Als je geen last wilt hebben van andere honden, moet je ze ontwijken. Er kan namelijk altijd iets gebeuren waardoor een hond eens wat minder goed luistert. Ik ontwijk ook bij voorkeur andere honden, maar als dat eens niet lukt, ga ik me niet lopen ergeren over het algemeen.malinois schreef:Jij zegt dan moet je maar ergens anders gaa lopen als je dat niet wil... omdat andere honden niet goed luisteren.Alfilillo schreef:Quoten lukt Even niet, maar ik zou niet weten waarom een goed luisterende hond niet los zou mogen lopen.
Ik heb overigens geen perfect luisterende honden hoor... maar ik wil gewoon geen last van andere honden.
Als ik m'n best doe om mijn honden goed onder controle te houden en ze geen gaten maken en gevechten uitlokken, dan doe ik wat mij betreft genoeg, ook als het soms, eens in de 20 ontmoetingen ofzo, even wat minder goed gaat. En ik verwacht dat andere mensen ervoor zorgen dat hun hond ook geen gaten maakt, ongeacht het gedrag van de andere hond.
Als ik honden had die wel uit waren op knokken, of die wat heftig kunnen reageren als een andere hond tegen hen loopt te keffen, dan zou ik ze minder los laten. Daarom is mijn volgorde van aanlijnen als er een onbekende hond of een bekende reu op ons afkomt: eerst Paco als die bij ons logeert (zoekt gevechten niet op, maar gaat ze zeker niet uit de weg en al helemaal niet bij reuen; kan wat opdringerig zijn; onbetrouwbare recall), dan Elco (conflictvermijdend, maar wel keffend op andere honden afstuivend, wat vooral enorm irritant is, maar bij het gros van de honden niets uitlokt; bij sommige teefjes en bij castraten nog weleens te opdringerig; redelijk betrouwbare recall), dan Gait (zoekt geen problemen, negeert andere honden als hij er niet op vertrouwt dat ze een kennismaking zullen waarderen; zeer goede recall).
Het uitkafferen van jonge reuen, waar dit topic mee begon, krijgt Elco dus ook niet vaak de kans voor, maar ik maak er geen probleem van als het eens gebeurt: natuurlijk hondengedrag, niet echt gewenst, maar ook niet problematisch. Meestal is het ook een reactie op opdringerigheid van zo'n 'jonkie' en niet puur omdat het nu eenmaal een puberreu is