Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Extreme reactie op andere hond
Moderator: moderatorteam
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Extreme reactie op andere hond
Wanneer ik met Triss naar het eiland loop is ze op een bepaald stukje van de route altijd wat hyper. Zowel de heenweg als de terugweg. Trekken aan de lijn, neus over de grond, snuiven etc In eerste instantie dacht ik dat het met katten te maken had, want die zitten daar ook wel. Vorige week zag ze op dat zelfde stuk een hondje lopen, en Triss ging helemaal uit haar dak! In de lijn hangen, grommen, haren overeind, blaffen etc. Een paar dagen later liep er een ander hondje en hetzelfde gedrag. De honden waren nog ver op afstand, en ik kon haar al snel weer afleiden. Vanmorgen kwamen zag ze daar een Rottweiler lopen. Die hond woont in dat stuk straat, en is verre van een sociale hond. (Eigenaar moest toen ik Tycha nog had, en hem tegenkwam, ver in de struiken gaan staan, omdat de hond aan de lijn zeer agressief reageert) Triss ging weer helemaal uit haar dak, en wilde ook bijna niet kalmeren. Ondanks dat Mila (de hond van mijn zoon) erbij was, en totaal niet reageerde.
Zojuist loop ik met Triss de deur uit en diezelfde Rottweiler loopt net de hoek om. En weer was Triss helemaal hyper, alsof ik met een levensgevaarlijke hond aan de lijn liep. Blaffen, grommen, piepen, janken alles werd uit de kast getrokken door haar.
Nu wonen wij met de achtertuin aan een parkje, waar deze zelfde hond ook uitgelaten wordt. En met enige regelmaat gaat Triss ook helemaal uit haar dak aan de schutting. Komt dan ook helemaal hyper binnen, en blijft dan binnen ook een tijdje hyper rondrennen en vooral ouwehoeren. Ze moet dan op haar plek en zit daar dan nog enige tijd door te mopperen.
Ze heeft de hond nog nooit echt van dichtbij ontmoet, altijd op grote afstand. Dus echt kennen doet ze hem niet.
Kan het zo zijn dat een hond alleen al op geur een echte bloedhekel heeft aan een andere hond?
Normaal gesproken is ze gewoon sociaal naar andere honden, en voor sommige zelfs eerder angstig dan moedig.
we stonden vanmorgen en zojuist eigenlijk vol verbazing te kijken dat ze zo vreselijk te keer ging. Een 180 graden draai met haar gedrag vorige week toen ze van die Kite geschrokken was.
Zojuist loop ik met Triss de deur uit en diezelfde Rottweiler loopt net de hoek om. En weer was Triss helemaal hyper, alsof ik met een levensgevaarlijke hond aan de lijn liep. Blaffen, grommen, piepen, janken alles werd uit de kast getrokken door haar.
Nu wonen wij met de achtertuin aan een parkje, waar deze zelfde hond ook uitgelaten wordt. En met enige regelmaat gaat Triss ook helemaal uit haar dak aan de schutting. Komt dan ook helemaal hyper binnen, en blijft dan binnen ook een tijdje hyper rondrennen en vooral ouwehoeren. Ze moet dan op haar plek en zit daar dan nog enige tijd door te mopperen.
Ze heeft de hond nog nooit echt van dichtbij ontmoet, altijd op grote afstand. Dus echt kennen doet ze hem niet.
Kan het zo zijn dat een hond alleen al op geur een echte bloedhekel heeft aan een andere hond?
Normaal gesproken is ze gewoon sociaal naar andere honden, en voor sommige zelfs eerder angstig dan moedig.
we stonden vanmorgen en zojuist eigenlijk vol verbazing te kijken dat ze zo vreselijk te keer ging. Een 180 graden draai met haar gedrag vorige week toen ze van die Kite geschrokken was.

Groetjes Marja
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Re: Extreme reactie op andere hond
Misschien zeg ik wat heel raars hoor, maar puur gevoelsmatig geloof dat ik haar persoonlijk wat meer zou begrenzen.
Voor mijn gevoel is ze momenteel behoorlijk gevoelig en reageert daar op verschillende momenten best extreem op.
Ik zou haar wat meer begeleiden op een duidelijke manier, onder appel. Hyperen tijdens een bepaald stukje route, doen we niet, tekeergaan aan de schutting, doen we niet, gewoon onder appel doorlopen, dan wel binnenroepen, waar we ook niet gaan hyperen maar gewoon normaal doen of afliggen.
Ik heb het idee, nogmaals puur gevoelsmatig, dat ze op dit moment teveel geregeerd wordt door overgevoeligheid en ik zou haar daarin geen beslissingen laten nemen. Die nam ik nu maar even totdat we weer in rustiger vaarwater kwamen.
Voor mijn gevoel is ze momenteel behoorlijk gevoelig en reageert daar op verschillende momenten best extreem op.
Ik zou haar wat meer begeleiden op een duidelijke manier, onder appel. Hyperen tijdens een bepaald stukje route, doen we niet, tekeergaan aan de schutting, doen we niet, gewoon onder appel doorlopen, dan wel binnenroepen, waar we ook niet gaan hyperen maar gewoon normaal doen of afliggen.
Ik heb het idee, nogmaals puur gevoelsmatig, dat ze op dit moment teveel geregeerd wordt door overgevoeligheid en ik zou haar daarin geen beslissingen laten nemen. Die nam ik nu maar even totdat we weer in rustiger vaarwater kwamen.
Gr. Aniek

- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dat doen we ook wel hoor.
Zodra ze buiten blaft moet ze naar binnen en op haar plek, sowieso al bij blaffen. Ik wil geen blaffende hond in de tuin. Hyper zijn op dat stuk is volgen etc. Alhoewel dat nog wel eens lastig is, omdat ze dan heel slecht af te leiden is. In principe wil ik op straat niet dat ze trekt aan de lijn. En we zijn hard bezig met gewoon netjes naast volgen. Ik accepteer het gedrag ook niet, maar het is wel opvallend.

Groetjes Marja
- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze heeft het overigens alleen op dat specifieke stukje van de straat, daarna ontspant ze weer en is weer normaal benaderbaar.

Groetjes Marja
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Ik vind het eigenlijk wel collie eigen, ik vind ze enorm (over)gevoelig. Ik zou ook niet afleiden trouwens, maar gewoon doorlopen en ze heeft maar te volgen. In ontspanning leid ik af om de hond te krijgen tot wat ik wil, in spanning bepaal ik dat we gaan doen wat ik wil, doorlopen dus en geen keus.
Gr. Aniek

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Mee eens. Aandacht is aandacht, of het nou positief of negatief is. Als je bij collies bij ongewenst gedrag aandacht geeft (en ja, afleiden is dat ook), dan worden ze juist gesterkt in hun overtuiging dat er iets is waar op gereageerd moet worden.Budkes schreef:Ik vind het eigenlijk wel collie eigen, ik vind ze enorm (over)gevoelig. Ik zou ook niet afleiden trouwens, maar gewoon doorlopen en ze heeft maar te volgen. In ontspanning leid ik af om de hond te krijgen tot wat ik wil, in spanning bepaal ik dat we gaan doen wat ik wil, doorlopen dus en geen keus.
Ik zou op straat gewoon doorlopen en in de tuin naar binnen roepen en verder geen bekrachtiging hiervoor geven.

-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Herkenbaar. Alfil kon ook op bepaalde plekken, waar hij ooit te hoog in zijn spanning had gezeten, extreem reageren op andere honden. Precies op de manier die jij beschrijft. Ik heb het er met een huistuinenkeukenvariant van counter conditioning uit kunnen krijgen. Eerst zonder trigger leren dat 'kijk eens' aandacht op mij betekent en voertje. Dan als je nog heel ver van de trigger bent aandacht op mij vragen en daar houden. Sowieso zorgen dat de spanning zo min mogelijk stijgt. Nu vindt alfil het een leuk spel. Als hij rustig is gebleven en ik zeg hoe knap hij is, loopt hij echt zo trots als een pauw. Hahaha...
Ik denk dat alfil een behoorlijke scheut colliebloed heeft trouwens.
Ik denk dat alfil een behoorlijke scheut colliebloed heeft trouwens.
- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
Gewoon doorlopen ondanks dat ze zo giftig in de lijn hangt? En verder niet reageren?
Dat gaan we doen.
Bedenk me dat dit bij Shendor, die voornamelijk uit onzekerheid uitviel ook het beste hielp.
Vraag me nog steeds af waarom ze dit gedrag, op dit specifieke stukje straat, en deze specifieke hond laat zien. Want we kunnen verder iedere hond zonder problemen of raar gedrag passeren.
Dat gaan we doen.
Bedenk me dat dit bij Shendor, die voornamelijk uit onzekerheid uitviel ook het beste hielp.
Vraag me nog steeds af waarom ze dit gedrag, op dit specifieke stukje straat, en deze specifieke hond laat zien. Want we kunnen verder iedere hond zonder problemen of raar gedrag passeren.

Groetjes Marja
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik zou proberen of je haar hyper gedrag in die omgeving kan verminderen. Waarschijnlijk raakt ze gewoon enigszins overprikkelt waardoor ze dat maar gaat 'botvieren' op andere honden.
Misschien dat je gewoon eens een paar keer heen en weer kan door de straat, ipv er alleen doorheen te lopen om naar het losloopgebied te gaan of naar huis.
Of wat algemene oefeningen doen mocht dat ervoor zorgen dat ze wat meer aandacht heeft voor jou ipv omgeving.
Toevoeging: als het echt gelinkt is aan 1 hond kan het ook prima zo zijn dat ze de hond misschien gewoon eng vindt.
Apple doet ook wel eens stoer als ze een hond eng vindt, dan gaat ze maar heel hard blaffen en grommen.
Uiteindelijk loopt ze er met een zo groot mogelijke boog omheen
dat gedrag negeer ik verder wel, het komt niet vaak voor dus dat scheelt.
Misschien dat je gewoon eens een paar keer heen en weer kan door de straat, ipv er alleen doorheen te lopen om naar het losloopgebied te gaan of naar huis.
Of wat algemene oefeningen doen mocht dat ervoor zorgen dat ze wat meer aandacht heeft voor jou ipv omgeving.
Toevoeging: als het echt gelinkt is aan 1 hond kan het ook prima zo zijn dat ze de hond misschien gewoon eng vindt.
Apple doet ook wel eens stoer als ze een hond eng vindt, dan gaat ze maar heel hard blaffen en grommen.
Uiteindelijk loopt ze er met een zo groot mogelijke boog omheen
- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is overigens ook niet zo dat iedere keer dat we daar lopen ze deze spanning heeft. Maar soms als we daar lopen, krijgt ze een lucht in haar neus en dan gebeurt het.
Ze kent "kijk eens" overigens heel goed. En over het algemeen werkt dat ook wel. Totdat ze 'die lucht' in de neus krijgt.
edit: er zijn dus genoeg dagen dat ze daar gewoon braaf naast me doorheen loopt.
Ze kent "kijk eens" overigens heel goed. En over het algemeen werkt dat ook wel. Totdat ze 'die lucht' in de neus krijgt.
edit: er zijn dus genoeg dagen dat ze daar gewoon braaf naast me doorheen loopt.

Groetjes Marja
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Heb je al wel eens in dr oren getoeterd dat het &#%- klaar is?
Kiwi is ook gevoelig, maar niet van porselein. Als ze naar mijn mening totaal uit de bocht vliegt, krijgt ze net zo goed de wind van voren. Of een oorvijg, al is ze me veel te snel af en t is nog nooit raak geweest
Daar kijkt ze dan best wel even beduusd van, maar het werkt als een tierelier. Veel effectiever dan het ritueel van afleiden, belonen etc. Zachte heelmeesters, stinkende wonden.
Kiwi is ook gevoelig, maar niet van porselein. Als ze naar mijn mening totaal uit de bocht vliegt, krijgt ze net zo goed de wind van voren. Of een oorvijg, al is ze me veel te snel af en t is nog nooit raak geweest
Daar kijkt ze dan best wel even beduusd van, maar het werkt als een tierelier. Veel effectiever dan het ritueel van afleiden, belonen etc. Zachte heelmeesters, stinkende wonden.

- Budkes
- Zeer actief
Ik zou haar absoluut niet verbaal aanpakken, danwel een poging doen om haar een draai om de oren te geven.
Je maakt er alleen maar meer toestanden van terwijl ze juist tussen de oren moet krijgen dat er momenteel geen toestanden zijn, en dat jij daarin haar "leider" bent, die ze dus maar gewoon te volgen heeft.
Ja dus tycha, gewoon doorlopen en verder niet reageren, mooi hè dat je dat bij je andere hond wel deed maar dan toch weer gaat twijfelen aan jezelf bij een nieuwe hond, terwijl de onderliggende oorzaak waarschijnlijk dezelfde is.
Tsja en waarom ze dit gedrag hier vertoond? Daar kom je waarschijnlijk toch niet achter, dan maar gewoon inzetten op uitdoven.
Je maakt er alleen maar meer toestanden van terwijl ze juist tussen de oren moet krijgen dat er momenteel geen toestanden zijn, en dat jij daarin haar "leider" bent, die ze dus maar gewoon te volgen heeft.
Ja dus tycha, gewoon doorlopen en verder niet reageren, mooi hè dat je dat bij je andere hond wel deed maar dan toch weer gaat twijfelen aan jezelf bij een nieuwe hond, terwijl de onderliggende oorzaak waarschijnlijk dezelfde is.
Tsja en waarom ze dit gedrag hier vertoond? Daar kom je waarschijnlijk toch niet achter, dan maar gewoon inzetten op uitdoven.
Gr. Aniek

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Het verschilt heel erg per hond en ik zou het zeker niet bij iedere hond doen. Maar hier werkt het erg goed.Budkes schreef:Ik zou haar absoluut niet verbaal aanpakken, danwel een poging doen om haar een draai om de oren te geven.
Je mag overal wat van vinden, als je maar NORMAAL DOET

En met een beetje geluk ga je je dan vanzelf zo voelen. Ik ga in ieder geval geen schreeuwende hond achter me aan sleuren, voor dat soort dramatisch gedoe is hier geen ruimte. Een vorm van leiderschap is ook begrenzen en een hond van verre uitjouwen is er hier niet bij. Ze hebben soms wat tegengas nodig om uit die gemoedstoestand te komen. Zoals mn moeder me onder de koude douche zette als ik ergens drama om maakte.

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Heel ander type hond hier dus hoe je het zou kunnen aanpakken heb ik niks zinnigs over te zeggen
Maar ik heb al ontelbaar keer gezien dat Diem een prima zesde zintuig heeft om honden te spotten waar je je mouwen eens goed voor moeten opstroppen. En dat geldt voor honden die om de hoek lopen, achter een schutting, buiten terwijl je binnen ligt te slapen en soms heb ik geen idee waar de hond (zat) maar reageert hij toch alsof er een patspartner nabij is.
Soms is het puur geur waar hij op reageert, soms ook herinnering omdat op dat balkon ooit wel eens een 'foute' hond heeft gezeten
Diem doet het puur uit etterbakkerij en pak ik stevig aan als hij niet netjes met slap lijntje en lippen op elkaar meeloopt
Maar ik heb al ontelbaar keer gezien dat Diem een prima zesde zintuig heeft om honden te spotten waar je je mouwen eens goed voor moeten opstroppen. En dat geldt voor honden die om de hoek lopen, achter een schutting, buiten terwijl je binnen ligt te slapen en soms heb ik geen idee waar de hond (zat) maar reageert hij toch alsof er een patspartner nabij is.
Soms is het puur geur waar hij op reageert, soms ook herinnering omdat op dat balkon ooit wel eens een 'foute' hond heeft gezeten
Diem doet het puur uit etterbakkerij en pak ik stevig aan als hij niet netjes met slap lijntje en lippen op elkaar meeloopt
-
Alfilillo
- Zeer actief
Waarschijnlijk ligt het ook aan de combi baas-hond welke methode werkt. Zo heb ik een paar weken geprobeerd om met alfil gewoon door te lopen en er geen aandacht aan te geven, maar toen had ik twee weken een uitvallen de, krijsende zichzelf wurgende hond aan de lijn (op bepaald stukje). Aandacht op mij trainen werkte voor ons wel.
-
Manuma
- Zeer actief
Ik heb het hier ook weleens geschreven maar Manu is dus eens aangevallen zonder enig contact door een hond die normaal heel sociaal is. Hij heeft een bloedhekel aan Manu en volgens de eigenaren wordt ie al bloedlink als hij hem ruikt. Nog voor die aanval was.
Er is nooit contact geweest tussen hen, de hond viel hem van grote afstand al aan. Ik heb gezien dat hij met andere honden wel heel leuk is maar hij heeft echt alleen een grafhekel aan Manu. Dus ja, hij is voor mij wandelend bewijs dat honden alleen al op geur een hekel aan een ander kunnen krijgen.
Er is nooit contact geweest tussen hen, de hond viel hem van grote afstand al aan. Ik heb gezien dat hij met andere honden wel heel leuk is maar hij heeft echt alleen een grafhekel aan Manu. Dus ja, hij is voor mij wandelend bewijs dat honden alleen al op geur een hekel aan een ander kunnen krijgen.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Jura reageert ook soms heel sterk op de geur van een hond. Zowel positief als negatief. Dus ja ik kan beamen dat het kan.
Voor ons werkt het het beste om bij de eerste tekenen ervan ervoor te zorgen dat ze uit het geurspoor gaat lopen en aandacht op ons krijgt. En dát dan belonen. Dus de neus van de grond af.
Dat betekent soms dat we rechtsomkeert moeten maken want bij haar kan die reactie inderdaad heel heftig zijn.
Hoe oud is Triss nu? Bij Jura begon dit gedrag geloof ik rond 1 jaar (na haar eerste loopsheid). Ze vindt nog zelden nieuwe honden leuk, bij degene waar dat wel zo is is dat ook meteen duidelijk (husky's en herders en jonge honden over het algemeen). Achteraf was het makkelijker geweest als we haar veel sneller hadden geleerd dat ze niks met andere honden hoeft. Maarja we hadden haar nog maar een paar maanden en waren onervaren.
Voor ons werkt het het beste om bij de eerste tekenen ervan ervoor te zorgen dat ze uit het geurspoor gaat lopen en aandacht op ons krijgt. En dát dan belonen. Dus de neus van de grond af.
Dat betekent soms dat we rechtsomkeert moeten maken want bij haar kan die reactie inderdaad heel heftig zijn.
Hoe oud is Triss nu? Bij Jura begon dit gedrag geloof ik rond 1 jaar (na haar eerste loopsheid). Ze vindt nog zelden nieuwe honden leuk, bij degene waar dat wel zo is is dat ook meteen duidelijk (husky's en herders en jonge honden over het algemeen). Achteraf was het makkelijker geweest als we haar veel sneller hadden geleerd dat ze niks met andere honden hoeft. Maarja we hadden haar nog maar een paar maanden en waren onervaren.
- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
Fijn om te lezen dat meer honden dit hebben
Ik begrijp dat een zus van Triss dit ook heeft op een bepaalde hond.
Ze gaat inderdaad een spoor uitwerken, dit gaan we nu voorkomen.
Terug denkend had ze een paar keer bij ons achter in het park ook wel eens dat ze helemaal hyper werd, zonder dat er een hond was of iets anders. Waarbij we ons ook afvroegen waarom ze dit deed. We hadden dan wel het idee dat ze op een bepaalde geur reageerde, maar wisten niet wat voor geur. Als ze zo was kon je net zo goed naar huis gaan, want ze bleef daar dan maar mee bezig. Gingen we een paar uur later weer naar het park bij ons achter was ze gewoon weer normaal. Als ze zo reageerde, wat overigens maar een paar keer is voorgevallen, hebben we ook lopen denken wat er dan was waarom ze zo reageerde. Aangezien er hier ook vossen lopen, dachten we dat het daar aan lag.
Ze is nu net een jaar oud.
Gisterenavond liep ze trouwens heel ontspannen mee op dat stuk straat. Ze loopt daar overigens vaker ontspannen mee dan dat ik een reactie zie, maar het is duidelijk wel geur gerelateerd. En ik heb echt het gevoel dat het echt alleen op die ene hond gericht is.
Terug denkend had ze een paar keer bij ons achter in het park ook wel eens dat ze helemaal hyper werd, zonder dat er een hond was of iets anders. Waarbij we ons ook afvroegen waarom ze dit deed. We hadden dan wel het idee dat ze op een bepaalde geur reageerde, maar wisten niet wat voor geur. Als ze zo was kon je net zo goed naar huis gaan, want ze bleef daar dan maar mee bezig. Gingen we een paar uur later weer naar het park bij ons achter was ze gewoon weer normaal. Als ze zo reageerde, wat overigens maar een paar keer is voorgevallen, hebben we ook lopen denken wat er dan was waarom ze zo reageerde. Aangezien er hier ook vossen lopen, dachten we dat het daar aan lag.
Gisterenavond liep ze trouwens heel ontspannen mee op dat stuk straat. Ze loopt daar overigens vaker ontspannen mee dan dat ik een reactie zie, maar het is duidelijk wel geur gerelateerd. En ik heb echt het gevoel dat het echt alleen op die ene hond gericht is.

Groetjes Marja
- runninggirl
- Zeer actief
Ja als ze al zo aan het reageren is, is gewoon doorlopen bij Jura inderdaad ook het beste. Daarom probeer ik het ook voor te zijn dat geeft de meeste rust.tycha schreef:Gewoon doorlopen ondanks dat ze zo giftig in de lijn hangt? En verder niet reageren?
Dat gaan we doen.
Als ik wat sterker was zou ik haar ook optillen.
- runninggirl
- Zeer actief
Jura heeft het bij vossen inderdaad ook sterk. Bij honden zijn het vaak oudere teven waar iets mee is voorgevallen. Zo kwam er een keer een loslopende teef haar bij het oversteken van een zebrapad de weg versperren en wilde haar er niet langs laten wat uitmondde op geblaf heen en weer. Die hond reageerde ze daarna heel sterk op de geur. En ze heeft het ook wel eens bij oude 'krakkemikkige' honden. Maar voor ons is het waarom verder niet zo belangrijk, ze heeft zo haar goede hondenvrienden waar ze leuk contact mee heeft en voor de rest mag ze niks met andere honden.tycha schreef: Als ze zo reageerde, wat overigens maar een paar keer is voorgevallen, hebben we ook lopen denken wat er dan was waarom ze zo reageerde. Aangezien er hier ook vossen lopen, dachten we dat het daar aan lag.
-
Alfilillo
- Zeer actief
Ik begrijp het toch niet helemaal, want in je openingspost schrijf je dat ze op een bepaalde plek tegen verschillende honden extreem reageerde. En los daarvan tegen een rottweiler waar ze agressief op reageert als ze hem ruikt. Ik krijg het idee dat ze vanwege bepaalde plekken én bepaalde geuren hoog in haar spanning schiet.tycha schreef:Fijn om te lezen dat meer honden dit hebbenIk begrijp dat een zus van Triss dit ook heeft op een bepaalde hond.
- tycha
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is 1 plek waar ze zo reageert, daar waar die Rottweiler woont. Ik denk dat die reactie komt door die enen hond, en omdat ze daar zo hoog in de spanning komt dat af reageert op iedere hond die ze daar ziet lopen. Juist omdat ze gisteren bij ons voor de deur, daar waar ze nog nooit extreem op een andere hond gereageerd heeft, zo extreem op die Rottweiler reageerde, denk ik dat het die hond is. Dat is mijn gedachte hoor. Kan er ook naast zitten.

Groetjes Marja
-
Alfilillo
- Zeer actief
Ah, ok, nu snap ik het!
-
Pienda
- Zeer actief
Apart hoor, ik had er ook nog nooit van gehoord! Maar het lijkt nu de beste verklaring voor haar gedrag te zijn denk ik?tycha schreef:Het is 1 plek waar ze zo reageert, daar waar die Rottweiler woont. Ik denk dat die reactie komt door die enen hond, en omdat ze daar zo hoog in de spanning komt dat af reageert op iedere hond die ze daar ziet lopen. Juist omdat ze gisteren bij ons voor de deur, daar waar ze nog nooit extreem op een andere hond gereageerd heeft, zo extreem op die Rottweiler reageerde, denk ik dat het die hond is. Dat is mijn gedachte hoor. Kan er ook naast zitten.
Het zou voor mij heel afhankelijk zijn van hoe bereikbaar ze nog is op die momenten.
Afleidbaar door een snoepje? Dan het aanpakken zoals Alfilillo vertelt.
Niet meer afleidbaar op een positieve manier? Dan even toeteren of een prikkend vingertje zodat ze weer bereikbaar is voor het snoepje. Heel gedoseerd en niet als straf/correctie, maar puur om even het gedrag te doorbreken.
Helemaal van het padje? Doorlopen tot ze weer bereikbaar is en dan weer op positieve manier aandacht op jou.
Ik zou dan even terug cirkelen zodat we dat stukje op een goeie manier even kunnen passeren, maar ook dat is heel afhankelijk van de omstandigheden.
-
blondie
- Zeer actief
Aki passeert meestal gewoon naast me andere honden, hij is wel alert maar geen uitval gedrag of zo. Als ik hier de slop uitloop en zelf nog geen zicht heb op wat er op de stoep of op het grasveld aan de overkant afspeelt merk ik ook aan zijn houding (en aan die van Jol) dat we niet de enige zijn op dat moment.
Meestal gewoon wat alerter, maar ik kan ook wel goed merken als er 1 van de 2 honden lopen die hij écht niet moet. Een dober en een zwarte lab. Dan is zijn houding anders dan als er gewoon wat honden lopen. Dus voor mij is duidelijk dat het ruiken van de andere honden al reactie ontlokt.
Meestal gewoon wat alerter, maar ik kan ook wel goed merken als er 1 van de 2 honden lopen die hij écht niet moet. Een dober en een zwarte lab. Dan is zijn houding anders dan als er gewoon wat honden lopen. Dus voor mij is duidelijk dat het ruiken van de andere honden al reactie ontlokt.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Stukje uit de methode die ik gebruik. Norah is ook nogal een hyper. Mag niet, want dan reageert ze dus ook heftig. Tja halfzus van die schotten he die borders......Gewoon doorlopen, maar toch ook weer niet: keren 3 passen terug en dan weer 2 passen vooruit. In die passen vooruit moet de hond mij aankijken en kalmeren, zo niet dan doen we hetzelfde en herhalen we dat tot ze het goed doet. Ze moet ook gewoon naast mij lopen (vrij over) tot ze vrij krijgt. Op stukken waar ze hyper wordt en dit niet aan mij meld mag ze weer in de vrij over.
Stop met verklaring zoeken. Dat gaat je niet lukken. Anderen mensen doorgronden is al moeilijk, laat staan een dier. Neem het aan voor feit dat het zo is. Ga er niet een label aanhangen, dat maakt dat je het goedpraat en niet effectief op het gedrag gaat inspelen (ook al denk je van wel). Jij moet niet voor haar de omgeving gaan afspeuren waarom ze iets doet, zij moet contact met jou gaan zoeken als er iets is. (en ik weet hoe moeilijk dat is, ik heb zelf een hondje wat heel erg extreem is)
Stop met verklaring zoeken. Dat gaat je niet lukken. Anderen mensen doorgronden is al moeilijk, laat staan een dier. Neem het aan voor feit dat het zo is. Ga er niet een label aanhangen, dat maakt dat je het goedpraat en niet effectief op het gedrag gaat inspelen (ook al denk je van wel). Jij moet niet voor haar de omgeving gaan afspeuren waarom ze iets doet, zij moet contact met jou gaan zoeken als er iets is. (en ik weet hoe moeilijk dat is, ik heb zelf een hondje wat heel erg extreem is)