Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Boven plassen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Maandoodle
Actief
Aantal honden: 1

Boven plassen

Ongelezen bericht door Maandoodle »

Hallo,

Maan is nu 1 jaar oud, standaard Labradoodle. Ze mag boven komen en in het begin ook boven slapen, maar ze koos er zelf voor om beneden te willen slapen (ging met 14 weken boven aan de trap zitten piepen en werd pas rustig wanneer ze beneden was). Pas sinds ze 9 maanden is komt ze weer boven, want daarvoor durfde ze de trap niet op. Ik vind het helemaal niet erg dat ze boven komt, zelfs wel gezellig, maar er is 1 probleem. Als ze boven komt plast ze 9 van de 10 keer ergens op een kleed. Grote hond dus grote plas. Beneden is ze echt goed zindelijk en geeft ze heel goed aan dat ze naar buiten moet, maar boven laat ze het gewoon lopen, zonder een teken te geven dat ze moet. Best irritant moet ik zeggen. Ik snap dat als ze puppy zijn dat het hele huis nog niet als nest gezien wordt en dat dat langzaam uitbreidt tot ze het nergens meer in huis doet. Maar ze is nu 1 jaar, komt regelmatig boven en ze zal het hele huis nu toch wel als haar nest moeten zien? Nu gaan we eigenlijk nooit echt naar iemands anders zn huis, maar als ik dat wel zou doen kan ik er dus nog steeds niet vanuit gaan dat ze daar niet zal plassen, want ze geeft het boven ook niet aan en gaat gewoon zitten als ze moet. Een restaurant is geen probleem, maar meestal gaan we daar lopend naar toe en is ze alles al kwijt voor we naar binnen gaan.

Zijn mijn verwachtingen te hoog? Is het heel normaal dat ze boven nog steeds niet zindelijk is? Vanaf hoe oud kan moet ik er vanuit kunnen gaan dat ze het echt niet meer binnen doet? Dus ook niet bij een ander huis?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Re: Boven plassen

Ongelezen bericht door M@scha »

ik ben misschien te makkelijk maar als ze beneden goed zindelijk is ga ik die confrontatie niet aan en zou maan bij mij gewoon niet meer boven komen
Afbeelding
Maandoodle
Actief

M@scha schreef:ik ben misschien te makkelijk maar als ze beneden goed zindelijk is ga ik die confrontatie niet aan en zou maan bij mij gewoon niet meer boven komen
Dat is natuurlijk waar. Maar ik snap niet waarom ze het nog doet. En op deze manier vertrouw ik haar ook nog niet als we ergens op bezoek gaan. Want als ze het boven gewoon nog laat lopen wie zegt dan dat ze het ook niet bij een ander doet, want dat is uiteraard ook niet haar nest.
M@scha
Zeer actief

Maandoodle schreef:
M@scha schreef:ik ben misschien te makkelijk maar als ze beneden goed zindelijk is ga ik die confrontatie niet aan en zou maan bij mij gewoon niet meer boven komen
Dat is natuurlijk waar. Maar ik snap niet waarom ze het nog doet. En op deze manier vertrouw ik haar ook nog niet als we ergens op bezoek gaan. Want als ze het boven gewoon nog laat lopen wie zegt dan dat ze het ook niet bij een ander doet, want dat is uiteraard ook niet haar nest.
dat is waar. ik moet zeggen dat willem tot nu toe alleen de weegschaal van de DA ondergepiest heeft, verder binnen nog niet (sinds hij zindelijk is dan he, maar dat was heel snel) dus ik heb geen idee helaas.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Eerst laten plassen, dan mee naar boven en dan goed in de gaten houden? En het kleed weghalen zou ik doen, of iig wassen met biotex oid zodat het nit als plasplek ruikt.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Maandoodle schreef:
Kan me niet voorstellen dat ze "het gewoon laat lopen" die pist doelgericht ergens op een kleed.
Persoonlijk zou ze flink op haar donder krijgen van me als ik het zou zien.

Maar dat ze bij jullie boven plast hoeft niet te betekenen dat ze bij een ander in huis ook automatish plast...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

sbientje schreef:Eerst laten plassen, dan mee naar boven en dan goed in de gaten houden? En het kleed weghalen zou ik doen, of iig wassen met biotex oid zodat het nit als plasplek ruikt.
Dit idd. Het kan goed zijn dat zij op die plek blijft plassen, omdat het naar plas ruikt.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb ook heel veel moeite gehad om Mayke 100% zindelijk te krijgen. Ze begon thuis rond de 4 maanden goed zindelijk te worden, maar maakte een uitzondering voor het washok, waar ik nog regelmatig een plas vond. Ik had toen een heel chaotisch leven en woonde eigenlijk op 3 verschillende plekken. Mn eigen appartementje, het huis van mijn vriend en de boot waar ik werkte.
Op de boot en in het huis van mijn vriend heeft het veel langer geduurd voor ze 100% zindelijk was. Als ik ergens op bezoek was, moest ik dr ook altijd in de gaten houden. Ik werd zenuwachtig als ze ergens begon te snuffelen, harkte haar dan snel weer naar me toe. Het was onwijs onhandig en soms genant. Ik was krampachtig bezig met om de 2 uur uitlaten als ik ergens op bezoek was maar toch ging het wel eens mis. De deurmat bij mn moeder thuis is ook regelmatig de klos geweest.

Ik denk dat ze al 1,5 was toen ik dr zindelijkheid echt kon gaan vertrouwen. Maar het is wel allemaal goed gekomen en ongelukjes gebeuren echt niet meer.
Sommige honden hebben een beetje andere standaard over hygiëne :engel: Ze lijkt wel een beetje op dr baasje :oohja: :mrgreen:
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik heb dit met Balou gehad, hij plaste ook altijd op een kleed maar dan in de kamer. Ik waste en wisselde de kleden regelmatig maar toch bleef hij dit doen tot ik de kleden heb weggehaald toen was het probleem voorbij.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik weet niet hoe vaak je naar buiten gaat met haar, maar misschien een x extra gaan? Ik heb nooit honden gehad die aangeven dat ze moeten plassen (behalve als pup) omdat ze dat blijkbaar niet nodig hebben.
Kan ook zijn dat ze misschien teveel water drinkt bv door het eten wat ze krijgt. Daar zou ik ook eens op letten.
Maandoodle
Actief

Ze doet het niet standaard op 1 kleed. Eigenlijk zoekt ze gewoon een plekje waar dr plas gelijk opgezogen wordt, ze wil liever niet in dr eigen plas staan en dat gebeurd natuurlijk wel op het laminaat. Kleden weghalen zou kunnen, maar boven ligt in de gang (die is lang en breed) vloerbedekking en die is ook vaak genoeg de sjaak en dat kan ik natuurlijk niet weghalen.

Maar als ik de reacties zo lees dan is het waarschijnlijk een soort mindset dat waarschijnlijk toch met de tijd zal veranderen, naar genoegen ze ouder wordt?.
Gimmick schreef:
Maandoodle schreef:
Kan me niet voorstellen dat ze "het gewoon laat lopen" die pist doelgericht ergens op een kleed.
Persoonlijk zou ze flink op haar donder krijgen van me als ik het zou zien.

Maar dat ze bij jullie boven plast hoeft niet te betekenen dat ze bij een ander in huis ook automatish plast...
Ik heb altijd het plassen genegeerd en ga het gewoon schoonmaken. Maar nu ze ouder is kan ik haar hier dan nu wel op dr donder voor geven? Want ik betrap haar meestal op hete daad. Dan heb ik zoiets van grvrgggg!!! Maar blijf rustig en ga schrobben.
Maandoodle
Actief

Brindlecardi schreef:Ik weet niet hoe vaak je naar buiten gaat met haar, maar misschien een x extra gaan? Ik heb nooit honden gehad die aangeven dat ze moeten plassen (behalve als pup) omdat ze dat blijkbaar niet nodig hebben.
Kan ook zijn dat ze misschien teveel water drinkt bv door het eten wat ze krijgt. Daar zou ik ook eens op letten.
Ze gaat minimaal 4x per dag naar buiten, waarvan 1x een lange park/bos of strandwandeling. Denk dat ze zeker wel minimaal 2,5 uur per dag buiten is en dan soms ook wel eens tussendoor in de tuin. Ze plast zeker eens in de 4 uur en krijgt daar dus ook de mogelijk voor. Zal genoeg moeten zijn toch? Ken veel honden die het met minder moeten doen.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

als je haar op heterdaad betrapt zou ik er zeker wel iets van zeggen. We gaan niet overal zomaar zitten plassen. Karel bedenkt weleens dat ie bij mijn ouers in de tuin kan plassen, dan zeg ik ook dat ik dat niet wil. Je hoeft haar niet onder de grond te brullen, maar gewoon duidelijk Foei en meenemen naar beneden en buiten, zou ik zeker wel doen
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Maandoodle schreef:
Brindlecardi schreef:Ik weet niet hoe vaak je naar buiten gaat met haar, maar misschien een x extra gaan? Ik heb nooit honden gehad die aangeven dat ze moeten plassen (behalve als pup) omdat ze dat blijkbaar niet nodig hebben.
Ze gaat minimaal 4x per dag naar buiten, waarvan 1x een lange park/bos of strandwandeling. Denk dat ze zeker wel minimaal 2,5 uur per dag buiten is en dan soms ook wel eens tussendoor in de tuin. Ze plast zeker eens in de 4 uur en krijgt daar dus ook de mogelijk voor. Zal genoeg moeten zijn toch? Ken veel honden die het met minder moeten doen.
Maar als ze binnen plast, is het niet een verkeerd idee om dat proberen te voorkomen om een paar keer extra naar buiten te lopen. Geen lange wandelingen, maar gewoon even bij het gras de mogelijkheid geven om te plassen en weer terug.
Afbeelding
-tycho
Zeer actief

Ongelezen bericht door -tycho »

Maandoodle schreef: Zijn mijn verwachtingen te hoog? Is het heel normaal dat ze boven nog steeds niet zindelijk is? Vanaf hoe oud kan moet ik er vanuit kunnen gaan dat ze het echt niet meer binnen doet? Dus ook niet bij een ander huis?
Zijn je verwachtingen wel duidelijk? Hond is een jaar en zindelijk. Beneden geeft ze aan dat ze er uit wil als dat nodig is.
Nu is ze 9 maanden en plast ze boven op de kleden. Wat zijn de gevolgen als ze dat doet?

Je kan een hond van een jaar best even intimideren, in de zin van, ben jij nu helemaal van god los.
Doe jij niks dan is een mat of kleed toch lekker makkelijk.

-Hekje voor de trap , hond beneden en klaar.

-Kleden opruimen en hond laten waar ze wil en ook klaar. Hoop ik toch voor je ,voor het zelfde geld staat ze op je bed te pissen omdat jij de kleden weggehaald hebt.

Dan hebt je nog iets bewerkelijker opties,

-Hond voor dat ze boven mag, uitlaten of in de tuin laten plassen.
-Wachten op een heterdaad en recht zetten.
Maandoodle
Actief

Maar het probleem is op zich niet dat ze vaak moet (tenminste in de topic niet, want ik vind dat eigenlijk nog wel best vaak moet, maar denk dat dat meer voor een ander topic is). Maar het probleem is dat als ze boven is en ze moet dat ze dat dan gewoon doet. Ze geeft niets aan en gaat gewoon zitten, alsof ze buiten is en niet in huis. Vind dat een beetje raar gezien ze nu 1 jaar is en beneden goed zindelijk is als in dat ze aangeeft dat ze moet.
-tycho
Zeer actief

Nee want jij bent haar slaaf die het zonder mopperen opruimt. Je hebt geluk dat ze uberhaupt een soort van zindelijk is.
M@scha
Zeer actief

Maandoodle schreef:
Ik heb altijd het plassen genegeerd en ga het gewoon schoonmaken. Maar nu ze ouder is kan ik haar hier dan nu wel op dr donder voor geven? Want ik betrap haar meestal op hete daad. Dan heb ik zoiets van grvrgggg!!! Maar blijf rustig en ga schrobben.
willem is in principe zindelijk in onze tuin. in het begin wilde hij daar heel soms nog wel een plasje doen.

wat ik dan deed was uhuh! of nee! roepen. hij stopte dan direct met plassen. Daarna meteen voor naar buiten zodat hij alsnog kon plassen en dat belonen
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Maandoodle schreef:
Nou ja je geeft aan dat ze beneden wel aangeeft dat ze moet, blijkbaar is er dus wel af en toe hoge nood wat je dan oplost omdat ze er zelf mee komt. Boven doet ze dat niet. Dan zou ik toch eens kijken of je het anders kan afvangen, en zoals gezegd, het kan ook best zijn dat ze teveel drinkt. Dan kan 4u dus te lang zijn. Als ik met Apple buiten heb gespeelt met de bal, dan drinkt ze daarna best veel. Dan weet ik ook dat het volgende rondje eerder moet dan als ik niet met de bal buiten ben geweest.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

als je haar niet vertelt dat het niet de bedoeling is om boven te plassen (weet zij veel?), hoe moet ze het dan weten? Weet zij veel dat jij het opruimt omdat het 'vies' is. Zij komt daar niet vaak dus daar heeft ze geen last van ;) Ik zou haar gewoon zeggen dat het nit de bedoeling is op die plek, of waar dan ook boven. Gewoon op normale toon, en dan idd mee naar buiten en belonen als ze het daar doet. Precies zoals je haar beneden zindelijk hebt gemaakt. Een hond heeft alleen maar besef van wat hij als zijn huis/nest/woonomgeving ziet, en niet van dat de bovenverdieping daar ook bijhoort.
-tycho
Zeer actief

Jouw hond heeft jou getraind om haar pee pads op te ruimen en jij hebt ingestemd :wink:
Simone-H
Zeer actief

Ongelezen bericht door Simone-H »

Pepper is 1jr. en 8mnd.
Beetje hetzelfde verhaal, ze geeft niet aan dat ze eruit moet. Deels denk ik omdat Ze het niet hoeft aan te geven, ze heeft volop de gelegenheid. Ze mag achter in de tuin plassen en doet dat dan ook. Verder plast ze natuurlijk tijdens het uilaten.
Boven heeft ze ook wel eens geplast. Sinds ik dat heb gezien ga ik, als ze meegaat naar boven, er eerst met haar uit. Na die tijd heb ik het niet meer gemerkt dat ze boven plast.
Als ik met haar in de stad loop plast ze het liefst op een loper die ergens voor een winkel ligt. Schijnbaar is dat beter dan zo op de stenen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling dus vermijt ik de lopers.
Maar vloerbedekking heeft schijnbaar de voorkeur, dus bij iemand thuis, met vloerbedekking, zal ze denk ik wel goed vinden. Het begrip "binnen" en "buiten" is nog niet helemaal wat ik bedoel.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait had een heel mooi pis-kleedje. Vond hij zelf dan. Paar weken geleden dat kleedje gewassen en aan de kant gelegd. Gisteren weer neergelegd. En wat doet meneer? Juist, piesen op dat kleedje, terwijl hij nooit meer wat doet in huis. Ik heb hem in z'n nekvel gepakt en in de tuin gezet en hem even goed duidelijk verteld dat dat echt niet de bedoeling is. Uiteraard kleedje maar opnieuw gewassen. Vanochtend weer neergelegd. En hij ligt er nog steeds: droog en schoon. Boodschap is blijkbaar overgekomen
Maandoodle
Actief

Dankjewel allemaal voor jullie reacties. Het is mij duidelijk. Ik ga de teugels even aantrekken en als ik dr op hete daad betrap duidelijk maken dat het toch echt niet de bedoeling is.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait heeft nog steeds niet weer op dat kleedje gepist. Hij ligt er nu op :cheer: Was ook een reden dat ik het nu weer aandurfde én hem ervoor durfde te corrigeren: hij heeft nu voldoende controle over z'n blaas en is in principe zindelijk. Dus ik hoefde nu alleen nog maar duidelijk te maken dat op dat kleedje pissen echt niet mag. Vorige keer dat het kleedje er lag, was hij nog niet zo ver
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Als een hond volwassen is en in principe zindelijk dan kun je hem best even 'straffen' als ze binnen plassen. Tobi mag ook niet in de wijk zijn poot optillen. In het begin probeerde hij dat maar een ferme 'NEE' en hij had al snel door dat plassen in de wijk gewoon niet tof is. Hij loopt nu in één rechte lijn naar het park en plast daar pas in de bosjes.

Het is wel belangrijk dat je hond het commando/term 'nee' kent natuurlijk.
_Esmee
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

tobi__ schreef:Als een hond volwassen is en in principe zindelijk dan kun je hem best even 'straffen' als ze binnen plassen.
Ze plassen natuurlijk niet 'zomaar' binnen. Ik durf je te wedden dat er een pieslucht aan dat kleed zit. Dat hoef je zelf niet te ruiken, maar Maan doet dat wel. Je moet dus enzymen-killers hebben, Biotex (zoals hierboven ook al genoemd) doet dat. Een hond die verder keurig zindelijk is en het aangeeft als hij nodig moet, wordt niet zomaar onzindelijk-zonder-het-aan-te-geven.
Ze is gewoon aan het markeren. Niet om je te pesten overigens, maar omdat het volgens haar zo hoort. Straffen vind ik dus ook niet zo interessant in zo'n situatie. Zij doet wat ze van nature 'moet' doen en het is haar nooit uitgelegd dat dit gedrag niet de bedoeling is. Dus ga eerst maar aan de poets ;)
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Ik zou me afvragen wat in "hemelsnaam"de toegevoegde waarde is om een hond naar boven te laten gaan.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Dana heeft laatst bij een vriendin van mijn moeder (mijn moeder paste op en nam haar dus mee daar naar toe), midden in de woonkamer op het kleed geplast. Er woonde daar ook een hondje die helemaal gek is van Dana.
Mijn moeder heeft ook heel duidelijk gemaakt dat dat echt niet de bedoeling was.

En toen wij Diesel (hond van mijn ex) uit het asiel haalde en hij net binnen was heeft hij ook tegen de deurpost aangeplast, ik heb hem een gooi gegeven en gezegd dat dat niet helemaal de bedoeling was. Ook die boodschap was duidelijk, hij heeft het nooooit meer gedaan. Ook niet bij anderen thuis
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Hier mogen ze boven zodat ze lekker op bed kunnen slapen en tegelijkertijd m'n voeten opwarmen. Duhhh.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”