Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kop op schouder
Moderator: moderatorteam
-
*Wolf*
- Zeer actief
Kop op schouder
Stel je (grote) hond zit naast je op de bank. Hij leunt tegen je aan, slaakt een diepe zucht en laat dan z'n kop op je schouder rusten.
Kan je dit toestaan? Of ligt dit in dezelfde lijn als een hond (reu?) die z'n kop op de schouders van een andere hond legt, om hem te domineren?
Kan je dit toestaan? Of ligt dit in dezelfde lijn als een hond (reu?) die z'n kop op de schouders van een andere hond legt, om hem te domineren?
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Kop op schouder
Nou hier gebeurt dat regelmatig en ik geloof niet dat dit uit dominantie wordt gedaan door onze honden maar puur om dichterbij te zijn en te knuffelen. Wij staan het dus toe.*Wolf* schreef:Stel je (grote) hond zit naast je op de bank. Hij leunt tegen je aan, slaakt een diepe zucht en laat dan z'n kop op je schouder rusten.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ligt wat mij betreft helemaal aan de verhouding die je met je hond hebt. Zijn er geen issues met dominantie, dan sta ik het toe. Hier doen alle honden het wel eens als ze lekker bij me komen hangen om te knuffelen en ik interpreteer het totaal niet als een dominant gebaar. Het is gewoon een fijne plek om hun kop op te laten leunen 

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik ben verbijsterd*Wolf* schreef:Stel je (grote) hond zit naast je op de bank. Hij leunt tegen je aan, slaakt een diepe zucht en laat dan z'n kop op je schouder rusten.

-
*Wolf*
- Zeer actief
Ik denk dat je dit goed ziet. Ik zag er ook geen kwaad in, tot een GT kwam met het dominantieverhaal. Ik geloofde daar eigenlijk niets van.DeDiana schreef:Ligt wat mij betreft helemaal aan de verhouding die je met je hond hebt. Zijn er geen issues met dominantie, dan sta ik het toe. Hier doen alle honden het wel eens als ze lekker bij me komen hangen om te knuffelen en ik interpreteer het totaal niet als een dominant gebaar. Het is gewoon een fijne plek om hun kop op te laten leunen
Maar wel is het zo dat mijn reu buiten regelmatig maling aan me heeft en z'n eigen zin doet. Dus in dat licht gezien sta ik het nu niet meer toe. Zonder overigens meteen te denken dat ie z'n kop op mijn schouder legt om te willen domineren
-
*Wolf*
- Zeer actief
Was ik ook wel een beetje hoor, toen ik dat hoorde van die GTPaisley schreef:Ik ben verbijsterd*Wolf* schreef:Stel je (grote) hond zit naast je op de bank. Hij leunt tegen je aan, slaakt een diepe zucht en laat dan z'n kop op je schouder rusten.
En ik ben er nog steeds niet helemaal uit hoor. Ook nu ik het al een tijdje niet meer toesta heb ik nog steeds buiten geen goed luisterende hond. Daar komt heel wat meer bij kijken helaas
- Paisley
- Zeer actief
Ok dus je jebt een grote hond met gedragsproblemen en een GT ingeschakeld en je krijgt dit advies?
Want alleen die kop betekent natuurlijk niets en wat me verbijstert is dat je in t hele kleurenpalet van communicatie in al zn verfijning t verschil tussen pikzwart en helderwit niet ziet.
Een dominante hond is bezig met de hele dag uitzoeken hoever zn invloed rijkt en jou sommeren tot een knuffel kan daar 1 van zijn.
Maar dat zie je in alles wat hij doet, en niet alleen in een knuffel.
Want alleen die kop betekent natuurlijk niets en wat me verbijstert is dat je in t hele kleurenpalet van communicatie in al zn verfijning t verschil tussen pikzwart en helderwit niet ziet.
Een dominante hond is bezig met de hele dag uitzoeken hoever zn invloed rijkt en jou sommeren tot een knuffel kan daar 1 van zijn.
Maar dat zie je in alles wat hij doet, en niet alleen in een knuffel.

-
*Wolf*
- Zeer actief
Oké, interessant je toelichting te lezen, Paisley. Verder ligt het allemaal wel wat genuanceerder maar dat valt buiten het kader van dit topic.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Oké, interessant je toelichting te lezen, Paisley. Verder ligt het allemaal wel wat genuanceerder maar dat valt buiten het kader van dit topic.
- Paisley
- Zeer actief
Natuurlijk is het genuanceerd, maar ik denk niet dat het buiten het kader van dit topic ligt. Want de relatie met je hond resulteert in bepaalt gedrag. Misdraagt ie zich buiten, dan zit de kans er dik in dat het probleem binnen begon. Als je hond om aandacht vraagt, zegt dat op zichzelf weinig. Wat ikzelf wel interessant vind: wat doet hij als je nee verkoopt?*Wolf* schreef: Verder ligt het allemaal wel wat genuanceerder maar dat valt buiten het kader van dit topic.
De relatie van een peuter met zn ouders valt ook niet te beoordelen wanneer de peuter een zak snoep in het winkelwagentje gooit. De vraag is wat hij doet als hij nee te horen krijgt.
Het is heel handig als je een hond "nee" kan verkopen 'omdat ik het zeg'. Als je hond rek zoekt in alle beslissingen die je maakt en alle beperkingen die je oplegt, dan kan het soms helpen om meer beperkingen op te leggen. Zoiets simpels als een hond afwijzen als hij om een knuffel vraagt, kan behulpzaam zijn. Een hond altijd maar 'ja' verkopen, daar krijg je een jengelkind van.
Ik heb die fout gemaakt met Mayke, de enige hond die ik vanaf pup had. Het was een zogenaamde 'vrijgezellen hond' en ik stortte me er volledig op. Ik kreeg er een drammert en een huilbaby voor terug
Ik heb het zeker nodig gehad om haar meer te beperken in dr handel en wandel, wat ze noemen 'de touwtjes strakker aantrekken'. Sinds ik meer punctueel ben geworden en assertiever naar haar, is ze enorm veranderd en is mijn invloed enorm verbeterd, met name los van de lijn.

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Haha! Dat is toch hartstikke lief? Die dominantietheorieen zijn allang achterhaald. Hij wil gewoon gezellig tegen je aan hangen.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Ja, vreselijk dominant
Ik heb er ook 2, Alex "vraagt" altijd netjes of hij "dominant" mag zijn.... Vusi gebruikt mij graag als hoofd kussen/matras, vooral nu het kouder is (klef beest
)
Maar als ik "move" zeg dan schuiven ze netjes op...
Ik heb er ook 2, Alex "vraagt" altijd netjes of hij "dominant" mag zijn.... Vusi gebruikt mij graag als hoofd kussen/matras, vooral nu het kouder is (klef beest
Maar als ik "move" zeg dan schuiven ze netjes op...
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
ligt aan de situatie, en in wat voor toestand ze het doet.
ik vindt het prima als Lana naast me zit en haar kop op mijn schoot laat rusten en lekker tegen me aan komt zitten [hond mag hier niet op de bank] om even aangehaald te worden en te knuffelen,
maar als ze het doet om mij te claimen, zoals ze in het begin een paar keer heeft geprobeerd, [ze wil mij dan als het ware opeisen] als de kleinkinderen mijn aandacht vragen, wordt dit onmiddellijk de kop in gedrukt en stuur ik haar weg.
om later als ze netjes afstand houdt haar even een knuffel te geven als ik dat aangeef,
dat werkt, want ze heeft het nog niet weer geprobeerd, wil absoluut geen jaloerse hond.
ik vindt het prima als Lana naast me zit en haar kop op mijn schoot laat rusten en lekker tegen me aan komt zitten [hond mag hier niet op de bank] om even aangehaald te worden en te knuffelen,
maar als ze het doet om mij te claimen, zoals ze in het begin een paar keer heeft geprobeerd, [ze wil mij dan als het ware opeisen] als de kleinkinderen mijn aandacht vragen, wordt dit onmiddellijk de kop in gedrukt en stuur ik haar weg.
om later als ze netjes afstand houdt haar even een knuffel te geven als ik dat aangeef,
dat werkt, want ze heeft het nog niet weer geprobeerd, wil absoluut geen jaloerse hond.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Ach ja, je hebt wel gelijk, strikt genomen valt het nog wel binnen het kader van dit topic. Ik had alleen geen zin mezelf te moeten verdedigen en daarbij speelt het eigenlijk niet meer. 't Was iets wat alleen nog wel een beetje door m'n hoofd spookte, vandaar mijn vraag.Paisley schreef:Natuurlijk is het genuanceerd, maar ik denk niet dat het buiten het kader van dit topic ligt. Want de relatie met je hond resulteert in bepaalt gedrag. Misdraagt ie zich buiten, dan zit de kans er dik in dat het probleem binnen begon. Als je hond om aandacht vraagt, zegt dat op zichzelf weinig. Wat ikzelf wel interessant vind: wat doet hij als je nee verkoopt?*Wolf* schreef: Verder ligt het allemaal wel wat genuanceerder maar dat valt buiten het kader van dit topic.
De relatie van een peuter met zn ouders valt ook niet te beoordelen wanneer de peuter een zak snoep in het winkelwagentje gooit. De vraag is wat hij doet als hij nee te horen krijgt.
Het is heel handig als je een hond "nee" kan verkopen 'omdat ik het zeg'. Als je hond rek zoekt in alle beslissingen die je maakt en alle beperkingen die je oplegt, dan kan het soms helpen om meer beperkingen op te leggen. Zoiets simpels als een hond afwijzen als hij om een knuffel vraagt, kan behulpzaam zijn. Een hond altijd maar 'ja' verkopen, daar krijg je een jengelkind van.
Ik heb die fout gemaakt met Mayke, de enige hond die ik vanaf pup had. Het was een zogenaamde 'vrijgezellen hond' en ik stortte me er volledig op. Ik kreeg er een drammert en een huilbaby voor terugHet kwam zelfs zo ver dat ze me nier normaal liet bellen of een gesprek op straat voeren, want als ik mn aandacht bij wat anders had, dan deed ze dingen waardoor ze vanzelf de aandacht weer kreeg.
Ik heb het zeker nodig gehad om haar meer te beperken in dr handel en wandel, wat ze noemen 'de touwtjes strakker aantrekken'. Sinds ik meer punctueel ben geworden en assertiever naar haar, is ze enorm veranderd en is mijn invloed enorm verbeterd, met name los van de lijn.
Mijn reu (grote Spaanse) is een enorme braverd, mamma's wil is wet
Toch ben ik wel een beetje gaan nadenken over die dominantietheorie, óf die wel zo achterhaald is. Ik geloof gerust dat écht dominante honden, die overal een strijd van maken bedoel ik, of honden die heel veel behoefte aan kadering hebben, daar wel baat bij zouden hebben en, zoals hiervoor al aangegeven, je die ook niet tegen je aan op de bank moet hebben. En dat is iets wat elke eigenaar voor zijn eigen hond moet bepalen. Dus helemaal achterhaald, wat je tegenwoordig vaak hoort, nee. Maar gewoon niet luisteren vanuit koppigheid, eigenzinnigheid, verleden of zo, daar zal het niet echt veel, of zelfs niets, voor doen.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Zou kunnen hoor, misschien heb je gelijk. Alleen vraag ik me af: krijgt de hond wat mee van dat vetgedrukte? Ik ben een beetje bang dat hij lekker door blijft gaan met zich gedragen hoe het hem uitkomt, strakke regels of niet. Bij mijn hond tenminste, hoe ik hem inmiddels heb leren kennen.Pendrag schreef:Als je hond buiten slecht luistert, is het volgens mij een buitengewoon zinvol advies om binnen de touwtjes strakker aan te trekken. Dat ziet je GT volgens mij heel goed. Los van je oorspronkelijke vraag. Ik denk echt dat zo lekker dicht tegen je aan knuffelen met z'n kop op je schouder prima is bij hinden waar geen issues spelen. Als er sprake is van de ongehoorzaamheid die jij onschrijft, zou ik het niet doen. Of het nu dominant is of niet. Zolang je buiten je niet gedraagt, gelden ook binnen strakke regels.
Waar ik eerder wat van verwacht, is het trainen wat ik doe. De cirkel doorbreken waarbij hij me aan kan kijken, z'n spreekwoordelijke vinger opsteekt, en ervandoor gaat. Zorgen dat ie niet meer in die situatie komt. Hem leren dat hij geen andere keus heeft dan komen als ik dat wil. Dat is volgens mij een veel directere manier om iets aan zijn gedrag buiten te veranderen.
- mijke
- Zeer actief
Dat denk ik ook Wolf. Honden zijn doorgaans niet zo goed in "als je buiten niet hier komt mag je thuis geen sesamstraat kijken".
- kipo
- Zeer actief
Maar honden zijn wel héél goed ijn het benutten van elke mm ruimte die ze krijgen een als een hond binnenshuis veel ruimte krijgt (of neemt), zal hij waarschijnlijk ook meer geneigd zijn om die ruimte buitenshuis ook te nemen.mijke schreef:Dat denk ik ook Wolf. Honden zijn doorgaans niet zo goed in "als je buiten niet hier komt mag je thuis geen sesamstraat kijken".
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
- mijke
- Zeer actief
Zou kunnen, misschien verschilt het van hond tot hond. Mijn hond mag thuis eigenlijk alles, en ze doet dat ook. Buiten zijn er gewoon meer dingen waar ze niks mee mag. Ze mag geen kleine hondjes pesten, niet in de berenklauw bijten, niet zomaar de weg oversteken, geen eenden opjagen, niet naar fietsers blaffen, niet in de stinksloot springen. En dat doet ze gewoon niet omdat ik dat getrained heb. Ik zie zelf die correlatie tussen binnen tegen je aan mogen liggen en dan buiten ineens bananen in de oren hebben in de praktijk niet bestaan hier.kipo schreef:Maar honden zijn wel héél goed ijn het benutten van elke mm ruimte die ze krijgen een als een hond binnenshuis veel ruimte krijgt (of neemt), zal hij waarschijnlijk ook meer geneigd zijn om die ruimte buitenshuis ook te nemen.mijke schreef:Dat denk ik ook Wolf. Honden zijn doorgaans niet zo goed in "als je buiten niet hier komt mag je thuis geen sesamstraat kijken".
- Paisley
- Zeer actief
Maar respect moet je inslijten, en omdat veel mensen doorgaans niet langer dan 2 uur op pad zijn met de hond buiten, kun je er alvast binnen mee beginnen.mijke schreef:Dat denk ik ook Wolf. Honden zijn doorgaans niet zo goed in "als je buiten niet hier komt mag je thuis geen sesamstraat kijken".
Kinderen zijn ook niet zo goed in 'thuis mag je de koektrommel in duiken ook als ik 'nee' zeg, maar buiten is nee ook echt nee'

- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Droef doet niet anders. Daar zit zover ik nu heb meegemaakt geen greintje dominantie in. Sterker nog hij omhelst me ook gewoon. Lekker knuffelen. Gaat achter me zitten legt zijn poten over mijn schouders en gaat even lekker hangen of oren knabbelen. Andersom doet hij het ook, kruipt op schoot gooit die voorpoten weer over me heen en wederom hangen of oren knabbelen. Hij doet dit het liefst bij iedereen. Ik laat het alleen toe als hij het bij mij komt en het komt zo uit, maar als het niet uitkomt(wil net opstaan) of bij bezoek dan zeg ik dat hij laag moet blijven aangezien het niet bepaald een schoot hondje is qua formaat.
Samen op de bank liggen vind hij ook heerlijk. Dan kruipt hij achter me en gaat half over me heen liggen.

En van achter hangend.

En soms maken ze er met z'n 2 een potje van.

Maar ook gewoon alleen kop op schouder is een optie.

Samen op de bank liggen vind hij ook heerlijk. Dan kruipt hij achter me en gaat half over me heen liggen.
En van achter hangend.
En soms maken ze er met z'n 2 een potje van.
Maar ook gewoon alleen kop op schouder is een optie.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Maar ik weet dus niet of het negeren van commando's buiten te maken heeft met respect. Dacht het eerst wel, maar eigenlijk denk ik nu veel eerder dat ie dat doet gewoon omdat het kan. Het zijn ook de enige momenten dat ie dan niet luistert, los van de lijn met verleiding.Paisley schreef:Maar respect moet je inslijten, en omdat veel mensen doorgaans niet langer dan 2 uur op pad zijn met de hond buiten, kun je er alvast binnen mee beginnen.mijke schreef:Dat denk ik ook Wolf. Honden zijn doorgaans niet zo goed in "als je buiten niet hier komt mag je thuis geen sesamstraat kijken".
Kinderen zijn ook niet zo goed in 'thuis mag je de koektrommel in duiken ook als ik 'nee' zeg, maar buiten is nee ook echt nee'
Kan ik mijn reu wel op alle niveaus gaan beperken om respect af te dwingen, maar du moment dat ie buiten iets in z'n kop heeft en erheen wil, is de kans reusachtig dat ie dat dan alsnog doet. Omdat het vorige keer ook lukte, en de keer dáárvoor ook.
Zo ging het althans lange tijd. Sinds ik bezig ben met hem heel gericht te trainen op het afnemen van een vrije keus (een paar weken), merk ik nu al dat hij minder erop gefocust is om met werkelijk iedere hond die hij ziet kennis te willen maken en dus eerder luistert naar 'nee, hierblijven'. Daarom denk ik dat dit veel effectiever zal zijn dan met het hele circus eromheen aan de slag te gaan omdat ie geen respect voor mij zou hebben
- mijke
- Zeer actief
Ja ok, ik ga er inderdaad wel van uit dat je een goede band met je hond hebt. Met liefde, respect en vertrouwen. Als je dat niet hebt zou het misschien zin kunnen hebben, hoewel ik niet denk dat een goeie band snel zal ontstaan door heel streng voor de hond te zijn en niks toe te staan. Wel door de regels die er zijn consequent uit te voeren, en te laten zien dat je het vertrouwen van je hond waard bent zodat ie weet wat ie aan je heeft. En vooral door heel veel leuke dingen samen te doen. Dat laatste vooral, eigenlijk. Positief bezig zijn met elkaar geeft denk ik veel meer effect dan alleen maar dingen verbieden.Paisley schreef:Maar respect moet je inslijten, en omdat veel mensen doorgaans niet langer dan 2 uur op pad zijn met de hond buiten, kun je er alvast binnen mee beginnen.mijke schreef:Dat denk ik ook Wolf. Honden zijn doorgaans niet zo goed in "als je buiten niet hier komt mag je thuis geen sesamstraat kijken".
- mijke
- Zeer actief
Ik denk wederom dat je gelijk hebt!*Wolf* schreef:Maar ik weet dus niet of het negeren van commando's buiten te maken heeft met respect. Dacht het eerst wel, maar eigenlijk denk ik nu veel eerder dat ie dat doet gewoon omdat het kan. Het zijn ook de enige momenten dat ie dan niet luistert, los van de lijn met verleiding.Paisley schreef:Maar respect moet je inslijten, en omdat veel mensen doorgaans niet langer dan 2 uur op pad zijn met de hond buiten, kun je er alvast binnen mee beginnen.mijke schreef:Dat denk ik ook Wolf. Honden zijn doorgaans niet zo goed in "als je buiten niet hier komt mag je thuis geen sesamstraat kijken".
Kan ik mijn reu wel op alle niveaus gaan beperken om respect af te dwingen, maar du moment dat ie buiten iets in z'n kop heeft en erheen wil, is de kans reusachtig dat ie dat dan alsnog doet. Omdat het vorige keer ook lukte, en de keer dáárvoor ook.
Zo ging het althans lange tijd. Sinds ik bezig ben met hem heel gericht te trainen op het afnemen van een vrije keus (een paar weken), merk ik nu al dat hij minder erop gefocust is om met werkelijk iedere hond die hij ziet kennis te willen maken en dus eerder luistert naar 'nee, hierblijven'. Daarom denk ik dat dit veel effectiever zal zijn dan met het hele circus eromheen aan de slag te gaan omdat ie geen respect voor mij zou hebben
- Paisley
- Zeer actief
Dat ben ik helemaal met je eens. En dat is ook heel erg afhankelijk van de baas-hond combinatie.mijke schreef:Wel door de regels die er zijn consequent uit te voeren, en te laten zien dat je het vertrouwen van je hond waard bent zodat ie weet wat ie aan je heeft. En vooral door heel veel leuke dingen samen te doen. Dat laatste vooral, eigenlijk. Positief bezig zijn met elkaar geeft denk ik veel meer effect dan alleen maar dingen verbieden.
Ik was vroeger degene die de leuke dingen met Mayke deed (véél leuke dingen) en bij mij mocht ook heel veel. Mijn toenmalige vriend deed geen moer met dr, was streng en afstandelijk. Als ze luisterde (wat ze bij hem meestal heel goed deed) dan vond hij dat de normaalste zaak van de wereld, en als ze niet luisterde was 1 blik genoeg. Ze luisterde bij hem vele malen beter dan bij mij.
Ik heb er veel van geleerd. Vooral het hebben van hoge verwachtingen heeft hier geholpen. Dus niet jubelen als de hond half werk levert. Uberhaupt niet jubelen, waar ze op de hondenschool hier zo gek op lijken te zijn.
Als ik hier een 'volgen' vraag om los een andere hond te passeren, moet ik ook mn kop houden tot we er voorbij zijn. Als ik ook maar zoiets als 'goedzo' prevel, dan kan ik er vanuit gaan dat ze me onder de handen wegvliegen om tòch te gaan buurten.

- kipo
- Zeer actief
Doe hóeft er ook niet te zijn, maar ik denk wel dat het zin heeft om kritisch te kijken naar het gedrag binnenshuis als er buitenshuis problemen zijn.mijke schreef:Zou kunnen, misschien verschilt het van hond tot hond. Mijn hond mag thuis eigenlijk alles, en ze doet dat ook. Buiten zijn er gewoon meer dingen waar ze niks mee mag. Ze mag geen kleine hondjes pesten, niet in de berenklauw bijten, niet zomaar de weg oversteken, geen eenden opjagen, niet naar fietsers blaffen, niet in de stinksloot springen. En dat doet ze gewoon niet omdat ik dat getrained heb. Ik zie zelf die correlatie tussen binnen tegen je aan mogen liggen en dan buiten ineens bananen in de oren hebben in de praktijk niet bestaan hier.
Waarbij trainen buitenshuis natuurlijk niet ineens overbodig wordt.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Normaal voel je prima welke intentie de hond heeft. Als iets met mijn honden niet fijn voelt dan weet ik dat ze me aan het piepelen zijn. Voelt het fijn en rustig en is de hond ontspannen dan is dat wat het is. Drukt je hond dus vervelend met zijn hoofd en kun je hem moeilijker dan heel makkelijk wegduwen dan is er wat niet in de haak.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Natuurlijk kan het helpen om in huis de touwtjes strakker aan te trekken, simpelweg omdat je daar vaak makkelijker een consequentie kunt verbinden aan het niet luisteren dan buitenshuis als de hond de ruimte kan benutten. Maar ik denk ook dat het één niet per se verband hoeft te houden met het ander en dat het ook heel goed kan dat hij buiten minder goed luistert omdat hij inderdaad weet dat het kan en daar succes mee heeft gehad. En luisteren binnenshuis is natuurlijk ook veel makkelijker als er geen concurrerende prikkels zijn*Wolf* schreef:Kan ik mijn reu wel op alle niveaus gaan beperken om respect af te dwingen, maar du moment dat ie buiten iets in z'n kop heeft en erheen wil, is de kans reusachtig dat ie dat dan alsnog doet. Omdat het vorige keer ook lukte, en de keer dáárvoor ook.
Ja, dat is een veelgemaakte trainingsfout, ik ben er zelf helaas ook debet aan - uit enthousiasme en als een soort aanmoediging/bevestiging te vroeg juichen en dan denkt de hond: mooi zo, mijn taakje zit er blijkbaar opPaisley schreef:Ik heb er veel van geleerd. Vooral het hebben van hoge verwachtingen heeft hier geholpen. Dus niet jubelen als de hond half werk levert. Uberhaupt niet jubelen, waar ze op de hondenschool hier zo gek op lijken te zijn.
Als ik hier een 'volgen' vraag om los een andere hond te passeren, moet ik ook mn kop houden tot we er voorbij zijn. Als ik ook maar zoiets als 'goedzo' prevel, dan kan ik er vanuit gaan dat ze me onder de handen wegvliegen om tòch te gaan buurten.