Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Balou en Shira

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Balou en Shira

Ongelezen bericht door Jackira »

Stelletje takketeven :wink:

Sinds Buck er niet meer is escaleert het een beetje tussen de dames.

Balou is bijna 15 jaar en als enige overgebleven van onze 4 oudere honden. Ze is doof, en ziet slecht. Ze is ook een beetje dement denk ik. Balou is een heel lief probleemloos teefje vanaf het moment dat ze als pup van 7 weken is opgehaald door ons. Ze was een beetje het prinsesje in een roedel met voor de rest allemaal reuen. Totaal niet geschikt voor een leidinggevende rol in de roedel maar leefde in de illusie dat ze dat wel was. De reuen pikten alles van haar.

Nu heeft ze een beetje praatjes gekregen :wink: sinds Buck er niet meer is. Zelf vergoeilijken wij al haar gedrag want ze is bijna 15 en dan krijg je nu eenmaal alles wat je wilt en is alles alleen maar leuk.

Nola en Laila prikken niet door het gedrag van Balou heen (een klein hondje met een grote mond maar wat eigenlijk niks voorstelt) en zijn nog behoorlijk van haar onder de indruk. Maar Shira pikt het niet meer. Shira is zich ook veel meer bewust dat Buck er niet meer is en dat er niemand van de honden de boel meer regelt en regeert. Zij stapt een beetje in die opengevallen plek. Maar waar Buck altijd van Balou dacht van "ach laat maar, ze is een beetje gek" en Balou eigenlijk door geen van de honden serieus ingeschat werd pikt Shira het niet meer en gaat er volop in. Wat resulteert in een bijna 2 jarige grote hond van 34 kilo die grommend boven een hondje van 13 kilo en bijna 15 jaar oud hangt. En Balou die niet inbindt en er gewoon tegen in gaat omdat ze gewend is dat iedereen dat accepteert. Shira snapt niet dat Balou boven en onder de wet staat zoals ze haar hele leven al gewend is. Ik roep ze wel tot de orde omdat Balou geen partij is voor Shira maar het is erg onrustig vind ik.

Balou kan ik niks meer leren en Shira heeft gewoon gelijk. Dus het enige wat ik kan doen is Balou in bescherming nemen en er een afhankelijke rang van maken denk ik? Waarschijnlijk heb ik dat onbewust al gedaan met haar in de oude roedel waardoor Balou die ruimte heeft gekregen. Maar misschien zit ik er te dicht op en is er een andere manier om er mee om te gaan? Het gaat voornamelijk om situaties met eten en bij mij in de buurt zijn. Ze liggen allebei graag bij mij in de buurt. Ik kan ze dan natuurlijk allebei weg sturen maar Balou ligt zo graag bij mij en is al oud dus dat wil ik niet. :wink:

Op zich is het allemaal wel te overzien want dit duurt geen jaren meer en ze luisteren verder wel goed maar het is gewoon vervelend. :wink:
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Re: Balou en Shira

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Ik herken het gedrag en hier is helemaal geen onrust......maar door de recente ontwikkelingen in jouw roedel kan het idd wel duidelijker naar voren komen.
Ik accepteer het claimen overigens niet. Ik bepaal met wie ik wanneer knuffel en eten mag al helemaal niet een ding zijn. Ik moet bij Kira heel duidelijk de grenzen en regels stellen want anders gaat zij het wel regelen. Met de tanden enz. Daar zit niemand op te wachten.

Hopelijk houdt ze Balou heel en krijg je de rust terug in de roedel
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hmm dubbel.
Het klinkt toch wel een beetje dat je oudje wel een prinsesstatus heeft verkregen. :mrgreen:
Dus voor de duidelijkheid zou ik toch alle honden hetzelfde behandelen. Geen geclaim. Qua eten zou ik kijken of je apart kan voeren en botjes ook gescheiden kan geven.
Ik snap het wel dat je je oudje anders behandeld, maar ik vraag me af of je het probleem daarmee niet verergerd.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat lastig... begrijpelijk dat er nu ook een nieuwe dynamiek is, zo zonder het grote opperhoofd Buck.
Ik zou in eerste instantie ook inzetten op het zelf ingrijpen voordat serieuze conflicten ontstaan. Misschien dat het zichzelf vanzelf settelt als alle honden aan de nieuwe situatie gewend zijn? Nu zijn ze wellicht ook nog een beetje uit hun doen en wordt het daardoor ook wat meer op de spits gedreven. Die situaties die spanning veroorzaken zou ik wat meer zelf managen, bijvoorbeeld door ze een voor een bij me op de bank te roepen voor een knuffelsessie en dan mag de andere hond zich daar niet mee bemoeien. Door erg zelf voor te zorgen dat ze elkaar minder in de weg lopen, kun je wel meer rust creëren, denk ik.
Een afhankelijke rang creëren zou ik wel voorzichtig mee zijn, omdat die natuurlijk alleen gehandhaafd kan worden als je er zelf ook bij bent. In dat geval zou ik de honden dus wel scheiden bij afwezigheid en ook opletten dat Balou daardoor niet juist dingen gaat uitlokken (want ze heeft jouw steun en bescherming). Het lijkt me lastig om daar constant bovenop te moeten zitten en het kan natuurlijk zo zijn dat Shira daardoor juist meer moeite krijgt met Balou.
Jackira
Zeer actief

Brindlecardi schreef:Hmm dubbel.
Het klinkt toch wel een beetje dat je oudje wel een prinsesstatus heeft verkregen. :mrgreen:
Dus voor de duidelijkheid zou ik toch alle honden hetzelfde behandelen. Geen geclaim. Qua eten zou ik kijken of je apart kan voeren en botjes ook gescheiden kan geven.
Ik snap het wel dat je je oudje anders behandeld, maar ik vraag me af of je het probleem daarmee niet verergerd.
Ik heb altijd al gehad dat ik de ene hond strakker in het gareel hou dan de andere omdat de ene meer duidelijkheid nodig heeft dan de andere en dat is altijd goed gegaan. maar in deze situatie denk ik dat je gelijk hebt. Met eten zit Shira altijd apart. Maar als er koekjes gegeven worden en er valt een stukje dan is dat bijvoorbeeld een situatie waarin spanning ontstaat. Het zijn allemaal dingen die wel te voorkomen zijn gelukkig.
Jackira
Zeer actief

DeDiana schreef:Wat lastig... begrijpelijk dat er nu ook een nieuwe dynamiek is, zo zonder het grote opperhoofd Buck.
Ik zou in eerste instantie ook inzetten op het zelf ingrijpen voordat serieuze conflicten ontstaan. Misschien dat het zichzelf vanzelf settelt als alle honden aan de nieuwe situatie gewend zijn? Nu zijn ze wellicht ook nog een beetje uit hun doen en wordt het daardoor ook wat meer op de spits gedreven. Die situaties die spanning veroorzaken zou ik wat meer zelf managen, bijvoorbeeld door ze een voor een bij me op de bank te roepen voor een knuffelsessie en dan mag de andere hond zich daar niet mee bemoeien. Door erg zelf voor te zorgen dat ze elkaar minder in de weg lopen, kun je wel meer rust creëren, denk ik.
Een afhankelijke rang creëren zou ik wel voorzichtig mee zijn, omdat die natuurlijk alleen gehandhaafd kan worden als je er zelf ook bij bent. In dat geval zou ik de honden dus wel scheiden bij afwezigheid en ook opletten dat Balou daardoor niet juist dingen gaat uitlokken (want ze heeft jouw steun en bescherming). Het lijkt me lastig om daar constant bovenop te moeten zitten en het kan natuurlijk zo zijn dat Shira daardoor juist meer moeite krijgt met Balou.
Het ligt overduidelijk aan Balou. En aan mij w.s. :wink: Als ik Shira corrigeer omdat ze lelijk doet dan gaat Balou nog even door met grommen. Balou begint ook. Dus ik ben verkeerd bezig en Shira heeft gelijk maar Balou kan ik niks meer leren en ook is ze doof dus ik kan haar heel moeilijk bereiken en tot de orde roepen.

Als ik weg ga dan zet ik ze sinds kort inderdaad apart. Ik kan twee deuren dicht doen en dan hebben ze ieder een eigen deel van het huis. Laila zit meestal boven.

Ik denk dat Shira inderdaad door het eigenlijk oneerlijke corrigeren moeite heeft met Balou.
Laatst gewijzigd door Jackira op 04 mei 2017 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Jackira
Zeer actief

Eefje83 schreef:Ik herken het gedrag en hier is helemaal geen onrust......maar door de recente ontwikkelingen in jouw roedel kan het idd wel duidelijker naar voren komen.
Ik accepteer het claimen overigens niet. Ik bepaal met wie ik wanneer knuffel en eten mag al helemaal niet een ding zijn. Ik moet bij Kira heel duidelijk de grenzen en regels stellen want anders gaat zij het wel regelen. Met de tanden enz. Daar zit niemand op te wachten.

Hopelijk houdt ze Balou heel en krijg je de rust terug in de roedel
Alle zussen hebben wel een beetje hetzelfde gedrag geloof ik :wink: Balou houden we zeker heel, ik neem er geen risico mee en misschien is het tijdelijk omdat ze van slag zijn. Shira heeft duidelijk wel last van dat Buck er niet is. Ze jankt nu ook als ik weg ga, ook als er andere mensen wel thuis zijn. Dus zij is de stabiele figuur in de roedel kwijt denk ik.
Jackira
Zeer actief

Shira is schijnzwanger dus dat verklaart wel het ineens kortere lontje. Ik ga me maar eens inlezen in schijnzwangerschap en wat te doen. :wink:
miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Ongelezen bericht door miriam »

He bah, hier hetzelfde probleem. Het is nu ruim 6 weken geleden dat Tibbe is overleden. De laatste week begon Pelle al meer gespannen te raken, maar richting Tibbe. Na zijn overlijden is de spanning steeds meer toegenomen en vloog hij geregeld bovenop Pleun, zijn moeder. Pleun is ook niet misselijk dus die ging er vol tegenin zodat het een hele klus was om ze uit elkaar te krijgen. Ik kon ze inmiddels bijna niet meer bij elkaar laten en raakte er dermate gespannen van dat dat natuurlijk ook zijn uitwerking op Pelle had. Hij is nu 2,5 jaar en een echte vent aan het worden wat ook buiten goed te merken is. Maar goed, dat is allemaal wel in goede banen te leiden, zoveel honden kom ik niet tegen, en hij luistert goed genoeg om gelijk terug te komen als ik een hond zie aankomen. Maar die spanning in huis vind ik niet te harden. Vorige week vrijdag na een hoop getwijfel toch gekozen voor chemische castratie in de hoop dat we deze periode makkelijker kunnen overbruggen en de rust weer terugkeert. Vooralsnog is die rust er inderdaad weer en is Pelle ontspannen en weer zijn zachte zelf.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

miriam schreef:He bah, hier hetzelfde probleem. Het is nu ruim 6 weken geleden dat Tibbe is overleden. De laatste week begon Pelle al meer gespannen te raken, maar richting Tibbe. Na zijn overlijden is de spanning steeds meer toegenomen en vloog hij geregeld bovenop Pleun, zijn moeder. Pleun is ook niet misselijk dus die ging er vol tegenin zodat het een hele klus was om ze uit elkaar te krijgen. Ik kon ze inmiddels bijna niet meer bij elkaar laten en raakte er dermate gespannen van dat dat natuurlijk ook zijn uitwerking op Pelle had. Hij is nu 2,5 jaar en een echte vent aan het worden wat ook buiten goed te merken is. Maar goed, dat is allemaal wel in goede banen te leiden, zoveel honden kom ik niet tegen, en hij luistert goed genoeg om gelijk terug te komen als ik een hond zie aankomen. Maar die spanning in huis vind ik niet te harden. Vorige week vrijdag na een hoop getwijfel toch gekozen voor chemische castratie in de hoop dat we deze periode makkelijker kunnen overbruggen en de rust weer terugkeert. Vooralsnog is die rust er inderdaad weer en is Pelle ontspannen en weer zijn zachte zelf.
is zijn moeder gecastreerd? Anders vind ik het best apart voor een reu en een teef om zo tekeer te gaan tegen elkaar. Karel is ongeveer even oud, wel van een iets minder pittig type gok ik :D maar die heeft echt nog nooit ook maar iets van lelijk gedaan tegen welke teef dan ook.
miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Ongelezen bericht door miriam »

sbientje schreef:
miriam schreef:He bah, hier hetzelfde probleem. Het is nu ruim 6 weken geleden dat Tibbe is overleden. De laatste week begon Pelle al meer gespannen te raken, maar richting Tibbe. Na zijn overlijden is de spanning steeds meer toegenomen en vloog hij geregeld bovenop Pleun, zijn moeder. Pleun is ook niet misselijk dus die ging er vol tegenin zodat het een hele klus was om ze uit elkaar te krijgen. Ik kon ze inmiddels bijna niet meer bij elkaar laten en raakte er dermate gespannen van dat dat natuurlijk ook zijn uitwerking op Pelle had. Hij is nu 2,5 jaar en een echte vent aan het worden wat ook buiten goed te merken is. Maar goed, dat is allemaal wel in goede banen te leiden, zoveel honden kom ik niet tegen, en hij luistert goed genoeg om gelijk terug te komen als ik een hond zie aankomen. Maar die spanning in huis vind ik niet te harden. Vorige week vrijdag na een hoop getwijfel toch gekozen voor chemische castratie in de hoop dat we deze periode makkelijker kunnen overbruggen en de rust weer terugkeert. Vooralsnog is die rust er inderdaad weer en is Pelle ontspannen en weer zijn zachte zelf.
is zijn moeder gecastreerd? Anders vind ik het best apart voor een reu en een teef om zo tekeer te gaan tegen elkaar. Karel is ongeveer even oud, wel van een iets minder pittig type gok ik :D maar die heeft echt nog nooit ook maar iets van lelijk gedaan tegen welke teef dan ook.
Nee, Pleun is nog intact. Ik had dit dus ook nooit verwacht. We hebben net een reu genomen om geen problemen met Pleun te krijgen. Buitenshuis is hij de laatste maanden heel "beschermend" naar Pleun. Een andere reu mag bij wijze van spreken nog niet naar haar kijken, al zijn dat meestal wel de wat opdringerige types. Maar zoals gezegd, dat is voor mij geen reden geweest voor de chemische castratie. Hoop dus de dat rust ook na uitwerking blijft in huis.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Brindlecardi
Zeer actief

Ri@ schreef:Shira is schijnzwanger dus dat verklaart wel het ineens kortere lontje. Ik ga me maar eens inlezen in schijnzwangerschap en wat te doen. :wink:
Ah dat zou ook wel wat kunnen verklaren. Hopen dat na de schijnzwangershap het weer afneemt.

Ik had overigens ook altijd het idee dat teven en reuen nooit vechten, maar ik ben er wel achter dat dat niet helemaal zo is.
Al is dat probleem er naar mijn idee vaker tussen een gecastreerde reu en een teef.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Brindlecardi schreef:
Ri@ schreef:Shira is schijnzwanger dus dat verklaart wel het ineens kortere lontje. Ik ga me maar eens inlezen in schijnzwangerschap en wat te doen. :wink:
Ah dat zou ook wel wat kunnen verklaren. Hopen dat na de schijnzwangershap het weer afneemt.

Ik had overigens ook altijd het idee dat teven en reuen nooit vechten, maar ik ben er wel achter dat dat niet helemaal zo is.
Al is dat probleem er naar mijn idee vaker tussen een gecastreerde reu en een teef.
ja maar een gecastreerde reu moet je dan niet tellen als een reu, vind ik. Pom zou ook best met een castraat vechten, maar niet met een volle reu.
Brindlecardi
Zeer actief

sbientje schreef:
Brindlecardi schreef:

ja maar een gecastreerde reu moet je dan niet tellen als een reu, vind ik. Pom zou ook best met een castraat vechten, maar niet met een volle reu.
Het komt denk ik niet vaak voor inderdaad, maar ik denk toch dat met bepaalde karakters bij elkaar ook dat wel kan.
Het zijn denk ik vooral reuen die normaal dimmen als ze weten dat ze met een intacte teef te maken hebben. Als een reu daar geen boodschap aan heeft, dan kan het maar zo zijn dat je alsnog ruzie hebt. :ugh:
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik zou je oudje zeker in bescherming nemen. Ik heb meermalen meegemaakt dat oudere honden, door afwijkend gedrag, ernstig verwond raakten door roedelgenoten.
Jackira
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Ik zou je oudje zeker in bescherming nemen. Ik heb meermalen meegemaakt dat oudere honden, door afwijkend gedrag, ernstig verwond raakten door roedelgenoten.
Ja doe ik ook hoor. Ik let heel goed op haar en zorg dat ze veilig is. En ik ben me er van bewust dat ze niet helemaal "normaal" reageert en dat het gevolgen kan hebben. Shira heeft nog nooit haar tanden gebruikt, maar goed ze is nu volwassen aan het worden dus je kunt altijd voor verrassingen komen te staan en daar hou ik rekening mee. :wink:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Brindlecardi schreef:
Nou, dat kan zeker meespelen. Hier hebben Mila en Tara tijdens de loopsheden (tegelijk) bijna aan één stuk door gespeeld, die hadden dolle pret samen. Maar tegelijk loops betekent ook tegelijk schijnzwanger en Mila is dan echt chagrijnig en wil dan vooral rust. Gelukkig is het bij een paar snauwakkefietjes gebleven, maar ik ben er vanwege die schijnzwangerschap wel extra alert op, want dan zijn ze allebei wat feller en kort aangebonden.
Brindlecardi schreef:Ik had overigens ook altijd het idee dat teven en reuen nooit vechten, maar ik ben er wel achter dat dat niet helemaal zo is.
De kans op serieuze bonje is echt wel een stuk kleiner met een (volle) reu en teef, maar geen garantie. Soms liggen honden elkaar gewoon echt niet.
Overigens heeft Amoz als gecastreerde reu gelukkig nog steeds heel veel respect voor teven, hij is erg galant met zijn dames en gedraagt zich in dat opzicht eigenlijk exact hetzelfde als een volle reu. Andersom zijn de dames wel meer geïnteresseerd in volle reuen dan in castraten, dus zij zien hem toch niet helemaal als reu. :mann:
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

ahh schijnzwanger, ja dat verklaard wel een beetje haar vinnige gedrag.
Dat valt ook allemaal niet mee natuurlijk.
De hormonen hebben hier ook vaak behoorlijk invloed, al is Kira toch al best een haaibaai wat betreft bezitterigheid enz.Dat word na zo'n loopsheid nog even erger.

Ik moet de speeltjes weghalen en alle andere dingen die ze als bezit gaat of kan gaan zien haal ik ook weg.
Ze mag in die weken ook niet in de bench waar ze de vorige keer een nest had gemaakt en iets had verstopt.
En veel wandelen, fietsen en oefeningen doen. Bezigheidstherapie hahaha
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”