Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een pittige tante

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pienda
Zeer actief
Aantal honden: 2

Een pittige tante

Ongelezen bericht door Pienda »

Hoi Allemaal!

Indah is mijn, nu bijna 4jarige, korthaar Collie. Van pup af aan was het een ontzettend sociale dame die met alle soorten en maten honden kon spelen.
Ze was zowel met angstige als met brutale honden goed. Alleen de erg opdringerige rakkers wist ze niet goed raad mee, al werd ze daar met de jaren wel beter in. Bij honden die ze langer kende was ze resoluter in het stellen van haar grenzen en kon ze ook af en toe snauwen. Zo'n 1,5 jaar geleden begon ze ook zo te reageren naar kleine hondjes die naar haar snauwden.

Afgelopen zomer, nadat we naar een nieuwe plek zijn verhuisd, is er een pup bijgekomen en sindsdien is dit gedrag verergerd. Zelfverzekerde honden blijft het goed mee gaan, zelfs al zijn ze te opdringerig, maar naar onzekere honden kan ze uitvallen. Het lijkt meer te gebeuren bij kleine honden dan grote, maar daar komen we ook meer van tegen. Het is echt een ruziezoeker geworden die aanleiding lijkt te zoeken om haar punt te maken.

Hoe gaan wij er mee om? In onze buurt zit ze aan de lijn of moet ze volgen bij alle honden die we niet kennen of waarvan we weten dat het niet goed gaat.
Hier loopt alles los, dus dan zijn er nog steeds snuffel momenten, maar zolang ze bij ons loopt gaat dat goed. Na elke goede passage of contactmoment belonen we met knuffel/snoepje/blije woorden. Verder halen we haar uit de situatie zodra we zien dat ze gespannen wordt, wat heel goed te zien is omdat ze snel borstelt.
Gaat het fout, corrigeren we en proberen we als ze zich dan herstelt niet meer boos te zijn. Het is echter een gevoelige tante, dus ze voelt haarfijn je stemming aan.

We kunnen het op het moment goed managen, zeker omdat ze het in andere gebieden zoals het strand niet doet, maar ik zou zo graag weer mijn oude onbezorgde hondje terug willen!

Ik hoor graag jullie tips/opmerkingen/commentaren hoe we dit gedrag beter aan kunnen pakken.
S@ndr@
Zeer actief

Re: Een pittige tante

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Het klinkt een beetje alsof ze haar veilige gevoel een beetje kwijt is omdat er blijkbaar toch niet genoeg leiding is in het dagelijks leven, even goed kijken hoe of wat, de probleem gebieden zijn vaak het signaal dat t ergens anders schort.. denk dat je het verder wel goed aanpakt, maar ik zou even met de stofkam door t dagelijks leven gaan .... waar kan ze het gevoel krijgen dat ze dingen moet gaan regelen omdat jij/ de eigenaar het niet doet
Donkere Dame
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

Ik heb hier ook zo'n dame.
Ze is alleen nog maar 13 maanden.
Tijdens het kennis maken geeft ze weleens een grom maar na een EEHH is alles over.
Maar gromt een andere hond naar haar ..... pffff
Dit alles wel als ze aangelijnd is.
Loslopend negeert ze meestal andere honden, komen die toch kennis maken gaat het eigenlijk altijd goed.

Ik ga de tips die je hier krijg dus in ieder geval goed volgen en kijken of ze van toepassing zijn om mijn situatie
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik vind het typisch herder (teven) gedrag. Het zou best kunnen dat het versterkt is door de tweede hond (ze voelt zich misschien gesteund) maar kan heel goed zijn dat ze nu ook gewoon volwassener is. Er wonen hier ook een aantal teven die dat gedrag laten zien bij Apple. Het voelt altijd een beetje als hondje pesten, ze doen het bij Apple omdat ze niet zo zeker overkomt en klein is. Enige effectieve oplossing is elkaar ontlopen. Zoals je zelf nu dus ook doet.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

misschien een idee om te kijken of bat training wat voor je is. Ik heb daarmee heel veel vervelend gedrag van de meiden weten te controleren.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Ik lees mee! Triss begint hetzelfde gedrag te vertonen. Aan de lijn niet altijd even gezellig meer, zeker niet bij jonge opdringerige honden. Gisteren zaten er twee honden achter een andere hond aan en dat resulteerde in gesnauw. Triss moet daarna ook even haar punt maken! En wanneer er met ballen gegooid wordt. Bij honden die wat onzekerder zijn pakt ze de bal en maakt er dan ook ruzie om. Bij grote zekere honden doet ze dat niet.
Ze laat zich dan trouwens niet pakken en ik kan dan ook niet bij haar in de buurt komen. Later komt ze gewoon weer. En kan daarna ook weer gewoon spelen met de hond waar ze daarvoor ruzie mee gemaakt heeft. Ze regelt de boel ook graag. Dit gedrag vertoont ze overigens voornamelijk op bekend gebied.
Afbeelding
Groetjes Marja
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Begrijp ik goed dat ze dit gedrag alleen vertoont aan de lijn en niet als ze los loopt?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Pienda
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Het klinkt een beetje alsof ze haar veilige gevoel een beetje kwijt is omdat er blijkbaar toch niet genoeg leiding is in het dagelijks leven, even goed kijken hoe of wat, de probleem gebieden zijn vaak het signaal dat t ergens anders schort.. denk dat je het verder wel goed aanpakt, maar ik zou even met de stofkam door t dagelijks leven gaan .... waar kan ze het gevoel krijgen dat ze dingen moet gaan regelen omdat jij/ de eigenaar het niet doet
Dit is zeker een deel van het verhaal! Ik heb een tijd erg slecht in mijn vel gezeten en daar had zij ook veel last van. In die periode was het ook begonnen en het ergst.
Ze is een typje dat als het maar even kan de leiding overneemt, dus daar zitten we altijd bovenop. Ik kan daarom verder in het dagelijks leven niet echt iets bedenken.. Alhoewel we het sociale contact van de andere hond niet regelen. Dat doet hij zelf uitstekend, dus daar bemoeien we ons eigenlijk niet mee. Zou dat iets kunnen zijn?
Brindlecardi schreef:Ik vind het typisch herder (teven) gedrag. Het zou best kunnen dat het versterkt is door de tweede hond (ze voelt zich misschien gesteund) maar kan heel goed zijn dat ze nu ook gewoon volwassener is. Er wonen hier ook een aantal teven die dat gedrag laten zien bij Apple. Het voelt altijd een beetje als hondje pesten, ze doen het bij Apple omdat ze niet zo zeker overkomt en klein is. Enige effectieve oplossing is elkaar ontlopen. Zoals je zelf nu dus ook doet.
Zo voelt het hier ook een beetje hoor, dat ze een beetje aan het pesten is. Al doet ze het dus ook bij honden die 2x zo groot zijn. Ik heb niet het idee dat ze zich gesteund voelt door de andere hond, maar meer dat ze beschermend is. Alsof ze geen onzekere factor in zijn buurt duldt. Maar ik weet eigenlijk niet waar ik dat op baseer.
Laura84 schreef:misschien een idee om te kijken of bat training wat voor je is. Ik heb daarmee heel veel vervelend gedrag van de meiden weten te controleren.
Ik ga daar eens over lezen, dankje!
tycha schreef:Ik lees mee! Triss begint hetzelfde gedrag te vertonen. Aan de lijn niet altijd even gezellig meer, zeker niet bij jonge opdringerige honden. Gisteren zaten er twee honden achter een andere hond aan en dat resulteerde in gesnauw. Triss moet daarna ook even haar punt maken! En wanneer er met ballen gegooid wordt. Bij honden die wat onzekerder zijn pakt ze de bal en maakt er dan ook ruzie om. Bij grote zekere honden doet ze dat niet.
Ze laat zich dan trouwens niet pakken en ik kan dan ook niet bij haar in de buurt komen. Later komt ze gewoon weer. En kan daarna ook weer gewoon spelen met de hond waar ze daarvoor ruzie mee gemaakt heeft. Ze regelt de boel ook graag. Dit gedrag vertoont ze overigens voornamelijk op bekend gebied.
Vooral dat ze even een punt moet maken komt erg bekend voor! Waar ze ruzie mee heeft gemaakt houden we haar overigens bij weg, want daar blijft ze gespannen bij. Verder kan ze dus nog steeds prima met opdringerige honden, zeker jonge. Die corrigeert ze wel, maar dat blijft gewoon netjes. Juist de honden die snauwen omdat ze haar weg willen hebben of die ontwijkend gedrag vertonen pakt ze op een niet nette manier.
Alfilillo schreef:Begrijp ik goed dat ze dit gedrag alleen vertoont aan de lijn en niet als ze los loopt?
Aan de riem krijgt ze de kans niet dit gedrag te vertonen, dus daar doet ze het niet. Dit gebeurt alleen als ze los loopt.

Bedankt allemaal voor de reacties!
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

tycha schreef:Ik lees mee! Triss begint hetzelfde gedrag te vertonen. Aan de lijn niet altijd even gezellig meer, zeker niet bij jonge opdringerige honden. Gisteren zaten er twee honden achter een andere hond aan en dat resulteerde in gesnauw. Triss moet daarna ook even haar punt maken! En wanneer er met ballen gegooid wordt. Bij honden die wat onzekerder zijn pakt ze de bal en maakt er dan ook ruzie om. Bij grote zekere honden doet ze dat niet.
Dit is het gedrag wat Dana ook laat zien.

Onzekere honden wil ze even een punt maken. Opdringerige honden worden sowieso weg gesnauwd. Dana heeft een persoonlijke zone en dat dien je te respecteren.
Zelf is Dana wel onzeker dus als een hond naar haar snauwt dan is ze ineens bangig.
Heel soms gaat ze wel tegen een andere hond in als er terug gesnauwd wordt. Dit laat ik gaan, ik vind het honden gedrag. Uiteraard laat ik het niet uitmonden in een gevecht oid.
Zelf kan Dana ook wel behoorlijk grof spelen en dit doet ze dan vaak bij kleinere onzekere honden. Dan gaat ze nekhappen en grommen, sommige honden zijn hier niet van gediend, maar Dana is hierin wat lastig te corrigeren. Meestal geef ik haar dan een balletje of ik ga gewoon ergens anders heen.

Bij jonge opdringerige honden die komen buurten (als ze aan de lijn is) neem ik haar sowieso mee, ik ontwijk het gewoon. Ik weet dat ze het niet leuk vind, dus ga ik het niet opzoeken.
Dana maakt dan geen ruzie om een bal gelukkig.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mijn colliedame is ook pittig. Ze zal nooit zelf een hond opzoeken om een punt te maken, dat doet ze alleen bij honden die haar lastigvallen en opdringerig zijn (en dus doorgaan terwijl ze haar subtielere signalen niet zien dat ze daar geen zin in heeft). Ze is wel fel, ofwel bijzonder duidelijk in haar correcties, doorgaans heeft ze aan één correctie genoeg en dan is het duidelijk. Het blijft altijd bij een snauw met veel kabaal, ze raakt de andere hond meestal niet eens aan, dus dat vind ik acceptabel. Al houd ik haar wel weg van opdringerige pups, want die vindt ze echt niet leuk en ik vind het zelf zielig als een pup zo fel afgesnauwd wordt ;-) Ze vindt ook nogal snel dat vreemde honden mij lastigvallen en wil dan ook ingrijpen (dat mag ze dan weer niet van mij). Als een vreemde hond bijvoorbeeld tegen mij opspringt, wordt ze witheet van woede.
Ik vind dat veel collies weinig tolerant zijn met lomp en opdringerig gedrag en dan snel flink kunnen snauwen. Wat dat betreft herken ik dus wel het een en ander in je verhaal.

Met maken van een punt bij onzekere of instabiele honden ken ik dan weer van mijn Amy (geen collie). Dat komt omdat ze zelf gespannen en onzeker is bij het ontmoeten van vreemde honden en dan bij onzekere honden denkt: die kan ik wel hebben. Ik laat haar dus gewoon niet kennismaken met onzekere honden, omdat ik niet wil dat ze groeit in dat gedrag. Of we lopen eerst samen een stukje aangelijnd op tot ze zich weer kan ontspannen en dan verloopt een ontmoeting wel gezellig. Ik beloon haar ook als ze wel netjes contact maakt. Dit gedrag vertoont Amy meer als Amoz erbij is, omdat hij haar steunt/helpt. Van Mila en Taartje krijgt ze geen steun en met hen samen vertoont ze dit gedrag dan ook minder.
Reageert Indah hetzelfde op vreemde honden als jouw andere hond er niet bij is?
Pienda
Zeer actief

Heavy schreef:Klinkt best wel zorgelijk . Ze snauwt dus zelf honden weg op een nette manier maar als ze zelf wordt weggesnauwd dan pikt ze het niet ? Hoe is ze als je alleen met haar loopt zonder andere hond dus ?
DeDiana schreef:Reageert Indah hetzelfde op vreemde honden als jouw andere hond er niet bij is?
Ja, daar komt het wel op neer, alhoewel ze zelden zelf honden wegsnauwd hoor. Als de andere hond er niet bij is ze minder fel en meer ontspannen. Maar ik moet ook zeggen dat ik haar onder appel houd als we andere honden tegenkomen, dus weet nu niet goed meer wat ze zou doen.
Judith schreef: Heel soms gaat ze wel tegen een andere hond in als er terug gesnauwd wordt. Dit laat ik gaan, ik vind het honden gedrag. Uiteraard laat ik het niet uitmonden in een gevecht oid.
Maar vanaf wanneer is het een gevecht? Indah maakt een hoop kabaal, maar het is met name tandenklappen in de lucht. Mensen schrikken er wel behoorlijk van.
Judith schreef: Zelf kan Dana ook wel behoorlijk grof spelen en dit doet ze dan vaak bij kleinere onzekere honden. Dan gaat ze nekhappen en grommen, sommige honden zijn hier niet van gediend, maar Dana is hierin wat lastig te corrigeren. Meestal geef ik haar dan een balletje of ik ga gewoon ergens anders heen.
Grof spelen doet ze ook, het liefst bij honden die net zo hard terug beuken, maar is daarin goed te corrigeren.
DeDiana schreef:Mijn colliedame is ook pittig. Ze zal nooit zelf een hond opzoeken om een punt te maken, dat doet ze alleen bij honden die haar lastigvallen en opdringerig zijn (en dus doorgaan terwijl ze haar subtielere signalen niet zien dat ze daar geen zin in heeft). Ze is wel fel, ofwel bijzonder duidelijk in haar correcties, doorgaans heeft ze aan één correctie genoeg en dan is het duidelijk. Het blijft altijd bij een snauw met veel kabaal, ze raakt de andere hond meestal niet eens aan, dus dat vind ik acceptabel. (...)
Ik vind dat veel collies weinig tolerant zijn met lomp en opdringerig gedrag en dan snel flink kunnen snauwen. Wat dat betreft herken ik dus wel het een en ander in je verhaal.
Dat heb ik dus juist niet met Indah! Ze gaat het beste met de lompe, opdringerige honden. De correcties die ze dan kan geven zijn beschaafd en daar staan de baasjes vaak bij te juichen dat er een keer een hond wat van zegt :P. Met puppies en pubers heeft ze een engelengeduld.
DeDiana schreef:
Met maken van een punt bij onzekere of instabiele honden ken ik dan weer van mijn Amy (geen collie). Dat komt omdat ze zelf gespannen en onzeker is bij het ontmoeten van vreemde honden en dan bij onzekere honden denkt: die kan ik wel hebben. Ik laat haar dus gewoon niet kennismaken met onzekere honden, omdat ik niet wil dat ze groeit in dat gedrag. Of we lopen eerst samen een stukje aangelijnd op tot ze zich weer kan ontspannen en dan verloopt een ontmoeting wel gezellig. Ik beloon haar ook als ze wel netjes contact maakt. Dit gedrag vertoont Amy meer als Amoz erbij is, omdat hij haar steunt/helpt. Van Mila en Taartje krijgt ze geen steun en met hen samen vertoont ze dit gedrag dan ook minder.
Dit herken ik veel meer. Indah is snel gespannen (te zien aan de borstel), maar laat in haar lichaamstaal geen onzekerheid zien. Dus hoge houding, hoge staart, kalme zelfverzekerde tred. Misschien dat dat een onzekere reactie van de andere hond ook uitlokt? Aangelijnd oplopen helpt hier ook.

Ik zou gewoon graag willen dat ze weer mijn lieve, sociale meisje wordt :(: . Ik kan er ook vrede mee hebben als dat niet zo is, het immers goed te managen, maar wil wel graag alles proberen.
DeDiana
Zeer actief

Pienda schreef:
DeDiana schreef:Mijn colliedame is ook pittig. Ze zal nooit zelf een hond opzoeken om een punt te maken, dat doet ze alleen bij honden die haar lastigvallen en opdringerig zijn (en dus doorgaan terwijl ze haar subtielere signalen niet zien dat ze daar geen zin in heeft). Ze is wel fel, ofwel bijzonder duidelijk in haar correcties, doorgaans heeft ze aan één correctie genoeg en dan is het duidelijk. Het blijft altijd bij een snauw met veel kabaal, ze raakt de andere hond meestal niet eens aan, dus dat vind ik acceptabel. (...)
Dat heb ik dus juist niet met Indah! Ze gaat het beste met de lompe, opdringerige honden. De correcties die ze dan kan geven zijn beschaafd en daar staan de baasjes vaak bij te juichen dat er een keer een hond wat van zegt :P. Met puppies en pubers heeft ze een engelengeduld.
DeDiana schreef:
Dit herken ik veel meer. Indah is snel gespannen (te zien aan de borstel), maar laat in haar lichaamstaal geen onzekerheid zien. Dus hoge houding, hoge staart, kalme zelfverzekerde tred. Misschien dat dat een onzekere reactie van de andere hond ook uitlokt? Aangelijnd oplopen helpt hier ook.

Ik zou gewoon graag willen dat ze weer mijn lieve, sociale meisje wordt :(: . Ik kan er ook vrede mee hebben als dat niet zo is, het immers goed te managen, maar wil wel graag alles proberen.
Als ik het zo lees, lijkt ze qua gedrag inderdaad wat op Amy. Amy kan ook goed met pups en jonge honden, want die zijn geen bedreiging en daarbij is ze dus niet gespannen.
Amy heeft ook geen onzekere lichaamshouding, verre van, ze maakt zichzelf juist groot. Dat is dus bluf, om de andere hond te intimideren. En als ze ziet dat dat werkt, wil ze dus ook wel een stapje verder gaan (ze bijt of vecht niet, maar wil de hond op de grond pinnen). Als het intimideren niet werkt en de andere hond gewoon kalm en zelfverzekerd reageert, kan Amy zich wel prima gedragen en is er niks aan de hand.
Wat voor haar goed werkt, is de kennismaking goed begeleiden en geen kennis laten maken als er spanning is. Daarnaast doe ik met haar sociale wandelingen, omdat zij aan de lijn soms ook reactief kan zijn. Die sociale wandelingen hebben erg veel geholpen en Amy voelt zich nu in het algemeen veel beter op haar gemak met vreemde honden (zowel aangelijnd als los). Het probleem is nog niet verholpen, maar er zit wel flinke verbetering in.
Pienda
Zeer actief

Maar hoe weet je dan dat ze onzeker is? Ik heb het nog nooit zo bekeken, dus ben benieuwd hoe jij dat ziet.
DeDiana
Zeer actief

Pienda schreef:Maar hoe weet je dan dat ze onzeker is? Ik heb het nog nooit zo bekeken, dus ben benieuwd hoe jij dat ziet.
Amy weet niet goed hoe ze contact moet maken met vreemde honden, daar komt die spanning vandaan. Ze is niet gesocialiseerd met vreemde honden tot ze 1 jaar was, dus dat zal ermee te maken hebben. Ze is dus onzeker/gespannen over de kennismaking, maar soms is het ook gewoon opwinding omdat ze juist graag wil kennismaken. Maar dat is ook (positieve) spanning dus. Die combinatie van opwinding en spanning is een reden dat ze in zulke situaties overdreven heftig kan reageren, en dan met name dus bij honden waarvan ze inschat dat ze die wel aankan.
Ik had zelf al het vermoeden dat de basis voor dit gedrag spanning was, dat zie ik vooral in aangespannen spieren en gespannen gelaatsuitdrukking als ze kennismaakt met vreemde honden. En ook omdat ze wel normaal kennis kan maken met zelfzekere honden (signalen zijn duidelijk voor haar) en pups/jonge honden (geen bedreiging). Honden die haar compleet negeren zijn ook geen probleem. Een bevriende gedragstherapeut heeft een keer meegekeken tijdens een wandeling en bevestigde dit.
Pienda
Zeer actief

Boutje schreef: Het moment dat je hond merkt en leert dat jij voor de veiligheid zorgt, dat je het ziet en snapt als ze iets spanend vindt en dat zij dat niet hoeft op te lossen vermindert dat gedrag echt enorm!
Bedankt voor je uitgebreide reactie. We zullen het corrigeren gaan beperken tot het uit de situatie halen, mocht het nog een keer gebeuren.
Wat houdt "hoeft niet" bij jou precies in? Is het kalmerend bedoeld of is het een commando om de betreffende hond te negeren dan?
DeDiana schreef: Amy weet niet goed hoe ze contact moet maken met vreemde honden, daar komt die spanning vandaan. Ze is niet gesocialiseerd met vreemde honden tot ze 1 jaar was, dus dat zal ermee te maken hebben. Ze is dus onzeker/gespannen over de kennismaking, maar soms is het ook gewoon opwinding omdat ze juist graag wil kennismaken. Maar dat is ook (positieve) spanning dus. Die combinatie van opwinding en spanning is een reden dat ze in zulke situaties overdreven heftig kan reageren, en dan met name dus bij honden waarvan ze inschat dat ze die wel aankan.
Ik had zelf al het vermoeden dat de basis voor dit gedrag spanning was, dat zie ik vooral in aangespannen spieren en gespannen gelaatsuitdrukking als ze kennismaakt met vreemde honden. En ook omdat ze wel normaal kennis kan maken met zelfzekere honden (signalen zijn duidelijk voor haar) en pups/jonge honden (geen bedreiging). Honden die haar compleet negeren zijn ook geen probleem. Een bevriende gedragstherapeut heeft een keer meegekeken tijdens een wandeling en bevestigde dit.
Ja, zo snap ik precies wat je bedoelt! Ik associeer onzekerheid meer met angst, maar dat hoeft natuurlijk niet. Ik herken je verhaal over spanning precies en zie daarin inderdaad ook de onzekerheid. Bedankt voor je uitleg :).
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Korthaar collies zijn sowieso wat pittiger dan hun langhaar neven, uitzonderingen daargelaten (Diana :mrgreen: ), maar ik herken het gedrag wel van regelneverige (of nichterige) herders. Want dat zijn collies óók.
En korthaar teven zijn wat regeliger dan de langharen. Maar mijn lieve, zachte Lyndie had het bijvoorbeeld mooi wel voorzien op een angstig middelgroot kruisinkje in de buurt.
Gewoon omdat het kón. Ze had normaal niks anders dan lege briefjes in te brengen bij andere honden, niet bij haar eigen roedel en niet bij andere honden. Dus de enkele keer dat ze een keer een hond tegenkwam die nóg lager in rang stond dan zij, stond ze klaar om die eens flink op de kop te zitten.
Pestgedrag dus.

BAT-training is een goede, maar je kunt ook gewoon simpel (met de clicker) aandacht vragen op het moment dat er een situatie gaat ontstaan en dan wat eenvoudige oefeningetjes doen. Echt straffen heeft geen zin bij collies, daar maak je ze alleen maar onzeker van en verergerd het gedrag uiteindelijk maar.
Collies zijn zeer gevoelig, soms zelfs overgevoelig. En daarbij: het zijn meesters in pruilen als ze zich onrechtvaardig behandeld voelen.
Ik heb altijd de beste resultaten gehad met positief trainen want hun gevoeligheid maakt ook dat ze heel ontvankelijk zijn voor een prijzend woord. Of een lekker snackje als beloning voor goed gedrag.
Afbeelding
Judith
Zeer actief

Pienda schreef:
Heavy schreef:Klinkt best wel zorgelijk . Ze snauwt dus zelf honden weg op een nette manier maar als ze zelf wordt weggesnauwd dan pikt ze het niet ? Hoe is ze als je alleen met haar loopt zonder andere hond dus ?
DeDiana schreef:Reageert Indah hetzelfde op vreemde honden als jouw andere hond er niet bij is?
Ja, daar komt het wel op neer, alhoewel ze zelden zelf honden wegsnauwd hoor. Als de andere hond er niet bij is ze minder fel en meer ontspannen. Maar ik moet ook zeggen dat ik haar onder appel houd als we andere honden tegenkomen, dus weet nu niet goed meer wat ze zou doen.
Judith schreef: Heel soms gaat ze wel tegen een andere hond in als er terug gesnauwd wordt. Dit laat ik gaan, ik vind het honden gedrag. Uiteraard laat ik het niet uitmonden in een gevecht oid.
Maar vanaf wanneer is het een gevecht? Indah maakt een hoop kabaal, maar het is met name tandenklappen in de lucht. Mensen schrikken er wel behoorlijk van.
Judith schreef: Zelf kan Dana ook wel behoorlijk grof spelen en dit doet ze dan vaak bij kleinere onzekere honden. Dan gaat ze nekhappen en grommen, sommige honden zijn hier niet van gediend, maar Dana is hierin wat lastig te corrigeren. Meestal geef ik haar dan een balletje of ik ga gewoon ergens anders heen.
Grof spelen doet ze ook, het liefst bij honden die net zo hard terug beuken, maar is daarin goed te corrigeren.
DeDiana schreef:

Ik reageer even op mijn stukje.

Ik zie vaak bij Dana wanneer ze terug gaat snauwen. Op het moment dat het gebeurd laat ik het even gaan, maar ik roep dan wel KLAAR oid. Ze hoeft er van mij niet in te blijven hangen.
Dana is behoorlijk grommerig naar vreemde honden. Als ze te lang in haar "personal space" zitten gaat ze grommen en als honden dan niet reageren (vaak jonge honden of volle patsende/geile reuen) dan krijgen ze een snauw. Ik wil het grommen niet afleren. Ze geeft in mijn ogen aan dat ze het gewoon niet wilt.
Ik weet op wat voor honden ze reageert, meestal laat ik haar dan gewoon doorlopen. Ik denk dat het makkelijker is om een hond door te sturen dan kennis te laten maken.

Dana maakt ook niet met alle honden contact. Met vreemde honden maakt ze sowieso niet zo snel contact behalve als ze naar haar toe komen

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Afbeelding
Judith
Zeer actief

Boutje schreef:
Pienda schreef: Wat houdt "hoeft niet" bij jou precies in? Is het kalmerend bedoeld of is het een commando om de betreffende hond te negeren dan?
"hoeft niet" is vanzelf zo gekomen, het wil zeggen dat ik gezien heb wat er aan de hand is en dat ik er iets aan ga doen dus dat het niet nodig is dat ze het zelf regelt.
Dus in zekere zin kalmerend.
En ook leiding nemend.
Wat ik vroeger bij mijn arabierjtes ook deed als ze schrokken bedenk ik nu, zelf kijken, laten weten dat ik het gezien had EN dat het in orde is.
Negeer commando is een "kijk" , een aandacht op mij richten, of een "vooruit"

Hoeft niet gebruik ik ook bij blaffen/aanslaan van de shelties. Blaffen om te blaffen is "gedaan", aanslaan ga ik kijken en zeg ik dat het niet hoeft. En vreemd genoeg (of logisch? ze doen hun taak immers...) werkt dat het beste.
Dit doe ik ook bij Dana. Als we jonge honden tegenkomen dan zeg ik op het moment dat de hond dichterbij komt "hoeft niet" en laat ik haar doorlopen.
Ik zeg hiermee inderdaad ook dat ze niets hoeft te regelen of op te lossen
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Boutje schreef:
Pienda schreef: Wat houdt "hoeft niet" bij jou precies in? Is het kalmerend bedoeld of is het een commando om de betreffende hond te negeren dan?
"hoeft niet" is vanzelf zo gekomen, het wil zeggen dat ik gezien heb wat er aan de hand is en dat ik er iets aan ga doen dus dat het niet nodig is dat ze het zelf regelt.
En ook leiding nemend.
Wat ik vroeger bij mijn arabierjtes ook deed als ze schrokken bedenk ik nu, zelf kijken, laten weten dat ik het gezien had EN dat het in orde is.

Hoeft niet gebruik ik ook bij blaffen/aanslaan van de shelties. Blaffen om te blaffen is "gedaan", aanslaan ga ik kijken en zeg ik dat het niet hoeft. En vreemd genoeg (of logisch? ze doen hun taak immers...) werkt dat het beste.
Doe ik ook bij Abby. Die is reuze sociaal maar op de één of andere manier vindt ze Jones (van Samantha) ontzettend irritant. Waarschijnlijk omdat hij haar bek blijft likken. Dan begint ze eerst haar lip op te trekken en vervolgens vervaarlijk te grommen als hij niet opzout. Ik zeg dan 'klaar' en haal Jones weg.
Zelfde principe hanteer ik bij het bulkgedrag van Maggie als de deurbel gaat of de postbode langs komt. Alleen zeg ik dan 'dank je wel', en ga even kijken. Daarmee geef ik aan dat ik haar signaal apprecieer maar dat ik het wel even ga 'oplossen'.
Zij blij en ik blij want dan houdt ze haar smoel. :F:
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

lieke schreef: BAT-training is een goede, maar je kunt ook gewoon simpel (met de clicker) aandacht vragen op het moment dat er een situatie gaat ontstaan en dan wat eenvoudige oefeningetjes doen. Echt straffen heeft geen zin bij collies, daar maak je ze alleen maar onzeker van en verergerd het gedrag uiteindelijk maar.
Collies zijn zeer gevoelig, soms zelfs overgevoelig. En daarbij: het zijn meesters in pruilen als ze zich onrechtvaardig behandeld voelen.
Ik heb altijd de beste resultaten gehad met positief trainen want hun gevoeligheid maakt ook dat ze heel ontvankelijk zijn voor een prijzend woord. Of een lekker snackje als beloning voor goed gedrag.
Meesters in pruilen inderdaad :lol1: . Corrigeren gaat dan ook altijd erg gedoseerd hier. Aandacht vragen werkt erg goed, dus daar zullen we mee doorgaan. Met een stukje volgen bij honden die we tegenkomen kan ik gelukkig nog steeds onbezorgd wandelen en dat is uiteindelijk wat ik graag wil.
Boutje schreef: "hoeft niet" is vanzelf zo gekomen, het wil zeggen dat ik gezien heb wat er aan de hand is en dat ik er iets aan ga doen dus dat het niet nodig is dat ze het zelf regelt.
En ook leiding nemend.
Judith schreef: Dit doe ik ook bij Dana. Als we jonge honden tegenkomen dan zeg ik op het moment dat de hond dichterbij komt "hoeft niet" en laat ik haar doorlopen.
Ik zeg hiermee inderdaad ook dat ze niets hoeft te regelen of op te lossen
Duidelijk, ik ga eens kijken hoe ik dit kan gaan toepassen!

Ik kan in ieder geval weer met frisse moed aan de slag, bedankt allemaal :D
Rosaly
Actief
Mijn ras(sen): Siberische husky

Ongelezen bericht door Rosaly »

Interessant topic. Mijn teefje is bij de meeste honden ook wat onzeker en er zijn dan inderdaad honden bij die gaan pesten zoals grommend najagen en staarthappen. Die enkele keer dat ze een hond tegenkomt die voor haar wegrent blijft ze er achteraan gaan (tot ik zeg dat het genoeg is). Verder valt ze niet uit of gromt ze nog niet, maar ik moet daar denk ik wel mee aan het werk om dat zo te houden. Want ze is pas 11 maanden dus ze kan nog zoveel veranderen bij het volwassen worden. Momenteel vindt ze het denk ik gewoon vreemd als een hond zo op HAAR reageert en lijkt ze vooral nieuwsgierig te worden door dat gedrag van de andere hond.
Afbeelding
Rosaly
Actief
Mijn ras(sen): Siberische husky

Een pittige tante

Ongelezen bericht door Rosaly »

Afbeelding

Bij deze windhond zie je dat mijn teefje (middelste hond) vriendelijk is maar het wel ontzettend interessant vindt dat er eens een keer iemand anders wat onzeker is. De hond ging rennen maar de ontmoeting was voor Liz nog niet helemaal 'af' of te vluchtig, en dan blijft ze er achteraan rennen als ze de kans krijgt (net iets te dicht erop waardoor het voor de andere hond niet leuk meer is).

Dus ik lees mee!
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

Al een hele tijd geleden dit topic, maar sinds kort is mijn dame helemaal omgedraaid.
We zijn aan de slag gegaan met het op een positieve manier negeren van honden. Hiermee was het gedrag uitstekend te beheersen en ondanks dat ze niet de kans kreeg hadden we nog wel het gevoel dat de spanning er nog zat.
Ongeveer een maand geleden was de spanning opeens verdwenen. Vanaf dat moment hebben we haar weer steeds meer contact laten maken met andere honden en dit gaat eigenlijk gewoon erg goed! Ik ben dus helemaal in de 7e hemel dat ik mijn lieve sociale meisje weer terug heb.
En hoe het nou komt? Ons gevoel zegt dat ze zich niet meer 'verantwoordelijk' voelt voor onze andere hond en dus niet meer de omgeving hoeft te controleren. Hoe dan ook, wij zijn blij. Nogmaals bedankt voor jullie meedenken en het delen van jullie ervaringen!
DeDiana
Zeer actief

Wat fijn, zo'n positieve doorbraak! :ok:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Pienda schreef: Dit herken ik veel meer. Indah is snel gespannen (te zien aan de borstel), maar laat in haar lichaamstaal geen onzekerheid zien. Dus hoge houding, hoge staart, kalme zelfverzekerde tred. Misschien dat dat een onzekere reactie van de andere hond ook uitlokt? Aangelijnd oplopen helpt hier ook.
Dat zegt niet echt iets, eigenlijk. Mijn oudste teef heeft last van angstagressie (gaat beter) en is van zichzelf onzeker. Dat duurde alleen een tijd voordat we dat door kregen, omdat zij voor ons heel zelfverzekerd leek. Hoge houding, hoge staart enzovoorts. Maar niet zelfverzekerd dus, zij zoekt ook de onzekere honden op, want die kan ze 'hebben'. Zij is van de aanval is de beste verdediging, ze heeft nooit schade gemaakt maar door het snauwen, uitvallen en lelijk doen zorgde ze ervoor dat die honden weggingen. Na kennismaken ging het beter, tenzij het dus hele onzekere honden waren.

Zelfverzekerde honden gaat heel erg goed, ook als ze lomp zijn. Daar is ze dol op. En pups en jonge honden idd. ;)

EDIT: Oh, ik heb helemaal niet naar de datum gekeken. :LOL:

Super dat het nu goed gaat! :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”