Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe corrigeren jullie? Tip gevraagd voor niet gevoelige hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Maandoodle
Actief
Aantal honden: 1

Hoe corrigeren jullie? Tip gevraagd voor niet gevoelige hond

Ongelezen bericht door Maandoodle »

Maan is nu 10 maanden en het gaat super met haar.

Het probleem is echter dat zij helemaal niet gevoelig is voor verbale correctie. Ze is niet onder de indruk van een harde stem, hard geluid, boze stem of wat voor geluid dan ook (nee ze is niet doof, twijfelde ik namelijk aan vanwege haar gedrag, maar het woord koekie hoort ze feilloos op 20 m afstand). Op zich is het heel fijn dan ze niet gevoelig is voor hard geluid, druk gezin, 'schreeuwende' kinderen, het maakt niet uit, ze wordt er niet opgewonden of nerveus van.

Voorbeeld is dat laatst probeerde ze met een ballon te spelen, die klapte midden in haar gezicht, ik vloog tegen het plafond van de schrik, maar zij stond erbij en keek er naar, vertrok geen spier. Super handig en passend in ons gezin, maar niet zo handig met verbale correctie, want ook daar is ze niet van onder de indruk.

Het is niet dat zij ons de baas is, verder heb ik nergens geen problemen mee en weet ze heel goed haar plaats, zowel buiten als binnen, maar soms is iets zo belonend (bijvoorbeeld snaaien) voor haar dat ik dat moeilijk, of dus eigenlijk niet, kan afleren. Ik doe niet aan fysieke straffen, heb dr wel eens een tik op dr neus gegeven en ook dat doet dr niets, dan moet ik haar echt gaan slaan en daar begin ik niet aan.

Mijn vraag is dus heeft iemand tips, trucs of originele ideeen hoe dit gedrag nou aan te pakken? Hoe kan ik het beste een stoicijnse hond zoals Maan corrigeren wanneer het gedrag zo belonend voor haar is en daardoor een verbale correctie compleet genegeerd wordt.
Neeltje

Re: Hoe corrigeren jullie? Tip gevraagd voor niet gevoelige

Ongelezen bericht door Neeltje »

Waterspuitje? Daar heb ik heel veel dingen bij al mijn honden kunnen afleren. Ik gebruik gewoon zo'n spuitje, er kan maar 10 ml in, dus ook binnen is niet alles meteen zeiknat. En je kunt het makkelijk overal neerleggen.

Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gol is ook zo lekker stoïcijns en houd van snaaien. Daarom heb ik altijd lekkere snoep in mijn zak, daar kan ik haar mee afleiden (kijk eens!). Stukje laten volgen en langs de snaaierij leiden, en als ze al staat te snaaien lijn ik haar rustig aan en neem ik haar mee. Meestal vind ze mijn snoep interessanter.
Ze is al tien dus het afleren heb ik maar uit mijn hoofd gezet :mrgreen:
-tycho
Zeer actief

Ongelezen bericht door -tycho »

'NEE' aanleren als je hond niet snel ergens van onder de indruk is. Hier had ik met mijn jack russell al snel door wat ik in handen had, die was ook van niks onder de indruk. Als pup kon hij hardhandig 'spelen' met de kat. En oefenen op blaffen in de tuin had ik ook geen zin in.

Leg een krantje binnen handbereik, staat je hond gedrag te oefenen waar je geen zin in hebt dan loop je naar hem toe en geeft hem een tik tegen zijn billen met de krant, zeg rustig maar duidelijk NEE. Voor de duidelijkheid je slaat je hond niet doormidden maar je lokt wel een schrikreactie uit.

Vraag daarna direct ander gedrag zoals ga naar je plaats.

Ik kan nu even fluiten als ik geblaf hoor in de tuin, dat is al genoeg. volgende stap zou zijn een keer Nee naar buiten roepen, stap erna zou zijn naar buiten lopen de hond een tik met de krant geven en NEE zeggen.

Mijn hond ziet nooit meer een krant en hoort zelden NEE. even een kort fluitje en ik heb de aandacht. Hoe sterker NEE er in zit hoe minder je dat nog gebruikt laat staan de fysieke correctie.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

-tycho schreef:'NEE' aanleren als je hond niet snel ergens van onder de indruk is. Hier had ik met mijn jack russell al snel door wat ik in handen had, die was ook van niks onder de indruk. Als pup kon hij hardhandig 'spelen' met de kat. En oefenen op blaffen in de tuin had ik ook geen zin in.

Leg een krantje binnen handbereik, staat je hond gedrag te oefenen waar je geen zin in hebt dan loop je naar hem toe en geeft hem een tik tegen zijn billen met de krant, zeg rustig maar duidelijk NEE. Voor de duidelijkheid je slaat je hond niet doormidden maar je lokt wel een schrikreactie uit.

Ik kan nu even fluiten als ik geblaf hoor in de tuin, dat is al genoeg. volgende stap zou zijn een keer Nee naar buiten roepen, stap erna zou zijn naar buiten lopen de hond een tik met de krant geven en NEE zeggen.

Mijn hond ziet nooit meer een krant en hoort zelden NEE. even een kort fluitje en ik heb de aandacht. Hoe sterker NEE er in zit hoe minder je dat nog gebruikt laat staan de fysieke correctie.
Scheelt mij typen, maar dit dus. Nee of een ander "uhuh" commando echt aanleren kan heel goed helpen. Op bovenstaande manier maar het kan ook anders bijvoorbeeld met stukjes lekkers aanbieden en dan eentje die ze niet mag "nee" met je hand afschermen niet geven. Dat kan je steeds verder uitwerken, steeds moeilijker maken in nieuwe situaties tot de "nee" goed wordt begrepen.

Daarnaast zou ik ook leren ruilen. Heeft je hond iets vast, ruilen voor iets dat de hond leuker of lekkerder vindt en dit ook onder commando zetten. Zo kan je voorkomen dat je hond van alles van straat vreet.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

-tycho schreef:'NEE' aanleren als je hond niet snel ergens van onder de indruk is. Hier had ik met mijn jack russell al snel door wat ik in handen had, die was ook van niks onder de indruk. Als pup kon hij hardhandig 'spelen' met de kat. En oefenen op blaffen in de tuin had ik ook geen zin in.

ga jij lekker je hond lopen slaan :80: :roll:

Bij dingen die ze lekker vindt, voorkomen, voorkomen, voorkomen. Dingen die eetbaar zijn en ze zelf vinden is dusdanig geweldig dat je op je kop kan gaan staan of je hond moet dusdanig doorgetraind zijn op los maar vaak is dat niet zo. Vanuit de hond zijn perspectief, ze vindt wat en jij zegt nee, keuzes, keuzes, keuzes. Het zijn opportunisten.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
-tycho
Zeer actief

Laura84 schreef: ga jij lekker je hond lopen slaan :80: :roll:

Bij dingen die ze lekker vindt, voorkomen, voorkomen, voorkomen. Dingen die eetbaar zijn en ze zelf vinden is dusdanig geweldig dat je op je kop kan gaan staan of je hond moet dusdanig doorgetraind zijn op los maar vaak is dat niet zo. Vanuit de hond zijn perspectief, ze vindt wat en jij zegt nee, keuzes, keuzes, keuzes. Het zijn opportunisten.
En natuurlijk kan je op deze reactie wachten. Als de kat hem corrigeert kost hem dat een oog in het slechtste geval.
Een correctie zielig vinden dan krijg je wat jij vervolgens schrijft , voorkomen en machtsspelletjes tussen jou en je hond.

NEE je rent niet de straat op. NEE jij eet dat niet op. Het is heel fijn om een goede NEE in je hond te hebben kan ik je zeggen.

Niks keuzes keuzes keuzes en het zijn opportunisten, gewoon NEE omdat ik het zeg, kan je hond in zoveel situaties het leven redden.
Maandoodle
Actief

Neeltje schreef:Waterspuitje? Daar heb ik heel veel dingen bij al mijn honden kunnen afleren. Ik gebruik gewoon zo'n spuitje, er kan maar 10 ml in, dus ook binnen is niet alles meteen zeiknat. En je kunt het makkelijk overal neerleggen.

Afbeelding
Heb ik geprobeerd, maar mevrouw doet gewoon dr ogen dicht :hmmm: . Boeit er echt helemaal niets, zelfs flinke waterspuit geprobeerd, maar dan wil ze het hoogstens als uitnodiging zien voor spelen.

Ze kent het commande 'NEE' en ook 'uh uh' en daar reageert ze dan ook op, maar als de beloning om het niet te doen te groot is, bv een halve boterham die nog op het bord ligt en door een van mijn kinderen op het aanrecht is gezet, waar zij dan bij kan (ze is groot), dan werkt de correctie niet meer. Vergelijk het met een hond die moet leren om niet te trekken. Die kan nog zo goed het commando nee kennen of uhuh, maar de beloning van het vooruit komen is zoveel groter dat ze er dan toch voor kiezen om te trekken, dit is heel lastig om om te buigen. Maar bij blaffen weet ze bv ook dat als ik zeg, het is goed en nu klaar, dan stopt ze.

Zelf ben ik geen voorstander van een tik geven, maar ook dat heb ik geprobeerd door een tik op dr neus of op dr billen, maar ook dat boeit haar niet. Dan moet ik haar wel zo een harde tik geven en daar pas ik voor. Ze is gewoon heel relaxed en kalm en niet snel onder de indruk van een stem of iets aan dr lijf. In de meeste opzichten ideaal voor ons gezin, want er kan een kind perongeluk op dr oor staan en nog reageert ze niet, hoogstens staat ze op en gaat ze ergens anders liggen. Een tik geven met de krant zie ik dus ook niet als een oplossing, want misschien dat ze de eerste keer even opkijkt, maar de tweede keer heeft ze al zoiets van, bin there, done that, boeit niet.
runninggirl schreef:Bij dingen die ze lekker vindt, voorkomen, voorkomen, voorkomen. Dingen die eetbaar zijn en ze zelf vinden is dusdanig geweldig dat je op je kop kan gaan staan of je hond moet dusdanig doorgetraind zijn op los maar vaak is dat niet zo. Vanuit de hond zijn perspectief, ze vindt wat en jij zegt nee, keuzes, keuzes, keuzes. Het zijn opportunisten.
Ik probeer het zoveel mogelijk te voorkomen, maar dat is in de praktijk toch nog best lastig. Op dit moment is het zo dat er echt helemaal niets op de tafel kan staan, geen enkele tafel, want ze is groot, het aanrecht is ook niet veilig, want ook daar kan ze bij. Erg lastig dus. Ik hoop zo dat er toch nog een creatieve oplossing is, waar ik zelf niet aan gedacht hebt, die mij verder kan helpen.

Zou op de gang zetten een optie kunnen zijn? Dus als ik zie dat dr neus op tafel gaat, ze tegen het aanrecht op gaat staan, of iets dergelijks, ik haar een 'time out' geef op de gang? Dus even uit de groep zetten? Of vermenselijk ik het dan weer?
Maandoodle
Actief

Gollum schreef:Gol is ook zo lekker stoïcijns en houd van snaaien. Daarom heb ik altijd lekkere snoep in mijn zak, daar kan ik haar mee afleiden (kijk eens!). Stukje laten volgen en langs de snaaierij leiden, en als ze al staat te snaaien lijn ik haar rustig aan en neem ik haar mee. Meestal vind ze mijn snoep interessanter.
Buiten lukt dat inderdaad wel goed, dan kan ik dr nog wel goed afleiden en verleiden met iets anders, lossen doet ze dan ook. Maar binnen is het niet te doen.
O jee, tien jaar, ik hoop toch zo dat ik het er voor die tijd uit heb :mrgreen:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Je kunt een hond op een positieve manier leren om van eten af te blijven. Hier een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=VWdU5Hgdtmc

Verder wat Laura84 zegt, voorkomen en als een je hond toch de fout dreigt in te gaan, alternatief gedrag vragen, dus bijv. bij je roepen als hij ergens op afloopt waar je hem niet wil hebben. Het is dus handig om heel hard te trainen op hierkomen of zitten/liggen. Als dat gedrag er goed inzit, kun je ongewenst gedrag onderbreken zonder correcties.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Maandoodle
Actief

Belle schreef:Je kunt een hond op een positieve manier leren om van eten af te blijven. Hier een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=VWdU5Hgdtmc

Verder wat Laura84 zegt, voorkomen en als een je hond toch de fout dreigt in te gaan, alternatief gedrag vragen, dus bijv. bij je roepen als hij ergens op afloopt waar je hem niet wil hebben. Het is dus handig om heel hard te trainen op hierkomen of zitten/liggen. Als dat gedrag er goed inzit, kun je ongewenst gedrag onderbreken zonder correcties.
Thanx voor de video. Die ga ik zometeen even goed bekijken (moet nu snel weg om de kids op te halen, ben dus even aantal uren van het net). Denk dat het geen kwaad kan om helemaal vanaf het begin weer te beginnen met het specifiek trainen van het niet pakken van eten, baad het niet dan schaad het niet.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik heb 'nee' ook met een snoepje in mijn hand aangeleerd. Nee zeggen en je hand dicht doen als ze hem toch wil pakken. Dit herhalen tot ze wachten op jouw toestemming om het toch te pakken. Finn pikte het heel snel op.
Corrigeren met stem is niet verbonden aan hoe hard je iets roept. Dus dat ze niet onder de indruk is van een harde klap van een ballon wil niet zeggen dat je nog harder moet roepen om te corrigeren. Er zijn genoeg honden waar hard roepen juist een tegengesteld effect heeft. Rustig op normale toon corrigeren is, mits goed geleerd, veel effectiever.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

als je zeker weet dat ze Nee wel snapt maar er niets mee doet: kan je dan evt haar even afzonderen? dat vindt mijn oppashond echt verschrikkelijk. Een minuutje op de gang (hoe kinderachtig eigenlijk) en ze is daarna poes lief. Werkt wel alleen bij heterdaad, Nee en daarna de dikke vinger krijgen he.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Maandoodle schreef:
Gollum schreef:Gol is ook zo lekker stoïcijns en houd van snaaien. Daarom heb ik altijd lekkere snoep in mijn zak, daar kan ik haar mee afleiden (kijk eens!). Stukje laten volgen en langs de snaaierij leiden, en als ze al staat te snaaien lijn ik haar rustig aan en neem ik haar mee. Meestal vind ze mijn snoep interessanter.
Buiten lukt dat inderdaad wel goed, dan kan ik dr nog wel goed afleiden en verleiden met iets anders, lossen doet ze dan ook. Maar binnen is het niet te doen.
Binnen lijkt het me ook heel lastig met kleine kinderen die altijd wel wat laten slingeren. Als mijn oppaskindje hier is word het brood ook uit zijn handen gejat :lol1:
De vuilnisbak zet ik in de wc als ik de kamer uitga en het aanrecht en de tafel moeten leeg zijn want ook de messen worden gepikt om ze af te likken :schrik:
Het is echt ontzettend zelfbelonend gedrag maar misschien ben ik ook niet zo'n goede opvoeder hoor :LOL:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Gollum schreef:
Maandoodle schreef:
Binnen lijkt het me ook heel lastig met kleine kinderen die altijd wel wat laten slingeren. Als mijn oppaskindje hier is word het brood ook uit zijn handen gejat :lol1:
De vuilnisbak zet ik in de wc als ik de kamer uitga en het aanrecht en de tafel moeten leeg zijn want ook de messen worden gepikt om ze af te likken :schrik:
Het is echt ontzettend zelfbelonend gedrag maar misschien ben ik ook niet zo'n goede opvoeder hoor :LOL:

Oh haha ik zou daar zo slecht in zijn :LOL:
-tycho
Zeer actief

Je vraagt tips voor corrigeren, een correctie is pas een correctie als het gedrag stopt. Als je alsnog een middelvinger krijgt was je correctie voor je hond eerder een irritatie die hij overruled, gevolg is dat je een steeds heftiger correctie zal moeten geven.

Brood in huis op het aanrecht waar jij niet bij blijft vraagt eerder management, dus opbergen. Daar is vast ook op te trainen maar je moet wel je 'gevechten' kiezen waar je echt op zou moeten willen trainen.

Deel de dingen waar je tegenaan loopt eerst eens op in ;

Trainen op iets.
Management, (dus je hond tijdelijk weg bij visite of dat brood opruimen).
Of corrigeren van gedrag.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Misschien is de Fisher discs iets voor je.
Ik heb het regelmatig aangeleerd bij mensen thuis voor dingen die ze niet onder controle hadden bijvoorbeeld buitensporig aanhoudend blaffen etc.
Ik vind ze fantastisch werken.

http://honderwijzer.blogspot.nl/2012/08 ... iging.html
Gr. Aniek

Afbeelding
Rocco
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rocco »

Altijd moeilijk te beoordelen van afstand,

Timing is essentieel je moet je hond net voor zijn als ze een bepaald negatief gedrag vertoond, wat ik veel zie dat mensen hun hond niet goed lezen of te laat zijn. af en toe een flinke correctie is niet verkeerd als de hond het maar snapt en daar tegenover ook belonen. Ik ben er heel makkelijk in , de ene hond is wat stugger en harder van karakter dan de ander .Ik heb momenteel ook een hele harde stugge hond die ook niet snel; onder indruk is maar hij weet nu heel goed waar die aan toe is.
Zwart -wit duidelijkheid dat is belangrijk.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Kun je in plaats van een correctie niet een heel betrouwbaar 'hier' er in trainen? Dat verbreekt het ongewenste gedrag net zo goed, en als een hond maar vaak genoeg bij jou moet komen (en dat een heel leuk feestje is) als ie op het punt staat iets te doen, gaat het kwartje misschien vanzelf wel vallen?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik ben heel kort door de bocht, dan ga je je vreten maar verdienen, niet luisteren is niet eten,....... en dus ook niets meer in de voerbak geven.... hond gaat vanzelf meer op je letten jij bent de voerautomaat :wink: tikken, schrikken enz daar meoten ze voor binnen bereik zijn en ik heb dat niet zo in me...... maar lekker met brokken strooien is best leuk hoor, dan ben je heel popi op een gegeven moment...... en is met de baas bezig zijn en op de baas letten iets wat wat oplevert
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik zou ook inzetten voor een zorgvuldig aangeleerd commando of de fisher discs.

Ik heb dat ook zo bij Mies gedaan in het begin. Als ex-straathond maakte een stemverheffing haar niks uit; ze had geen band met mij dus als ik niet lollig deed dan ging ik gewoon in de negeer. Of ze ging juist sneller doen wat dus niet mocht om mij daarna te vermijden. Fysiek tegenhouden of wegduwen werkte ook niet want dan blokkeerde ze helemaal, in wezen is ze namelijk wel gevoelig.

Ik heb door middel van snoepje in hand aangeleerd dat er zaken zijn waar ze niet zonder toestemming iets mee mag als ik dat zeg: Hand dichtklappen als ze wil pakken met het commando 'laat dat'. Pas als ze de hond dan oogcontact zoekt en/of wegloopt gaat de hand weer open en bied je het snoepje met een 'toe maar' aan.
Het klinkt heel simpel maar als je direct bij de eerste keren oefenen je hand vlot en tijdig vlak voor de neus dichtklapt en tegelijk heel duidelijk het commando zegt dan koppelen ze dat woord aan het negatieve gevoel van een plots onbereikbaar geworden snoepje.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

-tycho schreef:

En natuurlijk kan je op deze reactie wachten. Als de kat hem corrigeert kost hem dat een oog in het slechtste geval.
Een correctie zielig vinden dan krijg je wat jij vervolgens schrijft , voorkomen en machtsspelletjes tussen jou en je hond.

NEE je rent niet de straat op. NEE jij eet dat niet op. Het is heel fijn om een goede NEE in je hond te hebben kan ik je zeggen.

Niks keuzes keuzes keuzes en het zijn opportunisten, gewoon NEE omdat ik het zeg, kan je hond in zoveel situaties het leven redden.
Maar een betrouwbare NEE is prima aan te leren zonder krant!
Slaan met een krant is zo 1980 :lees:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Maandoodle schreef:
Neeltje schreef:Waterspuitje? Daar heb ik heel veel dingen bij al mijn honden kunnen afleren. Ik gebruik gewoon zo'n spuitje, er kan maar 10 ml in, dus ook binnen is niet alles meteen zeiknat. En je kunt het makkelijk overal neerleggen.

Afbeelding
Heb ik geprobeerd, maar mevrouw doet gewoon dr ogen dicht :hmmm: . Boeit er echt helemaal niets, zelfs flinke waterspuit geprobeerd, maar dan wil ze het hoogstens als uitnodiging zien voor spelen.

Ze kent het commande 'NEE' en ook 'uh uh' en daar reageert ze dan ook op, maar als de beloning om het niet te doen te groot is, bv een halve boterham die nog op het bord ligt en door een van mijn kinderen op het aanrecht is gezet, waar zij dan bij kan (ze is groot), dan werkt de correctie niet meer. Vergelijk het met een hond die moet leren om niet te trekken. Die kan nog zo goed het commando nee kennen of uhuh, maar de beloning van het vooruit komen is zoveel groter dat ze er dan toch voor kiezen om te trekken, dit is heel lastig om om te buigen. Maar bij blaffen weet ze bv ook dat als ik zeg, het is goed en nu klaar, dan stopt ze.

Zelf ben ik geen voorstander van een tik geven, maar ook dat heb ik geprobeerd door een tik op dr neus of op dr billen, maar ook dat boeit haar niet. Dan moet ik haar wel zo een harde tik geven en daar pas ik voor. Ze is gewoon heel relaxed en kalm en niet snel onder de indruk van een stem of iets aan dr lijf. In de meeste opzichten ideaal voor ons gezin, want er kan een kind perongeluk op dr oor staan en nog reageert ze niet, hoogstens staat ze op en gaat ze ergens anders liggen. Een tik geven met de krant zie ik dus ook niet als een oplossing, want misschien dat ze de eerste keer even opkijkt, maar de tweede keer heeft ze al zoiets van, bin there, done that, boeit niet.
runninggirl schreef:Bij dingen die ze lekker vindt, voorkomen, voorkomen, voorkomen. Dingen die eetbaar zijn en ze zelf vinden is dusdanig geweldig dat je op je kop kan gaan staan of je hond moet dusdanig doorgetraind zijn op los maar vaak is dat niet zo. Vanuit de hond zijn perspectief, ze vindt wat en jij zegt nee, keuzes, keuzes, keuzes. Het zijn opportunisten.
Ik probeer het zoveel mogelijk te voorkomen, maar dat is in de praktijk toch nog best lastig. Op dit moment is het zo dat er echt helemaal niets op de tafel kan staan, geen enkele tafel, want ze is groot, het aanrecht is ook niet veilig, want ook daar kan ze bij. Erg lastig dus. Ik hoop zo dat er toch nog een creatieve oplossing is, waar ik zelf niet aan gedacht hebt, die mij verder kan helpen.

Zou op de gang zetten een optie kunnen zijn? Dus als ik zie dat dr neus op tafel gaat, ze tegen het aanrecht op gaat staan, of iets dergelijks, ik haar een 'time out' geef op de gang? Dus even uit de groep zetten? Of vermenselijk ik het dan weer?
De tijd die het je kost om je hond op de gang te zetten kan je net zo goed gebruiken om eetbare spullen van tafel of het aanrecht op te ruimen, dan is er geen verleiding meer.
Verder met Belle eens, niet alleen nee, maar bied ook een alternatief, nee dat mag niet, maat kijk eens dit mag je wel!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

-tycho schreef:

:80: ben ik toch blij dat ik jouw hond niet ben en knap dat je jomanda bent en weet hoe de verhouding is met mijn honden. Begrenzen kan prima zonder correcties maar blijkbaar vind jij het fijn je hond te slaan
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Maar als de hond ook niet gevoelig is voor geluid (zoals de onverwachts klappende ballon) hoe gaan fisherdiscs dan werken?

Met Bluf hanteerde ik ook overigens wel ook het 'schrikeffect' door onverwachts bijvoorbeeld een slipketting vlak naast haar te gooien om weer contact te krijgen op het moment dat ze iets van plan was en mijn stem niet tot haar doordrong.
Dat werkte wel.

Als ik het zo lees en verbaal niet doordringt vraag ik me af of ze wellicht wel gevoelig is voor jouw blik? Bluf was altijd wel redelijk stoïcijns als het om verbale correctie ging, terwijl ze op een bepaald moment écht wist wat ik niet wilde.
Bij haar werkte het goed om meer en meer op oogcontact te werken. Ik tikte haar op een gegeven moment ook gewoon aan als ze niet op mijn spreken reageerde. Dan keek ze me wel aan, en de combi aantikken en hoofdschudden was dan wél genoeg.
Best irritant trouwens, honden die stoïcijns zijn :mrgreen:

Maar moet bekennen dat ik haar uiteindelijk wel met bijvoorbeeld onverwachts klappen in mijn handen wel alert op mij kreeg, de bedoeling was haar uit de focus te halen als ik zag dat ze iets van plan was wat ik niet wilde, en het aangeleerde was dat ze oogcontact maakte met mij zodat ik een alternatief kon bieden of dus dat oogcontact kon gaan belonen.

Klinkt misschien een beetje warrig, maar hier werkte dat best goed.
Fysiek straffen niet, als ik haar wat harder aanpakte schudde ze zich even uit om iets met de zelfde gang 5 minuten later weer te gaan doen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Verbaal corrigeren bestaat niet. Je eerste post doet vermoeden dat jij denkt dat het verheffen van de stem of harder iets zeggen een corrigerende werking heeft. Hoezo zou dat corrigerend werken? Het werkt pas corrigerend als het een dreigement is en daarvoor moet je je hond inderdaad eerst slaan of pijn doen want dan heeft dreigen met....pas effect.
Dus zomaar wat gaan roepen of je stem verheffen maakt dat je hond gewoon meer opgewonden raakt. En jij komt machtelozer of drukker over wat ook effecten heeft op je hond.

Ik heb twee honden die in hun verleden erg nare dingen hebben meegemaakt. Dus die zijn extreem snel onder de indruk. Als ik sjaggie ben en tegen Bas zeg dat ze eindelijk eens aan de kant moet dan rent ze weg met de staart tussen de benen. Tom is nog erger. Die is feitelijk lastig benaderbaar zonder geruststelling of contact zoeken. Komt er bv een auto dan hurk ik en lok hem. Blijven staan en hem roepen is nu nog effe teveel en dan raakt hij in de war.

Ik vind op zichzelf niks mis met straffen soms. Je hond een absolute grens aanleren is niet erg. Ik heb al mijn honden behalve Tom en Bas wel eens fysiek gecorrigeerd. Deze hondjes zijn te klein en het is niet nodig want een ander heeft blijkbaar al flink lullig met ze gedaan. Ze verdienen het dus niet. Eva kreeg gerust eens een lel als ze naar iemand hapte. Dapper een klap als hij een hondje wilde grijpen en Cleo een lel met de flex toen ze Eva bleef aanvallen tijdens een gevecht tussen die twee. Martijn tilde Eva op om het gevecht te stoppen en toen viel Cleo aan vanaf de grond. Dan verdiende ze een fikse correcte maar duidelijke correctie. Mijn honden weten dus allemaal wat een stemverheffing voor gevolgen kon hebben.

Jij geeft aan je hond zonder correcties op te voeden. Prima. Maar dan heeft stem verheffen alleen als effect dat jij raar doet. Geen corrigerend effect want er zit geen dreiging achter.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Beetje oorzaak gevolg dus.
Even concreet dan. Als een van de honden met de poten tegen het aanrecht ging staan, dan zei ik wel "nee" en dan zorgde ik er voor dat ze met 4 poten weer op de grond stonden. Hoef je niet te straffen, maar de hond weet wat nee betekend en dat hij met zijn 4 poten gewoon op de grond moet staan in plaats van tegen het aanrecht :mrgreen:

Idem trouwens als de neus naar tafel gaat waar lekkers voor mensen op staat, op tijd signaleren dat de hond dat van plan is en op tijd ingrijpen. Als je dat consequent volhoudt en ook eens beloont als er allemaal lekkers op tafel staat en de hond er niet naar toe gaat, en dan niet van tafel geven maar zorgen dat je een alternatief al beloning in je zak hebt of gaat halen en naar de hond gaat die als het goed is op afstand van de tafel is gebleven, dan kun je het goede gedrag ook belonen.

Doen we hier overigens ook nog steeds met -niet blaffen- trouwens. Als ze stil blijven als de postbode komt bijvoorbeeld of snel na aanslaan als de bel gaat stil zijn dan belonen we dat snel stil zijn of niet blaffen. Het maakt dat de honden toch wel beseffen wat wij fijn vinden en waar ze voor beloond worden en sneller geneigd zijn dat vol te houden omdat er soms een lekkere beloning volgt of een positief woord en wat extra aandacht.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Rocco schreef:Timing is essentieel je moet je hond net voor zijn als ze een bepaald negatief gedrag vertoond, wat ik veel zie dat mensen hun hond niet goed lezen of te laat zijn.
Dit bedacht ik me ook. Heel veel mensen corrigeren te laat.
Je moet ingrijpen nog voor Maan bij het aanrecht staat, niks roepen als ze steelt, dat moment moet je vér voor zijn.
blondie
Zeer actief

-Saskia- schreef:
Rocco schreef:Timing is essentieel je moet je hond net voor zijn als ze een bepaald negatief gedrag vertoond, wat ik veel zie dat mensen hun hond niet goed lezen of te laat zijn.
Dit bedacht ik me ook. Heel veel mensen corrigeren te laat.
Je moet ingrijpen nog voor Maan bij het aanrecht staat, niks roepen als ze steelt, dat moment moet je vér voor zijn.
:engel: het moment dat je ze inderdaad al nog voor de daad in de kraag vat, of met woorden ze nog te bereiken zijn is het moment dat ze leren.
Bij bepaalde honden ging ik er al van uit dat ze sommige verleidingen niet zouden weerstaan, kleine veranderingen in hun houding of verandering van blik of stand van de oren maakte vaak dat ik al alert werd. En als ik dan wat zei, of subtiel dus even tikje in de zij gaf maakte dat ze met een :boos: :80: afdropen.
Zelfs mijn partner zat nog wel eens "hij deed of doet toch niets?!" mij te becommentariëren.
"Nee, maar hij/zij was wel wat van plan :wink: ".
Het beste leren ze door dingen vóór te zijn.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:roll: Wij hebben een gruwelijk harde pup. Al in het nest liet hij zich niet, NIET! corrigeren door moeders :schrik: :LOL:
En eigenlijk is het ook zelden nodig, met genoeg sturing.
Als we maar duidelijk genoeg maken dat we het niet leuk vinden wat hij doet, of misschien zelfs een keer boos worden.
Hij vindt afkeuring vreselijk, veel erger dan dat hij een fysieke correctie ooit op zou nemen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”