Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vertrouwen terug krijgen in andere honden (en zichzelf)
Moderator: moderatorteam
- Ody
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Vertrouwen terug krijgen in andere honden (en zichzelf)
Onze jongste hond Sira (nu 7 jaar) is nooit een hele open en sociale hond geweest, ze moest als pup al eerst even de kat uit de boom kijken voor ze besloot dat een andere hond oke was.
Vorig jaar is ze vreselijk aangevallen door een andere hond en sindsdien is ze het vertrouwen in andere honden helemaal kwijt. Zelfs de labrador van een paar huizen verderop, waar ze altijd heerlijk mee speelde is nu eng.
Dit gedrag uit zich in angstagressie, andere honden loopt ze borstelend en grommend tegemoet. Aan de lijn durft ze ook uit te vallen, maar na lang oefenen gaat dit laatste wel steeds beter.
Sinds een paar weken wordt onze oudste hond Ody te oud om mee te gaan op de lange wandelingen, dus die doen we samen. Zonder Ody is ze nog veel onzekerder. Ze zoekt constant oogcontact met mij, dingen die er gisteren nog niet lagen (een plastic zak, een omgevallen boom) zijn vreeeeselijk eng.
Ik vind het echt sneu dat ze veel stress ervaart tijdens het wandelen. Ze hoeft van mij echt niet met iedere hond te spelen die we tegenkomen, maar ze vind het zo heerlijk om samen te dollen en nu Ody daar te oud voor is, doet ze dat helemaal niet meer.
Ik heb ondertussen al contact opgenomen met een gedragstherapeut, maar wellicht hebben jullie ook nog handige tips/ervaringen?
Vorig jaar is ze vreselijk aangevallen door een andere hond en sindsdien is ze het vertrouwen in andere honden helemaal kwijt. Zelfs de labrador van een paar huizen verderop, waar ze altijd heerlijk mee speelde is nu eng.
Dit gedrag uit zich in angstagressie, andere honden loopt ze borstelend en grommend tegemoet. Aan de lijn durft ze ook uit te vallen, maar na lang oefenen gaat dit laatste wel steeds beter.
Sinds een paar weken wordt onze oudste hond Ody te oud om mee te gaan op de lange wandelingen, dus die doen we samen. Zonder Ody is ze nog veel onzekerder. Ze zoekt constant oogcontact met mij, dingen die er gisteren nog niet lagen (een plastic zak, een omgevallen boom) zijn vreeeeselijk eng.
Ik vind het echt sneu dat ze veel stress ervaart tijdens het wandelen. Ze hoeft van mij echt niet met iedere hond te spelen die we tegenkomen, maar ze vind het zo heerlijk om samen te dollen en nu Ody daar te oud voor is, doet ze dat helemaal niet meer.
Ik heb ondertussen al contact opgenomen met een gedragstherapeut, maar wellicht hebben jullie ook nog handige tips/ervaringen?
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Vertrouwen terug krijgen in andere honden (en zichzelf)
Ik zou ook eens kijken of je iemand kent met een heel stabiele hond, waar je haar toch aan kan laten wennen en af en toe samen mee oplopen.
- Tineke
- Zeer actief
Ja probeer via zo'n hondendating app of zo een heel stabiel fijn maatje te vinden met wie je samen op kan lopen.
En dan kijken of dat op regelmatige basis kan als de klik er is.
En dan kijken of dat op regelmatige basis kan als de klik er is.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Je zou eens kunnen gaan trainen volgens de BAT-methode. Ik hoor dat er heel goede resultaten mee te bereiken zijn.

-
Pino01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Elmo is ook menig maal aangevallen door andere honden en viel daarna ook uit (vooral naar reuen). Ik heb mensen gevraagd (van de jachttraining) om te helpen. We zijn begonnen met wandelen allemaal aangelijnd daarna dicht bij elkaar zitten en koekjes eten. Daarna loslopen en nu lopen er 4 reuen los met meerdere teven en het gaat allemaal goed. Ook met wandelen bij huis gaat goed want Elmo weet nu dat niet alle reuen bijten/uitvallen. Succes
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
inderdaad is BAT daar echt geweldig voor.lieke schreef:Je zou eens kunnen gaan trainen volgens de BAT-methode. Ik hoor dat er heel goede resultaten mee te bereiken zijn.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Ody
- Zeer actief
Ja, ze neemt nog wel voer aan. Dat gebruik ik nu ook met passeren. Ik ga een beetje aan de kant staan en laat de hond passeren, terwijl Sira aan een koekje knabbelt.Hilde schreef:Neemt ze nog voer aan?
Nooit van gehoord, ik ga eens googlen.lieke schreef:Je zou eens kunnen gaan trainen volgens de BAT-methode. Ik hoor dat er heel goede resultaten mee te bereiken zijn.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Wat als je haar kunt belonen voor op afstand naar de prikkel kijken? Dus niet belonen dat ze naar jou kijkt, maar dat ze naar de prikkel kijkt. De afstand moet er wel groot genoeg voor zijn. Dus rustig kijken = yes = belonen.

- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Jammer dat je niet een beetje in de buurt woont. Shib is echt super met angstige/onzekere teven.
Maar ook bij jou in de buurt zullen 'Shibjes' wonen. Dat zijn de honden die je nodig hebt om je dame te laten ervaren dat honden niet zo vreselijk eng zijn.
Maar ook bij jou in de buurt zullen 'Shibjes' wonen. Dat zijn de honden die je nodig hebt om je dame te laten ervaren dat honden niet zo vreselijk eng zijn.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- Ody
- Zeer actief
Oh, dat is dan jammer ja.
Ik heb ondertussen die doggydatingapp op mijn telefoon gezet en een oproepje gedaan.
Zal er hier ook nog eentje op het forum zetten, wie weten wonen er nog meer mensen van het forum bij mij in de buurt.
Ik heb ondertussen die doggydatingapp op mijn telefoon gezet en een oproepje gedaan.
Zal er hier ook nog eentje op het forum zetten, wie weten wonen er nog meer mensen van het forum bij mij in de buurt.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
- Ody
- Zeer actief
Er hebben zich al heel veel mensen gemeld die ons willen helpen, superfijn!!
De eerste twee dates zijn gepland, waarvan de eerste aanstaande zondag. Beide afspraken zijn met 1 hond, eerst maar eens kijken hoe dat gaat. Ik hoop echt zo dat ze weer gaat ervaren hoe leuk het kan zijn om andere honden te ontmoeten met wandelen......
De eerste twee dates zijn gepland, waarvan de eerste aanstaande zondag. Beide afspraken zijn met 1 hond, eerst maar eens kijken hoe dat gaat. Ik hoop echt zo dat ze weer gaat ervaren hoe leuk het kan zijn om andere honden te ontmoeten met wandelen......
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Hier zijn Kai en ik ook mee bezig inderdaad...lieke schreef:Je zou eens kunnen gaan trainen volgens de BAT-methode. Ik hoor dat er heel goede resultaten mee te bereiken zijn.
- Ody
- Zeer actief
Het gaat gelukkig steeds beter met Sira, op advies van Runninggirl vandaag gestart met supplementen die haar helpen beter met deze stressmomenten om te gaan. Aanstaande zaterdag gaan we weer terug naar de hondenschool, een keertje proberen hoe Sira zich daar redt tussen een groep andere honden. Als dit goed gaat gaan we beginnen aan een cursus behendigheid, ik ga er vanuit dat het behoorlijk lang duurt voordat ze het vertrouwen heeft om over/door/enz hindernissen te gaan, maar ik denk en hoop dat ze er uiteindelijk veel zelfvertrouwen van krijgt.

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15