Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bijproducten in voeding; gewoner dan je denkt!

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Patricia Baerloo
Vaste gebruiker

bijproducten in voeding; gewoner dan je denkt!

Ongelezen bericht door Patricia Baerloo »

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik een groot voorstander ben van zo zuiver mogelijke voeding zonder rotzooi ( ik gaf FF en vers vlees).

Maar...
Het gebruik van bijproducten in hondenvoer is helemaal zo erg niet; zelfs jij eet ze!
Tot voor kort was ik een verantwoordelijk voor de verkoop van bijproducten van 's lands grootste bierbrouwer, en weet er dus iets van af. De bierbostel (zeg maar het kaf van de mout) werd volledig afgezet bij de veehouderij, vooral koeien, vanwege de hoge concentratie eiwitten en in mindere mate energie. Ook de gist werd na gebruik niet zomaar weggegooid. Na het drogen ervan belandt in het in soepen en sauzen als smaakmaker, in farmaceutische industrie (shampoo, biergisttabletten), en als bron van vitamine b in o.a. hondenvoer.

Als je bij varkensboeren gaat kijken, dan zie je dat velen uitsluitend bijproducten voeren. Dit varieert van champignon-waswater tot biergist, van peniciline tot bietenpulp. Jouw karbonaatje en glaasje melk (van de koe in dit geval ;) ) zijn daar dus het resultaat van.

Is dat nu zo erg? Ik vind van niet om twee redenen:
1. we besparen er enorm veel afval mee. Alleen al voor Heineken gaat het om honderdduizenden tonnen "afval" per jaar want anders verbrand zou moeten worden. Schadelijk voor het milieu en je biertje (of je brood, of je pak suiker enz.) wordt er ook nog eens duurder van. Het is gewoon een vorm van recycling.
2. de eisen die aan het gebruik en de behandeling van bijproducten in diervoeding gesteld worden zijn enorm hoog. Iedere schakel in de keten moet voldoen aan de GMP+ norm (Goods Manufacturing Practice), welke bijna nog strenger is dan HACCP voor menselijk consumptie. Het is gewoon goed voer met strenge kwaliteitseisen.

Ik ben nog nooit bij een hondenvoerproducent geweest en kan dus niet precies zeggen wat er allemaal verstaan wordt onder "plantaardige en dierlijke bijproducten" maar zolang dit zuivere producten betreft zoals snijmais (de hele maisplant in plaats van alleen de kolf) hoef je je echt geen zorgen te maken.

Dit alles even naar aanleiding van alle negatieve verhalen die de ronde doen over bijproducten. Misschien zouden de producenten wat meer openheid van zaken moeten geven over wat zij exact in hun voer stoppen...
Patricia
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Wat mij betreft is het niet eens zozeer een kwestie van zorgen maken over giftige bestanddelen oid. Bij mij speelt meer de vraag wat mijn hond in vredesnaam moet met een bijvoorbeeld een voer dat voor meer dan de helft bestaat uit maïs. Honden/wolven eten oorspronkelijk helemaal geen granen. Het zijn carnivoren. Hét hoofdbestanddeel van hondenvoeding zou m.i. dus spiervlees moeten zijn, gecombineerd met botten, orgaanvlees etc. Dat het lekker goedkoop voeren is met vooral graan(afval), her en der wat pens, een beetje ander orgaanvlees en een paar karkassen, tsja dat zal wel...

Als er serieus "afvalprodukten" zijn uit de menselijke cosumptiegoederenlijn die goed te gebruiken zijn in diervoeding dan is dat prima natuurlijk. Ik haal hier ook de kip- en kalkoenkarkassen bij de poelier op die anders worden weggegooid en gebruik die als onderdeel van het menu van mijn honden. Met alleen dat soort producten kom je er echter niet als je het m.i. goed en compleet wilt doen. Niet alles wat in hondenvoer gaat kan uit afvalproducten bestaan, en dat is wél wat er bij de meeste prefab-voeders gebeurt.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Wat voor plantaardige bijproducten zou je een carnivoor dan geven???
Uiteraard, een dierlijk bijproduct, zoals boekmaag kan helemaal geen kwaad, maar wat als het longen zijn?
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

mechelaar_fan schreef:Wat voor plantaardige bijproducten zou je een carnivoor dan geven???
Uiteraard, een dierlijk bijproduct, zoals boekmaag kan helemaal geen kwaad, maar wat als het longen zijn?
Wat is er mis met longen?
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

longen bevatten veel elastine, verteert niet, het gaat er zo weer uit. de voedingswaarde is dus vrij laag.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

mechelaar_fan schreef:longen bevatten veel elastine, verteert niet, het gaat er zo weer uit. de voedingswaarde is dus vrij laag.
Dat klopt, qua voedingswaarde zitten de meeste andere organen bijvoorbeeld hoger. Zelf heb ik wel een paar keer longen gebruikt in de verse maaltijden die ik samnestel voor de honden, en in kleine hoeveelheden kan het dan best goed in het menu passen. Maar een hoofdbestanddeel hoort het van geen enkel hondenmenu te zijn...
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”