Maar...
Het gebruik van bijproducten in hondenvoer is helemaal zo erg niet; zelfs jij eet ze!
Tot voor kort was ik een verantwoordelijk voor de verkoop van bijproducten van 's lands grootste bierbrouwer, en weet er dus iets van af. De bierbostel (zeg maar het kaf van de mout) werd volledig afgezet bij de veehouderij, vooral koeien, vanwege de hoge concentratie eiwitten en in mindere mate energie. Ook de gist werd na gebruik niet zomaar weggegooid. Na het drogen ervan belandt in het in soepen en sauzen als smaakmaker, in farmaceutische industrie (shampoo, biergisttabletten), en als bron van vitamine b in o.a. hondenvoer.
Als je bij varkensboeren gaat kijken, dan zie je dat velen uitsluitend bijproducten voeren. Dit varieert van champignon-waswater tot biergist, van peniciline tot bietenpulp. Jouw karbonaatje en glaasje melk (van de koe in dit geval

Is dat nu zo erg? Ik vind van niet om twee redenen:
1. we besparen er enorm veel afval mee. Alleen al voor Heineken gaat het om honderdduizenden tonnen "afval" per jaar want anders verbrand zou moeten worden. Schadelijk voor het milieu en je biertje (of je brood, of je pak suiker enz.) wordt er ook nog eens duurder van. Het is gewoon een vorm van recycling.
2. de eisen die aan het gebruik en de behandeling van bijproducten in diervoeding gesteld worden zijn enorm hoog. Iedere schakel in de keten moet voldoen aan de GMP+ norm (Goods Manufacturing Practice), welke bijna nog strenger is dan HACCP voor menselijk consumptie. Het is gewoon goed voer met strenge kwaliteitseisen.
Ik ben nog nooit bij een hondenvoerproducent geweest en kan dus niet precies zeggen wat er allemaal verstaan wordt onder "plantaardige en dierlijke bijproducten" maar zolang dit zuivere producten betreft zoals snijmais (de hele maisplant in plaats van alleen de kolf) hoef je je echt geen zorgen te maken.
Dit alles even naar aanleiding van alle negatieve verhalen die de ronde doen over bijproducten. Misschien zouden de producenten wat meer openheid van zaken moeten geven over wat zij exact in hun voer stoppen...
Patricia