Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

over op kvv

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

maris1970
geregistreerd lid
Aantal honden: 1

over op kvv

Ongelezen bericht door maris1970 »

Shadow wordt volgende maand 1 jaar en we hebben vanaf het begin nogal wat strubbelingen gehad met zijn voeding. Hij had heel vaak hele dunne ontlasting en poepte ook nog eens een keer of 6 per dag. Dus overgegaan van carocroc (die hij bij de fokker kreeg) naar andere brokken (weet zo het merk niet meer, maar je weet wel die en die gaf dat ook en dat ging prima) dat hielp niet, toen geperste brokken, hielp ook niet. Uiteindelijk weer terug naar carocroc. We hebben ook eens zo'n oor gegeven en daarna gruwelijk aan de diarree, was echt niet normaal maar we wisten toen nog niet waar dat vandaan kwam. Later nog eens een oor gegeven en heel zijn bench onder gepoept. Uiteindelijk bij de da erachter gekomen dat hij een bacterie had. Dat is inmiddels allemaal opgelost. Ze krijgt nu nog steeds carocroc maar dan de gewone voor volwassen honden. Poepen doet ze nu 3 a 4x per dag en die is gewoon stevig dus daar is verder niks mis mee. Nou heb ik wel van iemand begrepen dat lam/rijst brokken heel goed zijn bij een gevoelige maag dus toen ik dinsdag nieuwe brokken ging halen even geinformeerd naar de lam/rijst van carocroc maar de verkoopster zei dat zou ik niet doen als je nu niet echt problemen hebt want die zijn 15 euro per zak duurder. Ik betaal voor de gewone 36 euro. Toen zag ik bij de jumbo lam/rijst brokken voor 8,49 per 10 kilo :80: dat is toch wel een heeeeel groot verschil dus aan het googlen gegaan. Uiteindelijk na heel veel te hebben gelezen ga ik er toch voor kiezen om over te gaan op kvv. Ik lees daar toch wel heel veel voordelen over. Maar ook hier heb ik weer een hoop vragen over.

Ik heb begrepen dat als je de complete maaltijden geeft en dan in 2 weken tijd van 4 verschillende diersoorten dat ze dan genoeg binnen krijgt.
Ik heb uitgerekend dat ze 460 gram per dag moet krijgen dus het lijkt mij dat ik dan ook wel 500 gram kan geven omdat ze best een actieve hond is en veel rent. Dit is dan wel makkelijk met bv smuldier of halve rollen. Nou heb ik ook weer ergens gelezen dat je volwassen honden die kvv krijgen maar 1x op een dag moet voeren. Shadow is nu gewend s'morgens brokken en s'avonds brokken, kan dat niet gewoon zo blijven met kvv. Het lijkt mij zo zielig, als ik s'morgens 500 gram geef, dat heeft ze zo op en dan mag ze dus helemaal niks meer, of s'avonds geven dan heeft ze de hele dag honger lijkt mij.

Verder heb ik wat moeite met de tussendoortjes. Ik heb ze nog geen van allen in het echt gezien (de zalmkoppen, kipkarkassen etc) maar moet ik die geven ipv een maaltijd? Kippenpootjes zien er op de foto's best klein uit, is dat dan gewoon een echt tussendoortje?
Kan ik ook nog de gewone hondenkoekjes blijven geven? Ik geef nu altijd de droge koekjes zeg maar, de mergpijpjes en kluifjes ivm haar maag, of gaan die niet samen met kvv?
Het is een hele lijst maar ik zie ook zoveel voorbij komen. Dinsdag dus een zak brokken van 15 kilo gehaald dus ik heb nog een week of 3 maar ik wil het heel graag goed doen.
Afbeelding
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Re: over op kvv

Ongelezen bericht door Barkley »

Ik geef Fred twee keer op een dag KVV en hij krijgt van alles tussendoor als snack. Soms kippenpoten, soms gewoon hondenkoekjes of een stuk boterham. Het enige waar ik rekening mee hou is dat ik diersoorten afwissel. En ik geef meerdere merken door elkaar heen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier ook twee maaltijden per dag met kvv. Voeren doe ik vooral op het oog: komen ze te veel aan, minder ik, vallen ze te veel af, geef ik meer. Tussendoortjes ben ik vrij zuinig mee, geloof ik. 1 of 2 per dag. Omdat die van mij zo klein zijn, let ik bij dingen als kippennekken wel op dat ik wat toevoeg aan spiervlees en orgaan, zodat het in evenwicht blijft. Maar daar hoef je bij een grotere hond iets minder op te letten
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Dana krijgt hier 2x per dag smuldier en nagenoeg altijd de vleescompleet. Wissel bijna nooit met andere smaken. Dana doet het er prima op
Afbeelding
maris1970
geregistreerd lid

Maar dat spiervlees en orgaan zit toch al in de kvv maaltijd? of bedoel je als je kippennekken ipv vlees geeft? Ik denk dat Shadow onder de middelgrote honden valt, hij is ongeveer 60 cm hoog en weeg 23 kilo.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

maris1970 schreef:Maar dat spiervlees en orgaan zit toch al in de kvv maaltijd? of bedoel je als je kippennekken ipv vlees geeft? Ik denk dat Shadow onder de middelgrote honden valt, hij is ongeveer 60 cm hoog en weeg 23 kilo.
In kvv zit bot, vlees en orgaan. Geef je een kippennek, geef je dus meer bot. Bij een hond die 500 gram kvv per dag eet, is dat geen probleem. Maar als ik een kippennek van 35 gram geef, is dat ongeveer een kwart van hun dagelijkse portie eten. Dus dan heb je sneller last van een teveel aan bot en dus kans op verstopping
Maandoodle
Actief

Ongelezen bericht door Maandoodle »

Ik zou gewoon beginnen met 2x per dag kvv geven en dan een complete variant, bv smuldier. Dit minimaal twee weken geven en ernaast nog niets anders erbij geven, bij compleet voer is dat niet nodig en zo kun je goed zien hoe ze enkel en alleen op het kvv het doet. Gaat dat goed dan af en toe wat erbij gaan geven en steeds 1 ding per keer. Als ze dan reageert weet je meteen waarop.

Hier ook een hond met zeer gevoelige darmen. Bij mij blijkt dus kvv helemaal niet te werken, ze poept er onwijs goed van, maar ik word mijn huis uitgestonken door haar scheten. Heb verschillende merken geprobeerd, want ben echt een voorstander van kvv, maar helaas. Ben dus weer terug bij brok en nog steeds zoekende, hopelijk gaat het nu goed, maar ben pas 3 dagen geleden begonnen.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Er zijn verschillende soorten kvv.

Je hebt complete versies; hier is een premix aan toegevoegd die de voeding compleet maakt.
Bij kvv zonder premix wordt aangeraden om 4/5 diersoorten per 4 weken te voeren plus daarnaast 1 keer in de week of 2 weken vis. (Sommige mensen zijn heel 'panisch' wat betreft die afwisseling, ik ben zelf van mening dat het echt niet zo'n vaart loopt)

Kvv is er in soorten en maten én in verschillende prijscategoriën. Smuldier is bijvoorbeeld heel goedkoop terwijl je voor Bandit richting de 8-10 euro de kilo gaat. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken en weet ook niet wat je uit kunt geven.
Smuldier heeft een prima prijs-kwaliteit verhouding en is in bijna iedere supermarkt te krijgen. Toch ben ik van mening dat er betere kvvs te krijgen zijn die prijstechnisch gezien nog steeds acceptabel zijn, maar nogmaals dat ligt wel aan je portemonnee. Daarbij vind ik dat Smuldier alsnog beter is dan het voeren van brokken, maar uitzonderingen daargelaten. Er zijn honden die het gewoon beter doen op brok, dan moet je ook niet vast blijven houden aan 'ik moet en zal kvv voeren)

Ik voer Malou voornamelijk Hunters Home (+/- 3,25 de kilo). Dit is geen compleet voer en ik wissel dan ook af qua diersoorten. Het voordeel van Hunters Home vind ik dat het qua vetpercentage niet zo hoog ligt, rond de 10%, en dat is met een gecastreerde teef wel fijn. Daarbij is Hunters Home open over hun verwerkingsproces en dat vind ik toch ook een prettig idee. Niet dat geheimzinnige dat Naturid kvv bijvoorbeeld heeft.
Het kan best zijn dat jouw hond baat heeft bij een iets vettere kvv, dat zijn dingen waar je maar op 1 achter komt. Kivo is een kvv die net zo goed heel open is over hun proces, een acceptabele prijs heeft en wat vetter is over het algemeen.

Wil je liever biologisch voeren is Darf een goede en betaalbare keuze. Darf komt van 'de groene weg' biologische slagerijen en zit rond de 4 euro de kilo. Darf heeft meerdere diersoorten in hun kvv verwerkt waardoor je dat 'gedoe' van afwisselen niet zo snel hebt.

Wat betreft hoe vaak voeren; kvv wordt in principe 2 keer per dag gegeven. BARF (niet in een mix gemalen, maar hele stukken dier, waag je daar voorlopig maar niet aan, komt veel meer bij kijken) wordt vaak maar 1 keer per dag gegeven. Dit heeft te maken met het verteringsproces.

Qua snacks; leef je uit hoor. Ik droog grotendeels de snacks voor Malou zelf, naar heb daarnaast ook verschillende soorten brok in huis. Wijlen Shibby kreeg al 10 jaar kvv, maar daarnaast iedere avond een dentastick en dagelijks van die granentrainingskoekjes.
En natuurlijk moet je er enigszins rekening mee houden dat je niet de hele dag door je hond volstopt met snacks en daarnaast zijn volledige voer geeft. Maar als je teveel voert/geeft, zie je dat wel aan je hond en voel je vanzelf dat er teveel vet op de ribben zit en je dus minder snacks of voer moet geven. ;)
Je kan zelf ook wel bedenken dat als je hond 500 gram kvv moet hebben je niet naast die kvv iedere dag een zalmkop van 400gram gaat geven. :)
Long is wat dat betreft ideaal; geen voedingstoffen, geen vet dus je kan het in die zin geven zoveel je wilt. Teveel long kan echter wel laxerend werken. :P

http://www.voerwijzer.com is een fijne site om eens te kijken welke kvv soorten er allemaal zijn en wat dus een beetje bij je portemonnee en gevoel past.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Wat je altijd moet onthouden is dat goed voer, voer is waar je hond het goed op doet.
Er zijn honden die perfecte ontlasting en een perfecte vacht op smuldier hebben, op een bonzo brok, op Bandit of wat dan ook.

Kijk naar je hond :)
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik voer 2x per dag, kvv dus.
Daarin wissel ik diverse merken af en daarin ook compleet en niet compleet. Zo krijgen ze imo van alles binnen en hoef ik niet blind te varen op de blauwe ogen van een producent. Ik voer ze oa Lotgering, Dogmeat, Kivo en Tamro.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maris1970
geregistreerd lid

Ze krijgt nu al af en toe een dag kvv en dan geef ik smuldier en rodi die ze hier bij de jumbo hebben of de worsten van farmfood die ze hier bij de dierenwinkel hebben. De verkoper is dan ook altijd zo aardig om de worsten van 1 kilo voor me door te zagen. Tot nu toe vind ze dat altijd heerlijk en de bak is in een mum van tijd leeg. Ik weet natuurlijk niet of dat straks ook nog zo is als ze het elke dag krijgt maar er is idd zoveel variatie dat ze niet elke dag hetzelfde hoeft te eten wat nu met brokken natuurlijk wel zo is. Ik heb al even gekeken op voerwijzer en daar kan ik idd ook al heel veel vandaan halen, dank voor de tip. Nou zal ik toch eens gaan kijken of ze hier in de dierenwinkel ook dat soort snacks hebben als kippennekken en zalmkoppen etc.
Afbeelding
maris1970
geregistreerd lid

Nou is shadow een paar dagen ziek geweest (overgeven en diarree) en daarna heeft ze 3 dagen niet gegeten van haar brokken. Toen heb ik kip gekookt en dat at ze wel. Nu dus maar gelijk over gegaan op kvv en dat gaat goed, ze eet weer goed. Wat ik nu wel zie is dat ze ineens gras gaat eten. Ze poept ook nog een keer of 3 per dag maar wel gewone hard alleen gisteren aan het eind was het een beetje dus en slijmerig. Hoort dit allemaal bij de overgang naar kvv?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”