Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zou hij ooit veranderen?
Moderator: moderatorteam
- miriam43
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik ben net met Luca geweest. Ik zal beschrijven hoe dat verloopt.
Als ik hem aanlijn, begon hij te blaffen. Dat vind ik heel vervelend, ik stuur hem dan de gang op. Daar is hij rustig. Na een paar minuten laat ik hem dan naar binnen. Hij laat zich dan rustig aanlijnen zonder te blaffen en te springen. Dit doet hij trouwens niet altijd. Meestal kan ik hem rustig aanlijnen. Hij moet dan gaan zitten wat hij zonder problemen doet. Dan maak ik de deur open. Hij moet blijven zitten, als ik buiten sta, moet hij naast me komen zitten op het commando naast. Dit gebeurt allemaal zonder moeite. Dan geef ik het commando volg. De eerste paar meters moet hij volgen. Dat lukt niet altijd. Op het moment dat hij vooruit wil schieten, geef ik een korte correctie door een ruk aan de riem te geven. Hij heeft dan de slipketting om. Na gelang zijn dag is een correctie genoeg, maar soms duurt het iets langer tot hij volgt. Als hij een aantal meter goed heeft gevolgd ondertussen beloon ik hem met mijn stem en soms met een brokje, mag hij gaan snuffelen. Ik geef dan het commando snuffel maar. Hij kan dan wat vrijer gaan rondlopen. Dan trekt hij ook. Ben ik het trekken moe, dan moet hij naast me komen zitten. Vanuit de zit geef ik het commando lopen, hij weet dat hij dan niet mag trekken, hij hoef dan alleen niet onder het lopen mij aan te kijken en pal naast me. Ook dit lukt niet altijd meteen. Net als bij het volgen heeft hij heel vaak in het begin correcties nodig. Tijdens het lopen doen we altijd korte oefeningen, zoals zit, af, blijf en let op. Tussendoor spelen we dan met zijn speeltje. Of zoals vanmorgen kwam hij zijn vriendinnetje tegen. Dan laten we ze los op het grasveld.
Als ik hem aanlijn, begon hij te blaffen. Dat vind ik heel vervelend, ik stuur hem dan de gang op. Daar is hij rustig. Na een paar minuten laat ik hem dan naar binnen. Hij laat zich dan rustig aanlijnen zonder te blaffen en te springen. Dit doet hij trouwens niet altijd. Meestal kan ik hem rustig aanlijnen. Hij moet dan gaan zitten wat hij zonder problemen doet. Dan maak ik de deur open. Hij moet blijven zitten, als ik buiten sta, moet hij naast me komen zitten op het commando naast. Dit gebeurt allemaal zonder moeite. Dan geef ik het commando volg. De eerste paar meters moet hij volgen. Dat lukt niet altijd. Op het moment dat hij vooruit wil schieten, geef ik een korte correctie door een ruk aan de riem te geven. Hij heeft dan de slipketting om. Na gelang zijn dag is een correctie genoeg, maar soms duurt het iets langer tot hij volgt. Als hij een aantal meter goed heeft gevolgd ondertussen beloon ik hem met mijn stem en soms met een brokje, mag hij gaan snuffelen. Ik geef dan het commando snuffel maar. Hij kan dan wat vrijer gaan rondlopen. Dan trekt hij ook. Ben ik het trekken moe, dan moet hij naast me komen zitten. Vanuit de zit geef ik het commando lopen, hij weet dat hij dan niet mag trekken, hij hoef dan alleen niet onder het lopen mij aan te kijken en pal naast me. Ook dit lukt niet altijd meteen. Net als bij het volgen heeft hij heel vaak in het begin correcties nodig. Tijdens het lopen doen we altijd korte oefeningen, zoals zit, af, blijf en let op. Tussendoor spelen we dan met zijn speeltje. Of zoals vanmorgen kwam hij zijn vriendinnetje tegen. Dan laten we ze los op het grasveld.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Zou hij ooit veranderen?
Op zich kan ik me wel vinden in wat je zegt op de manier waarop je het uitlegt. Alleen..als de hond opspringt en op de andere hond afholt zie je veelal een hoge houding. Daarbij gebeurd het naderen vaak in zeer rap tempo. Daarvanuit kan je angst dus eigenlijk wegstrepen. Als het gebeurd vanuit onzekerheid zal een hond daarna niet in hoge houding keihard op een andere hond afhollen.Hanneke2 schreef:Ik zie dat liggen echt niet als speels prooigedrag, Eline. Tenminste, niet als Jack het doet. Hoe imposanter de andere hond, of hoe meer honden er tegelijk op hem afkomen, hoe eerder hij gaat liggen voordat hij besluit er op af te rennen. Bij zijn Leonbergervriendje kruipt hij bijna in de grond voordat hij hem om zijn nek vliegtEline* schreef:Nou, nee hoor..het is prooigedrag wat je kan zien als spel, want Luca verscheurt geen andere hondjes als ik het goed begrijp.mechelaar_fan schreef:dit is net geen dominantie, maar een onderdanige uitnodiging tot spelen.miriam41 schreef:hallo allemaal,
Hier weer een berichtje van mij. Ik vraag me af of Luca ooit zal veranderen. Daarmee bedoel ik zijn gedrag tijdens het wandelen aan de lijn tov andere honden. Ziet hij een hond, dan gaat hij eerst een stukje sluipen, vervolgens blijft hij liggen en als de hond in de buurt is dan springt hij erop af. Ik vraag me af of hij dit doet om met de hond te spelen of uit dominatie.Bij een vreemd roedel van een beetje formaat idem dito, maar voor kleine witte hondjes gaat hij echt niet liggen.
Ik zie het meer als onzekerheid en een time-out om de situatie goed in te kunnen schatten.
Hanneke
Nelson wil dit gedrag af en toe ook laten zien. Hij gaat sluipen en fixeren, plat op de grond liggen om vervolgens keihard op de andere hond af te rennen. Dat is prooi/spelgedrag, zoals een kat op een klosje garen afholt.
Ik vind het onprettig, omdat je zo heel af en toe nog wel eens ziet dat de andere hond erg schrikt en wegholt, waarop het bij je eigen hond iets kan losmaken van die ga ik pakken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben helemaal geen voorstander van honden aan de lijn laten snuffelen.Hanneke2 schreef:Wat ik me afvraag na alle deskundige adviezen, is toch waarom een aangelijnde hond andere honden nou zo nodig moet negeren. je kan toch ook gewoon net zo vrolijk als je hond op die andere hond plus eigenaar afstappen, praatje maken, hondjes laten snuffelen en vervolgens weer gezellig doorlopen?
Ik wist anderhalf jaar geleden echt geen ene moer van hondengedrag. Maar Jack deed dus hetzelfde, gaan liggen en dan een spurt, of soms zonder te gaan liggen er op af willen. Nou okee, leuk, denk je dan als beginner. (Hee, blond he? :p: )
Maar wat is er nou echt mis mee om gewoon samen vrolijk op zo'n vreemde hond plus baas af te stappen? Tuurlijk, af en toe zegt iemand dat zijn hond niet goed met andere honden kan, okee, dan loop je alsnog door. Maar daar staan tig gezellige praatjes en prettige ontmoetingen tussen die honden tegenover. En uiteindelijk - in mijn ervaring - gaat dat hele hysterische KIJK EEN ANDER HONDJE!! KOM VLUG MEE NAAR DAT ANDERE HONDJE!!! er gewoon in de loop van tijd wel vanaf. Pups en kleine reutjes vindt Jack al lang niet meer zo interessant.
En volgens mij is dat 'afleiden' ook veel en veel makkelijker als je het niet bij iedere hond doet, maar alleen als het nodig is. Als ik een hond aan zie komen waarvan ik verwacht dat Jack er grauwend van in de riem gaat hangen, of andersom, dan vindt Jack allerlei commando's opvolgen en er frolicjes mee verdienen meestal VEEEEL interessanter dan die hond. Maar ga ik dat bij elke voorbijlopende hond doen, dan gaat het spannende er waarschijnlijk snel vanaf.
Mijn advies (maar alleen gebaseerd op ervaring) zou dus zijn: goed opletten wat voor hond er tegenover je staat, vrolijk meegaan in het enthousiasme van de hond als dat kan, en afleiden met giga-leuke dingen als het moet.
Hanneke
Je komt veel eerder in situatie's terecht die agresssie uitlokken..de bange hond kan niet vluchten, de enthousiaste hond wordt in een dominante houding getrokken omdat ie door de halsband omhoog wordt getrokken ect.
De honden kunnen niet natuurlijk communiceren omdat ze aan de lijn zitten en dat geeft misverstanden. Daarbij voelen honden zich zekerder omdat hun baas in de vlakke nabijheid is, wat ook eerder kan leiden tot ongewenst gedrag.
Een hond is een gewoontedier. Af en toe iets doen werkt niet. Consequent iedere keer bij iedere hond aandacht vragen en je hond als beloning vrij geven en laten spelen als het een vriendje is , is okee. Niet de ene keer wel opletten en de andere keer niet. Op die manier kweek je geen gewoontes.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarmee denk jij jezelf nou interessant te maken?miriam41 schreef:Ik ben net met Luca geweest. Ik zal beschrijven hoe dat verloopt.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Mensenkinderenmiriam41 schreef:Ik ben net met Luca geweest. Ik zal beschrijven hoe dat verloopt.

Stel je niet wat teveel eisen aan je hond? Je gaat lekker naar buiten, geniet dan toch samen met je hond ipv het ene commando na het andere geven. Teveel commando's kan een hond ook "dood" maken: ik bedoel te zeggen, dat als het dan eens echt nodig is, de hond niet meer luistert.
- miriam43
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
-
- Zeer actief
miriam, je wordt niet veroordeeld, ze proberen je aan het denken te zetten.
als ik het lees voel ik de spanning al stijgen voor je met de hond buiten bent. zou luca dit ook merken?
luca lijkt mij een jonge, gezonde enthousiaste hond.
misschien een idee om de rasvereniging eens te benaderen. misschien organiseren zij wel eens wandelingen, pas gehoord van een vriendin met een "moeilijke d.herder" die mee is geweest met een wandeling, daar heeft ze heel wat advies gekregen, de hond is los geweest met de anderen - en dit durfde zij ook niet, omdat hij alles opvrat wat hij tegenkwam - hij is gecorrigeerd door andere honden, en raad eens, sindsdien loopt hij los in het park! tis een ideetje.
grts.
als ik het lees voel ik de spanning al stijgen voor je met de hond buiten bent. zou luca dit ook merken?
misschien een idee om de rasvereniging eens te benaderen. misschien organiseren zij wel eens wandelingen, pas gehoord van een vriendin met een "moeilijke d.herder" die mee is geweest met een wandeling, daar heeft ze heel wat advies gekregen, de hond is los geweest met de anderen - en dit durfde zij ook niet, omdat hij alles opvrat wat hij tegenkwam - hij is gecorrigeerd door andere honden, en raad eens, sindsdien loopt hij los in het park! tis een ideetje.
grts.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Juist ja!lies schreef:miriam, je wordt niet veroordeeld, ze proberen je aan het denken te zetten.
grts.
Ik zie ook niet in wat er mis is met jouw hond

Ik denk dat je alles teveel in de hand wilt houden en te streng bent. Ga eens gewoon lekker genieten buiten met hem, zonder te stressen, zonder al die regels.
Juist NIET omkeren als je een andere hond ziet: nou en, dan springt hij er eens op af

Verder niet stressen........ niet 1001 regels!
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik stel je gewoon een vraag..ik zie geen veroordeling hoor. Alleen vind ik het niet gek dat je hond geen aandacht heeft voor je als ik alleen maar lees dat je corrigeert voor ongewenst gedrag en zo heel af en toe eens een droog brokje te voorschijn tovert. Niet zo gek dat je hond de omgeving dan interessanter vindt. Je bent volledig oninteressant voor je hond als ik je verhaal zo lees.miriam41 schreef:Wat bedoel je hiermee????Waarmee denk jij jezelf nou interessant te maken?
Ik dacht echt dat dit fourm bedoeld is om ervaringen uit te wisselen zonder meteen iemand te veroordelen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- miriam43
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
We gaan regelmatig met de rasvereniging op pad. Hij speelt dan en rent gewoon los. Het los lopen is ook niet een probleem. Hij komt ook als je hem roept. Hij houdt ons ook in de gaten en komt regelmatig kijken waar we zijn. Er is dan nooit een conflict met andere honden. Ik geniet echt wel van mijn hond. We moeten allebei nog veel leren. Ik misschien nog wel meer dan mijn hond. Toch blijf ik erbij dat hij gewoon langs een andere hond moet kunnen lopen zonder dat hij me zowat door de straat sleurt om bij die hond te komen, als hij het op springen zet. Het is nu ook al weer niet zo dat ik de hele weg aan het oefenen ben. We wisselen het spelen af met oefeningen. Ook is het niet zo dat hij alleen maar een droge brok krijgt als beloning. Ik bak regelmatig hondencake van lever e.d. Hij vindt dat heerlijk en ik gebruik dat regelmatig als beloning.
- Irma
- geregistreerd lid
Hallo Miriam,
Ik lees heel veel herkenning in jouw en je hond. Weet precies wat je bedoelt. Hoop ook ooit gewoon langs een hond te kunnen lopen zonder dat rare uitvallen en springen.
Je loopt toch nooit "leuk" zeg maar op straat.
Net als bij jouw hond gaat het ook goed bij die van mij als hij los is. Het is alleen maar vast dus ook.
Gelukkig ben ik wel weer met hem gaan trainen, dat helpt wel wat maar in moeilijke situatie merk ik er dus niet veel van. Wel is hij in huis veranderd.
Je hebt denk ik niet veel aan mij verhaal, maar ik wou het toch even kwijt dat het hier net zo gaat.
Groetjes Irma
Ik lees heel veel herkenning in jouw en je hond. Weet precies wat je bedoelt. Hoop ook ooit gewoon langs een hond te kunnen lopen zonder dat rare uitvallen en springen.
Je loopt toch nooit "leuk" zeg maar op straat.
Net als bij jouw hond gaat het ook goed bij die van mij als hij los is. Het is alleen maar vast dus ook.
Gelukkig ben ik wel weer met hem gaan trainen, dat helpt wel wat maar in moeilijke situatie merk ik er dus niet veel van. Wel is hij in huis veranderd.
Je hebt denk ik niet veel aan mij verhaal, maar ik wou het toch even kwijt dat het hier net zo gaat.
Groetjes Irma
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Beste Miriam,Miriam41 schreef:Dan geef ik het commando volg. De eerste paar meters moet hij volgen. Dat lukt niet altijd. Op het moment dat hij vooruit wil schieten, geef ik een korte correctie door een ruk aan de riem te geven. Hij heeft dan de slipketting om. Na gelang zijn dag is een correctie genoeg, maar soms duurt het iets langer tot hij volgt. Als hij een aantal meter goed heeft gevolgd ondertussen beloon ik hem met mijn stem en soms met een brokje, mag hij gaan snuffelen. Ik geef dan het commando snuffel maar. Hij kan dan wat vrijer gaan rondlopen. Dan trekt hij ook. Ben ik het trekken moe, dan moet hij naast me komen zitten. Vanuit de zit geef ik het commando lopen, hij weet dat hij dan niet mag trekken, hij hoef dan alleen niet onder het lopen mij aan te kijken en pal naast me. Ook dit lukt niet altijd meteen. Net als bij het volgen heeft hij heel vaak in het begin correcties nodig.
Uit wat jij hier vertelt maak ik op dat het comando "Volg" voor jouw hond totaal niet betekent wat jij wilt dat hij hij hieronder verstaat. Het is goed mogelijk dat je het woord "volg" totaal ontkracht hebt. Ik bedoel te zeggen dat hij het eigenlijk altijd heeft kunnen negeren. Zo vaak dat het zijn betekenis verloren heeft, en zelfs zijn nut.
Althans, die indruk krijg ik. Ik bedoel dit niet aanvallend of veroordelend, maar wat jij hier beschrijft is een groot soepzooitje waar ik horendol van zou worden als ik op dÃe manier over straat zou moeten met mijn hond.
Adviezen die hier ook gegeven worden in de trant van: Maak je niet zo druk, Laat hem wat meer zijn gang gaan, Een kruiwagen met lekker eten meenemen etc. helpen je denk ik alleen maar verder het schip in. Zich amuseren en zijn interesse richten op datgene wat hij leuk vindt zonder zich veel om jouw te bekommeren doet hij al. Dáár moet je hem dus in elk geval niet nóg meer zijn zin in laten krijgen.
Ik zou als ik jouw was eens heel serieus gaan trainen op met name het volgen, en het aandacht hebben voor jou. Voor het volgen moet je weer helemaal overnieuw beginnen, om te beginnen door het kiezen van een ander woord hiervoor als komando.
En als je kiest voor het trainen door middel van beloning en korrektie denk ik dat je de juiste keuze maakt. Maar, ga dat dan wel doen onder begeleiding van iemand die weet hoe dit op een produktieve manier te doen. En begin daar zo gauw mogelijk mee.
Als je zelf door blijft gaan met emmeren met een slipketting heb je binnenkort een totaal ongevoelige hond die vrijwel niet meer te korrigeren is. Bij onstuimige, eigenzinnige en (vrij) ongevoelige honden is het helemaal niet zo eenvoudig om een slipketting goéd te gebruiken. Er komt echt veel meer bij kijken dan het af en toe geven van een korte ruk. Bovendien is goed belonen ook een kunst, goed korrigeren én belonen luistert erg nauw. Zeker bij een hond die het "klappen van de zweep" al kent.
Nogmaals, succes met de training van Luca,
Willy.
-
- Zeer actief
Ha! Willy, daar zeg je iets. volgens mij weet je hond niet eens wat je verlangt met het commando volg!!
Ik heb dat probleem met Zara, nu 9 mnd.
Met haar aan de riem de tuin uit lopen is echt een probleem voor me wat met de dag groter wordt.
Ze trekt me als een lier de tuin uit en eerlijk gezegd kan ik haar amper nog houden. nu is ze 45 kilo maar ze gaat waarschijnlijk wel richting 80!!
En dan heb ik nog een reu van 70 kilo, die loopt van ellende nu altijd los want met zijn twee aan de riem hou ik dus helemaal niet.
Het is verschikkelijk maar ik heb totaal geen controle over Zara. over Stapper gelukkig wel
Maar goed, over het volgen.......
Ik roep dus volg! maar dan kijkt ze alleen naar naar mijn jaszak om te kijken wanneer het koekje komt.
Komt dat niet snel genoeg dan trekt ze alweer als een gek van voor naar achter en van links naar recht.
Ik vind het zo vervelend dat ik haar nu heel veel los laat lopen, maar dat is natuurlijk te gek voor woorden (het kleine kreng)
Op cursus loopt ze als een trein naast me, keurig netjes maar we gaan het terrein nog niet af en hup daar gaat ze weer.
Helpie helpie tips en advies van harte welkom!
Met haar aan de riem de tuin uit lopen is echt een probleem voor me wat met de dag groter wordt.
Ze trekt me als een lier de tuin uit en eerlijk gezegd kan ik haar amper nog houden. nu is ze 45 kilo maar ze gaat waarschijnlijk wel richting 80!!
En dan heb ik nog een reu van 70 kilo, die loopt van ellende nu altijd los want met zijn twee aan de riem hou ik dus helemaal niet.
Het is verschikkelijk maar ik heb totaal geen controle over Zara. over Stapper gelukkig wel

Ik roep dus volg! maar dan kijkt ze alleen naar naar mijn jaszak om te kijken wanneer het koekje komt.
Komt dat niet snel genoeg dan trekt ze alweer als een gek van voor naar achter en van links naar recht.
Ik vind het zo vervelend dat ik haar nu heel veel los laat lopen, maar dat is natuurlijk te gek voor woorden (het kleine kreng)
Op cursus loopt ze als een trein naast me, keurig netjes maar we gaan het terrein nog niet af en hup daar gaat ze weer.
groetjes Marja Zara en Stapper

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Je gebruikt denk ik het voer als beloning niet goed.Marja schreef:Ha! Willy, daar zeg je iets. volgens mij weet je hond niet eens wat je verlangt met het commando volg!!
Het is verschikkelijk maar ik heb totaal geen controle over Zara. over Stapper gelukkig wel![]()
En het begint fout te gaan op het moment dat je het trainingsveld verlaat. Tot overmaat van ramp blijft het fout gaan tot je weer terugkomt op het trainingsveld.
Je zult denk ik moeten beginnen met jezelf goed te informeren over het juiste gebruik van voer, of willekeurig welke beloning je gebruikt. Deze info dient van je trainer/ster af te komen, daar staan ze voor. Weten ze je dit niet goed uit te leggen en over te brengen dan ben je dus bezig met tijd en geld verknoeien. Zoek dan gewoon een andere trainer/ster.
En je moet eigenlijk ook beginnen te trainen op het moment waar het fout gaat. Het moment waarop je het veld verlaat dus. Stap voor stap zul je toe moeten werken naar het verlengen van de tijd dat het goed gaat. Je moet niet de fouyt begaan om te denken dat als hij het op de training goed doet hij al weet wat VOLG betekent. Je legt op de training de basis, maar die moet je wel stap voor stap uit werken in de dagelijkse praktijk. Dus gewoon, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Een laatste tip: Gebruik het komando niet als je niet zeker bent dat het ook opgevolgd gaat worden, hiermee ontkracht je het namelijk. Beter een trekkende hond die niet VOLG heeft gehoord, dan een trekkende hond die VOLG negeert.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Sorry hoor, ik kan dit werkelijk niet meer volgen......
De hond niet nog meer z'n zin geven?
Hoezo "z'n zin?"; die hond wordt gebombardeerd met commando's, waardoor hij er geen barst meer van begrijpt of in ieder geval zijn belangstelling alláng is verloren
De enige manier om de aandacht van een hond te krijgen en vast te houden, is echt alleen om veeeeeeeeeeeel leuker te zijn dan de hele wereld om hem heen! (ja, of hem verrot te slaan zodat hij niks meer durft te doen
, maar goed, daar zijn we het denk ik over eens dat dit niet de manier is).
Dus wil je zorgen dat je hond geen aandacht heeft voor andere honden, of je netjes volgt, of überhaupt wat dan ook, dan moet je zorgen dat je het interessantste bent wat hij ooit heeft gezien.
Hoe? dat is helemaal afhankelijk van de hond: de ene reageert giga goed op worst, kaas, frolic. De ander op gekkigheid/vrolijkheid van de baas en de volgende weer op een favoriet speeltje.
Daarbij kunnen correcties komen om nog even extra te benadrukken wat de bedoeling is. Maar niet een barse correctie "VOLG!" zonder daar iets leuks tegenover te stellen.
Maak jezelf interessant, kan me niet verrotten hoe; voor iedere hond is wel wat te vinden.
De hond niet nog meer z'n zin geven?

De enige manier om de aandacht van een hond te krijgen en vast te houden, is echt alleen om veeeeeeeeeeeel leuker te zijn dan de hele wereld om hem heen! (ja, of hem verrot te slaan zodat hij niks meer durft te doen

Dus wil je zorgen dat je hond geen aandacht heeft voor andere honden, of je netjes volgt, of überhaupt wat dan ook, dan moet je zorgen dat je het interessantste bent wat hij ooit heeft gezien.
Hoe? dat is helemaal afhankelijk van de hond: de ene reageert giga goed op worst, kaas, frolic. De ander op gekkigheid/vrolijkheid van de baas en de volgende weer op een favoriet speeltje.
Daarbij kunnen correcties komen om nog even extra te benadrukken wat de bedoeling is. Maar niet een barse correctie "VOLG!" zonder daar iets leuks tegenover te stellen.
Maak jezelf interessant, kan me niet verrotten hoe; voor iedere hond is wel wat te vinden.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Sorry Caroline,Stang schreef:Sorry hoor, ik kan dit werkelijk niet meer volgen......
De hond niet nog meer z'n zin geven?Hoezo "z'n zin?"; die hond wordt gebombardeerd met commando's, waardoor hij er geen barst meer van begrijpt of in ieder geval zijn belangstelling alláng is verloren
![]()
De enige manier om de aandacht van een hond te krijgen en vast te houden, is echt alleen om veeeeeeeeeeeel leuker te zijn dan de hele wereld om hem heen! (ja, of hem verrot te slaan zodat hij niks meer durft te doen, maar goed, daar zijn we het denk ik over eens dat dit niet de manier is).
Maar uit wat ik van Luca gelezen heb maak ik op dat de enige manier om Luca´s interesse te krijgen is het jezelf vermommen als hond, en op een afstandje kwispelend naar hem te kijken.
Simpel overwicht van de baas wil vaak ook best wel helpen. Vergezeld van beloning.
Ik ben wel met je eens dat het als een "neuroot" je hond bombarderen met komando´s ook weer niet de bedoeling.
Maar op een gegeven moment moet je gewoon wel kunnen eisen dat je hond een bekend komando opvolgt. Zonder koekie of worst of wat dan ook. Je leert een hond tenslotte gehoorzamen omdat je van die gehoorzaamheid gebruik wilt maken op momenten dat het joú uitkomt, en niet wanneer je hond daar zin in heeft.
Dus VOLG bvb. net op dat moment dat hij als een idioot trekkend naar een andere hond toe wil, die op dertig meter afstand aan de overkant van de straat uitgelaten wordt.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja natuurlijk moet een hond een commando opvolgen ZODRA hij dit commando onder de knie heeft. Vooralsnog maak ik dus niet op uit haar berichtjes.
Lijkt mij dus zaak dit commando opnieuw aan te leren en dan op een hele leuke manier.
Ik denk niet dat je kan verwachten van een hond, die al 15 commando's heeft gehad voordat ie überhaupt de deur uit is, dan ook nog eens netjes volgt (na volgen, nu snuffelen, zit, af, spelen, en weer volgen).
Ik word er al tureluurs van, laat staan die hond
Als een hond eenmaal een commando beheerst, dan ga je natuurlijk niet als een idioot met handenvol met worst lopen iedere keer en dan kan je wel degelijk corrigeren. Trouwens, ook tijdens training ben ik helemaal niet tegen correctie.
Maar mensenkinderen..... als ik haar verhaal lees, vind ik het dus helemaal niet gek dat die hond geen aandacht voor haar heeft
Zoveel commando's is echt niet normaal en ja, dan vind ik dat die hond groot gelijk heeft dat ie op een gegeven moment niet meer luistert 
Lijkt mij dus zaak dit commando opnieuw aan te leren en dan op een hele leuke manier.
Ik denk niet dat je kan verwachten van een hond, die al 15 commando's heeft gehad voordat ie überhaupt de deur uit is, dan ook nog eens netjes volgt (na volgen, nu snuffelen, zit, af, spelen, en weer volgen).
Ik word er al tureluurs van, laat staan die hond

Als een hond eenmaal een commando beheerst, dan ga je natuurlijk niet als een idioot met handenvol met worst lopen iedere keer en dan kan je wel degelijk corrigeren. Trouwens, ook tijdens training ben ik helemaal niet tegen correctie.
Maar mensenkinderen..... als ik haar verhaal lees, vind ik het dus helemaal niet gek dat die hond geen aandacht voor haar heeft

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Even nog een aanvulling:
Ik zie het dus zo: je gaat gezellig op stap met je hond "hééé huppeldepup, ga je mee naar buiten" kwispel, spring, kwispel.
Even het commando "zit", riempje om en meteen mét aandacht voor de baas naar buiten dmv stem/vrolijkheid/enthousiasme.
Wedden dat je hond aandacht voor je heeft?!
Dan ga je volgen leren/oefenen: niet als een zoutzak "volg" zeggen, maar enorm overdreven enthousiast lopen: armen heen en weer, huppelend, gek doent, worst voor z'n bakkes houden en maar die aandacht vasthouden.
Rennen!! Direct met het commando "VOLG!" langzaaaaaaaaam lopen "vollugh" en maar gek doen, enthousiast doen.
Dán hou je de aandacht vast en dán leert je hond dat JIJ (de baas) enorm leuk bent! En ja, daarna kan je gaan eisen dat je hond je commando's opvolgt.
Ik zie het dus zo: je gaat gezellig op stap met je hond "hééé huppeldepup, ga je mee naar buiten" kwispel, spring, kwispel.
Even het commando "zit", riempje om en meteen mét aandacht voor de baas naar buiten dmv stem/vrolijkheid/enthousiasme.
Wedden dat je hond aandacht voor je heeft?!
Dan ga je volgen leren/oefenen: niet als een zoutzak "volg" zeggen, maar enorm overdreven enthousiast lopen: armen heen en weer, huppelend, gek doent, worst voor z'n bakkes houden en maar die aandacht vasthouden.
Rennen!! Direct met het commando "VOLG!" langzaaaaaaaaam lopen "vollugh" en maar gek doen, enthousiast doen.
Dán hou je de aandacht vast en dán leert je hond dat JIJ (de baas) enorm leuk bent! En ja, daarna kan je gaan eisen dat je hond je commando's opvolgt.
-
- Zeer actief
Jaja, het staat er zo makkelijk allemaal, maar het werkt dus niet bij elke hond!!!
Bij Stapper heb ik het ook zo gedaan en inderdaad dat werkte prima, maar hij is uit zichzelf al erg op mij gericcht.
Zara niet!!! ik kan gek doen wat ik wil en de grootste worst voor haar neus houden maar eenmaal buiten de tuin vindt ze mij echt niet meer interressant hoor, buiten is veel en veel leuker.
Vervelend is dat ik aan een park woon en dat daar dus altijd honden zijn.
Wat wij op cursus leren is dat je steeds moet gaan stilstaan zodra ze trekt, of omdraaien en de andere kant op lopen. En dan mag je verder niets zeggen, dus geen commando's erbij.
Werkt niet echt bij Zaar
Bij Stapper heb ik het ook zo gedaan en inderdaad dat werkte prima, maar hij is uit zichzelf al erg op mij gericcht.
Zara niet!!! ik kan gek doen wat ik wil en de grootste worst voor haar neus houden maar eenmaal buiten de tuin vindt ze mij echt niet meer interressant hoor, buiten is veel en veel leuker.
Wat wij op cursus leren is dat je steeds moet gaan stilstaan zodra ze trekt, of omdraaien en de andere kant op lopen. En dan mag je verder niets zeggen, dus geen commando's erbij.
Werkt niet echt bij Zaar

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Uit welke plaats komt je hondje? Bij een fokker uit Limburg vandaan? Ik weet daar namelijk een fokker en die doen nogal veel met hun Entlebuchers. Behendigheid, fietsen etc. Dat heeft het ras nodig want het zijn echte werk/herders-honden.
Misschien moet je zoiets met je hond gaan doen? Of even advies vragen bij de fokker, het is toch niet het meest makkelijke en voor de hand liggende ras om te hebben
Misschien moet je zoiets met je hond gaan doen? Of even advies vragen bij de fokker, het is toch niet het meest makkelijke en voor de hand liggende ras om te hebben

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Marja schreef:Jaja, het staat er zo makkelijk allemaal, maar het werkt dus niet bij elke hond!!!
Werkt niet echt bij Zaar

Ja sorry, misschien klinkt het allemaal heel gemakkelijk

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit niet werkt bij een normale gezonde hond.
Bij Moritz werkt het bv niet bij angst: dan kan ik ook idioot doen wat ik wil en met handenvol worst lopen, maar hij ziet me niet eens.
Normaal gesproken werkt het wél bij hem, vanmiddag nog speciaal uitgeprobeerd: eerst heel vrolijk aandacht vragen, lekker gaan rennen met een Frolicje voor z'n neus en daar ging ie hoor

Maar goed, ik geloof je best als je zegt dat het bij jouw hond niet werkt.... alleen dan is m'n trucendoos ook leeg

- Shita
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelaar
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
- miriam43
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Dat gek doen of heel enthousiast is niet zo geschikt voor mijn hond. Hij gaat dan hele maal uit zijn dak en begint in de riem te bijten. Luca reageert het beste op rustig belonen met of zonder een brokje. Voor zijn speeltje heeft hij wel altijd aandacht. Dat gebruik ik ook wel eens. Dit moet ik ook niet te vaak doen, want dan gaat zijn interesse voor dat speeltje verloren. Wat de fokker betreft in Limburg, die kennen we. Wij hebben onze hond in Zwitserland gehaald met 10 weken want dan mogen ze pas naar het buitenland. Ons verhaal wordt toch wel bevestigd door andere eigenaren. Het zijn honden die buiten naar andere honden niet moeilijk zijn, wel over enthousiast. Het zijn berghonden die gewend zijn om op de alm koeien of schapen bijelkaar te houden. Op het sluip gedrag naar andere honden toe na is het eigenlijk een hele enthousiaste en ook wel een gemakkelijke hond. Vooral als hij los is. Hij is dol op kinderen want daar kan hij heerlijk mee spelen. Alle commando's heeft hij heel vlug geleerd en kan die nog steeds ook commando's uitgevoerd met alleen een handgebaar. Hij reageerde heel goed op de clickermethode. Nogmaals alleen het lopen aan de lijn als er een andere hond in de buurt is. Zondag ga ik weer eens kijken bij mijn eerste hondenschool. Ik had daar toch wel een goed gevoel bij en Luca vond het daar prachtig. Ik ben er sterk aan het denken om evt. behendigheid met hem te gaan doen. Ze leren daar de toestellen met de clickermethode aan. Er is geen wedstrijdelement, het accent ligt op de behendigheid en de relatie baas - hond.
Luca is heel wisselvallig met lopen aan de lijn. Gisteren bevoorbeeld alsof de duivel ermee speelt. Zonder problemen gelopen. Wel met de clicker, die neem ik altijd mee. Zelfs 2 straten waar bijna nooit een auto komt los naast me gelopen
Aan de overkant van de straat liep een hond. Ik bleef de aandacht houden, toen hij even naar de andere kant wilde kijken hield ik een brokje voor zijn neus en bleef vrolijk door kletsen. Ik toen meteen weer de aandacht en beloonde hem met de clicker en zijn brokje. Trouwens die droge brokken van FF, daar is hij dol op. Ik wissel het soms af met wat kaas. Niet te veel want hij heeft vlug last van diarree.
Ik ben benieuwd zondag wat ze me adviseren. Ze kennen Luca daar aangezien we daar al 4 cursussen hebben gevolgd. Ik weet dat het veel lijkt maar een cursus heeft 8 lessen. Het tempo ligt vrij laag, maar dat wat hij geleerd heeft zit er ook goed in. Op de laatste school waar ik ben geweest zei men dat wat hij in 4 cursussen geleerd heeft zij in 1 cursus al leerde. Alleen vond ik de manier waarop het gebeurde niet zo prettig. Laat het dan maar wat langzamer gaan, het resultaat is wel goed.
Ik vind het wel geweldig dat ik zoveel reakties krijg op mijn verhaal. Dank je wel allemaal.

Luca is heel wisselvallig met lopen aan de lijn. Gisteren bevoorbeeld alsof de duivel ermee speelt. Zonder problemen gelopen. Wel met de clicker, die neem ik altijd mee. Zelfs 2 straten waar bijna nooit een auto komt los naast me gelopen

Ik ben benieuwd zondag wat ze me adviseren. Ze kennen Luca daar aangezien we daar al 4 cursussen hebben gevolgd. Ik weet dat het veel lijkt maar een cursus heeft 8 lessen. Het tempo ligt vrij laag, maar dat wat hij geleerd heeft zit er ook goed in. Op de laatste school waar ik ben geweest zei men dat wat hij in 4 cursussen geleerd heeft zij in 1 cursus al leerde. Alleen vond ik de manier waarop het gebeurde niet zo prettig. Laat het dan maar wat langzamer gaan, het resultaat is wel goed.
Ik vind het wel geweldig dat ik zoveel reakties krijg op mijn verhaal. Dank je wel allemaal.

- dutje
- Vaste gebruiker
Goed om te horen! Ook mijn hond is niet echt fijn om aan de lijn mee te wandelen. Trekt erg veel, loopt niet echt heel goed ´naast´ enzo. Gaat helemaal in de lijn hangen als er een andere hond in zicht is, of als we mensen passeren. Het gekke is dat hij het supergoed doet als hij los is. Dan kan hij volgen, heeft hij aandacht, komt gelijk als ik roep, gaat op afstand terplekke zitten, etc. Super dus.miriam41 schreef:Luca is heel wisselvallig met lopen aan de lijn. Gisteren bevoorbeeld alsof de duivel ermee speelt. Zonder problemen gelopen. Wel met de clicker, die neem ik altijd mee. Zelfs 2 straten waar bijna nooit een auto komt los naast me gelopen![]()
![]()
![]()

Mijn oplossing is eigenlijk om zo snel mogelijk naar het plekje te lopen waar de riem af kan.

-
- Zeer actief
Nou, ik heb een truc gevonden hoor!!!
Er liep vanochtend een vrouw door het park, zonder hond, maar ze liep brood te eten uit een papieren zakje. Zo'n zakje wat lekker kraakt:)
Zara er achter aan, helemaal door het dolle heen.
Zodra ze het zakje hoorde kraken was het hup, weer achter die vrouw aan.
Ik op zoek naar paieren boterhamzakjes, lijken wel niet meer te bestaan, en uiteindelijk papierenzakjes bij de groentenboer gevonden.
Zakje volgedaan met worst, kaas, snoepies en koekies.
Wij naar buiten, Zara raced als een speer de tuin uit, ik ga heftig staan kraken met me zakkie en.......... ja hoor daar was ze!! toen ze door had dat er ook nog eens kaas en worst uit kwam was het kaassie!!
Ik hoef nu alleen maar krakend rond te lopen en ze blijft bijna aan me plakken!
(voor zo lang het duurt he!)
Er liep vanochtend een vrouw door het park, zonder hond, maar ze liep brood te eten uit een papieren zakje. Zo'n zakje wat lekker kraakt:)
Ik op zoek naar paieren boterhamzakjes, lijken wel niet meer te bestaan, en uiteindelijk papierenzakjes bij de groentenboer gevonden.
Wij naar buiten, Zara raced als een speer de tuin uit, ik ga heftig staan kraken met me zakkie en.......... ja hoor daar was ze!! toen ze door had dat er ook nog eens kaas en worst uit kwam was het kaassie!!

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Hahahahahaha een soort Clickeren met papieren zakjesMarja schreef:Nou, ik heb een truc gevonden hoor!!!

- Trina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie - Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Hahahaha, Caro, jij snapt nog steeds niet veel van het clickeren!Stang schreef:Hahahahahaha een soort Clickeren met papieren zakjesMarja schreef:Nou, ik heb een truc gevonden hoor!!!
(voor zo lang het duurt he!)![]()
![]()

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Veel van jullie hebben het over "leuk en interessant zijn voor je hond". Zo heb ik het ook geprobeerd, met als gevolg dat ik steeds meer uit de kast moest trekken om de aandacht te krijgen. Later op de cursus werd ons geleerd je juist helemaal niet te gaan lopen uitsloven om aandacht te vragen, omdat je je hond dan in feite beloont als hij geen aandacht voor je heeft. Hond kijkt de andere kant op en jij gaat hem belonen door een brokje of speeltje voor z'n neus te houden. Wij moesten geen aandacht aan de hond geven tot het moment dat hij je aankijkt en dan belonen (met clicker, omdat die momenten in het begin maar heel kort zijn). Bij Belle lijkt het goed te werken, nog niet perfect, maar ik zie wel goede vooruitgang en kan al hele stukken lopen zonder getrek aan de riem. Zo ook als we andere honden tegenkomen. Niet gaan terugtrekken aan de riem, maar juist de spanning eraf halen en als de hond per ongeluk een keer je kant op kijkt belonen. Eerst oefenen met honden op afstand en als dat goed gaat langzamerhand de afstand verkleinen. Al steeds vaker gebeurt het nu dat Belle, als er niet al te dichtbij een hond loopt, mij aankijkt i.p.v. naar de hond te kijken.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Beetje flauw? zakkie Smith?Marja schreef:Nou, ik heb een truc gevonden hoor!!!

Ik heb het makkelijk met Rataplan die reageert op mijn fluiten en een stukkie brood is voldoende

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....