Wil de hond schreef: Op zich ben ik het helemaal met je eens Hanneke,
maar ik heb toch wat gedachten die mij ongemakkelijk op de maag liggen.
In de eerste plaats blijf ik het onzin vinden dat buitenlandse honden verboden moeten zijn in de nederlandse asiels omdat ze oneerlijke konkurrentie betekenen voor de nederlandse honden. Zolang het om beperkte aantallen honden zou gaan is dat gewoon niet zo.
Um, ik heb het niet over concurrentie gehad hoor.

Ik ben het alleen met Malinois eens dat buitenlandse honden niet hier in een asiel horen. Ik ben het niet eens met zijn argumenten, ik heb andere argumenten.
Wil de hond schreef:
Nederlandse honden die in het asiel blijven zitten omdat niemand ze wil zullen er altijd zijn. Wat maakt het voor zo´n nederlandse afdanker nou uit of hij daar blijft zitten omdat de belangstellenden die hem bekijken hem niet nemen, vanwege de problemen die de hond geeft, en zónder hond het asiel weer verlaten, of dat hij daar blijft zitten omdat ze hem niet willen, maar wél het asiel verlaten met een wél geschikt bevonden hond, die dan toevallig af en toe een buitenlander met een gouden karakter blijkt te zijn?
Nee, dat bedoelde ik ook niet. Het gaat mij erom dat ik een *buitenlandse* hond niet hier zijn leven wil zien slijten in een asiel. (Okee, voor een Nederlandse hond is het natuurlijk net zo triest.

)
Wil de hond schreef:
Er is een belangrijk verschil tussen de meeste bvb. spaanse hokken, en een nederlands asielhok. In de spaanse hokken zitten de meeste honden een week of twee, in betreurenswaardige omstandigheden. Er wordt niet gelet op hygiëne, de verzorging is absoluut minimaal, de kans op adoptie nihil, en na verloop van één of twee weken worden deze honden zonder onderscheid gewoon op een boerse manier afgemaakt. Oók de honden die in een nederlands asiel nog geen week nodig zouden hebben om met een baas naar zijn nieuwe huis te mogen vertrekken.
Natuurlijk is het veel beter als een hond vanuit het buitenland direkt bij een gastgezin geplaatst zou kunnen worden. Maar deze mogelijkheid is denk ik toch vrij beperkt aanwezig. Hoeveel tijdelijke opvangplaatsen zijn er eigenlijk in Nederland?
Ik ken hier ter plaatse véél honden die nu in een uitzichtloze situatie verkeren: kleine en overvolle hokken, géén kans op adoptie, en zij zullen hun leven daar moeten slijten tot ze een natuurlijke dood sterven. Dát is dus verpieteren, iets wat in Nederland toch niet zo vaak voorkomt, vermoed ik zo, zeker als het gaat om honden die zeer geschikte honden zijn om een rol als huishond te vervullen.
Ja maar daar gaat het niet om. Er zijn duizenden plaatsbare honden in het buitenland, en er kunnen er per jaar een x-aantal geplaatst worden. Dat x-aantal plaats je niet sneller door ze hier in een asiel te zetten.
Wil de hond schreef:
En wat je tweede argument betreft.
Inderdaad is het een akelige gedachte dat een hond zijn levenlang in een asiel moet slijten. Ik denk dat zoiets gewoon niet zou moeten kunnen gebeuren. Op een gegeven moment moet je gewoon een punt zetten achter een uitzichtloze situatie. Iets wat hier ter plaatse dus al na twee weken gebeurt.
Wat is er nu op tegen om een hond een goede kans te geven in Nederland, en als mocht blijken dat er ook in Nederland niets leefbaars te vinden is voor zo´n hond, er dan een humane punt achter te zetten? In plaats van de beuk op het koppetje, en hup het oventje in, zoals dat hier vaak gbeurt.
Nee, ik vind niet dat je zo met een hond moet gaan slepen en leuren met het risico dat hij uiteindelijk een spuit krijgt. Bovendien vind ik het ook niet helemaal kloppen als mensen naar het asiel gaan voor een asielhond, en ze komen thuis met een buitenlandertje. In mijn ogen moet je je eerst effe goed afvragen wat een buitenlandertje inhoudt, wat de voors en tegens zijn, je moet fatsoenlijk geinformeerd worden over de risico's van buitenlandse ziektes, en sorry, maar dat zou ik allemaal niet toevertrouwen aan een willekeurige asielmedewerker.
Wil de hond schreef:
Waarom kan in Duitsland wel wat in Nederland niet kan?
Zijn er minder duitse asielhonden?
Zet de duitse dierenbescherming zich aktiever in om ook buitenlandse honden geplaatst te krijgen?
Heeft de duitse dierenbescherming een minder bekrompen en bevooroordeelde houding ten aanzien van buitenlandse honden?
En tot slot nog dit. Natuurlijk moet er ter plaatse véél gedaan worden om uiteindelijk terecht te komen in een situatie waarin de buitenlandse afdankers niet meer bestaan. Aktie ter plaatse dus. Maar dat is een kwestie van hele lange adem, en het is gewoon niet eerlijk naar de honden toe om te zeggen dat ze maar gewoon door moeten gaan met lijden, totdat over vele generaties de situatie écht verbetert is. Vergeet niet dat vele buitenlanden minimaal een halve eeuw achterlopen bij Nederland.
Ik weet niet of Duitsland 'verder' is. Er zijn ook genoeg Duitse stichtingen die (bewust) *niet* via een asiel plaatsen, maar via een opvanggezin of rechtstreeks.
Hanneke