Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervarig kat hond??

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

~Kimske
Actief

Ervarig kat hond??

Ongelezen bericht door ~Kimske »

Oke niet meteen naar de zoekfunctie verwijzen, dit is ehct een aparte situatie. Onze poes (Muisje heet ze) kon het beslist niet vinden met Dinkey, mijn eerste hond. Dinkey zocht haar ook steeds op, dus hij lokte haar nare gedrag wel enigzins uit. Nu is muisje best een eigenzinnig en dominant dametje. In het asiel zeiden ze dat Bob, onze aanstaande golden wel goed met katten overweg kan. Hij heeft ooit een kat aangevallen die bij zijn voerbak zat. Ik ben erg bang dat de poes bijvoorbaat naar gedrag gaat vertonen naar Bob en andersom, odat Bob misschien wel iets tegen katten heeft gekregen door zijn voerbak ervaring. Hoe kunnen wij dit het beste aanpakken???

Alvast bedankt!!!
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Ervarig kat hond??

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Golden Bob schreef:Oke niet meteen naar de zoekfunctie verwijzen, dit is ehct een aparte situatie. Onze poes (Muisje heet ze) kon het beslist niet vinden met Dinkey, mijn eerste hond. Dinkey zocht haar ook steeds op, dus hij lokte haar nare gedrag wel enigzins uit. Nu is muisje best een eigenzinnig en dominant dametje. In het asiel zeiden ze dat Bob, onze aanstaande golden wel goed met katten overweg kan. Hij heeft ooit een kat aangevallen die bij zijn voerbak zat. Ik ben erg bang dat de poes bijvoorbaat naar gedrag gaat vertonen naar Bob en andersom, odat Bob misschien wel iets tegen katten heeft gekregen door zijn voerbak ervaring. Hoe kunnen wij dit het beste aanpakken???

Alvast bedankt!!!
Baknijd is baknijd, en als een hond het heeft ten opzichte van katten, gewoon afleren zoals je het doet wanneer hij het naar mensen heeft. Dus NOOOIT iets uit zijn bak halen of iets af pakken, altijd iets lekkers bij geven, totdat hij dolenthousiast is als jij met je handen in zijn bak staat te graaien of nog een frolicje komt geven als hij net aan een kauwbotje is begonnen.

Jack heeft in het verleden ook wel eens gegromd naar de (kleine) kat omdat ze aan zijn bot wilde ruiken, maar inmiddels snapt hij gelukkig dat ze het niet afpakt, en dat hij een extra lekker hapje kan verdienen door haar te negeren terwijl ze tegen hem aan komt liggen als hij eet.

En wat de relatie hond-kat betreft: met de een gaat het geweldig en met de ander wordt het nooit wat. Tijger van 15 vindt het nog steeds maar niks dat we die hond hebben, maar met de andere twee katten gaat het perfect. De jongste kwam als kitten in huis, en het zijn echt hele dikke vriendjes.
In mijn ogen is het vooral een kwestie van respect. Als de hond maar snapt dat de katten een flinke tree hoger staan, gaat het goed. In jouw geval is het lastige dat voernijd daar buiten staat, omdat een lagere in rangorde het recht heeft om zijn eten te verdedigen.

Ik zou dus heeeeeel erg op gaan letten, en al helemaal als er gegeten wordt, lekker gaan oefenen om Bob zover te krijgen dat hij al gaat kwispelen als de kat naar zijn bak kijkt, hond & kat altijd scheiden als je effe weg bent, en wellicht t.z.t. een asielkitten erbij om de kloof tussen het stel wat te dichten. :-D

En geweldig dat je een hond uit het asiel haalt. Heel veel plezier met Bob!

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
~Kimske
Actief

hoe doen anderen dat met voerbakjes?? Kan ik Bob leren dat de voerbak van Muisje verboden terrein is?? Mijn vriend en ik denken er over om een voerbakje voor muis bij de vensterbank waar zij altijd ligt op te hangen...
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Wij hebben Golden met baknijd in huis gehad (heropvoeding). Hij at altijd apart weg van andere dieren met de deur gewoon dicht. Al zag hij vanuit zijn ooghoek iets bewegen greep hij gelijk.
Kattenvoer en de kattenbak (zijn honden ook dol op :mrgreen: ) hebben wij staan waar een hond nooit bij kan dat is hier in de kelderkamer met de deuren op de haak anders gaat Rataplan toch buurten ;)
Succes met je hond. :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Golden Bob schreef:hoe doen anderen dat met voerbakjes?? Kan ik Bob leren dat de voerbak van Muisje verboden terrein is?? Mijn vriend en ik denken er over om een voerbakje voor muis bij de vensterbank waar zij altijd ligt op te hangen...
Tsja, sommige mensen vinden het goor, maar bij ons staat het kattenvoer op het aanrecht. En katten mogen wel op het aanrecht springen, en honden niet. :-D

Alleen toen we Pippi (het kitten) net in huis hadden en ze nog niet zo hoog kon springen stond haar voer dus op de grond, en was het dus gewoon regel dat zodra ze stopte met eten en wegliep, Jack de rest mocht hebben. Dus FOEI! als hij haar weg probeerde te duwen van haar eten, en GOEDZO! als hij netjes ging liggen wachten.

Onze middelste kat durfde de eerste tijd echt niet te eten als de hond in de buurt was, die heeft de eerste paar maanden zijn eten plus een eigen kattenbak boven gehad (waar de hond niet komt), en uiteindelijk vindt hij het nou ook best als Jack kwijlend zit te wachten tot hij uitgegeten is.

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Lisa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lisa »

Hier staat het kattenvoer op de grond in een bakje. Sacha blijft daar vanaf, tenzij Lotte morst en wegloopt, alles wat op de vloer ligt is dan van hem en daar maak ik ook geen probleem van. Dus het kan wel, vergt alleen wel wat training.
Groetjes Lisa
miranda

Re: Ervarig kat hond??

Ongelezen bericht door miranda »

Hanneke2 schreef: Baknijd is baknijd, en als een hond het heeft ten opzichte van katten, gewoon afleren zoals je het doet wanneer hij het naar mensen heeft. Dus NOOOIT iets uit zijn bak halen of iets af pakken, altijd iets lekkers bij geven, totdat hij dolenthousiast is als jij met je handen in zijn bak staat te graaien of nog een frolicje komt geven als hij net aan een kauwbotje is begonnen.
Hanneke
Hanneke schreef hierboven al een manier hoe je baknijd kunt afleren bij de hond.
Maar dan mag de baas/vrouwtje altijd in/bij de bak komen (de hond krijgt er ook iets in ruil voor terug EN het baasje/vrouwtje staat ook hoger in rang)

Maar een ander dier, in dit geval een poezebeest, zal alleen maar iets uit die bak van hem willen halen. Dat hoeft geen probleem te geven, mits de poes in de ogen van de hond ook hoger in rang is.
Als het goed las, was Muisje (de poes) eerder in huis als Dinkey, dit geeft de poes al een voorsprong.

Maar Dinky kijkt ook goed naar jullie handelingen als baasje.
Bijvoorbeeld, wie krijgt de eerste knuffel als jullie thuis komen, wie krijgt er als eerste voer.
Dus als jullie thuiskomen eerst aandacht voor Muis en dan pas voor Dinkey. Jullie eten als baasjes eerst, dan krijgt Muis haar eten en dan pas Dinkey (hier hoeft geen 10 minuten tussen te zitten maar gewoon, je zet het eten eerst voor Muis neer en pakt dan de bak van Dinkey en geeft die zijn eten)
Zo zal muis hoger in rang blijven.

Maar als je al weet dat Dinkey dit soort gedrag vertoont naar katten, dan zul je toch altijd in de buurt moeten blijven.
1 grom van Dinkey richting Muis, betekend al meteen een NEE of FOEI van jullie kant.
En als je merkt dat Muis het echt aan het uitlokken is (wat eigenwijze poezen nog wel eens plegen te doen) dan moet je als baasje ook wel eens de poes bij de hond weghalen.
Want ook die kun je aanleren (hoe eigenzinnig poezen en katers kunnen zijn) dat dat gedrag van haar toch ook niet getollereerd wordt.
~Kimske
Actief

Dinkey is de hond van me moeder, die ik hier ene keer gehad heb.. Ik heb nu een golden: Bob. Bob doet t uitstekend met Muis, dus niets aan de hand.. :P
Afbeelding
miranda

Ongelezen bericht door miranda »

Ow dan had ik het verkeerd gelezen.

Maar je bent dus bang dat Bob, Muis iets aan zou doen als Muis te dicht bij zijn bak komt i.g.v. baknijd, omdat hij dat ooit al eens gedaan heeft.
(anders snap ik je vraag niet ;) )

Muis toch gewoon blijven behandelen als eerste.
En mocht Muis Bob willen klieren, Muis bij de bak van Bob weghalen.
sjaantje
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjaantje »

Gaby heeft ook baknijd,en duld geen andere dieren in haar nabijheid als er eten is.
Ik heb 3 katten en die blijven uit de buurt van Gaby als ze eten heeft of een bot,Gaby is een paar keer flink uitgevallen naar de katten toen ze te dicht bij haar eten in de buurt kwamen en nu blijven ze weg als Gaby eten heeft.
Als ik haar een bot geef dan leg ik haar altijd apart.
Het eten van de katten staat op het aanrecht,werkt prima hier op deze manier.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”