Is best lastig te omschrijven inderdaad.lucie schreef:ik vraag me vooral af: wat is dat eigenlijk will to please?
Is dat blinde gehoorzaamheid? Aardig gevonden willen worden? Van nature de neiging hebben dàt te doen wat het baasje leuk vindt?
Als ik naar mijn honden kijk, zou ik zeggen dat Mila en Amoz het meeste will to please hebben. Ze zijn allebei niet slaafs gehoorzaam en hebben ook best een eigen mening, maar ze zullen bijna altijd in eerste instantie kiezen voor samenwerking, doen wat ik van ze vraag en dat vinden ze ook leuk. Ze zijn ook altijd alert op mijn aanwijzingen, ik hoef zelden moeite te doen om hun aandacht te krijgen of iets van ze gedaan te krijgen, tenzij ze een heel goede reden hebben (bijvoorbeeld omdat ze iets eng vinden).
Amy heeft ook best veel will to please. Zij is het gevoeligst voor afkeuring, dat vindt ze echt verschrikkelijk, en zoekt veel bevestiging. Ze vindt het ook erg leuk om samen te werken, maar dat is niet altijd haar eerst prioriteit.
Taartje heeft dat allemaal niet. Ze is veel onafhankelijker en ook veel te zelfverzekerd om bezig te zijn met mijn goedkeuring. Ze vindt het allemaal wel gezellig en is ook erg aanhankelijk, maar ze heeft altijd een houding dat ze zich zonder mij ook prima redt.