Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een gelukkige waakhond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

AnnekeP
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

een gelukkige waakhond

Ongelezen bericht door AnnekeP »

kunnen jullie me meer vertellen over het volgende?

Wodan is een kruising Mechelaar/Duitse Pinscher. Waken zit er nogal in dus, en dat is ook helemaal goed. Hij woont bij ons op een flink terrein (25 ha) wat ook bewaakt moet worden. (nu nog even bij de oude eigenaar, ik ben er wekelijks 1-3 dagen, vanaf 1 mei is huis en hond van mij :))

Ik merk aan hem dat hij me wil vertellen wat hij ziet - een voorbijgaande fietser, een vliegtuigje, een zooitje vogels. Blaffen lijkt me dan de juiste manier :)
wat ik niet weet, en ook niet echt ergens kan vinden, is wat hij dan van mij nodig heeft. Moet ik gaan kijken? moet ik iets zeggen, niets zeggen, niets doen?
Nu zeg ik meestal iets als 'echt waar?! laat eens kijken!' en dan check ik even wat hij ziet. Ook omdat hij verschillende blaffen heeft voor verschillende dingen, die ik nog niet heel goed ken. door te kijken leer ik zijn blaffen kennen..

wat me opvalt is dat hij binnen zijn kennel veel meer, harder en gestresster blaft dan er buiten. Zijn oude eigenaar vind dat hij binnen de kennel waakser is (en heeft 'm dus ook altijd in de kennel)
ik vind het schandalig dat een hond die zo graag bij je in de buurt is en zo graag zijn omgeving wil zien en ruiken de hele dag opgesloten zit. Ik heb 'm dus meestal aan de lange lijn bij me in de buurt, zodat hij me kan zien en we regelmatig even samen iets doen. ik vind 'm niet minder waaks, in de lichaamstaal blijft hij zeer oplettend (oren recht, heldere alerte blik) maar hij oogt wel meer ontspannen. Hij reageert nog steeds op de omgeving, maar minder gefixeerd. Ik vind dat winst.

mijn vraag nu is eigenlijk, welk gedrag hoort/past bij een waakhond, wat heeft hij van mij/de omgeving nodig en hoe kan ik het beste op hem reageren als hij vertelt/aangeeft dat er iets is?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: een gelukkige waakhond

Ongelezen bericht door crutz »

Ik ga er vanuit dat die 25ha niet omheind is. Voordat je hem los laat waken zou ik er wel op letten dat hij erf vast is en sociaal genoeg om los op een erf te lopen aangezien hij in de kennel natuurlijk niet geleerd heeft normaal te doen qua waken maar gewoon over de top gek kon doen.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik denk dat het er in de eerste plaats vanaf hangt wat je zèlf wilt en ok vindt :wink: Een waakhond is ook weer iets anders dan een waakse hond. Daar bedoel ik mee dat als je het heel belangrijk vindt dat alles gemeld wordt, je hier best aandacht aan kunt geven (aandacht geven is bij zo'n hond zeker een vorm van beloning); zo stimuleer je dit gedrag.
Vind je waaks prima, maar dan wel op de juiste momenten, dan zou ik aan dat blaffen dus niet te veel aandacht geven. Inderdaad zijn er verschillende soorten blaffen voor verschillende situaties. Die leer je gauw genoeg. Misschien kun je op zo'n moment iets doen wat nog veel interessanter is dan die vogels. Ineens een stukje rennen, of roepen: kijk eens (en dan een snoepje weggooien), een balletje of wat dan ook. Hij wordt daar heus niet minder waaks van, maar hopelijk wel wat minder blafferig.

Het blaffen kan ook een stukje verveling zijn, een uitlaatklep. Naarmate hij ontdekt dat het met jou wèl leuk is, zal zijn focus zich ook meer op jou gaan richten.

Op het moment dat je denkt dat ie serieus iemand aankondigt, dan zou ik er goed aandacht aan besteden en inderdaad mee gaan kijken. Zo leert hij dat ie jou kan inschakelen als het echt 'nodig' is :ok:
Afbeelding
AnnekeP
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnnekeP »

Nanna schreef:Ik denk dat je met 25 ha grond wel wat anders te doen hebt dan de godganse dag op die hond te letten : :mrgreen: /quote]

very true :D
crutz schreef:Ik ga er vanuit dat die 25ha niet omheind is. Voordat je hem los laat waken zou ik er wel op letten dat hij erf vast is en sociaal genoeg om los op een erf te lopen aangezien hij in de kennel natuurlijk niet geleerd heeft normaal te doen qua waken maar gewoon over de top gek kon doen.
hij is niet bijster erfvast op het moment. Ik denk dat dat ook vooral gebrek aan trainen is, maar dat is wel een zaak van de lange adem. Voor nu is het dus gewoon aan de lange lijn (8m) bij mij in de buurt waar ik bezig ben op het terrein, of aan een héle lange lijn (20m) voor op het veld.
Het terrein is wel omheind, maar hij is ooit eens over een hek van 2.20 m hoog geklommen, dus voorlopig geen risico's.

hij gaat indd compleet over de top in de kennel, voelt zich misschien ook erg bedreigd door mensen die hij niet kent, omdat hij geen kant op kan en niks kan doen.. .
lucie schreef:ik denk dat het er in de eerste plaats vanaf hangt wat je zèlf wilt en ok vindt :wink: Een waakhond is ook weer iets anders dan een waakse hond. Daar bedoel ik mee dat als je het heel belangrijk vindt dat alles gemeld wordt, je hier best aandacht aan kunt geven (aandacht geven is bij zo'n hond zeker een vorm van beloning); zo stimuleer je dit gedrag.
Vind je waaks prima, maar dan wel op de juiste momenten, dan zou ik aan dat blaffen dus niet te veel aandacht geven. Inderdaad zijn er verschillende soorten blaffen voor verschillende situaties. Die leer je gauw genoeg. Misschien kun je op zo'n moment iets doen wat nog veel interessanter is dan die vogels. Ineens een stukje rennen, of roepen: kijk eens (en dan een snoepje weggooien), een balletje of wat dan ook. Hij wordt daar heus niet minder waaks van, maar hopelijk wel wat minder bladerig.
dit is zeer helpend. dank! :ok:
ik denk inderdaad dat een deel van het blaffen gaat over verveling, want blaffen naar iedere raaf die overvliegt lijkt me nou wat veel van het goede. en ik hoef ook echt niet te weten hoeveel vogels hij per dag ziet :)
ik vind het wel erg als hij aanslaat als er iemand over het hek klimt. hele fijne uitleg dit, eens kijken welke blaffen uitdoven met de tijd (kennelijk verveling) en welke blijven, en dan een beetje shapen naar wat belangrijk is voor mij...
Het blaffen kan ook een stukje verveling zijn, een uitlaatklep. Naarmate hij ontdekt dat het met jou wèl leuk is, zal zijn focus zich ook meer op jou gaan richten.
ja, das wel het idee indd. dat is nu al deels zo met het trekken en fixeren. het is zo'n lieverd :) :I:
Op het moment dat je denkt dat ie serieus iemand aankondigt, dan zou ik er goed aandacht aan besteden en inderdaad mee gaan kijken. Zo leert hij dat ie jou kan inschakelen als het echt 'nodig' is :ok:
helder. merci!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”