Begrijp ik nu goed dat honden van de genoemde rassen mét stamboom per definitie geen HR-hond zijn? Dat vind ik persoonlijk dan weer vreemd

Moderator: moderatorteam
van Dam denkt dat de honden met stamboom niet kunnen bijtenBegrijp ik nu goed dat honden van de genoemde rassen mét stamboom per definitie geen HR-hond zijn? Dat vind ik persoonlijk dan weer vreemd
Zoals ik het lees is dat verbod voor de stamboomloze honden. De stamboomhonden vallen niet onder HR staat er.Nanna schreef:Ik vind ook dat de stamboomhonden een kans verdienen hoor. Bovendien komt er, zoals ik het lees, een import- en fokverbod dus uiteindelijk lost ook dat probleem zichzelf op.
Dat denk ik ook, en dat lijkt me prima. Echte liefhebbers moeten gewoon nog hun leuke hond kunnen hebben. Alleen snap ik dan weer niet waarom ook andere maatregelen niet voor stamboomhonden gaan gelden, zoals bijvoorbeeld die gedragscursus of een gebiedsverbod.Maeve schreef:Zoals ik het lees is dat verbod voor de stamboomloze honden. De stamboomhonden vallen niet onder HR staat er.Nanna schreef:Ik vind ook dat de stamboomhonden een kans verdienen hoor. Bovendien komt er, zoals ik het lees, een import- en fokverbod dus uiteindelijk lost ook dat probleem zichzelf op.
Wat denk je? https://nl.wikipedia.org/wiki/Anatolische_herderkangalfan schreef:Ik zie dat de kangal er niet op staat. Wel staat de Anatolische herder erop. Kan de lijst omzeilt worden door een kangal te nemen?
Het staat er wat onduidelijk, hoe ik het lees mag je een stamboomhond uit de risicogroep hebben zonder consequenties en de rest word dan wel gezien als risicohond met alle nieuwe regels.Maeve schreef:Zoals ik het lees is dat verbod voor de stamboomloze honden. De stamboomhonden vallen niet onder HR staat er.Nanna schreef:Ik vind ook dat de stamboomhonden een kans verdienen hoor. Bovendien komt er, zoals ik het lees, een import- en fokverbod dus uiteindelijk lost ook dat probleem zichzelf op.
Ja hoor, de Alabai komt voor in Nederland. Vraag maar aan Jankangalfan schreef:Ik zie dat de kangal er niet op staat. Wel staat de Anatolische herder erop. Kan de lijst omzeilt worden door een kangal te nemen? Of een Turkse mastiff te nemen? Ik zie de Zuid-Russische Owcharka erop staan. Is dat hetzelfde als een Alabai of Centraal Aziatische Owcharka? Komen die überhaupt voor in Nederland?
Lijst risicohonden (ook kruisingen)
Akita
American Bulldog
American Pitbull Terriër
American Staffordshire Terrier
Boerboel
Bull Mastiff
Bull Terrier
Cane Corso
Dogo Argentino
Dogo Canario
Staffordshire Bull Terrier
Rottweiler
Tosa
Fila Brasileiro
Anatolische herder
Zuid-Russische Owcharka
Kaukasische Owcharka
Bully Kuta
Alano
Bandog
Pitbull achtigen: alle kruisingen met een pitbull: pocket bully, micro bully, pocket pitbull, extreme pocket bully, Regular bully, Regular Pitbull, xl en xxl pitbull, xl en xxl bully, rednose pitbull, rednose bully
Dus rij 1 is altijd een HR hond en rij 2 is alleen zonder stamboom een HR hond...Gimmick schreef:Lijst van honden, look-alikes en alle kruisingen met of tussen deze honden die in
ieder geval vallen onder de categorie HR hond:
1. Akita
2. American Bulldog
3. American Pitbull Terriër
4. American Staffordshire Terrier
5. Boerboel
6. Bull Mastiff
7. Bull Terrier
8. Cane Corso
9. Dogo Argentino
10. Dogo Canario
11.Staffordshire Bull Terrier.
12.Rottweiler
13. Tosa
14. Fila Brasileiro
15.Anatolische herder,
16.Zuid-Russische Owcharka
17.Kaukasische Owcharka
18. Pitbull achtigen: alle kruisingen met een pitbull:
pocket bully, micro bully, pocket pitbull, extreme pocket bully, Regular bully,
Regular Pitbull, xl en xxl pitbull, xl en xxl bully, rednose pitbull, rednose bully
19.Bully Kuta
20.Alano
21.Bandog
II. Lijst met hondenrassen met een door de Raad van Beheer erkend stamboom die
niet worden bestempeld als hoog-risico honden.
De look-alikes en kruisingen die wel onder de definitie vallen van HR hond,
worden wel bestempeld als HR hond.
1. Boxer
2. Dobermann
3. Dogue de Bordeaux
4. English Bulldog
5. Mastiff
6. Shar-Pei
7. Mastino Napoletano
8. Rottweiler
Ga jij zelf lekker een muilkorf dragenkangalfan schreef:Waarom niet ALLE honden verplicht muilkorven?
Meen je dat? Ik zie er nog eerder mechelaar in dan stafford....LongFields schreef:Ik ben benieuwd hoe men wil gaan bepalen welke kruisingen er behoren tot de risicohonden. Er wordt van Mojo wel eens gezegd dat men hem een kruising Stafford vind qua uiterlijk. En als ik niet beter wist dan kon ik me voorstellen dat er Stafford in hem zou zitten. Loopt hij hiermee ook gevaar, en ben ik als eigenaar dan verantwoordelijk om aan te tonen dat hij geen Staffordbloed heeft om niet te maken te krijgen met de maatregelen die men wil gaan nemen?
Ik vind het ook wat vreemd dat stamboomhonden van de genoemde rassen niet tot HR honden bestempeld worden, en stamboomloze wel. Alsof het hebben van een stamboom garantie geeft op geen bijtincidenten...