Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
beetje te veel van het goede?
Moderator: moderatorteam
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 1
beetje te veel van het goede?
vanmorgen, ter afsluiting van de puppy cursus, samen met alle pups [12 in totaal] een boswandeling gemaakt.
Lana vond het geweldig, super enthousiast,
op een bepaald stuk mochten ze allemaal los, ondanks dat het een kluwen van allemaal rennende en dollende pups betrof, ging het er netjes aan toe, zonder geruzie en alle pups bleven netjes bij ons in de buurt.
t was een super leuke en gezellige wandeling, van maar een half uur a 3 kwartier, met onderweg ook nog wat leuke oefeningetjes en nadien koffiedrinken bij een picknick bankje,
de pups konden aangelijnd weer even bijkomen en uitrusten,
had voor Lana fris drinkwater mee genomen, waar ze ook dankbaar gebruik van heeft gemaakt, want spelen en rennen maakt dorstig.
maar toen op de terug weg in de auto, wagenziek, kwijlen en hijgen, en alles eronder gekotst, kreeg alle belonging snoepjes terug zo gezegd en al het water,
normaal vindt ze autorijden helemaal geweldig en wordt nooit wagenziek, en gedraagt zich altijd heel rustig en kalm, moet haar altijd uit de auto tillen, want ze wil er niet weer uit,
had ik haar niet moeten laten drinken na de wandeling?
of zou de drukte ook een oorzaak kunnen zijn.
ze was trouwens rustig en kalm en uitgerust toen we weer in de auto stapten.
Lana vond het geweldig, super enthousiast,
op een bepaald stuk mochten ze allemaal los, ondanks dat het een kluwen van allemaal rennende en dollende pups betrof, ging het er netjes aan toe, zonder geruzie en alle pups bleven netjes bij ons in de buurt.
t was een super leuke en gezellige wandeling, van maar een half uur a 3 kwartier, met onderweg ook nog wat leuke oefeningetjes en nadien koffiedrinken bij een picknick bankje,
de pups konden aangelijnd weer even bijkomen en uitrusten,
had voor Lana fris drinkwater mee genomen, waar ze ook dankbaar gebruik van heeft gemaakt, want spelen en rennen maakt dorstig.
maar toen op de terug weg in de auto, wagenziek, kwijlen en hijgen, en alles eronder gekotst, kreeg alle belonging snoepjes terug zo gezegd en al het water,
normaal vindt ze autorijden helemaal geweldig en wordt nooit wagenziek, en gedraagt zich altijd heel rustig en kalm, moet haar altijd uit de auto tillen, want ze wil er niet weer uit,
had ik haar niet moeten laten drinken na de wandeling?
of zou de drukte ook een oorzaak kunnen zijn.
ze was trouwens rustig en kalm en uitgerust toen we weer in de auto stapten.
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: beetje te veel van het goede?
ik ben een beetje verbaast dat een pupcursus dit soort dingen organiseert, arme pupjes.
maar ik ga met Cleva mee, denk dat de drukte een tikkie (heel veel) te veel is geweest.
maar ik ga met Cleva mee, denk dat de drukte een tikkie (heel veel) te veel is geweest.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- nelleke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Verbaasd me ook dat ze dit organiseren.
Waren het pups van gelijke grootte en zo. Want de laatste puppycursus waar ik gelopen heb was dit door de enorme ras (karakter en formaat) verschillen echt al geen optie geweest en sowieso hoeft m'n pup (jonge hond vaak na 10 lessen) niet het dolle uur enkel met leeftijdsgenoten te hebben.
Waren het pups van gelijke grootte en zo. Want de laatste puppycursus waar ik gelopen heb was dit door de enorme ras (karakter en formaat) verschillen echt al geen optie geweest en sowieso hoeft m'n pup (jonge hond vaak na 10 lessen) niet het dolle uur enkel met leeftijdsgenoten te hebben.
- Hanneke2
- Zeer actief
Zonder nou meteen het hele onderwijssysteem op zijn kop te willen gooien, vraag ik me opeens wel af waarom het onverstandig is om 12 pups samen te laten dollen zonder een stel verstandige sociale volwassen honden erbij (en ik vind het ook geen goed idee hoor, veel te veel overenthousiaste onbenulligheid bij elkaar), en we wel klassen met 30 mensenkleuters los laten op een schoolplein.
Terug on topic denk ik dat het allemaal inderdaad wat teveel spanning was. Niks ernstigs, maar dus niet iets wat je vaker moet doen.
Terug on topic denk ik dat het allemaal inderdaad wat teveel spanning was. Niks ernstigs, maar dus niet iets wat je vaker moet doen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Oh god mogen puppen nu ook al niet meer met elkaar spelen . Ze zullen eens een trauma oplopen van hun eigen soort. Voortaan ook maar een nest met puppen uit elkaar houden en om de beurt aan de tiet leggen en ook maar niet meer met de rest van de roedel om laten gaan want stel je voor.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Oh god mogen puppen nu ook al niet meer met elkaar spelen . Ze zullen eens een trauma oplopen van hun eigen soort. Voortaan ook maar een nest met puppen uit elkaar houden en om de beurt aan de tiet leggen en ook maar niet meer met de rest van de roedel om laten gaan want stel je voor.

-
S@ndr@
- Zeer actief
yep net als koeien in kleine witte huisjes en ook graag weg van hun moeder, kun je ze flessen en zien hoeveel ze binnen krijgen, anders kun je dat niet weten.bouvierpoedel schreef:Oh god mogen puppen nu ook al niet meer met elkaar spelen . Ze zullen eens een trauma oplopen van hun eigen soort. Voortaan ook maar een nest met puppen uit elkaar houden en om de beurt aan de tiet leggen en ook maar niet meer met de rest van de roedel om laten gaan want stel je voor.
Ik denk wel dat een pup ernstig makkelijk over zijn grenzen gaat dan dus, dat moet je even in de gaten houden... spugen en ziek worden van inspanning zie je soms ook bij sporters die tot het snotje gaan... zeg maar
- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
Ik denk dat het vooral belangrijk is om zo snel mogelijk een leuk autoritje er achteraan te plakken.
Een kort ritje, zonder vooraf te eten en drinken, naar een leuke plek.
Een kort ritje, zonder vooraf te eten en drinken, naar een leuke plek.
-
Joey.K
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Puppy cursus waar ik was mochten de pups aan het eind altijd ff dollen, als er flink verschil was in formaat in 2 afgescheiden groepjes. Baasjes moesten er bij blijven en opletten. Dus werd het over enthousiast moest je je hond aanlijnen en uit het groepje. Als er een pup was die continue een puntje wilde maken dan mocht die niet meer los. Als een pup wat bangig was kreeg je het advies vanachter het hek te laten kijken.
- Lanavandevledders
- Zeer actief
Oke, laat ik beginnen met het feit, dat alle pups dezelfde leeftijd hebben, rond de 4,5 maand, en er waren 2 volwassen en sociale honden mee.
normaal tijdens de puppy les mochten ze , uitgezocht op ras en energie level, de laatse 5 minuten even los spelen, (in een omheinde ruimte, de les bestaat uit 4 a 5 pups tegelijk, en je blijft erzelf bij.
tijdens de wandeling was ieder vrij om zijn pup los of aangelijnt te houden, maar als alles los gaat, dan wil die van mij ook graag mee doen, en persoonlijk vindt ik dat in dit geval ook geen probleem. Ze is niet van suiker, maar t is wel iets om in de gaten te houde dat ze zich niet over de kop jaagt, weer een leer voor de volgende keer.
maar het zal even teveel van het goede zijn geweest, ze heeft er ook geen trauma van over gehouden.ze raast wel vaker een half uur als een idioot over het erf met haar speelgoed, en de auto vindt ze nog steeds leuk, vanmiddag gaan we nog even alleen een bosrondje doen.
normaal tijdens de puppy les mochten ze , uitgezocht op ras en energie level, de laatse 5 minuten even los spelen, (in een omheinde ruimte, de les bestaat uit 4 a 5 pups tegelijk, en je blijft erzelf bij.
tijdens de wandeling was ieder vrij om zijn pup los of aangelijnt te houden, maar als alles los gaat, dan wil die van mij ook graag mee doen, en persoonlijk vindt ik dat in dit geval ook geen probleem. Ze is niet van suiker, maar t is wel iets om in de gaten te houde dat ze zich niet over de kop jaagt, weer een leer voor de volgende keer.
maar het zal even teveel van het goede zijn geweest, ze heeft er ook geen trauma van over gehouden.ze raast wel vaker een half uur als een idioot over het erf met haar speelgoed, en de auto vindt ze nog steeds leuk, vanmiddag gaan we nog even alleen een bosrondje doen.
- Lanavandevledders
- Zeer actief
Trouwens deze puppy cursus bevalt mij uitstekend, ben van mening dat je als eigenaar ook een bepaalde verantwoording hebt.
zo zie je maar weer dat je door ervaring nog heel veel kan leren, goede en minder goede dingen.
zo zie je maar weer dat je door ervaring nog heel veel kan leren, goede en minder goede dingen.
-
Sandra&co
Och, als alles een beetje in vrede gaat, zou ik er ook niet zo'n moeite mee hebben, met zo'n wandeling. Maar dan maximaal een kwartiertje ofzo en dan nog even solo ergens zitten om de indrukken te verwerken. Vervolgens terug in de auto. Drie kwartier met 12(!) puppen is echt wel heel druk/inspannend voor zo'n dreumes, ook al lijken ze op dat moment de wereld aan te kunnen. Ze zijn net 4,5 maand op de wereld he, da's nog helemaal groen 
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Er zijn genoeg mensen die 4,5*5 minuten als maximum aanhouden. Dan is dit dubbel zo lang. En zoals ik het begrijp ook nog eens ná een cursus. Is echt te veel voor die kleintjes. Zoveel indrukken laat ik Gait niet eens opdoen, terwijl ik echt niet heel voorzichtig met hem ben en rustig een uur of drie van huis ga met het duo (Gait is nu 5,5 maand). Maar dat is voornamelijk met de eigen roedel en dan rustig wat lopen enzo, niet met een heleboel andere honden constant spelen en rennen
- Lanavandevledders
- Zeer actief
dit was niet na een les hoor, de cursus hadden we een week daarvoor al afgerond.Fotogravinnetje schreef:Er zijn genoeg mensen die 4,5*5 minuten als maximum aanhouden. Dan is dit dubbel zo lang. En zoals ik het begrijp ook nog eens ná een cursus. Is echt te veel voor die kleintjes. Zoveel indrukken laat ik Gait niet eens opdoen, terwijl ik echt niet heel voorzichtig met hem ben en rustig een uur of drie van huis ga met het duo (Gait is nu 5,5 maand). Maar dat is voornamelijk met de eigen roedel en dan rustig wat lopen enzo, niet met een heleboel andere honden constant spelen en rennen
kwamen regelrecht van huis, gewoon allemaal op een punt verzamelen in het desbetreffende bos.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Leer jij je pups niet in t nest al elkaar te negeren ??bouvierpoedel schreef:Oh god mogen puppen nu ook al niet meer met elkaar spelen . Ze zullen eens een trauma oplopen van hun eigen soort. Voortaan ook maar een nest met puppen uit elkaar houden en om de beurt aan de tiet leggen en ook maar niet meer met de rest van de roedel om laten gaan want stel je voor.
Een pup kan best wel een keer lekker doorgedraait thuis komen. Dat waren we als kind toch ook wel eens?
Die drieste hysterie hoort bij pups en mensenkinderen. Beide vind ik onuitaanbaar maar dat is slechts een persoonlijk dingetje
Ga je kinderen daarvan onthouden, dan krijg je van die pubers met schoolcijfers in het rood en die volgens de ouders hoogbegaafd en hypersensitief zijn. Doe je het met pups, dan krijg je van die gevallen wat blerend over straat gaat en dat dat volgens de eigenaar komt omdat een zwarte labrador een keer streng naar m heeft gekeken, nu heeft ie een hekel aan zwarte honden.
Nou ik heb volgens HF principes mijn honden dan heel wat onrecht aangedaan maar gek genoeg kunnen ze met alles en iedereen en ik vind ze er niet ongelukkig uitzien ook.
Laatst gewijzigd door Paisley op 02 apr 2017 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

- Lanavandevledders
- Zeer actief
vanmiddag lekker met mijn kleindochter van 2,5 en Lana gewandeld in het bos,
het tempo lag laag hahaha en Lana was gewoon aangelijnd, een uur gewandeld en nog geen 2 km gelopen, omdat we dennenappels moesten zoeken.
ze is nog steeds de vrolijke relaxte pup van altijd, en vond het in de auto nog steeds geweldig,
ook niet wagenziek.
ook nog even een ijsje gegeten op een terras, waar Lana zich keurig gedroeg, ondanks dat er andere honden aanwezig waren.
dus in het vervolg gewoon even mijn eigen verstand gebruiken, en haar niet te veel over de rooie laten gaan.
we sluiten dit weekend dus af met veel nieuwe en leuke ervaringen.
het tempo lag laag hahaha en Lana was gewoon aangelijnd, een uur gewandeld en nog geen 2 km gelopen, omdat we dennenappels moesten zoeken.
ze is nog steeds de vrolijke relaxte pup van altijd, en vond het in de auto nog steeds geweldig,
ook niet wagenziek.
ook nog even een ijsje gegeten op een terras, waar Lana zich keurig gedroeg, ondanks dat er andere honden aanwezig waren.
dus in het vervolg gewoon even mijn eigen verstand gebruiken, en haar niet te veel over de rooie laten gaan.
we sluiten dit weekend dus af met veel nieuwe en leuke ervaringen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Nee ik liet ze altijd als ze zelf uit de kist kropen hun gang gaan . Nu ik er aan denk wel een beetje stom dat ik het toegestaan heb dat ze omver gekachelt werden door de grote en soms wel eerdere moeders in de kist lagen en ze bij verschillende teven aan de tiet hingenPaisley schreef:Leer jij je pups niet in t nest al elkaar te negeren ??bouvierpoedel schreef:Oh god mogen puppen nu ook al niet meer met elkaar spelen . Ze zullen eens een trauma oplopen van hun eigen soort. Voortaan ook maar een nest met puppen uit elkaar houden en om de beurt aan de tiet leggen en ook maar niet meer met de rest van de roedel om laten gaan want stel je voor.![]()
Een pup kan best wel een keer lekker doorgedraait thuis komen. Dat waren we als kind toch ook wel eens?
Die drieste hysterie hoort bij pups en mensenkinderen. Beide vind ik onuitaanbaar maar dat is slechts een persoonlijk dingetjeNeemt niet weg dat t hoort bij jong zijn.
Ga je kinderen daarvan onthouden, dan krijg je van die pubers met schoolcijfers in het rood en die volgens de ouders hoogbegaafd en hypersensitief zijn. Doe je het met pups, dan krijg je van die gevallen wat blerend over straat gaat en dat dat volgens de eigenaar komt omdat een zwarte labrador een keer streng naar m heeft gekeken, nu heeft ie een hekel aan zwarte honden.
Nou ik heb volgens HF principes mijn honden dan heel wat onrecht aangedaan maar gek genoeg kunnen ze met alles en iedereen en ik vind ze er niet ongelukkig uitzien ook.
Oh en ik heb er ook wel eens opgestaan en overheen geflikkert met een aantal

- Donkere Dame
- Actief
Lanavandevledders schreef: we sluiten dit weekend dus af met veel nieuwe en leuke ervaringen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Niets mis met een keer een blauwe plek oplopen , bloedlip/neus of een schaafplek.Cleva schreef:bouvierpoedel schreef:Oh god mogen puppen nu ook al niet meer met elkaar spelen . Ze zullen eens een trauma oplopen van hun eigen soort. Voortaan ook maar een nest met puppen uit elkaar houden en om de beurt aan de tiet leggen en ook maar niet meer met de rest van de roedel om laten gaan want stel je voor.
Nee, joh, daar gaat het helemaal niet om.
Het heeft alleen geen zin om hysterische chaos te verwarren met leuk spelen.
12 kleine kinderen laat je ook niet aan vrij spel doen. Daar krijgen ze blauwe bulten en bloedlippen van.
Of ze gaan kotsen omdat het teveel is.
Ze krijgen geen trauma of iets dergelijks maar het is verre van optimaal.
.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ook niets mis mee.Cleva schreef:Nee, maar om het nou speciaal te gaan organiseren is ook weer zoiets.bouvierpoedel schreef: Niets mis met een keer een blauwe plek oplopen , bloedlip/neus of een schaafplek.
.
Met kinderen moet je ook niet zeikerig doen net als met honden.
Kan wel wat hebben en gaan zo maar niet stuk.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Het gaat er om dat als het een keer gebeurt dat het niet erg is. Daarvoor hoef je geen groep op te zoeken , kan je ook thuis gebeuren . Jonge honden zijn overal jonge hond . Die van jouw kan ook behoorlijk sprinten en zich over de kop lopen of met d'r kop tegen een boom knallen , die lol haal je er ook niet vanaf door haar te laten stoppen omdat het misschien kan gebeuren.Cleva schreef:Dat nihilistische gewauwel dat niks uitmaakt is niet aan me besteed. Wandelingen met medecursisten ook niet.bouvierpoedel schreef: Met kinderen moet je ook niet zeikerig doen net als met honden.
Kan wel wat hebben en gaan zo maar niet stuk.
Ik heb geen whippetpup van 4 maanden om er een duitse herder van 7 maanden overheen te laten kachelen.![]()
Dat gaat niet over zeikerig doen. Het is gewoon dom om het wel te doen en waarom zou je ook?
Waarom moet je zo nodig een hysterische middag opzoeken en dan een kotsende pup mee naar huis nemen? Het niet doen is minder moeite en goedkoper.
Bij die 12 jonge honden van TS liepen ook minimaal 12 mensen mee , dus het zal allemaal wel meevallen.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nou mijn jongste hond speelde wekelijk op trainingsdagen met z'n 3 broers op de club na t trainen maar dat was echt maar een minuut of 10 en dan klaar want stoppen kenden ze niet. Zo ook de puppyterugkomdag waar 5 pups waren en hun moeder... dat was even leuk en na de 3e keer t hele spul tussen de kooikarpers vandaan geplukt te hebben was t ook na een minuut of 10 ruim voldoende. En dan hebben we t wel over nestbroers/-zussen.
En ik ben toch geen watje met mn honden
En ik ben toch geen watje met mn honden

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Lanavandevledders
- Zeer actief
o jee, had dit juist bij ,,gedrag,, geplaatst,
maar had het beter bij ,,discussie,, kunnen plaatsen.
maar had het beter bij ,,discussie,, kunnen plaatsen.
-
Sandra&co
Iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om. Ik heb me nooit aan de 5-minuten regel gehouden. Sofi ging met 5-6 maanden al mee op wandelingen van 2,5-3 uur, omdat ze anders niet te houden was in huis
Niet op een slechte manier, maar ze heeft gewoon bakken energie en die moeten er uit. Om haar tot rust te laten komen had ik een vouwkrat op de bank gezet. Toen ik haar een keer of 6 terug had gezet toen ze eruit sprong, snapte ze dat ze er in moest blijven zitten en kon ze ook haar rust pakken. Na een paar dagen viel ze binnen 5 minuten in diepe slaap als ik haar erin had gezet.

Nu kan ze die rust zelf wel pakken dus is de krat niet meer nodig.
Maarrrr. Ik heb redelijk kleine, goedgebouwde honden. Bij pups van grote rassen zou ik waarschijnlijk een stukje voorzichtiger zijn
Hoe dan ook, we kunnen wel adviezen geven dat je zus-en-zo anders moet doen, maar je zult het hele leven van je hond door nog keuzes moeten maken voor zijn welbevinden. Dus kijk naar je hond, lees je in in andermans ervaringen en maak vervolgens zelf de inschatting wat handig is (op de lange termijn) en wat niet.

Nu kan ze die rust zelf wel pakken dus is de krat niet meer nodig.
Maarrrr. Ik heb redelijk kleine, goedgebouwde honden. Bij pups van grote rassen zou ik waarschijnlijk een stukje voorzichtiger zijn
Hoe dan ook, we kunnen wel adviezen geven dat je zus-en-zo anders moet doen, maar je zult het hele leven van je hond door nog keuzes moeten maken voor zijn welbevinden. Dus kijk naar je hond, lees je in in andermans ervaringen en maak vervolgens zelf de inschatting wat handig is (op de lange termijn) en wat niet.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik heb overigens nooit iets met de 5 min regel gedaan. Ze lopen hier vanaf dag 1 met t normale ritme mee dus ook qua wandelingen. Wordt een pupsel moe dan draag ik hem wel. Maar icm andere pups hou ik t wel in de gaten.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi