Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

honden uit buitenland.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

(ik reageer dus op Wils antwoord op mijn bericht :mrgreen: )
Oh, daar ben ik dus ook helemaal voor.
Maar ik denk dat er ook prima manieren zijn om direct adoptiebaasjes te vinden voor de honden voordat ze hier naar toe komen zonder dat ze meteen in een asiel komen. Als je een goede bemiddelaar er tussen hebt zitten, die de honden kent en op die manier de mensen goed kan adviseren over het hondje wat ze van een foto willen hebben, dan kan je heel veel honden direct doorsluizen naar hun baasjes.
Natuurlijk geloof ik dat die honden, als ze in een nederlands asiel terecht komen, in ieder geval een overlevingskans hebben en dus ook een grote kans op een baasje.
Maar ik maak me gewoon zorgen over organisaties die voornamelijk het doel hebben om zo snel mogelijk grote hoeveelheden hier naar toe te krijgen of naar Duitsland (want daar gebeurt het dus inderdaad wel). Zijn die honden getest op Leismaniose? Zijn ze goed onderzocht op mogelijke ziektes of lichamelijke gebreken?
Wellicht wel hoor, maar juist omdat hun denken zo korte termijn gericht is, ben ik bang dat het stukje zorg vooraf er bij inschiet.
Daarom beperk ik me dan liever tot die organisaties die vanuit het land zelf denken: goede opvang ter plaatse, goede lichamelijke zorg ter plaatse, stukje observatie om te zien wat het voor hond is en waar ie zou passen en promotie van de hond middels sites of wat dan ook om er een baasje voor te zoeken. En als er dan een groepje honden geadopteerd is, transport regelen en hop naar hun baasjes. Om daarnaast voorlichting te geven in het land zelf en proberen de publieke opinie voor je denkwijze te winnen. Ik weet dat dit een langzamer proces is, maar ik denk op de langere termijn een betere.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Roelfien schreef:Maar ik maak me gewoon zorgen over organisaties die voornamelijk het doel hebben om zo snel mogelijk grote hoeveelheden hier naar toe te krijgen of naar Duitsland (want daar gebeurt het dus inderdaad wel). Zijn die honden getest op Leismaniose? Zijn ze goed onderzocht op mogelijke ziektes of lichamelijke gebreken?
Wellicht wel hoor, maar juist omdat hun denken zo korte termijn gericht is, ben ik bang dat het stukje zorg vooraf er bij inschiet.
Ik deel jouw bezorgheid hoor. Het is ontzettend belangrijk dat de honden ter plaatse goed geselekteerd worden, op gedrag, én op hun gezondheid. Dit is iets wat zeker niet eenvoudig is, dat is gewoon werk voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

Natuurlijk schiet het op grote schaal en ongekontroleerd alle zielige honden die je maar tegenkomt naar Nederland te slepen het doel volledig voorbij. Ik krijg buikpijn van mensen die vol goede bedoelingen, daar niet van, maar totaal gedreven door emoties zielige hondjes proberen te helpen, daarbij essentïele zaken uit het oog verliezend.

Om nu maar eens stil te staan bij een ziekte als Leishmaniose, daar is in Nederland vrijwel niets over bekend bij dierenartsen. Het is niet eerlijk tegenover de honden, maar ook en vooral niet tegenover hun toekomstige adoptiegezin, om honden die deze ziekte onder de leden hebben naar Nederland (of welk ander land dan ook) te sturen.

Evenzo de geschiktheid voor adoptie kwa gedrag. Het is een hele negatieve zet om totaal ongeschikte honden in goedbedoelende handen te geven.

Ziektes en enorme gedragsproblemen zijn een hele negatieve reklame waar andere honden de dupe van worden, sámen met degenen die de ongeschikte honden adopteren.

Maar wat zou het toch mooi zijn als er een groter verband bestond tussen alle mensen en organisaties die zich voor baasloze honden inzetten. Er zou dan zoveel meer bereikt kunnen worden. Samen sta je sterker. En wordt je dus ter plaatse ook serieuzer genomen.
Roelfien
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Maar wat zou het toch mooi zijn als er een groter verband bestond tussen alle mensen en organisaties die zich voor baasloze honden inzetten. Er zou dan zoveel meer bereikt kunnen worden. Samen sta je sterker. En wordt je dus ter plaatse ook serieuzer genomen.
Ja, dat bepleit ik dan ook telkens. Organisaties die met elkaar gaan samenwerken, grensoverschrijdend. :ok:
Niet die versnippering van kennis en belangen, maar een stevige samenwerking tussen de organisaties en dan het liefst tussen de organisaties die ieder op zich al redelijk goed georganiseerd zijn om allerlei problemen te voorkomen die niet nodig zijn. Samenwerken in de uitvoering (opvang en verzorging en plaatsing van de honden) en in beleid (lobbyen bij regeringen en europese unie, voor betere dierenrechten in alle europese landen. Waarom kan men in Italie wel een wet hebben tegen dierenmishandeling en is het in een land links ervan een sport?)
Maar dat is idealisme, Wil, nog wel. ;)
Maar ik blijf het roepen, net zo lang tot er misschien eens iemand denkt: gut, misschien wel handig om eens echt georganiseerd te gaan samenwerking.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Roelfien schreef:
Wil de hond schreef:
Ja, dat bepleit ik dan ook telkens. Organisaties die met elkaar gaan samenwerken, grensoverschrijdend. :ok:
Niet die versnippering van kennis en belangen, maar een stevige samenwerking tussen de organisaties en dan het liefst tussen de organisaties die ieder op zich al redelijk goed georganiseerd zijn om allerlei problemen te voorkomen die niet nodig zijn.
Maar ik blijf het roepen, net zo lang tot er misschien eens iemand denkt: gut, misschien wel handig om eens echt georganiseerd te gaan samenwerking.
Nederlandse asiels hebben dat onderling nog niet eens :?
En ook niet met het HB :?Jammergenoeg :cry:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Rataplan schreef:
Roelfien schreef:
Wil de hond schreef:
Niet die versnippering van kennis en belangen, maar een stevige samenwerking tussen de organisaties en dan het liefst tussen de organisaties die ieder op zich al redelijk goed georganiseerd zijn om allerlei problemen te voorkomen die niet nodig zijn.
Het is toch te gek voor woorden?!

Er bestaat een heel bos vol met grotere en kleinere "hondenhulpbomen" die elkaars takken niet raken.

Waarom is er zoveel onderlinge vermijding eigenlijk?
Rataplan
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Rataplan schreef:
Roelfien schreef:
Wil de hond schreef:

Er bestaat een heel bos vol met grotere en kleinere "hondenhulpbomen" die elkaars takken niet raken.

Ik stuur je wel een PB ;)
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Roelfien
Zeer actief

Ja, waarom is dat eigenlijk?
Ik dacht wellicht het geld, maar dat is niet van toepassing want elk asiel leeft bij de donaties, sponsoring en subsidies van mensen/bedrijven en gemeente waar het asiel zit, meestal dus niet concurrerend ofzo.
Dus dat kan het niet zijn.
Eilandjes?
Elk initiatief opnieuw het wiel uitvinden?
Roelfien
Zeer actief

Oh, de discussie gaat nu per pb.
:?

Jammer want als het duidelijk wordt waar het aan ligt, krijgen we wellicht ook meer inzicht in de reden waarom ook de opvangstichtingen voor buitenlandse honden niet samenwerken of in ieder geval zo weinig. :?
Laatst gewijzigd door Roelfien op 26 feb 2004 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Rataplan schreef:
Wil de hond schreef:
Rataplan schreef:
Roelfien schreef: Ja, dat bepleit ik dan ook telkens. Organisaties die met elkaar gaan samenwerken, grensoverschrijdend. :ok:

Ik stuur je wel een PB ;)
Is het zo erg dan??? :roll:
Rataplan
Zeer actief

Tja hoe is dat zo gekomen? Ik weet het echt niet onderling soms langlopende meningsverschillen/communicatiegebrek. Soms over een dorpje wat hoort nou precies bij wie :? Heel jammer.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Rataplan schreef:Tja hoe is dat zo gekomen? Ik weet het echt niet onderling soms langlopende meningsverschillen/communicatiegebrek. Soms over een dorpje wat hoort nou precies bij wie :? Heel jammer.
Gewoon haat en nijd dus...mensen vinden zichzelf nog altijd belangrijker dan het doel waarvoor ze bezig zijn. Helaas!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Roelfien
Zeer actief

Hm, dat schiet dan dus niet op. :?
Ik weet wel dat er tussen individuele asiels en organisaties toch wel af en toe wordt samengewerkt, maar dat gaat toch altijd maar om een enkele keer. Jammer.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Rataplan schreef:Tja hoe is dat zo gekomen? Ik weet het echt niet onderling soms langlopende meningsverschillen/communicatiegebrek. Soms over een dorpje wat hoort nou precies bij wie :? Heel jammer.
Gewoon haat en nijd dus...mensen vinden zichzelf nog altijd belangrijker dan het doel waarvoor ze bezig zijn. Helaas!
Doodzonde dat mensen hun eigenbelang zwaarder laten wegen dan het belang van de dieren.

Maar zou het niet ook zo kunnen zijn dat haast iedereen er een andere mening op na houdt als het gaat om het helpen van honden? Ik vraag me zomaar wat af hoor.
Rataplan
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Eline* schreef:
Doodzonde dat mensen hun eigenbelang zwaarder laten wegen dan het belang van de dieren.

Maar zou het niet ook zo kunnen zijn dat haast iedereen er een andere mening op na houdt als het gaat om het helpen van honden? Ik vraag me zomaar wat af hoor.
Ja er is een onderling weleen beetje verschil in plaatsingsbeleid en idd haat en nijd meeste vrouwen he onderling. Ik vind het ook vreselijk jammer. Maar ik heb gemerkt als je open en eerlijk elkaar tegen elkaar bent dat je dan wel een heel eind komt in asiel land ;)
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Wil de hond schreef: Op zich ben ik het helemaal met je eens Hanneke,
maar ik heb toch wat gedachten die mij ongemakkelijk op de maag liggen.

In de eerste plaats blijf ik het onzin vinden dat buitenlandse honden verboden moeten zijn in de nederlandse asiels omdat ze oneerlijke konkurrentie betekenen voor de nederlandse honden. Zolang het om beperkte aantallen honden zou gaan is dat gewoon niet zo.
Um, ik heb het niet over concurrentie gehad hoor. :roll: Ik ben het alleen met Malinois eens dat buitenlandse honden niet hier in een asiel horen. Ik ben het niet eens met zijn argumenten, ik heb andere argumenten.
Wil de hond schreef: Nederlandse honden die in het asiel blijven zitten omdat niemand ze wil zullen er altijd zijn. Wat maakt het voor zo´n nederlandse afdanker nou uit of hij daar blijft zitten omdat de belangstellenden die hem bekijken hem niet nemen, vanwege de problemen die de hond geeft, en zónder hond het asiel weer verlaten, of dat hij daar blijft zitten omdat ze hem niet willen, maar wél het asiel verlaten met een wél geschikt bevonden hond, die dan toevallig af en toe een buitenlander met een gouden karakter blijkt te zijn?
Nee, dat bedoelde ik ook niet. Het gaat mij erom dat ik een *buitenlandse* hond niet hier zijn leven wil zien slijten in een asiel. (Okee, voor een Nederlandse hond is het natuurlijk net zo triest. :cry: )

Wil de hond schreef: Er is een belangrijk verschil tussen de meeste bvb. spaanse hokken, en een nederlands asielhok. In de spaanse hokken zitten de meeste honden een week of twee, in betreurenswaardige omstandigheden. Er wordt niet gelet op hygiëne, de verzorging is absoluut minimaal, de kans op adoptie nihil, en na verloop van één of twee weken worden deze honden zonder onderscheid gewoon op een boerse manier afgemaakt. Oók de honden die in een nederlands asiel nog geen week nodig zouden hebben om met een baas naar zijn nieuwe huis te mogen vertrekken.

Natuurlijk is het veel beter als een hond vanuit het buitenland direkt bij een gastgezin geplaatst zou kunnen worden. Maar deze mogelijkheid is denk ik toch vrij beperkt aanwezig. Hoeveel tijdelijke opvangplaatsen zijn er eigenlijk in Nederland?

Ik ken hier ter plaatse véél honden die nu in een uitzichtloze situatie verkeren: kleine en overvolle hokken, géén kans op adoptie, en zij zullen hun leven daar moeten slijten tot ze een natuurlijke dood sterven. Dát is dus verpieteren, iets wat in Nederland toch niet zo vaak voorkomt, vermoed ik zo, zeker als het gaat om honden die zeer geschikte honden zijn om een rol als huishond te vervullen.
Ja maar daar gaat het niet om. Er zijn duizenden plaatsbare honden in het buitenland, en er kunnen er per jaar een x-aantal geplaatst worden. Dat x-aantal plaats je niet sneller door ze hier in een asiel te zetten.
Wil de hond schreef:
En wat je tweede argument betreft.

Inderdaad is het een akelige gedachte dat een hond zijn levenlang in een asiel moet slijten. Ik denk dat zoiets gewoon niet zou moeten kunnen gebeuren. Op een gegeven moment moet je gewoon een punt zetten achter een uitzichtloze situatie. Iets wat hier ter plaatse dus al na twee weken gebeurt.

Wat is er nu op tegen om een hond een goede kans te geven in Nederland, en als mocht blijken dat er ook in Nederland niets leefbaars te vinden is voor zo´n hond, er dan een humane punt achter te zetten? In plaats van de beuk op het koppetje, en hup het oventje in, zoals dat hier vaak gbeurt.
Nee, ik vind niet dat je zo met een hond moet gaan slepen en leuren met het risico dat hij uiteindelijk een spuit krijgt. Bovendien vind ik het ook niet helemaal kloppen als mensen naar het asiel gaan voor een asielhond, en ze komen thuis met een buitenlandertje. In mijn ogen moet je je eerst effe goed afvragen wat een buitenlandertje inhoudt, wat de voors en tegens zijn, je moet fatsoenlijk geinformeerd worden over de risico's van buitenlandse ziektes, en sorry, maar dat zou ik allemaal niet toevertrouwen aan een willekeurige asielmedewerker.
Wil de hond schreef:
Waarom kan in Duitsland wel wat in Nederland niet kan?

Zijn er minder duitse asielhonden?
Zet de duitse dierenbescherming zich aktiever in om ook buitenlandse honden geplaatst te krijgen?
Heeft de duitse dierenbescherming een minder bekrompen en bevooroordeelde houding ten aanzien van buitenlandse honden?

En tot slot nog dit. Natuurlijk moet er ter plaatse véél gedaan worden om uiteindelijk terecht te komen in een situatie waarin de buitenlandse afdankers niet meer bestaan. Aktie ter plaatse dus. Maar dat is een kwestie van hele lange adem, en het is gewoon niet eerlijk naar de honden toe om te zeggen dat ze maar gewoon door moeten gaan met lijden, totdat over vele generaties de situatie écht verbetert is. Vergeet niet dat vele buitenlanden minimaal een halve eeuw achterlopen bij Nederland.
Ik weet niet of Duitsland 'verder' is. Er zijn ook genoeg Duitse stichtingen die (bewust) *niet* via een asiel plaatsen, maar via een opvanggezin of rechtstreeks.

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

damona schreef: Ik kan me vergissen....maar is dat niet hun taak? Van de politie(zo schrijf je dat) bedoel ik dan.
waarom? als anderen het graag willen doen?
En sorry hoor, maar mensen die een paar jaar een hond hebben en er dan ook nog (volgens jou dan) nog eens zeer intensief mee trainen. En dan het dier zo maar kunnen verkopen houden volgens mij niet van honden.
Het is voor hun slechts "gereedschap" een "werktuig" en niet een dier waar je een band mee hebt. :kotz: :kotz: :kotz:
ik zou het niet willen maar ik ken genoeg mensen die het wel doen en zeker intensief met het beestje bezig zijn... wat is daar mis mee? Als je het vantevoren al weet bouw je een andere band op met zo'n hond dan dat je hem voor jezelf koopt. Die mensen zijn er trots op later hun hond echt te zien werken in de praktijk!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hanneke2
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Veel van deze honden zijn gewoon van die honden die nu vaak eindeloos lang gezocht worden in nederlandse asiels, zonder dt men ze vindt...
En dat kan heel simpel opgelost worden: door een gezamenlijk foldertje van de DB en de verschillende stichtingen, met als titel 'OP ZOEK NAAR EEN LEUKE HOND? met een verhaaltje over de buitenlandse honden, adressen van de stichtingen, een lijstje van andere asiels in de buurt, en een stukkie over dat je NOOOOOOOIT naar een broodfokker of een dierenwinkel moet gaan.

Als asielmedewerkers zo'n foldertje mee zouden geven aan iedereen die komt kijken maar geen passende hond kan vinden, *DAN* zouden we echt een stap verder zijn.

Hanneke
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

damona schreef:
malinois schreef:
PatF schreef: He ouwe zeur,

laten we het inderdaad eens over africhting hebben. Waar denk jij dat al die diensthonden vandaan komen ? Uit de diensthondenfabriek, gevestigd in elke grote stad op het industrieterrein en die in de gouden gids te vinden is ? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ja toch? :mrgreen:
Nee gabber, die worden opgeleidt door enthousiaste mensen die zich bezig houden met hondensport. :zwaai: :zwaai: :zwaai:
oeps dat mag niet... want dat zijn geen mensen die er mee gaan werken die 'sporten' er alleen mee... er wordt alleen vergeten dat die mensen een hond graag opleiden en dan 'kant en klaar' verkopen... zodat de plissie dat niet allemaal ook nog zelf hoeft te doen... dus helaas voor de plissie als het aan onze ouwe zeur ligt moet de plissie toch alles weer zelf gaan doen... zal druk worden en dan zitten ze te zeuren over meer blauw op straat :mrgreen:
Ik kan me vergissen....maar is dat niet hun taak? Van de politie(zo schrijf je dat) bedoel ik dan.
Je vergist je inderdaad. De politie heeft tot taak: In ondergeschiktheid van het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldige rechtsregels te zorgen voor daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde, en het verlenen van hulp aan hen die dat behoeven.

En als de politie een diensthond aankoopt, dan is dat een kant en klare diensthond. De enige taak die geleider en hond op dat moment hebben, is samen een certificaat halen, waarmee ze tot elkaar zijn veroordeeld :mrgreen: Dus dat de combinatie samen de straat op mag...
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hanneke2 schreef:
Wil de hond schreef:
Veel van deze honden zijn gewoon van die honden die nu vaak eindeloos lang gezocht worden in nederlandse asiels, zonder dt men ze vindt...
En dat kan heel simpel opgelost worden: door een gezamenlijk foldertje van de DB en de verschillende stichtingen, met als titel 'OP ZOEK NAAR EEN LEUKE HOND? met een verhaaltje over de buitenlandse honden, adressen van de stichtingen, een lijstje van andere asiels in de buurt, en een stukkie over dat je NOOOOOOOIT naar een broodfokker of een dierenwinkel moet gaan.

Als asielmedewerkers zo'n foldertje mee zouden geven aan iedereen die komt kijken maar geen passende hond kan vinden, *DAN* zouden we echt een stap verder zijn.

Hanneke
prima idee! :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Roelfien
Zeer actief

malinois schreef:
Hanneke2 schreef:
Wil de hond schreef:

Hanneke
prima idee! :ok:
Ja, dat zou al een hele stap de goede richting in zijn. :ok:
Rataplan
Zeer actief

Ja zeker een goed idee. Een asielkrant, volgens mij staan ze daar in hoor maar ik weet het niet honderd procent zeker 8O Ik begin roestig te worden :mrgreen:
Hanneke2
Zeer actief

Westertoren schreef: Mijn stelling is gewoon GEEN HOND OF WAT VOOR DIER OOK UIT HET BUITENLAND HALEN ZOLANG ER NOG STEEDS ASIELS BOORDEVOL ZITTEN.
Van mij mag het zelfs bij wet verboden worden.
Ze zouden jou bij wet moeten verbieden.

Asiels in Nederland zitten niet boordevol met honden, domweg omdat er een enorm verloop is. Negentig procent wordt binnen de kortste keren herplaatst, de rest is helaas echt onplaatsbaar. Er zijn asiels die in de 'stille' periode gewoon geen hond hebben.

Hanneke
Rataplan
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Westertoren schreef: Mijn stelling is gewoon GEEN HOND OF WAT VOOR DIER OOK UIT HET BUITENLAND HALEN ZOLANG ER NOG STEEDS ASIELS BOORDEVOL ZITTEN.

Asiels in Nederland zitten niet boordevol met honden, domweg omdat er een enorm verloop is. Negentig procent wordt binnen de kortste keren herplaatst, de rest is helaas echt onplaatsbaar. Er zijn asiels die in de 'stille' periode gewoon geen hond hebben.

Hanneke
Die moeten dan gewoon honden uit een ander asiel halen om daar de boel te verlichten ;)
mirjam-

Ongelezen bericht door mirjam- »

Hanneke2 schreef:
Wil de hond schreef:

Hanneke
:ok:
Hanneke2
Zeer actief

Roelfien schreef:Oh, de discussie gaat nu per pb.

Jammer want als het duidelijk wordt waar het aan ligt, krijgen we wellicht ook meer inzicht in de reden waarom ook de opvangstichtingen voor buitenlandse honden niet samenwerken of in ieder geval zo weinig. :?
Er werken wel stichtingen samen. Niet op hele grote schaal, maar wel gezamenlijke transporten, honden ter plaatsing overhevelen van de ene naar de andere stichting (een windhond heeft immers meer kans geplaatst te worden bij een stichting gericht op windhonden), en op wat uitzonderingen na kunnen de meeste organisaties best met elkaar door 1 deur.

Een 'fusie' tussen organisaties zou pas zoden aan de dijk zetten als je zo in een klap een forse professionele organisatie neer kan zetten die zich op alle mogelijke manieren kan profileren als *de* organisatie voor buitenlandse honden. Anders komt het neer op delen van een deel van de kosten, en delen van de donateurs, en dat is niet erg zinvol.

Waar het mis gaat met samenwerking heeft het meestal te maken met verschillen van inzicht. Een goeie organisatie zal (terecht) zijn neus ophalen voor een club die elke maand naar Spanje rijdt om een paar honden van de straat te halen en hier te plaatsen, en verder niks doet om de situatie ter plekke te verbeteren.

Hanneke
Roelfien
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Roelfien schreef:Oh, de discussie gaat nu per pb.

Er werken wel stichtingen samen. Niet op hele grote schaal, maar wel gezamenlijke transporten, honden ter plaatsing overhevelen van de ene naar de andere stichting (een windhond heeft immers meer kans geplaatst te worden bij een stichting gericht op windhonden), en op wat uitzonderingen na kunnen de meeste organisaties best met elkaar door 1 deur.

Een 'fusie' tussen organisaties zou pas zoden aan de dijk zetten als je zo in een klap een forse professionele organisatie neer kan zetten die zich op alle mogelijke manieren kan profileren als *de* organisatie voor buitenlandse honden. Anders komt het neer op delen van een deel van de kosten, en delen van de donateurs, en dat is niet erg zinvol.

Waar het mis gaat met samenwerking heeft het meestal te maken met verschillen van inzicht. Een goeie organisatie zal (terecht) zijn neus ophalen voor een club die elke maand naar Spanje rijdt om een paar honden van de straat te halen en hier te plaatsen, en verder niks doet om de situatie ter plekke te verbeteren.

Hanneke
Ja, ben ik met je eens.
En een echte fusie is ook niet wenselijk denk ik, want dan wordt het dus gecentraliseerd met de kans dat de stichtingen hun eigen identiteit kwijt raken. Nu zit die toch wel in de soort honden die ze opvangen.
Maar een concreet samenwerkingsverband met enige verplichtingen aan elkaar middels afspraken om zo de boel wat meer te reguleren en uitwasstichtinkjes te kunnen onderscheiden zou prettig zijn.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Wil de hond schreef: Op zich ben ik het helemaal met je eens Hanneke,
maar ik heb toch wat gedachten die mij ongemakkelijk op de maag liggen.

In de eerste plaats blijf ik het onzin vinden dat buitenlandse honden verboden moeten zijn in de nederlandse asiels omdat ze oneerlijke konkurrentie betekenen voor de nederlandse honden. Zolang het om beperkte aantallen honden zou gaan is dat gewoon niet zo.
Um, ik heb het niet over concurrentie gehad hoor. :roll: Ik ben het alleen met Malinois eens dat buitenlandse honden niet hier in een asiel horen. Ik ben het niet eens met zijn argumenten, ik heb andere argumenten.
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat jij het daarover had gehad, maar indirekt was je het er wel mee eens. Want dit is dus één van Malinois´argumenten om tegen te zijn. Maar oké, ik begrijp dat jij het eens bent haar, zonder dat je het met haar eens bent. Gelukkig maar, ik begon me al zorgen te maken. :p:
Hanneke2 schreef:
Wil de hond schreef: Nederlandse honden die in het asiel blijven zitten omdat niemand ze wil zullen er altijd zijn. Wat maakt het voor zo´n nederlandse afdanker nou uit of hij daar blijft zitten omdat de belangstellenden die hem bekijken hem niet nemen, vanwege de problemen die de hond geeft, en zónder hond het asiel weer verlaten, of dat hij daar blijft zitten omdat ze hem niet willen, maar wél het asiel verlaten met een wél geschikt bevonden hond, die dan toevallig af en toe een buitenlander met een gouden karakter blijkt te zijn?
Nee, dat bedoelde ik ook niet. Het gaat mij erom dat ik een *buitenlandse* hond niet hier zijn leven wil zien slijten in een asiel. (Okee, voor een Nederlandse hond is het natuurlijk net zo triest. :cry: )
Dat begrijp ik.

Hanneke2 schreef:
Wil de hond schreef: Er is een belangrijk verschil tussen de meeste bvb. spaanse hokken, en een nederlands asielhok. In de spaanse hokken zitten de meeste honden een week of twee, in betreurenswaardige omstandigheden. Er wordt niet gelet op hygiëne, de verzorging is absoluut minimaal, de kans op adoptie nihil, en na verloop van één of twee weken worden deze honden zonder onderscheid gewoon op een boerse manier afgemaakt. Oók de honden die in een nederlands asiel nog geen week nodig zouden hebben om met een baas naar zijn nieuwe huis te mogen vertrekken.

Natuurlijk is het veel beter als een hond vanuit het buitenland direkt bij een gastgezin geplaatst zou kunnen worden. Maar deze mogelijkheid is denk ik toch vrij beperkt aanwezig. Hoeveel tijdelijke opvangplaatsen zijn er eigenlijk in Nederland?

Ik ken hier ter plaatse véél honden die nu in een uitzichtloze situatie verkeren: kleine en overvolle hokken, géén kans op adoptie, en zij zullen hun leven daar moeten slijten tot ze een natuurlijke dood sterven. Dát is dus verpieteren, iets wat in Nederland toch niet zo vaak voorkomt, vermoed ik zo, zeker als het gaat om honden die zeer geschikte honden zijn om een rol als huishond te vervullen.
Ja maar daar gaat het niet om. Er zijn duizenden plaatsbare honden in het buitenland, en er kunnen er per jaar een x-aantal geplaatst worden. Dat x-aantal plaats je niet sneller door ze hier in een asiel te zetten.
Hier heb je een goed punt. De markt kan maar een bepaald aantal opnemen. En het is denk ik een goede zaak dat er voor gezorgd wordt dat de vraag het aanbod iets overtreft.
Hanneke2 schreef:
Wil de hond schreef:
En wat je tweede argument betreft.

Inderdaad is het een akelige gedachte dat een hond zijn levenlang in een asiel moet slijten. Ik denk dat zoiets gewoon niet zou moeten kunnen gebeuren. Op een gegeven moment moet je gewoon een punt zetten achter een uitzichtloze situatie. Iets wat hier ter plaatse dus al na twee weken gebeurt.

Wat is er nu op tegen om een hond een goede kans te geven in Nederland, en als mocht blijken dat er ook in Nederland niets leefbaars te vinden is voor zo´n hond, er dan een humane punt achter te zetten? In plaats van de beuk op het koppetje, en hup het oventje in, zoals dat hier vaak gbeurt.
Nee, ik vind niet dat je zo met een hond moet gaan slepen en leuren met het risico dat hij uiteindelijk een spuit krijgt. Bovendien vind ik het ook niet helemaal kloppen als mensen naar het asiel gaan voor een asielhond, en ze komen thuis met een buitenlandertje. In mijn ogen moet je je eerst effe goed afvragen wat een buitenlandertje inhoudt, wat de voors en tegens zijn, je moet fatsoenlijk geinformeerd worden over de risico's van buitenlandse ziektes, en sorry, maar dat zou ik allemaal niet toevertrouwen aan een willekeurige asielmedewerker.
Ook weer helemaal juist gezien van je. Het is heel belangrijk dat de mensen goed en deskundig voorgelicht worden over wat een buitenandse hond allemaal met zich meebrengt. En helemaal mooi is het dan natuurlijk als er echt een persoonlijk beeld van de hond bestaat. Inderdaad waarschijnlijk teveel gevraagd van de gemiddelde asielmedewerker. (Wat ik overigens helemaal niet lullig bedoel hoor, asielmedewerkers ;) ) Zij hebben het al zwaar genoeg met de zorg voor de nederlandse afdankertjes, en die buitenlanders hebben toch wat speciale aandchtspunten.
Hanneke2 schreef:
Wil de hond schreef:
Waarom kan in Duitsland wel wat in Nederland niet kan?

Zijn er minder duitse asielhonden?
Zet de duitse dierenbescherming zich aktiever in om ook buitenlandse honden geplaatst te krijgen?
Heeft de duitse dierenbescherming een minder bekrompen en bevooroordeelde houding ten aanzien van buitenlandse honden?

En tot slot nog dit. Natuurlijk moet er ter plaatse véél gedaan worden om uiteindelijk terecht te komen in een situatie waarin de buitenlandse afdankers niet meer bestaan. Aktie ter plaatse dus. Maar dat is een kwestie van hele lange adem, en het is gewoon niet eerlijk naar de honden toe om te zeggen dat ze maar gewoon door moeten gaan met lijden, totdat over vele generaties de situatie écht verbetert is. Vergeet niet dat vele buitenlanden minimaal een halve eeuw achterlopen bij Nederland.
Ik weet niet of Duitsland 'verder' is. Er zijn ook genoeg Duitse stichtingen die (bewust) *niet* via een asiel plaatsen, maar via een opvanggezin of rechtstreeks.

Hanneke
Ik blijf wel zitten met mijn vermoeden dat de Nederlandse Dierenbescherming meer zou kunnen doen voor buitenlandse honden. Niet alleen door het opnemen in hun asiels van dit soort honden, maar veel meer door hun gewicht in de schaal te leggen daar waar het gaat om kontakten met plaatselijke en landelijke overheden.
Hanneke2
Zeer actief

Rataplan schreef:
Hanneke2 schreef:

Hanneke
Die moeten dan gewoon honden uit een ander asiel halen om daar de boel te verlichten ;)
Ja, maar da's dus weer zo'n typisch voorbeeld van de (mis)communicatie tussen de asiels. :cry: Hier in de buurt hebben we twee asiels, en gemiddeld zitten daar vijf honden, waarvan twee niet meer geplaatst worden en eentje waarschijnlijk morgen opgehaald wordt door z'n baas. En op twintig kilometer afstand zouden ze af en toe wel eens een hondje minder willen hebben. :roll:

Hanneke
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:
Wil de hond schreef:
Veel van deze honden zijn gewoon van die honden die nu vaak eindeloos lang gezocht worden in nederlandse asiels, zonder dat men ze vindt...

Hanneke
Eerlijk hoor Hanneke,

Je heldere en praktische kijk op dit soort zaken is indrukwekkend.

Hoe simpel en geweldig dit idee ook lijkt, om het in de praktijk voor elkaar te krijgen zal er wel een hoop diplomatiek werk verzet moeten worden. Wat op zich weer geen punt is, dat is gewoon te doen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Rataplan schreef:Ja zeker een goed idee. Een asielkrant, volgens mij staan ze daar in hoor maar ik weet het niet honderd procent zeker 8O Ik begin roestig te worden :mrgreen:
Er bestaat dus al een Asielkrant?

Of weet je dat niet helemaal zeker?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”