Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verplichte gedragscursus voor 21 soorten risicohonden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Aantal honden: 1

Re: Verplichte gedragscursus voor 21 soorten risicohonden

Ongelezen bericht door Leanne »

Nanna schreef:
ZivaNomi schreef:
Nanna schreef:Precies. En dan als dat technisch mogelijk is, die DNA test koppelen aan de verplichte chip. Zodat voor eens en altijd duidelijk is dat Hannes een kruising BoxerxLabador is en niet een vervaarlijke pitboel.
Maar boxer kruisingen worden ook HR he. Dus dan heb je nog niks voor elkaar.
Nee hoor. Ik zie de hele Boxer trouwens niet op die HR lijst staan of zit ik nou met mijn scheve neus verkeerd te kijken?
Jawel, alleen met stamboom vallen ze er niet onder https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ico-honden
Afbeelding
Leanne
Zeer actief

Dus dan is een Boxer zonder papieren een look-alike neem ik aan.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik ook niet Cane Corso wel, Mastin E gelukkig niet en hopelijk blijft dat zo........ laten ze dan ook even de kwaliteit van de cursussen gaan controleren anders heeft het nul komma nul effect........ nou heeft mijn CC überhaupt wel diploma`s maar,..... ik ben daar toen gestopt omdat de cursus leidster bang was voor grote honden :roll: om maar 3even wat te noemen, dat moet dus al veranderen, een stukje deskundigheid is wel iets wat dik nodig is,........ niet meer met hangen en wurgen passeren ,..... maar gewoon conflicten vermijden, mensen vertellen Jij b nt niet Cesar Milan, dus niet doen :mep: ....... gewoon niet, :oohja: dat zou al erg helpen denk ik
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 18 mei 2017 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Leanne
Zeer actief

Er komt een fok- en importverbod voor agressieve hondenrassen.

Ik vraag me nog steeds af welke rassen er niet meer gefokt mogen worden?
Ik vind hier niks over terug, toch niet alle 21 rassen die nu genoemd zijn? :hmmm:
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Nanna schreef:
ZivaNomi schreef:
Nanna schreef:Precies. En dan als dat technisch mogelijk is, die DNA test koppelen aan de verplichte chip. Zodat voor eens en altijd duidelijk is dat Hannes een kruising BoxerxLabador is en niet een vervaarlijke pitboel.
Maar boxer kruisingen worden ook HR he. Dus dan heb je nog niks voor elkaar.
Nee hoor. Ik zie de hele Boxer trouwens niet op die HR lijst staan of zit ik nou met mijn scheve neus verkeerd te kijken?

RTL nieuws en NOS zijn weer eens super bezig met hun verslaggeving. Lees gewoon onderstaande even door, afkomstig van de rijksoverheid in de vorm van minister Van Dam :wink: :

I. Lijst van honden, look-alikes en alle kruisingen met of tussen deze honden die in
ieder geval vallen onder de categorie HR hond:
1. Akita
2. American Bulldog
3. American Pitbull Terriër
4. American Staffordshire Terrier
5. Boerboel
6. Bull Mastiff
7. Bull Terrier
8. Cane Corso
9. Dogo Argentino
10. Dogo Canario
11.Staffordshire Bull Terrier.
12.Rottweiler
13. Tosa
14. Fila Brasileiro
15.Anatolische herder,
16.Zuid-Russische Owcharka
17.Kaukasische Owcharka
18. Pitbull achtigen: alle kruisingen met een pitbull:
pocket bully, micro bully, pocket pitbull, extreme pocket bully, Regular bully,
Regular Pitbull, xl en xxl pitbull, xl en xxl bully, rednose pitbull, rednose bully
19.Bully Kuta
20.Alano
21.Bandog

Alle rassen (met of zonder stamboom) en kruisingen daarvan van lijst I vallen onder deze regeling.

En daarnaast heb je dan nog deze lijst:

II. Lijst met hondenrassen met een door de Raad van Beheer erkend stamboom die
niet worden bestempeld als hoog-risico honden.
De look-alikes en kruisingen die wel onder de definitie vallen van HR hond,
worden wel bestempeld als HR hond.
1. Boxer
2. Dobermann
3. Dogue de Bordeaux
4. English Bulldog
5. Mastiff
6. Shar-Pei
7. Mastino Napoletano
8. Rottweiler

Honden van lijst II die een stamboom hebben, vallen niet onder deze regeling. Stamboomloze en kruisingen van lijst II die voldoen aan de hierna genoemde kenmerken vallen wel onder de regeling:

Definitie hoog-risico (HR) hond
Een hoog-risico hond is een hond die bij bijten in staat is tot het toebrengen van
bovenmatig ernstige bijtschade (dood tot gevolg, het verlies van spier en/of
orgaanweefsel):
- Fysieke verschijning:
De combinatie van gewicht, bouw (kaakgrootte, spierkracht, mogelijkheid tot gelijktijdig
vastgebeten zijn en blijven ademen, weinig gripmogelijkheid op de hond door
gebetene/omstanders) zodanig dat krachtig bijten alsmede vasthouden mogelijk is van
relatief groot oppervlak bij gebetene.
- Bijtstijl:
De stijl van bijten is zodanig dat bij het bijten herhaald wordt gebeten zonder pauzes
(anders dan die tijd die het vraagt om herhaald de gebetene te bereiken met een beet –
bijvoorbeeld bij tussentijdse vluchtpoging van de gebetene) en/of langdurig wordt
vastgehouden (al dan niet met herpakken/schuiven om een betere grip te krijgen op de
gebetene en/of bij bijten in keelgebied dit voortgaand dicht te drukken), al dan niet in
combinatie met dichtdrukken van het gebied en/of toepassen van schudden/scheuren.
Beten zijn vaak gericht op kwetsbare gebieden als keel- en liesgebied, hoofd (snuit)
en/of eventueel voorpoten.
- Bijtintensiteit:
Focus op de gebetene en het bijten is intens (hond is slecht te interrumperen, los te
krijgen van gebetene en/of focus blijft op gebetene en/of andere mogelijke te bijten
mensen/dieren). Hond toont voorafgaand aan het bijten opwinding en/of stille focus op
de gebetene.
- Erfelijke basis:
De genetische basis van de hond kenmerkt zich door selectie van mens op
vechteigenschappen richting mens en/of dier. Deze genetische basis kan vermengd zijn
met eigenschappen van andere rassen/typen zoals snelheid van windhondachtigen en/of
felheid van terriërachtigen.

Dat is tenminste mijn interpretatie van het schrijven van de minister.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Tamara/Bayko
Zeer actief

Leanne schreef:Dus dan is een Boxer zonder papieren een look-alike neem ik aan.
Klopt. Stamboomloze 'rashond' = look-alike.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

De rottweiler staat zowel op lijst I als op lijst II?
Leanne
Zeer actief

Als ik dit lees op de pagina van de rijksoverheid: Ook werkt de staatssecretaris aan een fok- en importverbod voor deze hoog-risico-honden.

Dan zou dat betekenen dat het toch voor alle bovenstaande rassen gaat gelden, deze worden immers betiteld als de HR honden.
Dan alleen de vraag, geldt dit alleen voor het stamboomloos fokken of wordt het een geheel verbod :O:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Leanne schreef:Er komt een fok- en importverbod voor agressieve hondenrassen.

Ik vind hier niks over terug, toch niet alle 21 rassen die nu genoemd zijn? :hmmm:
Dan gaat het weer in de illegaliteit ....... het is het een of het ander :wink:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

"Opleiding en training
De RDA roept rasverenigingen van HR-honden uitdrukkelijk op tot organisatie van
trainingen en opleiding van hond en eigenaar. Ik onderstreep het belang van de
juiste kennis en vaardigheden en daarmee ook de door de RDA gedane oproep.
Om die reden heb ik besloten een speciaal voor houders van HR-honden geschikte
cursus verplicht te gaan stellen op grond van het Besluit houders van dieren. Mijn
streven is om deze verplichting begin 2018 in te laten gaan."
Aldus de brief van de minister => file:///C:/Users/Annelies/Downloads/Kamerbriefstandvanzakendierenwelzijn.pdf

Er staat niet of het alleen voor nieuwe eigenaren geldt, ook niet of alleen de eigenaar cursus moet doen of samen met zijn hond.

Dan over de Lijst:
"I. Lijst van honden, look-alikes en alle kruisingen met of tussen deze honden die in
ieder geval vallen onder de categorie HR hond:
1. Akita
2. American Bulldog
3. American Pitbull Terriër
4. American Staffordshire Terrier
5. Boerboel
6. Bull Mastiff
7. Bull Terrier
8. Cane Corso
9. Dogo Argentino
10. Dogo Canario
11.Staffordshire Bull Terrier.
12.Rottweiler
13. Tosa
14. Fila Brasileiro
15.Anatolische herder,
16.Zuid-Russische Owcharka
17.Kaukasische Owcharka
18. Pitbull achtigen: alle kruisingen met een pitbull:
pocket bully, micro bully, pocket pitbull, extreme pocket bully, Regular bully,
Regular Pitbull, xl en xxl pitbull, xl en xxl bully, rednose pitbull, rednose bully
19.Bully Kuta
20.Alano
21.Bandog
II. Lijst met hondenrassen met een door de Raad van Beheer erkend stamboom die
niet worden bestempeld als hoog-risico honden.
De look-alikes en kruisingen die wel onder de definitie vallen van HR hond,
worden wel bestempeld als HR hond.
1. Boxer
2. Dobermann
3. Dogue de Bordeaux
4. English Bulldog
5. Mastiff
6. Shar-Pei
7. Mastino Napoletano
8. Rottweiler "

Alle honden met én zonder stamboom van lijst I vallen onder Hoog Risico hond, met uitzondering van de honden mét stamboom van lijst II. Echter look-a-likes of kruisingen met honden van lijst II vallen wél onder de HR honden.

Qua maatregelen ben ik als bezitter van een boomloze HR hond erg tevreden, mits gemeentes niet massaal voor heel de gemeente een verbod gaat instellen of alsnog voor alle HR honden aanlijn en muilkorfplicht. Geen HR honden in overvolle stadparken en speeltuinen, er valt best wat voor te zeggen.
Ik vind het wel heel sneu voor een aantal rassen die nu op de lijst staan, maar helemaal geen incidenten veroorzaken. Zoals de APBT (American Pit Bull Terriër). Er zijn er slechts een handjevol van in Nederland en door de zeer liefhebbende en verantwoordelijke eigenaren komen die niet in de problemen.

Het is te hopen dat een aantal rasverenigingen wakker schrikt en als de sodemieter maatregelen gaat treffen zodat zij ook op lijst II komen te staan. En gemiddelde stamboom Amerikaanse Stafford, Amerikaanse Bulldog of Engelse Stafford is immers echt niet gevaarlijker dan de gemiddelde stamboom Rottweiler :19: . En dan rassen als Bullterriër, wat doen die op lijst I?
DeDiana
Zeer actief

Leanne schreef:Als ik dit lees op de pagina van de rijksoverheid: Ook werkt de staatssecretaris aan een fok- en importverbod voor deze hoog-risico-honden.

Dan zou dat betekenen dat het toch voor alle bovenstaande rassen gaat gelden, deze worden immers betiteld als de HR honden.
Dan alleen de vraag, geldt dit alleen voor het stamboomloos fokken of wordt het een geheel verbod :O:
Zoals het nu in het voorstel staat geformuleerd, zou het om de hele lijst I gaan en stamboomloze honden van lijst II. Dus alles wat als HR wordt beschouwd.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Hippo schreef: Het is te hopen dat een aantal rasverenigingen wakker schrikt en als de sodemieter maatregelen gaat treffen zodat zij ook op lijst II komen te staan. En gemiddelde stamboom Amerikaanse Stafford, Amerikaanse Bulldog of Engelse Stafford is immers echt niet gevaarlijker dan de gemiddelde stamboom Rottweiler :19: . En dan rassen als Bullterriër, wat doen die op lijst I?
Dat hoop ik ook.

Ik had de Bull Mastiff ook niet op lijst I verwacht. Dat zijn toch vaak wel enorme goedsullen.
Tamara/Bayko
Zeer actief

DeDiana schreef:De rottweiler staat zowel op lijst I als op lijst II?
Da's inderdaad nogal bijzonder. Ben benieuwd hoe dat zit.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik vind deze zin ook bijzonder uit de bijlage:
6 hondenrassen met een door de Raad van Beheer erkende stamboom zijn hierbij niet opgenomen vanwege het met goed resultaat uitselecteren van
overmatige agressiviteitkenmerken door de door de Raad van Beheer erkende stamboomorganisaties.

Gezien er 7 of 8 (afhankelijk van of je de Rottweiler wel of niet mee telt) rassen in de tweede groep zitten.
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:We kunnen nu natuurlijk gaan wachten op een enórme toestroom van HR honden richting asiels. Want in gedoe hebben Sjonnie en Anita geen zin.
Zou daar ook maar eens als een haas beleid op gaan maken. Is trouwens sowieso al nodig want de asiels puilen al uit met vechtjasserij as it is.
Ga er maar aanstaan met een volwassen hond die niets anders wil dan uitvallen en killen, - denk dat de hondenscholen dat niet aan kunnen trouwens :schrik:
Ik denk dat je niets anders kunt doen dan humaan in laten slapen, het is niet anders, kind van de rekening, maar als ze dood zijn dan is het over...... de mijne blijft trouwens lekker waar hij is- dat dat even duidelijk mogen zijn, ik heet dan ook niet Anita :engel:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 18 mei 2017 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
DeDiana
Zeer actief

Manuma schreef:
Hippo schreef: Het is te hopen dat een aantal rasverenigingen wakker schrikt en als de sodemieter maatregelen gaat treffen zodat zij ook op lijst II komen te staan. En gemiddelde stamboom Amerikaanse Stafford, Amerikaanse Bulldog of Engelse Stafford is immers echt niet gevaarlijker dan de gemiddelde stamboom Rottweiler :19: . En dan rassen als Bullterriër, wat doen die op lijst I?
Dat hoop ik ook.

Ik had de Bull Mastiff ook niet op lijst I verwacht. Dat zijn toch vaak wel enorme goedsullen.
Tja, ervaringen verschillen :ugh: Hier tegenover woont een dame met een bull mastiff en kruising bull mastiff x boerboel en die zijn beide echt hondagressief. Ik ken het ras verder niet goed, maar had ze om die reden i.c.m. de schade die ze kunnen aanrichten, dus wel op die lijst verwacht. Ik kan je wel vertellen dat ik doodsangsten uitstond toen de teef vanaf de overkant van de straat losschoot om Mila een kopje kleiner te maken. Gelukkig kon ik in een reflex de riem grijpen voordat ze bij Mila was.
Ik begrijp ook uit de brief van de staatssecretaris dat rassen van de lijst kunnen afgevoerd worden en erop geplaatst kunnen worden n.a.v de registratie van incidenten. Dat vind ik een goede zaak en hopelijk geeft die registratie in de toekomst duidelijkheid en een objectief beeld.
S@ndr@
Zeer actief

het pleintje achte i s ver genoeg.. kun je nog even een sjaggie doen
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

S@ndr@ schreef:
Leanne schreef:Er komt een fok- en importverbod voor agressieve hondenrassen.

Dan gaat het weer in de illegaliteit ....... het is het een of het ander :wink:
Dat vind ik dan minder spannend zijn er iig een stuk minder op straat....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

DeDiana schreef: Tja, ervaringen verschillen :ugh: Hier tegenover woont een dame met een bull mastiff en kruising bull mastiff x boerboel en die zijn beide echt hondagressief. Ik ken het ras verder niet goed, maar had ze om die reden i.c.m. de schade die ze kunnen aanrichten, dus wel op die lijst verwacht. Ik kan je wel vertellen dat ik doodsangsten uitstond toen de teef vanaf de overkant van de straat losschoot om Mila een kopje kleiner te maken. Gelukkig kon ik in een reflex de riem grijpen voordat ze bij Mila was.
Ik begrijp ook uit de brief van de staatssecretaris dat rassen van de lijst kunnen afgevoerd worden en erop geplaatst kunnen worden n.a.v de registratie van incidenten. Dat vind ik een goede zaak en hopelijk geeft die registratie in de toekomst duidelijkheid en een objectief beeld.
Oh jeetje :schrik: Ik ken er maar een paar hoor, ook kruisingen, en die zijn allemaal zo ontzettend lief dat ik er een heel ander beeld bij heb. Ik ken de Bull terriër dan weer van de andere kant :ugh:
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Gollum schreef:
Alfilillo schreef:
Nanna schreef:Ik denk dat DNA in de toekomst best een grote rol kan gaan spelen. Dat is sluitend, raaiwerk van agent Jan Slot, die toevallig dienst heeft, niet.
:goeie:
Ze heeft wel gelijk, in Rani ziet men ook van alles. Misschien toch maar eens een DNA test doen als ik de geldpest heb.
Ja, ze heeft absoluut gelijk. Ik moest gewoon lachen om 'raaiwerk van Jan Slot'.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Leanne
Zeer actief

DeDiana schreef:
Leanne schreef:Als ik dit lees op de pagina van de rijksoverheid: Ook werkt de staatssecretaris aan een fok- en importverbod voor deze hoog-risico-honden.

Zoals het nu in het voorstel staat geformuleerd, zou het om de hele lijst I gaan en stamboomloze honden van lijst II. Dus alles wat als HR wordt beschouwd.
Maar als dat echt zo zou zijn, dan zou toch heel fokkersland nu op zijn kop staan?
Als het ook om de stamboomhonden gaat bedoel ik dan.
Toen de RAD werd ingevoerd was er al behoorlijke heisa, toen ging het om 1 groep, laat staan al deze 21 rassen?
Ik vind het nogal wat hoor, dat er iets moet gebeuren dat is duidelijk.
Maar dat het zo rigoureus zou zijn had ik nooit verwacht.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Nanna schreef:We kunnen nu natuurlijk gaan wachten op een enórme toestroom van HR honden richting asiels. Want in gedoe hebben Sjonnie en Anita geen zin.
Zou daar ook maar eens als een haas beleid op gaan maken. Is trouwens sowieso al nodig want de asiels puilen al uit met vechtjasserij as it is.

Vraag het me af hoor. De vriend van mijn tante heeft een kruising stafford en ik vraag me af of hij überhaupt het besef heeft dat deze regels op zijn hond van toepassing (gaan) zijn. Er zullen er vast genoeg zijn die denken dat Tyson nooit een vlieg kwaad doet, dus die regels niet voor hun zijn.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Met een fokverbod ben je wel verlost van veel ellende. :mrgreen: Zitten ook niet de asiels vol met staffords en pitbulls die ongewenst zijn.
Maar, aangezien er staat dat de staatssecretaris daar aan werkt, denk ik dat het zo'n vaart nog niet loopt en dat het eerder gericht zal zijn op de honden zonder stamboom.
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen, weet nog niet goed hoe ik dit moet lezen namelijk.

Daarbij qua cursus ook wat kanttekeningen. Welke cursus willen ze dat je gaat volgen? met alle respect maar niet iedereen die les geeft weet met alle rassen goed om te gaan. Dan heb je nog de cursist ik ben gestuurd door.... en ik sta erbij en kijk erna en doe toch niet wat instructeur zegt. Dan zit je nog met omgevingsfactoren welke de hond kunnen beïnvloeden etc etc. En pupcursus tja... dan ben je vaak alle gedragsproblemen nog voor en leer je nog niks.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Brindlecardi schreef:Met een fokverbod ben je wel verlost van veel ellende. :mrgreen: Zitten ook niet de asiels vol met staffords en pitbulls die ongewenst zijn.
Maar, aangezien er staat dat de staatssecretaris daar aan werkt, denk ik dat het zo'n vaart nog niet loopt en dat het eerder gericht zal zijn op de honden zonder stamboom.
Dan mag ik hopen....
Nanna schreef:Er staat dat van Dam een verbod wil op fokken en importeren van HR rassen, een aantal rassen met stamboom uitgezonderd.
Om welke rassen gaat dat dan?
Volgens mij alle rassen van Lijst I, met of zonder stamboom.
Leanne schreef:
DeDiana schreef:

Maar als dat echt zo zou zijn, dan zou toch heel fokkersland nu op zijn kop staan?
Als het ook om de stamboomhonden gaat bedoel ik dan.
Toen de RAD werd ingevoerd was er al behoorlijke heisa, toen ging het om 1 groep, laat staan al deze 21 rassen?
Ik vind het nogal wat hoor, dat er iets moet gebeuren dat is duidelijk.
Maar dat het zo rigoureus zou zijn had ik nooit verwacht.
Dat zou je wel denken, hoewel er nog best wat rassen op staan waar volgens mij nauwelijks fokker van zijn in Nederland. Zoals de Bully Kuta, Alano, Bandog(uberhaupt geen erkend ras), Anatolische herder, Zuid-Russische Owcharka of Kaukasische Owcharka.
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Definitie hoog-risico (HR) hond
Een hoog-risico hond is een hond die bij bijten in staat is tot het toebrengen van
bovenmatig ernstige bijtschade (dood tot gevolg, het verlies van spier en/of
orgaanweefsel):
- Fysieke verschijning:
De combinatie van gewicht, bouw (kaakgrootte, spierkracht, mogelijkheid tot gelijktijdig
vastgebeten zijn en blijven ademen, weinig gripmogelijkheid op de hond door
gebetene/omstanders) zodanig dat krachtig bijten alsmede vasthouden mogelijk is van
relatief groot oppervlak bij gebetene.
- Bijtstijl:
De stijl van bijten is zodanig dat bij het bijten herhaald wordt gebeten zonder pauzes
(anders dan die tijd die het vraagt om herhaald de gebetene te bereiken met een beet –
bijvoorbeeld bij tussentijdse vluchtpoging van de gebetene) en/of langdurig wordt
vastgehouden (al dan niet met herpakken/schuiven om een betere grip te krijgen op de
gebetene en/of bij bijten in keelgebied dit voortgaand dicht te drukken), al dan niet in
combinatie met dichtdrukken van het gebied en/of toepassen van schudden/scheuren.
Beten zijn vaak gericht op kwetsbare gebieden als keel- en liesgebied, hoofd (snuit)
en/of eventueel voorpoten.
- Bijtintensiteit:
Focus op de gebetene en het bijten is intens (hond is slecht te interrumperen, los te
krijgen van gebetene en/of focus blijft op gebetene en/of andere mogelijke te bijten
mensen/dieren). Hond toont voorafgaand aan het bijten opwinding en/of stille focus op
de gebetene.
- Erfelijke basis:
De genetische basis van de hond kenmerkt zich door selectie van mens op
vechteigenschappen richting mens en/of dier. Deze genetische basis kan vermengd zijn
met eigenschappen van andere rassen/typen zoals snelheid van windhondachtigen en/of
felheid van terriërachtigen.

Als ik bovenstaand stuk zo lees staan er best dingen in die van toepassing zijn op mijn lieve Jack Russelltje en zou ook helemaal niet verbaasd zijn als ze uiteindelijk ook op de HR lijst verschijnen.
Daarom ben ik het ook zeker eens met wat DeDiana zegt:
DeDiana schreef:Ik begrijp ook uit de brief van de staatssecretaris dat rassen van de lijst kunnen afgevoerd worden en erop geplaatst kunnen worden n.a.v de registratie van incidenten. Dat vind ik een goede zaak en hopelijk geeft die registratie in de toekomst duidelijkheid en een objectief beeld.
Vriend en ik hebben wel veel tijd gestopt in de opvoeding en daar plukken we nu echt de vruchten van, maar ik zou best die toekomstige gedragscursus willen doen.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

wat let je om dat te gaan doen dan... moeten ze het eerst verplicht stellen..... ik heb behoorlijk wat cursussen gedaan, maar ik blijf erbij de kennis van de instructeurs is vaak echt niet goed genoeg... bij lange na niet
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

S@ndr@ schreef:wat let je om dat te gaan doen dan... moeten ze het eerst verplicht stellen..... ik heb behoorlijk wat cursussen gedaan, maar ik blijf erbij de kennis van de instructeurs is vaak echt niet goed genoeg... bij lange na niet
Niets.

Bedoel je de kennis in het algemeen of rasspecifiek?
De hondenschool waar we begonnen zijn ooit had een algemene aanpak voor iedere hond en dat paste op een gegeven moment niet meer. Toen overgestapt naar een school die ook rekening hield met hoe de hond is en dat ging veel beter.

Ik ben ook heel benieuwd hoe alles ingevuld en gehandhaafd gaat worden want er is nog genoeg onduidelijk.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Tamara/Bayko schreef:
DeDiana schreef:De rottweiler staat zowel op lijst I als op lijst II?
Da's inderdaad nogal bijzonder. Ben benieuwd hoe dat zit.
Ik ook :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Tja, ik roep al jaren dat het voor deze rassen (en eigenaren) vijf voor twaalf is en dat de betreffende rasvereniging(en) als de wiedeweerga actie zouden moeten ondernemen voor de overheid het zou doen. Met de botte bijl, uiteraard.
En nu blijkt het dus al vijf óver twaalf te zijn en heeft de overheid die verregaande maatregelen getroffen.
Triest voor de goede eigenaren. Maar helaas zitten die zeldzaamheden allemaal op het hondenforum en amper daar buiten.
Voor het gros van de spa-eigenaren betekent het inderdaad dat ze de klos zijn en eigenlijk maar goed ook. Want de animo om nog zo'n hond te nemen zal wel heel drastisch afnemen.
De doorsnee spa-eigenaar wíl niet eens op cursus. Of muilkorven. Of een dna-profiel laten maken. Of überhaupt een stamboom-hond aanschaffen. Te veel moeite als je ze zó per dozijn van marktplaats kunt aftrekken. Wat gelukkig met een fok- en importverbod dan ook aan banden wordt gelegd. Wat al die arme hondenrassen ook alleen maar ten goede komt. Ben ook heel blij met de plannen voor een landelijke registratie van bijtincidenten.

En wat betreft het verdwijnen van HR-rassen in de illegaliteit: dat gebeurt kennelijk toch al gezien de krantenberichten over tientallen in beslag genomen (gewonde!) spa's die klaarblijkelijk voor hondengevechten gebruikt werden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”