Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat te doen... Wie weet raad...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Cicey80

Wat te doen... Wie weet raad...

Ongelezen bericht door Cicey80 »

Onze hond Bob is 5 jaar en echt een hele lieve hond. Luisterd op zich goed maar.....

Sinds dat we onze andere hond (16) in hebben moeten laten slapen is Bob veranderd.

Toen onze andere hond nog leefde en wanneer iemand binnen komt in huis was Bob altijd al wel enthousiast. Dat uitte zich vooral in springen en druk doen. En nee dat springen keurden we niet goed.

Nu is het binnen komen van iemand een regelrechte ramp. Hij springt, blaft en haren gaan recht overeind. En hij probeert soms te happen. De buurman heeft hij al gebeten, was geen aanleiding toe.

Wanneer de mensen even binnen zijn verandert hij weer in de lieve hond die hij echt is.

Het lijkt er op dat hij ons wil beschermen of dat hij op die momenten echt over de top dominant is.

Iemand een goede tip hoe dit te kunnen stoppen / straffen?

Bob is een mengelmoesje bordercollie, labrador en munsterlander.

We hebben zelf 2 kinderen van 2 en er komen ook kindjes hier maar dit moet stoppen. Voordat het te laat is.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Re: Wat te doen... Wie weet raad...

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Ik zou hem, als er bezoek binnen komt even apart doen, handigst lijkt mij een bench, zodat hij alles wel mee krijgt, is hij gekalmeerd dan kan hij rustig de gasten begroeten, zo doe ik het bij mijn hond, dat werkt op zich prima
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Enige remedie lijkt me de opwinding eruit halen. Blijkbaar heeft hij daar onvoldoende sturing in gehad en slaat de opwinding nu om in minder gezellig gedrag.
Lijkt me goed er op te gaan trainen. Dus als er bezoek is, stuur de hond dan naar zijn mand en laat hem daar ook. Voor de zekerheid zou je hem daar ook even kunnen aanlijnen.
Laat het bezoek binnen komen en plaats nemen. Geef de hond pas 'vrij' als de hond echt tot rust is gekomen. Weer teveel opwinding? Ga dan maar weer terug in je mand. Zo zou ik het in ieder geval doen. (zal vast niet in hondenopvoedboekjes staan)

Het simpelste is natuurlijk de hond gewoon wegsluiten bij bezoek. Maar ik zou zelf toch kijken of je de hond niet gewoon wat kan sturen.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik ben geen expert...
Maar het lijkt erop dat hij onzeker is geworden na het wegvallen van jullie oudje.
Wie van de 2 was mmm? "de baas" wie van de 2 nam de leiding? als dat het oudje was dan kan het zijn dat jullie hond nu de "leiding" gaat nemen die hij niet aankan.

Vraag het aan iemand die er meer verstand van heeft dan ik en het beter uit kan leggen :wink:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Hij klinkt helemaal niet over the top dominant, maar juist bang en onzeker. Of in ieder geval brengt het (voor hem onverwacht) binnentreden van mensen een boel stress met zich mee. Mijn hond heeft hier ook last van (al zou ze nooit bijten) en het is lastig er uit te trainen, maar je kunt het wel beter begeleiden. Wij doen de hond als er iemand langs komt in de bench, en pas als iedereen rustig zit en zij gekalmeerd is mag ze hallo komen zeggen. Met uitzondering van mensen die ze goed kent en leuk vindt, daar mag ze direct hallo zeggen omdat ze eigenlijk bij ruiken pas door heeft dat het - oh joy!- een leuk persoon is. Voor die tijd is ze te opgewonden om haar neus te gebruiken waardoor ze mensen vaak niet direct herkent.

Los hiervan zou je kunnen gaan trainen op afzonderlijke triggers van het bezoek. Dus bijvoorbeeld op de deurbel, of kloppen op de deur, mensen voor het raam. Langzaam opbouwen en counter conditioning gebruiken. Het is een hele klus hoor, je hebt echt een lange adem nodig en eerlijk gezegd ben ik daar zelf soms iets te laks voor, maar het kan wel. Succes!
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik zou een (goede) gedragsdeskundige raadplegen. Zeker omdat hij de buurman al gebeten heeft en er kindjes over de vloer komen. Persoonlijk denk ik dat hij denkt zich dit te kunnen permitteren en een strakkere sturing nodig heeft maar dat is raden vanaf mijn scherm :wink:
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Peer reageert hier ook heftig bij binnenkomst. Hij doet, voor hij denkt.
Hij blaft, stuitert en kan happen, zelfs bij mensen die hij goed kent.
Hier gaan ze in de bench bij binnenkomst van bezoekers. Zodra de spanning weg is mogen ze kijken. Dan is het ook prima allemaal.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

alm@ schreef:Ik zou een (goede) gedragsdeskundige raadplegen. Zeker omdat hij de buurman al gebeten heeft en er kindjes over de vloer komen. Persoonlijk denk ik dat hij denkt zich dit te kunnen permitteren en een strakkere sturing nodig heeft maar dat is raden vanaf mijn scherm :wink:
Mee eens :ok:

Ik denk dat je hond stuurloos is geworden door het wegvallen van de andere hond.
Dus nu zal je die sturing zelf moeten geven.
Goede hulp daarbij lijkt me noodzakelijk.

Tot die tijd in ieder geval aangelijnd bij je houden of desnoods even wegsluiten zodat er geen ongelukken gebeuren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik zou er ook hulp bij zoeken om jullie weer op één lijn te krijgen.
Mijn reu Doran vind vreemd bezoek -vooral mannen- ook helemaal niks en is niet te beroerd om te bijten, dit heeft niks met onzekerheid te maken trouwens, eerder het tegenover gestelde.
Maar die zet ik onder appèl en zeg dat het goed is en dan luisterd hij perfect, daarna leg ik hem aan m'n voeten en hoef ik hem alleen weer even onder appèl te zetten als die persoon opstaat om naar het toilet te gaan ofzo.

Als hij mensen (mannen) beter leert kennen is het prima, zolang ze maar niks van hem willen!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”