Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppenmensen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Puppenmensen?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lynnepien schreef:
Marion. schreef:
Nanna schreef:Je hoeft je toch niet in te dekken omdat je een pup wilt?
Als je dat het fijnst vindt gewoon zo'n knoedeltje op gaan halen hoor :ok:
Nou ja, ik vind het gewoon ook wel een beetje egoïstisch :ugh:
Jij bent een puppenmens. Ik niet. Dat wordt dus gecompenseerd. Iémand moet voor de pups gaan hé, anders is dat zielig voor hen :pffff: Hop, ga maar wat inimini halsbandjes en zo in huis halen :lees:

Ik dacht dat ook, omdat mijn eerste pup me veel te veel was en de herplaatsers redelijk makkelijk gingen.
Maar oh wat vond ik het heerlijk om met dat dikke lollige babyhondje rond te sjouwen.
En we kunnen met dat beestje lezen en schrijven nu hij 9 maanden is. Hij is altijd hier geweest en dat is tot nu toe moeiteloos gegaan.
:mrgreen: We hebben nu al dikke voorpret om het volgende nest, ondanks dat er deze keer echt geen gaat blijven.

Met Nikita en vooral Sjenkie heb ik zeker voor de tijd dat ik ze ken ook al een goede band. Hij is helemaal lijp van "de vrouw".

Ach ja, als je er maar voor gaat, maar dat doet marion hoe dan ook wel.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door labje »

Ik ben ook een puppenmens :lol1:

Verheug je maar op je a.s. Goldenpup :I:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

dagmar88 schreef:
Marion. schreef:

:ok: Ja, een hond neem je als het goed is voor jezelf.
Dit :ok: Een herplaatser is net zo "egoïstisch" want die neemt men doorgaans ook niet tegen hun zin in.
En dat egoïsme is pas fout als de hond er de dupe van wordt, zowel pup als herplaatser. Dus als je er niet de tijd/energie/financiën/kennis voor hebt maar het toch doet.

Ik ben ook wel een puppenmens, al ben ik ook altijd weer blij als ze iets ouder zijn. Maar toch, die puppentijd is prachtig en ik vind het prettig dat ik alleen mezelf de schuld kan geven van fouten in de opvoeding van m'n honden :mrgreen:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marion. schreef:
Wij willen toch allemaal onze hond - die bepaalde hond - omdat WIJ dat willen? :U:
Van mijn part noem je dat egoïstisch :tongue:

Als je ze niet allebei wilt, of al weet dat de volwassen hond een beetje teveel issues heeft en daar niet zo gemakkelijk een pup bij ziet, dan ga je voor de pup.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Marion. schreef:

Doe niet zo mal, meid. :wink:
Of je nou een herplaatser of een pup neemt, maakt toch niet uit? Je moet gewoon dat doen wat je zelf het leukste vindt. :ok:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

lieke schreef:
Marion. schreef:

Doe niet zo mal, meid. :wink:
Of je nou een herplaatser of een pup neemt, maakt toch niet uit? Je moet gewoon dat doen wat je zelf het leukste vindt. :ok:
Precies!
Ik ben geen puppenmens maar zie mezelf ook niet als een hondenredster :19:
Ik neem ook gewoon wat ik leuk vind :D
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Machie schreef:Ik vind pups leuk maar verrekte vermoeiend. Vooral rondom het wandelen. Gelukkig is Fiji nu 5 maanden en maar een klein rank ding, die kan nu rustig een uurtje mee het bos in :) Maar in het begin? Dat vond ik zo vervelend.
En toch zal de volgende vast wel weer een pup worden :)
Miep kon helemaal niet meer een uurtje het bos in. En haar ouderdomsjaren hebben langer geduurd dan haar puppentijd.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Marion. schreef:
Machie schreef:Ik vind pups leuk maar verrekte vermoeiend. Vooral rondom het wandelen. Gelukkig is Fiji nu 5 maanden en maar een klein rank ding, die kan nu rustig een uurtje mee het bos in :) Maar in het begin? Dat vond ik zo vervelend.
Miep kon helemaal niet meer een uurtje het bos in. En haar ouderdomsjaren hebben langer geduurd dan haar puppentijd.
Ik heb er nog 3 die dat wel kunnen ;) Dan is een pup best een beperkende factor.
Nu loopt ze nog geen 10 km mee maar het gaat vast niet lang duren voor we die wandelingen weer kunnen doen :)
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Geen puppenmens maar wel 2x een pup gehad, tevens ook oudere herplaatsers gehad en voor mij brengt een pup niet meer dan een herplaatser, dus mijn keuze zou gaan naar de herplaatser en dan later alsnog de pup.. kan de herplaatser de pup mooi helpen opvoeden, altijd makkelijk.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Machie schreef:
Marion. schreef:
Ik heb er nog 3 die dat wel kunnen ;) Dan is een pup best een beperkende factor.
Nu loopt ze nog geen 10 km mee maar het gaat vast niet lang duren voor we die wandelingen weer kunnen doen :)
Och dat weet ik niet.
Ik kan me de foto's van Marion nog goed voor de geest halen met pup in een draagzak op de rug.
Dus pup kan een heel eind mee :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Een herplaatser nemen is mooi als dat je voldoening schenkt. Maar je deelt als het goed is, de rest van het leven van je hond met haar. Dus het allerbelangrijkste is de band die je met haar hebt. Als je een hechtere band hebt met een hond die je zelf als pup hebt genomen en opgevoed, dan is dat de beste keus.
Het heeft weinig zin om een herplaatser te nemen en de rest van haar leven te denken dat je toch liever een puppy had gehad. En dat die hond misschien kwalijk neemt of niet de diepte ermee in te kunnen gaan, omdat je haar niet zo door en door kent als je je 'eigen' hond kent. Dan maar beter egoïstisch. Jij bent niet verantwoordelijk voor het 'slechte' gedrag van anderen. De wereld zit barstensvol met honden onder slechte omstandigheden, ja dan red je er eentje, mooi, maar toch een druppel op een gloeiende plaat. En zoals gezegd, laat dat maar rustig over aan mensen die daar vol overtuiging voor gaan...

Ook hier veel meer gebroken nachten en een paar jaar niet kunnen wandelen, vanwege een erg oude hond die als een krakende wagen, het langst liep. :wink:

Met Murdog hadden we destijds de mazzel dat hij als pup van tien weken al in het asiel zat:twee voor de prijs van één: een herplaatser én een pup!

Met mijn berners heb ik wel altijd een beetje spijtig gevoel gehad dat ik ze niet als pup gekend heb, maar aan de andere kant,die puppytijd is ook zo weer voorbij...

Dit maakte het een beetje goed: Olivier, de nestbroer van mijn Duty. De foto gekregen van zijn eigenares. Hij is 14 jaar geworden!Bernerpuppy's zijn natuurlijk wel heul schattig hè? :I:

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

ranetje schreef:
Machie schreef:
Marion. schreef:
Och dat weet ik niet.
Ik kan me de foto's van Marion nog goed voor de geest halen met pup in een draagzak op de rug.
Dus pup kan een heel eind mee :wink:

Naapje en zijn broers en zussen konden met een week of zes al makkelijk een uur struinen.
Daarna wilde hij op de arm als hij moe was. Net toen ik een tas mee wilde gaan nemen om hem in te stoppen, kon hij eigenlijk al goed mee.
Even echt alleen blijven en met de andere honden wat doen, vond ik alleen maar goed.
Helaas hebben we dat niet doorgezet omdat ie zo braaf was en doet hij nu zonder een van z'n ouders niet anders dan gillen en slopen :mann:

Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Marion. schreef:
Helemaal waar hoor. Heb er nu 1 van 13,5. En tot aan 11 jaar kon ze nog makkelijk dagtochten aan, maar dat is dus nu al twee jaar niet meer het geval. En dat kan zo nog een jaar duren (hoop ik). Je hebt langer een oude hond dan een pup.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik vind pups heel leuk. Natuurlijk is het ook wel weer leuk als ze dan groter zijn, het is juist zo leuk om dat proces te zien. Althans, dat vind ik. En dat je dan ff geen 10 km kan wandelen vind ik niet zo erg, dat doe ik toch niet dagelijks :D Herplaatsers vind ik ook wel leuk maar ik denk als ik zelf een hond bij zou willen, zou ik eerder voor een pup gaan. Of er moet een herplaatser op mijn pad komen, dat ik het gevoel heb van: deze moet hierheen, dan is het prima, maar zelf echt gaan zoeken naar een herplaatser zou ik niet snel doen. Geen idee waarom niet eigenlijk :D
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Kruimel53 schreef:
Anne&Taar schreef:
Marion. schreef:
Helemaal waar hoor. Heb er nu 1 van 13,5. En tot aan 11 jaar kon ze nog makkelijk dagtochten aan, maar dat is dus nu al twee jaar niet meer het geval. En dat kan zo nog een jaar duren (hoop ik). Je hebt langer een oude hond dan een pup.
Hangt er vanaf natuurlijk. Tara ging met d'r 13 jaar nog gewoon mee en terug naar de wei (4km enkele reis, met rust ertussen) naast de fiets tot ze van de ene op de andere dag dood was (gebarsten tumor). Kátur heeft veel meer kilometers in de fietskar gezeten als ouwe heer dan Logi of Brimi als pup/jonge hond.
Hier gaat Anne ook rustig mee op zo'n afstand hoor, dagelijks. Maar das geen dagtocht...en dat doe ik t liefste. Dus dat beperkt wel, Ondanks dat ik echt helemaal geen reden heb tot klagen met d'r.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

lieke schreef:Ik vind pups schattig. Geweldig. Enorm lief en vertederend... bij een ander. :mrgreen:
Ik heb liever een kant-en-klare-hond en ik heb emmers vol geduld voor een herplaatser maar pups werken me nogal gauw op de zenuwen. Maar ik kan me voorstellen dat andere mensen liever een pup willen.
Hier precies omgekeerd. Ondanks elke hond een gouden mandje verdient heb ik (heel egoïstisch) een hond voor mijn eigen plezier. Dus geen zin om op te lossen wat een ander al heeft verknald of erin getraind wat ik liever anders heb.
Er zijn zat ongecompliceerde herplaatsers, maar die hebben toch een andere start dan ik zou willen geven. Dus ondanks ik een volwassen hond heerlijk vind kies ik zelf vrijwel zeker voor een pup als er weer een hond komt.

Gebroken nachten ligt er helemaal aan. Finn sliep binnen een week de hele nacht door. Geloof dat het wel hielp dat hij met puppenbench midden in de caravan lag en het hele gezin inclusief Tagor om hem heen lag.
lieke schreef:In jouw geval zou ik gewoon voor beiden gaan: een leuke herplaatsteef en een lollig pupje erbij. Kan de volwassen hond gelijk meehelpen met opvoeden. :wink:
Helemaal mee eens :ok:
flamme schreef:
Marion. schreef:
Frolic schreef:Ik zou kijken naar die herplaatser en als het een gemakkelijke hond is zonder al teveel issues, die nemen en dan later de pup alsnog.
Ik meende dat ik je ergens had zien schrijven dat je weer twee honden wilde hebben, dan is de de gemakkelijkste manier om dat te doen.
Tenzij je het ook geen probleem vindt om redelijks snel achter elkaar twee pups te nemen.
Nee, zeker geen 2 pups snel achter elkaar :schrik:
Nee 2 pups zou ik ook niet willen.
Maar jij hebt zoveel hondenliefde in je hart Marion. In jou geval zou ik geen moment twijfelen en, mits het geen enorm problematische herplaatser is, gaan voor beiden.

Nu de dame van 2 en eind zomer de pup. Lijkt mij een ideale combinatie en perfect voor jou.
Dit is ook wat in mij op kwam. De herplaatser waar je vanaf het begin de wandelingen kan gaan opbouwen en maken. De pup tegen de tijd dat je een fijne band hebt en meteen hulp bij het opvoeden.
Marion. schreef:
Je kiest altijd een hond omdat je het zelf leuk vindt. Dus kies dan ook voor de hond die jij het allerleukst vindt. Zoals anderen al zeggen: jij bent echt een puppenmens. Daar geniet je enorm van. En die pup blijft tot het einde bij je. Hoe oud en krakkemikkig ze ook worden. Dan hou je nog steeds net zoveel van ze als toen ze dat ukje waren.
Volg je hart hierin want zoals jij jouw honden verzorgd zal je er nog minstens 12 tot 14 jaar aan vast zitten. Ongeacht wat je kiest, herplaatser of pup :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

doe wat goed voelt.

ik ben géén puppenmens. maar ik wil toch graag een pup omdat in graag onderdeel ben van de opvoeding. maar dat maakt niet dat ik het leuk vind.

doe daar in mijn geval dan een compleet ander ras bij en je hebt een complete chaos in mijn hoofd. ik heb het echt best moeilijk gehad met mijn oh zo brave willem..

nu is hij 9 maanden en kan ik weer ademen en ben ik dolgelukkig met de aap. en ik zou de volgende keer wéér een pup nemen weet ik nu omdat ik zo verschrikkelijk veel nagedacht heb voordat we willem kregen.

ik blijf puppen stom vinden omdat ze enorm veel energie vragen, maar alles dat je er écht mee wil doen kan (nog) niet. en toch zou ik het weer op dezelfde manier doen.
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

M@scha schreef:doe wat goed voelt.

ik ben géén puppenmens. maar ik wil toch graag een pup omdat in graag onderdeel ben van de opvoeding. maar dat maakt niet dat ik het leuk vind.

doe daar in mijn geval dan een compleet ander ras bij en je hebt een complete chaos in mijn hoofd. ik heb het echt best moeilijk gehad met mijn oh zo brave willem..

nu is hij 9 maanden en kan ik weer ademen en ben ik dolgelukkig met de aap. en ik zou de volgende keer wéér een pup nemen weet ik nu omdat ik zo verschrikkelijk veel nagedacht heb voordat we willem kregen.

ik blijf puppen stom vinden omdat ze enorm veel energie vragen, maar alles dat je er écht mee wil doen kan (nog) niet. en toch zou ik het weer op dezelfde manier doen.
ik heb geen Willem natuurlijk maar ik zou het hetzelfde geschreven kunnen hebben verder. :ok: Lekker een pup nemen als je dat graag wilt
80564M

Kruimel53 schreef:Hangt er vanaf natuurlijk. Tara ging met d'r 13 jaar nog gewoon mee en terug naar de wei (4km enkele reis, met rust ertussen) naast de fiets tot ze van de ene op de andere dag dood was (gebarsten tumor). Kátur heeft veel meer kilometers in de fietskar gezeten als ouwe heer dan Logi of Brimi als pup/jonge hond.
Saar ook hoor, maar Miep dus niet. Die lieten we de laatste 2 jaar ofzo, ook niet langer dan 4 of 5 uur alleen. Maar goed, kogel is door de kerk, eind augustus hopelijk weer een puppeflup :cheer: :cheer: :cheer:

En nu zit ik er zelfs over te denken om een weekje fly-drive naar Ierland ofzo te doen, iets wat we met hond nooit zouden doen. Van de andere kant vind ik dat zonde van mijn dagen, dan ben ik liever heel september thuis bij pup :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Marion. schreef:
Kruimel53 schreef:Hangt er vanaf natuurlijk. Tara ging met d'r 13 jaar nog gewoon mee en terug naar de wei (4km enkele reis, met rust ertussen) naast de fiets tot ze van de ene op de andere dag dood was (gebarsten tumor). Kátur heeft veel meer kilometers in de fietskar gezeten als ouwe heer dan Logi of Brimi als pup/jonge hond.
Saar ook hoor, maar Miep dus niet. Die lieten we de laatste 2 jaar ofzo, ook niet langer dan 4 of 5 uur alleen. Maar goed, kogel is door de kerk, eind augustus hopelijk weer een puppeflup :cheer: :cheer: :cheer:

En nu zit ik er zelfs over te denken om een weekje fly-drive naar Ierland ofzo te doen, iets wat we met hond nooit zouden doen. Van de andere kant vind ik dat zonde van mijn dagen, dan ben ik liever heel september thuis bij pup :mrgreen:
:cheer:
Afbeelding
Sam2012
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam2012 »

Marion. schreef:

:cheer: :cheer: Lekker egoïstisch doen :cheer: :cheer: alvast heel veel plezier met de voorpret :E:

Zelf 2 puppen gehad en vond het super leuk! Maar nu (en de komende tijd) zou ik er eerlijk gezegd niet aan moeten doen, maar dit ligt ook aan de omstandigheden.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

3 herplaatsers (Lara, Pia, Alfy) en 3 pups (Oryn, Kenji, Sonic). Ik zou geen keuze durven maken wat makkelijker is, beide hebben voor- en nadelen. Ook een herplaatser is zelden echt een kant en klare hond, meestal ben je nog wel bezig met het duidelijk maken van huisregels, zindelijk maken (al heb je dat minder als je een herplaatser direct uit een gezin / normale situatie hebt) etc. Al onze herplaatsers hadden / hebben een rugzakje. Geen enorme rugzak maar wel dingen waar je rekening mee moet houden. Dingen die we minder hadden gehad als we ze van pup af aan hadden gehad.

Een pup is in het begin heel veel werk maar ik heb er geen seconde spijt van gehad :I: Het zien groeien en samen een band opbouwen vind ik heerlijk. Oryn en Kenji waren voorbeeldige pups, Sonic was een draakje eerste klas :engel: Maar alles is stabiel groot geworden (Oryn helaas maar tot 13 maanden, toen werd hij vergiftigd).

Kortom: kies dat wat jij denkt dat nu het beste past. Alles heeft z'n voor- en nadelen. En misschien nog wel beter: niet kiezen :ok: gewoon beide nemen
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Marion. schreef: Maar goed, kogel is door de kerk, eind augustus hopelijk weer een puppeflup :cheer: :cheer: :cheer:
Ha, wat tof :cheer:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

leuk marion, komt deze pup bij de zelfde fokker vandaan als saar en miep? ik weet niet eens of ze nog fokt?

ellen
Afbeelding
80564M

ellen en de birmanen schreef:leuk marion, komt deze pup bij de zelfde fokker vandaan als saar en miep? ik weet niet eens of ze nog fokt?

ellen
Yep, zelfde fokster. Helaas geen familie van Saar en Miep. Ze heeft nog wel het volle zusje van Miep (heeft ze ook mee gefokt), maar daar heeft ze geen nazaten van aangehouden.
Angeniet
Erelid

Ongelezen bericht door Angeniet »

Wat zal het heerlijk zijn om over een paar maanden weer een puppeflup in huis te hebben! :cheer: :cheer: :cheer:
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Wat ontzettend leuk voor je. Een heerlijk vooruitzicht. Vol verwachting. Dat gevoel nog zo kort geleden voor me. En zo fijn om weer een lief donzig hondje te omarmen. Geniet van de die komende spannende weken. :cheer:
Afbeelding
Neeltje
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

fijn marion, dat is in elk geval één pup die een heerlijk leven tegemoet gaat :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Ongelezen bericht door miriam »

Wat een heerlijk vooruitzicht. :cheer:
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Wat een fijn nieuws Marion een puppeflup straks weer voor jullie :D :D
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”