Onze Mika, een mixje uit Roemenie, is een schat van een hond. Lief voor de kinderen, luistert goed, goed zindelijk, sloopt niets, kan goed met de katten. Niets te klagen dus, maar.... ze is zó onzeker!!
Vanaf het begin al wel geweest, maar met 7-8 maanden is ze in gedrag ineens veranderd.
Na n 'slechte' ervaring (enorme schrikreactie gehad toen er onverwachts iemand binnenkwam) slaat ze heel snel aan. Door geluiden, als er iemand binnenkomt, iemand bij het raam langskomt, buiten als het donker is, in de tuin. De ene keer heftiger dan de andere keer, waarbij de evt spanning in de voorgaande dagen zeker een rol speelt.
Ik als goede, en waarschijnlijk toch ook n beetje onzekere, hondenbaas
Zoveel informatie met voornamelijk wat niet te doen, en toch merk ik dat ik niet weet hoe ik het wel moet aanpakken...
Ja een hond mag blaffen, maar eerlijk gezegd heb ik t toch liever niet. Althans, niet op deze manier.
Als een 'vreemde' binnenkomt kan ze echt joelen, als er (hoe hebben ze t lef!) iemand met n hond langs het raam komt vliegt ze er blaffend en grommend met de haren omhoog op af. Ook buiten als het donker is kan ze sterk reageren als er mensen, met of zonder hond, lopen. Overdag kan ze, met name aan de lijn en bij kleinere honden, zelfs uitvallen. In de tuin reageert ze op alles wat voorbij komt...
Het gaat echt wel beter met de nodige training, maar we zijn dan ook al 5 maanden verder.
Positief belonen als ze niet blaft (helaas ben ik vaak nét te laat), negeren (vind ik erg lastig, mn ook omdat ik me te druk maak over of iemand anders er last van heeft), proberen rust in te bouwen, situaties uit de weg gaan, Bach, rustgevende (homeopathische) tabletten. Been there, done that.
Ik ben me er heel erg van bewust dat ik me er té bewust van ben, me te druk maak om wat anderen denken. Maar helaas is dat niet iets wat ik uit kan zetten. Net als haar onzekerheid...
Wat is nu eigenlijk mijn vraag? Tja, liefst zou ik willen dat iemand mij de Gouden Tip zou geven, maar ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat die er niet echt zal zijn.
Wel zou ik graag jullie ervaringen horen, wat hebben jullie gedaan, wat werkte en wat niet?
Hoe kom ik uit dit vicieuze cirkeltje?