Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Heeft voeding invloed op conditie?
Moderator: moderatorteam
- tobi__
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
- Aantal honden: 1
Heeft voeding invloed op conditie?
Tobi heeft een tijdje purizon voer gekregen. Alleen vond ik dat zijn ontlasting erg dun bleef en hij poepte zes keer op een dag. Nadat ik wat mensen op de puppycursus had gesproken ben ik overgegaan op Opti Life. Dit voer ik nu ongeveer drie weken. De ontlasting is een stuk beter en hij poept ook veel minder. Alleen heb ik het idee dat hij nu een veel mindere conditie heeft. Na 10 minuten lopen hangt zijn toch al op de grond, terwijl dit eerst echt niet zo is. Zou het voer invloed op zijn conditie kunnen hebben?
_Esmee
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Re: Heeft voeding invloed op conditie?
Ik weet niet wat de energiewaardes zijn van de voeders, maar het kan zijn dat hij van het nieuwe voer meer moet eten om evenveel energie binnen te krijgen als bij zijn vorige voer.
- tobi__
- Zeer actief
Dat ga ik dan even uitzoeken. Hij zou er wel minder van hoeven te eten volgens de verpakking. Maar ik geef eigenlijk meer op gevoel eten.
_Esmee
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Welke variant voerde je en welke voer je nu?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ja, voeding heeft zeer zeker invloed in hoe gezond een hond is en hoeveel energie hij uit zijn voeding kan halen.
Als er verder niets veranderd is lijkt dit me niet de beste keus voor je hond.
Karen
Als er verder niets veranderd is lijkt dit me niet de beste keus voor je hond.
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- tobi__
- Zeer actief
Ik ga toch overstappen. Vindt dat Tobi veel te snel buiten adem is. Nu maar weer zoeken naar wat anders!
_Esmee
- SandraMecx
- Actief
- Mijn ras(sen): West highland white terrier
- Aantal honden: 3
Ik kan je aanraden om kvv te overwegen.
Zoveel voordelen voor de hond, zijn algehele gezondheid en tevens de ontlasting.
Zoveel voordelen voor de hond, zijn algehele gezondheid en tevens de ontlasting.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Contacteer:
Hoe is het nu?
Heb je iets gevonden?
Misschien ook even bij de dierenarts langs om te laten checken dat er niets medisch speelt...
Karen
Heb je iets gevonden?
Misschien ook even bij de dierenarts langs om te laten checken dat er niets medisch speelt...
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- tobi__
- Zeer actief
Het vorige voer was op en heb nu een probeer set van wolf of wilderness. Brokken en natvoer. Vooral het natvoer vind Tobi erg lekker. Weet alleen niet of ik het blijf geven.
Vindt het echt zo lastig
Vindt het echt zo lastig

_Esmee
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Niet helemaal mee eens. Ook dat is per hond verschillend.SandraMecx schreef:Ik kan je aanraden om kvv te overwegen.
Die van mij doet het absoluut niet goed op KVV. Ik wilde het ook graag voeren, maar ben ermee gestopt.
Hij werd er sloom en lusteloos van, totaal geen energie meer. Terwijl hij normaal gesproken niet te stoppen is en het woord "moe" niet eens kent.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Voer kan een wereld van verschil uitmaken. Met de 2e kieskeurig mechel en dus tig soorten voer die zijn gepasseerd, weet ik dat uit ervaring.
Mijn honden halen niet voldoende uit kvv, net als uit sommige brokken. Brokken zonder koolhydraten doen ze het ook bagger op. Snel buiten adem, snel 'leeg' en herstel na inspanning duurt veel langer.
En sommige merken brok moeten ze het dubbele eten om op gewicht te blijven.
Mijn honden halen niet voldoende uit kvv, net als uit sommige brokken. Brokken zonder koolhydraten doen ze het ook bagger op. Snel buiten adem, snel 'leeg' en herstel na inspanning duurt veel langer.
En sommige merken brok moeten ze het dubbele eten om op gewicht te blijven.
- vaagheid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
- Contacteer:
Ik ga even een knuppel in het hoenderhok gooien, bij deze sorry.
Ik heb verschillende honden in slechte conditie gezien op vers vlees, vooral honden die van zichzelf rank gebouwd waren en een energiek karakter hebben. Het gaat vooral om glucose, dat wordt gebruikt om de organen, spieren, etc. te laten functioneren. Koolhydraten zijn daar het makkelijkst in om te zetten, maar eiwitten en vetten kunnen het ook. Het idee van alleen vers vlees voeren is dat een hond dus niet per se koolhydraten nodig heeft voor zijn energiebehoefte, en omdat koolhydraten een stigma hebben wil niemand dat geven. Het punt is alleen dat het omzetten van koolhydraten in energie een stuk makkelijker is dan het omzetten van eiwitten. En teveel vet is ook niet zo goed dus dat wil je eigenlijk ook niet teveel voeren. Je hond moet veel meer calorieën verbruiken om die eiwitten om te zetten dan hij nodig heeft om die koolhydraten om te zetten.
Dat betekent dat je sommige honden die veel energie verbruiken veel meer vers vlees moet voeren, misschien wel meer dan je erin kan krijgen. En het op gewicht houden kan ook een stuk moeilijker zijn.
Ik denk dat we de oorlog tegen koolhydraten bij mensen een beetje te ver doorgetrokken hebben naar honden, het valt allemaal best wel mee. Als je hond aangeeft meer energie nodig te hebben (en er zijn geen andere gezondheidsissues), hij wordt sloom of valt terug in spieren en gewicht, dan is er in mijn ogen niks mis mee om dat op te lossen door meer makkelijk verteerbaar voedsel toe te voegen aan het dieet, in de vorm van koolhydraten.
Voor de duidelijkheid, tevéél is bijna nooit goed, doe het gewoon met gezond verstand. Mensen laten zich veel te snel leiden door hun principes, een hond is geen wolf en wie zegt dat een wolf niet beter zou functioneren als hij af en toe een boterham tot zijn beschikking had? Als je hond een betere conditie heeft of zich simpelweg beter voelt als je hem wat voer met koolhydraten bij geeft, waarom zou je je daar dan slecht over voelen? Doet ie het goed op alleen vers vlees, en gaat ie aan de diarree of kots van ander voer, dan geef je hem lekker vers. Niet zo moeilijk doen.
Als je hond slecht reageert op granen zijn er ook meer dan genoeg andere bronnen van koolhydraten (graanvrij is niet perse gelijk aan koolhydraatvrij).

Ik heb verschillende honden in slechte conditie gezien op vers vlees, vooral honden die van zichzelf rank gebouwd waren en een energiek karakter hebben. Het gaat vooral om glucose, dat wordt gebruikt om de organen, spieren, etc. te laten functioneren. Koolhydraten zijn daar het makkelijkst in om te zetten, maar eiwitten en vetten kunnen het ook. Het idee van alleen vers vlees voeren is dat een hond dus niet per se koolhydraten nodig heeft voor zijn energiebehoefte, en omdat koolhydraten een stigma hebben wil niemand dat geven. Het punt is alleen dat het omzetten van koolhydraten in energie een stuk makkelijker is dan het omzetten van eiwitten. En teveel vet is ook niet zo goed dus dat wil je eigenlijk ook niet teveel voeren. Je hond moet veel meer calorieën verbruiken om die eiwitten om te zetten dan hij nodig heeft om die koolhydraten om te zetten.
Dat betekent dat je sommige honden die veel energie verbruiken veel meer vers vlees moet voeren, misschien wel meer dan je erin kan krijgen. En het op gewicht houden kan ook een stuk moeilijker zijn.
Ik denk dat we de oorlog tegen koolhydraten bij mensen een beetje te ver doorgetrokken hebben naar honden, het valt allemaal best wel mee. Als je hond aangeeft meer energie nodig te hebben (en er zijn geen andere gezondheidsissues), hij wordt sloom of valt terug in spieren en gewicht, dan is er in mijn ogen niks mis mee om dat op te lossen door meer makkelijk verteerbaar voedsel toe te voegen aan het dieet, in de vorm van koolhydraten.
Voor de duidelijkheid, tevéél is bijna nooit goed, doe het gewoon met gezond verstand. Mensen laten zich veel te snel leiden door hun principes, een hond is geen wolf en wie zegt dat een wolf niet beter zou functioneren als hij af en toe een boterham tot zijn beschikking had? Als je hond een betere conditie heeft of zich simpelweg beter voelt als je hem wat voer met koolhydraten bij geeft, waarom zou je je daar dan slecht over voelen? Doet ie het goed op alleen vers vlees, en gaat ie aan de diarree of kots van ander voer, dan geef je hem lekker vers. Niet zo moeilijk doen.
Als je hond slecht reageert op granen zijn er ook meer dan genoeg andere bronnen van koolhydraten (graanvrij is niet perse gelijk aan koolhydraatvrij).
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik zag wel t verschil toen ik met vorige honden op kvv overging. Een wereld van verschil in positieve zin. Nu zeer energieke honden die t uitstekend op kvv doen. Behoorlijk gespierd en energie voor 10. Ik zie juist steeds meer honden in de africhting overgaan op vlees omdat ze daar goede dingen van zien om zich heen. Was ik.vroeger de enige voert nu ongeveer de helft bij ons vlees.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- vaagheid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
- Contacteer:
Daarom moet je kijken naar je eigen hond.
Het is goed mogelijk dat een hond slecht reageert op bepaalde ingredienten uit een brok en daarom stukken beter reageert op vers vlees. Ik heb ook het liefst een zo simpel mogelijke brok, zonder kleurstoffen, geurstoffen, ditjes en datjes . Met vers vlees kan je prima alle ditjes en datjes uitsluiten en als je hond er beter op reageert en hij is in goede conditie, dan is dat toch prima?
Maar ze zijn niet allemaal hetzelfde, en een hond die qua conditie schreeuwt om koolhydraten mag je die best geven, daar gaan ze echt niet dood van.
Toen ik mijn hond kreeg wilde ik ook bij mijn principes blijven, alleen geperste goede brok met hoog vleesgehalte geprobeerd en vers vlees. Ze bleef aan de diarree (verschillende keren behandeld voor giardia omdat we dachten dat dat het was) en had regelmatig last van oprispingen, regelmatig misselijk en ze vrat dan het hele grasveld leeg.
Uit nood kocht ik een keer een brok met behoorlijk veel granen, en ze had nergens meer last van. Zodra ik weer een andere brok voer is het hetzelfde verhaal. Ik heb geen flauw idee waar ze gevoelig voor is maar ik hou het maar gewoon zo.
Sorry, lang verhaal kort, iedere hond is anders. Een andere hond krijgt misschien schreeuwende diarree van deze brok, krijgt er jeuk van of wordt ziek. Ik blijf in ieder geval niet meer strikt aan mijn principes hangen. Heb ik ooit een hond die het alleen goed doet op vers, dan geef ik hem alleen vers, daar doe ik ook niet moeilijk over. Maar die kans schat ik klein in.
Het is goed mogelijk dat een hond slecht reageert op bepaalde ingredienten uit een brok en daarom stukken beter reageert op vers vlees. Ik heb ook het liefst een zo simpel mogelijke brok, zonder kleurstoffen, geurstoffen, ditjes en datjes . Met vers vlees kan je prima alle ditjes en datjes uitsluiten en als je hond er beter op reageert en hij is in goede conditie, dan is dat toch prima?
Maar ze zijn niet allemaal hetzelfde, en een hond die qua conditie schreeuwt om koolhydraten mag je die best geven, daar gaan ze echt niet dood van.
Toen ik mijn hond kreeg wilde ik ook bij mijn principes blijven, alleen geperste goede brok met hoog vleesgehalte geprobeerd en vers vlees. Ze bleef aan de diarree (verschillende keren behandeld voor giardia omdat we dachten dat dat het was) en had regelmatig last van oprispingen, regelmatig misselijk en ze vrat dan het hele grasveld leeg.
Uit nood kocht ik een keer een brok met behoorlijk veel granen, en ze had nergens meer last van. Zodra ik weer een andere brok voer is het hetzelfde verhaal. Ik heb geen flauw idee waar ze gevoelig voor is maar ik hou het maar gewoon zo.
Sorry, lang verhaal kort, iedere hond is anders. Een andere hond krijgt misschien schreeuwende diarree van deze brok, krijgt er jeuk van of wordt ziek. Ik blijf in ieder geval niet meer strikt aan mijn principes hangen. Heb ik ooit een hond die het alleen goed doet op vers, dan geef ik hem alleen vers, daar doe ik ook niet moeilijk over. Maar die kans schat ik klein in.
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is zeker waar...! Je moet altijd naar de hond kijken.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Donkere Dame
- Actief
Dat is inderdaad het belangrijkste.malinois schreef:Dat is zeker waar...! Je moet altijd naar de hond kijken.
Zelf heb ik kvv weggeven omdat ze d'r neus er voor op haalde, ze wilde het gewoon niet (he malinois

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Jazeker... hier hebben ze er van genotenDonkere Dame schreef:Dat is inderdaad het belangrijkste.malinois schreef:Dat is zeker waar...! Je moet altijd naar de hond kijken.
Zelf heb ik kvv weggeven omdat ze d'r neus er voor op haalde, ze wilde het gewoon niet (he malinois)

- tobi__
- Zeer actief
De juiste voeding vinden voelt voor mij echt een beetje als hogere wiskunde. Ik denk 'gewoon hondenvoer', maar er is zoveel verschil, dingen waar je op moet letten. Heeft het de juiste samenstelling, wat is überhaupt de juiste samenstelling. Zit er niet teveel van dit, of van dat in? Weet gewoon niet waar ik goed aan doe.
Moet zeggen dat Tobi zijn ontlasting goed is met dit voer. Maar hij krijgt dus vlees uit een blik nu. Dat is niet echt vers. Is dat wel gezond? Of is dat net als het natvoer voor katten en eigenlijk overbodig? 'S ochtends geeft ik hem de brokken en dan 's avonds een half blik vlees.
Moet zeggen dat Tobi zijn ontlasting goed is met dit voer. Maar hij krijgt dus vlees uit een blik nu. Dat is niet echt vers. Is dat wel gezond? Of is dat net als het natvoer voor katten en eigenlijk overbodig? 'S ochtends geeft ik hem de brokken en dan 's avonds een half blik vlees.
_Esmee