Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help Plz!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DigitalT

Help Plz!

Ongelezen bericht door DigitalT »

Hallo mensen,

Ik + mijn moeder hebben sinds kort Neo een mechelse herder puppy.
Wij beroepen ons nu op uw opvoedingskunsten ;).

Waar wij zoiezo tips voor nodig hebben?:
- Afleren bijten (mijn ma is hier bang voor en we hebben kleine kinderen over de vloer, dus enigzins ook bang dat hij één van die kinderen iets aan doet logisch toch van mijn moeder?)
* Ik kreeg een tip van de lerares v/d puppy cursus over een vinger enzow, maar dit heeft echter niet echt gewerkt. :cry:
- Neo wil maar al te graag op de bank, hoe doen wij op een pup vriendelijke manier hem dit afleveren.

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom omdat dit onze eerste pup is zijn wij behoorlijk groen :roll:

Hij gaat naar een puppy training over een paar weekjes, maar als wij hem zelf al een onder de duin kunnen krijgen is dit toch beter???

Wij willen hem natuurlijk nog een aantal jaartjes kunnen houden :ok:
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Hallo Wesley,

Ik heb even wat vraagjes voor je, dat maakt het voor ons wat makkelijker om te antwoorden.

Wat weet je al van het opvoeden van een pup? Hebben jullie bijvoorbeeld wat boeken in huis gehaald en gelezen (zo ja welke), hebben jullie al ideeen over hoe je de hond ongeveer op wilt gaan voeden, wat voor cursus is het waar jullie heen gaan (op welke manier wordt daar getraind?)

En waarom hebben jullie voor een Mechelse Herder gekozen? Geen gemakkelijke hond om mee te beginnen, tenslotte! Waar komt hij vandaan?

Enneh... een pupje van die leeftijd moet je nog helemaal niet onder de duim krijgen hoor! Je moet er vooral een hele leuke, positieve band mee opbouwen, daar heb je straks veel meer aan.

Bijten in van alles en nogwat is trouwens heel normaal, dat doen alle pups en heeft helemaal niets te maken met of hij als hij groot is goed met kinderen kan omgaan of niet. Een baby stopt ook alles in zijn mond om het te onderzoeken, en een pup zet op dezelfde manier overal de tandjes in...
Laatst gewijzigd door jelle op 25 feb 2004 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
s

Re: Help Plz!

Ongelezen bericht door s »

DigitalT schreef:Hallo mensen,

Ik + mijn moeder hebben sinds kort Neo een mechelse herder puppy.
Wij beroepen ons nu op uw opvoedingskunsten ;).

Waar wij zoiezo tips voor nodig hebben?:
- Afleren bijten (mijn ma is hier bang voor en we hebben kleine kinderen over de vloer, dus enigzins ook bang dat hij één van die kinderen iets aan doet logisch toch van mijn moeder?)
* Ik kreeg een tip van de lerares v/d puppy cursus over een vinger enzow, maar dit heeft echter niet echt gewerkt. :cry:
- Neo wil maar al te graag op de bank, hoe doen wij op een pup vriendelijke manier hem dit afleveren.

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom omdat dit onze eerste pup is zijn wij behoorlijk groen :roll:

Hij gaat naar een puppy training over een paar weekjes, maar als wij hem zelf al een onder de duin kunnen krijgen is dit toch beter???

Wij willen hem natuurlijk nog een aantal jaartjes kunnen houden :ok:
niet in de zetel... das simpel
als hij er toch ingaat, zet je hem er vriendelijk uit, eventueel eenb evel aan koppelen 'op de grond' of 'uit de zetel'
mocht hij echter eigenwijs doen en er terug inspringen zeg je duidelijk met een forse stem NEEN en je zet hem op de grond
zo zou ik het doen

is het je eerste hond? dan zou ik puppytraining zoieso doen, hondentaal leren ze daar en jij leert er samen met hem dingen doen en ook opvoeden natuurlijk

afleren bijten.... je moet als hij bijt auw zeggen en weggaan
je negeert de pup dan maar efkes voor 4 minuten
een pup haat negeren hij wil aandacht
normaal zou dit moeten werken
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

wat heel goed werkt tegen bijten, is telkens als de pup je bijt, dat je wat vervangends in zijn bek doet, of aanbied, bv een bal of ander speelgoed. Uiteindelijk neemt hij dat over. Maar het is natuurlijk een pup, en die bijten nou eenmaal graag :mrgreen: wel duidelijk zijn in wat je accepteert en wat niet. Wil je hem dus niet in de stoel, dan ook geen 1x toelaten, en meteen duidelijk maken, door een ferme NEE of FOEI dat dit niet de bedoeling is. Daarna zal hij NEE koppelen aan iets wat dus niet mag, dus dat kun je dan ook bij andere dingen toepassen wat niet mag.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
s

Ongelezen bericht door s »

juist
bij onze coba is het zelfs zo geweest
toen hij zijn beentje niet had, dat lag op de kast bijvoorbeeld
kwam hij in mijn hand bijten hehe
ik gaf het been en opgelost :) :ok:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Onze golden hapte ook naar alles wat langskwam, dat doen pups.
Ferm 'nee' en negeren werkte het best.
En een speeltje aanbieden als we aan het spelen waren.
Mijn kinderen hadden allemaal gaten en winkelhaken in hun pyama's, die fladderen zo leuk voor een pup.
De pyama's zijn vervangen, en dat happen was vrij snel over.
Succes...
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

s schreef:juist
haha, ik las jouw bericht in de eerste instantie verkeerd.
Ik dacht dat je je pup een knietje gaf :mrgreen:
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Daan schreef:
s schreef:juist
haha, ik las jouw bericht in de eerste instantie verkeerd.
Ik dacht dat je je pup een knietje gaf :mrgreen:
nee, ze hebben de pup in het been leren bijten in plaats van in de hand :mrgreen:
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
DigitalT

jelle schreef:Hallo Wesley,

Ik heb even wat vraagjes voor je, dat maakt het voor ons wat makkelijker om te antwoorden.

Wat weet je al van het opvoeden van een pup? Hebben jullie bijvoorbeeld wat boeken in huis gehaald en gelezen (zo ja welke), hebben jullie al ideeen over hoe je de hond ongeveer op wilt gaan voeden, wat voor cursus is het waar jullie heen gaan (op welke manier wordt daar getraind?)

En waarom hebben jullie voor een Mechelse Herder gekozen? Geen gemakkelijke hond om mee te beginnen, tenslotte! Waar komt hij vandaan?

Enneh... een pupje van die leeftijd moet je nog helemaal niet onder de duim krijgen hoor! Je moet er vooral een hele leuke, positieve band mee opbouwen, daar heb je straks veel meer aan.

Bijten in van alles en nogwat is trouwens heel normaal, dat doen alle pups en heeft helemaal niets te maken met of hij als hij groot is goed met kinderen kan omgaan of niet. Een baby stopt ook alles in zijn mond om het te onderzoeken, en een pup zet op dezelfde manier overal de tandjes in...
Jelle,

Nou hier komt een verhaaltje:

Ik heb acht jaar moeten zeuren om eindelijk een hond te krijgen.
Mijn moeder had hier altijd problemen mee min of meer.
Nu ik echter zelf de hond kan betalen (in zijn onderhoud) is het een ander verhaal, ik heb echter geen ervaring met pups.

Waarom ik voor een Mechelse Herder heb gekozen, eigenlijk gewoon door advertenties op Internet te bekijken, hij komt uit Utrecht ;) (maakt hem wellicht beter Jelle :p:)

Mijn moeder is het niet echt eens met mijn keuze van hond ondanks dat zij Neo nu ook steeds meer begint te respecteren voor zijn doen en laten.
Mijn moeder had liever een kleine hond... maar vind dit ook erg leuk.

Met neo hebben wij beiden tot op heden een leuke band, echter zijn wij zo groen dat wij al hulp zoeken bij het vormen van deze hond.
Dingen zoals, Zit af etc.

Wij gaan naar een gehoorzaamheids cursus zover ik weet.
Wij hebben nog geen problemen met hem gehad maar krijgen hier in de ‘buurt’ zoveel tegenstrijdige adviezen betreft het opvoeden van een hond vandaar dat ik eens rond snuffel en kijk wat andere er van vinden.

Ik heb met bijten geen probleem, het is mijn moeder deze is zoals ik al zei bang (ik niet) voor zijn beet of dat hij één van de buurtkinderen in zijn bijt bui pijn zou doen.

Moraal van dit verhaal: Ik ben dus nieuw wat betreft pups, Ik wil graag leren hoe ik een goede baas kan zijn. Misschien krijg ik handige tips m.b.t. opvoeden van Neo.

P.S.: Ik heb het idee in mijn hoofd dat ik wel zie waar Neo beland, als hij deze cursus doet en ik kan een volgende betalen (wellicht het geval) en hij is mentaal/fysiek in staat om dit te doen dan kijken we dan wel.
Pakwerk lijkt me heel interessant... maar daar moet ik me eerst dan nog eens in verdiepen.
Dingo
Zeer actief

DigitalT schreef:.

Waarom ik voor een Mechelse Herder heb gekozen, eigenlijk gewoon door advertenties op Internet te bekijken, hij komt uit Utrecht ;) (maakt hem wellicht beter Jelle :p:)P.S.: Ik heb het idee in mijn hoofd dat ik wel zie waar Neo beland, als hij deze cursus doet en ik kan een volgende betalen (wellicht het geval) en hij is mentaal/fysiek in staat om dit te doen dan kijken we dan wel.
Pakwerk lijkt me heel interessant... maar daar moet ik me eerst dan nog eens in verdiepen.
Jammer dat je je niet wat dieper in het ras hebt verdiept, want een mechelaar is eigenlijk geen beginnershond. Zeker niet als een deel van het gezin het niet eens is met die keuze, omdat nl iedereen in het gezin de hond goed en consequent dient te behandelen. Als je moeder er bang voor is, zal een mechelaar daar zeker gebruik van gaan maken.

Pakwerk is heel leuk, maar je kunt beter wachten tot je je hond compleet onder controle hebt. Pakwerk is niet is wat je " even" tussendoor doet, je moet dan wel algehele controle over je hond hebben, want leren bijten is heel makkelijk, maar het afleren des te moeilijker.
AfbeeldingAfbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

hoi wesly,
qyan is mijn eerste hond en dus mijn eerste pup.
waar ik erg veel aan heb gehad is de toepoels puppywijzer, geschreven door gwen baily.
opvoeding, zindelijk maken, gehoorzaamheidsoefeningen, aanvoeren van de roedel, etc, etc, etc.
ik vond het in ieder geval een handig boek en heb er veel aan gehad!

veel plezier met je pup nog :ok:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ga morgen naar de bibliotheek en haal om te beginnen wat boeken ;)
Voor een beginnende hondenliefhebber zijn de boeken van Martin Gaus goed te begrijpen, veel herhaling en duidelijke uitleg.
Is Neo een stamboommechelaar of een kruising mechelaar, en weet je of hij uit werklijnen komt?
De tip om iets anders aan te bieden waar hij in MAG bijten is een hele goede. Pups gebruiken nu eenmaal hun tandjes graag en het is handig om te zorgen dat ze leren waarop ze mogen bijten. Hou het speels maar ben vanaf het begin consequent ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

-Een mechelaar is een heel slimme hond, met heel veel bewegingsnood.
-het afleren van bijten doe je door telkens iets aan te bieden om te bijten, een lapje, een touw, een bijtrol, een zeemvel,...

-je moet je hond niet afleren van in de zetel te liggen, maar leer hem van op zijn plaats te liggen, gooi telkens wat brokjes in het hoekje waar je hem hebben wil. Steeds op dezelfde plaats. best stop je je hond in een binnenkooi (een vari-kennel
Afbeelding

of een kooi van Otten http://www.ottenpetcages.nl )

je kunt daarbij het deurtje open laten, maar je legt er een kussen in, en je gooit er regelmatig wat brokjes, een kippenvleugeltje of zo, in. Je hond gaat vanzelf in de kooi gaan, omdat hij weet dat het daar interessant is. Na een tijdje kun je er een bevel aan koppelen. Zorg ervoor dat hij nooit zolang in de kooi moet blijven dat hij zich moet ontlasten, want dan wil hij er niet meer in.

Een mechelaar moet je opleren over spel en brokjes. Zo weinig mogelijk dwang en straffen, want dan worden het koppige, stroeve ezels. als je wil dat ze vooruitgaan moet je ze achteruit duwen...

Een mechelaar heeft ook een activiteit nodig, hij moet zich kunnen tonen, in veel gevallen zijn het dominante honden. Je moet je hond de baas blijven, vooral door (en dat staat in geen enkel boekje) door ontzag af te dwingen, door steeds initiatief te nemen tot steeds weer andere boeiende en spannende spelletjes. Ga veel wandelen op onbekend terrein. Omdat hij moet leren van in huis kalm te zijn, speel thuis niet of weinig, maar ga altijd naar buiten om te spelen, en best zoveel mogelijk op onbekend terrein. neem steeds een voorraad brokjes mee (best is in brokjes gesneden rodi-worst)
PatF
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door PatF »

Het belangrijkste met een Mechelaar (en eigenlijk met iedere hond) is dat jij, maar ook je moeder, altijd consequent bent. Nee is ook altijd nee. Geef je daar 1X aan toe, zal de hond daar misbruik van maken.

Als je moeder nu al bang voor hem is, moet je vooral pakwerk met de hond gaan doen. Koop dan maar vast een kennelijk, want het zal het veiligheidsgevoel van je moeder niet bevorderen.

Steek veel tijd in je hond en laat hem voor jou werken. Maak gebruik van de eigenschap dat Mechelaars alles voor de baas willen doen. Beloon goed gedrag en beloon de hond als ie doet wat jij wilt.

Succes ermee :ok:
Trina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trina »

PatF schreef: Als je moeder nu al bang voor hem is, moet je vooral pakwerk met de hond gaan doen. Koop dan maar vast een kennelijk, want het zal het veiligheidsgevoel van je moeder niet bevorderen.

Succes ermee :ok:
doe moeder het pak aan, voor beiden een goede therapie. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

DigitalT schreef: Waarom ik voor een Mechelse Herder heb gekozen, eigenlijk gewoon door advertenties op Internet te bekijken, hij komt uit Utrecht ;) (maakt hem wellicht beter Jelle :p:)
ik krijg hier toch een naar gevoel bij hoor.... maar als je een hond wil verdiep je je toch eerst in wat je zoekt bij een hond, wat wil je en wat wil je niet, wil je een actieve hond of een wat rustigere, wil je een werkhond of huishond etc. etc.
Om dan maar zo de 1e de beste mechelaar van internet te plukken... 8O
Het is geen makkelijk ras... en zeker niet voor beginners, als je er dan ook nog eentje uit werklijnen hebt, kun je alvast je handen nat maken...

Mijn moeder is het niet echt eens met mijn keuze van hond ondanks dat zij Neo nu ook steeds meer begint te respecteren voor zijn doen en laten.
Mijn moeder had liever een kleine hond... maar vind dit ook erg leuk.
een mechelaar is geen makkelijke hond en zeker geen kleine hond. Als je moeder je hond al niet echt accepteerd en misschien onbewust bang is voor de hond en de hond merkt dit... dan heb je toch echt een probleem... zeker als je ermee wilt gaan pakwerken. Wat al gezegd is, hier moet je heel goed over nadenken.. het is niet iets wat je even doet en na 10 x ermee stopt omdat je geen zin/tijd meer hebt, want africhting kost heel veel tijd.. hou daar rekening mee...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Opvoeding van pups uit werkhondenlijnen. Het is duidelijk dat het iets anders is de opvoeding van de standaard Fifi huishond

Opvoeding

Opvoeding van pups uit werkhonden lijnen

Inleiding:

Opvoeding is niet altijd eenvoudig, vooral als je te maken hebt met pups uit werkhonden lijnen. Deze honden hebben vaak wat extra’s, ze kunnen dominanter zijn en hebben vaak meer energie. De honden die gefokt zijn voor pakwerk hebben van nature al meer aanleg om overal hun tanden in te zetten.
Met wat eenvoudige regels en consequent zijn kunnen ook deze honden worden opgevoed tot prettige huisgenoten.

Het systeem:

Niets In Het Leven Is Voor Niets (NIHLIVN)

Dit is een manier van leven met je hond dat zal helpen om je hond beter te gedragen omdat hij/zij je vertrouwd en als roedelleider en is vertrouw met zijn plaats in het gezin (roedel)

Hoe leer ik dit aan?
• Door gebruik te maken van positieve trainingsmethoden, hond voert gedrag uit en dit wordt beloond, worden een aantal oefeningen en trucjes aangeleerd. Zit, af en blijf zijn nuttige oefeningen. Schudden, luid en rollen zijn leuke trucjes om je hond te leren.
• Als je hond eenmaal op commando een aantal van deze oefeningen kan uitvoeren, kun je beginnen met het systeem Niet In Het Leven Is Voor Niets, Voor dat de hond iets krijgt ( voer, uit, aaien) moet hij eerst iets voor je doen in de vorm van de oefeningen die hij geleerd heeft. Bij voorbeeld

Jij Je hond
Hond aanlijnen om uit te gaan Hond ‘zit’tijdens het aanlijnen
Eten geven Hond met blijven liggen en blijven totdat de voerbak op de grond wordt gezet
Spelletje spelen met de hond Hond moet zit en pootje geven elke keer voordat je het speeltje weggooit.
Aaien van de hond Hond moet liggen en op de rug gaan liggen
• Als je een commando hebt gegeven moet de hond dit eerst opvolgen voordat krijgt wat hij wil. Als hij weigert het commando op te volgen ga dan bij de hond weg, kom na een paar minuten terug en begin opnieuw. Als je hond het commando niet uitvoert, wees geduldig en onthoud dat de hond moet gehoorzamen om te krijgen wat hij wil.
• Weet zeker dat de hond het commando het commando kent en begrijpt wat je wil voorat je begint met Niet In Het Leven Is Voor Niets.

Voordelen van dit systeem

• Meeste honden nemen een neutrale of onderdanige houding aan naar mensen, maar sommige honden zullen hun bazen uitdagen om de rangorde te beïnvloeden.
• Honden die nooit agressief gedrag vertonen, zoals grommen, grauwen of snippen, kun toch hun bazen manipuleren. Deze honden vertonen affectie, door dingen af te dwingen zoals tegen je hand aan duwen om geaaid te worden of zich overal tussendoor dringen om dicht bij de baas te zijn. Door dit systeem worden deze opdringerige honden herinnert dat ze moeten honden aan de regels.
• Door commando’s op te volgen helpt om een angstige hond vertrouwen te geven; door een krachtige leider en weten want zijn plaats helpt om een onderdanige hond meer zekerheid te geven.

Waarom werkt het systeem

Dieren leven in groepen, net als honden, hebben een sociale structuur binnen de groep die dominante hiërarchie wordt genoemd. Dominante hiërarchie zorgt voor orde, reduceert conflicten en promoot samenwerking binnen de roedel. Om je huis een veilige en vriendelijke plaats te maken voor je hond is het belangrijk dat de mensen in huis de hoogste posities in de rangorde innemen. Door het systeem van Niet In Het Leven Is Voor Niets toe te passen leert je hond te begrijpen dat zijn plaats de laagste in de roedel is.

Omgaan met normaal puppy gedrag: bijten en ruw spel

Als puppies met elkaar spelen, dan gebruiken ze hun bek. Daarom bijten pups in de hand tijdens spel of als ze geaaid worden. Bij pups is dit zelden agressief gedrag dat bedoeld is om schade aan te richten. Om dat pups sterk gemotiveerd om dit gedrag te uiten, zullen pogingen om dit gedrag te onderdrukken of te stoppen geen succes hebben of je moet je pup een naar een ander gedrag sturen. Het doel om met de dit normaal puppy gedrag te kunnen omgaan, is om het gedrag van de pup zodanig te sturen door iets anders in de mond te stoppen, waar ze op kunnen bijten en hun te leren dat ze zacht moeten bijten als ze in de hand bijten.

Moedig gewenst gedrag aan

Stuur het gedrag van kauwen zodanig dat er alleen op voorwerpen gekauwd waarop dit mag, bijvoorbeeld stukken van runderoren. Dit moet wel onder supervisie om verstikking te voorkomen.

Ongewenst gedrag ontmoedigen

Je moet je hond leren om voorzichtig te zijn met bijten in de handen en dat hard bijten lijdt tot onplezierige consequenties. Leer je hond dat bijten resulteert in geen aandacht en sociale interactie met hem. Na een bijt, kijk de pup recht in zijn ogen en roep hard ‘au’ alsof je dodelijk gewond bent geraakt, en negeer de pup hierna. Als de hond kalm is kan ze een kauwbotje krijgen en kan ze voorzichtig worden geaaid. ( dit laatste kan ook door kinderen, ouder dan 8 jaar, worden gebruikt om te hond te aaien.

Opspringen

Als je pup tegen je opspringt, wil ze aandacht. Als je haar wegduwt krijgt ze toch de beloning van aandacht , ook al is dit negatieve aandacht, ze krijgt wat ze wil aandacht.

Als je pup opspringt

• Sla je armen over elkaar heen, draai je om en zeg af
• Draai continu weg, totdat alle vier poten op de grond zijn, beloon dat rustig met je stem en geef haar een brokje. Als ze zit kent, geef dan commando ‘zit’ en als vier poten op de grond zijn, beloon dan rustig met je stem en geef haar een brokje terwijl ze in de zitpositie blijft.
• Als je met de stem beloont en ze springt dan weer op, draai je weer om en herhaal bovenstaande stap.Onthoud dat je altijd met een rustige stem beloond.

Als de pup door heeft dat opspringen niet oplevert zal dit gedrag stoppen, maar dat ze aandacht krijgt als rustig bij je gaat zitten.Dit gedrag moet altijd beloond worden, behlave als ze dit gebruiken om iets af te gaan dwingen.

Wat moet je niet doen

Pogingen om pup te slaan of schoppen zullen een negatief resultaat hebben. Verschillende dingen kunnen gebeuren, afhankelijk van je pup temperament en de zwaarte van de correctie.

• Ze kan handschuw worden
• Ze kan bang voor je worden
• Ze kan agressief naar jou worden
• Ze kan een zacht tik beschouwen als uitnodiging als spel en verdergaan met het verkeerde gedrag.

Speel nooit geen trekspelletjes met je hond als je bijtproblemen hebt. Dit soort spelletjes bevorderen ongecontroleerd gedrag, dit lijdt allen maar tot competitie die je altijd moet winnen.

Kinderen en pups

Het is erg moeilijk om kinderen jonger dan 8 jaar honden gedrag aan te laten leren zoals hierboven staat beschreven. Als kinderen speels gebeten worden is de eerste reactie om de hond weg te duwen. De hond ervaart dit als uitnodiging voor meer spel, met als gevolg hardere beten. Kinderen mogen nooit allen worden gelaten met honden.

Drukke honden

Net als mensen hebben honden eigen persoonlijkheden en karakters. Sommige rassen produceren types met erg veel energie.

Gedrag van een drukke hond

• Als ze voor een lange tijd alleen worden gelaten, veroorzaakt de drukke hond problemen. Ze kunnen blaffen, huilen, graven, tegen de deur aan springen of iets kapot knauwen. Dit kan zover gaan dat dit lijdt de hond zichzelf gaat verwonden om zijn energie kwijt te raken.
• Zonder goede training zal de drukke hond tegen mensen opspringen en ze omver springen
• Zonder iets te doen te hebben zal dit soort hond zich gaan vervelen, dit kan weer lijden tot probleem gedrag.

Leven met een drukke hond

• Als je een drukke hond hebt , moet je deze een actief onderdeel maken van je leven. Als deze hond lang alleen worden gelaten gaan alles kapot maken of andere ongewenst gedrag vertonen. Belangrijk is dat deze honden wat te kauwen en in een omgeving zitten waar ze niets kapot kunnen maken.
• Deze honden moeten moe worden gemaakt, dus balletjes gooien, fietsen etc. Dit voordat ze alleen worden gelaten, dit leert als ze alleen zijn om te rusten en ontspannen.
• Deze hond geen voer geven met hoog eiwitgehalte. Dit geeft meer energie.
• Dit soort honden heeft leiding nodig. Training is essentieel onderdeel van de dagelijkse routine. Deze hond heeft leiding nodig om zich te kunnen ontspannen.

Dit soort honden moet werken. Ze moeten zowel geestelijk als lichamelijk worden uitgedaagd.
:zwaai:
Jan
Jan
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Een driftig mechelaartje kan best een beginnershond zijn, iemand die een misfokte vette lamme labrador heeft gehad, en dan iets pittigers wil en dan maar een mechelse herder overstapt, gaat volgens mij nog meer problemen hebben. Een mechelaar is een ijzersterke hond, met een hoge bewegingsnood, en kan wel eens superdominant zijn, daar moet je je tegen wapenen, of het loopt verkeerd af.
Koop alvast een vari-kennel, waarin je eventueel de hond kunt opsluiten (niet als straf, en zeker niet voor een ganse dag), maar wen hem er eerst aan zoals ik heb beschreven, best ga je eens praten (nog altijd beter dan forummen) met een agent van de hondenbrigade, met iemand van een africhtingsclub... en als je problemen hebt, denk dan eerst na alvorens te handelen.
Tracht van je hond zo speels mogelijk te houden, bijna alle problemen kun je over spel oplossen.
Met een mechelaar haal je een brok energie in huis, die alles overhoop gooit. speel met hem niet binnen, maar van het begin af aan alleen buiten spelen, binnen = slapen.
Binnen een jaartje kun je met je hond fietstochtjes maken van 20 km, en dan kom je thuis, en hij komt je tot spel met het balletje uitdagen.

Nog een aanvulling op 'Hoe ga je met een dominante hond om?' Zorg voor aangename verrassingen, neem veel initiatief tot allerlei boeiende, afwisselende en spannende spelletjes. je hond moet beseffen dat de wereld zonder je maar een saaie boel is.
Met africhting zie ik helemaal geen probleem, in tegenstelling tot anderen, maar... weet dat dit minstens 2 lange avonden per week kost.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:Een driftig mechelaartje kan best een beginnershond zijn, iemand die een misfokte vette lamme labrador heeft gehad, en dan iets pittigers wil en dan maar een mechelse herder overstapt, gaat volgens mij nog meer problemen hebben. Een mechelaar is een ijzersterke hond, met een hoge bewegingsnood, en kan wel eens superdominant zijn, daar moet je je tegen wapenen, of het loopt verkeerd af.
ik kan toch niet echt het idee krijgen dat er goed over nagedacht is om voor een mechelaar te kiezen... moeders wil een klein hondje en staat niet helemaal achter de keus van haar...
vind het geen goede beginsituatie, daarnaast al helemaal niet om de eerste de beste mechelaar van internet te plukken...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DigitalT

Ik wil iedereen tot zover alvast bedanken voor alle nuttige tips :ok:!
Ik ga er zelf vanuit dat het spelen is, zal nu ook steeds meer een speeltje aanbieden maar af en toe bijt het ‘krengetje’ echt fel. Over vier weken puppy training... hij heeft het nu al naar zijn zin als hij buiten met andere honden socialiseerd. :P

Mijn moeder raakt ook steeds meer aan Neo gewent en vind hem ook lief worden :ok: !
Vooral als hij slaapt :zwaai: zegt ze dan.
Ik heb mijn moeder erop gewezen dat elke hond die we misschien i.p.v. deze haden gekocht wel allicht een kronkel in zijn bovenkamer kon hebben.

Het was namelijk zo; Wij hebben ooit een boskat gehad die niet was te handteren vandaar dat mijn moeder nu enigzins het bij deze hond wil voorkomen... want ik en zij willen dat Neo een blijvertje is, we zullen moeten leren hoe we hem effecient & consequent opvoeden.

P.S.: Weet niet meer wie het vroeg maar iemand vroeg of het allicht een kruising was of een volbloed.
Neo is geen kruising beide ouders zijn Mechelaars.
DigitalT

malinois schreef:
mechelaar_fan schreef:Een driftig mechelaartje kan best een beginnershond zijn, iemand die een misfokte vette lamme labrador heeft gehad, en dan iets pittigers wil en dan maar een mechelse herder overstapt, gaat volgens mij nog meer problemen hebben. Een mechelaar is een ijzersterke hond, met een hoge bewegingsnood, en kan wel eens superdominant zijn, daar moet je je tegen wapenen, of het loopt verkeerd af.
ik kan toch niet echt het idee krijgen dat er goed over nagedacht is om voor een mechelaar te kiezen... moeders wil een klein hondje en staat niet helemaal achter de keus van haar...
vind het geen goede beginsituatie, daarnaast al helemaal niet om de eerste de beste mechelaar van internet te plukken...
Het was niet de eerste de beste, was kwestie van weken en jaren zeuren zoals ik al gemeld had :zwaai:
Dingo
Zeer actief

DigitalT schreef:
malinois schreef:
Het was niet de eerste de beste, was kwestie van weken en jaren zeuren zoals ik al gemeld had :zwaai:
Ik denk dat er bedoeld word, dat je je niet echt in het ras verdiept hebt...je had in al die jaren bv ook kunnen kijken welke hond/ras het beste bij je past, en wat de karaktereigenschappen zijn. Dan had je aan de hand daarvan kunnen zoeken naar een geschikt nest (show-werklijnen...)
AfbeeldingAfbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dingo schreef:
DigitalT schreef:
malinois schreef:
Ik denk dat er bedoeld word, dat je je niet echt in het ras verdiept hebt...je had in al die jaren bv ook kunnen kijken welke hond/ras het beste bij je past, en wat de karaktereigenschappen zijn. Dan had je aan de hand daarvan kunnen zoeken naar een geschikt nest (show-werklijnen...)
dat bedoelde ik inderdaad... ;)
Afbeelding
DigitalT

husky was een no go :), AHOOO (nee dank je :D)
jack russel ook al no go.... we hadden er nog een paar waar we ons in haden verdiept.
Maar tot nu toe lukt het aardig met Neo, veel aan de tips/richtlijnen van janinca2002 zoiezo over dat op de bank als je hem geen aandacht geeft gaat hij van zelf weg.

Dat bijten gaan we nu met speelgoed proberen op te lossen... ik weet niet wat de toekomst gaat brengen maar tot nu toe vind ik dit wel een bij ons passend ras... moeders komt ook rustig over de streef en vind het ook steeds minder erg dat ik voor Neo (dit ras) heb gekozen :-D.

Zij wou dat ik een kameraad kreeg en zoals zij het er nu uit vind zien krijg ik die.
mechelaar_fan
Zeer actief

als je het met een mechelaar goed aanpakt, kun je je geen beter kameraad inbeelden :ok:
DigitalT

mechelaar_fan schreef:als je het met een mechelaar goed aanpakt, kun je je geen beter kameraad inbeelden :ok:
Laten we hopen dat ik het dan goed aanpak :)
Want ik zoek al 8 jaar een kameraad ;), dus laten we hopen dat het bij deze ervan gaat komen :p:.
lieverd
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door lieverd »

Als je kunt moet je het boek "de hondenfluisteraar"te pakken zien te krijgen. het is behalve een mooi boek ook een erg handzaam boek. het laatste boek van Martin Gaus "nog beter omgaan met je hond"is ook erg goed.

Veel succes met je hondje.

het beste vriendje van mijn hond is ook een mechelaar. een geweldig hondje, maar erg eigenwijs en heeft een zeer consequente hand nodig. Trouwens dat heeft elke hond toch? :P
En een knuffel van Rex
mechelaar_fan
Zeer actief

let toch op, want een pittige mechelaar lacht de hondenfluisteraar uit. leuk om te lezen, dat wel.
Dingo
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:let toch op, want een pittige mechelaar lacht de hondenfluisteraar uit. .
hij veegt er zijn poepertje mee af :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
lieverd
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door lieverd »

Maar dat wil toch niet zeggen dat je er niets van opsteekt. er staan best een aantal tips in die ook voor een eigenwijze mechelaar te hanteren zijn.

Het is geen wetboek ;)
En een knuffel van Rex
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”