Het heeft haast anderhalf jaar geduurd voordat hij tijdens het wandelen uberhaupt een beloning ààn wilde nemen, laat staan dat hij het ook echt als een beloning zag waar hij wat voor wilde doen. Ook de lekkerste hapjes, die hij in en om het erf uiterst begerenswaardig vond, moest ik echt in zijn bek proppen op wandeling
Gelukkig kwam er na die anderhalf jaar wel een kentering. Hij pakte snoepjes aan, lette beter op de roedel en was genegen meestal te luisteren. Alleen daarom zag ik er heil in om op de ingeslagen weg verder te gaan, anders was hij waarschijnlijk tot voor altijd aanlijnen gedoemd geweest aangezien ik nu eenmaal in een bos- dus wildrijke omgeving woon.
Maar net dat laatste stukje wilde maar niet lukken, als in een betrouwbare recall. Hij kwam weliswaar vaker wèl dan niet, maar als het maar interessant genoeg was, had ik toch het nakijken en kon hij zo een uur wegblijven
Wel merkte ik dat hij gevoeliger was voor keiharde commando's, dan voor vriendelijke uitnodigingen (die meer mijn stijl zijn en bv bij Lizzy juist een must zijn). 'Hier' brullen is voor mij echt iets wat ik alleen in het uiterste geval doe en tot nu toe was dit voor alle honden hier voldoende. Bij Kailen moet ik echter constant op mijn strepen staan. Gehoorzaamheid eisen ipv vragen.
Daarom besloot ik dat hij hele duidelijk, stricte kaders nodig had. Niet verder dan 5 meter het bos in begrijpt hij niet, net zomin als 'in het zicht blijven'. De regel werd dus op het pad blijven (persoonlijk vind ik dat een vergaande maatregel die nog nooit nodig is geweest, maar wat moet dat moet). Snuffen in de berm of piesen tegen bomen langs het pad zijn toegestaan, maar neus in de lucht voor iets in het bos niet meer. Ieder signaal heb ik geprobeerd op te vangen en dan al dan niet ingegrepen (zonder overal voor in te grijpen want het mag ook nog wel een beetje leuk zijn). Maar daarin superconsequent, want duidelijk, zijn.
Dit werkte behoorlijk goed en het 'de bosjes induiken' begon al aardig uit te doven
En toen vorige week: Lizzy en Kailen stoven er vandoor. In een oogwenk, had niks zien aankomen. Wèl over het pad
Zo heb ik op diverse wandelingen nog dusdanige successen geboekt dat het geen toeval meer kon zijn.
Maar vanochtend....Er springt een ree over het pad. Kansloos, dacht ik, maar begin desondanks te brullen. En ja hoor: Kailen die al aan het racen was, kwam direct terug