Daar heb je zeker gelijk in.LongFields schreef:Ik denk wel dat het lastiger zal zijn een reu van het ras te vinden die zo atletisch gebouwdvisvals Apple, dan een teefje. Een reu is over het algemeen toch best wat forser en zwaarder dan een teefje. Gezien het feit dat ze er een reu bij willen denk ik dat een geschikte Corgi vinden lastiger is dan een teef van het ras.Brindlecardi schreef:Cardigans kunnen prima traplopenUren wandelen is ook geen punt voor ze. Wel zou ik je bepaalde lijnen afraden als je er echt wel wat mee wilt doen qua sport, je hebt lijnen waar reuen echt neigen naar de 25kg
Voor het idee, je hebt haar natuurlijk gezien, Apple is 12kg
![]()
Ik kan Apple overal mee naartoe nemen, ze is echt de grootste mensenvriend die er is en ook met honden gaat het altijd wel goed. Wel kunnen corgi's best wel even de boel willen regelen en hebben ze gauw hun woordje klaarstaan. Dat kan icm sommige honden best wel tot conflict leiden (niet zozeer een 'gevecht' maar meer onenigheid) sommige reuen kunnen ook best wel een beetje macho zijn.
Het zijn totaal geen weglopers en ik ken er zelf geen die jachtinstinct hebben.
Ik heb zelf met Apple flyball gedaan, op haar manier en op haar tempo ging dat prima. Je moet over het algemeen niet de ambitie hebben om de beste te worden in bijvoorbeeld behendigheid.
Ondanks dat ze zeker will to please hebben, hebben ze ook zeker een eigen mening. Vaak brengen ze die mening op een grappige manier.Daar kan ik vaak wel om lachen. Wel zal je toch ook consequent moeten zijn, geef ze een vinger en ze nemen toch wel je hele hand.
Helaas komen hernia's wel regelmatig voor bij de corgi. Ik weet zelf dat het een risico is, maar ik beperk Apple daarvoor niet in haar beweging. (kwaliteit over kwantiteit zeg ik altijd maar)
Je gaf het al aan in het wandeltopic, maar mocht je het leuk vinden om bijvoorbeeld samen met je vriend eens te wandelen met Apple, pb maar
Voor een echt licht modelletje zou je misschien zelfs ook moeten kijken naar het buitenland.
Even voorbeeldje wat ik zo snel kon vinden waar minder zware corgi's voorkomen en waar ze ook bv schapendrijven doen met de honden:
http://cardiizastrograda.com/dogs-eng.html
De vader van de lichte brindle teef is de opa van moederkant van Apple. (de Blondie's lijn)
Overigens is het niet zo dat de zwaardere types 'slechter' zijn dan de meer ranke en lichte variant.
Mij lijkt het alleen wel qua belasting wat zwaarder voor het zware type als je er echt flink mee wilt sporten.
Daarnaast heb je ook zeker in Nederland genoeg fokkers die wel redelijke zware reuen hebben maar die niet kolossaal zijn.