Maar ik zie het hier ook. Mila heeft minder last van warmte dan Amy en Amoz.
Moderator: moderatorteam
Dit dus. Mijn vorige collies hadden dus een belachelijk dikke vacht. Ook in de zomer. Maar als ik de vacht goed uitgeborsteld had, zodat er voldoende lucht tussen de haren kon komen, dan hadden ze nauwelijks last van de warmte. Binnen het redelijke dan. Bij temperaturen boven de 30 graden hadden ze het natuurlijk ook warm.blacky schreef:het heeft met de luchtigheid van de vacht te maken. Een vuile vervilte vacht of een vacht die heel dicht is door veel ondervacht verstikt en is dus reuze warm en luchtige losse vacht zonder viltlaag verkoelt. Om het voorbeeld van warme landen maar eens te nemen. In de woestijn zie je de oorspronkelijke bewoners niet in bikini op een kameel zitten maar die dragen laagjes waar tussen de lucht kan circuleren. Die lucht circulatie zorgt voor verkoeling zegt men. Dus geen strakke kleren maar losse wijde kleding. Net als een losse wijde vacht van de hond. De afgaan is trouwens een voorbeeld van een hond uit warme streken met en lange vacht. dacht ik. Ook de Havanezer (Cuba) en de Coton (Madagaskar) zijn een voorbeeld van honden met langhaar.
Dit precies denk ik. Als ik Oor (korte, gladharige dunne vacht en nauwelijks ondervacht) met Shoosha (keeshond met lange vacht en enórme ondervacht) vergelijk, dan kom ik hier op uit: als ze binnen/in de schaduw zijn heeft Shoosha veel eerder last van de warmte. Of als ze wandelen bij hoge temperaturen (en het lichaam dus zelf ook veel warmte produceert), dan heeft Shoosha ook echt veeeel eerder last van de warmte. Maar als het gaat over direct zonlicht, dan is het dus Oor die sneller last heeft van de warmte, direct zonlicht kan Shoosha dan weer nauwelijks deren als ie stil ligt. Terwijl het voor Oor vrij vlot oververhitting kan betekenen. Daarbij maakt het denk ik ook nog veel verschil dat Shoosha's vacht behoorlijk licht is en die van Oor vrij donker.Paisley schreef:Misschien geldt het vooral wanneer de zon op de vacht staat? Want de omgevingstemp is natuurlijk (bijna) altijd lager dan de lichaamstemperatuur, maar wanneer de zon op de vacht staat kan de vacht heel erg warm worden. En in dat geval werkt isolatie wel in het voordeel, want dan wordt die warmte niet aan het lichaam afgegeven.
ja ook dit. Daarom worden bij honden met een lange vacht vaak toch de buik en vooral de liezen geschoren. Door de lange vacht is die plek schaduwrijk en kan de hond op zijn buik op een koude ondergrond liggen. En ook bij een border zal het schelen dat ze een luchtige vacht heeft met zo min mogelijk onderwol. (zomervacht).Boutje schreef:Ja, zo begreep ik het ook, het isoleert alleen maar. Maar vb een hond die veel warmte opwekt door werken of sporten geraakt die warmte dan weer moeilijker kwijt.
Een van mijn bijna zwarte shelties lag te slapen in de zon. Onderin voelt de vacht niet warmer dan anders.
Jinn (BC) bij het schapendrijven en 22 graden na 10 minuten oververhit en in de drinkbak moeten zetten om af te koelen, die geraakte toen al haar eigen geproduceerde warmte niet meer kwijt.
Nee, niet bij iedere vacht, maar er zijn er wel. En dan werkt het natuurlijk alleen bij een goed onderhouden vacht. Als je de ondervacht laat vervilten heeft het 0,0 zin.bouvierpoedel schreef:Zal gelden voor de wolven vachten en de oerhonden met dat soort vachten maar daar verliezen ze zelfs in Afrika nog hun vacht na de winter. En dan nog houden ze daar ook een slaapje op het warmste gedeelte van de dag en komen ook alleen maar in beweging als ze honger hebben.
Beetje te ver door geslagen en doorgetrokken dat het bij de moderne gefokte hond met verschillende type vachten ook zo zou werken.
Dat is weer wat anders.Neeltje schreef:Nee, niet bij iedere vacht, maar er zijn er wel. En dan werkt het natuurlijk alleen bij een goed onderhouden vacht. Als je de ondervacht laat vervilten heeft het 0,0 zin.bouvierpoedel schreef:Zal gelden voor de wolven vachten en de oerhonden met dat soort vachten maar daar verliezen ze zelfs in Afrika nog hun vacht na de winter. En dan nog houden ze daar ook een slaapje op het warmste gedeelte van de dag en komen ook alleen maar in beweging als ze honger hebben.
Beetje te ver door geslagen en doorgetrokken dat het bij de moderne gefokte hond met verschillende type vachten ook zo zou werken.
Lothian schreef:
Bedankt voor het luisteren naar mijn lezing.
Bedankt voor je lezing. En zo als je al bevestigd alles staat en valt met de luchtigheid van de vacht. lang of kort maakt dan geen bal uit. Als de lucht er goed in kan circuleren is het goed. Ook bij een natte vacht. Een vervilte drie dubbel dikke vacht die nat is gaat idd broeien. Afkoeling van circulerende lucht bij verdampen water is dan niet mogelijk ja bij de toplaag maar niet op de huid. (ook simpele natuurkunde).Lothian schreef:Een timberwolf in de winter:
https://thumbs.dreamstime.com/z/lone-ti ... 996891.jpg
En een timberwolf in de zomer:
https://thumbs.dreamstime.com/z/lone-ti ... 804179.jpg
Al het andere is door mensen verzonnen onzin.
Isoleren is niets anders dan dat de warmteoverdracht wordt beperkt. Als de hond warmer is dan de lucht (en dat is in Nederland bijna altijd zo) blijft die warmte dus binnen de vacht hangen.
Vachtlengte zegt niet alles, want een dunne lange vacht kan slechter isoleren dan een korte maar heel dikke vacht. Maar je mag ervan uitgaan dat de vacht van een gemiddelde Newfoundlander of dergelijken echt ontzettend heet is voor de hond.
Dan heb je nog dat haren stralingswarmte tegenhouden (zonnestralen) maar dat doet een korte of dunne vacht net zo goed als een vijfdubbele vacht. Ik ken veel honden met een enorme bos haar die flink opknapten van een scheerbeurt in de zomer. Ik ken geen honden die het daarna warmer hadden.
Broeien is ook al zo'n gevleugelde term in hondenland. Er wordt vaak gezegd dat je hond het warmer krijgt van nat zijn. Maar verdampend vocht onttrekt warmte, dat is simpele natuurkunde. Als je hond dus nat is of er een natte lap op de hond ligt kan dat verkoelend werken. Tenzij je zo'n heftig dikke vacht hebt dat het vocht niet weg kan - dan krijg je inderdaad het 'broeien' waarbij er een laag hete, vochtige lucht tussen de vacht wordt vastgehouden. Maar kortstokhaar Zorro had altijd veel baat bij een natte theedoek op zijn zwarte rug tijdens hete wandelingen.
Bedankt voor het luisteren naar mijn lezing.