Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Natuurlijk hondengedrag of ongewenst?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

*Wolf*
Zeer actief

Natuurlijk hondengedrag of ongewenst?

Ongelezen bericht door *Wolf* »

In onze door honden bevolkte maatschappij mogen honden als ze loslopen bijna niets meer, ook (of vooral niet) in losloopgebied. Elkaar beleefd passeren, de hoed lichten, hooguit een handje schudden en doorlopen. We accepteren geen boze blikken over en weer, laat staan gefoeter of geschreeuw.

Even toelichten. Stel (stel, natuurlijk is het niet zo :mann: ) je hebt een volle reu die met alle honden goed is behalve met jonge (rond een jaar) ongecastreerde reuen. Die moet hij na kennismaking even flink uitschelden. Het is nooit fysiek, alleen met veel misbaar de hond wegschreeuwen. Het ziet er voor de bazin (zelden baas) van vooral goldens erg naar uit, die ziet haar schatje al vermoord (is ook begrijpelijk) en dreigt met de politie.

Maar is dit nu eigenlijk niet gewoon normaal hondengedrag? Een iets oudere volle reu die een jongere volle reu even laat merken dat ie niets voorstelt en niet moet denken dat ie ook maar iets heeft in te brengen? De hond lijkt nooit erg onder de indruk, accepteert de scheldpartij, druipt af en vervolgt zijn weg.

Dit is wat ik me nu afvraag. Is dit niet heel normale hondentaal, weliswaar ongewenst vanwege de baasjes maar niet omdat het 'zielig' is voor de hond? En dan even los van 'je hebt je hond maar bij je te houden', 'een hond mag niemand overlast geven', 'train er maar op dat ie dat niet doet'. Dat is allemaal begrijpelijk en de vraag niet.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Re: Natuurlijk hondengedrag of ongewenst?

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik snap niet zo goed waarom dat nodig is in een openbare ruimte. Op eigen erf ok....maar gewoon in het vrije veld?
Ik zou het ook gestoord gedrag vinden als een wildvreemde mij even zou uitschelden op volle sterkte, gewoon omdat het kan, en er toch geen schade gedaan wordt....
Ik zou het van mijn volle reu niet accepteren iig
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Nee, ik sta er niet van te kijken als het gebeurt. Helaas heeft Elco 1 keer zo'n jonge reu getroffen die zijn gekaffer niet accepteerde... Geen schade gelukkig, maar het is niet wat je wil. Niet geheel verrassend ging het om een ras met vecht-achtergrond
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Tja ik vind het wel normaal hondengedrag maar ik voorkom het liever. Niet dat dat altijd lukt, het losloopveld is hier erg beperkt en er lopen veel honden. Als ik lekker met Rani aan het ballen ben en er komt een jonge teef zich ermee bemoeien word die ook uitgescholden. Ik verzoek de baas dan om zelf wat met haar hond te gaan doen en de hond niet afhankelijk te laten zijn van mij en mijn hond voor haar plezier maar meestal word ik aangekeken of ik gek ben en kan ik zelf een stuk verderop gaan ballen :mrgreen:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Waarom moet een andere hond op neutraal terrein afgeblaft worden en afdruipen? Het terrein is van geen van beide honden, dus oprotten met je gesnauw. Ik zou niet weten waarom je dit zou moeten accepteren.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

*Wolf* schreef:In onze door honden bevolkte maatschappij mogen honden als ze loslopen bijna niets meer, ook (of vooral niet) in losloopgebied. Elkaar beleefd passeren, de hoed lichten, hooguit een handje schudden en doorlopen. We accepteren geen boze blikken over en weer, laat staan gefoeter of geschreeuw.

Even toelichten. Stel (stel, natuurlijk is het niet zo :mann: ) je hebt een volle reu die met alle honden goed is behalve met jonge (rond een jaar) ongecastreerde reuen. Die moet hij na kennismaking even flink uitschelden. Het is nooit fysiek, alleen met veel misbaar de hond wegschreeuwen. Het ziet er voor de bazin (zelden baas) van vooral goldens erg naar uit, die ziet haar schatje al vermoord (is ook begrijpelijk) en dreigt met de politie.

Maar is dit nu eigenlijk niet gewoon normaal hondengedrag? Een iets oudere volle reu die een jongere volle reu even laat merken dat ie niets voorstelt en niet moet denken dat ie ook maar iets heeft in te brengen? De hond lijkt nooit erg onder de indruk, accepteert de scheldpartij, druipt af en vervolgt zijn weg.

Dit is wat ik me nu afvraag. Is dit niet heel normale hondentaal, weliswaar ongewenst vanwege de baasjes maar niet omdat het 'zielig' is voor de hond? En dan even los van 'je hebt je hond maar bij je te houden', 'een hond mag niemand overlast geven', 'train er maar op dat ie dat niet doet'. Dat is allemaal begrijpelijk en de vraag niet.
Daar ben ik het niet mee eens. Hoor elke dag wel 'Ja laat ze het maar samen uitzoeken hoor', 'Oo veel herrie, maar zal geen schade geven hoor', 'Kijk de staarten kwispelen nog, ze zijn heus niet boos'. Daar verbaas ik mij meer over dan dat mensen eens op tijd ingrijpen.

Als Tobi (als jonge reu zijnde) ergens lekker zijn ding aan het doen is en er komt een volwassen reu aanstieren die Tobi op zijn rug legt en hem blijft 'terecht wijzen' grijp ik zeker in. Nergens voor nodig en blijf met je fikken van mijn hond :pffff:

Als Tobi een andere hond blijft lastig vallen (plaat voor zijn kop) en die andere hond (reu, teef, gecastreerd blabla) wijst hem even terecht dan snap ik dat helemaal.
_Esmee
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik heb met Tay toen hij jong was juist heel vaak met een oudere, stabiele, reu gelopen. Die leerde jonge reuen inderdaad dat ze geen praatjes hoefde te hebben. Maar toch vind ik dat anders. Die zochten wij zelf op en het was niet op volle sterkte. Sterker nog, het was echt heel bijzonder als die reu meer moest doen dan een bepaalde blik geven of één grom. En dat was niet meteen na een kennismaking, maar als de jonge reu zich heel wat voelde en daar naar ging handelen. Of gewoon veel te druk was. Met een hele stoere houding kennis maken mocht gewoon van die reu, dat boeide hem niet.

Van Tay zou ik het zeker niet pikken als een hond alleen kennis maakt. Er moet wel een reden zijn en alleen kennismaken en reu zijn is geen reden, vind ik. (Gelukkig vind Tay dat ook niet bij jonge reuen, die moeten hem echt lastig vallen. Oudere reuen wordt wel eens een potje patsen, maar meestal heeft Tay daar totaal geen behoefte aan en op de één of andere manier de meeste volwassen volle reuen hebben ook geen behoefte om uitgebreid kennis te maken met hem :LOL: ) Als de hond te druk doet/door blijft gaan ondanks andere signalen, dan mag hij best een snauw geven, maar niet doorgaan.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ook natuurlijk hondengedrag kan ongewenst zijn.

Ik zou er niet blij mee zijn als mijn jonge reu terwilj hij niets deed zomaar op niets af werd uitgescholden. Als ie vervelend is, of opdringerig, prima, maar als ie gewoon loopt te zijn, dan vind ik het ongewenst kutgedrag ja. Hou je hond dan maar bij je. Ik zou er overigens niet naar de politie voor gaan, dat vind ik dan ook weer overdreven.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:Ik vind afblaffen en wegsnauwen normaal ALS de jonge hond de oudere op opdringerige wijze lastigvalt.
Maar niet zomaar op niks af.
Als je een hond hebt die het nodig vindt om andere honden uit te kafferen puur omdat ze er zijn dan ga je maar ergens anders lopen, in niemandsland.
wat zij zegt.

en om dus op de topictitel te reageren: ja, voor een deel hondengedrag en ja ongewenst als het zomaar voor de lol is.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Je hebt sociaal gedrag en maatschappelijk aanvaardbaar gedrag. Als reu zijnde je punt maken bij andere reuen is niet maatschappelijk aanvaardbaar. Dan maakt de hond gaatjes in de andere hond en mogelijk een ritje richting dierenarts.

Binnen een natuurlijk roedel kan ook niet elk lid zijn of haar goddelijke gang gaan. In mijn gecreëerde groepje ben ik dus degene die bepaalt dat dat niet gebeurt. Honden vinden duidelijkheid fijn heb ik gemerkt. Onze eerste reu, een Golden, was het type die wel de boel even ging regelen als je hem geen grenzen stelde. Door duidelijke grenzen hoefde hij dat niet te doen en dat gaf hem ook een stuk rust.

*Wolf* schreef:Even toelichten. Stel (stel, natuurlijk is het niet zo :mann: ) je hebt een volle reu die met alle honden goed is behalve met jonge (rond een jaar) ongecastreerde reuen. Die moet hij na kennismaking even flink uitschelden. Het is nooit fysiek, alleen met veel misbaar de hond wegschreeuwen. Het ziet er voor de bazin (zelden baas) van vooral goldens erg naar uit, die ziet haar schatje al vermoord (is ook begrijpelijk) en dreigt met de politie.
Lees eerlijk gezegd wel verschillende dingen hier. Uitschelden en iets dat er voor een leek uitziet als vermoorden van het schatje. Het eerste is m.i. vooral vocaal en niet prettig maar zonder risico´s. Gevalletje grote bek.
Tweede is er op klappen om even een punt te maken bij de andere reu. Fysiek dus. Dat is gewoon niet acceptabel.
Nanna schreef:Ik vind afblaffen en wegsnauwen normaal ALS de jonge hond de oudere op opdringerige wijze lastigvalt.
Maar niet zomaar op niks af.
Als je een hond hebt die het nodig vindt om andere honden uit te kafferen puur omdat ze er zijn dan ga je maar ergens anders lopen, in niemandsland.
Dat is de enige reden. Maar over het algemeen zijn er dan al een hele reeks signalen aan vooraf gegaan. En om te voorkomen dat er gaatjes worden gemaakt, bonjour ik dan liever zelf de opdringerige reu weg.
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Normaal hondengedrag, misschien wel maar ook in mijn ogen niet nodig.
Ras heeft dat ook sinds Ziggy er is, gisteren ook weer, eerst normaal snuffelen maar toen we weer verder. Liepen moest meneer even zijn punt maken.
Heeft ie niet met alle honden maar ik sta dat dus niet toe, je hebt je te gedragen en doorlopen.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik ben het ermee eens dat het natuurlijk hondengedrag is, maar dat is niet altijd gewenst gedrag. Dat soort situaties voorkom ik zo veel mogelijk, maar ik zou mijn hond er niet voor op zijn kop geven.
Een voorbeeld: Mila heeft érg weinig geduld en tolerantie met drukke pups en kan dan flink snauwen/corrigeren. Compleet normaal hondengedrag, ze geeft gewoon aan dat ze geen zin heeft in opdringerig gedoe en daarbij wordt de pup verder geen haar gekrenkt. Maar noch voor haar noch voor de pup is dat een leuke ervaring, dus ik roep haar even bij me als we een drukke pup tegenkomen en vraag de baasjes de pup even bij zich te houden. Doen baasjes dat niet en wordt Mila vervolgens belaagd door zo'n pup en corrigeert ze dat, dan maan ik haar door te lopen, maar ik corrigeer haar daar niet voor.
Overigens snappen de pups in kwestie de boodschap altijd prima, stellen zich dan bescheiden op en zijn niet ineens bang. Het zijn vaker de baasjes die zich te pletter schrikken. Er zijn natuurlijk ook baasjes die zeggen: 'Dat kan die van mij wel gebruiken,' maar daar leen ik mijn hond liever niet voor uit, want zoals eerder geschreven doe ik er Mila verder ook helemaal geen plezier mee. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen dreigden de politie te bellen.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Er is heel veel natuurlijk hondengedrag wat door mensen als ongewenst gedrag wordt ervaren. Dat (jacht)honden konijnen grijpen of een kat om zeep helpen, bijvoorbeeld. Of iemand die de tuin komt inlopen aanvliegen en wat door postbodes zachtjes uitgedrukt niet zo lollig vinden. Het uitkafferen van andere honden op straat valt daar ook onder.
Dus heb je het (ongewenste) gedrag van je hond ook maar te beperken om overlast te voorkomen. Een hond heb je voor je eigen plezier, niet voor de ellende van een ander.

En verder lees ik de laatste tijd zo ontzettend veel over hinderlijk honden/eigenaren gedrag, variërend van aangevallen honden tot aangevallen mensen, dat ik me afvraag hoe lang het duurt voor er van overheidswege strenge maatregelen worden getroffen waar álle hondeneigenaren de dupe van zullen worden.
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik sta er niet van te kijken. Droef krijgt geregeld een snauw van andere honden. Gelukkig kan Droef dat zelf heel netjes oplossen door gewoon weg te lopen en de honden variëren van jonge intacte reu tot oudere niet intacte reu.
Gelukkig ontwijkt Droef honden die dit al eens hebben gedaan dus ik hoef er vrij weinig aan te doen, maar het gebeurt ook wel eens dat honden steeds weer achter Droef aangaan om even een punt te maken. Dat vind ik dus echt niet kunnen en als een baasje daar niks aan doet dan grijp ik de hond zelf wel in zijn kladden en krijgt deze van mij op z'n flikker en baasje kan ook even fijn aanhoren hoe ik er over denk.

Izzy vind het soms nodig om honden op te jagen, voor al als dit wat angstige hondjes(of honden) zijn. Hiervoor krijgt ze gewoon op haar flikker waar iedereen bij staat. Vind ik niet leuk en Izzy ook niet maar niks doen aan ongewenst gedrag is geen optie voor mij.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Nanna schreef:
lieke schreef: En verder lees ik de laatste tijd zo ontzettend veel over hinderlijk honden/eigenaren gedrag, variërend van aangevallen honden tot aangevallen mensen, dat ik me afvraag hoe lang het duurt voor er van overheidswege strenge maatregelen worden getroffen waar álle hondeneigenaren de dupe van zullen worden.
Het overgrote deel van de overlast wordt veroorzaakt door halfgaren met HR honden. Vroeger zag je dat soort honden maar zelden maar nu lijkt het wel een plaag te worden. Iedereen mot opeens een bijter :piew: Pak dat eerst maar aan. Rassen/types verbieden, mensen diploma's laten halen voordat ze zo'n hond mogen. Alles wat aan HR honden in het asiel verschijnt meteen euthanaseren. En daarna kijken of het weer wat rustiger wordt op straat.
De Jack Hussel is ingeruild voor de SPA. Hoewel de hussels ook irritant zijn bij dergelijke baasjes, zie ik het graag zo snel mogelijk weer teruggeruild zien. Nieuwe hussels kom ik zelden meer tegen (in ieder geval niet in die mate).
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nanna schreef:
lieke schreef: En verder lees ik de laatste tijd zo ontzettend veel over hinderlijk honden/eigenaren gedrag, variërend van aangevallen honden tot aangevallen mensen, dat ik me afvraag hoe lang het duurt voor er van overheidswege strenge maatregelen worden getroffen waar álle hondeneigenaren de dupe van zullen worden.
Het overgrote deel van de overlast wordt veroorzaakt door halfgaren met HR honden. Vroeger zag je dat soort honden maar zelden maar nu lijkt het wel een plaag te worden. Iedereen mot opeens een bijter :piew: Pak dat eerst maar aan. Rassen/types verbieden, mensen diploma's laten halen voordat ze zo'n hond mogen. Alles wat aan HR honden in het asiel verschijnt meteen euthanaseren. En daarna kijken of het weer wat rustiger wordt op straat.

Qua ernstige incidenten: ja, dat gaat vaak om spa's.
Maar de dagelijkse irritaties van overal hondenpoep, grote bekken (of erger) als je vraagt of iemand z'n hond bij zich houden, doodgebeten schapen en/of reeën, agressief tokkengedrag in het algemeen, etc., kun je toch zeker niet op het conto van enkel spa-eigenaren schrijven. Er lopen legio ándere hondeneigenaren rond die eenzelfde asociale houding hebben.
En ik vermoed maar zo dat de hele publieke opinie t.a.v. hondenbezit en hondeneigenaren binnen niet al te lange tijd de overheid zal nopen over te gaan op maatregelen in de trant van beperking hondenlosloopgebieden of helemaal verbieden de hond los te laten lopen (à la België), hoge belastingen, verplichte cursussen en wat dies meer zij.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

dat is helaas niet voorbehouden aan hondeneigenaren Lieke, iedereen lijkt tegenwoordig overal wel een grote bek over te geven.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
sbientje schreef:dat is helaas niet voorbehouden aan hondeneigenaren Lieke, iedereen lijkt tegenwoordig overal wel een grote bek over te geven.
Het merendeel wordt ook niet meer opgevoed. Ja, als prinsje of prinsesje dat naar de ogen gekeken wordt en waar je 'vriendje' mee moet zijn. NEE komt in het hele woordenboek niet meer voor. :19:
En ja, als je dan eens op straat gevraagd wordt om je hond bij je te houden dan geef je natuurlijk acuut een muil van heb ik jou daar. Of je timmert er meteen op los. Hoe dúrven ze!
Vroeger werden veel honden ook niet opgevoed.
Honden werden ook niet uitgelaten, velen lieten zichzelf uit (oftewel deur open en dag hond ga maar plassen).
Er waren alleen minder honden (en minder mensen).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik ben geen vrouwelijke eigenaar van een golden.

Maar ik zou er toch echt ook niet blij van worden als iemands hond op neutraal terrein mijn hond gaat staan uitkafferen.
Zeker niet als hij losloopt.
Hoe moet ik dan in vredesnaam inschatten dat die hond niet ook een stapje verder gaat dan alleen dreigend kafferen.
Gewoon je hond bij je houden.
Punt.

Mocht het verder gaan dan kafferen en er ook fysiek contact zijn (zoals ik vanwege dreigen met politie tussen de regels doorlees) dan gaat je als eigenaar van de kafferende puntmakende hond helemaal te ver.
En als het er heftig uitziet snap ik zélfs het dreigement met de politie.
Gewoon je hond bij je houden.
Punt.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

sbientje schreef:dat is helaas niet voorbehouden aan hondeneigenaren Lieke, iedereen lijkt tegenwoordig overal wel een grote bek over te geven.
Nou inderdaad. Wielrennen is ook nog steeds toegestaan en daar is ook toch behoorlijk veel overlast van. Met mooi weer kun je niet eens met z'n tweeën gezellig gaan fietsen want je wordt door razende stromingen wielrenners aan de kant geschreeuwd.

Ik houd trouwens niet mijn honden bij me als iemand met een loslopende hond tegemoet komt hoor. Tenzij ze dicht naast lopen of ze zijn in de volg gezet. Dat zie je wel. Dan houd ik Manu even bij me. Maar goed, mijn honden staan ook niemand uit te kafferen.

Wat me wel verbaasde..
Raswandeling afgelopen weekend: 50 honden ongeveer met bijbehorend baasje. Ik liep iets voor de groep uit omdat ik een visser zag en Manu bij me wilde houden tot we er langs waren. Er stoven 3 honden op de visser af en de man keerde zich tot mij: roep je honden! Ik zei dat de honden mij onbekend zijn en riep naar de groep achter me dat mensen hun honden moesten pakken. Ik ga niet zomaar een vreemde hond vastpakken en al helemaal niet als ik Manu ook vast heb. Intussen vraten die honden het aas van de visser en sprongen ze om hem heen. De man werd boos op mij dus ik heb uiteindelijk toch een van die honden gegrepen en nogmaals naar de groep gebruld. De eigenaar van de hond die ik gegrepen had zei tegen me: "sja, dan moet je niet op zaterdagmiddag op zo'n druk strand gaan zitten hoor, hij heeft hem toch niet geschopt mag ik hopen want dan ben ik niet zo lief meer".
Ik heb gevraagd of het dan wel zo slim is op een zaterdagmiddag op een druk strand met 50 honden te gaan wandelen maar daar kwam geen antwoord op. Ik vind dat echt asociaal. Wat is de moeite nou even je hond terug te halen? En als dat niet lukt is het heus niet zo'n ramp maar probeer het dan in elk geval!
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ligt eraan. Van een grauw kan ik niet wakker liggen. Op de grond pinnen en achterna jagen daar word ik minder blij van, ook al wordt er niet gebeten. Het ligt ook aan de aanleiding. Als mijn intacte puberreu, die ik niet heb, zelf komt patsen, kun je een wat hardere reactie verwachten dan wanneer het alleen even snuffelen is.
Andersom ook, zoals Diana aangeeft in het geval van hyperpups. Lily was er zo eentje. Sommige volwassen honden waren daar niet van gediend. Dan haal je haar bij de hond weg, maar vaak was het zo dat ze dan al een snauw te pakken had. Vind ik niet erg, want ze leert ervan en er is geen schade gemaakt. De baasjes van de volwassen hond corrigeerden deze dan vaak. Hond moét spelen en krokodillenbekjes van pups leuk vinden. Ben ik het niet mee eens.
Alfil grauwt soms uit onzekerheid. Grote lompe reuen vindt hij heel intimiderend. Hij laat zich wel even besnuffelen, maar eigenlijk vindt hij het niks, krimpt in elkaar. Meestal vraag ik de eigenaar om na de eerste korte kennismaking de hond bij zich te houden. Als ze dat niet doen blok ik de hond meestal zelf, maar als het niet werkt kan Alfil wel eens een uitvalletje doen, zonder de hond overigens aan te raken. Ja, dan ga ik hem dus niet corrigeren maar loop met hem door om uit de situatie te gaan.

Dit zijn trouwens situaties in losloopgebied.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Zijn het niet de hondenbaasjes, dan wel die stomme wielrenners! :Q:
Asociale mensen heb je overal, of ze nou een fiets onder de kont hebben of een hond aan de lijn.

Hoe dan ook, zo maar om niks een hond uitkafferen met een hoop vertoon is geen leuk gedrag. Ik zou daar ook van schrikken en met een beetje pech pikt de jongere reu dat niet. Het is ook gewoon niet nodig.
Hier loopt ook iemand met een herder die het nodig vindt een punt te maken bij kleinere honden. We vinden het allebei geen leuk gedrag, dus we ontlopen elkaar en zeggen vanaf een afstandje gedag. Heel prettig. :ok:
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Brindlecardi schreef:Zijn het niet de hondenbaasjes, dan wel die stomme wielrenners! :Q:
Asociale mensen heb je overal, of ze nou een fiets onder de kont hebben of een hond aan de lijn.
Woah! Je begrijpt mijn punt :cheer:
Brindlecardi
Zeer actief

Manuma schreef:
Brindlecardi schreef:Zijn het niet de hondenbaasjes, dan wel die stomme wielrenners! :Q:
Woah! Je begrijpt mijn punt :cheer:
:tongue:

Beetje met elkaar meedenken is gewoon het meest ideale en werkt ook het beste. Als je dan op zondag samen wilt fietsen zorg er dan voor dat je een beetje op je eigen helft blijft en niet je stuur ineens van links naar rechts laat wapperen. Dan kan de wielrenner door zich even te melden en iets vaart te minderen, er veilig langs. Allebei de partijen even moeite gedaan, iedereen blij.
Idem met honden, als je dan een hond hebt die reageert op jonge reuen, let dan even op of je die tegenkomt. Zie je er mogelijk eentje? Lijn je hond dan even aan. Als de ander dan ook even zijn hond bij jou vandaan haalt, is alles koek en ei.
Maar goed, in die fantasiewereld leven we nou eenmaal niet. :F: Zolang je dan maar je eigen verantwoordelijkheid neemt en de rest maar vooral zo laag mogelijk inschat, kan het alleen maar meevallen.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ja vanuit de hond is het misschien hondengedrag, maar in de maatschappij en op neutraal terrein niet acceptabel.
ik val een ander met of zonder hond niet lastig en een ander valt mij, met of zonder hond ook niet lastig, heel simpel.

op eigen erf is een ander verhaal, daar bewaken wij en onze hond de boel,
en wie of wat ons niet aanstaat, vertrekt, goedschiks of kwaadschiks, maakt mij niet uit.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Tja.. Ik heb dus zo'n hond. En ik houd er rekening mee, dat wil zeggen dat ik letterlijk de bosjes in duik (3-4 meter) om afstand te nemen en om ervoor te zorgen dat Yin d'r mond houd. Maar er zijn genoeg mensen die hun hond dan alsnog op mij af laten lopen. Gelukkig heb ik vaak iemand bij me die voor mij blokt of ik gooi Yin in de hondenkar als ik die bij me heb zodat ze 'veilig' daar in zit en ik de hond kan blokken.

Is het dan ongewenst dat Yin snauwt en grauwt als er honden te dichtbij komen? En ik zou dus dan maar niet in de bossen mogen lopen, ondanks dat ik in de bosjes ga staan, omdat mijn hond niet zo sociaal is? :oeps:
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Ik denk niet dat het uitmaakt of het "normaal" hondengedrag is. Binnen een roedel vind ik heel veel gedrag acceptabel, maar vreemde honden horen niet bij de roedel. Tegen vreemde honden ben je gewoon beleefd. Wanneer dat niet kan, dan blijf je er maar bij weg. Ik loop ook voor de lol met die beesten, dus als wij een hond tegenkomen die mijn jonge reu uitkaffert puur omdat het een jonge reu is, ben ik daar niet van gediend.

Maar dat was natuurlijk niet je vraag.
Het is een verre van een natuurlijke situatie waar we onze honden in brengen. Dus wat is dan precies "normaal" gedrag? Hondengedrag is bedoeld om zo vreedzaam mogelijk te kunnen leven in een roedel. Is ditzelfde gedrag bij vreemde honden dan nog steeds normaal? Is het misschien niet normaler om elke vreemde hond weg te willen jagen van je roedel? Dus om agressie te tonen naar vreemde honden?

De discussie of iets normaal is lijkt me dus niet heel relevant. In onze maatschappij is het relevanter of het gewenst gedrag is.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Ik merk dat ik soms zelfs te voorzichtig ben.
We hebben sinds 3 weken natuurlijk Dino, een intacte reu, in huis. En hij heeft van huis uit niet mee gekregen dat hij niet op alle honden af mag rennen. Zij vond dat blijkbaar goed, ik vind het irritant en niet nodig. Ik wil ten alle tijden er voor kunnen zorgen dat hij er niet op af rent. Om wat voor reden dan ook, of de hond nu loops, kreupel, schurft of agressief is.
Wij moeten heel erg wennen aan een sociale hond, we moeten nog beetje leren ontspannen. Maar mensen vragen aan mij waarom ik koekjes bij me heb en ik hem terug roep. Als ik dan vertel dat ik hem wil leren dat hij niet overal op af hoeft, vinden ze dat maar raar. Het gaat toch prima zo zeggen ze dan. Ja dat hij sociaal is en niemand verbouwt, onderuit schoffelt, aanblaft of bijt prima, maar ik vind het niet nodig dat hij met iedereen kennis moet maken.

Gister was ik volop aan het oefenen met hem met worst, bij het zien van een hond, naar mij toe en bij mij blijven. En dat gaat al heel aardig, soms piept hij er toch tussen uit. Dingetje waar we aan moeten werken.

Gisteravond liep ik met de 3 honden (Luna de labrador sliep een nachtje bij ons) en ze liepen alle 3 los. Ik kom een paadje uit en ze liepen op max 5 meter bij mij vandaan. En ik hoor een hoop geblaf. Ik was zelf ook bijna bij het einde van het pad. Daar stond een Dh helemaal uit zijn plaat te gaan
Ik dacht nog shit, Dino gaat er naar toe. Maar op een of andere manier had hij blijkbaar door dat hij er niet op af moest. Ik heb ze gelijk bij mij geroepen en ze bleven ook alle 3 heel braaf zitten.
Wat ik overigens wel krom vond was dat de persoon die naast de meneer liep met de Dh een muilkorf in zijn handen had. Dat snap ik dan niet, als je hem bij je hebt, doe hem dan ook gewoon om...?
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Wat bedoel je eigenlijk? Is er ook een onnatuurlijk gedrag? En bovendien, hoe weet je waarom het gedrag plaatsvind? Er kunnen allerlei redenen zijn voor heibel en geblaf. Hoe ga je die optelsom na?

Voor mij is het heel simpel; is het niet gezellig? Dan gaan we verder.

Het ligt aan de situatie. Is het MIJN volle reu en mag hij wel eens wat lager van de toren blazen, dan zorg ik daarvoor. Give peace a chance, man
Laatst gewijzigd door Crescent op 16 mei 2017 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Brindlecardi
Zeer actief

Als ik het niet voor ben, loopt mijn corgi ook op ieder mens af. :schrik: Ze denkt gewoon dat iedereen op de wereld rondloopt om kennis te maken met haar.
Op straat houd ik haar daarvoor onder appel, maar als ik in het losloopgebied loop dan laat ik het ook gewoon wel eens gaan. Veel mensen vind het juist heel erg leuk, sommige mensen roepen haar zelfs al vanaf een afstandje. :mrgreen:
Als iemand het niet leuk vindt, haal ik haar weg en zeg ik even sorry. Ze doet verder niks en loopt ook zo weer door.
Ben ik nu ook aso in forumtermen eigenlijk :O:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”