Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
onze hond-buurhond. Geen match
Moderator: moderatorteam
-
liljebo
- Zeer actief
onze hond-buurhond. Geen match
We hebben altijd heel landelijk gewoond, op een plek waar letterlijk (bijna) nooit een hond voorbij kwam en dat zorgde ervoor dat ons asociale teefje (was een pispaal pupje) en onze reu altijd lekker in de tuin konden ronsjouwen zonder problemen.
Nu zijn we echter naar een dorp verhuisd wegens gezondheidsproblemen van mijn echtgenoot. Het ontmoeten van andere honden kan soms wat stressig zijn voor de honden, maar kan ik goed hanteren. Goed gedrag belonen en voor de rest andere honden beetje ontwijken waar dat gaat, voorkomt serieuze problemen. Bovendien lopen ze buiten nooit los.
Het lag in de bedoeling de tuin te omheinen met een stroomdraad voor huisdieren, als aanvulling voor de reeds bestaande groene heg, zodat ze straks ook de tuin in kunnen
(heg alleen is niet voldoende... denk dat ze daar tussendoor kunnen kruipen. zeker als er een hond voorbij komt)
Helaas blijken onze buren ook een hond te hebben. Een uit de kluiten gewassen, niet zo vriendelijke rotweiler, die bij een toevallige ontmoeting (ik ging net gelijktijdig naar buiten als mijn buurvrouw) duidelijk aangaf onze honden niet te 'lusten' wat natuurlijk ook weer voor een boze reactie (uitval) van onze reu leidde en gestress van ons teefje.
Nu stonden we ver genoeg van elkaar af, dus verder niets aan de hand, maar natuurlijk vraag ik mij af hoe de toekomst eruit gaat zien
(buurvrouw waarschijnlijk ook... ze leek erg vriendelijk)
Kunnen onze honden en hun honden nu niet meer naar buiten? Ik wil zeker met haar gaan praten, maar misschien handig om alvast na te denken over creatieve oplossingen. Lijkt mij ook voor hen prettig. De vorige bewoners van dit huis hadden immers geen hond en zij zien zich ook opeens geconfronteerd met buren met (niet zo hond-vriendelijke) honden.
Nu zijn we echter naar een dorp verhuisd wegens gezondheidsproblemen van mijn echtgenoot. Het ontmoeten van andere honden kan soms wat stressig zijn voor de honden, maar kan ik goed hanteren. Goed gedrag belonen en voor de rest andere honden beetje ontwijken waar dat gaat, voorkomt serieuze problemen. Bovendien lopen ze buiten nooit los.
Het lag in de bedoeling de tuin te omheinen met een stroomdraad voor huisdieren, als aanvulling voor de reeds bestaande groene heg, zodat ze straks ook de tuin in kunnen
(heg alleen is niet voldoende... denk dat ze daar tussendoor kunnen kruipen. zeker als er een hond voorbij komt)
Helaas blijken onze buren ook een hond te hebben. Een uit de kluiten gewassen, niet zo vriendelijke rotweiler, die bij een toevallige ontmoeting (ik ging net gelijktijdig naar buiten als mijn buurvrouw) duidelijk aangaf onze honden niet te 'lusten' wat natuurlijk ook weer voor een boze reactie (uitval) van onze reu leidde en gestress van ons teefje.
Nu stonden we ver genoeg van elkaar af, dus verder niets aan de hand, maar natuurlijk vraag ik mij af hoe de toekomst eruit gaat zien
(buurvrouw waarschijnlijk ook... ze leek erg vriendelijk)
Kunnen onze honden en hun honden nu niet meer naar buiten? Ik wil zeker met haar gaan praten, maar misschien handig om alvast na te denken over creatieve oplossingen. Lijkt mij ook voor hen prettig. De vorige bewoners van dit huis hadden immers geen hond en zij zien zich ook opeens geconfronteerd met buren met (niet zo hond-vriendelijke) honden.
-
Sterre
Re: onze hond-buurhond. Geen match
Ik heb ooit een tuin gezien met een waakhond en die tuin was afgezet met een schutting. Daartegenaan een heg en dan weer aan de eigen tuinkant zo'n hekwerk met van dat stevige gaas. Zo ging hun heg niet stuk door eigen hond en kon er ook niks gebeuren met langslopende honden. Maar ja ik weet niet hoe groot de afscheiding is met de buren want het is natuurlijk geen goedkope oplossing.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Plaats een schutting?
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
dit dus, in mijn vorige huis hadden mijn buren een valse rottweiler die mijn honden opvrat. Heb dus een stevige schutting geplaatst zodat mijn honden veilig in de tuin konden vertoeven.mijke schreef:Plaats een schutting?

-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik zou ook vragen of de buren in willen stemmen met een schutting of een schutting in je eigen tuin maken.
Ik woonde vroeger aan een behoorlijke binnentuin van een flat die niet door de bewoners gebruikt mocht worden. Toen dat veranderde kwamen er uiteraard ook wat flatbewoners met de honden de tuin in, of de kinderen met de honden. Ik heb toen een stevige schutting geplaatst zodat er geen kinderhanden of honden meer via de grote tuin mijn tuin in zouden komen.
En jezelf even voor gaan stellen kan natuurlijk ook al helpen en een praatje hond is dan zo gemaakt.
En er waren in de buurt honden die elkaar niet konden luchten of zien. Normaliter houd je rekening met elkaar en voorkom je escalaties door de honden vlak bij huis aangelijnd te houden.
Mijn ervaring is dat meestal buurhonden elkaars aanwezigheid wel leren accepteren en dat er niet zo sterk meer op elkaar gereageerd wordt, mits je dus provocatie over en weer wel in de kiem smoort.
Ik woonde vroeger aan een behoorlijke binnentuin van een flat die niet door de bewoners gebruikt mocht worden. Toen dat veranderde kwamen er uiteraard ook wat flatbewoners met de honden de tuin in, of de kinderen met de honden. Ik heb toen een stevige schutting geplaatst zodat er geen kinderhanden of honden meer via de grote tuin mijn tuin in zouden komen.
En jezelf even voor gaan stellen kan natuurlijk ook al helpen en een praatje hond is dan zo gemaakt.
En er waren in de buurt honden die elkaar niet konden luchten of zien. Normaliter houd je rekening met elkaar en voorkom je escalaties door de honden vlak bij huis aangelijnd te houden.
Mijn ervaring is dat meestal buurhonden elkaars aanwezigheid wel leren accepteren en dat er niet zo sterk meer op elkaar gereageerd wordt, mits je dus provocatie over en weer wel in de kiem smoort.
-
blondie
- Zeer actief
Ik merk nu overigens ook wel wat spanning hier hoor. Wij hebben links 2 buurhonden en rechts 4. (en aan weerszijden daarvan 1 met de nodige blafbekjes als visite
) En wij hebben voortuinen waar iedereen in vertoefd met lage hekjes ..
Net even pakje aangenomen en de honden hangen dan over de zijhekjes heen, de nieuwe reu en onze draak liggen elkaar niet zo en sinds die tijd ook de andere reu niet. De twee anderen zijn weer gek op hem en willen juist bekken aflikken e.d. als ik maar een lage brom hoor van een van de andere honden dan roep ik mijn hond terug naar binnen want ik zit absoluut niet te wachten op geknok over een hek heen of dat ze over de hekjes gaan springen om een punt te maken. En laat ik dan maar de wijste zijn om het dus in de kiem te smoren
We hebben nog een hele zomer voor ons.
En achter hebben we stenen muren, maar het is van mijn honden uit gelukkig leven en laten leven. Maar niet provoceren, want dan vrees ik wel dat er gereageerd wordt, en nogmaals, dat wil je gewoon niet, en zeker niet als je nog jaren naast elkaar woont.
Net even pakje aangenomen en de honden hangen dan over de zijhekjes heen, de nieuwe reu en onze draak liggen elkaar niet zo en sinds die tijd ook de andere reu niet. De twee anderen zijn weer gek op hem en willen juist bekken aflikken e.d. als ik maar een lage brom hoor van een van de andere honden dan roep ik mijn hond terug naar binnen want ik zit absoluut niet te wachten op geknok over een hek heen of dat ze over de hekjes gaan springen om een punt te maken. En laat ik dan maar de wijste zijn om het dus in de kiem te smoren
En achter hebben we stenen muren, maar het is van mijn honden uit gelukkig leven en laten leven. Maar niet provoceren, want dan vrees ik wel dat er gereageerd wordt, en nogmaals, dat wil je gewoon niet, en zeker niet als je nog jaren naast elkaar woont.
-
liljebo
- Zeer actief
Ok schutting lijkt inderdaad de beste optie. De tuin is echter erg groot en ik vrees dat die schutting dan ook aan de achterkant zou moeten komen, omdat daar de weg loopt. Op dit moment beetje problematisch ivm kosten en arbeidsintensiviteit (mijn man is al langere tijd thuis vanwege ernstige artrose in hele lijf, incl handen en dat heeft niet alleen consequenties voor het werk dat gedaan kan worden, maar ook voor het inkomen)
Voor nu zullen we iig een poortje op de veranda maken, zodat ze voor nu daar blijven als ze buiten zijn. Rest moet dan bekenen worden
Zei overigens dat het verder wel goed te hanteren was, maar gisteravond kwam ik dus gelijk met de buurvrouw met haar rottweiler naar buiten en gedroegen ze zich als een stel aso's (de hond van de buurvrouw viel ook uit, dus ik was gelukkig niet de enige... hij begon) en vanmorgen kwam de overbuurvrouw exact gelijktijdig met mij naar buiten met haar hond. Haar hond gaf een paar blafjes waarop die van mij volledig flipten, om half zeven smorgens in een rustig straatje. Ik maakte daarbij ook nog de fout snel te willen doorlopen terwijl de buurvouw dus dezelfde richting in gedachten had. Ik had gewoon terug naar binnen moeten gaan om de 'schade' te beperken. Schaam mij dus mijn ogen uit de kop. Ze zullen hier wel blij zijn met ons. Not. We wonen echt heel leuk in een leuk huis en een leuke buurt, maar merk dat ik nu stijf sta door de stress vanwege de honden en hun gedrag . Teefje is een raar stressgevalletje en stookt de boel op. Haar zoon is de domme kracht die het dan overneemt. Maar ja... om vier keer per dag met iedere hond apart te gaan wandelen.....
Voor nu zullen we iig een poortje op de veranda maken, zodat ze voor nu daar blijven als ze buiten zijn. Rest moet dan bekenen worden
Zei overigens dat het verder wel goed te hanteren was, maar gisteravond kwam ik dus gelijk met de buurvrouw met haar rottweiler naar buiten en gedroegen ze zich als een stel aso's (de hond van de buurvrouw viel ook uit, dus ik was gelukkig niet de enige... hij begon) en vanmorgen kwam de overbuurvrouw exact gelijktijdig met mij naar buiten met haar hond. Haar hond gaf een paar blafjes waarop die van mij volledig flipten, om half zeven smorgens in een rustig straatje. Ik maakte daarbij ook nog de fout snel te willen doorlopen terwijl de buurvouw dus dezelfde richting in gedachten had. Ik had gewoon terug naar binnen moeten gaan om de 'schade' te beperken. Schaam mij dus mijn ogen uit de kop. Ze zullen hier wel blij zijn met ons. Not. We wonen echt heel leuk in een leuk huis en een leuke buurt, maar merk dat ik nu stijf sta door de stress vanwege de honden en hun gedrag . Teefje is een raar stressgevalletje en stookt de boel op. Haar zoon is de domme kracht die het dan overneemt. Maar ja... om vier keer per dag met iedere hond apart te gaan wandelen.....
- Jeannettebo
- Zeer actief
heb je niet de mogelijkheid om de honden in de auto te laden en elders te gaan lopen met ze?
Ik zou zeggen dat je in Zweden sowieso een auto hebt en als je een klein stukje rijdt, genoeg mogelijkheden hebt. Ik woon nu nog in een dorp en laadt de honden ook iedere avond in om elders te gaan wandelen
Ik zou zeggen dat je in Zweden sowieso een auto hebt en als je een klein stukje rijdt, genoeg mogelijkheden hebt. Ik woon nu nog in een dorp en laadt de honden ook iedere avond in om elders te gaan wandelen

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
sowieso een dichte schutting inderdaad, hier komt dat straks ook als we op ons nieuwe adres zitten, daar waar de grond grenst aan buren met honden (en 2 stukken waar buren zitten die nu al zeuren ivm angst) komt een 2 meter hoge dichte hardhouten schutting. Stevig, niet door te kijken, ja een investering maar gaat ook rust geven.
-
S@ndr@
- Zeer actief
DuCain lustte
de buurhond ook niet, toen hebben we ook een schutting tussen de twee tuinen geslagen, voor die tijd was een klein tuinhekje voldoende. nu staat het hek er nog steeds, en feitelijk kan ik hem wel waarderen nu
dus die blijft, .... maar met wandelen inderdaad als je twee gespannen honden hebt dan zou ik ze ook in de auto gooien en ergens lopen waar t wel rustig is
- dre
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik pik deze er even tussenuitliljebo schreef: gisteravond kwam ik dus gelijk met de buurvrouw met haar rottweiler naar buiten en gedroegen ze zich als een stel aso's (de hond van de buurvrouw viel ook uit, dus ik was gelukkig niet de enige... hij begon)
Het maakt niet uit wat de buurhond doet en het maakt ook niet uit wie er begon, jij hebt het probleem dat jouw honden moeite hebben met de buurhond en dat moet je zien op te lossen (met of zonder hulp van de buren).
Ik heb het geluk dat mijn honden in principe stoïcijns reageren op andere (uitvallende) honden, maar soms hebben ze een dwarse dag en heb ik 2 tokkies aan de lijn, dan maakt het niet uit wie, wat waar, waarom dan heb ik op dat moment mijn honden niet onder controle
Verder zou ik inderdaad even (zonder honden, maar misschien met wat lekker voor hun en hun hond) bij de buren langsgaan om de dingen te bespreken (afscheiding van de tuin, eventueel van de voortuin, hoe te reageren als jullie tegelijk naar buiten lopen (zelf de honden weer naar binnen en 5 minuten later de andere kant op lopen), etc.).

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
misschien kun je wandeltijden afspreken met de buurvrouw, zodat jullie niet op dezelfde tijd naar buiten gaan en die stresssituatie voorkomen kan worden?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Hmm, ik weet niet wat het is met buurhonden, maar hier werkt dat dus precies tegenovergesteld.blondie schreef:Mijn ervaring is dat meestal buurhonden elkaars aanwezigheid wel leren accepteren en dat er niet zo sterk meer op elkaar gereageerd wordt, mits je dus provocatie over en weer wel in de kiem smoort.
Boven mij woont een dame met een amstaf reu en Amoz heeft grote moeite met die hond (terwijl Amoz normaal heel makkelijk is met vreemde honden en ik hier ook probleemloos alles in huis kan halen, ook reuen). Die hond blaft niet, maar fixeert en piept vanaf het balkon en daar wordt Amoz laaiend van.
Ook de honden van de overburen (bull mastiff en bull mastiff x boerboel) hebben echt een vete met mijn honden. Dat komt meer vanuit die honden dan vanuit die van mij. Eén keer was de teef van plan Mila een kopje kleiner te maken en kon ik gelukkig net op tijd de riem grijpen (hond had zich los getrokken). Die honden staan allebei te schuimbekken als ze mijn honden zien, en ondertussen vinden mijn honden het ook niet meer zo tof. Overal loop ik relaxt met mijn honden, maar in mijn straat kijk ik wel eerst of de buurhonden er niet toevallig net aankomen.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Even over een andere boeg. Ik zou eens met de buurvrouw gaan praten over wat voor type hond het is. Misschien kan hij prima met andere honden en was deze plotselinge confrontatie even te veel (voor beide partijen). Als dat zo is, kan je dan niet eens afspreken dat je de honden laat kennismaken? Op een neutraal terrein en dan niet alle twee jouw honden tegelijk, maar om de beurt/op een ander moment.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik denk dat het in deze situatie heel lastig te oefenen is op minder reactief gedrag. Alles rond voordeur en/of achtertuin is vaak erg lastig want dan zijn ze nabij eigen terratorium ook nog.
Ik zou op zoek gaan naar een goede hondenschool/therapeut zodat je gericht kan gaan oefenen op rust en aandacht voor jou ook in drukkere plekken met uiteindelijk ook vreemde honden erbij.
Ik denk zelf dat een hondenschool waar ze zich richten op zelfvertrouwen en positievr aandacht voor jou goed zou kunnen werken. Bijvoorbeeld de BAT methode.
Ik zou op zoek gaan naar een goede hondenschool/therapeut zodat je gericht kan gaan oefenen op rust en aandacht voor jou ook in drukkere plekken met uiteindelijk ook vreemde honden erbij.
Ik denk zelf dat een hondenschool waar ze zich richten op zelfvertrouwen en positievr aandacht voor jou goed zou kunnen werken. Bijvoorbeeld de BAT methode.
-
blondie
- Zeer actief
DeDiana schreef:Hmm, ik weet niet wat het is met buurhonden, maar hier werkt dat dus precies tegenovergesteld.blondie schreef:Mijn ervaring is dat meestal buurhonden elkaars aanwezigheid wel leren accepteren en dat er niet zo sterk meer op elkaar gereageerd wordt, mits je dus provocatie over en weer wel in de kiem smoort.![]()
Boven mij woont een dame met een amstaf reu en Amoz heeft grote moeite met die hond (terwijl Amoz normaal heel makkelijk is met vreemde honden en ik hier ook probleemloos alles in huis kan halen, ook reuen). Die hond blaft niet, maar fixeert en piept vanaf het balkon en daar wordt Amoz laaiend van.
Ook de honden van de overburen (bull mastiff en bull mastiff x boerboel) hebben echt een vete met mijn honden. Dat komt meer vanuit die honden dan vanuit die van mij. Eén keer was de teef van plan Mila een kopje kleiner te maken en kon ik gelukkig net op tijd de riem grijpen (hond had zich los getrokken). Die honden staan allebei te schuimbekken als ze mijn honden zien, en ondertussen vinden mijn honden het ook niet meer zo tof. Overal loop ik relaxt met mijn honden, maar in mijn straat kijk ik wel eerst of de buurhonden er niet toevallig net aankomen.
En aan de andere kant een hond die vorige zomer bleef proberen over het tussenhek op onze bank te stappen, ook daar voorzie ik wel problemen hoor. Dus ik heb nu plantenbakken neergezet en de bank een meter van het hek afgezet, want die buren doen er zelf ook niets aan.
Maar er wordt hier niet over en weer gefixeerd en naar elkaar geblaft, zo bedoelde ik het meer. Het is niet zo dat ze gezellig een roedel vormen met zijn eh even tellen.. tienen (over 4 huizen verdeeld
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
goede omheining is altijd prima, vooral als ze lekker vrij in de tuin mogen, zou het een optie zijn om te proberen dat ze elkaar met respect gaan benaderen,
door samen te gaan wandelen, desnoods eerst ieder aan een kant van de straat, en zo langzamerhand de honden aan elkaar te laten wennen,
zonder echt contact. lekker stevig doorlopen en kletsen, net doen of er niets bijzonders aan de hand is.
door samen te gaan wandelen, desnoods eerst ieder aan een kant van de straat, en zo langzamerhand de honden aan elkaar te laten wennen,
zonder echt contact. lekker stevig doorlopen en kletsen, net doen of er niets bijzonders aan de hand is.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
In mijn geval wordt provocatie over en weer dus ook niet in de kiem gesmoord (ik doe dat wel, maar de andere partijen niet echt) en dan kan het juist echt zo'n vete worden, omdat ze elkaar toch keer op keer zien op eigen territorium. Ik laat nu Amoz ook niet meer in de tuin als die amstaf op het balkon staat. Mijn dames geven er niets om en daar reageert hij ook minder op, hij heeft het echt op Amoz voorzien.blondie schreef:DeDiana schreef:Hmm, ik weet niet wat het is met buurhonden, maar hier werkt dat dus precies tegenovergesteld.blondie schreef:Mijn ervaring is dat meestal buurhonden elkaars aanwezigheid wel leren accepteren en dat er niet zo sterk meer op elkaar gereageerd wordt, mits je dus provocatie over en weer wel in de kiem smoort.![]()
Ook de honden van de overburen (bull mastiff en bull mastiff x boerboel) hebben echt een vete met mijn honden. Dat komt meer vanuit die honden dan vanuit die van mij. Eén keer was de teef van plan Mila een kopje kleiner te maken en kon ik gelukkig net op tijd de riem grijpen (hond had zich los getrokken). Die honden staan allebei te schuimbekken als ze mijn honden zien, en ondertussen vinden mijn honden het ook niet meer zo tof. Overal loop ik relaxt met mijn honden, maar in mijn straat kijk ik wel eerst of de buurhonden er niet toevallig net aankomen.ik had later nog wat toegevoegd dat de nieuwe hond behoorlijk blijft grommen hiernaast en dat zie ik een keer fout gaan als ze over het hek blijven komen en de buurvrouw niet ingrijpt. Als onze hond gebeten wordt weet ik zeker dat hij dat niet pikt.
En aan de andere kant een hond die vorige zomer bleef proberen over het tussenhek op onze bank te stappen, ook daar voorzie ik wel problemen hoor. Dus ik heb nu plantenbakken neergezet en de bank een meter van het hek afgezet, want die buren doen er zelf ook niets aan.
Maar er wordt hier niet over en weer gefixeerd en naar elkaar geblaft, zo bedoelde ik het meer. Het is niet zo dat ze gezellig een roedel vormen met zijn eh even tellen.. tienen (over 4 huizen verdeeld) behalve als de 3 honden visite van verderop er zijn. Die vinden het wel nodig om te laten horen dat ze er zijn en een hekel hebben aan alle andere honden in de buurt
-
blondie
- Zeer actief
Het is inderdaad jammer als andere eigenaren het niet zien, of er niets aan doen. Hoop ook voor TS dat ze het gewoon bespreekbaar maakt eerlijk gezegd. Dan toon je eigen initiatief en hoeft ze niet nu al zich ongemakkelijk te voelen omdat het niet zo lekker lijkt te gaan.DeDiana schreef:In mijn geval wordt provocatie over en weer dus ook niet in de kiem gesmoord (ik doe dat wel, maar de andere partijen niet echt) en dan kan het juist echt zo'n vete worden, omdat ze elkaar toch keer op keer zien op eigen territorium. Ik laat nu Amoz ook niet meer in de tuin als die amstaf op het balkon staat. Mijn dames geven er niets om en daar reageert hij ook minder op, hij heeft het echt op Amoz voorzien.blondie schreef: Maar er wordt hier niet over en weer gefixeerd en naar elkaar geblaft, zo bedoelde ik het meer. Het is niet zo dat ze gezellig een roedel vormen met zijn eh even tellen.. tienen (over 4 huizen verdeeld) behalve als de 3 honden visite van verderop er zijn. Die vinden het wel nodig om te laten horen dat ze er zijn en een hekel hebben aan alle andere honden in de buurt
Toen ik hier kwam wonen moest ik ook even slikken toen ik merkte dat er aan weerszijden honden woonden en dat de hekjes niet zo hoog waren in het tuintje. Ik had toen de volwassen Bluf en ik heb ook met beleid gekeken hoe alle honden op elkaar reageerden. En de teef die er toen leefde was het ook niet eens met de komst van nieuwe buurhonden
En net overigens moest ik langs de visitehonden
Ik had hem dus al naast me geroepen, maar was vervolgens blij verrast dat zij dit keer hun honden ook een stapje voor waren en ze zelf dus ook reageerden. Het werd wel wat op de spits gedreven omdat ze me iets vroegen, maar goed de draak uit het zicht van het hekje naast me neer gezet, en 1 hond klapte toen toch nog wel op de muur, maar onze hond bleef netjes zitten waar hij zat.
Dus vanuit zo'n ervaring vind ik het wel fijn en goed om te merken dat er best wel een goede kans is om bepaalde reacties in banen te leiden, maar dan moet je als eigenaren wel wat energie erin steken.
En als het écht niet gaat, wat uiteraard ook kan, zorgen dat je afspraken erover kan maken of zelf de wijste zijn en dan maar de andere kant op lopen of inderdaad even wachten met uitlaten tot de andere hond ver genoeg weg is.
Weet trouwens niet of TS een achterom heeft? Wij zijn eigenlijk gewend om altijd achter uit te gaan, en niet via de voordeur. Andere buren nemen juist weer de voordeur, dus we lopen elkaar eigenlijk nooit zo in de weg
-
liljebo
- Zeer actief
Veel reacties.... leuk. Ook heel erg fijn te merken dat mijn honden niet de enige zijn die problemen met de buren kunnen hebben :p
Uiteraard is een schutting de beste oplossing. Een investering maken klinkt leuk, maar als je net verhuisd bent naar een veel kleiner (en dus goedkoper) huis omdat je het financieel anders niet trekt (ivm ziekte) is dat niet zo eenvoudig als het lijkt. Vooralsnog wil ik een poortje maken op de verder gesloten veranda, zodat ze buiten kunnen zonder dat ze confrontatie hebben met andere honden. Is natuurlijk niet de grote tuin die ze gewend zijn, maar ik loop veel met hen, dus ze komen wel veel buiten. Over de rest van de tuin moeten we dan nog even nadenken/discusieren. (mijn echtgenoot bekijkt het te gemakkelijk, ik misschien te moeilijk :p )
Na gisteren tokkiegeweld toen de overbuurvrouw exact op hetzelfde moment naar buiten kwam als ik, heb ik vandaag iig gekeken hoe laat zij wandelt. Zij moet nl naar haar werk, terwijl ik van huis uit werk en dus gemakkelijker rekening kan houden daarmee.
De buurvrouw van de rotweiler zie ik verder eigenlijk nooit, maar ik begreep wel dat de reu zeer dominant is en uitvallen geen uitzondering. Je ziet de hond eigenlijk ook nooit in de tuin met het lagere hekwerk, maar hij schijnt er in de zomer wel te zijn.(heb ik begrepen van de vorige bewoner)
Mijn overbuurvrouw wist al dat mijn honden beetje aso waren (had met haar gepraat voor de verhuizing en verteld over onze landelijke honden en dat ik hoopte dat ze zich konden aanpassen) en reageerde ontspannen met een 'och, dat is mij ook een begroeting' Haar hond blafte overigens ook
Maar ik besefte wel dat ik zelf de fout in ging. Ik wilde nl snel doorlopen bij die confrontatie, maar goed... buurvrouw natuurlijk ook.Vooral daisy reageert extreem omdat ze eigenlijk verschrikkelijk onzeker en stressgevoelig is. Haar zoon doet gewoon mee. Toen ik de buurvrouw zag, had ik mij moeten omdraaien en even terug het huis in moeten gaan totdat ze gekalmeerd waren.
Heb vroeger altijd met honden getraind, maar inzichten veranderen. Ik probeer daarin mee te gaan, kijk vaak goede instructie-fimpjes (kan vlgs mij aardig onderscheid maken tussen kaf en koren) en heb gisteren ook een heel stuk geluisterd en gezien over stress hantering en het belang van het ontwijken van hoge stresspieken waar mogelijk. Eigenlijk iets wat ik wel wist, maar toch goed om je eigen hanteren weer eens goed onder de loep te nemen. Dat was 'op het land' minder noodzakelijk, maar nu dus wel
Dais is gewoon een bang stressig hondje en het wordt haar snel te veel.
Ontwijken dus, waar kan. Terug naar binnen als ik toevallig op een buur stuit, omdraaien of andere kant uitlopen bij ontmoeting... kortom afstand bewaren zodat het voor mijn honden wat gemakkelijker te hanteren wordt. Snoepjes ter beloning van goed gedrag zijn altijd aanwezig.
Gedragstherapeut om evt te helpen heb ik gemaild, maar nog geen antwoord. Maar wellicht kom ik zelf ook een heel eind.
Uiteraard was er ook nog de schaamte van het lawaai bij die confrontaties, maar misschien ben ik ook te bang om tot last te zijn. Overal in de buurt zitten honden die zowat de hele tijd door blaffen bij alles wat ze horen. Onze honden zitten binnen en hoor je verder niet, behalve dan tijdens zo'n confrontatie. passeren we blaffende honden in een ren, dan reageren ze niet. Soms wordt dais dan even nerveus, maar laat zich goed afleiden. Dat kon ik wel 'op het land' trainen omdat onze buren honden in een ren hadden.
Praten met de buren ga ik zeker binnenkort doen. Moet vast goed komen. Wat het tuin verhaal betreft....,misschien zijn daar ook afspraken over te maken, gezien hun hond zelden in de tuin lijkt rond te wandelen.
Uiteraard is een schutting de beste oplossing. Een investering maken klinkt leuk, maar als je net verhuisd bent naar een veel kleiner (en dus goedkoper) huis omdat je het financieel anders niet trekt (ivm ziekte) is dat niet zo eenvoudig als het lijkt. Vooralsnog wil ik een poortje maken op de verder gesloten veranda, zodat ze buiten kunnen zonder dat ze confrontatie hebben met andere honden. Is natuurlijk niet de grote tuin die ze gewend zijn, maar ik loop veel met hen, dus ze komen wel veel buiten. Over de rest van de tuin moeten we dan nog even nadenken/discusieren. (mijn echtgenoot bekijkt het te gemakkelijk, ik misschien te moeilijk :p )
Na gisteren tokkiegeweld toen de overbuurvrouw exact op hetzelfde moment naar buiten kwam als ik, heb ik vandaag iig gekeken hoe laat zij wandelt. Zij moet nl naar haar werk, terwijl ik van huis uit werk en dus gemakkelijker rekening kan houden daarmee.
De buurvrouw van de rotweiler zie ik verder eigenlijk nooit, maar ik begreep wel dat de reu zeer dominant is en uitvallen geen uitzondering. Je ziet de hond eigenlijk ook nooit in de tuin met het lagere hekwerk, maar hij schijnt er in de zomer wel te zijn.(heb ik begrepen van de vorige bewoner)
Mijn overbuurvrouw wist al dat mijn honden beetje aso waren (had met haar gepraat voor de verhuizing en verteld over onze landelijke honden en dat ik hoopte dat ze zich konden aanpassen) en reageerde ontspannen met een 'och, dat is mij ook een begroeting' Haar hond blafte overigens ook
Maar ik besefte wel dat ik zelf de fout in ging. Ik wilde nl snel doorlopen bij die confrontatie, maar goed... buurvrouw natuurlijk ook.Vooral daisy reageert extreem omdat ze eigenlijk verschrikkelijk onzeker en stressgevoelig is. Haar zoon doet gewoon mee. Toen ik de buurvrouw zag, had ik mij moeten omdraaien en even terug het huis in moeten gaan totdat ze gekalmeerd waren.
Heb vroeger altijd met honden getraind, maar inzichten veranderen. Ik probeer daarin mee te gaan, kijk vaak goede instructie-fimpjes (kan vlgs mij aardig onderscheid maken tussen kaf en koren) en heb gisteren ook een heel stuk geluisterd en gezien over stress hantering en het belang van het ontwijken van hoge stresspieken waar mogelijk. Eigenlijk iets wat ik wel wist, maar toch goed om je eigen hanteren weer eens goed onder de loep te nemen. Dat was 'op het land' minder noodzakelijk, maar nu dus wel
Dais is gewoon een bang stressig hondje en het wordt haar snel te veel.
Ontwijken dus, waar kan. Terug naar binnen als ik toevallig op een buur stuit, omdraaien of andere kant uitlopen bij ontmoeting... kortom afstand bewaren zodat het voor mijn honden wat gemakkelijker te hanteren wordt. Snoepjes ter beloning van goed gedrag zijn altijd aanwezig.
Gedragstherapeut om evt te helpen heb ik gemaild, maar nog geen antwoord. Maar wellicht kom ik zelf ook een heel eind.
Uiteraard was er ook nog de schaamte van het lawaai bij die confrontaties, maar misschien ben ik ook te bang om tot last te zijn. Overal in de buurt zitten honden die zowat de hele tijd door blaffen bij alles wat ze horen. Onze honden zitten binnen en hoor je verder niet, behalve dan tijdens zo'n confrontatie. passeren we blaffende honden in een ren, dan reageren ze niet. Soms wordt dais dan even nerveus, maar laat zich goed afleiden. Dat kon ik wel 'op het land' trainen omdat onze buren honden in een ren hadden.
Praten met de buren ga ik zeker binnenkort doen. Moet vast goed komen. Wat het tuin verhaal betreft....,misschien zijn daar ook afspraken over te maken, gezien hun hond zelden in de tuin lijkt rond te wandelen.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Och wat spijtig dat je hebt moeten verhuizen naar een kleinere plek, je had zo'n ontzettend mooi stuk land! Dat zal voor iedereen flink wennen zijn zeg.
Een schutting is nogal een investering inderdaad. Blijven je honden wel achter stroomdraad of gaan ze daar tussendoor? Je kunt er namelijk ook voor kiezen om stroomdraad te plaatsen, evt. een dubbele met een meter of 1,5 ertussen zodat ze geen contact kunnen maken. Beter is dat ze elkaar ook niet zien, maar daar kun je dan wat meer de tijd voor nemen (later toch die schutting plaatsen, of een dichte heg planten met het stroomdraad er nog voor).
Je kunt ook een kleiner stuk afzetten binnen de buitenomheining en dan zorgen dat ze elkaar op dat kleinere stuk niet kunnen zien door daar iets tussen de buitenomheining te plaatsen. Dat kun je dan later weer uitbreiden zodat ze wel de hele tuin hebben.
Ik weet niet hoe makkelijk je aan takken kunt komen? Een houtril lijkt me namelijk ook een heel mooie oplossing. Daar kun je dan nog stroomdraad voor en achter spannen indien nodig.
Een schutting is nogal een investering inderdaad. Blijven je honden wel achter stroomdraad of gaan ze daar tussendoor? Je kunt er namelijk ook voor kiezen om stroomdraad te plaatsen, evt. een dubbele met een meter of 1,5 ertussen zodat ze geen contact kunnen maken. Beter is dat ze elkaar ook niet zien, maar daar kun je dan wat meer de tijd voor nemen (later toch die schutting plaatsen, of een dichte heg planten met het stroomdraad er nog voor).
Je kunt ook een kleiner stuk afzetten binnen de buitenomheining en dan zorgen dat ze elkaar op dat kleinere stuk niet kunnen zien door daar iets tussen de buitenomheining te plaatsen. Dat kun je dan later weer uitbreiden zodat ze wel de hele tuin hebben.
Ik weet niet hoe makkelijk je aan takken kunt komen? Een houtril lijkt me namelijk ook een heel mooie oplossing. Daar kun je dan nog stroomdraad voor en achter spannen indien nodig.
-
liljebo
- Zeer actief
een heg is er al (zij het niet helemaal dicht). Stroomdraad is idd een optie. Misschien niet meteen het beste ivm buurhond, maar niet zo'n ramp als ze niet gelijktijdig buiten zijn. Wellicht is dat te regelen. Maar het zou hen in de tuin kunnen houden. Zeker in combi met het hegwerk.
En ja, het is zeker wennen. Ik zie op zich wel de voordelen van wonen in een dorpje, maar met de honden is het wel best moeilijk en stressig. Ligt deels ook aan mij, denk ik.
Wil gewoon niet dat ze problemen maken.
En ja, het is zeker wennen. Ik zie op zich wel de voordelen van wonen in een dorpje, maar met de honden is het wel best moeilijk en stressig. Ligt deels ook aan mij, denk ik.
-
liljebo
- Zeer actief
een heg is er al (zij het niet helemaal dicht). Stroomdraad is idd een optie. Misschien niet meteen het beste ivm buurhond, maar niet zo'n ramp als ze niet gelijktijdig buiten zijn. Wellicht is dat te regelen. Maar het zou hen in de tuin kunnen houden. Zeker in combi met het hegwerk.
-
liljebo
- Zeer actief
Goh... ik kwam dit oude topic nog tegen... probleem is allang verholpen. Ik wist op dat moment niet dat de buren op punt van verhuizen stonden :p Onze huidige buurman heeft geen honden.
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Het kan best dat als de honden elkaar blanco buiten ontmoeten dat het dan wel gaat, maar ze zijn nu door het uitvallen wel steeds meer agressie aan het opbouwen en dat komt meestal niet meer goed.
Bij ons op het rijtje van 11 woonhuizen spelen alle honden op het veld hiervoor met elkaar. Er is alleen een buur buldog die met geen enkele andere hond kan sinds hij volwassen is.
Omdat ze elkaar vanaf het begin los hebben ontmoet en ook alle buren leuk zijn met andermans honden ( bijv. koekje geven en vriendelijk zijn) gaat het tot nu toe altijd goed.
Alleen als er honden van omliggende huizen langs komen dan wordt het lastig
En mensen vinden onze parkachtige woonomgeving juist een reden om hier vooral de hond uit te laten. Dus dat is wel eens lastig. Wij kijken goed uit voordat we naar buiten gaan en onze tuin is goed afgeschermd.
Bij ons op het rijtje van 11 woonhuizen spelen alle honden op het veld hiervoor met elkaar. Er is alleen een buur buldog die met geen enkele andere hond kan sinds hij volwassen is.
Omdat ze elkaar vanaf het begin los hebben ontmoet en ook alle buren leuk zijn met andermans honden ( bijv. koekje geven en vriendelijk zijn) gaat het tot nu toe altijd goed.
Alleen als er honden van omliggende huizen langs komen dan wordt het lastig
-
liljebo
- Zeer actief
Ja, ik laat ze nooit alleen in de tuin, om viswijvengedrag te voorkomen. Maar we hebben dus geen buren meer met hond, en dat maakt het een stuk gemakkelijker. Andere mensen in de straat hebben wel een hond, maar daar hebben we helemaal geen last van. Dorpsleven gaat ons steeds beter af :p
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn ervaring is dat buurhonden elkaar naar het leven gaan staan. Zeker teven onderling en reuen onderling. Ik heb nog nooit een hond gehad die zat te wachten op bezoek van de buurhonden aan de grens van het terrein. De enige honden die hier konden komen waren intacte stevige reuen. Dan had Bas er wel wat mee
Onze buurteef is echt haat en nijd met mijn honden.
Toen ik nog studeerde kon mijn herderxbouvier de heidewachtel van de buren niet verdragen bij de deur. Echt dan vlogen ze elkaar meteen in de haren en onze deuren lagen naast elkaar. Best wel lastig want eens in de zoveel tijd kom je dan dus de buurhond tegen met de honden direct bij elkaar. Er zat alleen een deurpost tussen....
Diezelfde honden speelden super leuk als we bij het huis weg waren. Bizar. Kwam ik haar tegen langs het spoor dan waren de honden de beste maatjes. Mijn hond was trouwens sowieso heel alert en agressief bij de deur. Ook op mensen.
Dus hier geen leuke ervaringen met buurhonden. Waar ik nu woon barst het van de honden. Komen ook regelmatig honden aan de hek. Ik heb nu dubbel gaas en kippengaas aan de hek gemaakt zodat ze elkaar niet bij de lippen of snuit kunnen pakken.
Toen ik nog studeerde kon mijn herderxbouvier de heidewachtel van de buren niet verdragen bij de deur. Echt dan vlogen ze elkaar meteen in de haren en onze deuren lagen naast elkaar. Best wel lastig want eens in de zoveel tijd kom je dan dus de buurhond tegen met de honden direct bij elkaar. Er zat alleen een deurpost tussen....
Diezelfde honden speelden super leuk als we bij het huis weg waren. Bizar. Kwam ik haar tegen langs het spoor dan waren de honden de beste maatjes. Mijn hond was trouwens sowieso heel alert en agressief bij de deur. Ook op mensen.
Dus hier geen leuke ervaringen met buurhonden. Waar ik nu woon barst het van de honden. Komen ook regelmatig honden aan de hek. Ik heb nu dubbel gaas en kippengaas aan de hek gemaakt zodat ze elkaar niet bij de lippen of snuit kunnen pakken.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Hier kunnen mijn heren en de buurhond (intacte dwergkeesreu) ook vlak voor de deur prima met elkaar. Sterker nog, die drie zijn gruwelijk klef met elkaar 
-
liljebo
- Zeer actief
Zij konden de buurhond ook niet uitstaan, maar die was dus een paar weken later verhuisd (niet voor ons... de verhuizing was gepland) Andere honden in de straat lopen altijd aan de lijn en komen niet in de buurt van de heg. Alleen de retriever van op de hoek loopt los, maar die heeft 0,0 interesse in andere honden. Komt dus ook niet naar de heg.laeken schreef: Dus hier geen leuke ervaringen met buurhonden. Waar ik nu woon barst het van de honden. Komen ook regelmatig honden aan de hek. Ik heb nu dubbel gaas en kippengaas aan de hek gemaakt zodat ze elkaar niet bij de lippen of snuit kunnen pakken.
Toen we onlangs buiten waren en daisy door de heg wrong (wist niet eens dat dat kon) om hem uit te schelden, reageerde hij alleen een beetje ontstemd. En toen dais op datzelfde moment ontdekte dat haar zoon sem niet erbij was (die had ik vast), maakte ze een hele grote bocht om de retriever en ging bij het tuinpoortje op de oprit staan om daar te schelden, op veilige afstand. Meteen daarna kwam nog een hond voorbij, maar daisy bleef toch maar zo ver mogelijk bij ook die hond uit de buurt. Zonder haar zoon is ze niet erg dapper
- dagmar88
- Zeer actief
Het is ook niet gek. Het is hun territorium en de ene hond hecht daar meer waarde aan dan de andere.laeken schreef:Mijn ervaring is dat buurhonden elkaar naar het leven gaan staan. Zeker teven onderling en reuen onderling. Ik heb nog nooit een hond gehad die zat te wachten op bezoek van de buurhonden aan de grens van het terrein. De enige honden die hier konden komen waren intacte stevige reuen. Dan had Bas er wel wat mee![]()
De buurman heeft een sint bernard. Tibbe beschijt zich van dat beest en gaat volledig uit z'n stekker als we hem per ongeluk voor de deur tegenkomen. Een paar straten verder kan het zonder gegil
Charlie had het helemaal sterk. Het strand en bos waren ook van haar en daar hadden anderen zich te gedragen. Stapten we op de trein, dan kon ze in een vreemd bos prima loslopen.
Met een eveneens niet op sociale contacten gestelde pitbull teef oplopen zelfs, zonder dat ze ook maar naar elkaar keken.
Volgens mij zijn veel honden daarom in de eerste weken/maanden nog vriendelijk, waarna er een omslag komt.