Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verplichte gedragscursus voor 21 soorten risicohonden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Re: Verplichte gedragscursus voor 21 soorten risicohonden

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:wat let je om dat te gaan doen dan... moeten ze het eerst verplicht stellen..... ik heb behoorlijk wat cursussen gedaan, maar ik blijf erbij de kennis van de instructeurs is vaak echt niet goed genoeg... bij lange na niet
Ik denk dat alleen al het blote feit dat er, Godbetert, een cúrsus gedaan moet worden Sjonnie en Anita weerhoudt een pikverlenger op te halen van MP. Te veel gedoe. Als daar dan ook nog een muilkorf- en aanlijngebod in de openbare ruimte bij komt is het gedaan. Moet jij zien hoe de verkoop van onbestamboomde vechtjasserij terug hólt. En daarmee dus ook de fok.
'dan houden S en A dat beest op het pleintje achter tot hij een keer ontsnapt, ik hoop daar dan net niet te lopen als zo`n ongeleid projectiel loskomt :schrik: ...
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:wat let je om dat te gaan doen dan... moeten ze het eerst verplicht stellen..... ik heb behoorlijk wat cursussen gedaan, maar ik blijf erbij de kennis van de instructeurs is vaak echt niet goed genoeg... bij lange na niet
Ik denk dat alleen al het blote feit dat er, Godbetert, een cúrsus gedaan moet worden Sjonnie en Anita weerhoudt een pikverlenger op te halen van MP. Te veel gedoe. Als daar dan ook nog een muilkorf- en aanlijngebod in de openbare ruimte bij komt is het gedaan. Moet jij zien hoe de verkoop van onbestamboomde vechtjasserij terug hólt. En daarmee dus ook de fok.
neuh. want sjonnie en anita haben es nicht gewusst.

dat lees ik namelijk nergens. wat gebeurt er als er niet aan de voorwaarden voldaan wordt? ook als er geen incident plaatsvindt?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:
Nanna schreef:
'dan houden S en A dat beest op het pleintje achter tot hij een keer ontsnapt, ik hoop daar dan net niet te lopen als zo`n ongeleid projectiel loskomt :schrik: ...
Dat kan je nu al ook al gebeuren. Als de maatregelen erdoor komen is die kans juist een stuk kleiner.
Ik denk t niet, nu ziet dat beest af en toe nog het b os, op zon en feestdagen,
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

lieke schreef:Tja, ik roep al jaren dat het voor deze rassen (en eigenaren) vijf voor twaalf is en dat de betreffende rasvereniging(en) als de wiedeweerga actie zouden moeten ondernemen voor de overheid het zou doen. Met de botte bijl, uiteraard.
En nu blijkt het dus al vijf óver twaalf te zijn en heeft de overheid die verregaande maatregelen getroffen.
Triest voor de goede eigenaren. Maar helaas zitten die zeldzaamheden allemaal op het hondenforum en amper daar buiten.
Voor het gros van de spa-eigenaren betekent het inderdaad dat ze de klos zijn en eigenlijk maar goed ook. Want de animo om nog zo'n hond te nemen zal wel heel drastisch afnemen.
De doorsnee spa-eigenaar wíl niet eens op cursus. Of muilkorven. Of een dna-profiel laten maken. Of überhaupt een stamboom-hond aanschaffen. Te veel moeite als je ze zó per dozijn van marktplaats kunt aftrekken. Wat gelukkig met een fok- en importverbod dan ook aan banden wordt gelegd. Wat al die arme hondenrassen ook alleen maar ten goede komt. Ben ook heel blij met de plannen voor een landelijke registratie van bijtincidenten.

En wat betreft het verdwijnen van HR-rassen in de illegaliteit: dat gebeurt kennelijk toch al gezien de krantenberichten over tientallen in beslag genomen (gewonde!) spa's die klaarblijkelijk voor hondengevechten gebruikt werden.
Eens, maar naar mijn idee staan er nu heel wat rassen bij die de problemen niet veroorzaken.
Natuurlijk zal er vast wel eens iets gebeuren, maar toch niet frequent genoeg om zo zwaar "gestraft" te worden.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Leanne schreef:Maar dat het zo rigoureus zou zijn had ik nooit verwacht.
Rigorues? Ik vind de maatregelen juist helemaal niet rigoreus. Alle HR rassen verbieden in steden, verplicht muilkorven en korte lijn, tuinen met 2m hoge hekken omsluiten of alles maar in 1x afspuiten, dat zou rigoreus zijn geweest. Ik ben wel blij met deze maatregelen, ik heb het gevoel dat ze een goede balans zijn tussen het tegengaan van ongewenst slecht houderschap en een ongecontroleerde ontploffing van het SPA-bestand in verkeerde handen, en het fatsoenlijk kunnen houden van je geliefde ras voor de echte connaiseurs die ook bereid zijn hun hond te handelen passend bij de risico's van het ras.

Het enige wat ik me met deze maatregelen nog wel afvraag is hoe ze nu direct gaan helpen tegen de SPA's in verkeerde handen die er nu al zijn. Behalve het meldpunt voor gevaarlijk gedrag zijn alle maatregelen gericht op het uitdoven van de hype en van toekomstig slecht houderschap. Maar vooralsnog zal ik volgens mij slalommend door de wijk moeten trekken om de al aanwezige staffords in oncapabele handen te ontwijken.

Trouwens, de gedragscursus waar ze het over hebben is zoals ik begreep van de hondenbescherming geen gehoorzaamheidscursus met hond, maar een theoretische cursus die iemand moet doen vóór ze een hond gaan aanschaffen. Met hopelijk als effect dat veel mensen er van af zien, behalve de echte liefhebbers. En ook met informatie welke fokkers ze een geschikte hond kunnen halen als ze toch een HR hond willen aanschaffen.
Leanne
Zeer actief

mijke schreef:Rigorues?
Als blijkt dat "mijn" ras niet meer gefokt mag worden, wat dus betekent dat dit mijn laatste Akita is, vindt ik dat behoorlijk rigoureus ja.
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Leanne schreef:
Als blijkt dat "mijn" ras niet meer gefokt mag worden, wat dus betekent dat dit mijn laatste Akita is, vindt ik dat behoorlijk rigoureus ja.
Jouw ras en de meeste anderen mogen gewoon nog gefokt worden, maar dan alleen met stamboom die erkend is door de Raad van Beheer.
mijke
Zeer actief

Nanna schreef:
mijke schreef: ..maatregelen gericht op het uitdoven van de hype en van toekomstig slecht houderschap.
Er zal weinig slecht houderschap van stamboomloze HR rassen zijn in de toekomst, gezien het fok- en importverbod.
Eh? Je trekt mn uitspraak nogal uit zn verband Nanna, er klopt niks meer van zo :Q:
Suusz27
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Suusz27 »

Joh, ik ben eens ergens weggetrapt omdat ik zei dat SPA's hondagressief kunnen zijn, je die niet zo dicht op elkaar vast moet zetten en voor sommige gevallen een muilkorf geen luxe was.
Nou ik was mooi niet meer welkom. :U:
Leanne
Zeer actief

mijke schreef:
Leanne schreef:
Jouw ras en de meeste anderen mogen gewoon nog gefokt worden, maar dan alleen met stamboom die erkend is door de Raad van Beheer.
Waar lees je dat? Want zelfs de Nippon Inu kan daar geen antwoordt op geven.
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Nanna schreef:dan heb ik je verkeerd begrepen ;-) wat bedoelde jij dan?
Dat vrijwel alle maatregelen gericht zijn op een uitdoofbeleid. Er mogen geen nieuwe stamboomloze honden gefokt worden, en toekomstige baasjes moeten op cursus etc. Maar wat gebeurt er met de stamboomloze honden bij incapabele baasjes die er nu al zijn? Behalve het meldpunt en eventueel een gebiedsverbod gebeurt daar verder niks mee als ik het goed begrijp. Zo'n beest leeft wat, 15 jaar? Mijn buurvrouw heeft nog snel even een pup genomen. Dus ik meot nog 15 jaar slalommend door de wijk tot alle incapabele baasjes hun huidige honden overleden zijn en het te veel hassle voor ze is om een nieuwe te kopen.
mijke
Zeer actief

Leanne schreef:
mijke schreef:
Leanne schreef:
Waar lees je dat? Want zelfs de Nippon Inu kan daar geen antwoordt op geven.
In de eerste quote van rtl nieuws. Daar staat een hele rits rassen. Die rassen worden HR honden tenzij ze een stamboom hebben die wordt erkend door de Raad van Beheer. De maatregelen, zoals een fokverbod, gelden dus niet voor de rassen waar een sterretje achter staat.
S@ndr@
Zeer actief

Suusz27 schreef:
Joh, ik ben eens ergens weggetrapt omdat ik zei dat SPA's hondagressief kunnen zijn, je die niet zo dicht op elkaar vast moet zetten en voor sommige gevallen een muilkorf geen luxe was.
Nou ik was mooi niet meer welkom. :U:
Ja precies hoe haal je het in je hoofd, :roll:
op de KC ook een AMbulli die naar alles en iedereen uitviel, werd eigenlijk niet genoeg mee en aan gedaan op een goede manier, ik heb dat gedrag zien groeien tot het niet meer hanteerbaar was :schrik: hond is in het asiel beland, hopend op een baas die er weel iets aan kon doen op een constructieve manier
Leanne
Zeer actief

Maar toen kwam het bericht van de rijksoverheid toch dat alleen deze honden met stamboom vrij zijn:

Lijst met hondenrassen met een door de Raad van Beheer erkend stamboom die niet worden bestempeld als hoog-risico honden.
De look-alikes en kruisingen die wel onder de definitie vallen van HR hond, worden wel bestempeld als HR hond.
1. Boxer
2. Dobermann
3. Dogue de Bordeaux
4. English Bulldog
5. Mastiff
6. Shar-Pei
7. Mastino Napoletano
8. Rottweiler
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Leanne schreef:Maar toen kwam het bericht van de rijksoverheid toch dat alleen deze honden met stamboom vrij zijn:

Lijst met hondenrassen met een door de Raad van Beheer erkend stamboom die niet worden bestempeld als hoog-risico honden.
De look-alikes en kruisingen die wel onder de definitie vallen van HR hond, worden wel bestempeld als HR hond.
1. Boxer
2. Dobermann
3. Dogue de Bordeaux
4. English Bulldog
5. Mastiff
6. Shar-Pei
7. Mastino Napoletano
8. Rottweiler
Ah die lijst is anders, dat had ik nog niet gezien. Dat is wel een kort lijstje inderdaad.
Leanne
Zeer actief

Ja precies, vandaar ook mijn rigoureus :wink:

Ik neem aan dat deze pagina het meest betrouwbaar is qua info https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ico-honden
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Nanna schreef:
mijke schreef:
Nanna schreef:dan heb ik je verkeerd begrepen ;-) wat bedoelde jij dan?
Dat vrijwel alle maatregelen gericht zijn op een uitdoofbeleid. Er mogen geen nieuwe stamboomloze honden gefokt worden, en toekomstige baasjes moeten op cursus etc. Maar wat gebeurt er met de stamboomloze honden bij incapabele baasjes die er nu al zijn? Behalve het meldpunt en eventueel een gebiedsverbod gebeurt daar verder niks mee als ik het goed begrijp. Zo'n beest leeft wat, 15 jaar? Mijn buurvrouw heeft nog snel even een pup genomen. Dus ik meot nog 15 jaar slalommend door de wijk tot alle incapabele baasjes hun huidige honden overleden zijn en het te veel hassle voor ze is om een nieuwe te kopen.
De gemeente mag meer maatregelen nemen. Als blijkt dat de hond van buuf een etterbak is kan haar heel simpel en zonder meer een aanlijn- en muilkorfgebod opgelegd worden, want HR hond. Als dat sowieso al niet voor alle HR kruisingen in de openbare ruimte gaat gelden. Of er komen gebieden waar ze zich met Tyson niet mag vertonen.
maar zoiets is er toch al? voor alle honden? of kan willem geen muilkorfverplichting krijgen als hij de hond van de buren naar god helpt? :oeps:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Nanna schreef:
M@scha schreef: maar zoiets is er toch al? voor alle honden? of kan willem geen muilkorfverplichting krijgen als hij de hond van de buren naar god helpt? :oeps:
De gemeente kan nu ook een muilkorfgebod afgeven maar ik denk dat het in de toekomst al kan OMDAT het een xHR ras is. Hoeft ie verder nog niks gedaan te hebben. Dat is nu nog niet zo.
ach so. :ok:
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

mijke schreef:
Leanne schreef:Maar toen kwam het bericht van de rijksoverheid toch dat alleen deze honden met stamboom vrij zijn:

1. Boxer
2. Dobermann
3. Dogue de Bordeaux
4. English Bulldog
5. Mastiff
6. Shar-Pei
7. Mastino Napoletano
8. Rottweiler
Ah die lijst is anders, dat had ik nog niet gezien. Dat is wel een kort lijstje inderdaad.
Is het niet apart dat de Rottweiler op beide lijsten staat? Of snap ik dan niet helemaal wat ze met de lijsten bedoelen?
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Wat ik op een ander forum las:

Zojuist is bekend geworden dat RTL wel de juiste lijst heeft en er naar het ministerie verkeerde gegevens zijn gestuurd. Honden met een FCI stamboom worden hiermee gevrijwaard v directe maatregelen.

Wat er van waar is, weet ik niet.
AfbeeldingAfbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Pienda schreef:
mijke schreef:

1. Boxer
2. Dobermann
3. Dogue de Bordeaux
4. English Bulldog
5. Mastiff
6. Shar-Pei
7. Mastino Napoletano
8. Rottweiler
Is het niet apart dat de Rottweiler op beide lijsten staat? Of snap ik dan niet helemaal wat ze met de lijsten bedoelen?
Ik snap er ook geen bal van. Ook van het fok beleid niet: stamboom nog steeds wel in de toekomst of helemaal niks meer?
Rottweiler wordt in beide lijsten genoemd, dus dat is al helemaal een raadsel.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
kangalfan
Zeer actief

Ongelezen bericht door kangalfan »

Nanna schreef:Ik denk dat DNA in de toekomst best een grote rol kan gaan spelen. Dat is sluitend, raaiwerk van agent Jan Slot, die toevallig dienst heeft, niet.
Daar hebben we de honden-Nazi Nanna, die middels eugenetica honden wil omvormen tot tandeloze flowerpower hippies.
kangalfan
Zeer actief

Ongelezen bericht door kangalfan »

Door al die eigenaren van mietjeshonden die zeiken krijg je dus repressief beleid zoals dit.
De problemen worden zwaar overdreven. Sommige honden zoals kangals staan onterecht op de lijst van HR honden.
Incidenten met Kangals zijn op een hand te tellen.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Leanne schreef:
lieke schreef:Tja, ik roep al jaren dat het voor deze rassen (en eigenaren) vijf voor twaalf is en dat de betreffende rasvereniging(en) als de wiedeweerga actie zouden moeten ondernemen voor de overheid het zou doen. Met de botte bijl, uiteraard.
En nu blijkt het dus al vijf óver twaalf te zijn en heeft de overheid die verregaande maatregelen getroffen.
Triest voor de goede eigenaren. Maar helaas zitten die zeldzaamheden allemaal op het hondenforum en amper daar buiten.
Voor het gros van de spa-eigenaren betekent het inderdaad dat ze de klos zijn en eigenlijk maar goed ook. Want de animo om nog zo'n hond te nemen zal wel heel drastisch afnemen.
De doorsnee spa-eigenaar wíl niet eens op cursus. Of muilkorven. Of een dna-profiel laten maken. Of überhaupt een stamboom-hond aanschaffen. Te veel moeite als je ze zó per dozijn van marktplaats kunt aftrekken. Wat gelukkig met een fok- en importverbod dan ook aan banden wordt gelegd. Wat al die arme hondenrassen ook alleen maar ten goede komt. Ben ook heel blij met de plannen voor een landelijke registratie van bijtincidenten.

En wat betreft het verdwijnen van HR-rassen in de illegaliteit: dat gebeurt kennelijk toch al gezien de krantenberichten over tientallen in beslag genomen (gewonde!) spa's die klaarblijkelijk voor hondengevechten gebruikt werden.
Eens, maar naar mijn idee staan er nu heel wat rassen bij die de problemen niet veroorzaken.
Natuurlijk zal er vast wel eens iets gebeuren, maar toch niet frequent genoeg om zo zwaar "gestraft" te worden.
Nou ik zie het vijf over twaalf gebeuren eigenlijk helemaal niet zo , het permanente muilkorfgebod is van de baan , de one strike out regeling is weg , enkel aangelijnd naar buiten is verdwenen. Wat over blijft is een cursus en dat is een drempel die ik zelf prima vind en die inderdaad bepaalde figuren doet besluiten van dit soort honden af te zien. En de stamboomloze fok en brute kruisingen worden verboden , prima lijkt mij. Win wins situatie lijkt mij.
En een importverbod moet door de eu worden goedgekeurd , die beslissing wordt daar genomen.
En dan moet dit nog door de kamer en dan zal het wellicht nog wat zijn afgezwakt wat er over blijft.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

Nanna schreef:
M@scha schreef: maar zoiets is er toch al? voor alle honden? of kan willem geen muilkorfverplichting krijgen als hij de hond van de buren naar god helpt? :oeps:
De gemeente kan nu ook een muilkorfgebod afgeven maar ik denk dat het in de toekomst al kan OMDAT het een xHR ras is. Hoeft ie verder nog niks gedaan te hebben. Dat is nu nog niet zo.
Dat wordt echt niet gedaan zonder aanleiding dus gedraag jij je asociaal met je hond krijg je wellicht zo'n gebod maar heus niet als jij het netjes met je hond(en) doet.
En dan nog vraag ik me af hoe de handhaving gaat zijn want dat lijkt mij het grootste struikelblok.
Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Tineke schreef:
Nanna schreef:
Dat wordt echt niet gedaan zonder aanleiding dus gedraag jij je asociaal met je hond krijg je wellicht zo'n gebod maar heus niet als jij het netjes met je hond(en) doet.
En dan nog vraag ik me af hoe de handhaving gaat zijn want dat lijkt mij het grootste struikelblok.
Nou daar zou ik niet zo zeker van zijn.
Nu het ei is gelegd over welke honden hoog risico zijn, is het makkelijker preventieve maatregelen te nemen.
M@scha
Zeer actief

Tineke schreef:
Nanna schreef:
inderdaad. die handhaving blijft het probleem. hier is de politie druk met jacht maken op de hanggroepjongeren in auto's bij de kerk. als ik de politie zie zijn de auto's er niet en 5 minuten later staan ze er wel en is de politie weg. niet te doen.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Brindlecardi schreef:
Tineke schreef:
Nanna schreef:
Nou daar zou ik niet zo zeker van zijn.
Nu het ei is gelegd over welke honden hoog risico zijn, is het makkelijker preventieve maatregelen te nemen.
Makkelijk :denken: over hoeveel honden hebben we het denk je , hoeveel extra mankracht moet je daar wel niet voor hebben om daar de handhaving over uit te kunnen voeren.
Of denk je dat er op iedere melding van Tante Truus die meent dat de hond van de buren en hr hond is actie wordt ondernomen terwijl er nog nooit geen verdere klachten of meldingen over zijn geweest.

Wat ik wel denk wat zou kunnen gebeuren is dat losloopgebieden gaan aangeven dat ze , misschien op sommige dagen en tijden of wellicht standaard, niet meer welkom zijn.
Maar ook daar geld weer, wie gaat dat handhaven. Dan ligt de prioriteit eerder bij honden waar wel klachten over komen al helemaal als die bij eigenaren zitten waarvan dat bekend is.
Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Met de RAD hebben ze anders ook aardig weten te handhaven :wink:
In heel veel landen geldt de regel van muilkorven van HR honden. Dus zo gek is die regeling natuurlijk niet.
Ik vind ook dat je daar melding van moet kunnen maken als burger als er iemand rondloopt met een HR hond zonder muilkorf, mocht dat ingevoerd worden in gemeenten.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

tbeast schreef:Wat ik op een ander forum las:

Zojuist is bekend geworden dat RTL wel de juiste lijst heeft en er naar het ministerie verkeerde gegevens zijn gestuurd. Honden met een FCI stamboom worden hiermee gevrijwaard v directe maatregelen.

Wat er van waar is, weet ik niet.
Als dat zo is, dan valt het inderdaad alles mee. Mits gemeenten niet massaal alle HR honden gaan bannen uit hun steden.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”