"rennen en gek doen"?
Moderator: moderatorteam
Maar dan zouden de honden toch met bosjes bij de dierenarts moeten zitten met een gebroken staart en als dat het geval zou zijn, denk ik dat het couperen van staarten misschien wel niet verboden was geweest. Dan zouden er hier op het forum toch ook tig honden moeten zijn geweest met een gebroken staart?ZivaNomi schreef:Je gaat mij vertellen dat wij een hond van anderhalf met bomvol energie gewoon maar lekker niet meer naar de bos zouden moeten brengen? Als het zo ver was mocht ie inderdaad 2-4 weken niks, maar daarna... wat, een ontzettend goede jachthond maar op asphalt aan de korte riem voor de rest van zijn leven?Paisley schreef:Als je honden aan de lopende band hun staarten breken, wat doe je dan met je hond?![]()
"rennen en gek doen"?
Ik ken het totaal niet. Van mn eigen honden niet, maar ook niet uit de jachtgroep waar ik trainde, waar ook veel staande honden trainden.ZivaNomi schreef:Je gaat mij vertellen dat wij een hond van anderhalf met bomvol energie gewoon maar lekker niet meer naar de bos zouden moeten brengen? Als het zo ver was mocht ie inderdaad 2-4 weken niks, maar daarna... wat, een ontzettend goede jachthond maar op asphalt aan de korte riem voor de rest van zijn leven?Paisley schreef:Als je honden aan de lopende band hun staarten breken, wat doe je dan met je hond?![]()
"rennen en gek doen"?
1: Als die oren voor zoveel problemen zorgen, waarom worden er dan geen puntoren op gefokt?Remco v/d Sanden schreef:Als fervent liefhebber van Bouviers moet ik zeggen dat een gecoupeerde boef voor mij persoonlijk vele malen mooier is dan een ongecoupeerde. Ik snap dat het hier niet meer mag en heb daar vrede mee, maar er zitten imo wel 2 nadeeltjes aan het niet couperen.
1e en belangrijkste, mijn ervaring is dat een ongecoupeerde boef sneller last had van vuile en ontstoken oren. De grote lappen die erop liggen willen meer broeien en minder luchten lijkt het wel. En als ze er dan gevoelig voor zijn kan je weer met de Aurizon aan de gang om alles zuiver te krijgen.
2e "nadeeltje" een ongecoupeerde staart heeft een grote kans op beschadigen. Noem breuk, tussen een deur, happen door andere honden etc. Om maar te zwijgen over het praktische nut dat je glazen over tafel gelanceerd worden met zo'n zwabber eraan...
Maar goed. De eerste boef die ik ooit zag met oren en staart dacht ik echt dat het een poedel was... Ze zijn nu opeens veel knuffelbaarder en schattiger voor veel mensen, wat niet altijd gewenst is. Maar je leert er mee leven, het gaat uiteindelijk om het karakter en de hond.
Tenmashi schreef:1: Als die oren voor zoveel problemen zorgen, waarom worden er dan geen puntoren op gefokt?Remco v/d Sanden schreef:Als fervent liefhebber van Bouviers moet ik zeggen dat een gecoupeerde boef voor mij persoonlijk vele malen mooier is dan een ongecoupeerde. Ik snap dat het hier niet meer mag en heb daar vrede mee, maar er zitten imo wel 2 nadeeltjes aan het niet couperen.
1e en belangrijkste, mijn ervaring is dat een ongecoupeerde boef sneller last had van vuile en ontstoken oren. De grote lappen die erop liggen willen meer broeien en minder luchten lijkt het wel. En als ze er dan gevoelig voor zijn kan je weer met de Aurizon aan de gang om alles zuiver te krijgen.
2e "nadeeltje" een ongecoupeerde staart heeft een grote kans op beschadigen. Noem breuk, tussen een deur, happen door andere honden etc. Om maar te zwijgen over het praktische nut dat je glazen over tafel gelanceerd worden met zo'n zwabber eraan...
Maar goed. De eerste boef die ik ooit zag met oren en staart dacht ik echt dat het een poedel was... Ze zijn nu opeens veel knuffelbaarder en schattiger voor veel mensen, wat niet altijd gewenst is. Maar je leert er mee leven, het gaat uiteindelijk om het karakter en de hond.
2: Als die staart zo'n ramp is, waarom wordt er dan geen betere staart of een bobtail/staartloos gen in gefokt? (Heeft iemand al eens met boxers gedaan mbv corgi's)
Oh ja, raszuiverheid.
Tenmashi schreef:1: Als die oren voor zoveel problemen zorgen, waarom worden er dan geen puntoren op gefokt?Remco v/d Sanden schreef:Als fervent liefhebber van Bouviers moet ik zeggen dat een gecoupeerde boef voor mij persoonlijk vele malen mooier is dan een ongecoupeerde. Ik snap dat het hier niet meer mag en heb daar vrede mee, maar er zitten imo wel 2 nadeeltjes aan het niet couperen.
2: Als die staart zo'n ramp is, waarom wordt er dan geen betere staart of een bobtail/staartloos gen in gefokt? (Heeft iemand al eens met boxers gedaan mbv corgi's)
Oh ja, raszuiverheid.
malinois schreef:Gebroken niet maar de dober met staart sloeg hem dagelijks kapot... tot bloedens toe. T bloed zat overal... van plafond tot op tv.
Daar wordt je echt niet vrolijk van hoor... er zat geen haar meer op. De mechels hebben een hele andere staart, dragen hem veel hoger en de dikke vacht erop dempt.
Bij de bouvier komen kortstaten voor .Enkelvoudig dominant gen met de grote kans dat als je 2 ouders met korte staart hebt de jongen andere afwijkingen hebben dan alleen korte staart. Komt meer in de africhting lijnen voor.Tenmashi schreef:1: Als die oren voor zoveel problemen zorgen, waarom worden er dan geen puntoren op gefokt?Remco v/d Sanden schreef:Als fervent liefhebber van Bouviers moet ik zeggen dat een gecoupeerde boef voor mij persoonlijk vele malen mooier is dan een ongecoupeerde. Ik snap dat het hier niet meer mag en heb daar vrede mee, maar er zitten imo wel 2 nadeeltjes aan het niet couperen.
Oh ja, raszuiverheid.
Sommige dierenartsen deden het maar hoofdzakelijk werd het door bepaalde fokkers gedaan en niet altijd op een vriendelijke manier.Wolfsblut schreef:Ik kan me de tijd nog goed herinneren dat bepaalde hondenrassen standaard gecoupeerd werden. Mijn ouders hadden er ook een. Een Dwergschnauzer met gecoupeerde oortjes en staart. Zag er overigens prachtig en zeer pittig uit. Zonder medische noodzaak ben ik er geen voorstander van. Mooi vind ik het echter wel.
Ik vraag me nu wel af wie dat couperen deed, was dat voorbehouden aan dierenartsen?
Paisley schreef: Ja na amputatie kan t niet meer stuk. Maar je glazen kunnen ook niet van tafel gewapperd als je bij voorbaat je hele servies op straat pleurt. Dat is net zo'n onlogische oplossing dan die staart eraf halen.
Leuk om te zien hoe mensen kunnen lezen.... Heb ik ergens gezegd dat mijn honden nu gecoupeerd zijn?Anja schreef: Ja dit is nou echt een goede reden om een dier te verminken![]()
Als je je glazen zo belangrijk vindt dat je het een reden vind zijn staart eraf te knippen zou ik helemaal geen hond nemen.
Nee. Wie heeft dat weg gezegd dan?Remco v/d Sanden schreef: Leuk om te zien hoe mensen kunnen lezen.... Heb ik ergens gezegd dat mijn honden nu gecoupeerd zijn?
Outcross met een EarDale?bouvierpoedel schreef:Bij de bouvier komen kortstaten voor .Enkelvoudig dominant gen met de grote kans dat als je 2 ouders met korte staart hebt de jongen andere afwijkingen hebben dan alleen korte staart. Komt meer in de africhting lijnen voor.Tenmashi schreef:1: Als die oren voor zoveel problemen zorgen, waarom worden er dan geen puntoren op gefokt?Remco v/d Sanden schreef:Als fervent liefhebber van Bouviers moet ik zeggen dat een gecoupeerde boef voor mij persoonlijk vele malen mooier is dan een ongecoupeerde. Ik snap dat het hier niet meer mag en heb daar vrede mee, maar er zitten imo wel 2 nadeeltjes aan het niet couperen.
Oh ja, raszuiverheid.
Een reu van mij heeft pas een nest gehad waarvan 5 van de 10 puppen een korte staart hadden.
Om staande puntoortjes te fokken heb je wel een eerste exemplaar nodig , gaat zo moeilijk zonder.
Juist , hoe haal je het in je hoofd. Schaam je.Remco v/d Sanden schreef:Paisley schreef: Ja na amputatie kan t niet meer stuk. Maar je glazen kunnen ook niet van tafel gewapperd als je bij voorbaat je hele servies op straat pleurt. Dat is net zo'n onlogische oplossing dan die staart eraf halen.Leuk om te zien hoe mensen kunnen lezen.... Heb ik ergens gezegd dat mijn honden nu gecoupeerd zijn?Anja schreef: Ja dit is nou echt een goede reden om een dier te verminken![]()
Als je je glazen zo belangrijk vindt dat je het een reden vind zijn staart eraf te knippen zou ik helemaal geen hond nemen.
Ik heb het over het verschil, en de voor mij bijkomende "gemakjes" die mijn oude gecoupeerde honden hadden tov de huidige lang-oorige en lang-staartige honden. Vroeger werden deze honden per definitie gecoupeerd, dus onzin uitkramen "bij voorbaat m'n servies op straat pleuren" of "dat ik dan maar geen hond moet nemen"... tsja.. Dit was toen de rasstandaard. Zeker bij mijn honden uit de werklijn. Erg makkelijk om dit nu iemand te verwijten wat toen de regel was ipv de uitzondering omdat ik zeg dat ik die honden liever zag/had....
Ik schaam me diep dat ik ooit gecoupeerde honden heb gehad.... wat haalde ik me toen in het hoofd... en dat ik dit nog mooi vond.. en praktisch.... de schande....
Zit je nu je eigen Eardale aan te prijzen.wolvster schreef:Outcross met een EarDale?bouvierpoedel schreef:Bij de bouvier komen kortstaten voor .Enkelvoudig dominant gen met de grote kans dat als je 2 ouders met korte staart hebt de jongen andere afwijkingen hebben dan alleen korte staart. Komt meer in de africhting lijnen voor.Tenmashi schreef:1: Als die oren voor zoveel problemen zorgen, waarom worden er dan geen puntoren op gefokt?Remco v/d Sanden schreef:Als fervent liefhebber van Bouviers moet ik zeggen dat een gecoupeerde boef voor mij persoonlijk vele malen mooier is dan een ongecoupeerde. Ik snap dat het hier niet meer mag en heb daar vrede mee, maar er zitten imo wel 2 nadeeltjes aan het niet couperen.
Oh ja, raszuiverheid.
Een reu van mij heeft pas een nest gehad waarvan 5 van de 10 puppen een korte staart hadden.
Om staande puntoortjes te fokken heb je wel een eerste exemplaar nodig , gaat zo moeilijk zonder.
Goed zoRemco v/d Sanden schreef:
Ik schaam me diep dat ik ooit gecoupeerde honden heb gehad.... wat haalde ik me toen in het hoofd... en dat ik dit nog mooi vond.. en praktisch.... de schande....
Ik stem voor.wolvster schreef:Outcross met een EarDale?bouvierpoedel schreef:Bij de bouvier komen kortstaten voor .Enkelvoudig dominant gen met de grote kans dat als je 2 ouders met korte staart hebt de jongen andere afwijkingen hebben dan alleen korte staart. Komt meer in de africhting lijnen voor.Tenmashi schreef:1: Als die oren voor zoveel problemen zorgen, waarom worden er dan geen puntoren op gefokt?Remco v/d Sanden schreef:Als fervent liefhebber van Bouviers moet ik zeggen dat een gecoupeerde boef voor mij persoonlijk vele malen mooier is dan een ongecoupeerde. Ik snap dat het hier niet meer mag en heb daar vrede mee, maar er zitten imo wel 2 nadeeltjes aan het niet couperen.
Oh ja, raszuiverheid.
Niet meer, maar vroeger had couperen echt wel nut. Dat is later in de rasstandaard terechtgekomen als norm en is nu gelukkig weer teruggedraaid omdat het originele nut er van niet echt meer van toepassing is.Natas1991 schreef:Volgens mij heeft in de meeste gevallen couperen geen echte functie. Het is in meeste gevallen dat mensen de hond dan mooier vinden.
Ik denk dat dit toch vaker voorkomt dan je denkt. Vooral bij honden met dun behaarde staarten. Daarvan wordt de punt makkelijk kapot geslagen, zeker bij honden die in een kennel worden gehouden.Natas1991 schreef: Ken een vooral waarbij een hond zijn staart deels gecoupeerd moest worden nadat de staart verwond was geraakt en de wond niet wilde genezen en dat gedeelte begon te rotten af te sterven. Maar ja dat komt denk niet vaak voor. Ik zelf vind couperen ook onnodig als er geen medische reden voor is.
In de tijd dat er nog een god en duvel heerste.Sandra&co schreef:Niet meer, maar vroeger had couperen echt wel nut. Dat is later in de rasstandaard terechtgekomen als norm en is nu gelukkig weer teruggedraaid omdat het originele nut er van niet echt meer van toepassing is.Natas1991 schreef:Volgens mij heeft in de meeste gevallen couperen geen echte functie. Het is in meeste gevallen dat mensen de hond dan mooier vinden.
Omdat er in huis niets staat waar je het ding aan kan kapot slaan.Neeltje schreef:Ik denk dat dit toch vaker voorkomt dan je denkt. Vooral bij honden met dun behaarde staarten. Daarvan wordt de punt makkelijk kapot geslagen, zeker bij honden die in een kennel worden gehouden.Natas1991 schreef: Ken een vooral waarbij een hond zijn staart deels gecoupeerd moest worden nadat de staart verwond was geraakt en de wond niet wilde genezen en dat gedeelte begon te rotten af te sterven. Maar ja dat komt denk niet vaak voor. Ik zelf vind couperen ook onnodig als er geen medische reden voor is.
In de meeste gevallen heeft couperen geen nut. Couperen kan van nut zijn, als een "gebruikshond" WEL leed ondervind.Sandra&co schreef:Niet meer, maar vroeger had couperen echt wel nut. Dat is later in de rasstandaard terechtgekomen als norm en is nu gelukkig weer teruggedraaid omdat het originele nut er van niet echt meer van toepassing is.Natas1991 schreef:Volgens mij heeft in de meeste gevallen couperen geen echte functie. Het is in meeste gevallen dat mensen de hond dan mooier vinden.
ik had een bouvier die zulke oren had...Nanna schreef:In Amerika couperen ze die oren zo dat ze heel lang blijven. Krijg je imo een behoorlijk debiliserend effect door![]()
En dan kijkt de gemiddelde Boxer tóch al niet heel snugger uit zijn ogen![]()