Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

plastische chirurgie

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

plastische chirurgie

Ongelezen bericht door lucie »

net gelezen op Dogzine: plastische chirurgie voor honden in opkomst.
Ik dacht toch dat met de ontwikkeling en 'verbetering' van allerlei (mode)rassen, kleding en allerlei andere ridicule accessoires de grens toch wel enigszins was bereikt in hondenland. Maar niks blijkt minder waar: ook onze honden moeten geloven aan de plastische hysterie. Balimplantaten, borstreconstructies en buikwandcorrecties, het kan niet op.
Zijn we nu echt helemaal gek geworden met z'n allen :ugh:

Héééél misschien zijn er situaties denkbaar waarin een esthetische ingreep nog enigszins te verdedigen zou zijn. Ik noem maar wat, een kunstoog voor een hond die een oog moet missen. Is er een medische noodzaak, ok vooruit, mits het niet toe te schrijven is aan de raskenmerken want dan had je om te beginnen al even na moeten denken om zo'n ras aan te schaffen (ik laat het nu voor de discussie maar even in het midden dat bv een hond met zonder neusgaten er wellicht bij gebaat zou zijn; het gaat mij erom dat een hond waarbij je bij voorbaat al weet dat hij potentieel niet normaal kan ademen uberhaupt niet zou mogen worden gefokt, zodat je niet achteraf de daaruit voortvloeiende ellende moet gaan 'herstellen').

Ik trek niet gauw van leer, maar dit maakt me echt woest :devil: :piew:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: plastische chirurgie

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik kan er vrij kort over zijn. Medisch noodzakelijke ingrepen zijn precies dat. Als het dan 1 op 1 zo uitgevoerd kan worden dat het eindresultaat ook nog "mooi" is mag best een operatie deels ook cosmetisch zijn. Maar 'cosmetisch om het cosmetische' ... nee, lijkt me niet.

Maar, de oren van mijn honden zijn wel geplakt geweest ;-) en ik weet zeker dat ik daar niet alleen in ben... ;-) maar de stand van de oren opereren zodat het mooier is? Nope!
Dat gezegd hebbende; ik weet vrij zeker dat als mijn honden een operatie nodig gehad zouden hebben en het is precies in dat gebied, ik gevoelig zou zijn geweest voor "laat ze dan maar meteen in de juiste stand zetten". Maar zonder die medische noodzaak? No way!

Suzanne
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

ZivaNomi schreef:Belachelijk. Net als het plakken van oren bij sheltiepups zodat ze "netjes" gaan staan volgens de rasstandaard. Doe toch effe normaal. :kotz:
Toen ik dat oren plakken voor het eerst zag, was ik ook verbijsterd.

Maar het schijnt voor sommige mensen heel normaal te zijn. Ik ben ook wel eens forumhonden op de foto tegen gekomen met een halve rol leukoplast erop.
Afbeelding
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door yodi »

Nou toevallig had ik het er vanmorgen nog over, Nelle zit wel wat ruim in haar vel, een kleine buik correctie zou wel strak lijken.
Nee echt?????
Afbeelding
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Dit gebeurd al langer. Er bestaat al een paar jaar nep testikels voor gecastreerde reuen. Ik zou het zelf niet doen bij mijn hond.
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Toen ik 20 jaar geleden stage liep bij een dierenarts kwamen er al regelmatig sharpeis voor een facelift.
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Ik pieker er zelfs voor mezelf niet over, dus al helemaal niet voor mijn hond. Ook niet nodig, want ik heb altijd bloedjes van honden gehad :pffff:
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

in mijn hond wordt niet gesneden, of het moet iets medisch zijn, iets wat noodzakelijk is,
maar echt niet voor het uiterlijk.
trouwens Lana is al bloedmooi [in mijn ogen dan welteverstaan]
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Toen ik dat plakken voor de eerste keer zag (hier op het forum) was ik ook behoorlijk verbaasd. Maar ik vind toch niet dat je dat over een kam kunt scheren met plastische chirurgie. Ik neem tenminste aan dat hondjes van dat plakken geen last hebben? Zelf zou ik het niet doen trouwens, maar als ze er geen last van hebben kan ik er verder niet mee zitten als iemand dat nodig vindt. Plastische chirurgie daarentegen is een heel ander verhaal.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Belachelijk. Dingen die mensen puur voor hun eigen ego doen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief

Tara schreef:
Alfilillo schreef:Belachelijk. Dingen die mensen puur voor hun eigen ego doen.
Nou, hoezo?
Je kent de motivatie van andere mensen toch niet?
Mag jij me vertellen wat voor nut het voor de hond heeft om er nepballen aan te hangen. Dan had je ze er beter helemaal niet af kunnen halen.

Alfil & Lily
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Oh dat is wel wat voor Uma :cheer: *noteert volgend spaardoel*
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik kan niet wachten tot Sofi een buikwandcorrectie krijgt. Hangtieten zonder ooit puppies te hebben gehad is zó née.
Paisley
Zeer actief

Manuma schreef:Oh dat is wel wat voor Uma :cheer: *noteert volgend spaardoel*
Wat zou je laten doen? Wat vollere jukbeenderen of een lift waardoor dr immer kritische gelaatsuitdrukking iets optimistischer komt te staan? :engel:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Alfilillo schreef:
Tara schreef:
Alfilillo schreef:Belachelijk. Dingen die mensen puur voor hun eigen ego doen.
Nou, hoezo?
Je kent de motivatie van andere mensen toch niet?
Mag jij me vertellen wat voor nut het voor de hond heeft om er nepballen aan te hangen. Dan had je ze er beter helemaal niet af kunnen halen.
Das niet zo moeilijk hoor... vroeger kon je alleen met een hond met 2 ingedaalde ballen aan een cacit wedstrijd (africhting) meedoen. Das nu vervelend als ie er maar 1 of zelfs geen had... niet alles wordt door de mens geregeld he de natuur helpt ook een handje soms. Overigens zou ik t zelf niet doen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

ZivaNomi schreef:Belachelijk. Net als het plakken van oren bij sheltiepups zodat ze "netjes" gaan staan volgens de rasstandaard. Doe toch effe normaal. :kotz:
Paisley schreef:
Toen ik dat oren plakken voor het eerst zag, was ik ook verbijsterd.

Maar het schijnt voor sommige mensen heel normaal te zijn. Ik ben ook wel eens forumhonden op de foto tegen gekomen met een halve rol leukoplast erop.
mijke schreef:Toen ik dat plakken voor de eerste keer zag (hier op het forum) was ik ook behoorlijk verbaasd. Maar ik vind toch niet dat je dat over een kam kunt scheren met plastische chirurgie. Ik neem tenminste aan dat hondjes van dat plakken geen last hebben? Zelf zou ik het niet doen trouwens, maar als ze er geen last van hebben kan ik er verder niet mee zitten als iemand dat nodig vindt. Plastische chirurgie daarentegen is een heel ander verhaal.
*steekt hand omhoog*

Yup dat was ik. Kijk eens hoeveel nut het had :mrgreen:

Maar even serieus, ik vind plakken van oren wel even van een heel andere orde dan chirurgische ingrepen en injecties alleen maar om 'het mooi'.
Ik kan eerlijk zeggen dat Murdock het hooguit een half uur vervelend vond en daarna nergens meer last van had.

Tsja... Ik ken ook mensen die de nagels van hun hond superkort knippen omdat ze gek worden van het getik op het laminaat.
Daar kun je ook je twijfels bij hebben, maar schadelijk of ingrijpend voor de hond is het echt niet.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
wolvster schreef: Tsja... Ik ken ook mensen die de nagels van hun hond superkort knippen omdat ze gek worden van het getik op het laminaat.
Echt? :80:

Wij hebben parket liggen, en daar tikken hondennageltjes op, maar dat hoor je toch op een gegeven moment helemaal niet meer?
Ik ook niet hoor, maar blijkbaar zijn er mensen die er niet tegen kunnen.
Geen probleem wat mij betreft als ze dat zo oplossen.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ten eerste bestaat plastische chirurgie bij honden natuurlijk al heel lang, dus dat is an sich niets nieuws. Echter mag dat binnen het kader van de welzijnswet voor dieren godzijdank enkel op medische indicatie. Dat het een enkele keer ook vanuit andere motivaties zal gebeuren kun je uiteraard niet uitsluiten, maar zomaar even laten doen bij welke willekeurige DA dan ook zit er dus niet in.

wolvster schreef: Tsja... Ik ken ook mensen die de nagels van hun hond superkort knippen omdat ze gek worden van het getik op het laminaat.
<knip>
Daar zie ik wel een probleem in. Je kunt (op een mogelijk enkele uitzondering na) nagels niet 'superkort' knippen zonder flink in het leven te knippen. Als je dat telkens weer bewust doet omdat je godbetert zelf kiest voor én laminaat én honden dan vind ik dat wel een probleem ja. Belachelijk.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:Ten eerste bestaat plastische chirurgie bij honden natuurlijk al heel lang, dus dat is an sich niets nieuws. Echter mag dat binnen het kader van de welzijnswet voor dieren godzijdank enkel op medische indicatie. Dat het een enkele keer ook vanuit andere motivaties zal gebeuren kun je uiteraard niet uitsluiten, maar zomaar even laten doen bij welke willekeurige DA dan ook zit er dus niet in.

<knip>
Daar zie ik wel een probleem in. Je kunt (op een mogelijk enkele uitzondering na) nagels niet 'superkort' knippen zonder flink in het leven te knippen. Als je dat telkens weer bewust doet omdat je godbetert zelf kiest voor én laminaat én honden dan vind ik dat wel een probleem ja. Belachelijk.
Ik weet niet of ze zover gaan, want dat bloed natuurlijk als een rund en dat is ook niet goed voor t laminaat :wink:

Uiteraard zou ik daar ook een probleem in zien!
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:Ten eerste bestaat plastische chirurgie bij honden natuurlijk al heel lang, dus dat is an sich niets nieuws. Echter mag dat binnen het kader van de welzijnswet voor dieren godzijdank enkel op medische indicatie. Dat het een enkele keer ook vanuit andere motivaties zal gebeuren kun je uiteraard niet uitsluiten, maar zomaar even laten doen bij welke willekeurige DA dan ook zit er dus niet in.

<knip>
Ik weet niet of ze zover gaan, want dat bloed natuurlijk als een rund en dat is ook niet goed voor t laminaat :wink:

Uiteraard zou ik daar ook een probleem in zien!
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Cleva schreef:
malinois schreef:Overigens zou ik t zelf niet doen.
Nou ja, het interesseert me niet en ik ben gierig maar als castreren een fluitje van een cent is dan is het implanteren van een nepbal al helemaal niets om moeilijk over te doen.
Want kan het die hond schelen met welke reden er hechtingen tussen zijn achterpoten zitten?
als je vanuit de hond gaat denken, zoals je zelf schrijft, dan zal het hem om ESTHETISCHE redenen (ik ga er geen castratie discussie van maken) beslist niks boeien of er nu wel of niks tussen z'n poten bengelt.
Wat ik er zo vreselijk op tegen heb is dat het juist helemaal niet (meer) om de hond zelf gaat. Zoals Nanna zegt: het vermenselijken neemt met plastische chirurgie dramatische vormen aan. Koop je een truitje voor de hond omdat ie zichzelf niet warm genoeg kan houden, ok. Schaf je een hele garderobe aan en onderwerp je het beest aan gezellige verkleedpartijen, dan ga je in mijn ogen al een stap te ver; het is absoluut niet in het belang van de hond.
Maar dan ook nog aan zijn lijf gaan lopen klooien omdat de uitgerekte tepels je niet aanstaan bv :kotz:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Soms overlappen dingen elkaar. Als en indien een hond echt last heeft van die 'hangtieten' zou ik er vast wat aan laten doen en denken "het staat ook wat fraaier"; maar als het alleen om het fraaier gaat dan echt no way.

Zo lijken er meer "grensgevalln' denkbaar en daar ben ik dan niet fel op tegen. Alles hangt af van de context en in wiens belang gedacht wordt.

En ja, het plakken van oren vind ik van andere orde.

Suzanne
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

~Suzanne~ schreef:Soms overlappen dingen elkaar. Als en indien een hond echt last heeft van die 'hangtieten' zou ik er vast wat aan laten doen en denken "het staat ook wat fraaier"; maar als het alleen om het fraaier gaat dan echt no way.

Zo lijken er meer "grensgevalln' denkbaar en daar ben ik dan niet fel op tegen. Alles hangt af van de context en in wiens belang gedacht wordt.

En ja, het plakken van oren vind ik van andere orde.

Suzanne
Precies dit dus. Ik ken iemand die bij de teef na het 2e (en laatste) nestje 4 tepels heeft laten weghalen omdat die buik met tepels waren uitgezakt en letterlijk alle kanten op wapperde als de hond liep. Dat vond het dier zelf vervelend, die hapte dan naar haar buik. Ik ken ook mensen die bij een reu nepballen erin hebben laten zetten, omdat de hond anders niet verkoopbaar was. Dat vind ik dan weer discutabel.
Ik heb geen moeite met ingrepen waar een ongemak van de hond mee wordt verminderd. Met daarbij de kanttekening dat als het komt door een foutief fokbeleid op extremen, ze daar eens op zouden moeten letter.

Plakken van oren heb ik geen moeit mee, heb ik zelf ook gedaan bij mijn dobers en bij 1 mechel. Probleem bij bijv dobers is dat meer dan de helft oren plakt. Ze zijn eerst decennia gefokt op oren die na couperen makkelijk omhoog staan. En nu mag er niet meer worden gecoupeerd, maar hebben nog veel bloedlijnen oren die bij de aanzet omhoog gaan staan of zelfs rose prick.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Cleva schreef:
Sandra&co schreef:Ik kan niet wachten tot Sofi een buikwandcorrectie krijgt. Hangtieten zonder ooit puppies te hebben gehad is zó née.
En soms is het ja. Gewoon vanuit medisch oogpunt.

Afbeelding
Een tumor is toch net wat anders dan een oorzaakloze lubberbuik :oeps:
Alfilillo
Zeer actief

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat een operatieve ingreep om medische redenen ethisch verantwoord is.

Alfil & Lily
Paisley
Zeer actief

wolvster schreef:
Yup dat was ik. Kijk eens hoeveel nut het had :mrgreen:

Maar even serieus, ik vind plakken van oren wel even van een heel andere orde dan chirurgische ingrepen en injecties alleen maar om 'het mooi'.
Ik kan eerlijk zeggen dat Murdock het hooguit een half uur vervelend vond en daarna nergens meer last van had.
Ik vond het ook niet zielig ofzo. Ik was meer verbaasd. Ik kon me niet zo goed indenken dat mensen zo graag invloed willen hebben als iets onbelangrijks als de oorstand. En dat hele rashonden/show-gebeuren was een wereld die ik niet kende.

Inmiddels snap ik het beter, want toen Kiwi er zo bij liep, begon ik ook te hopen dat er nog enige symmetrie in zou komen :LOL:

Afbeelding
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Grappig Paisley, ik zou juist gehoopt hebben dat het zo bleef :mrgreen:
Paisley
Zeer actief

mijke schreef:Grappig Paisley, ik zou juist gehoopt hebben dat het zo bleef :mrgreen:
:LOL: Jij wel ja!

Nou ik vind dr knapper geworden :mann:
Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik vind hangoren lelijk bij mechels dus ik zou ook plakken als t nodig was. Moet er 15 jaar tegenaan kijken voor iets wat simpel voorkomen kan worden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Uma's oren zouden ook mooier zijn als ze even wat dichter bij elkaar zouden staan. Kan ik dat ook niet vastplakken? Ik heb al een haarelastiekje geprobeerd maar dat is niet strak genoeg geloof ik.

Nah. Ik word al gek als mijn haar net iets te strak in een staart zit. Lijkt me bloedirritant zitten als iets vastgeplakt zit. Ik heb Uma en ik vind haar nu bloedmooi, liefde maakt blind :LOL: En ik heb megaveel geluk als ik er nog minstens 12 jaar naar mag kijken :I: al staan die oren gekruist! Sjonge.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”