Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Foto Bespreek Topic!

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

Manuma
Zeer actief

Re: Foto Bespreek Topic!

Ongelezen bericht door Manuma »

Dorine. schreef:
Zoomen is brandpuntafstand veranderen, maar welke brandpuntafstand je ook hebt je objectief moet ook nog scherpstellen. Dus als je een zoomlens hebt heb je eigenlijk 'meerdere lenzen in 1' vergeleken met vaste lenzen. Maar het is dus absoluut niet zo dat een zoomlens standaard sneller of langzamer is in scherpstellen dan een vaste lens. :D
Aha, dank voor je uitleg!
Hoe komt het dan dat de 1.8 50 mm traag is voor actie?
Dorine.
Actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dorine. »

Manuma schreef:
Dorine. schreef:
Zoomen is brandpuntafstand veranderen, maar welke brandpuntafstand je ook hebt je objectief moet ook nog scherpstellen. Dus als je een zoomlens hebt heb je eigenlijk 'meerdere lenzen in 1' vergeleken met vaste lenzen. Maar het is dus absoluut niet zo dat een zoomlens standaard sneller of langzamer is in scherpstellen dan een vaste lens. :D
Aha, dank voor je uitleg!
Hoe komt het dan dat de 1.8 50 mm traag is voor actie?
Nou zover ik het zelf begrijp kan je dat dus eigenlijk niet zeggen. Kan het wel zijn dat de meeste 1.8 50 lenzen, van verschillende merken, allemaal wat traag scherpstellen en dat je dus een algemene statement maakt. Ik heb ook een 1.8 50mm en inderdaad, die stelt niet snel scherp. Maar een fabrikant kan er wel eentje maken die wel snel scherpstelt, wie weet is de 1.2 50mm L (L staat voor profesionele lijn bij Canon, dat is mijn merk haha) wel heel snel... Maar een reden voor fabrikanten om de 50mm niet heel snel te maken (kost meer geld, uiteraard, want is moeilijker) is dat die lens veel voor portret fotografie wordt gebruikt, niet voor actie.

Kwam er een beetje warrig uit geloof ik. Zeg maar als je er niet uitkomt wat ik zeg :P
Manuma
Zeer actief

Ah duidelijk! Veel reviews lezen voor ik een lens aanschaf dus, daar haal ik de meeste wijsheid uit haha! Dankjewel!

Ik moet zeggen dat ik wel wat twijfels heb over mijn volgende aankoop. Mijn camera is kwalitatief niet geweldig, een snellere camera die wel wat met ISO kan zonder direct veel ruis en die scherp kan zijn, ook in groot formaat zou wel fijn zijn. Maar dat 70-200 2.8 objectief ook, en beide tegelijk kopen wordt het voorlopig even niet. Waar zou ik het beste aan doen volgens jullie?
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Manuma schreef:Ah duidelijk! Veel reviews lezen voor ik een lens aanschaf dus, daar haal ik de meeste wijsheid uit haha! Dankjewel!

Ik moet zeggen dat ik wel wat twijfels heb over mijn volgende aankoop. Mijn camera is kwalitatief niet geweldig, een snellere camera die wel wat met ISO kan zonder direct veel ruis en die scherp kan zijn, ook in groot formaat zou wel fijn zijn. Maar dat 70-200 2.8 objectief ook, en beide tegelijk kopen wordt het voorlopig even niet. Waar zou ik het beste aan doen volgens jullie?
Ik heb eerst de lens gekocht en daar echt enorm veel profijt van gehad. Veel van geleerd en betere foto's gaan maken. Wil je hem keertje lenen? Als we ergens heen gaan waar we niet te ver hoeven te lopen, dan kunnen we er wel mee spelen? Kan je en objectief proberen en camera?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Voor mij zou het afhangen van waar ik het meeste last van heb. Als je al een aardige telelens hebt, zou ik eerst de body vervangen, omdat je op zich al wel redelijk bereik hebt, maar vooral last hebt van de ruis bij hogere ISO-waarden. Maar als je met die ruis kunt leven of nog niets hebt dat qua bereik in de buurt komt van die 70-200mm zou ik voor het nieuwe objectief gaan. Kortom, dat zal een persoonlijke afweging zijn
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik zou zelf echt direct voor de nieuwe body gaan. Zonde toch als je een nieuwe lens hebt en je daar niet het volle potentieel uit kunt halen ivm je oude, trage camera met veel ruis en een heel lage resolutie.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Manuma schreef:Ah duidelijk! Veel reviews lezen voor ik een lens aanschaf dus, daar haal ik de meeste wijsheid uit haha! Dankjewel!

Ik zou investeren in de 2 de hands 7D kost niet zoveel en is kwalitatief super goed ( cht werk paard en dat ontgroei je ook niet zo snel) en dan door sparen voor de 70-200,,
Marc147
Actief
Mijn ras(sen): Asielhonden
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Marc147 »

Ik zou voor de lens gaan. Betere lenzen presteren ook goed met slechtere bodies, terwijl snellere bodies ook snelle lenzen nodig hebben om het beste te presteren.

Voor scherpstellen heeft een fabrikant de keuze uit verschillende technieken. Bij Canon zijn dat een gewone scherpstelmotor, STM en USM.

De gewone scherpstelmotor kom je niet veel meer tegen. Hij is traag en lawaaiig. De oude 50MM 1.8II had nog deze motor.

STM: is een stappenmotor. Deze kom je pas sinds kort tegen. Grote voordeel t.o.v. de scherpstelmotor is dat hij een stuk stiller is, en soms een fractie minder traag. Ook kan je deze zonder problemen met de hand bijstellen zonder schakelaar om te zetten. Tweede voordeel is dat hij erg vloeiend kan scherpstellen, wat een bonus is voor video.

USM: UltraSonic Motor. Hier zijn twee varianten van Micro USM en Ring USM. Ring USM kom je alleen tegen in Canon's 'L' Serie, en is het snelste scherpstelsysteem, en erg stil. Ook kan je met deze het scherpstellen met de hand aanpassen zonder schakelaars over te halen.
Micro USM kom je tegen in de duurdere niet 'L' objectieven, bijvoorbeeld de 70-300 IS. Het is iets minder snel, maar heeft verder alle voordelen van Ring USM.

Andere fabrikanten gebruiken hun eigen varianten, bij Sigma heet het geen USM, maar HSM (HyperSonic Motor) , Tamron noemt het USD (UltraSonic Drive).
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ben ik niet helemaal met je eens, de 70-zoo op de 450 D ....... geeft nog steeds bagger resultaten, qua ruis en snelheid, .... je moet hem zo ongeveer duwen
Manuma
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Ben ik niet helemaal met je eens, de 70-zoo op de 450 D ....... geeft nog steeds bagger resultaten, qua ruis en snelheid, .... je moet hem zo ongeveer duwen
400D, dat is volgens mij nog erger :LOL:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg Marc147, duidelijk verhaal! Ik heb de 1.8 50mm Micro STM trouwens.
Marc147
Actief

Manuma, welke lenzen heb je nu?
S@ndr@ schreef:Ben ik niet helemaal met je eens, de 70-zoo op de 450 D ....... geeft nog steeds bagger resultaten, qua ruis en snelheid, .... je moet hem zo ongeveer duwen
Als ze nu de 70-200 2.8 gaat gebruiken krijgt ze scherpere foto's, en kan ze op lagere iso's fotograferen dankzij de stabilisatie en het grote diafragma.

Een 7D II heeft gewoon goed glas nodig om te presteren.
Manuma
Zeer actief

Marc147 schreef:Manuma, welke lenzen heb je nu?
Als ze nu de 70-200 2.8 gaat gebruiken krijgt ze scherpere foto's, en kan ze op lagere iso's fotograferen dankzij de stabilisatie en het grote diafragma.

Een 7D II heeft gewoon goed glas nodig om te presteren.
Ik heb nu de kitlens 18-55mm, Tamron 70-300mm 4-5.6 en de Canon 50mm 1.8 STM. Alles vrij budget zodat ik een beginnerssetje had.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

In dat geval zou ik beginnen met die body. Ja, het is nog wat behelpen qua lichtsterkte en snelheid, maar je hebt wel het voordeel van veel minder ruis vergeleken met dezelfde ISO-waarden op je huidige body. Dan ga je straks als je het objectief ook vervangt daar veel meer plezier van hebben dan als je die nu al haalt en het met de oude body verder moet doen
Marc147
Actief

Kunnen andere Experts eens even meedenken?

Wat als Manuma als upgrade een Canon 7D II met een 70-300 IS USM II kocht? Dan kom je uit qua prijs in de richting van een 70-200 2.8 IS II. Goede beeldkwaliteit met een goede AF, en met F4 als minimum genoeg DOF voor leuke portretjes. En die lens kan je makkelijk weer kwijt met weinig afschrijving op de tweedehands markt, als ze over een jaar toch wil overstappen naar een 'L' lens.
Suusz27
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suusz27 »

Aan wat voor budget moet ik dan denken?
Ik heb voor mijn upgrade gefotografeerd met een Canon 7D met een Canon 70-200 4.0 lens en daar kun je ook heel veel meer mee vooruit en dat red je wel voor ca. 700,- tweedehands totaal.
Dan kun je een tijd vooruit en ondertussen doorsparen, ik heb beide tweedehands gekocht en anderhalf jaar gebruikt en zonder verlies verkocht.
De 4.0 heb ik nog achter de hand voor lange wandelingen omdat deze minder zwaar is maar zou ik zo kunnen verkopen voor het bedrag waar ik hem voor gekocht heb.

Dan heb je een snelle body en lens voor het fotograferen, tuurlijk is de 2.8 is ii weer een stuk fijner maar daar betaal je het driedubbele voor zonder camera erbij. Zo heb je sneller iets gerealiseerd en kun je daarna weer doorsparen naar het volgende doel.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Suusz27 schreef:Aan wat voor budget moet ik dan denken?
Ik heb voor mijn upgrade gefotografeerd met een Canon 7D met een Canon 70-200 4.0 lens en daar kun je ook heel veel meer mee vooruit en dat red je wel voor ca. 700,- tweedehands totaal.
Dan kun je een tijd vooruit en ondertussen doorsparen, ik heb beide tweedehands gekocht en anderhalf jaar gebruikt en zonder verlies verkocht.
De 4.0 heb ik nog achter de hand voor lange wandelingen omdat deze minder zwaar is maar zou ik zo kunnen verkopen voor het bedrag waar ik hem voor gekocht heb.

Dan heb je een snelle body en lens voor het fotograferen, tuurlijk is de 2.8 is ii weer een stuk fijner maar daar betaal je het driedubbele voor zonder camera erbij. Zo heb je sneller iets gerealiseerd en kun je daarna weer doorsparen naar het volgende doel.
Eens. Tenzij je geld over hebt en meteen het beste van het beste wilt/kunt kopen.
Ik heb de Canon 70D en o.a. de Canon 70-200 4.0 lens (maar gebruik meestal de 50mm F1.8 ) en kan daar voorlopig nog prima mee vooruit. Vergeleken bij wat Manuma nu heeft, zal dat denk ik al een hele vooruitgang zijn!
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

De 50mm lens is veelal een portret of Macro objectief ;)
Je hebt objectieven met vast brandpunt die geschikter zijn voor actie.
Persoonlijk vind ik een zoomobjectief voor actie meestal geschikter.

Ik zou zelf het objectief tweedehands kopen 70-200 2.8 en doorsparen voor de nieuwe body.
Dan kan ze alvast goed opweg ;)

Of doen zoals Suuz en Dediana zeggen.
Niet het beste van het beste wel snel genoeg voor wat jij op dit moment nodig hebt, al ga je in de toekomst toch meer willen ;) maar als je die dingen tweedehands koopt heb je niet of nouwelijks verlies erop. En kun je in de tussentijd doorsparen voor beter.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
mijke
Zeer actief

Ik had hier in dit topic gelezen dat de P-stand de automatische stand zonder flitser is. Afgelopen zondag heb ik foto's gemaakt op die stand, maar ondanks het feit dat het hartstikke zonnig weer was zijn alle foto's enorm onderbelicht. Veel te donker! Ik heb ook de indruk dat hij alle foto's gewoon met 1 dezelfde set instellingen heeft gemaakt. Wat doe ik fout?
Manuma
Zeer actief

Wat een meedenken; geweldig!
Merel; ik zou het heel fijn vinden jouw lens eens te proberen, dankjewel!
De Canon 70-200 heeft mijn zus, die zal ik ook eens gaan lenen om te zien of dat me al wat helpt. Een budget heb ik niet zozeer, ik ga gewoon sparen en ik ben binnenkort jarig :engel: Al kan ik denk ik niet zo snel 4000,- bij elkaar krijgen :F: Dus vandaar dat ik wat zit te dubben wat ik nou eerst moet nemen. De 7D is misschien wel goed zat inderdaad, de 7D MII laat ik me helemaal gek mee maken omdat ik er zoveel goeds over lees. Als ik voor de lens ga wil ik wel direct voor de IS gaan, als ik dan zo'n smak geld uitgeef wil ik het ook wel gelijk goed doen.
mijke schreef:Ik had hier in dit topic gelezen dat de P-stand de automatische stand zonder flitser is. Afgelopen zondag heb ik foto's gemaakt op die stand, maar ondanks het feit dat het hartstikke zonnig weer was zijn alle foto's enorm onderbelicht. Veel te donker! Ik heb ook de indruk dat hij alle foto's gewoon met 1 dezelfde set instellingen heeft gemaakt. Wat doe ik fout?
Te hoge sluitertijd gebruikt?
Marc147
Actief

mijke schreef:Ik had hier in dit topic gelezen dat de P-stand de automatische stand zonder flitser is. Afgelopen zondag heb ik foto's gemaakt op die stand, maar ondanks het feit dat het hartstikke zonnig weer was zijn alle foto's enorm onderbelicht. Veel te donker! Ik heb ook de indruk dat hij alle foto's gewoon met 1 dezelfde set instellingen heeft gemaakt. Wat doe ik fout?
Je zou even in de exif van de foto's kunnen kijken wat de uiteindelijke instellingen zijn geworden. Mijn eerste idee is dat de belichtingscompensatie waarschijnlijk op -2 of -3 gestaan heeft.

Plaats anders even een paar foto's waar de EXIF nog in staat, via Flicker. Geen facebook gebruiken want die stript die info uit de foto's.
mijke
Zeer actief

Ik gebruik geen flickr, maar zo werkt het ook denk ik?

Afbeelding

Vooral de diafragma staat veeeel te hoog denk ik. Hij geeft wel bij elke foto een andere exif dus hij heeft wel zelf gewisseld. Maar gewoon alles te donker. Op een paar na, die zijn dan wel ineens goed.
mijke
Zeer actief

Oh ik heb trouwens geen idee wat belichtingscompensatie is, is dat iets wat je moet instellen voordat je hem op automatisch zet?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Hij staat op 2 stops onderbelichten (-2.0 EV)
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Die -2.0 had wel naar plus gekunt. Ook staat hij op 1/3200 als je de sluiter een stuk langer doet kun je naar iso 100 of 200 met 0,0 dus geen compensatie.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

mijke schreef:Oh ik heb trouwens geen idee wat belichtingscompensatie is, is dat iets wat je moet instellen voordat je hem op automatisch zet?
Even in je handleiding voor je opgezochtAfbeelding
mijke
Zeer actief

:LOL: En ik altijd maar denken dat ik met die functie alleen de weergave op het lcd scherm verander :LOL:
toots schreef:Ook staat hij op 1/3200 als je de sluiter een stuk langer doet kun je naar iso 100 of 200 met 0,0 dus geen compensatie.
Maar P is een automatische stand toch, dan hoef ik zelf toch niks in te stellen?
Marc147
Actief

Inderdaad, 2 stops onderbelicht. Als je de P stand gebruikt kan je het draaiwieltje bij de afdruk knop gebruiken om door de verschillende mogelijke sluitertijd/diafragma combinaties te gaan.

Verder is 1/3200ste gewoon veel te snel. Ik heb Formule 1 Ferrari's die met zo'n 200 kilometer per uur op mij af reden bevroren met 1/800ste (Foto)

Verder leer je histogram te gebruiken. (http://zoom.nl/artikel/cursussen/24020- ... nners.html) Als je dat leert lezen zie je al snel of een foto onderbelicht is.

Wat ik meestal doe als ik ga fotograferen is als eerste even door mijn instellingen van mijn camera heen lopen. Dan voorkom je dat je op bijvoorbeeld veel te hoge iso's fotografeert, of dat je belichting nog op kunstlicht staat. Als ik dat gedaan heb schiet ik een testfoto en controleer ik of de sluitertijd niet te hoog/laag is, of de iso bijgesteld moet worden, en de lens niet op 'met de hand scherpstellen' staat.

Dan kan ik mij concentreren op het maken van mooie foto's, zonder op de technische details te letten.
mijke schreef::LOL: En ik altijd maar denken dat ik met die functie alleen de weergave op het lcd scherm verander :LOL:
toots schreef:Ook staat hij op 1/3200 als je de sluiter een stuk langer doet kun je naar iso 100 of 200 met 0,0 dus geen compensatie.
Maar P is een automatische stand toch, dan hoef ik zelf toch niks in te stellen?
Bij P stand moet je wel de iso instellen.
mijke
Zeer actief

Marc147 schreef:Bij P stand moet je wel de iso instellen.
:idea: Ahaaaaa!! Dat had niemand er bij verteld :P

Dank voor de hulp jongens! Volgende keer een nieuwe poging. Er komt vast wel weer een event waarbij ik geen zin heb om de hele tijd handmatig op de instellingen te moeten letten :ok:
Suusz27
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suusz27 »

Manuma schreef:Wat een meedenken; geweldig!
Merel; ik zou het heel fijn vinden jouw lens eens te proberen, dankjewel!
De Canon 70-200 heeft mijn zus, die zal ik ook eens gaan lenen om te zien of dat me al wat helpt. Een budget heb ik niet zozeer, ik ga gewoon sparen en ik ben binnenkort jarig :engel: Al kan ik denk ik niet zo snel 4000,- bij elkaar krijgen :F: Dus vandaar dat ik wat zit te dubben wat ik nou eerst moet nemen. De 7D is misschien wel goed zat inderdaad, de 7D MII laat ik me helemaal gek mee maken omdat ik er zoveel goeds over lees. Als ik voor de lens ga wil ik wel direct voor de IS gaan, als ik dan zo'n smak geld uitgeef wil ik het ook wel gelijk goed doen.
Te hoge sluitertijd gebruikt?
De 70-200 4.0 zonder IS ga je (is mijn ervaring) de IS echt niet missen en je bent voor ca. 300,- even klaar. Ik weet niet waar in de buurt je woont van het strand maar als je omgeving Heemskerk woont dan mag je altijd eens mijn 70-200 4.0 en mijn 70-200 2.8 is ii proberen.
Tuurlijk is die laatste veeeel fijner, alleen ook tweedehands alleen al 6 keer zo duur.

Ohja en dat is met de 7D en de 7D ii hetzelfde verhaal, de 7D ii is echt wel weer een stuk fijner maar ook een stuk duurder... Je kunt ook beginnen met de 7D en dan doorsparen, 7D verkopen en 7D ii kopen, zo ben ik begonnen iig en kwamen sneller mijn doelen in zicht en kon ik toch spelen met leuk en snel materiaal. :)
mijke
Zeer actief

Heavy schreef:Als je automatisch met flitser wil foto's maken kies je de groene A en als je automatisch zonder flitser foto's wil maken dan kies je de stand ernaast met de bliksem flits en een streep erdoor :wink:
Ik vind dat de fijnste automatische stand want op de groene A gaat elke keer de flitser uit en krijg ik overbelichte foto's .
Die bliksem-streep-erdoor stand heb ik niet ;) Ik heb alleen A met flitser. Rete-irritant, ik probeerde het laatst nog weer eens. Het was 30 graden, strakblauwe lucht, felle zon, fotografeerde met de zon in de rug... FLITSER. WTF?! :denken: Ik wil eigenlijk per definitie helemaal nooit de flitser gebruiken, ik vind dat zó lelijk! Ik fotografeer liever niet, dan dat ik de flitser nodig heb.

Maargoed, de P-stand kan ik er wel voor gebruiken dus, maar dan wel de ISO instellen. Ga ik proberen volgende keer.
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”