Wat bezielt mijn hond als ze een klein wit hondje ziet, ze valt eroverheen alsog haar leven ervan afhangt. Grote honden geen probleem (tenzij ze aan haar kont ruiken), maar kleine hondjes worden volledig afgesnauwd.
Is mijn hond zo dominant? Het levert wel eens problemen op, want ik kan haar gewoon niet houden als ze zich zo gedraagt en het maakt de wandeling niet echt gezellig zo: ruzie met het andere baasje. Begrijpelijk ook, want 8 tegen 34 kg is nou eenmaal niet eerlijk.
Hoe kan ik mensen uitleggen dat ze eigenlijk heel lief is, terwijl ze zich op dat moment zo aanstelt? Ze doet het vooral als "het keffertje" zelf blaft, maar erger nog als ze beiden aangelijnd zijn. Ik ben dol 'r, maar zou haar op dat moment het liefst in mijn boodschappentas stoppen.
Hoe kan ik nou gezellig wandelen zo?
n.b. bromfietsers/auto's met veel lawaai: drama... ze valt ze allemaal aan. Is ze als puppie dan ergens van geschrokken of is dat haar dominantie weer?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kleine keffertjes en bromfietsers
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
kleine keffertjes en bromfietsers
Baasje van Okii, een 4-jarige kruising tussen duitese herder/new-foundlander/bernersennen
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Je moet niks aan mensen uitleggen..je moet zorgen dat je je hond onder controle hebt.
Ben je wel eens met hem naar een hondenschool geweest? Heb je de hond van pups af aan?

Ben je wel eens met hem naar een hondenschool geweest? Heb je de hond van pups af aan?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
-
- geregistreerd lid
We hebben okii van pup af aan, inderdaad. Nog geen 6 weken oud, want haar moeder kon het niet meer aan, dus is ze vervroegd uit huis gegaan.
Dat verklaart misschien wel een beetje haar geldingsdrang als we andere honden tegenkomen die dominanter overkomen, ze wil ons misschien beschermen omdat wij haar "ouders" zijn.
Moeilijk om te beschrijven of ik haar wel onder controle heb, ik dacht van wel, maar blijkbaar niet. zodra ze afgeleid is, luistert ze niet meer en dat is balen, want ze luistert eigenlijk ontzettend goed.
We zijn destijds bij verschillende hondencursussen gaan kijken, maar we zagen het niet zitten om tussen 20 andere honden te manoevreren waar maar 1 leidster aanwezig was. Bovendien kon ze al apporteren, zitten, volgen, afliggen etc. En daar was de cursus voor puppies wel op gericht.
Je mag ook ten alle tijden eten uit haar bak pakken, een bot wegnemen, dat is allemaal geen probleem, dus ik had eigenlijk niet het gevoel dat zij de controle van mij overnam. Alleen nu zie ik wel een verschil met Okii-baasjes en Okii-andere honden/mensen. 100% verschil. Is het te laat om nu nog een cursus te volgen of kan ik beter gedragstherapie gan doen of zo?
Dat verklaart misschien wel een beetje haar geldingsdrang als we andere honden tegenkomen die dominanter overkomen, ze wil ons misschien beschermen omdat wij haar "ouders" zijn.
Moeilijk om te beschrijven of ik haar wel onder controle heb, ik dacht van wel, maar blijkbaar niet. zodra ze afgeleid is, luistert ze niet meer en dat is balen, want ze luistert eigenlijk ontzettend goed.
We zijn destijds bij verschillende hondencursussen gaan kijken, maar we zagen het niet zitten om tussen 20 andere honden te manoevreren waar maar 1 leidster aanwezig was. Bovendien kon ze al apporteren, zitten, volgen, afliggen etc. En daar was de cursus voor puppies wel op gericht.
Je mag ook ten alle tijden eten uit haar bak pakken, een bot wegnemen, dat is allemaal geen probleem, dus ik had eigenlijk niet het gevoel dat zij de controle van mij overnam. Alleen nu zie ik wel een verschil met Okii-baasjes en Okii-andere honden/mensen. 100% verschil. Is het te laat om nu nog een cursus te volgen of kan ik beter gedragstherapie gan doen of zo?
Baasje van Okii, een 4-jarige kruising tussen duitese herder/new-foundlander/bernersennen
flinke uitvallen naar brommers en andere honden mogen niet van mij.
als je dat tolereert gaat het, in mijn ervaring, van kwaad tot erger. loop je binnen afzienbare tijd met een louter krijsende en uitvallende hond over straat. niet leuk.
je kan haar afleiden met een brokje of een koekje. lukt dat niet dan op exact het goede moment mevrouw bij de lurven grijpen en even goed kwaad worden. het mag niet omdat jij het zegt.
en is het kwartje gevallen, dan natuurlijk rijkelijk belonen.
als je dat tolereert gaat het, in mijn ervaring, van kwaad tot erger. loop je binnen afzienbare tijd met een louter krijsende en uitvallende hond over straat. niet leuk.
je kan haar afleiden met een brokje of een koekje. lukt dat niet dan op exact het goede moment mevrouw bij de lurven grijpen en even goed kwaad worden. het mag niet omdat jij het zegt.
en is het kwartje gevallen, dan natuurlijk rijkelijk belonen.

- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Doet Okii dit al zolang jullie haar (of hem) hebben? Het kan idd te maken hebben met het feit dat ze zo jong uit het nest is gehaald. Zeker als ze daarna weinig contact heeft gehad met andere honden. Een pup leert vooral in het nest van moeder en nestbroers en -zussen hoe zich sociaal te gedragen naar andere honden.
Waar ik ook even aan dacht is of ze niet bijvoorbeeld slecht ziet. Je zegt dat ze vooral reageert als die andere honden beginnen te blaffen en dat ze ook reageert op harde geluiden. Als ze slecht ziet schrikt ze waarschijnlijk van die geluiden en kan ze daardoor zo fel reageren. Het kan zinvol zijn om een eventuele medische oorzaak voor haar gedrag eerst uit te sluiten.
Overigens is het nooit te laat om met je hond op cursus te gaan. Op de meeste hondenscholen wordt idd een vast programma met trainingsoefeningen aangeboden maar dat wil in veel gevallen niet zeggen dat er geen aandacht kan zijn voor individuele problemen. Ga nog eens op zoek naar een geschikte hondenschool bij je in de buurt, zou ik zeggen. Ik zou wel zoeken naar een school waar ze met maximaal 10 combinaties in een groep trainen. Twintig combinaties op één instructeur is voor een instructeur echt niet te behappen. Individuele begeleiding kun je dan echt wel vergeten.
Wat die gedragstherapie betreft geloof ik niet dat dat nu al meteen nodig is. Ik denk dat je met een goede begeleiding op een hondenschool best ver kunt komen.
Waar ik ook even aan dacht is of ze niet bijvoorbeeld slecht ziet. Je zegt dat ze vooral reageert als die andere honden beginnen te blaffen en dat ze ook reageert op harde geluiden. Als ze slecht ziet schrikt ze waarschijnlijk van die geluiden en kan ze daardoor zo fel reageren. Het kan zinvol zijn om een eventuele medische oorzaak voor haar gedrag eerst uit te sluiten.
Overigens is het nooit te laat om met je hond op cursus te gaan. Op de meeste hondenscholen wordt idd een vast programma met trainingsoefeningen aangeboden maar dat wil in veel gevallen niet zeggen dat er geen aandacht kan zijn voor individuele problemen. Ga nog eens op zoek naar een geschikte hondenschool bij je in de buurt, zou ik zeggen. Ik zou wel zoeken naar een school waar ze met maximaal 10 combinaties in een groep trainen. Twintig combinaties op één instructeur is voor een instructeur echt niet te behappen. Individuele begeleiding kun je dan echt wel vergeten.
Wat die gedragstherapie betreft geloof ik niet dat dat nu al meteen nodig is. Ik denk dat je met een goede begeleiding op een hondenschool best ver kunt komen.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

-
- geregistreerd lid
roedelprobleem
Dit doet ze allemaal sinds een jaar of zo (ze wordt nu 4 jaar) en ik heb niet het idee (gelukkig) dat dit te maken heeft met haar ogen, ze ziet alles al van ver aankomen.
Volgens mij ligt het probleem dichter bij ons en haar inzicht in ons "gezin".
Ze is te vroeg weggehaald uit het nest, zag ons als nieuwe mama en zo gedroegen wij ons ook.
Ik houd niet van straffen, beloon haar liever als het wel goed gaat.
Maar dan heb je dus een probleem, want ik kan haar niet belonen als ze niet luistert. Ze luistert voortreffelijk, behalve in het bijzijn van andere honden e.d. :cry2:
Blikbaar heb ik geen overwicht, ziet ze mij niet als baas. Kan het zijn dat dit komt omdat ze 2 baasjes heeft?
Ben nu aan het rondkijken hoe we dit evenwicht, voor zover mogelijk, nog kunnen herstellen.
Heb hier op het forum ooit iets gelezen over een roedel-intoductie, en ben op de site gaan kijken. Dit leek me voor ons een goede methode.
Was nu benieuwd naar de reacties op het stukje van de inzender, maar kan haar artikel niet meer terugvinden.
Dan maar zo:
Zijn er mensen met ervaring in de roedel-methode?
Ik vond de prijs overigens niet zo aantrekkelijk, maar goed...
Yvette
Volgens mij ligt het probleem dichter bij ons en haar inzicht in ons "gezin".
Ze is te vroeg weggehaald uit het nest, zag ons als nieuwe mama en zo gedroegen wij ons ook.
Ik houd niet van straffen, beloon haar liever als het wel goed gaat.
Maar dan heb je dus een probleem, want ik kan haar niet belonen als ze niet luistert. Ze luistert voortreffelijk, behalve in het bijzijn van andere honden e.d. :cry2:
Blikbaar heb ik geen overwicht, ziet ze mij niet als baas. Kan het zijn dat dit komt omdat ze 2 baasjes heeft?
Ben nu aan het rondkijken hoe we dit evenwicht, voor zover mogelijk, nog kunnen herstellen.
Heb hier op het forum ooit iets gelezen over een roedel-intoductie, en ben op de site gaan kijken. Dit leek me voor ons een goede methode.
Was nu benieuwd naar de reacties op het stukje van de inzender, maar kan haar artikel niet meer terugvinden.
Dan maar zo:
Zijn er mensen met ervaring in de roedel-methode?
Ik vond de prijs overigens niet zo aantrekkelijk, maar goed...
Yvette