ;)

Paisley
Zeer actief

Laat je ook niet teveel negatief beinvloeden door verhalen en ervaringen van anderen. Die ervaringen staan natuurlijk niet los van de situatie waarin ze worden grootgebracht, en die situatie is anders dan de opvoeding bij jou thuis.

Ik heb ooit een topic geplaatst voor een vriend, waarin we verschillende herders afwogen voor bij hem thuis. Hij heeft een bedrijf (aan huis) en veel vreemden over de vloer, die zelf de weg kennen.
Volgens vele van dit forum was dit ondoenlijk, schande, verdoemd te mislukken, oneerlijk naar de hond etc.

Nou, de groenendaeler is er inmiddels een jaar of 3 en dat gaat meer dan prima. Klanten, leveranciers en bezoek kan zonder problemen in en uit, worden alleen wel geëscorteerd door de hond en netjes aangekondigd met een aantal luide blaffen. Precies de deurbel waarop de eigenaar had gehoopt :ok:
Tot zover het idiote plan om een herder op het erf te willen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

De Groenendaeler kan dat ook prima. Geen idee van dat topic overigens maar een mh zou ik dan dus niet aanraden een groenendaeler of tervueren wel.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Dat was ik ook niet van plan.
Al vind ik berichten als die van Malinois bijvoorbeeld wel degelijk nuttig.
Want er zit gewoon een risico aan of je het went of keerd.
En zij weten ook niet in welke situatie wij zitten en dan snap ik zeker dat mensen waarschuwen, uiteindelijk denk ik dat dat beter is dan allen maar ja is hoed ga ervoor, omdat iemand die dit ondoordacht doet natuurlijk in een andere situatie terecht komt uiteindelijk. Dus ik snap het. Ik ga me niet laten beïnvloeden, maar de keus is absoluut nog niet gemaakt en het moet uiteindelijk echt goed voelen.

Paisley
Zeer actief

Het was dit topic http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 2&t=272070
Men struikelde over elkaar heen om aan te geven wat een bizar idee het was dat een herder op het erf bezoek heel zou laten.
Maar goed, gelukkig had hij zn eigen ideeën hierover.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Paisley schreef:Het was dit topic http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 2&t=272070
Men struikelde over elkaar heen om aan te geven wat een bizar idee het was dat een herder op het erf bezoek heel zou laten.
Niet overdrijven hoor, ik heb net het hele topic teruggelezen en wat ik las is heel wat genuanceerder dan hoe jij het hier nu laat blijken. :wink:
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik vind hier eigenlijk ook niet dat er negatief gereageerd wordt.
Ik vind het nog eens goed kijken naar de mechel en de tervuerense helemaal ook zo gek niet.
Ik ken dus geen tervuerense teven en wel Mechelse en denk dat voor mij ook vertrouwder voelt.
Maar mijn vriend zijn voorkeur zou daar wel liggen bij de tervuerense.

Maar het is puur orrinterend allemaal, ik wil júllie dus danken voor alle reacties, ook de berichten per pb. Wel echt fijn ;) wij gaan een druk weekend tegemoet enz dus als ik niet meervreageer hier is dat niet omdat ik me aangevallen voel. Ik vind het echt fijn dat jullie echt gewoon zeggen hier wat je vind. Dat is sowieso het beste en tegen de tijd als we wat serieuzer gaan kijken als dat al zo is dan zal ik wel laten weten dat zo is, als we ook echt voor ons zelf de keuze hebben gemaakt. Heb ook van iemand een uitnodiging gehad ook super fijn.

laeken
Zeer actief

LongFields schreef:
Paisley schreef:Het was dit topic http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 2&t=272070
Niet overdrijven hoor, ik heb net het hele topic teruggelezen en wat ik las is heel wat genuanceerder dan hoe jij het hier nu laat blijken. :wink:
Plus zal het in veel gevallen op een fiasco uitdraaien en dan kan de hond wieberen. Ik wordt een beetje kriegelig van dat tegen beter weten in succes vieren...

Ik heb de topic niet gelezen en ga dat ook niet doen. Maar ik zou nu wel stellen dat ik geen Belg zou adviseren op een erf waar leveranciers in en uit gaan. EN ik weet zeker dat er zat groendaalers zijn die daar helemaal niet geschikt voor zijn. Je moet het dus treffen met je hond. En om dan een hond te kopen en hopen dat je het treft vind ik sowieso wat minder. Er zijn vast ook laekense herders die prima die rol kunnen nemen. Maar als ik dat bedacht had met Eva dan waren we van een koude kermis thuis gekomen. Zij kon het niet. Een andere misschien prima. Vrijwel elke golden of berner of wat dan ook kan dat sowieso. Ik zie liever dat mensen een hond nemen die sowieso bij zijn rol past dan een hond nemen op goed geluk en duimen draaien.

Met een uitlaatservice neem je ook geen stafford. Kan zomaar goed gaan. Of niet...en wie is dan de dupe? Jawel. De hond.

Een waakhond is een waakhond en de ene zal begeleiden en blaffen en de andere hangt in je broek. Zat groenendaalers die het laatste dus gewoon wel doen als je door hun geblaf heen loopt.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Het gaat volgens mij goed met de Groenendaler, en het heeft m.i dan ook geen enkel nut om daar nu zonder het topic te hebben gelezen hier nu je mening nog over te geven. Het gaat goed en dat is fijn!

Dino loopt ook een werkplaats in waar mensen op en af lopen, vrachtwagen chauffeurs die naar het toilet gaan en klanten die komen kijken. Ik denk dat het grotendeels afhankelijk is van hoe de baas er in staat. Als je zelf een herder niet hebt kunnen opvoeden of kunnen houden wil dat natuurlijk niet zeggen dat een ander het ook niet lukt of andersom. Er zijn echt genoeg mensen die heel veel plezier hebben van en met hun herder ;)

Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Ik heb momenteel vijf Mechelaars en één Chihuahua.

Toen de Chihuahua Liske er kwam (al volwassen), zat Spike, volwassen MH, al in huis. Nadien kwam er MH-pup Qurry bij.
Heeft eigenlijk geen probleem gegeven...

Niet al mijn MH's zijn te vertrouwen met Liske. Alisha zou haar maar al te graag een kopje (nog) kleiner maken. Janoo en Pasja hebben niets verkeerd in de zin, maar zijn te onbehouwen. En zo'n klein ding is natuurlijk frêle (Liske weegt 1.8 kg).

Su (MH) leeft sinds 4 maanden in huis mee met Liske. Dus op het moment dat zij gingen samenleven, was Su 16 maanden oud. Het zijn echt leuke maatjes samen, en Su heeft enorm veel respect voor Liske. In het begin zat ik er nogal kort op, maar eigenlijk was dat niet nodig.

Ik denk dat het sowieso makkelijker is dat de kleine hond er al is, en dan de pup mee groeit. Het drukke pupje kan door de baas ook ingetoomd worden, voor zover de kleine hond dat al niet doet.
Daarnaast is ook wel het karakter van de grote hond een punt. Maar ik spreek dan vnl uit ervaring van grote honden die op volwassen leeftijd bij een kleine hond gezet werden.

Ik vind het trouwens wel grappig, heel veel combi's MH-Chi al tegengekomen :mrgreen: .
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Paisley
Zeer actief

LongFields schreef:
Nah vind ik niet, demonstreert Laeken zelfs nu ;)
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Paisley schreef:
LongFields schreef:
Nah vind ik niet, demonstreert Laeken zelfs nu ;)
Er zijn 4 pagina's volgeschreven door heel wat meer mensen dan Laeken, en met heel wat genuanceerdere posts dan hoe jij het samenvatte. Maar goed, jij leest duidelijk anders dan ik dus hier worden we het toch niet over eens. Jammer dat je alleen op hoofdzaken leest en niet de individuele posts. :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik ga geen 10 paginas bijlezen ik weet zo prima wat ik er van vind. Daarnaast ken ik zo'n 15 groenendaelers en een stuk of 7 tervuerense persoonlijk om me heen en die staan totaal niet in vergelijking met t karakter van een mechelaar...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”