Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond neemt het op voor een andere hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Hond neemt het op voor een andere hond

Ongelezen bericht door DesireeB »

Kan dit?

Even kort omschreven. Vandaag op het honden veld, met nog wat honden. Paar kleintjes van nog geen 5 kg en wat grotere honden van rond de 10/15 kg alles los en heerlijk spelen. Iedere hond had een eigen vriendje gevonden maar soms was er ook wat gescheld onderling. Toen kwam er ook nog een laekense herder teef bij hoog bejaard en niet zo vrolijk. En er liep ook nog een border collie reu welke gefixeerd is op izijn bal. Als zijn bal er niet is gaat hij problemen zoeken dus prima.

Toen dat dus de kleintjes lastig werden gevallen door de collie eerst. Droef is bang voor hem en blijft normaal uit de buurt maar ging zich er nu wel mee bemoeien en de kleintje beschermen, daarna keek hij wat bezorgd naar de kleintjes maar niks aan de hand. Later de Laekense teef, die ook uitviel naar de kleintje en de vast pinde op de grond, dat was voor Droef de druppel en toen sprong hij met zijn volle gewicht op de teef(zonder te bijten of wat dan ook) en beukte haar weer aan de kant.

De kleintjes waren flink onder de indruk maar zochten duidelijk steun bij Droef leek wel, terwijl ze heb de eerste 10 minuten op het veld nog dood eng vonden.

Kan dit of vermenselijk is dit alles teveel? Of begint hij nu eindelijk volwassener te worden en dus wat serieuzer? Hij wordt in juli 2 trouwens.

Vorige week deed hij iets soort gelijks maar dan naar Izzy die een bejaarde cocker spaniel wilde lastig vallen, Droef ging er tussen instaan en gaf Izzy een blik waarop Izzy afdroop en de cocker gewoon kon doorlopen. Overigens loop ik met een gekneusd stuitje dus ik ben zelf niet zo snel momenteel dus ik dacht vorige week dat Droef het daarom deed. Maar inmiddels loop ik een stuk beter en heb ik niet het idee dat hij het daarom doet.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
S@ndr@
Zeer actief

Re: Hond neemt het op voor een andere hond

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

DuCain al spup schold honden gewoon verrot, en als ze dan even verhaal kwamen halen school hij achter Baco, en die zorgde wel dat er niets gebeurde,. dat is dus de reden geweest om ze apart uit te laten dan gedroeg DuCain zich wat beter :wink:
Ik zou alleen zelf in dit verhaal wat actiever zijn en eve zorgen dat er geen kleintjes tegen de grond gepind worden :80:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Natuurlijk kan dit! Honden zijn juist heel goed in sociale relaties onderling en daar horen dit soort dingen zeker bij. Ik heb hier thuis zelfs eens gezien dat de hond van mijn moeder onze kat chargeerde, en Oor er vliegensvlug tussenin sprong en mn moeders hond met niet mis te verstane bewoording duidelijk maakte dat het toch écht niet de bedoeling was dat hij ooit nog met één poot onze kat aanraakte. Boodschap kwam over, want daarna is het nooit meer gebeurd.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Fijn om te lezen dat ik het dus niet vermenselijk. En het dus opzich vrij normaal gedrag is. De baasjes van de etters in kwestie namen Droef overigens niks kwalijk, alleen zelf was ik er niet blij mee. Aangezien ik dus zo'n ras heb, als het wel mis gaat heb ik het gedaan. Daarom let ik ook altijd goed op en kon ik nu zelf prima ingrijpen.
Afbeelding
Biothane
WashBar
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Sjuun had er een handje van om in het opvanggezin achter de reu des huizes te schuilen en die reu loste alles wel ff op.

Toen kwam ze bij mijn reu, en mijn reu dacht als mevrouw liep te panieken "Joh stel je niet aan", die liet haar echt in dr sop gaarkoken :mrgreen: tot er echt iets was, dan stond hij er wel voor haar :wink:
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

dre schreef:Sjuun had er een handje van om in het opvanggezin achter de reu des huizes te schuilen en die reu loste alles wel ff op.

Toen kwam ze bij mijn reu, en mijn reu dacht als mevrouw liep te panieken "Joh stel je niet aan", die liet haar echt in dr sop gaarkoken :mrgreen: tot er echt iets was, dan stond hij er wel voor haar :wink:
Haha ik zie het al voor me. Tot nog toe heeft Droef het ook nooit voor Izzy opgenomen trouwens. Hij neemt het dus echt voor de zwakkere op lijkt wel. Izzy heeft gewoon een grote bek en moet dat haar eigen boontjes maar doppen, Droef gaat echt geen problemen zoeken die er niet zijn :tongue:

Overigens als een hond een grote bek tegen hem heeft weet hij normaal gesproken niet hoe snel hij moet maken dat hij achter me staat. Watje!! Ik was dus extra verbaasd nu dat hij het wel opnam voor die kleintjes, helemaal omdat die kleintjes eerst vreselijk stonden te blaffen tegen hem en pas na 10 minuten ontdooide toen ze zagen dat hij heus wel lief en zachtjes kon spelen en niet alleen maar zo lomp is zoals hij eruit zag.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel

Ongelezen bericht door Benthe »

Ja hoor dat kan. Ik heb ook zo'n regelteef. En als er dan ook nog eens honden tussen zitten die fanatiek gaan blaffen dan regelt zij wel even dat ze stil zijn.
Let wel dit sta ik niet zomaar toe hoor, dan moeten de honden elkaar al kennen want ik ben er niet van gediend dat ze meent alles te moeten regelen.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

dre schreef:Sjuun had er een handje van om in het opvanggezin achter de reu des huizes te schuilen en die reu loste alles wel ff op.

Haha. Wij hadden dat ook een keer. Mijn vaders ex had een labrador en wij hadden Snoop. Eigenlijk een watje van een lab, deed ook nooit wat verkeerd en die liepen op een veld te scharrelen. Komt er zo'n hond grommend op die lab af en die rent naar Snoop en gaat achter hem staan. Waarop Snoop de leiding nam en die hond heeft weggejaagd. Overigens gewoon door terug te grommen en niet opzij te gaan. En die lab stond daar maar :LOL:

Gosh wat was dat grappig. Wel pas nadat die hond afdroop hoor. Maar die grote hond die dan achter de kleine schuilt, 'jij regelt het wel hè?' :LOL:
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Beschermen ten opzichte van andere honden heb ik niet meegemaakt. Noa accepteert het niet als mensen buiten ons gezin de andere honden van de roedel corrigeert. Dan doet de altijd lieve en zachte Noa ineens heel erg lelijk.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik weet niet of het nou direct beschermen is. Hij kent de kleintjes waar je het over hebt niet echt toch?
Kan ook best zijn dat hij zich gewoon wat liever gaat bemoeien met akkefietjes. Daar hoeft niet zozeer een echte motivatie achter te zitten.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Het gedrag dat jouw hond tot nu toe heeft getoond is totaal niet typisch voor een dekkende ongecastreerde bulldog. Maw je hond wordt volwassen en jij moet wel degelijk de touwtjes gaan aantrekken en je voorbereiden op het moment waarop Droef gaat laten zien wie er de sterkste is en wie er een bulldog is.

Er bestaat best een kans dat dat nooit komt. Maar het gedrag dat hij nu laat zien, reageren op opwinding en dominant gedrag in andere honden is precies wat je van een bulldog mag verwachten.

Dus pas een beetje op met je hond onderschatten als enorme wattenbol. Hij is een dekkende jonge ongecastreerde bulldog. Geen gecastreerde labradoodle van 8 maanden....

Nogmaals, betekent verder misschien niks maar ik ken weinig dominante grote zware honden die voor hun tweede jaar al hun dominante gedrag lieten zien. Dus gewoon opletten en niet meer 100% uitgaan van een totaal passief zachtaardig karakter. Bulldoggen moeten vooral nooit ontploffen want dan is er niks of niemand die ze nog tegen gaat houden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Oh ja. Ik denk ook niet dat hij de kleintjes beschermt. Ik denk dat hij op dominante houdingen en gedragingen van andere honden begint te reageren. Hij ziet om zich heen gepats en gedoe en dat triggert hem dan om daar op af te springen en zich te laten gelden. Hij reageert niet op de kleintjes omdat die dat gedrag niet laten zien en anders niet genoeg trigger zijn. Mijn ooit hond Wuilus reageerde altijd op dominant gedrag en akkefietjes. Leek dus alsof ze honden hielp die aangevallen werden. Maar wat ze deed was gewoon opgewonde honden aanvallen....En ze reageerde totaal niet op kleine hondjes. Een chihuahua die tegen haar kefte was veiliger bij haar dan een labrador teef die alleen de staart hoger droeg en geen vlieg kwaad doet.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Luus en Abra kunnen dat gedrag ook vertonen echter niet voor andere vreemde honden. Enkel Sien en Micron vallen daar wat hun betreft onder , de rest interesseert ze totaal niet.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
laeken
Zeer actief

Tineke schreef:Luus en Abra kunnen dat gedrag ook vertonen echter niet voor andere vreemde honden. Enkel Sien en Micron vallen daar wat hun betreft onder , de rest interesseert ze totaal niet.
Dat is volkomen anders en geheel naar de aard van je ras. :ok: Van een fila zou ik niks anders verwachten. Wuilus deed het ook als ik haar een paar dagen bij twee reuen van een vriend had gehad. Daarna hoefde geen andere hond die twee nog te intimideren want dan stond mevrouw erbij en altijd voor de tegenpartij. Reu of teef. Die beschermde gewoon eigen net als filas. Zouden jouw honden op willekeurige akkefietjes tussen twee honden gaan reageren dan is het anders.
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

De parson van een vriendin heeft 3 weken bij me gelogeerd, Spetter mocht best spelen met een andere hond, zij had haar bal maar als ze maar het idee had dat Spetter het niet leuk vond liet ze alles vallen en ging ze tussen Spetter en de andere hond instaan.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

laeken schreef:
Tineke schreef:Luus en Abra kunnen dat gedrag ook vertonen echter niet voor andere vreemde honden. Enkel Sien en Micron vallen daar wat hun betreft onder , de rest interesseert ze totaal niet.
Dat is volkomen anders en geheel naar de aard van je ras. :ok: Van een fila zou ik niks anders verwachten. Wuilus deed het ook als ik haar een paar dagen bij twee reuen van een vriend had gehad. Daarna hoefde geen andere hond die twee nog te intimideren want dan stond mevrouw erbij en altijd voor de tegenpartij. Reu of teef. Die beschermde gewoon eigen net als filas. Zouden jouw honden op willekeurige akkefietjes tussen twee honden gaan reageren dan is het anders.

Dat is zeker zo en dat doen ze dus ook totaal niet, gelukkig. Sowieso zijn het geen bijters in de regel beuken ze een hond weg en is dat voldoende :mrgreen:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Mijn vorige hond deed dit ook, wel bij een hond uit zijn eigen roedel. Hij beschermde mijn kleine hond door tussen hem en de andere vreemde hond in te gaan staan, zich groot te maken en als dan de boodschap niet duidelijk was had hij er ook geen moeite mee om zijn tanden erbij te gebruiken. Dat is ook 12 jaar zo gegaan.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

laeken schreef:Oh ja. Ik denk ook niet dat hij de kleintjes beschermt. Ik denk dat hij op dominante houdingen en gedragingen van andere honden begint te reageren. Hij ziet om zich heen gepats en gedoe en dat triggert hem dan om daar op af te springen en zich te laten gelden. Hij reageert niet op de kleintjes omdat die dat gedrag niet laten zien en anders niet genoeg trigger zijn. Mijn ooit hond Wuilus reageerde altijd op dominant gedrag en akkefietjes. Leek dus alsof ze honden hielp die aangevallen werden. Maar wat ze deed was gewoon opgewonde honden aanvallen....En ze reageerde totaal niet op kleine hondjes. Een chihuahua die tegen haar kefte was veiliger bij haar dan een labrador teef die alleen de staart hoger droeg en geen vlieg kwaad doet.
Dit denk ik ook.
In eigen roedel zie ik wel het 'samen staan we sterk'-gedrag, maar fysiek corrigeren van andere honden valt daar hier niet echt onder. Tara blokt wel andere honden als ze ziet dat Amy er gespannen van wordt en Amoz 'helpt' Amy dan door de andere hond blaffend weg te jagen. Mila en Amoz hebben er allebei wel een een handje van om te willen reageren op druktemakers en onruststokers, maar dat heeft niets met beschermen te maken, want dat doen ze ook als ze alleen zijn :mrgreen:
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Iarik neemt het altijd voor Benthor op.

Een paar maanden terug liepen Benthor en Iarik los in een losloopgebied. Er kwam een hond aan die heel opdringerig was tegen Benthor. Benthor gromde wat en probeerde door te lopen. Iarik zag het en rende hard op de opdringerige hond af. Die hond wist niet hoe snel hij terug moest naar zijn baas. :LOL:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Biry is eens een duitse herder aangevlogen die Joris gegrepen had. Ze was verderop nog aan het snuffelen, dus de DH had haar helemaal niet gezien. Was erg blij dat ze er bij was, want Joris was een lappenpop voor die DH. Nadat ze hem op zijn nummer gezet had en hij Joris had losgelaten, ging ze met hem spelen :mrgreen:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

veertje schreef:Biry is eens een duitse herder aangevlogen die Joris gegrepen had. Ze was verderop nog aan het snuffelen, dus de DH had haar helemaal niet gezien. Was erg blij dat ze er bij was, want Joris was een lappenpop voor die DH. Nadat ze hem op zijn nummer gezet had en hij Joris had losgelaten, ging ze met hem spelen :mrgreen:
haha stomme wijven ook altijd. Pom maakte zondag nog een hoop stampij tegen een reu die haar iets te opdringerig was (en riemen waren in elkaar gedraaid dus ze kon niet weg). Echt een hoop tanden en gesnauw en gedoe. Geen gevecht verder hoor. Nouja, ik stond nog even met het baasje te praten, gaat ze diezelfde reu ook weer gewoon staan uitdagen.. haaai leuk ben ik he? :P
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Toch teveel vermenselijkt dus. Hij wordt dus gewoon wat meer volwassen. Ik heb overigens wel ingegrepen hoor. Nou ja, ik en het baasje van de teef. Want teef wilde graag terug slaan dus toen hebben we ze uit elkaar gehaald en 5 minuten laten was het gewoon weer spelen. Alleen Droef en de teef gingen elkaar gewoon weer netjes uit de weg.

Tot nog toe is Droef heel makkelijk, wordt er tegen hem zelf gesnauwd dan is het oke dikke doei en hij rent weer vrolijk verder. Maar we gaan er wat meer boven op zitten, zodat hij niet in dit soort situaties komt.
Afbeelding
Biothane
WashBar
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Muis nam het ook meer dan eens op voor Rimpel...
Heel lief vond ik dat en het had ook wel wat grappigs...
De Beagle/Hussel kruising teef met grote flaporen die ten strijde trok richting twee King Charles krijsbuilen omdat ze haar Sharpei vriendje Rimpel aan het uitkafferen waren :LOL:
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

mercedes2803 schreef:Muis nam het ook meer dan eens op voor Rimpel...
De Beagle/Hussel kruising teef met grote flaporen die ten strijde trok richting twee King Charles krijsbuilen omdat ze haar Sharpei vriendje Rimpel aan het uitkafferen waren :LOL:
:I:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

EstherK schreef:
mercedes2803 schreef:Muis nam het ook meer dan eens op voor Rimpel...

:I:
Idd..zoals ik al schreef was het vertederend EN heel grappig tegelijk :LOL:
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Ezra was 19 weken toen bij ons de pups werden geboren en hij was zo verliefd. Zelf was hij nog een baby maar oh hij was Echt aan het tutten met ze. Toen de pups weggingen was hij Echt ontroostbaar en het teefje wat ik gehouden heb is zijn alles. Als de andere honden te ruig zijn met haar gaat hij ertussen staan. Als de deurbel gaat dan zorgt hij dat hij bij haar is. Etc etc
Anneverburg
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Anneverburg »

Saar neemt het ook altijd voor de kleintjes op, zij is zelf een van de grootste en ze zoekt niet zo snel de confrontatie op en loopt liever weg. Maar zodra er problemen zijn, vooral met de plaatselijke husky die nogal dominant is springt ze ertussen en duwt ze de grote honden weg.

Ze bijt niet, snauwt desnoods een beetje maar vaak is dat al genoeg. Het is dus volgens mij heel normaal ;)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”