Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schijnzwangerschap

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Re: Schijnzwangerschap

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Paisley schreef:Precies, als ik nu opmerkingen krijg over mijn plofvacht en onderwol dan heb ik ten minste een medisch excuus.
Ook word mijn vetzucht erop af geschoven. :8):
:LOL: :LOL:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Zamunda schreef: En dan nog even kniesorig: het is daarentegen.
Kniesorig is ook geen Nederlands :lees:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Paisley schreef:
Zamunda schreef: En dan nog even kniesorig: het is daarentegen.
Kniesorig is ook geen Nederlands :lees:
Klopt uiteraard :mrgreen: .

't Is een klein ergernisje van me, dat ge-daarintegen en normaal zeg ik er niks van maar van jou viel het me wat tegen :Q: . Vandaar dat deze kniesoor zich even niet in kon houden :engel: .
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

:LOL:
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Maeve schreef:
Neeltje schreef: Als ik het voor mijn eigen gemak zou hebben gedaan, zou ik haar wel eerder hebben laten castreren. Lotje werd maar 1x per jaar loops, hield zichzelf en mijn huis, helemaal schoon, geen druppel heb ik gevonden. Buiten geen last van opdringerige reuen. Daarvoor hoefde ik het niet te doen.

Ik zou graag van je willen weten, wat mijn ongemak is van haar schijnzwangerschap?
Neem het niet zo persoonlijk op joh, ik schrijf toch duidelijk in algemene zin.
Ook in algemene zin slaat het negens op.
63673J

malinois schreef:
jvanringen schreef:Schijndracht bij honden is iets heel anders dan een menstruatie. Waarom doe je steeds alsof dat hetzelfde is?
Omdat t beide hormoongerelateerd is....
Insuline- en adrenalineproductie zijn ook "hormoongerelateerd", om maar wat te noemen, maar daarmee zijn ze nog niet zomaar vergelijkbaar.
63673J

Nanna schreef:
Paisley schreef:Ja ik kon het ook wel voelen soms maar ik werd er verder niet anders van. Menstruatie daarintegen :ugh:

Nouja, ik ben al tijden chemisch gecastreerd :engel:
Ik heb jarenlang die pil gevreten of het snoepjes waren. Bijwerking was voor mij het wegblijven van de loopsheid :lol1: Nou, graag. Geen enkele behoefte aan die bloedzooi en die buikpijn.
En dan zal ik het mijn honden aandoen :engel:
Maar het is wél natuurlijk!!!
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

jvanringen schreef:
malinois schreef:
jvanringen schreef:Schijndracht bij honden is iets heel anders dan een menstruatie. Waarom doe je steeds alsof dat hetzelfde is?
Insuline- en adrenalineproductie zijn ook "hormoongerelateerd", om maar wat te noemen, maar daarmee zijn ze nog niet zomaar vergelijkbaar.
Ik vind het nogal onzinnig om net te doen alsof je niet snapt wat er bedoelt wordt. Vrouwen en teven hebben allebei een cyclus van geslachtshormonen, en gedurende verschillende fasen van die cyclus kunnen ze bepaald gedrag vertonen (denk PMS, of sloomheid) of 'last' hebben van fysieke dingen (buikpijn, bloedverlies, melkgift). En dan heb ik last even tussen haakjes gezet omdat het geen last hoeft te zijn.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ik zeg ook niet dat het niet kan dat een teef er last van heeft, of dat je daar als eigenaar geen zin in hebt. Dat is wmb prima, dat moet iedereen zelf weten. Ik denk dat wat Maeve probeert te zeggen, is dat de last van een schijnzwangerschap (en dan bedoel ik niet weken piepend rondlopen en melkklierontstekingen enzo, want dan is castratie een nobrainer) bij de meeste teven meer een last is voor de baas dan voor de hond zelf ("Ze ligt alleen maar te slapen" "ze geeft melk! keizielig!" dat idee). Echt drachtige/zogende teven geven ook melk en willen ook liefst terug naar de pups, dat is toch ook niet zielig?
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
sbientje schreef: Ik denk dat wat Maeve probeert te zeggen, is dat de last van een schijnzwangerschap (en dan bedoel ik niet weken piepend rondlopen en melkklierontstekingen enzo, want dan is castratie een nobrainer) bij de meeste teven meer een last is voor de baas dan voor de hond zelf ("Ze ligt alleen maar te slapen" "ze geeft melk! keizielig!" dat idee).
Die eigenaren hou je toch. En dan nog vind ik dat je dan maar de teef moet "laten helpen" hoor. Dan is de eigenaar gerustgesteld en voor de teef vind ik castratie helemaal niet zo'n probleem. Wel graag na haar eerste of tweede loopsheid want dat gecastreer als pup vind ik echt misdadig. :hmmm:
ja dat vind ik ook, ik ben ook zeker niet anti voor teven. Ik ben bij Pom heel bang dat ze NOG minder kan eten zonder dik te worden alleen, en ze krijgt nu al bijna niets
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

jvanringen schreef:
Nanna schreef:
Paisley schreef:Ja ik kon het ook wel voelen soms maar ik werd er verder niet anders van. Menstruatie daarintegen :ugh:

Nouja, ik ben al tijden chemisch gecastreerd :engel:
Ik heb jarenlang die pil gevreten of het snoepjes waren. Bijwerking was voor mij het wegblijven van de loopsheid :lol1: Nou, graag. Geen enkele behoefte aan die bloedzooi en die buikpijn.
En dan zal ik het mijn honden aandoen :engel:
Maar het is wél natuurlijk!!!
Inderdaad. En ik zie daar ook geen problemen mee idd. En ja ik weet hoe t eruit ziet als een hond er wel problemen mee heeft. Daarvan is nl de hele handel eruit gehaald.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
sbientje schreef: Ik ben bij Pom heel bang dat ze NOG minder kan eten zonder dik te worden alleen, en ze krijgt nu al bijna niets
Kan ook met het ras te maken hebben. Dat de lab meer aanleg heeft om vet te worden, en ja, misschien nog meer na castratie.
Mijn eigen castraatteven vreten als dijkers en blijven goed op gewicht.
ja dat heeft het zeker ja. Het is al niet zo'n vlotte, liever lui dan moe, als dat nog erger wordt en ze wordt nog sneller dik dan kan ze straks 2 x 50 gram eten, dat vind ik doodzielig. Maar goed, dat weet ik dus pas als ik het laat doen
63673J

sbientje schreef:
jvanringen schreef:
malinois schreef:
Ik vind het nogal onzinnig om net te doen alsof je niet snapt wat er bedoelt wordt. Vrouwen en teven hebben allebei een cyclus van geslachtshormonen, en gedurende verschillende fasen van die cyclus kunnen ze bepaald gedrag vertonen (denk PMS, of sloomheid) of 'last' hebben van fysieke dingen (buikpijn, bloedverlies, melkgift). En dan heb ik last even tussen haakjes gezet omdat het geen last hoeft te zijn.
Ik snap het heel goed. En ik snap ook heel goed dat er een overtuiging is die inhoudt dat we alles maar moeten verdragen omdat het "natuurlijk" is. "Natuurlijk" is een non-argument, evenals het argument dat "ik"/"mijn hond" nergens last van heeft. Dat sommige mensen/dieren nergens last van hebben is heel fijn, maar de mensen/dieren die wél last hebben, zijn daar niet mee geholpen, terwijl het allebei even natuurlijk is. Moeten we dan ook vrouwen die de pil slikken vanwege hun zware menstruatieklachten dat dan ook maar gaan verbieden omdat die verschijnselen allemaal zo "natuurlijk" zijn? Dat is toch een heel raar argument? En we moeten onze hond blijkbaar ook maar laten voorttobben omdat het zo "natuurlijk" is allemaal. Zal best, de natuur brengt de meest vreselijke narigheid voort, niks aan doen dus maar?
Een hond die zich een groot deel van het jaar niet fijn voelt vanwege schijnzwangerschappen maar laten voorttobben en niet helpenomdat het per se allemaal "natuurlijk" moet, ik snap het niet.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

jvanringen schreef:
sbientje schreef: Ik vind het nogal onzinnig om net te doen alsof je niet snapt wat er bedoelt wordt. Vrouwen en teven hebben allebei een cyclus van geslachtshormonen, en gedurende verschillende fasen van die cyclus kunnen ze bepaald gedrag vertonen (denk PMS, of sloomheid) of 'last' hebben van fysieke dingen (buikpijn, bloedverlies, melkgift). En dan heb ik last even tussen haakjes gezet omdat het geen last hoeft te zijn.
Ik snap het heel goed. En ik snap ook heel goed dat er een overtuiging is die inhoudt dat we alles maar moeten verdragen omdat het "natuurlijk" is. "Natuurlijk" is een non-argument, evenals het argument dat "ik"/"mijn hond" nergens last van heeft. Dat sommige mensen/dieren nergens last van hebben is heel fijn, maar de mensen/dieren die wél last hebben, zijn daar niet mee geholpen, terwijl het allebei even natuurlijk is. Moeten we dan ook vrouwen die de pil slikken vanwege hun zware menstruatieklachten dat dan ook maar gaan verbieden omdat die verschijnselen allemaal zo "natuurlijk" zijn? Dat is toch een heel raar argument? En we moeten onze hond blijkbaar ook maar laten voorttobben omdat het zo "natuurlijk" is allemaal. Zal best, de natuur brengt de meest vreselijke narigheid voort, niks aan doen dus maar?
Een hond die zich een groot deel van het jaar niet fijn voelt vanwege schijnzwangerschappen maar laten voorttobben en niet helpenomdat het per se allemaal "natuurlijk" moet, ik snap het niet.
Nee natuurlijk hoeft dat niet, maar wie zegt dat? Het enige wat hier gezegd wordt, is dat de last van een schijnzwangerschap in veel gevallen (niet in alle gevallen, want er zijn net als vrouwen ook zeker teven die echt last hebben) meer bij de baas ligt dan bij de hond. Dat is alles. Niemand zegt dat er geen een teef is die last heeft van haar schijnzwangerschap. En tuurlijk, als ene hond 4-5 maanden in het jaar een depressieve hobbezak is die niet wil wandelen, alle andere honden afsnauwt en piepend en jammerend in haar mand ligt, dat is sneu. Maar er zijn ook heel veel teven die bijv. wel wat melk geven en wat slomer zijn in huis voor een week of 2-3. En dat vinden mensen dan vaak ook heel zielig. Ik denk dat daar het vergelijk met de menstruatie bij vrouwen vandaan kwam, ik heb daar ook wel wat last van. Een dag pijn, een dag of 2 vooraf sjagrijnig / huilerig. Tel dat op voor een heel jaar en dan ben ik ook 6 weken niet de gezelligste versie van mezelf. Voel ik me daarbij depressief en vreselijk rot, nee. Het is een beetje stom ja, maar geen reden tot allerlei hele drastische maatregelen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

sbientje schreef:
jvanringen schreef:
sbientje schreef: Ik vind het nogal onzinnig om net te doen alsof je niet snapt wat er bedoelt wordt. Vrouwen en teven hebben allebei een cyclus van geslachtshormonen, en gedurende verschillende fasen van die cyclus kunnen ze bepaald gedrag vertonen (denk PMS, of sloomheid) of 'last' hebben van fysieke dingen (buikpijn, bloedverlies, melkgift). En dan heb ik last even tussen haakjes gezet omdat het geen last hoeft te zijn.
Nee natuurlijk hoeft dat niet, maar wie zegt dat? Het enige wat hier gezegd wordt, is dat de last van een schijnzwangerschap in veel gevallen (niet in alle gevallen, want er zijn net als vrouwen ook zeker teven die echt last hebben) meer bij de baas ligt dan bij de hond. Dat is alles. Niemand zegt dat er geen een teef is die last heeft van haar schijnzwangerschap. En tuurlijk, als ene hond 4-5 maanden in het jaar een depressieve hobbezak is die niet wil wandelen, alle andere honden afsnauwt en piepend en jammerend in haar mand ligt, dat is sneu. Maar er zijn ook heel veel teven die bijv. wel wat melk geven en wat slomer zijn in huis voor een week of 2-3. En dat vinden mensen dan vaak ook heel zielig. Ik denk dat daar het vergelijk met de menstruatie bij vrouwen vandaan kwam, ik heb daar ook wel wat last van. Een dag pijn, een dag of 2 vooraf sjagrijnig / huilerig. Tel dat op voor een heel jaar en dan ben ik ook 6 weken niet de gezelligste versie van mezelf. Voel ik me daarbij depressief en vreselijk rot, nee. Het is een beetje stom ja, maar geen reden tot allerlei hele drastische maatregelen.
Dit dus. Duidelijker wordt het niet. Ben benieuwd of het nu wel goed geïnterpreteerd kan worden :wink:
63673J

Het ligt niet altijd aan de ontvanger, het kan ook aan de zender liggen.

Wat menstruatie betreft: voor vrouwen die daar veel last van ondervinden, is het niet relevant dat er ook vrouwen zijn die er geen of weinig last van ondervinden en ze zijn met die wetenschap ook niet geholpen.

Zo zijn ook honden die veel overlast ondervinden van schijnzwagerschap, en hun eigenaren, in geen enkel opzicht geholpen met het feit dat er ook honden zijn die nergens last van hebben.

Ik vind het vreemd om alles op jezelf te betrekken. Het gaat niet om jou, het gaat om mensen die erge overlast ondervinden. Het gaat ook niet om jouw hond, of de hond van de buurvrouw, het gaat om de honden die erge overlast ondervinden.

Er zullen ongetwijfeld eigenaren zijn die hun hond teveel bevestigen in bepaald gedrag. Maar hoeveel zijn dat er? En wie zijn dat dan? Dat weet je niet, dus zo'n algemene opmerking, waar overigens wel een vervelende insinuatie in schuilt, helpt niemand vooruit.

Tenslotte, dat jij of wie dan ook iets niet zielig vindt, betekent niet dat het in een bepaald concreet geval dús ook niet zielig is.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben wel klaar met jouw manier van discussieren... ik hou niet zo van ik zal en wil gelijk krijgen....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Maeve schreef:Dan vraag ik me wel eens af hoeveel last een hond daar nou daadwerkelijk van heeft, of dat het vooral alleen opvalt. Zeg dan gewoon dat je graag je hond castreert voor je eigen gemak :19:
Ik denk dat veel mensen over het dikgedrukte struikelen. Ik vind het ook generaliserend. Verreweg de meeste mensen die ik ken, inclusief ondergetekende, heeft er heel wat over nagedacht en heeft de beslissing laten afhangen van de hond, en niet van eigen gemak. Ik loop ook met 1 gecastreerde en 1 intacte teef. Ja bij Kiwi vind ik de loopsheid ook geen populaire periode, ik heb er afgelopen jaar zelfs een vakantie door verzet, maar ik zie voor háár geen meerwaarde. Voor Mayke destijds wel en heb daar geen spijt van.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

malinois schreef:Ik ben wel klaar met jouw manier van discussieren... ik hou niet zo van ik zal en wil gelijk krijgen....
Heeft toch niets te maken met gelijk willen hebben of niet, het gaat om wederzijds begrip.
Je kunt niet oordelen over andermans hond.
Ik denk dat er ook genoeg vrouwen zijn die hun baarmoeder liever kwijt zouden zijn alleen willen artsen daar niet aan meewerken.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Als ik dagelijks in de diverse fb groepen kijk zie ik toch iets heel anders... mensen castreren omdat de da zegt dat t hoort. T liefst voor de 1e loopsheid want dan heb je geen gesmeer... dat er meer bij komt kijken weet 90% niet...gewoon in de zin van niet. De da zegt t dus is t zo. Met vervolgens alle problemen van dien
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

malinois schreef:Als ik dagelijks in de diverse fb groepen kijk zie ik toch iets heel anders... mensen castreren omdat de da zegt dat t hoort. T liefst voor de 1e loopsheid want dan heb je geen gesmeer... dat er meer bij komt kijken weet 90% niet...gewoon in de zin van niet. De da zegt t dus is t zo. Met vervolgens alle problemen van dien
Dat ben ik wel met je eens maar dat zie ik hier op het forum nauwelijks.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Pemba schreef:
malinois schreef:Ik ben wel klaar met jouw manier van discussieren... ik hou niet zo van ik zal en wil gelijk krijgen....
Heeft toch niets te maken met gelijk willen hebben of niet, het gaat om wederzijds begrip.
:ok:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Maeve schreef:Dan vraag ik me wel eens af hoeveel last een hond daar nou daadwerkelijk van heeft, of dat het vooral alleen opvalt. Zeg dan gewoon dat je graag je hond castreert voor je eigen gemak :19:
Ik denk dat veel mensen over het dikgedrukte struikelen. Ik vind het ook generaliserend. Verreweg de meeste mensen die ik ken, inclusief ondergetekende, heeft er heel wat over nagedacht en heeft de beslissing laten afhangen van de hond, en niet van eigen gemak. Ik loop ook met 1 gecastreerde en 1 intacte teef. Ja bij Kiwi vind ik de loopsheid ook geen populaire periode, ik heb er afgelopen jaar zelfs een vakantie door verzet, maar ik zie voor háár geen meerwaarde. Voor Mayke destijds wel en heb daar geen spijt van.
Maar dan hoef je je toch niet aangesproken te voelen? Ik schrijf hier ook dat ik er echt niet pertinent tegen ben, en ik benadruk meerdere keren dat ik in z'n algemeenheid spreek en hierbij niemand specifiek in gedachten heb. Jij hebt een weloverwogen keuze gemaakt, dus ben jij niet iemand zoals ik noem in het voorbeeld. Wat Malinois zegt is ook gewoon niet te ontkennen. Er zijn héél veel mensen die castreren "omdat het zo hoort" of omdat ze zich (uit onwetendheid) kapot schrikken van elke (hormonale) verandering. En dat laatste vind ik niet per se nodig. Ja, als je teef 4 maanden depressief is en melkklierontstekingen heeft snap ik het heel goed en hoef je je ook niet aangesproken te voelen dus. Maar menig teefeigenaar schrikt zich al de pleuris van melklijsten en/of het feit dat een schijndracht zo'n 2 maanden na de loopsheid nog merkbaar is. Terwijl dat allemaal doodnormaal is. En daarvoor castreren vind ik dan weer schieten met een kanon op een mug.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Pemba schreef:
Ik denk dat er ook genoeg vrouwen zijn die hun baarmoeder liever kwijt zouden zijn alleen willen artsen daar niet aan meewerken.
Nouja en dat vind ik dus wel interessante materie :wink: Dat artsen het bij ons pas doen als er een medische reden is, is niet voor niets. O.a. de kans op een aantal soorten kanker nemen toe na die ingreep, en dat is in honden niet anders. Alleen daarbij denken we er veel lichter over :scratch:
63673J

Maeve schreef:
Pemba schreef:
Nouja en dat vind ik dus wel interessante materie :wink: Dat artsen het bij ons pas doen als er een medische reden is, is niet voor niets. O.a. de kans op een aantal soorten kanker nemen toe na die ingreep, en dat is in honden niet anders. Alleen daarbij denken we er veel lichter over :scratch:
Wat voor soorten kanker dan? Overigens is een baarmoederverwijdering iets anders dan een castratie, d.w.z. een operatie waarbij ook de eierstokken verwijderd worden.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Ik ben echt niet gelijk voor castratie maar ik heb nu al een week een jankende zenuwachtige hond in huis vanwege schijnzwanger zijn en ik wil het best nog 1x aankijken maar als het dan weer zo gaat dan gaat ook zij eraan geloven hoor. Ik vond het vorige x al listig met speeltjes en verzamelwoede enz. Maar dat gejank dag en nacht is echt vervelend en ook echt sneu. Ze is gewoon in de war lijkt wel.....
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Eefje83 schreef:Ik ben echt niet gelijk voor castratie maar ik heb nu al een week een jankende zenuwachtige hond in huis vanwege schijnzwanger zijn en ik wil het best nog 1x aankijken maar als het dan weer zo gaat dan gaat ook zij eraan geloven hoor. Ik vond het vorige x al listig met speeltjes en verzamelwoede enz. Maar dat gejank dag en nacht is echt vervelend en ook echt sneu. Ze is gewoon in de war lijkt wel.....
Dat was hier ook zo. Niet gewoon een beetje schijnzwanger maar echt helemaal in de war en zielig. Maar echt alle speeltjes weg en veel naar buiten en afleiden hielp wel vrij snel daarna. Ze piept alleen nu nog steeds als ze een bepaald speeltje heeft. Die krijgt ze voorlopig niet meer :wink:

Ik ga het ook nog 1 keer aankijken, en dan echt alle speeltjes ruim voordat ze schijnzwanger kan zijn weg halen zodat ik het hopelijk voor ben, en veel activiteiten. Mocht het dan nog zo'n drama zijn dan kies ik ook voor castratie.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

heb in het verleden 4 teven gehad, maar heb nooit iets aan de honden gemerkt als ze loops waren, en dat ze daarom qua gedrag anders deden,
ook geen schijnzwangerschappen, dus helemaal geen ervaring op dat gebied.
Lana moet nog voor de eerste keer loops worden, dus misschien dat er dan iets bij haar veranderd, we zien wel, als het net zo gaat als met de anderen, dan laten we het zo als dat het is.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”