Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geen tuin en een hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DezeNaam
Vaste gebruiker

Geen tuin en een hond

Ongelezen bericht door DezeNaam »

Hallo allemaal, ik zat met een (klein) vraagje.
Als alles goed gaat krijg ik normaal gezien binnen vier maanden een Mechelse herder puppy maar ik zit dus met het 'probleem' dat we nog geen tuin hebben. Nu is dat niet direct het probleem maar ik vroeg me af waar ik het best met de hond kan spelen als pup zijnde? Aangezien ik de hond eigenlijk liefst wil leren dat ze binnen rustig moet zijn en dat er niet gespeeld wordt.
Nu heb is er in de buurt letterlijk zo'n 500 meter verder een klein losloopparkje waar volgens mij niet veel mensen komen. Natuurlijk kan je hier met een volwassen hond gerust spelen maar ik vroeg me af of het voor een puppy niet te afleidend is om buiten te zijn (en dus nieuwe indrukken op te doen) en te spelen? Of zouden jullie dus toch gewoon met de hond spelen maar dan bijvoorbeeld aanleren dat dit enkel op bepaalde plaatsen mag zoals in de gang of in de living?

Een ander ding dat ik me afvroeg was; is het nu echt slecht om je puppy te laten apporteren? Aangezien ik vaak lees dat dit belastend is voor de voorpoten etc. Maar aan de andere kant denk ik zelf van, de pup moet toch gewoon spieren kunnen opbouwen en leren apporteren? En vanaf welke leeftijd mag je de puppy leren trappen af te lopen? (Niet dat ze dit dan elke keer moet doen, maar gewoon zodat ze dit alvast kan en ik niet plots een 1 jarige hond heb die de trap niet af durft.)

Sorry als het topic fout staat trouwens! Ik wist niet zeker waar ik het moest plaatsen.
Alvast bedankt. :)
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Re: Geen tuin en een hond

Ongelezen bericht door mijke »

Waarom moet de hond binnen altijd rustig zijn? Wij spelen altijd binnen met onze hond want we hebben geen tuin. Gewoon als we er zin in hebben. Als de zin over is is het spelen ook weer klaar. Dat kan een hond prima leren hoor.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Je kan toch niet een pup in huis hebben en nooit spelen? Precies wat Mijke zegt. Juist leuk en gezellig.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Pups kun je prima laten apporteren maar je kunt NIET met een ballenwerper aan de gang ;-)

Speeltjes kun je ook gewoon met de hand 50 cm weggooien en later een meter. Waar het om gaat is dat je probeert te voorkomen dat de pup/jonge hond krappe en snelle wendingen moet maken. Een rollende bal kan dus wel (gewoon uit de hand onderhands 1, 2 3 meter wegrollen.. maar dat met die ballenwerper.... nee... (trouwens, da's ook voor volwassen honden niet goed om daar mee door - en door - een door te gaan.

Suzanne
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Genoeg spelletjes die je kunt doen zonder dat er in huis gerend wordt. Hier mogen ze elkaar ook niet achterna rennen in huis. Toch hebben ze allebei als jonge pup wel de gekke 5 minuten gehad in huis, waarbij er gerend werd. Met het wat ouder worden is dat prima om te buigen. Nu heerst er het grootste deel van de tijd rust in huis
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Dat je pup niet in huis mag spelen ga je vast nog wel op terug komen. Of je krijgt een hele lastige tijd :mrgreen:

Consequent zijn is goed, maar ik zou de regel aanpassen. Leer je pup om op commando op zn plaats te gaan, en daar te blijven. Zo kun je je pup daarheen sturen als je wil dat er eventjes niet gespeeld wordt, zoals wanneer je gaat eten, aan het bellen bent of iemand op bezoek krijgt.

Mijn honden zijn ruim volwassen maar spelen nog steeds in huis. Ik vind dat prima, en voor de honden is het onmisbaar. Laten we stellen dat een hond 2 uur per dag uit gelaten wordt (is voor veel honden veel te optimistisch, maar toe maar) dat betekent niet dat het leven voor ze ophoudt in die andere 22 uur van het etmaal.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het lijkt me vrij onmogelijk, zeker met jouw raskeuze, om niet in huis te spelen met je pup. Mijn collie deed als pup niets anders: wakker zijn betekende spelen. Nou is zij in het voorjaar geboren en heb ik wel een tuin, maar we speelden ook gewoon binnen. Ik heb haar wel meteen geleerd wat 'klaar' betekent en daar pluk ik nu nog steeds de vruchten van. Als pup gaf ik haar dan een kluifje of iets waar ze zichzelf verder mee kon vermaken.

Ik liet mijn collie ook als pup al spelenderwijs apporteren, dat deed ze met 6-7 weken in het nest al. Met zachte knuffeltjes, gewoon een klein stukje wegrollen en niet te lang achter elkaar. Zij is nooit een lompe hond geweest, dus dat ging allemaal vrij beheerst. Spelen met andere honden ging vaak met heel wat raardere en abruptere bewegingen gepaard.
Traplopen heb ik ook als pup al met haar geoefend. Dat kan ook geen kwaad als je ze beheerst de trap op en af laat lopen (niet rennen of springen) en het niet te vaak doet.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

een beetje spelen in huis ontkom je niet aan, tis wel een pup, en is ook leuk.
maar wilde ravot en ren partijen wil ik ook niet in huis, vooral nu niet meer, hou ik geen meubelstuk meer op zijn plek hahahaa
in huis geef ik haar nu wat meer zoek en vindt spelletjes, [vooral als het een dag erg slecht weer is]
in het begin zal het wel meevallen, een pup slaapt natuurlijk ontzettend veel,
met zindelijk maken kom je al veel buiten, en dan zijn al die nieuwe indrukken al heel vermoeiend voor zo'n pup.
traplopen heb ik nooit met haar gedaan, is hier ook niet nodig, ze mag toch niet boven komen.
een trapje in het bos of zo, doet ze probleemloos.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Lanavandevledders schreef:een beetje spelen in huis ontkom je niet aan, tis wel een pup, en is ook leuk.
maar wilde ravot en ren partijen wil ik ook niet in huis, vooral nu niet meer, hou ik geen meubelstuk meer op zijn plek hahahaa
in huis geef ik haar nu wat meer zoek en vindt spelletjes, [vooral als het een dag erg slecht weer is]
met zindelijk maken kom je al veel buiten, en dan zijn al die nieuwe indrukken al heel vermoeiend voor zo'n pup.
traplopen heb ik nooit met haar gedaan, is hier ook niet nodig, ze mag toch niet boven komen.
Nou met een herder, en zeker een mechel, zou ik niet de illusie hebben dat ze veel slapen. :Q:
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Brindlecardi schreef:
Lanavandevledders schreef:een beetje spelen in huis ontkom je niet aan, tis wel een pup, en is ook leuk.
Nou met een herder, en zeker een mechel, zou ik niet de illusie hebben dat ze veel slapen. :Q:
tja heb alleen ervaring met een rottweiler, maar de eerste weken sliep ze best veel.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Brindlecardi schreef:
Als je geluk hebt de 1e paar weken wel :engel: Maar die tijd tussen het slapen door hadden ze toch wel wat spel nodig. Maar ik geloof inderdaad niet dat je dat gaat redden als de pup nooit binnen mag spelen, alleen elke keer naar buiten was hier bij lange na niet genoeg uitdaging/prikkels om meteen in slaap te vallen.

Mijn honden mogen best spelen binnen, maar niet heen en weer rennen bijvoorbeeld. Juist bij een pup is het handig als je binnen wel met de pup speelt en deze ook zelf laat spelen, om bijvoorbeeld een alternatief te kunnen bieden bij slopen en om gewoon te leren wat mag e wat niet mag bij spelen. Apporteren doe ik niet zoals bij een volwassen hond, maar zoals al meerdere keren benoemd is een paar meter weg rollen en laten ophalen. Geen meters weggooien. Spieren opbouwen moet natuurlijk, maar wel rekening houdend met de botten die nog volop in de groei zijn. Wild spelen en over de kop heen met andere honden (of de bal) probeer ik dus te voorkomen.
Dorine.
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dorine. »

Ik sluit me aan bij wat andere mensen zeggen over het wél binnen spelen. Zelf met mijn eigen hond gaat dit ook prima, maar er zijn natuurlijk wel spelletjes die ik alleen buiten doe zoals ballen gooien. Een bal rollen of naar zijn hoofd gooien zodat hij het moet vangen doe ik wel binnen. Hij heeft een prima uitknop en ligt vaak binnen te slapen. Wel iets waar je voor uit moet kijken (nouja, moeten is een groot woord natuurlijk ;). Kijk of de vloer glad is. Als pups sprinten/bochten maken en dan uitglijden kunnen ze ongelukkig terecht komen. Wij hadden een stuk zeil neergelegd op ons laminaat en dan speelden we vooral daar. Iets meer grip. :)

Je vroeg ook of het ok is om op het losloopveldje te spelen met je hond, of dat het te druk/te veel prikkels zijn. Ik zou zeggen dat het juist super goed is om daar ook te spelen met je hond. Ja, er zijn meer prikkels dan in de woonkamer maar dat is dan meteen een stiekeme training: baas is leuk terwijl er ook geurtjes, mensen, honden, geluiden voorbij komen. Dus ik zeg gewoon lekker veel daar spelen ook! :)
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Waarom zou je pup niet binnen mogen spelen? je kan de pup ook leren binnen jouw grenzen te spelen
Ik vind het geen probleem, zolang ze er maar geen wild west van maken

Het is voor een pup niet slecht om te apporteren, juist goed en leuk om ze deze uitdaging te bieden, doe het alleen met beleid
Ook trap lopen kan je met een pup gelijk doen, maar ook dit met beleid, liefst eerst een trap met lage treden zoeken, zorg dat je pup echt loopt, en niet springt.
DezeNaam
Vaste gebruiker

Mijn idee was gewoon om altijd naar buiten te gaan om te spelen, ook al weet ik dat dat inderdaad regelmatig zal moeten dan. :p Maar misschien is het inderdaad gewoon het beste om binnen te spelen en gewoon duidelijke grenzen te stellen dat we alleen spelen als ik dat zeg, niet dat ze uiteindelijk constant een speeltje in mijn gezicht probeert te drukken.

Ik wist trouwens niet dat een ballenwerper slecht was voor een volwassen hond? Ik moet eerlijk toegeven dat ik waarschijnlijk wel van plan was er een te kopen als mijn hond ouder was aangezien ik niet ongelooflijk ver kan gooien.. x) Kan je me misschien uitleggen wat er precies slecht aan is? Want buiten dat de bal verder gegooid kan worden zie ik er niet veel verschil mee als je hem gewoon zou gooien.

Maar bedankt voor jullie reacties! Ik zal dus wel gewoon binnen spelen en de aan- en uitknop proberen te installeren. :p

Ik stelde deze vraag ook voornamelijk omdat de BC van mijn vrienden erg druk is in huis en zij er uiteindelijk ook soms vervelend van worden omdat ze constant met een speeltje achter je aanloopt. Al is het uiteindelijk ook wel hun eigen fout omdat ze niet kordaat genoeg zijn op dat gebied.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

DezeNaam schreef:Mijn idee was gewoon om altijd naar buiten te gaan om te spelen, ook al weet ik dat dat inderdaad regelmatig zal moeten dan. :p Maar misschien is het inderdaad gewoon het beste om binnen te spelen en gewoon duidelijke grenzen te stellen dat we alleen spelen als ik dat zeg, niet dat ze uiteindelijk constant een speeltje in mijn gezicht probeert te drukken.

Ik wist trouwens niet dat een ballenwerper slecht was voor een volwassen hond? Ik moet eerlijk toegeven dat ik waarschijnlijk wel van plan was er een te kopen als mijn hond ouder was aangezien ik niet ongelooflijk ver kan gooien.. x) Kan je me misschien uitleggen wat er precies slecht aan is? Want buiten dat de bal verder gegooid kan worden zie ik er niet veel verschil mee als je hem gewoon zou gooien.

Maar bedankt voor jullie reacties! Ik zal dus wel gewoon binnen spelen en de aan- en uitknop proberen te installeren. :p

Ik stelde deze vraag ook voornamelijk omdat de BC van mijn vrienden erg druk is in huis en zij er uiteindelijk ook soms vervelend van worden omdat ze constant met een speeltje achter je aanloopt. Al is het uiteindelijk ook wel hun eigen fout omdat ze niet kordaat genoeg zijn op dat gebied.
Door de snelheid van de bal gaat de hond ook op snelheid en moet dan abrupt stil gaan staan. En die wendingen op den duur. Da's funest voor de spieren. Kijk, dat ding mee nemen en er een keer of 5 mee gooien onderweg is prima, maar je hebt van die malloten die zo'n ding meenemen naar het strand en de hond rent zich bijna dood achter die bal aan door het zand. .... eigelijk vind ik dat ook opgaan voor grasvelden e.d. Het abrupte remmen en de wendingen die de hond moet maken zijn hier het grootste probleem.
Naast geestelijke uitdaging zou naast de fiets draven een beter idee zijn, mits op de juiste leeftijd op de juiste manier aangeleerd.

Suzanne
Bonnaxa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bonnaxa »

Het is ook gewoon een stukje opvoeding. Je moet honden ook wel leren niets doen. En natuurlijk kun je ook spel aanpassen aan binnen/buiten. Zeker met een pup ontkom je er niet aan dat je binnen ook speelt, maar dit hoeft natuurlijk niet altijd rennen achter een bal aan te zijn. Denospelletjes zijn ook voor pups zeer geschikt.

Los daarvan snap ik je angst voor buiten niet zo goed. Natuurlijk zijn daar meer prikkels dan in huis, maar ook dat moeten ze leren. Je begint natuurlijk niet door je puppy midden in een groep honden voor het eerst los te laten, maar lekker buiten spelen met haar op een rustige plek en dat opbouwen is juist goed.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

ik hoop wel dat je rekening houdt met je buren.
Als je boven iemand woont tenminste.
Mijn bovenburen hebben ook een mechel en die spelen alleen maar binnen en die pony breekt de tent inmiddels iedere dag 5x af. Buiten gebeurt er niks en alles wat hij doet doet hij dus binnen. En ik word er gek van, van zijn gestamp en geblaf.
Onderschat alstublieft niet hoeveel overlast het eventueel kan veroorzaken.
Dus ik vind dat buitenspelen helemaal geen gek idee hoor.Ik zou het mijn bovenburen alleen maar aanmoedigen hahaha
Maar je kunt bijv. ook zoekspelletjes doen in huis , dan hoeft er niet gerend te worden.
Ik zou het afwisselen en naarmate hij ouder word duidelijker worden in het binnen en buiten spelen
Ik heb ook geen tuin en onze honden speelden met elkaar maar ook geen geren in huis hoor, vooral beetje potenbijten en worstelen en verder was er rust. Tijdens de wandelingen mochten ze dan gewoon lekker raggen.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Nou TS, hier in huis wordt ook niet gespeeld. En zoals je kunt zien heb ik Mechelse Herders en Jack Russells. Allemaal hoog energie honden. Maar in huis spelen doen we niet, in huis heerst rust. Je mag op een botje kouwen of een keer met een knuffel rondsjouwen, maar dat is meteen de grens.
En dat is zo geleerd. Spelen doen we buiten. En wonen zonder tuin is ook geen probleem. Zolang je er maar ook maar op uit trekt met je puppy. En hem daarnaast voldoende rust gunt..

Apporteren is ook geen probleem. Je hoeft het apport niet weg te gooien hè, je kunt het hem ook laten opzoeken. Succes met je pup.
Gr. Aniek

Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nou, hier heb ik ook de regel dat er in huis niet gespeeld mag worden hoor :19: Ik woon niet zo groot en de huizen zijn gehorig, dus dat vind ik lastig. Plus dat ik het juist voor honden met een hoog energielevel belangrijk vind dat ze van jongs af aan leren ook hun rust te nemen. Buiten mogen ze hun goddelijke gang gaan, maar in huis is er rust. En ja, als pup zijn ze heus ook eens aan het schudden met een flostouw, maar daar blijft het ook bij. Ik heb nu een tuin, maar in de vorige woning niet en daar is Biz opgegroeid. Ze ging al snel gewoon mee op de dagelijkse wandelingen, maar ik nam haar ook regelmatig apart mee voor wat spelen en trainen. Gewoon naar veldjes in de buurt inderdaad. Juist nu ze pup zijn moet je ze leren dat ze ondanks alle prikkels om zich heen aandacht voor jou moeten hebben. Gaat bij de ene pup makkelijker dan bij de ander, maar begin daar juist maar zo vroeg mogelijk mee. Als ze het als pup niet leren maak je het jezelf heel erg moeilijk zodra ze volwassen zijn :wink:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

DezeNaam schreef:Maar misschien is het inderdaad gewoon het beste om binnen te spelen en gewoon duidelijke grenzen te stellen dat we alleen spelen als ik dat zeg, niet dat ze uiteindelijk constant een speeltje in mijn gezicht probeert te drukken.
Waarom zou je je hond niet gewoon zelf laten aangeven wanneer ie zin heeft in spelen? Die van mij komt ook wel eens aanzetten met iets. Soms heb ik daar zin in en dan doe ik mee. Soms heb ik geen zin of geen tijd en dan zeg ik nee. Je hond goed opvoeden betekent niet dat ie helemaal geen eigen mening meer mag hebben ;) Het is een achterhaald idee dat de hond daardoor de "baas" zou spelen ofzo.
DezeNaam
Vaste gebruiker

Bedankt Suzanne dat is eigenlijk erg logisch uiteraard.:) Als de hond oud genoeg is ben ik van plan te gaan skateboarden uiteindelijk. Ben al aan het kijken naar speciale trektuigjes en kan niet wachten om er later uiteindelijk mee te beginnen haha.:p

Bonnaxa ik heb niet echt angst hoor. Ik had gewoon het idee dat het in het begin te afleidend/druk zou zijn voor de pup om buiten te zijn en te spelen.

Goed punt Eefje83! Ik zal er zeker rekening mee houden. Zoekspelletjes doen is een goeie, denk dat ik haar daar binnen voornamelijk mee zal bezighouden en een flostouw kan ook nog niet zoveel kwaad.

Dankjewel Budkens! Binnen zal ze sowieso regelmatig iets krijgen om op te kauwen zodat ze wat bezig kan zijn. De apport verstopen is ook een goede tip.:)

Dat klopt Maeve! Ik kijk regelmatig filmpjes van trainingen en daar benadrukken ze ook vaak dat het belangrijk is om in drukkere omgevingen te trainen. Ik denk dat ik het binnen gewoon rustig ga houden en gewoon snoepjes zal verstoppen en dergelijke. Maar het 'echte' spelen is dan voor buiten.

Dat klopt mijke maar Mechelaars zijn vaak nogal onvermoeibaar dus ik heb schrik dat ze dan constant zal blijven proberen. Al kan ik het inderdaad ook gewoon weigeren als het niet gaat.
Laatst gewijzigd door DezeNaam op 08 jun 2017 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

mijke schreef:
DezeNaam schreef:Maar misschien is het inderdaad gewoon het beste om binnen te spelen en gewoon duidelijke grenzen te stellen dat we alleen spelen als ik dat zeg, niet dat ze uiteindelijk constant een speeltje in mijn gezicht probeert te drukken.
Waarom zou je je hond niet gewoon zelf laten aangeven wanneer ie zin heeft in spelen? Die van mij komt ook wel eens aanzetten met iets. Soms heb ik daar zin in en dan doe ik mee. Soms heb ik geen zin of geen tijd en dan zeg ik nee. Je hond goed opvoeden betekent niet dat ie helemaal geen eigen mening meer mag hebben ;) Het is een achterhaald idee dat de hond daardoor de "baas" zou spelen ofzo.
Hier gaat het net zo. Meestal is het Mila die vraagt om te spelen en als ik 'nee' zeg gaat ze vaak in haar eentje met het speeltje spelen. Ik zal spelen in huis nooit verbieden, dat is haar belangrijkste bezigheid ;-) Ze kan ook prima in haar eentje spelen. Zolang het in huis maar enigszins rustig gebeurt (ik heb dus ook geen ballen in huis om mee te spelen, alleen knuffels) en ze niet doorzeurt als ik niet mee wil doen, vind ik het prima.
Amy kan nog wel eens de boel echt op stelten zetten, maar is daar ook heel makkelijk weer in te stoppen als ik vind dat het te gek wordt.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Hier spelen ze eigenlijk nooit alleen.
Na de avondronde wil milo altijd even spelen, dan pakt hij een speeltje en rennen we door het huis, of we gooien een paar x een speeltje voor hem. Afsluitend even kriebelen en dan slapen.
Peer speelt sporadisch even mee.

Ik vindt het goed voor de onderlinge band, en zelf ook gezellig. Vaste momentjes of wanneer jij het toestaat is prima aan te leren.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Eefje83 schreef:ik hoop wel dat je rekening houdt met je buren.
Als je boven iemand woont tenminste.
Nou ben ik geen flatjes mens, hierom. Want ik ga het bestieren van mijn huishouden niet afstemmen op de buren. Als je snel overlast ervaart, is het ook niet handig om onder iemand te gaan wonen. Het is makkelijk om een hond de 'schuld' te geven, maar voor het zelfde geld woon je onder een hele rits jonge kinderen die leren lopen en lawaaiig karretjes voortduwen over een harde vloer.

Bij mijn vriend kwam de onderbuurvrouw even vragen of ik geen botje meer kon geven, want als ze erop kauwde bonkte hij steeds op de vloer :oeps: Dat haar koter snacht t urenlang op een gillen zette, daar 'mag' je dan niets van zeggen.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik ging drie keer per dag met de honden naar het bos, de laatste jaren maar twee keer, maar in huis lagen mijn honden haast altijd te slapen, alleen als er gegeten werd door ons of door hen werden ze actief.
En als er een duif op het balkon zat werd Jarah actief, ze heeft er weleens een gevangen op het balkon. Een beetje vreemd want buiten lieten ze de vogels met rust.

En vlak voordat we ergens heen gingen begon Jarah weleens met een speeltje in het rond te gooien.
Mijn honden hebben alleen als pup in huis gespeeld. Toen ze ouder werden gingen ze vanzelf rustig liggen.
Heb er zelf niks aan hoeven doen om ze rustig te houden in huis.

Alleen waren ze de laatste jaren alleen rustig als we thuis waren, Jarah begon op een gegeven moment bij elk geluidje wat ze op de galerij hoorde te blaffen en te huilen als we weg waren, de anderen gingen toen meedoen.
Maar dat kwam omdat Gerard (toen hij niet meer werkte) de meiden iets lekkers gaf bij thuiskomst. Jarah was altijd ontzettend gek op eten, die ging dus in de gang liggen wachten totdat we thuis kwamen, en als ze iemand hoorde op de galerij dacht ze dat we thuis kwamen dus ging ze blaffen en daarna te huilen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Lanavandevledders schreef:
Brindlecardi schreef:
tja heb alleen ervaring met een rottweiler, maar de eerste weken sliep ze best veel.
Ken je t filmpje: you want a high drive puppy? :mrgreen:
Nee ik moest de mechels verplichte rust geven meestal. Alleen de jongste nam zelf wat meer rust
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Overigens... tuutlijk speel ik wel met pups in huis. Maar ze mogen niet samen binnen donderjagen dat doen ze maar buiten
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Lanavandevledders schreef:
Brindlecardi schreef:
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

toen mijn honden nog jong waren (geen puppy) en ik nog deels in een appartement woonde, heb ik een goedkoop kleed aangeschaft. In de eerste plaats omdat ze zo een plek hadden om te kunnen spelen zonder uit te glijden (rest was laminaat). Maar je kunt het ook gebruiken om voor een pup heel duidelijk een grens te trekken: op het kleed wordt wel gespeeld, daarbuiten niet. Je kunt het dan zelf initieren door er naar toe te gaan en je pup daar uit te nodigen om te spelen. En daarbuiten wordt uiteraard nooit gespeeld. Dus ook niet rennen.

Als ik een pup zou hebben zou ik juist wel bewust binnen spelen, al is het maar omdat het makkelijker is voor de concentratie van de hond zonder prikkels van buitenaf.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Maar je hebt spelen en spelen natuurlijk. Samen spelen hoeft niet te betekenen dat je balletjes gaat gooien door het huis heen. Hier deden we wel trekspelletjes en kleine oefeningetjes om dingen op een speelse manier aan te leren. Zit en af en dingen terugbrengen hebben we voornamelijk in huis aangeleerd.
Nu was onze herder pup een behoorlijke wervelwind en daar moesten we hem soms best wel afremmen. Is overigens niet geheel gelukt, want soms rent hij nog heen en weer via de kamer naar buiten, weer terug en visa versa.. maar ach dat laten we zelf toch toe, maar is ook wel redelijk makkelijk een halt toe te roepen.
Wel hebben we kleden aangeschaft voor op de houten vloer. Toch wat beter voor zo'n beweeglijke pup. En aanleren dat hij niet de bank mocht gebruiken als rollercoaster :roll: niet springen van de bank naar de tafel, en op de eettafel springen mocht ook al niet :roll:
Ook niet als we klaar waren met eten :8): .

Had het trouwens voor geen goud willen missen die streken, maar soms dacht ik wel eens "wat hebben wij in godsnaam voor een pup :80: " hij verzon telkens weer wat anders, 1x hem op moeten vangen omdat hij dacht te kunnen vliegen :schrik:
Het was mij er eentje, dus veel plezier toegewenst alvast! :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”