Nou dat dus haha. Hier gaat er bijna 3kg per dag doorheen, smuldier is te betalen en vinden ze superlekker, dus prima.Machie schreef:Uhu, tot je er 4 honden van wil voeren. Mij kost dat dus zo'n 6 euro per dag. Er zijn dagen dat ik zelf voor minder eetShibby schreef: Betaalbaar (rond de 3,25 de kilo)
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
smuldier goed of slecht?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Re: smuldier goed of slecht?

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Oor had als jonge hond Cavom, dat ging prima tot ze het op een dag niet meer bliefde. Overgestapt op Smuldier en geen seconde spijt gehad. Ze poepte nog maar 1 keer per dag een prachtige stevige drol. Energie genoeg, prachtige vacht, nooit ziek. Helaas verkoopt onze appie tegenwoordig om onduidelijke redenen geen smuldier compleet meer, alleen vlees en kip. Daar baal ik echt van. Vanwege een iniminikoelkastvriezertje kunnen we niet elders groot inslaan en zijn we dus overgestapt op rodi compleet wat ze nog wel verkopen, maar daar heeft ze echt veel meer van nodig om op gewicht te blijven. Dus vullen we het aan met goedkope AH puppybrok (is toevallig zo gekomen sinds Skittles). Dat gaat prima, alleen heeft ze wel veel meer en zachtere ontlasting. Dat vind ik echt een behoorlijk nadeel. Soms poept ze wel 2 of 3x op een wandeling, omdat ze het er blijkbaar niet netjes in 1 drol uitgeperst krijgt. Ik ga denk ik toch nog opnieuw een keer aan de appie vragen waarom ze het uit het assortiment hebben gegooid!
- Donkere Dame
- Actief
Dat "eitje"...
Doen jullie dan gewoon een rauw ei erbij?
Heb wel eens gelezen dat je m eerst moet koken maar dat schijnt weer minder goed te verteren te zijn?
Heb wel eens gelezen dat je m eerst moet koken maar dat schijnt weer minder goed te verteren te zijn?
@mijke ,is er geen jumbo of coop in de buurt? die verkopen het ook..
en misschien als je vraagt of de appie wil bestellen voor je dat ze dat doen,maar dan zal je waarschijnlijk wel 1 volle doos moeten afnemen ( 12 pakjes)
en misschien als je vraagt of de appie wil bestellen voor je dat ze dat doen,maar dan zal je waarschijnlijk wel 1 volle doos moeten afnemen ( 12 pakjes)
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik voer ook meestal smuldier en wissel soms af met degomeat of carnibest en mijn honden doen het er prima op. Daarnaast krijgen ze ook tafelrestjes, stukjes vis en een rauw ei. Als ik soep, pasta of rijst maak, kook ik gewoon wat extra voor de honden. En de enkele keer als vergeet hun eten uit de vriezer te halen, geef ik rustig zo'n blik rubber ballen van de Lidl of pedigree pal. Vinden de ondankbare etters nog lekkerder ook.
Wat ik wel een voordeel vind van kvv is dat mijn honden een maag- en darmstelsel van beton hebben gekregen. Toen ik een jaar of 10 geleden nog brokken voerde, kon ik niks anders geven want ze waren in no time aan de diarree. Was ook iets typisch van collies want er werd altijd gezegd dat die zulke gevoelige darmen hadden. Toen kreeg Lyndie last van allergieën en op advies van een één of andere homeopaat ben ik overgestapt op kvv.
Nou geloof ik daar niet zo erg in, maar goed, toch maar begonnen met vers te voeren. De anderen roken wat zij kreeg en verdomden het nog om brokken te eten
, dus maar helemaal overgestapt.
Tot mijn verrassing zag ik dat niet alleen de allergieën over gingen maar dat van alle honden de vachten veel mooier werden en ze alles konden eten zonder ooit nog aan de diarree te gaan (behalve een enkel virusje dan).
Maar ik vind het onzin om te zeggen dat smuldier slechter van kwaliteit is dan de duurdere merken. Al merk ik wel dat de honden bijvoorbeeld carnibest lekkerder vinden. Maar goed, ik vind een biefstuk ook lekkerder dan een speklapje maar dat wil niet zeggen dat ik elke dag biefstuk eet.
Ik ken overigens ook honden die het niet zo goed doen op kvv en die kun je beter brokken voeren. Ik denk dat je gewoon naar je hond moet kijken en welk voer de hond het goed op doet, maar om nou te zeggen dat het beste voer ook gelijk het duurste moet zijn, is een beetje kort door de bocht.

Wat ik wel een voordeel vind van kvv is dat mijn honden een maag- en darmstelsel van beton hebben gekregen. Toen ik een jaar of 10 geleden nog brokken voerde, kon ik niks anders geven want ze waren in no time aan de diarree. Was ook iets typisch van collies want er werd altijd gezegd dat die zulke gevoelige darmen hadden. Toen kreeg Lyndie last van allergieën en op advies van een één of andere homeopaat ben ik overgestapt op kvv.
Nou geloof ik daar niet zo erg in, maar goed, toch maar begonnen met vers te voeren. De anderen roken wat zij kreeg en verdomden het nog om brokken te eten

Tot mijn verrassing zag ik dat niet alleen de allergieën over gingen maar dat van alle honden de vachten veel mooier werden en ze alles konden eten zonder ooit nog aan de diarree te gaan (behalve een enkel virusje dan).
Maar ik vind het onzin om te zeggen dat smuldier slechter van kwaliteit is dan de duurdere merken. Al merk ik wel dat de honden bijvoorbeeld carnibest lekkerder vinden. Maar goed, ik vind een biefstuk ook lekkerder dan een speklapje maar dat wil niet zeggen dat ik elke dag biefstuk eet.

Ik ken overigens ook honden die het niet zo goed doen op kvv en die kun je beter brokken voeren. Ik denk dat je gewoon naar je hond moet kijken en welk voer de hond het goed op doet, maar om nou te zeggen dat het beste voer ook gelijk het duurste moet zijn, is een beetje kort door de bocht.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Maar dan mag je de schil niet meer geven. Rauw wel.Nanna schreef:Nee, gekookt is het juist beter te verteren.Donkere Dame schreef:Dat "eitje"...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- mijke
- Zeer actief
Jawel, maar die zijn verder fietsen en ons vriesvak heeft maar plek voor ongeveer 4 pakken. Dan zouden we een paar x per week apart er voor heen moeten. Zou wel kunnen natuurlijk maar nouja, daarvoor zijn we dan toch te lui blijkbaarKimmie schreef:@mijke ,is er geen jumbo of coop in de buurt? die verkopen het ook..

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Dat krijgen ze hier dus ookCleva schreef:smuldier, eieren, lever, een hand verlepte spinazie. Het kost allemaal geen reet.Machie schreef:Ik ben heel gek met mn honden en gun ze echt het allerbeste, maar ze duurder voeren dan ik mezelf voer gaat mij te ver zeg maarEn ze doen het prima op wat ze krijgen dus ik vind het wel best
Goedkoper dan een gemiddelde brok.

- Tineke
- Zeer actief
Wij voeren onze honden ook niet perse duur hoor , wel doen we er wat meer moeite voor door het zelf te halen op verschillende adressen en zelf halen betekent dan ook zelf verpakken in dat geval.Machie schreef:Ik ben heel gek met mn honden en gun ze echt het allerbeste, maar ze duurder voeren dan ik mezelf voer gaat mij te ver zeg maarEn ze doen het prima op wat ze krijgen dus ik vind het wel best
Maar we laten ook wel thuis bezorgen , we varieren gewoon met het eten.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Haha, inderdaad, ik hoor dat ook wel eens over collies, maar Mila kun je ook alles geven, die heeft nooit last van haar maag of darmen.lieke schreef:Wat ik wel een voordeel vind van kvv is dat mijn honden een maag- en darmstelsel van beton hebben gekregen. Toen ik een jaar of 10 geleden nog brokken voerde, kon ik niks anders geven want ze waren in no time aan de diarree. Was ook iets typisch van collies want er werd altijd gezegd dat die zulke gevoelige darmen hadden. Toen kreeg Lyndie last van allergieën en op advies van een één of andere homeopaat ben ik overgestapt op kvv.
Nou geloof ik daar niet zo erg in, maar goed, toch maar begonnen met vers te voeren. De anderen roken wat zij kreeg en verdomden het nog om brokken te eten, dus maar helemaal overgestapt.
Ik voer ook grotendeels kvv (meestal dogmeat, soms ook andere merken waaronder Smuldier), aangevuld met rijst, groenten, andere tafelrestjes, een eitje, wat barfspul, etc. Een aantal keer per week krijgen ze brokken. Ze doen het hier alle vier prima op. Alleen kvv werkt voor Mila en Amy niet, die hebben wel wat koolhydraten nodig om op gewicht te blijven, vandaar dat ik altijd een flinke hand rijst erbij doe en af en toe een brokkenmaaltijd.
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan
Hier ook standaard smuldier, aangevuld met tafelrestjes en wat groente en fruit. Af en toe een andere kvv wanneer er ergens een leuke aanbieding is. Ze doen het er hier super op.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Toots vreet zelfs rauwe spruiten, ik vind het vies maar Toots vreet ook alles, en dat voor zo,n tut.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Contacteer:
Misschien moet ik met mijn mieperd dan ook maar eens Smuldier proberenNanna schreef:Hier ook. Ze lusten eigenlijk geen enkele andere kvv dan Smuldier. Dus als dat van de markt gaat ben ik zuur.Cleva schreef: Carnibest laten ze vaak staan.
Smuldier blijven ze heerlijk vinden. Heb een tijd lang Kivo gegeven maar daar ging de animo op een gegeven moment ook af.

Die begon met Carnibest en eet nu, als het hem blieft

Groetjes,
Wendy
Wendy
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Puchu heeft lange tijd Smuldier gehad totdat hij vorig jaar ineens wat dunnere ontlasting begon te krijgen.
Toen zag ik ook dat er vrij veel vet in Smuldier zat (en het 'kind' moet afvallen) en ben ik overgestapt op Rodi: ontlasting weer
normaal en hij valt langzaam maar zeker af.
Volgens mij vond hij echter de pens van Smuldier nog het allerlekkerst
alhoewel hij gelukkig alles (vr)eet (behalve mandarijnen).
Toen zag ik ook dat er vrij veel vet in Smuldier zat (en het 'kind' moet afvallen) en ben ik overgestapt op Rodi: ontlasting weer
normaal en hij valt langzaam maar zeker af.
Volgens mij vond hij echter de pens van Smuldier nog het allerlekkerst

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan
Haha hier ook. Ze jatten het onder de Groentekraam vandaan als ze de kans krijgentoots schreef:Toots vreet zelfs rauwe spruiten, ik vind het vies maar Toots vreet ook alles, en dat voor zo,n tut.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Zit wel in hun groenteprutje hier dus ze zullen ze zo ook vast wel lusten

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- iones
- Zeer actief
De smuldier was even uit de schappen bij de Plus, want men was aan het reorganiseren van alles. Ik heb nu bij de welkoop diepvriesvlees van Prins gekocht. Is toch weer eens een keer wat anders.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- xSuzannex
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezers
- Contacteer:
Ik wissel af in merken, maar de laatste tijd is het toch vooral smuldier wat ze krijgt. Prima stevige ontlasting, glanzende vacht, blij hondje wat goed eet.
Merk alleen dat ik eigenlijk nog iets minder moet geven want ze krijgt iets teveel spek
Merk alleen dat ik eigenlijk nog iets minder moet geven want ze krijgt iets teveel spek
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Echt? Bij mij vinden ze degomeat het lekkerst, carnibest een goede tweede en smuldier komt daarna. Maar goed, ze vreten de bak net zo goed leeg. En wat betreft het ei: als ik het lef heb om een ei-met-schaal in de bak te leggen, kijken ze me aan of ik gek ben.Cleva schreef:Ja, letterlijk gewoon een ei erbij. Met schaal en al.Donkere Dame schreef:Dat "eitje"...
Hier niet. Carnibest laten ze vaak staan.Maar ik vind het onzin om te zeggen dat smuldier slechter van kwaliteit is dan de duurdere merken. Al merk ik wel dat de honden bijvoorbeeld carnibest lekkerder vinden
De dames willen de inhoud graag netjes op hun voer gedeponeerd hebben. Zónder schaal.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Carniest vinden ze hier ook niet zo. Ze poepen er ook behoorlijk veel op.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Bonnaxa schreef:Haha hier ook. Ze jatten het onder de Groentekraam vandaan als ze de kans krijgentoots schreef:Toots vreet zelfs rauwe spruiten, ik vind het vies maar Toots vreet ook alles, en dat voor zo,n tut.
Meneer springt zelfs tegen mijn benen op als ik wortels of spruiten aan het uhm snijden ben, maf beest.
Ik ken best wel wat mensen met chihuahua of soort gelijke hondjes als Toots die heel moeilijk eten, wat dat betreft hebben we het met Toots getroffen hij vreet werkelijk alles.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
- iones
- Zeer actief
Mijn honden zijn gek op eieren. Gekookt, rauw of gebakken. Maar ik geef ze een gekookt ei, liefst zacht gekookt.
Vanavond is het kip met rijst. Is altijd goed voor Peppie, die niet meer zo'n mooie ontlasting meer heeft. Mogelijk door gebrek aan beweging. Ze kan niet meer fatsoenlijk lopen dus doet ze dat ook nog maar weinig.
Vanavond is het kip met rijst. Is altijd goed voor Peppie, die niet meer zo'n mooie ontlasting meer heeft. Mogelijk door gebrek aan beweging. Ze kan niet meer fatsoenlijk lopen dus doet ze dat ook nog maar weinig.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- mijke
- Zeer actief
Oor krijgt helemaal geen ei. Ben ik nu mijn hond van iets levensbelangrijks aan het onthouden?
Trouwens, als ik Oor een rauw ei geef vreet ze dat echt niet. Ook niet zonder schil. Vieze gore drek is het, volgens haar.

Trouwens, als ik Oor een rauw ei geef vreet ze dat echt niet. Ook niet zonder schil. Vieze gore drek is het, volgens haar.
- iones
- Zeer actief
Weet ik veel of een ei van levensbelang is. Lijkt mij stug. Mijn honden vinden het gewoon lekker en ik voer het soms. Ik vind zelf eieren ook ontzettend lekker. Ik denk dat het goed is maar met mate.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Puchu gaat juist spugen van gekookt ei, van het eiwit tenminste, niet van het eigeel.Nanna schreef:Als ik een rauw ei geef gaat Rozi onbedaarlijk aan de dunne driet. En dat met die vilten![]()
Ze krijgt haar eitje dus netjes gekookt geserveerd. Met een lepeltje in een eierdopje
Dus die krijgt ook met enige regelmaat een rauw ei mét schil over zijn eten of een heel rauw ei en de tuin in, die
vreet gewoon alles op

- Machie
- Zeer actief
Ik voer de schillen van mn gekookte eitjes aan de honden maar dat is dus weer niet goed? Ze vreten het wel graag 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Maar natuurlijk niet zo hoog als Smuldier. Daarnaast is het van biologische oorsprong, dat is Smuldier ook niet.dagmar88 schreef:Dat heeft toch ook gewoon een hoog vleesaandeel?Brindlecardi schreef:Apple kreeg het ook en deed het er prima op.
Ik ben echter overgestapt op DARF brokken omdat ik minder vlees wil geven aan mijn hond omdat ik het zelf thuis ook niet eet en daarnaast is darf een biologische brok die me niet eens meer kost dan Smuldier.
Ze staat nu al een tijd op de brokken en doet het er ook prima op.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee de schil wordt hard door t koken en verteerd niet.Machie schreef:Ik voer de schillen van mn gekookte eitjes aan de honden maar dat is dus weer niet goed? Ze vreten het wel graag
Als je schil geeft kun je t beter rauw geven dan kan ie er ook nog wat mee doen (calcium)

- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Ik krijg spontaan in in ei. Hmm..
- Crescent
- Zeer actief
Ik geef smuldier en soms rodi (vind het er wel een stuk minder aantrekkelijk uitzien) maar wissel alle soorten wel af met voornamelijk compleet, dan kip, vlees en pens en soms hart. Daarbij krijgen ze soms zalmkoppen, af en toe een rauw bot van de slager. Handje acana hier en daar, kapje brood, rijst, aardappels. Mijn voorkeur ligt bij vers voer en extra's waar ze wat aan kunnen knagen en dat is puur vanuit de overtuiging dat het goed is voor de geest. Ze zijn zeer actief. Glimmende fris ruikende vachten, schone tanden, weinig ontlasting.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…