Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oefening voor het los lopen.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

oefening voor het los lopen.

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

onze Rottweiler pup Lana is nu 15 week oud,
ze doet het super.
inmiddels 99,9 % zindelijk, en inmiddels ook goed erf vast. [dmv stroomdraadje op de erfgrens, waar ze heilig ontzag voor heeft]
we wonen vrij rustig buitenaf. maar voor het geval, je weet maar nooit, deze oplossing.

door dat ze los op het erf mag lopen, ga ik regelmatig met haar wandelen, zodat ze dat leert.
ze loopt netjes aan de lijn, als ik iemand tegen kom, is ze enthousiast, maar makkelijk/goed te corrigeren, maar als we in het veld komen mag ze los, ik kan het hele gebied goed overzien, en lijn haar aan als er iemand in de verte aan komt.
dit gaat erg goed,ze luistert als ik roep, en komt dan ook, ze krijgt dan ook een beloning.
maar ik ben haar dan een stap voor, zij heeft die andere nog niet eens gespot.

hoe kan ik nu het beste oefenen, dat als ze los is, en we komen iemand tegen, [bv in het bos, daar is het niet zo overzichtelijk] dan ook naar mij luistert en komt. want met haar enthousiasme naar mens en dier, betwijfel ik dat zeer.

zolang die andere een vriendelijke hond heeft die los loopt, is er op zich nog geen probleem, maar ik vertrouw niet alle honden [vooral die los lopen] en hun bazen qua vriendelijkheid en controle.

heeft iemand tips of oefeningen, of zal ik maar gewoon op onze vertrouwde manier eerst met haar verder oefenen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: oefening voor het los lopen.

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Eerst oefenen aan een lange lijn, dus niet meteen los op onoverzichtelijke stukken, maar zorgen dat ze ook dan luistert zonder dat jij wat met de lijn hoeft te doen. De lijn is alleen om te voorkomen dat ze succes kan halen zonder dat jij in kunt grijpen
Lanavandevledders
Zeer actief

oke, snap ik, kan ik altijd ingrijpen mocht het nodig zijn, super, ga ermee aan de slag.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lanavandevledders schreef:onze Rottweiler pup Lana is nu 15 week oud,
ze doet het super.
inmiddels 99,9 % zindelijk, en inmiddels ook goed erf vast. [dmv stroomdraadje op de erfgrens, waar ze heilig ontzag voor heeft]
we wonen vrij rustig buitenaf. maar voor het geval, je weet maar nooit, deze oplossing.

door dat ze los op het erf mag lopen, ga ik regelmatig met haar wandelen, zodat ze dat leert.
ze loopt netjes aan de lijn, als ik iemand tegen kom, is ze enthousiast, maar makkelijk/goed te corrigeren, maar als we in het veld komen mag ze los, ik kan het hele gebied goed overzien, en lijn haar aan als er iemand in de verte aan komt.
dit gaat erg goed,ze luistert als ik roep, en komt dan ook, ze krijgt dan ook een beloning.
maar ik ben haar dan een stap voor, zij heeft die andere nog niet eens gespot.

hoe kan ik nu het beste oefenen, dat als ze los is, en we komen iemand tegen, [bv in het bos, daar is het niet zo overzichtelijk] dan ook naar mij luistert en komt. want met haar enthousiasme naar mens en dier, betwijfel ik dat zeer.

zolang die andere een vriendelijke hond heeft die los loopt, is er op zich nog geen probleem, maar ik vertrouw niet alle honden [vooral die los lopen] en hun bazen qua vriendelijkheid en controle.

heeft iemand tips of oefeningen, of zal ik maar gewoon op onze vertrouwde manier eerst met haar verder oefenen.
Dat is heel verstandig!
Heel eerlijk gezegd zou ik er niet aan beginnen, met een rottweiler en de wetgeving straks. Dan mist ze ook niets.
Je hebt de luxe van een erf waar ze veilig kan rennen :E:
Ik zou haar daar buiten lekker aangelijnd laten en zeer kieskeurig zijn in contact met andere honden.
Lanavandevledders
Zeer actief

ja voor de beweging hoeft ze niet los, die vrijheid en ruimte heeft ze bij ons op het erf,

maar wil haar wel goed opgevoed hebben, zodoende de wandelingen en oefeningen die ik met haar doe op vreemd terrein, en het zien van andere mensen en dieren,
wil een vriendelijke en sociale hond hebben en houden, tot dusverre is ze dat 100%, en wil geen negatieve ervaringen opdoen.

in het open veld {waar ik goed overzicht heb] kan ze dan wel eens los, en in het bos zo wie zo aan een lange lijn [wat als tip werd aangegeven, en dan heeft ze snuffelruimte genoeg ], zodat ik altijd op tijd controle over de situatie heb. bij de straat en in de drukte moet ze gewoon aan de korte lijn, zoals ze al weet.
denk dat ik voorlopig gewoon op deze manier verder ga, als ik buiten het erf kom.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou de pup nu juist gewoon zo veel mogelijk los laten lopen. Zoek de drukte gewoon op en zorg dat je niet stil staat maar doorloopt. Komt ze dan al achter je aan is dat heel mooi. Zo niet, kan je leuk gaan doen (blije toon roepen).
De rottweiler teven die ik tegen kom zijn niet per definitie asociaal. Zou het gewoon goed in de gaten houden.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Vaak trainen op komen als ze even niks beters te doen heeft. Laat het belonend gevoel (verbaal, snoep, spelen, wissel lekker af) diep inslijten. Komen is zelden einde van de lol, maar is juist iets dat je vaak kort doet als het koppie omhoog komt met een 'wat ga ik nu eens doen' blik.

Als komen zeer vanzelfspekend en leuk is, dan is het op lastiger momenten een veel kleinere stap om ook te luisteren.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief

wij gaan dagelijks een lekker stuk wandelen, en op bepaalde stukken mag ze los, dan oefen ik het komen met beloning heel vaak, ze komt dan ook direct,
als we op onbekend terrein komen, dan blijft ze bij mij in de buurt lopen en kijk geregeld achterom waar of ik ben, als ik haar dan roep komt ze ook,
maar als er iemand in de verte aan komt, met of zonder hond, dan lijn ik haar nog wel aan,[lange lijn, en correctie] want dan is ze nog steeds doof, en sommige mensen houden nu eenmaal niet van enthousiaste pups [vooral grote die ook nog eens dol rondspringen] die op hun af komen racen, en sommige honden ook niet. [sommigen lopen niet voor niets aan de lijn]
dus met instemming van beide partijen, mag ze op een normale [rustige] manier even contact maken en eventueel spelen, en dan gaan we verder,
moet zeggen dat gaat steeds beter, we hebben tijd genoeg, dus ik neem geen onnodige risico's,
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”