Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zalmkop

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

MarjoleinM
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Labradoodle
Aantal honden: 1

Zalmkop

Ongelezen bericht door MarjoleinM »

Ik ben een zalmkop aan het ontdooien en wil deze morgen aan mijn hond geven. Het is een hond van 9,5 kg en die zalmkop is groot. Kan ik de kop in zijn geheel geven?
Ze krijgt verder geen botten, wel KVV (180 gram per dag) gedroogde nekspier (geelhaar) en bullepees.
Is zo'n kop geven verantwoord?
Sandra&co

Re: Zalmkop

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Zo'n kop kun je prima geven, maar persoonlijk zou ik 'm doormidden snijden. Jouw hond is maar iets zwaarder dan Sofi en die krijgt ook maar een halve, daar heeft ze meer dan genoeg aan ;)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier konden ze twee dagen voort op elk een halve zalmkop. Twee hondjes van rond de 7 kilo. Ik zou dus een halve geven en dan morgen een halve portie kvv. En dan liever voordat de kop helemaal ontdooid is hem al halveren en de rest weer in de vriezer stoppen
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Voor een hond die geen kauw-werk gewend is, vind ik een zalmkop niet geschikt. Te hard.
Rowan, ca 27 kg, krijgt 1 hele per keer dat is voor hem een forse maaltijd. Een hondje wat nog niet de helft weegt.. ik zou eerst andersoortige botten geven voor ik een zalmkop zou geven.

Suzanne
MarjoleinM
Vaste gebruiker

Bedankt voor het meedenken. Ga in ieder geval geen hele geven! Eerst morgen maar eens kijken wat ze er mee gaat doen. Ze is gek op vis dus ik verwacht dat ze er blij van wordt!
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Toch herhaal ik even: ik vind het te hard voor een hond die niet gewend is bot te eten.

Suzanne
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

MarjoleinM schreef:Bedankt voor het meedenken. Ga in ieder geval geen hele geven! Eerst morgen maar eens kijken wat ze er mee gaat doen. Ze is gek op vis dus ik verwacht dat ze er blij van wordt!
Kans is groot dat ze er niks mee doet, zoals eerder gezegd is het erg hard.
Mijne moeten het niet iig en die zijn ook gek op vis, maar zalmkop laten ze liggen!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Mieke-Navajo
Actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël

Ongelezen bericht door Mieke-Navajo »

~Suzanne~ schreef:Toch herhaal ik even: ik vind het te hard voor een hond die niet gewend is bot te eten.

Suzanne
Hier net zo, maar dan bij een jonge hond die wel botten gewend is. Ze liet de kop liggen omdat ze er niet doorheen kwam. Buiten wat gesabbel om kwam er niet meer uit. Heb het uiteindelijk in stukken gemaakt en toen was het meer te behappen en vast te pakken. Jonge hond eet wel zalmlijven.
Het uitzicht op de berg is net zo mooi als de weg er naar toe. :zwaai
MarjoleinM
Vaste gebruiker

Ligt nog steeds in de koelkast. Twijfel of ik het zal geven. Misschien een stuk eraf hakken? Het is nog niet eens ontdooid! Ligt al ruim 24 uur in de koelkast. Ben ook bang dat ze er diarree van krijgt...
Mieke-Navajo
Actief

Zalm is sowieso laxerend, je kunt er wel iets vanaf knippen of zagen. Ik gebruik altijd zo'n broodzaag mes. En de kop zelf blijft hard, ook na ontdooien.
Maar met 24 uur koelkast zal misschien het diepste deel nog echt hard bevroren zijn, op de oppervlakte waar je ook vlees ziet dat is toch wel zacht?
Sandra&co

Sofi (heb 'r net gewogen: 7,2kg) is ook niet echt botten gewend. Ze krijgt Smuldier en wat gedroogd spul, maar die krijgt een halve zalmkop weg hoor. Niet zoals Izzy in een paar minuten, ze heeft er wel serieuze arbeid aan, maar ze krijgt het weg :denken: Gewoon zorgen dat ze rustig ergens in d'r eentje kan knagen en je hebt er waarschijnlijk even geen kind aan.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

misschien eerst eens met een kleinere vis beginnen? Kijken hoe dat gaat. De gemiddelde visboer hier is blij als ik weer eens vraag of ie zalmkoppen kan meenemen. Is voor hem afval
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Mieke-Navajo
Actief

Sandra&co schreef:Sofi (heb 'r net gewogen: 7,2kg) is ook niet echt botten gewend. Ze krijgt Smuldier en wat gedroogd spul, maar die krijgt een halve zalmkop weg hoor. Niet zoals Izzy in een paar minuten, ze heeft er wel serieuze arbeid aan, maar ze krijgt het weg :denken: Gewoon zorgen dat ze rustig ergens in d'r eentje kan knagen en je hebt er waarschijnlijk even geen kind aan.
Is de zalmkop niet even groot als Sofi der hoofd? :F:
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Ik heb Indy met 11 weken een zalmkop gegeven. Het was niet een erg grote. Om te knagen. Heb hem na de helft weggehaald. Hij kon het prima. Was al met kipvleugels bezig en sprot als kluifsnack. Voor de rest KVV. Inmiddels 18 weken en eet regelmatig barf naast KVV. Deze week een lap pens en daar zit hij goed op te kauwen.
Afbeelding
Neeltje
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Hier eten ze eigenlijk altijd kvv, dus beperkt ervaring met barf. De halve zalmkop was geen enkel probleem
Filmpje van 2 weken geleden
https://youtu.be/VKLw_-7vMhY
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Fotogravinnetje schreef:Hier eten ze eigenlijk altijd kvv, dus beperkt ervaring met barf. De halve zalmkop was geen enkel probleem
Filmpje van 2 weken geleden
https://youtu.be/VKLw_-7vMhY
Hoe heb je die zalmkop zo netjes doormidden gesneden?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Scherp mes, kop was volgens mij nog half bevroren
MarjoleinM
Vaste gebruiker

Heb net een stuk zalmkop gegeven. Ze snuffelt eraan, likt eraan, loopt ervan weg, gaat er weer heen en zo maar door. Nu laat ze hem liggen. Helaas, dacht wat heerlijks te geven maar geen succes....
Donkere Dame
Actief

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

MarjoleinM schreef:Helaas, dacht wat heerlijks te geven maar geen succes....
:idea: ja ken dat, vervelend hé :ugh:
Sandra&co

MarjoleinM schreef:Heb net een stuk zalmkop gegeven. Ze snuffelt eraan, likt eraan, loopt ervan weg, gaat er weer heen en zo maar door. Nu laat ze hem liggen. Helaas, dacht wat heerlijks te geven maar geen succes....
Misschien te koud? Heb je er wat warm water overheen laten lopen? Dan komt die geur wat vrij en eten ze het hier ook sneller op ;) Een ijskoude kop laten ze hier ook liggen.
MarjoleinM
Vaste gebruiker

Andere vissoort proberen dan maar. Welke vis kan ik aan mijn hond geven? Sardientje? Haring ( maar die zijn toch gezouten)?
Haal je die bij de visboer of bevroren? Of andere vis? Geef je dat dan ipv een maaltijd?
Mijn hond eet nu twee x per dag 90 gram KVV.
Sandra&co

Gewoon proberen. Zoute vis kan, maar liever zo weinig mogelijk. Ik geef van alles en nog wat...tilapia, zalm(kop/gedroogde huid), tonijn, noem maar op. Ze hebben geen voorkeur voor bevroren of vers. Maar het blijft toch echt uitproberen wat je hond lust.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik geef haring, makreel en sardientjes. Alles via mn kvv verkooppunt en/of via de lokale visboer. Koop t ingevroren en ongezouten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”