Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

maakt castratie iets uit voor de rangorde in de eigen roedel

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

maakt castratie iets uit voor de rangorde in de eigen roedel

Ongelezen bericht door Baily »

Ik heb een vraag ;

Als een reu gecastreerd wordt, en minder dominant (lees agressief)gedrag vertoond tegen een reu uit de eigen roedel, kan dat dan door de castratie komen. Of is een reu dan alleen minder dominant tegen andere reuen buiten de eigen roedel als hij gecastreerd is.

Het is namelijk zo dat Dino vreselijk dominant werd tegen Beer en ook tegen andere honden. Op zich niks mis mee, maar iedere hond die hij tegen kwam, daar was het bijna knokken mee.

Dus hij is gecastreerd, ook vanwege rijgedrag. Dat is nu helemaal over. Ook gedraagt hij zich beter. Vecht niet meer met Beer voor het echie, wel nog voor de rangorde maar dat geeft verder niet.

Maar nou heb ik gehoord dat dat niet van de castratie kan komen dat hij zich beter tegenover Beer gedraagt. Maar Beer kon echt niet meer gewoon door het huis lopen, zonder dat hij echt aangevallen werd, en na de castratie wel. Dus volgens mij maakt het dan toch wel uit ook al is het volgens de kenners niet zo. Hebben meer mensen hier ervaring mee of een mening over?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

In principe heeft castratie gevolgen voor de rangorde..rangorde bestaat alleen binnen de roedel. Reu-reuagressie binnen de roedel wordt dus veelal opgelost door de ranglaagste reu te castreren waardoor de onderlinge rangorde duidelijker wordt.
Reuen van buiten de roedel hebben niks te maken met rangorde en in principe mag je er dan ook niet vanuit gaan dat castratie invloed heeft op gedrag van de reu tegen reuen buiten de roedel.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Baily

Ja, ik had dat namelijk ook begrepen en dat was ook mijn belangrijkste motivatie om Dino te laten castreren. En het helpt echt volgens mij. Maar van een gedragstherapeute op een ander forum kreeg ik te horen dat het niet uit maakt binnen de eigen roedel, maar toch heb ik wel die ervaring. Ik ben blij dat je het me hebt uitgelegd want ik ging toch wel aan mezelf twijfelen.

Maar het helpt,dus ik ben er wel blij mee. hij was echt agressief tegen Beer voor de castratie. Nu zijn ze weer goede vrienden met af en toe een stoeipartij, maar dat blijft binnen de perken. De felheid is er een beetje af. Tegen reuen buiten de roedel is het inderdaad nog niet helemaal opgelost. het ligt ook een beetje aan hoe de andere hond er op reageert. Rijgedrag is trouwens wel over, ook op andere honden buiten de roedel.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Baily schreef:Ja, ik had dat namelijk ook begrepen en dat was ook mijn belangrijkste motivatie om Dino te laten castreren. En het helpt echt volgens mij. Maar van een gedragstherapeute op een ander forum kreeg ik te horen dat het niet uit maakt binnen de eigen roedel, maar toch heb ik wel die ervaring. Ik ben blij dat je het me hebt uitgelegd want ik ging toch wel aan mezelf twijfelen.
.
Een gedragstherapeut?? hahahahah, die heeft dan vast lekker geslapen tijdens de lessen, want wat ze zegt is echt kolder.
Je kan aanhouden dat het dus alleen helpt binnen de roedel omdat de rangordeverschillen groter worden en agressie tegen reuen buiten de roedel hoeft er niet door te verminderen, omdat daar dus allerlei andere motieven aan ten gronde kunnen liggen dan alleen reu-reuagressie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik praat weer alleen maar uit eigen ervaring, maar zou het niet zo kunnen zijn dat de problemen met reuen binnen of buiten de eigen roedel na castratie met name minder worden doordat de ex-reu anders ruikt? En dus niet zozeer door een verandering van zijn eigen gedrag?

Ik kan natuurlijk toevallig de statistische uitzondering op de regel hebben, maar ik zou werkelijk niet weten wat er op dit moment anders zou zijn aan Jacks gedrag als hij niet gecastreerd was. Maar ik geloof wel dat andere reuen veel meer van hem pikken omdat ze hem niet meteen beschouwen als een concurrerende testosteronbom. :-D

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:Ik praat weer alleen maar uit eigen ervaring, maar zou het niet zo kunnen zijn dat de problemen met reuen binnen of buiten de eigen roedel na castratie met name minder worden doordat de ex-reu anders ruikt? En dus niet zozeer door een verandering van zijn eigen gedrag?
Doordat de reu geen testosteron meer aanmaakt zakt hij ook in de rangorde en hij wordt inderdaad een hond, die niet meer interessant is , omdat hij niet meer als concurent wordt gezien. In die zin heb je gelijk.
Buiten de roedel kan agressie getoond worden vanuit een hele andere motivatie en daarbij is er veelal al een stuk gewoontegedrag wat je niet oplost door castratie.
Wat je juist vaak ziet is dat de gecastreerde reu, door zijn vreemde lucht bijzonder interessant wordt voor andere reuen. Dit kan juist reden zijn voor meer agressie, zeker als de gecastreerde reu is ontbald vanwege agressie tegenover honden buiten de roedel gemotiveerd vanuit bv angst.
Kortom, het waait twee kanten op.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Gewoon een paar keer flink corrigeren, dit is veel hondvriendelijker dan amputaties.
Met hormonen speel je niet. Een hond is geen computermodel, waarvan je door een paar parameters te wijzigen onmiddellijk het resultaat ziet.
Baily

mechelaar_fan schreef:Gewoon een paar keer flink corrigeren, dit is veel hondvriendelijker dan amputaties.
Met hormonen speel je niet. Een hond is geen computermodel, waarvan je door een paar parameters te wijzigen onmiddellijk het resultaat ziet.
Ik ben het met je eens dat een hond geen robot is waar je maar in en uit kunt stoppen wat je wilt omdat het mij beter uitkomt. Maar zo is het ook niet gegaan. Ik vind het niet leuk om over mijn eigen hond te zeggen want ik ben erg gek op hem maar hij was dus erg agressief voordat hij werd gecastreerd. Hij liet zich wel door mij corrigeren want hij ziet mij duidelijk als ranghoger, maar verder dus niemand. Mijn man en kinderen ook niet. En nou is dat geen reden om de hond te castreren maar het geeft wel aan dat er een behoorlijk dominante aanleg in de hond zit. Dat geeft niet, daar kun je mee omgaan, maar daarbij kwam de agressieve manier van reageren, totaal vanuit het niets, naar mijn andere hond die dus geen leven meer had, dan moet je dus iets. En dat deed hij dus vanaf het moment dat hij ging puberen en ranghoger wilde worden. Ik heb nog een hond en had die strijd al meegemaakt, maar zag nu het verschil tussen een normale manier van rangorde strijd en dit. Dit was uitgelopen op een drama als ik niks had gedaan.

Ik heb al veel geprobeerd, maar mijn grootste angst was eigenlijk dat hij niet meer te hanteren zou zijn, en ik wil hem niet kwijt.

Ook werd ik helemaal beroerd van het feit dat mijn andere hond als een schaduw van zichzelf rondsloop. Hij is altijd zo vrolijk en geniet van z'n leven.

Dus ik heb een keuze gemaakt die mij het beste leek in deze situatie, maar niet omdat ik het zo prettig vond, of omdat ik dan alle problemen door een druk op de knop uit de wereld hielp. Ik zag geen andere oplossing.

En nu gaat het goed, ze kunnen weer goed met elkaar overweg. Hij blijft nog pittig zat en hij kan lelijk doen op z'n tijd, maar is wel te hanteren. Dus als je alles afweegt was het niet een ideale beslissing en ik ben er ook niet trots op, want ik vind het niet natuurlijk om een hond te castreren en los het ook liever anders op.

Maar nu leven alledrie de honden wel onder 1 dak op een leuke manier. Dus het was het 1 of het ander.
Baily

Inge O schreef:ik ben het hélemaal met je eens, bailey !
in de gegeven situatie heb je naar mijn gevoel absoluut voor de beste oplossing gekozen :ok:
bedankt.....ik vond het moeilijk om te beslissen maar nu het zo'n goed resultaat heeft ben ik er wel blij mee dat ze weer goed met elkaar overweg kunnen.
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik vind het een hele goede reden om je hond te laten castreren. Het is zo dat je hond nu ook buiten de roedel minder dominant overkomt. Ik heb zelf de indruk dat een reu die veel last heeft van zijn hormonen rustiger en minder fel overkomt na een castratie. Ze moeten niet meer zo nodig zichzelf laten gelden. Dat is gewoon niet meer zo belangrijk. Ze kunnen daarna ook gezellig stoeien, zonder dat het gelijk uitloopt op een knokpartij. En het belangrijkste is dat het nu een hanteerbare, gezellige huisvriend is. Je kunt met kinderen erbij ook geen risico nemen. Je kunt nog zo goed opletten, maar het gebeurt in een flits.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Dartel schreef:Ik vind het een hele goede reden om je hond te laten castreren. Het is zo dat je hond nu ook buiten de roedel minder dominant overkomt. Ik heb zelf de indruk dat een reu die veel last heeft van zijn hormonen rustiger en minder fel overkomt na een castratie. Ze moeten niet meer zo nodig zichzelf laten gelden. Dat is gewoon niet meer zo belangrijk. Ze kunnen daarna ook gezellig stoeien, zonder dat het gelijk uitloopt op een knokpartij. En het belangrijkste is dat het nu een hanteerbare, gezellige huisvriend is. Je kunt met kinderen erbij ook geen risico nemen. Je kunt nog zo goed opletten, maar het gebeurt in een flits.
:roll: Wat hebben ballen te maken met onbetrouwbaarheid naar kinderen? Niks dacht ik zo. Gedrag buiten de roedel wordt helemaal niet per definitie beter door castratie..sterker nog, er zijn legio voorbeelden waarin reuen alleen maar moeilijker zijn geworden na castratie tegenover andere honden. Agressie naar andere honden buiten de roedel is een gedragsprobleem wat je behoort op te lossen door training.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”