De eenden hebben nu veel jongen en vliegen niet meer op. Rani vond het altijd wel leuk om ze op te laten vliegen en een stuk met ze mee te rennen en ik heb dat toegestaan, en ja dat is heel stom besef ik me nu. Rani sprong laatst pardoes in de sloot achter een eend met haar kroost aan en wilde niet meer luisteren. Vol overgave zwom ze erachteraan, uit zicht en uit mijn bereik. Ik heb met de andere twee honden de sloot gevolgd, ik denk wel 500 meter. De sloot liep door een speeltuin die afgesloten was dmv wildroosters en daar durfden de andere twee honden niet overheen. Ik ben bij het rooster blijven staan roepen en uiteindelijk kwam Rani in galop aanrennen terwijl ze haar bek aflikte
Sindsdien houd ik haar dus aan de lijn langs sloten en mag ze alleen los om speeltjes te apporteren. Als ze gaat dan gaat ze en is ze niet meer bereikbaar. Rani heeft ook al eens een vis gevangen en opgegeten, dat is natuurlijk ontzettend zelfbelonend gedrag en ik denk dat ik dat er niet meer uitkrijg.
Mijn vriend krijgt haar wel uit de jachtmodus maar die heeft een ontzettend harde bulderstem. Ik vrees dat ik het gedrag altijd voor moet zijn omdat ik geen indruk maak met mijn stem.
Hebben jullie nog zinnig advies hierover?