Leanne schreef:Maar dat het zo rigoureus zou zijn had ik nooit verwacht.
Rigorues? Ik vind de maatregelen juist helemaal niet rigoreus. Alle HR rassen verbieden in steden, verplicht muilkorven en korte lijn, tuinen met 2m hoge hekken omsluiten of alles maar in 1x afspuiten, dat zou rigoreus zijn geweest. Ik ben wel blij met deze maatregelen, ik heb het gevoel dat ze een goede balans zijn tussen het tegengaan van ongewenst slecht houderschap en een ongecontroleerde ontploffing van het SPA-bestand in verkeerde handen, en het fatsoenlijk kunnen houden van je geliefde ras voor de echte connaiseurs die ook bereid zijn hun hond te handelen passend bij de risico's van het ras.
Het enige wat ik me met deze maatregelen nog wel afvraag is hoe ze nu direct gaan helpen tegen de SPA's in verkeerde handen die er nu al zijn. Behalve het meldpunt voor gevaarlijk gedrag zijn alle maatregelen gericht op het uitdoven van de hype en van toekomstig slecht houderschap. Maar vooralsnog zal ik volgens mij slalommend door de wijk moeten trekken om de al aanwezige staffords in oncapabele handen te ontwijken.
Trouwens, de gedragscursus waar ze het over hebben is zoals ik begreep van de hondenbescherming geen gehoorzaamheidscursus met hond, maar een theoretische cursus die iemand moet doen vóór ze een hond gaan aanschaffen. Met hopelijk als effect dat veel mensen er van af zien, behalve de echte liefhebbers. En ook met informatie welke fokkers ze een geschikte hond kunnen halen als ze toch een HR hond willen aanschaffen.